انتقادي جامعهشناسي حوزه در كلاسيك اثري
فلسفي گردش
سياسي قدرت معناي فهم در نوين كوششي
معاصر گرايان سنت آثار و زندگي
انساني آزاديهاي و ارتداد
قلم اهل با
انتقادي جامعهشناسي حوزه در كلاسيك اثري
اجتماعي ساختار و فرد منش
ميلز سيرايت - گرث هانس:نويسنده
افسري اكبر:مترجم
آگه:ناشر
تومان قيمت2700
قصد كه آنگاه مدرن ، اجتماعي نظريه كتاب در كرايب يان
جنگ از اجتماعي ، نظريه تحولي دوره از تقسيمبندياي دارد
دهه تا اول دوره":ميگويد كند ارايه بعد به دوم جهاني
"ساختاري كاركردگرايي" سيطره زير اجتماعي نظريه 1960 ،
كنش" مكتب متحد ، ايالات در اما داشت ، قرار پارسونز
نظريه در را آن پارسونز آنكه رغم به نيز ، "نمادين متقابل
كه راديكالي سنت و داشت ، حضور همچنان كرد ، ادغام خود
آنها كنار در نيز ميكرد نمايندگي را آن "ميلز رايت"
كتاب در هم باتامور ديگر سوي از ".داشت جايي خود براي
برجستهاي چهره عنوان به ميلز رايت از "جامعه منتقدان"
انتقادي تفكر و نفس به اعتماد نوعي تجلي كه ميكند ياد
باتامور ، نظر به.است بوده دهه 1950 اجتماعي علماي در
از اروپايي و كلاسيك سنتي كه بود اين ميلز اصلي مقصود
همه از پيش كه گونه آن ;كند زنده را جامعهشناختي تفكر
اجتماعي بزرگ مسايل و شده خلق وبر ماكس و ماركس وسيله به
ماكس سنت به ميلز خاطر تعلق.بود كرده مطرح را تاريخي و
از مجموعهاي گرث ، هانس همكاري با كه است شده باعث وبر
نوشتن با و كند ترجمه انگليسي به را وبر ماكس آثار
دانشگاهي جامعه به را وبر مجموعه ، اين به مقدمهاي
.كند ايفا وي افكار اشاعه در مهمي سهم و بشناساند آمريكا
"جامعهشناسي در رسالاتي:وبر ماكس از" نام با كه اثر اين
در جامعهشناسي معتبر بسيار منابع از است شده منتشر
.ميرود شمار به انگليسي زبان
"اجتماعي نهادهاي روانشناسي اجتماعي ، ساختار و فرد منش"
تحت كه است گرث هانس همراهي با ميلز نظري اثر اولين
و است شده نگاشته ميد هربرت جورج و فرويد زيگموند تاثير
.ميشود محسوب "اجتماعي روانشناسي" آثار بهترين زمره در
ساختار باب در را ميد و فرويد نظريات كتاب ، نويسندگان
باب در را مانهايم و روزمبارت وبر ، ماكس آراي و منش ،
و نظري نظمي در و دادهاند پيوند هم به اجتماعي ساخت
و كوتاهيها و بخشيدهاند انسجام آنها به منطقي
روشنفكريهاي پرتو در را ميد و فرويد نظريات محدوديتهاي
جرج.كردهاند تحليلي نقد كلاسيك و تاريخي جامعهشناسي
عاطفي زندگي در انگيزهها نقش به چنداني توجه ميد هربرت
داراي هم فرد منش باب در فرويد نظر و نداشت انسان
با گرث و ميلز رو اين از نبوده اجتماعي انعطافپذيري
ميد هربرت سنت در "نمادين متقابل كنش" مكتب به كه تمايلي
ساخت و منش ساختار به مربوط نظريات تا كوشيدند داشتند ،
دست به آن از سودمندي تركيب و بخشيده تكامل را اجتماعي
جامعهشناسي پيشرو (1916- 1962) ميلز رايت چارلز.دهند
و فلسفه در ليسانس درجه سال 1937 در آمريكا در انتقادي
از را جامعهشناسي در ليسانس فوق درجه سال 1939 در
نظر زير ويسكانسين دانشگاه در.كرد دريافت تگزاس دانشگاه
