‎‏‏1 ، شماره‌ 2672‏‎0 Mar 2002 يكشنبه‌ 19اسفند 1380 ، ‏‎
Front Page
National
International
Industry
Economy
Oil
Banking and Stocks
Water and Agriculture
Tourism
Business
Thought
Metropolitan
Life
Free Tribune
Women
Business
Stocks
Sports
World Sports
Science/Culture
Literature
Last Page
پيش‌بيني‌كارشناسان‌درباره‌قيمت‌خودرودر‏‎
سال‌جديد‏‎

افزايش‌فروش‌بام‌ودرسال‌ 2002‏‎

به‌دليل‌نداشتن‌توان‌رقابت‌بامحصول‌‏‎
خارجي‌ 400ميليارد ريال‌لاستيك‌خودرودر‏‎
انبارشركت‌هاي‌توليدكننده‌داخلي‌ بي‌مشتري‌‏‎
مانده‌است‌‏‎

ورودفولكس‌به‌بازاراتومبيل‌هاي‌لوكس‌‏‎

"كليوراپس‌مي‌دهند‏‎" رنو‏‎

پيش‌بيني‌كارشناسان‌درباره‌قيمت‌خودرودر‏‎
سال‌جديد‏‎


‎‏‏84درصدخانوارهاي‌شهري‌ايران‌درروياي‌خريدخودروبه‌سر‏‎
مي‌برند‏‎
براساس‌تازه‌ترين‌پيش‌بيني‌دوشركت‌بزرگ‌خودروسازي‌ ، سال‌‏‎
آينده‌توليدخودرودرايران‌بيش‌از 50درصدافزايش‌‏‎
امادراين‌پيش‌بيني‌هابه‌بازارمصرف‌آن‌‏‎.مي‌يابد‏‎
.اشاره‌اي‌نشده‌است‌‏‎
به‌باوركارشناسان‌وجودتقاضاي‌مناسببراي‌اين‌حجم‌از‏‎
افزايش‌توليد ، يكي‌ازمهمترين‌چالش‌هايي‌است‌كه‌ازسال‌‏‎
رحيم‌‏‎.‎آينده‌پيش‌روي‌خودروسازان‌ايراني‌قرارخواهدگرفت‌‏‎
اسماعيلي‌نايبرئيس‌هيات‌مديره‌ايران‌خودرودراين‌باره‌‏‎
درسال‌آينده‌ايران‌خودروبراي‌توليد 320هزار‏‎:مي‌گويد‏‎
دستگاه‌خودروبرنامه‌ريزي‌كرده‌است‌كه‌درمقابل‌توليد‏‎
‎‏‏222هزاردستگاه‌خودرودرسال‌جاري‌حدود 45درصدافزايش‌‏‎
.نشان‌مي‌دهد‏‎
منوچهرغروي‌مديرعامل‌ايران‌خودروهمين‌نكته‌رابه‌‏‎
درحال‌حاضرتوليد‏‎:‎وي‌مي‌گويد‏‎.گونه‌اي‌ديگربيان‌مي‌كند‏‎
ايران‌خودروازمرزهزاردستگاه‌درروزگذشته‌و‏‎
.به‌عبارتي‌درهردقيقه‌يك‌خودرودراين‌شركت‌توليدمي‌شود‏‎
به‌گفته‌احمدقلعه‌باني‌مديرعامل‌سايپا ، درسال‌آينده‌‏‎
‎‏‏120هزاردستگاه‌انواع‌پرايد ، درسايپاتوليدخواهدشد‏‎
كه‌ 50درصدبيش‌ازتوليدامسال‌است‌ ، ضمن‌اين‌كه‌گروه‌‏‎
سايپاوپارس‌خودروازابتداي‌سال‌آينده‌<> خودروسازي‌‏‎
توليدانبوه‌خودروهايي‌چون‌پي‌كي‌ ، كاروان‌ ، رونيزو‏‎
ماكسيماراآغازخواهدكردكه‌اين‌امرخودبه‌خودعرضه‌‏‎
.خودرورادربازارافزايش‌خواهدداد‏‎
آمارجهاني‌نشان‌مي‌دهدبه‌عنوان‌مثال‌درآلمان‌به‌ازاي‌‏‎
هرخانوار /2خودروودرآمريكابه‌ازاي‌هرخانوار‏‎
/3خودرووجوددارد ، درحالي‌كه‌طبق‌آمارارائه‌شده‌فقط‏‎
‎‏‏6درصدخانوارهاي‌روستايي‌و 16درصدخانوارهاي‌شهري‌‏‎
.ايران‌مالك‌خودروشخصي‌هستند‏‎
به‌اعتقادكارشناسان‌چنانچه‌مادرايران‌به‌استاندارد‏‎
پايين‌يك‌دستگاه‌خودروبراي‌هرخانواربرسيم‌ 84درصد‏‎
جامعه‌شهري‌و 94درصدجامعه‌روستايي‌مي‌توانندبه‌صورت‌‏‎
.بالقوه‌متقاضي‌خريدخودروباشند‏‎
به‌گفته‌نايبرئيس‌هيات‌مديره‌ايران‌خودرو ، بررسي‌هاي‌‏‎