مطالعات به گرث هانس و بكر هوارد چون عاليقدري اساتيد
دكتراي درجه اخذ به موفق سال 1941 در و داد ادامه خود
مقام به هم سال 1946 در و شد جامعهشناسي در فلسفه
.شد برگزيده كلمبيا دانشگاه در جامعهشناسي استادياري
شناخته شايد و بايد كه طور آن ايران در ميلز متاسفانه
سال 1345 در كه بود كسي نخستين اشرف احمد دكتر.است نشده
در آمريكايي گرانقدر جامعهشناس ميلز":نوشت او معرفي در
مانده ناشناس هستند اجتماعي علوم اهل كه ايرانياني حلقه
تكرار را سخن اين بايد باز هم سال از 35 پس اينك ".است
مجموعه اشرف ، احمد همت به هم باز سال 1346 ، در.كرد
آمريكا ، در اجتماعي طبقات جامعهشناسي" نام با باارزشي
جمعي همكاري با "آمريكا جامعهشناسان آثار از گزيدهاي
او از هم ديگري كتاب.شد چاپ ايراني جامعهشناسان از
در و بوده "جامعهشناختي تخيل" آن اصلي نام كه شده ترجمه
.است يافته ديگري عنوان فارسي زبان
فلسفي گردش
دين معاصر فيلسوف هيك جان
WWW.John Hick.org.uk
ادبي محمدجواد
زمين مغرب در حاضر حال در دين فيلسوفان مهمترين از يكي
بيحد ملامت من":ميگويد خود (متولد 1922) است هيك جان
كودكي دوران در كليسا مسيحيت تعاليم از را اندازهاي و
واقعيت به نسبت عميقي احساس زمان همان از ولي داشتهام
".ديدهام همراه خويش با را خدا
مفهومي تحليل صورت به روشي با دين فيلسوف يك هيك جان
دانشگاه و كاليفرنيا دانشگاه افتخاري استاد او است ،
انگلستان ، والس دانشگاه مدعو استاد همچنين است ، بيرمنگام
اجتماعي علوم و هنر زمينه در پيشرفته تحقيقات انجمن عضو
و دين فلسفه انگليسي انجمن معاون بيرمنگام ، دانشگاه
علمي مناصب جمله از نيز ايمان جهاني كنفرانس علمي معاونت
.ميرود شمار به او تحقيقي -
كتب:است شده تشكيل ذيل اصلي پيوندهاي از هيك جان سايت
شده ليست كتب ،((Books in Print مشاهده قابل و دسترس در
Books not in) متن مشاهده امكان بدون و نامها حسب بر
جان پيرامون كتب ،New Articles))جديد مقالات (Print
.Books about Hick))هيك
هيك اصلي كتابهاي ليست مشاهده ، قابل كتابهاي پيوند در
دين از تفسيري:دارد وجود كتاب شناسنامهاي مشخصات با
دين فلسفه پيرامون گفتوگوهايي ،(1999) پنجم بعد ،(1989)
ايمانها رنگينكمان ،(1993) مجسم خداي استعاره ،(2001)
محبت خداوند و شر ،(2000) خداوند متزايد اسماء ،(1995)
،(1990) دين فلسفه ،(1994) جاودانه زندگي و مرگ ،(2001)
،(1993) دين فلسفه و الهيات پيرامون نزاعبرانگيز سوالات
.(1990) مقاله گزيده 10 ،(1993) ايمانها جهان و خدا
پنجرهاي نمايد كليك كه كتب اين از كدام هر روي كاربر
بيان را خلاصهاي كتاب آن پيرامون كه شد خواهد باز
پيرامون نيز را ديگري اساتيد نظريات همچنين و مينمايد
تفسيري كتاب برروي كليك با مثلا ميدارد اعلام كتاب آن
باز پنجرهاي (An Interpretation of Religion) دين از
توجيه كتاب اين:ميباشد ذيل اطلاعات حاوي كه ميشود
مبهم جهان مورد در كه است ما ديندارانه پاسخهاي عقلاني ،
اين بر كتاب اين سخن بناي.ميكنيم ارايه پيرامونمان
اشكال به توجه با جهان اديان عمده كه شده نهاده پايه
اين.ميپردازند ديندارانه پاسخهاي اين به فرهنگي مختلف
عقلاني ساحت با جديد تفكري نهادن بنيان در كتاب
بعد ريشههاي باب در تازهاي ارزيابي پيرامون گستردهتر
...كرد خواهد شاياني كمك انسان وجود مذهبي
جان كتابهاي ديگر به نيز چاپ امكان بدون كتب پيوند در
مختلف ، فصول ليست صورت به تنها كه شده پرداخته هيك
و ايمان مثلا است شده ارايه اطلاعاتي كتاب پيرامون
منزله به ايمان - گزارهاي اعتقادي منزله به ايمان)علم
،(مسيحي ايمان - ايمان منطق - ديني تجربه در تفسيري عنصر
زمينههاي شامل) خداوند وجود پيرامون استدلالهايي
هستي اخلاقي - جهانشناسانه شناسانه فرجام استدلالي
مشكلات ،(ميباشد اثبات بدون عقلاني خداشناسي و شناختي
در گفتوگو و حقيقت فلاسفه ، و ايمان ديني ، تكثرگرايي
.غيره و متجسد خداي اسطوره جهاني ، اديان
PDF متن صورت به جديد ، مقاله چهار جديد مقالات پيوند در
(چيست؟ 2 يا كيست خداوند (است 1 مطالعه قابل سايت برروي
دين چندين ميان در يكي يا است حق بر دين تنها مسيحيت آيا
واقعگرايي باب در يادداشتي (دين 4 فلسفه تفكر اندر (3
نام هم هيك انديشه پيرامون كتابهايي پيوند در نقادانه
ديدگاههاي تحليلي پذيرش يا رد در كه مختلفي كتابهاي
فلسفه در موضوعاتي:مثل است گشته ارايه شده نوشته هيك
جان برابر در ماتيس تري- واقعيت و حقيقت خداوند ، - دين
سوالي - بارت و هيك الهيات در آن از پس جهان و مرگ - هيك
به اعتقاد - مسيحي يهودي وحدانيت - نهايي اعتقاد باب در
.غيره و واقعيت فهم - هيك جان منظر از خدا عدالت
سياسي قدرت معناي فهم در نوين كوششي
فوكو تا هابز از قدرت گفتارهاي
هيندس باري نويسنده
يونسي مصطفي:مترجم
شيرازه:ناشر
تومان قيمت1600
غرب سياسي انديشه بر قدرت از برداشت دو مدرن دوره در
در خصوصا كه برداشتها اين از يكياست داشته سيطره
عنوان به قدرت ايده يافته ، برجستگي معاصر آكادميك مباحث
از بيش چيزي معنا ، دراين قدرت.است كمي صرفا پديده يك
.نيست كنش براي عمومي و كلي توانايي
توانايي شامل تنها نه را قدرت دوم ، پيچيدهتر برداشت
حقي و توانايي چنين و ميداند نيز كنش حق داراي بلكه كنش
اعمال آنها بر قدرت كه ميداند كساني رضايت بر متكي را
اجتماعي و سياسي انديشه اعظم بخش در دوم برداشت ميشود ،
نه و است ضمني اغلب آن حضور گرچه دارد ، محوري جايگاه غرب
.صريح
"قدرت گفتارهاي" كتاب نگارش از هيندس باري اصلي هدف
فهم نيز و است برداشت دو اين اساسي مفروضات دادن نشان
و قدرت اعمال به مربوط سوالات كه است شيوهاي بعدي تبعات
نوعا غرب معاصر اجتماعي و سياسي انديشه چارچوب در حكومت
با را كار اين هيندس.شدهاند فهميده و بررسي آن با
ميلز و روسو لاك ، هابز ، نوشتههاي به متعدد ارجاعات
حكومت درباره رساله دو و هابز لوياتان و است داده انجام
كه هستند كتابهايي از لاك انساني فهم درباره جستاري و
.است جسته بهره آنها از بسيار او
كردهاند تلاش كه مكاتبي ساير كه است معتقد هيندس
كنند ، ارايه مذكور برداشت دو جز را ديگري برداشتهاي