به‌عمل‌آمده‌نشان‌مي‌دهداين‌حجم‌ازتقاضابيشتربه‌سمت‌‏‎
خودروهاي‌ارزان‌قيمت‌گرايش‌داردبه‌طوري‌كه‌تاپايان‌سال‌‏‎
‎‏‏85 ، حدودهشت‌درصدتقاضابراي‌خودروهاي‌گران‌قيمت‌ ، 23‏‎
درصدتقاضابراي‌خودروهاي‌باقيمت‌متوسطوبقيه‌تقاضا‏‎
.براي‌خودروهاي‌ارزان‌قيمت‌خواهدبود‏‎
داوودميرخاني‌دبيرانجمن‌خودروسازان‌بااشاره‌به‌اين‌كه‌‏‎
افزايش‌ 50درصدي‌توليدخودرودرسال‌آينده‌نيزادامه‌‏‎
اين‌امرقيمت‌خودروسمندراكه‌درحال‌‏‎:مي‌يابدمي‌گويد‏‎
حاضر 12ميليون‌و 800هزارتومان‌تعيين‌شده‌به‌ميزان‌ 40‏‎
.درصدكاهش‌مي‌دهد‏‎
اسحاق‌جهانگيري‌وزيرصنايع‌ومعادن‌نيزضمن‌تاييدنظرات‌‏‎
دبيرانجمن‌خودروسازان‌ابرازاميدواري‌مي‌كندباافزايش‌‏‎
توليدودرنتيجه‌كاهش‌قيمت‌سمند ، اين‌خودروبه‌تدريج‌‏‎
.جايگزين‌خودروهاي‌ديگردربازارشود‏‎
به‌طوري‌كه‌اين‌سخنان‌نشان‌مي‌دهديكي‌ديگرازچالش‌هاي‌‏‎
اصلي‌شركت‌هاي‌خودروسازي‌درآينده‌مبحث‌قيمت‌اين‌محصول‌‏‎
شايدبرهمين‌اساس‌است‌كه‌مديرعامل‌سايپانيزدر‏‎.است‌‏‎
:سخناني‌مشابه‌ ، به‌مشتريان‌توليدات‌شركت‌خودمژده‌مي‌دهد‏‎
افزايش‌توليدپرايدباعث‌تثبيت‌قيمت‌اين‌خودرودرسال‌‏‎
آينده‌خواهدشدكه‌باتوجه‌به‌نرخ‌تورم‌نوعي‌كاهش‌قيمت‌‏‎
.محسوبمي‌شود‏‎
گزارش‌هاي‌منتشرشده‌درمطبوعات‌طي‌هفته‌گذشته‌نيزبر‏‎
تاثيراعمال‌سياست‌هاي‌افزايش‌توليدبرقيمت‌خودرودلالت‌‏‎
براساس‌اين‌گزارش‌هادراسفندماه‌امسال‌برخلاف‌‏‎.‎دارد‏‎
روال‌هرسال‌افزايش‌عرضه‌خودروازسوي‌شركت‌ايران‌خودرو ، ‏‎
به‌ويژه‌عرضه‌انبوه‌خودروپژوباعث‌شده‌قيمت‌انواع‌اين‌‏‎
.خودروتا 300هزارتومان‌كاهش‌پيداكند‏‎
درحال‌حاضرمهمترين‌اصل‌در‏‎:‎يك‌كارشناس‌خودرومعتقداست‌‏‎
بازارخودروايران‌توليدمحصولات‌ارزان‌قيمت‌است‌و‏‎
خودروسازان‌براي‌حفظسهم‌بازارخودبايدنگران‌درآمد‏‎
خانوارهاباشندوسعي‌كنندقيمت‌فروش‌خودروراهرچه‌‏‎
.بيشتركاهش‌دهند‏‎
وي‌باتاكيدبراين‌نكته‌كه‌قيمت‌نسبي‌خودرودرحال‌حاضر‏‎
درسال‌‏‎:‎نسبت‌به‌ 10سال‌گذشته‌كاهش‌يافته‌است‌مي‌افزايد‏‎
‎‏‏72درحالي‌كه‌قيمت‌هردلارآمريكا 145تومان‌بود ، هر‏‎
دستگاه‌پرايدباقيمت‌يك‌ميليون‌و 810هزارتومان‌فروخته‌‏‎
مي‌شد ، اماهم‌اكنون‌ودرشرايطي‌كه‌قيمت‌دلاربه‌ 800‏‎
تومان‌افزايش‌يافته‌هردستگاه‌پرايد /6ميليون‌تومان‌به‌‏‎
درحالي‌كه‌اگرقراربودقيمت‌‏‎.مشتريان‌تحويل‌داده‌مي‌شود‏‎
پرايدمتناسبباقيمت‌دلاررشدداشته‌باشد ، درحال‌حاضر‏‎
هردستگاه‌ازخودرويادشده‌بايد /9ميليون‌تومان‌‏‎
دادوستدمي‌شدكه‌اين‌امردرحقيقت‌نشان‌دهنده‌كاهش‌ 35‏‎
.درصدي‌قيمت‌نسبي‌خودرودردهه‌گذشته‌است‌‏‎
پيش‌بيني‌هاي‌كارشناسان‌حاكي‌است‌روندكاهش‌قيمت‌خودرو‏‎
درايران‌وحركت‌آن‌به‌سمت‌تعادل‌هرچه‌بيشتر ، ازابتداي‌‏‎
سال‌جديدشدت‌خواهدگرفت‌وقيمت‌اين‌محصولات‌بادرآمد‏‎
.خانوارهامتناسبترخواهدشد‏‎