مقولاتي با را قدرت پيوند مسئله از مهمي جوانب اگرچه
نظر نقطه از اما ميكنند ، آشكار فرهنگ و اقتصاد همچون
تمامي و نداده ارايه تازهاي ديدگاه قدرت ، خود ارزيابي
دو همان از يكي چارچوب در ميكنند ، توصيف كه را آنچه
اين اثبات براي نويسنده.ميشود يافت فوقالذكر برداشت
مكتب نظريهپردازان نزد قدرت گفتار بررسي به ادعا
آنان استدلال چگونه كه ميدهد نشان و پرداخته فرانكفورت
از ارزيابيشان براساس كه قدرت بودن فراگير درباره
به نهايت در ميگيرد ، نشات ايدئولوژي و فرهنگ ارتباط
كه گفتاري ميشود ، منجر قدرت راديكال گفتار نظريه تبيين
تبييني چنين.است شده تبيين لوكس مانند افرادي توسط
قرار كميت منزله به قدرت از برداشتي چارچوب در كاملا
.ميگيرد
كرده ، بررسي خود نظريه اثبات براي هيندس كه ديگري راي
ميكند اشاره نكته اين به اوفوكوست ميشل سياسي انديشه
خود بحث از همواره قدرت اعمال تداركات بحث فوكو ، نزد كه
كه ميدهد نشان او حال عين در.است بوده مهمتر قدرت
صرف ، كميت منزله به قدرت نهايي توصيف با فوكو ، چگونه
و نميكند استنتاج خويش عقايد با متناسب نتيجهاي اولا
كه قدرت از برداشتي دو همان از يكي چارچوب در اينكه دوم
باقي است بوده غالب مدرن دوران در غرب سياسي انديشه بر
.ميماند
در مطرح گفتارهاي مشهورترين ماندن محدود به عنايت با
نتيجه نويسنده كه است فوق برداشت دو چارچوب در قدرت باب
سنجش به ميتوان كه ميداند آن را خويش پژوهشهاي نهايي
آن يا اين به تعلق براساس قدرت باب در گفتارها همه
.پرداخت برداشت
معاصر گرايان سنت آثار و زندگي
جاويدان حكمت
آبادي خندق حسين:تدوين و گردآوري
پژوهش و دانش توسعه موسسه:ناشر
تومان قيمت900
در كه است ديني روشنفكري جريانهاي از يكي سنتگرايي
آناندا و گنون رنه.آمده پديد بيستم قرن آغاز
با ;جنبش اين آغازگران و سردمداران عنوان به كوماراسوامي
وحي بر مبتني سنت از برخاسته كه جاويدان حكمت بر تكيه
و مدرنيزم از سازمانيافته نقدي تا كوشيدهاند است ، الهي
.بازمييابد سنت در را خود مباني كه دهند ارايه مدرنيته
معتقدند مدرنيته ، منقدان از بسياري همانند متفكران ، اين
صنعت تكنولوژي ، هياهوي در را خويش هويت امروزي انسان كه
اين خاطر به و است داده دست از جديد تجربي علم حتي و
و ميزند غيرانساني اعمال به دست كه است هويت بحران
نبوده هم تصور قابل كسي براي تاكنون كه ميآفريند فجايعي
كه اينجاست چيست؟ مغاك اين از برونرفت راهحل امااست
پست جمله از آن منتقدان ساير و سنتگرايان ميان مرز
در مشترك گوهر كه معتقدند آنها.ميشود مشخص مدرنها
وجود هستند ، الهي سنت مختلف جلوههاي كه اديان همه ميان
است دليل همين به و ميماند دورانباقي تمام در كه دارد
اين بر كه است خالدهاي حكمت همان واقعي حكمت كه
سنت اين به رجوع تنهاباشد استوار الوهي مختلف جلوههاي
ميان فاصله كردن پر به قادر را بشر كه است آن احياي و
تبختر و تكبر حايل گرداب از را او و كرد خواهد خدا و خود
.داد خواهد نجات مدرنيزم از حاصل
چه به سنت اصلا است؟ مقبول اندازه چه تا ادعا اين اما
سنت احياي آيا چه؟ يعني آن احياي و سنت به رجوع معناست؟
است؟ گذشتگان شيوه به كمال و تمام كردن زندگي معناي به
است؟ امكانپذير معنايي هر به سنت به رجوع اساسا آيا
دنياي فكري چارچوبهاي از فارغ ميتواند مدرن انسان آيا
دست اين از پرسشهايي برود؟ سنت سراغ به پيرامونش
قرار سنتگرايان فراروي هميشه كه هستند سوالاتي
.داشتهاند
با و پيش سال چهل حدود از ما كشور در سنتگرايي
متفكران از يكي اكنون هم كه نصر ، سيدحسين تلاشهاي
صورت به ميرود ، شمار به حوزه اين در جهاني انگشتشمار
كه حكمت انجمن تاسيس.كرد آغاز را خود كار فكري مكتب يك
گردهم براي جايگاهي شد ، ناميده فلسفه و حكمت انجمن بعدها
فراهم چيتليك ويليام و نصر كربن ، چون سنتگراياني آيي
كه شد باعث هم نصر توسط خرد جاويدان مجله انتشار و آورد
بعضا و تفكر اين حاميان نظرات انعكاس براي نشريهاي
مناسبت به كه "جاويدان حكمت" كتاب.آيد پديد آن منتقدان
شده منتشر معاصر سنتگرايان ديدگاه از تجدد نقد همايش
چون متفكراني آثار و زندگي به است اجمالي نگاهي است ،
كه انديشمنداني ;لينگز و كوماراسوامي گنون ، نصر ، شووان ،
مختلف جنبههاي از دفاع در را فراواني آثار كدام هر
هم كتاب اين از ديگري بخش.آوردهاند وجود به سنتگرايي
حوزه در كه است يافته اختصاص كتابهايي مختصر معرفي به
اين.شدهاند تاليف يا ترجمه فارسي زبان به سنتگرايي
براي مناسبي مدخل گونهاش ، جنگ ساختار دليل به كتاب ،
اما نميرود شمار به سنتگرايان انديشههاي و آرا فهم
اختيار در را مفيدي اطلاعات مجموعه ميتواند
سنتگرايي موضوع با اندكي كه دهد قرار علاقهمنداني
.دارند آشنايي
انساني آزاديهاي و ارتداد
اسلام در ارتداد
ولائي عيسي:نويسنده
ني:ناشر
تومان قيمت1600
شكل پرسش اين حول "اسلام در ارتداد" كتاب اصلي محور
همه حتي و عقلا همه كه انساني ، آزاديهاي كه ميگيرد
آن پاس همواره و ورزيدهاند تاكيد آن بر توحيدي ، اديان
را فرد اعمال ، برخي انجام كه نكته اين با داشتهاند را
شده ذكر مجازاتهاي مستحق و ميكند خارج ايمان حوزه از
مختار كه كسي چرا دارند؟ نسبتي چه ميكند ، ارتداد براي
و وانهد را دين همان ندارد حق برگزيند ، را ديني تا است
اتخاذ انتخاب ، و تحقيق آيا برود؟ ديگري دين سراغ به
كه نميشوند شمرده انسانها حقوق از عقيده تغيير و عقيده
باشد؟ لازم حكومت حتي و همه بر آن احترام
ابتدا كه كتاب ، دراين تا است كوشيده ولائي عيسي
و جزا حقوق رشته در او ارشد كارشناسي پاياننامه
ارتداد موضوع مختلف زواياي به است ، بوده جرمشناسي
به توجه با مورد اين در اسلام نظر مورد در و بپردازد
خطر در امكان و جهاني ملاحظات نيز و مكان و زمان شرايط
در كه است معتقد اوكند كاوش اسلام اصل گرفتن قرار
كيفيت و ارتداد احكام نيز و آن مصاديق و ارتداد مفهوم
كه است دليل همين به.ندارد وجود نظر اتفاق آنها اجراي
ارتداد صدق براي را ركن چهار حضور فقها نظر براساس ولائي
اختيار جاحدانه ، انكار اسلام ، از خروج:ميداند ضروري
فقدان با كه است معتقد او.اسلام ضد بر عملي اقدام كفر ،