افزايش‌فروش‌بام‌ودرسال‌ 2002‏‎


ژنوشركت‌اتومبيل‌سازي‌بام‌ودر 2ماه‌ابتداي‌سال‌ 2002‏‎
فروش‌خودرانسبت‌به‌مدت‌مشابه‌سال‌قبل‌ 17درصدافزايش‌‏‎
به‌گزارش‌خبرگزاري‌فرانسه‌رئيس‌بام‌ودرنمايشگاه‌‏‎.‎داد‏‎
ما‏‎:‎بين‌المللي‌خودروژنو ، ضمن‌اعلام‌اين‌مطلبافزود‏‎
انتظارداريم‌درسال‌ 2002حدوديك‌ميليون‌دستگاه‌خودرو‏‎
.رابه‌فروش‌برسانيم‌‏‎

به‌دليل‌نداشتن‌توان‌رقابت‌بامحصول‌‏‎
خارجي‌ 400ميلياردريال‌لاستيك‌خودرودر‏‎
انبارشركت‌هاي‌توليدكننده‌داخلي‌بي‌مشتري‌‏‎
مانده‌است‌‏‎


صاحبان‌صنايع‌لاستيك‌سازي‌كشورمعتقدنداستفاده‌نكردن‌از‏‎
تكنولوژي‌روزلاستيك‌سازي‌ ، بالابودن‌هزينه‌هاوقيمت‌‏‎
تمام‌شده‌بيشتروكيفيت‌نازل‌ ، توان‌رقابت‌راازلاستيك‌‏‎
.ايراني‌درمقابل‌واردات‌آن‌به‌كشورسلبكرده‌است‌‏‎
درحالي‌كه‌صنايع‌كشوربايدبه‌سوي‌‏‎:آنهامي‌گويند‏‎
صادرات‌گام‌بردارد ، صنعت‌لاستيك‌كشورباشرايطفعلي‌ ، حتي‌‏‎
.قادربه‌حفظبازارهاي‌داخلي‌نخواهدبود‏‎
مسوولاني‌كه‌براين‌امربه‌خوبي‌وقوف‌دارند ، راه‌هايي‌را‏‎
براي‌خروج‌ازبحران‌درصنعت‌لاستيك‌سازي‌كشورپيشنهاد‏‎
.مي‌كنندكه‌هنوزهيچ‌كدام‌جنبه‌علمي‌پيدانكرده‌است‌‏‎
حسين‌ابويي‌مهريزي‌مدير<> به‌گزارش‌ايرناازمشهد ، مهندس‌‏‎
كل‌صنايع‌غيرفلزي‌وزارت‌صنايع‌ومعادن‌دراين‌زمينه‌‏‎
صنعت‌تايركشوراكنون‌به‌مدت‌تعرفه‌هاي‌گمركي‌‏‎:‎معتقداست‌‏‎
سرپامانده‌است‌به‌طوري‌كه‌سودبازرگاني‌لاستيك‌از 14‏‎
الي‌ 25درصدموثردرسال‌ 79به‌ 14الي‌ 30درصدموثردر‏‎
سال‌ 80افزايش‌يافت‌وبراي‌سال‌آينده‌نيزسودبازرگاني‌‏‎
‎‏‏42تا 60درصدي‌پيشنهادشده‌تابه‌خواسته‌هاي‌‏‎
.توليدكنندگان‌عمل‌شده‌باشد‏‎
وي‌نيازكشورراسالانه‌ 220هزارتن‌لاستيك‌برآوردكردو‏‎
توليدداخلي‌از 149هزارتن‌درسال‌ 76به‌ 182هزار‏‎:گفت‌‏‎
تن‌درسال‌جاري‌افزايش‌وواردات‌تايراز 51هزارتن‌در‏‎