.بود خواهد منتفي ارتداد حكم چهارگانه ، شرايط از يك هر
جرم تشكيلدهنده عناصر كتابش آغازين بخش در ولائي
دست اين از موضوعاتي به و ميكند مشخص را ارتداد
ارتداد آيا ميشود ، گفته مرتد كساني چه به كه ميپردازد
و خير يا است لغت در ارتداد با مترادف فقها اصطلاح در
در.باشد ميتواند چه آن مصاديق و مهدورالدم معناي اينكه
اهل نظر از كه ميپردازد كردارهايي و گفتارها به دوم بخش
به هم طرفي از و ميكنند فراهم را ارتداد اماميه و سنت
كدام هر تعريف و ملي و فطري به آن تقسيم و ارتداد انواع
و حدود مسئله به كتاب سوم بخش.ميپردازد دو آن از
هم چهارم بخش موضوع و يافته اختصاص اسلام در تعزيرات
مبحث در و ابتدا بخش اين در.است دادرسي آيين و واكنشها
رايج تقسيمات و شدهاند تبيين مجازاتها انواع واكنشها ،
.است شده ارايه نيز سنت اهل و اماميه نظر از حوزه اين در
ديگر منظري از مذكور موضوعات به هم دادرسي آيين مبحث در
هم دادرسي آيين در كه ميشود داده نشان و پرداخته
فقهي عناوين و موضوعات ديگر همانند ارتداد اثبات راههاي
ارتداد مجازات مجريان مورد در سنت اهل و اماميه.است
استيفا حق حاكم تنها و است حقالله ارتداد كه معتقدند
.است اعمال قابل صالحه دادگاه حكم با كه دارد
اسلام دين سختگيري علت مسئله به هم كتاب فصل آخرين در
از كه است شده سعي و شده پرداخته ارتداد مسئله مورد در
ناآگاهي از ناشي و بيدليل بدبينيهاي و بدگمانيها برخي
.شود برداشته پرده مورد اين در اسلام موضع به نسبت
قلم اهل با
اكرمي موسي و ايراني گاهشماري
همت به كه است مجموعهاي "ميدانم چه ايران از":اشاره
گوناگون حوزههاي در و فرهنگي پژوهشهاي دفتر
موسسه اين توسط كه كتابهايي.ميشود منتشر ايرانپژوهي
تاريخ ، و فرهنگ نظير گوناگوني حوزههاي به ميشوند منتشر
ادبيات ، سينما ، زبان ، معماري ، فلسفه ، شهرشناسي ، سياست ،
.دارند اختصاص پژوهش و كتابشناسي
چه ايران از" مجموعه از كتاب نوزدهمين ايراني گاهشماري
تا خواستهايم كتاب نويسنده اكرمي موسي از "است؟ ميدانم
.بنويسد كتاب درباره
نگه براي گوناگوني محاسباتي نظامهاي از گوناگون ملل
را نظامها اين.ميكنند استفاده زمان حساب داشتن
.ميشود نوشته تقويم آنها پايه بر كه ميگويند گاهشماري
يك از ماه يك از روز يك صورت به رويداد هر زمان معمولا
منظور خاص مبدا يك از نظر مورد سال و ميشود بيان سال
از پس و است "روز" گاهشماريها واحد كوچكترين.ميگردد
چرخش پايه بر سال و ماه.ميشود اشاره سال و ماه به آن
و تعريف خورشيد دور به زمين چرخش يا زمين دور به ماه
گاهشماريهايي آمدن پديد علت امر اين و ميشوند تعيين
براي لازم مدت كه آن توضيح.است گوناگون ملل نزد گوناگون
.است نشده تشكيل كامل روز چند از مذكور چرخشهاي از يك هر
اعشار رقم چند با روزي كسر داراي مدت اين آن بر علاوه
.است نبوده آسان آن سر بر توافق و آن به دستيابي كه است
در متوسط مقدار يك حول بلكه نيست ثابت مدت اين همچنين
خورشيدي سال طول دقيق ، نجومي محاسبات برپايه.است نوسان