سال‌ 76به‌ 40هزارتن‌درسال‌جاري‌كاهش‌يافته‌است‌ ، زيرا‏‎
امسال‌سال‌بسيارسختي‌براي‌صنعت‌تايربودونزديك‌به‌ 400‏‎
.ميلياردريال‌محصول‌لاستيك‌درانبارهاانباشته‌شد‏‎
واردات‌‏‎:‎دبيرانجمن‌صنفي‌صنعت‌تايركشورنيزمعتقداست‌‏‎
بي‌رويه‌تايرخودروازچين‌وامارات‌متحده‌عربي‌واحدهاي‌‏‎
.توليدي‌كشورراباخطرركودمواجه‌كرده‌است‌‏‎
درشش‌ماه‌نخست‌امسال‌بيش‌از 21‏‎:خسرومحموديان‌افزود<>
هزارحلقه‌تايرخودروبه‌ارزش‌ 41ميليون‌دلارواردكشور‏‎
شده‌كه‌اين‌ميزان‌واردات‌برابرباتوليددوواحد‏‎
.لاستيك‌سازي‌داخلي‌است‌‏‎
وي‌بابيان‌ين‌كه‌درسال‌ 79نيز 32هزارتن‌تايربه‌ارزش‌‏‎
انجمن‌از‏‎:‎‎‏‏68ميليون‌دلارواردكشورشده‌بود ، گفت‌‏‎
مسوولان‌وزارت‌بازرگاني‌وصنايع‌ومعادن‌درخواست‌افزايش‌‏‎
.تعرفه‌هاراكرده‌است‌‏‎
هم‌اكنون‌ 15هزارنفردرهشت‌واحد‏‎:محموديان‌تصريح‌كرد‏‎
توليدلاستيك‌خودرومشغول‌فعاليت‌هستندوظرفيت‌توليد‏‎
اين‌درحالي‌است‌كه‌‏‎.‎سالانه‌آنهابالغ‌بر 180هزارتن‌است‌‏‎
عباس‌عباسي‌ابيانه‌رئيس‌انجمن‌صنفي‌صنعت‌تايرمعتقد<>
است‌كه‌برقراري‌تعرفه‌براي‌واردات‌تايرتنهادربلندمدت‌‏‎
.مفيدخواهدبود‏‎
طي‌سه‌سال‌گذشته‌ ، همه‌ساله‌ 50درصدبه‌واردات‌‏‎:‎وي‌گفت‌‏‎
كشورافزوده‌شده‌كه‌اين‌مساله‌براي‌صنعت‌تايربسيار‏‎
.خطرناك‌است‌‏‎
واردات‌تايردرسال‌ 78 ، 22هزارتن‌بودكه‌درسال‌ 79به‌‏‎
‎‏‏32هزارتن‌افزايش‌يافت‌وپيش‌بيني‌مي‌شودامسال‌از 45‏‎
هزارتن‌تجاوزكندكه‌اين‌افزايش‌واردات‌ ، كاررابراي‌‏‎
صنعت‌تايركشوربه‌ويژه‌دربخش‌هاي‌تايرراديال‌بسيار‏‎
.دشوارخواهدكرد‏‎
تحولات‌افغانستان‌بعدازجنگ‌مي‌تواند‏‎:‎وي‌تصريح‌كرد‏‎
فرصتي‌براي‌كشورايجادكندكه‌صنعت‌لاستيك‌بتواندازآن‌‏‎
.سودببرد‏‎
افغانستان‌بازاربكري‌است‌كه‌پيش‌روي‌ماودر‏‎:وي‌افزود‏‎
نزديك‌ترين‌مكان‌به‌كشورماقرارداردوباتوجه‌به‌‏‎
سازگاري‌نوع‌محصول‌توليدي‌دركشوربامحصولات‌موردنياز‏‎
.افغانستان‌مي‌تواندفرصت‌بسيارخوبي‌باشد‏‎
عباسي‌ابيانه‌درمورداين‌كه‌چرادربازارهاي‌آسياي‌ميانه‌‏‎
آن‌شرايطهم‌براي‌مافرصت‌خوبي‌بود ، ‏‎:جايي‌نداريم‌نيزگفت‌‏‎
اماهم‌صنعت‌آمادگي‌نداشت‌وهم‌دولت‌نقشي‌كه‌ازآن‌‏‎
درنتيجه‌اين‌شدكه‌هم‌اكنون‌‏‎.انتظارمي‌رفت‌ايفانكرد‏‎
.حضورپررنگي‌دراين‌كشورهانداريم‌‏‎
:وي‌درخصوص‌ادغام‌تايرسازي‌هابايكديگرنيزاظهارداشت‌‏‎
البته‌تاكنون‌ادغامي‌صورت‌نگرفته‌است‌ ، امااگراتفاق‌‏‎
بيفتدمي‌توان‌بخشي‌ازهزينه‌هاراكاهش‌وبهره‌وري‌را‏‎
.افزايش‌داد‏‎
نبايداين‌مساله‌راكه‌كارخانه‌هاي‌موجود‏‎:‎وي‌يادآورشد‏‎
اززيادي‌نيروي‌انساني‌وفناوري‌قديمي‌ ، ساختارنامناسب‏‎
مالي‌وكارآيي‌بسيارپايين‌رنج‌مي‌برندناديده‌گرفت‌ ، ‏‎
اين‌مسائل‌پس‌ازادغام‌نيزمي‌توانندبه‌عنوان‌موانع‌‏‎
.پيش‌روعمل‌كنندوتغييرآنهاكارساده‌اي‌نيست‌‏‎
:خسرومحموديان‌دبيرانجمن‌صنعت‌لاستيك‌كشورنيزگفت‌<>
انتقال‌فناوري‌خارجي‌دراين‌شرايطبسيارمشكل‌است‌واز‏‎
توان‌يك‌شركت‌خارج‌مي‌باشد ، چراكه‌هزينه‌هاي‌زيادي‌را‏‎
.دربرمي‌گيرد‏‎
پيشنهادمن‌ايجادپتانسيل‌جديد ، آگاهي‌بيشتر ، ‏‎:وي‌افزود‏‎
انتقال‌سرمايه‌وسرمايه‌گذاري‌مشترك‌باخارجيان‌جهت‌‏‎
.فراهم‌ساختن‌زمينه‌ادغام‌است‌‏‎
درحال‌حاضربحثي‌تحت‌عنوان‌مشاركت‌درخريد‏‎:وي‌تصريح‌كرد‏‎
ماشين‌آلات‌باخارجي‌هامطرح‌شده‌است‌كه‌براساس‌آن‌ 33‏‎
درصدمحصولات‌توليدشده‌بااستفاده‌ازماشين‌آلات‌جديد‏‎
.رابه‌خودآنهاخواهيم‌فروخت‌‏‎
درهمين‌راستامساله‌ديگري‌كه‌ازسوي‌برخي‌مصرف‌كنندگان‌‏‎
مطرح‌مي‌شود ، افزايش‌قيمت‌تايرهاي‌ايراني‌آن‌هم‌درحالي‌‏‎
.است‌كه‌توان‌رقابت‌باتايرهاي‌توليدي‌خارجي‌راندارند‏‎
ازابتداي‌امسال‌باافزايش‌تعرفه‌واردات‌تايرهاي‌خارجي‌ ، ‏‎
قيمت‌مصوبتايردرايران‌نيزافزايش‌يافت‌كه‌البته‌با‏‎
.نظرات‌متفاوتي‌دربين‌تايرسازان‌روبه‌روشده‌است‌‏‎