دقيقه و 48 ساعت و 5 روز يا 365) روز متوسط 24219879/365
اين حول حقيقي خورشيدي سال طول و است (ثانيه و 975456/45
روز يا 366 سال 365 طول اگردارد نوسان متوسط مقدار
همه يا بود ، صورت 25/0 به مثلا آن كسر يا بود ، كامل
گاهشماري مبناي عنوان به متوسط طول اين سر بر افراد
گاهشماري نظامهاي بين اختلافي هيچ ميداشتند توافق
اعداد مختلف ملل گذشته محاسبات.نميآمد پديد خورشيدي
كمابيش ملل همه كه طوري به.است داده دست به را مختلفي
توافقي خاصي عدد بر بيآنكه.بودند شده روز كسر متوجه
كه است بوده اين روشها مناسبترين از يكي.باشند داشته
سال عنوان به) روزي را 365 سال سه هر تقويمي محاسبات در
نظر در (كبيسه سال عنوان به) روزي را 366 سال يك و (عادي
متوسط 25/365 سال طول كه است اين روش اين معناي.گيرند
كسر با روز 24219879/0 كسر تفاوت.شود گرفته نظر در روز
در روز يك تصحيح سال هر 128 در كه ميشود باعث روز 25/0
و محاسبات به دانشمندان رو اين از.آيد لازم تقويم
به نزديكتر چه هر روزي كسر تا زدهاند دست بيشتر رصدهاي
انواع پيشنهاد موجب امر همين و بيابند را حقيقي روز كسر
همه از موجزي گزارش ما كه است شده كبيسهبندي گوناگون
كتاب در را ايراني غير و ايراني كبيسهبنديهاي
.ميخوانيم ايراني گاهشماري
سال آغاز تقويمنويسي و گاهشماري مورد در بعدي نكته
حساسيت تقويمي سال آغاز به نسبت همواره ايرانيها.است
حقيقي ، سال آغاز بر را تاآن كوشيدهاند و داشتهاند زيادي
معروف گاهشماري در كوشش اين.كنند منطبق بهار اول يعني
.است يافته رسميت ايراني كنوني گاهشماري و جلالي
مجلس سوي از ماه 1304 فروردين در ما كنوني گاهشماري
و سال آغاز مجلس مصوبه در.است يافته رسميت ملي شوراي
مبدا و ماهها طول و ماهها نام و حقيقي خورشيدي سال طول
مانده مسكوت كبيسهبندي موضوع اما شدهاند تثبيت هجري
نيز وقت فرهنگ وزارت در ويژه كميسيون بعدي تلاشاست
بروز مانع و كند برطرف را نقيصه اين است نتوانسته
ويژه به و نويسان ، تقويم ميان بعدي اختلافات
.شود تطبيقي گاهنامههاي تنظيمكنندگان
طول داشتن دست در با و رفت رايانه سراغ به ميتوان اما
نيز و روز ، همان 24219879/365 يعني متوسط ، خورشيدي سال
برقرار ساده حسابي تصاعد يك خاص ، يكسال براي تحويل ساعت
آينده ، يا گذشته در خاص سال هر تحويل ساعت تعيين به و كرد
با و پرداخت سال آن بودن كبيسه يا عادي تعيين به نيز و
را سال آن تقويم خورشيدي سال ماههاي طول و نظم به توجه
ايراني گاهشماري كتاب در من كه است كاري اين و.نوشت
را ، ايراني گاهشماري كبيسههاي قاعده و دادهام انجام
دست به ممكن ، گاهشماري دقيقترين و علميترين عنوان به
مبناي ميتواند كتاب اين روش كه طوري به آوردهام ،
.گيرد قرار ديگر علمي خورشيدي شماري گاه هر محاسبه
هر تقويم ميتوان آساني به آمده دست به قاعده دانستن با
زيرا كرد تعيين را (هجرت سال يعني) مبدا از پس و پيش سال
عادي هم و است محاسبه قابل تحويل ساعت و سال اول روز هم
تطبيق در ميتوان اين بر علاوه.سال بودن كبيسه يا
.كرد استفاده روش اين از نيز تقاويم
|