ورودفولكس‌به‌بازاراتومبيل‌هاي‌لوكس‌‏‎

ژنوفولكس‌واگن‌ ، بزرگترين‌خودروسازاروپادرنمايشگاه‌‏‎
> اتومبيل‌ژنوبراي‌اولين‌بارخودرولوكس‌خودبانام‌‏‎
.فيتون‌رادرمعرض‌تماشاي‌عموم‌قرارداد<
> ورودفولكس‌واگن‌به‌بازارخودروهاي‌لوكس‌تاكنون‌با‏‎
انجام‌مي‌شدواين‌اولين‌باراست‌‏‎...نبتلي‌و<> ،‏‎<آاودي‌‏‎
.كه‌فولكس‌مستقيماپابه‌اين‌عرصه‌گذاشته‌است‌‏‎
كارخانه‌اين‌اتومبيل‌دردرسدن‌درشرق‌آلمان‌واقع‌است‌و‏‎
فولكس‌واگن‌انتظارداردتاسال‌ 2004 ، حدود 20هزار‏‎
.دستگاه‌فيتون‌به‌فروش‌برساند‏‎

"كليوراپس‌مي‌دهند‏‎" رنو‏‎

پاريس‌كارخانه‌توليدرنودربرزيل‌اعلام‌كرد 64هزار‏‎
.دستگاه‌ازتوليدات‌خودرابه‌علت‌نقص‌فني‌فراخوانده‌است‌‏‎
اين‌اولين‌درخواست‌براي‌بازگرداندن‌اتومبيل‌هاي‌فروخته‌‏‎
شده‌دربرزيل‌است‌ ، ازاواسطدهه‌ 90اين‌شركت‌فرانسوي‌‏‎
درسال‌ 2001‏‎.توليداتومبيل‌دربرزيل‌راآغازكرد‏‎
درحالي‌كه‌اكثرشركت‌هاي‌خودروسازي‌باشكل‌كاهش‌فروش‌و‏‎
ركودمواجه‌بودند ، رنوبا /2درصدافزايش‌فروش‌ 2ميليون‌‏‎
.و 410هزاردستگاه‌اتومبيل‌درسطح‌جهان‌به‌فروش‌رساند‏‎
اين‌نقص‌فني‌كه‌ازنشت‌بنزين‌ازباك‌اين‌خودروهاناشي‌‏‎
.كليورادربرمي‌گيرد<> مي‌شودهمه‌مدل‌هاي‌رنو‏‎


Copyright 1996-2002 HAMSHAHRI, All rights reserved.
HTML Production by Hamshahri Computer Center.