نيست تعطيل فردا و ، امروز مدارس
نوزادان پوستي مراقبتهاي
داد؟ كاهش را استرس ميتوان چگونه
افراد در بيخوابي درمان براي ساده نكاتي
مسن
رقابت چيز چه با "سارا" و "دارا"
ميكنند؟
نظر و خبر
ايران مشترك باستانشناسي پژوهشهاي همايش
شد برگزار توكيو
در ژاپن و
ظهور:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است اخلاقي
((فرهنگ)) بستر در ((سياست))
نيست تعطيل فردا و ، امروز مدارس
مدارس كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
ماه ، فروردين پانزدهم و چهاردهم روزهاي كشور ، سراسر
.نيست تعطيل
آموزشي فعاليت پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
امروز از شمسي هجري سال 1381 در كشور سراسر مدارس
.شد خواهد آغاز (چهارشنبه)
نوزادان پوستي مراقبتهاي
نسبت پوست سطح بودن زيادتر چون دلايلي به نوزادان پوست
پلاستيكي پوششهاي از استفاده و زياد رطوبت و بدن حجم به
دارد دنبال به را خاصي مشكلات و مسائل
نيلفروشزاده علي محمد دكتر
به شيرخوارگي دوره و زندگي اول هفته به 4 نوزادي دوره
از 36 قبل نوزاد كه صورتي در.ميشود گفته زندگي اول سال
تولد هنگام نوزاد وزن چنانچه و نارس شود متولد هفتگي
.ميشود گفته كم وزن با نوزاد باشد گرم از 2500 كمتر
به كه ميشود اطلاق خطر معرض در نوزادان فوق ، گروه دو به
احتياج طبيعي يا كامل نوزادان از بيشتر ويژه مراقبتهاي
.دارند
لايههاي در بزرگسال پوست با كامل نوزاد يك پوست اختلاف
سطحي لايه يا اپيدرم چون ولي.است درم يا پوست زيرين
شده تكميل پوست سدي عمل محافظتي نقش است ، شده كامل پوست
داخلي ارگانهاي حفاظت سالم نوزاد پوست در حقيقت ودر
و عفونت از جلوگيري و بدن حرارت درجه تنظيم و حفظ بدن ،
خوبي به پوست اعمال ديگر و لامسه حس ،D ويتامين ساخت
.ميگيرد انجام
نسبت پوست سطح بودن زيادتر چون دلايلي به نوزادان پوست
پلاستيكي پوششهاي از استفاده و زياد رطوبت و بدن حجم به
پوست حفاظتي عمل.دارد دنبال به را خاصي مشكلات و مسائل
.ميشود تكميل زندگي دوم هفته پايان تا نارس نوزاد يك
يا كرمها موضعي ، تركيبات مصرف از بايد بنابراين
اجتناب شده متولد تازه نارس نوزاد پوست روي بر لوسيونها
.شود نوزاد مسموميت موجب پوستي جذب است ممكن كه چرا.كرد
شديدا پوستي سطح در بدن آب كاهش نارس نوزاد يك در
تبخير طريق از حرارت دادن دست از منجربه يافته ، افزايش
استراحت موقع در حرارت حد از بيش توليد باعث و شده
محل رطوبت" پلاستيكي پوشش توسط بايد بنابراين.ميشود
.داد افزايش را بچه "نگهداري
اسيد ، ساليك نئوماسين ، كلروئن ، هگزا مانند تركيباتي
نوزادان در چه الكل مانند پتيك آنتي مواد و كورتونها
در و شود استفاده نبايستي كامل نوزادان چه و نارس
كهنه نگهداري محل لباسشوييها ، در كه موادي از استفاده
احتياط ميشود مصرف نفتالين قرصهاي مثل ملافه يا بچه
.كرد
در بخصوص پوست كردن ضدعفوني و پوست كردن پاك براي
آسيب امكان چون.كرد استفاده الكل از نبايد نارس نوزادان
استفاده صورت در.دارد وجود شديد التهاب ايجاد و پوست به
در بخصوص نوزاد پوست استريل و كردن تميز براي بتادين از
بايستي آن پوستي جذب از حاصل عوارض دليل به نارس نوزادان
نمكي سرم يا استريل آب محلول با استفاده از بعد محل
محلولهاي از استفاده موارد اين در.شود شستشو مخصوص
دلمههاي.است دراولويت كلرهگريدين حاوي ضدعفوني
.است شايع خيلي زندگي اول هفتههاي در سر روي چسبناك
روغنهاي يا زيتون روغن با مرتب را سر بايستي درمان براي
.كرد آبكشي ساعت چند از پس و داد ماساژ آموسبينه
جذب علت به سولفيد سلينوم و اسيد سالبسيلك حاوي شامپوهاي
.است مضر نوزاد براي آن جلدي
كردن ، حمام شامل كودك و نوزاد پوست روزانه مراقبت
لزوم موقع در و كنند مرطوب و نرمكننده از استفاده
نظر ازاست موضعي ميكروبي ضد كننده ضدعفوني محصولات
با تطابق و حرارت درجه كه زماني تا نوزاد نمودن حمام
گيرد ، صورت رحم داخل از انتقال از پس محيط تغييرات
.افتد تاخير به بايستي
در) استريل گرم نيم آب از ميتوان زندگي اول روزهاي در
صورت بدين.كرد استفاده صابون بدون (بدن حرارت درجه حد
و شده تميز كتاني پارچه با نوزاد بدن قسمت هر كه
بدن قسمتهاي ساير سپس و شود خشك نرم ، پارچه با بلافاصله
زائد مواد زدودن باعث روش اين.شود شسته نحو همين به
كاهش و پوست زيبايي حالت و شدن آراسته پوست ، روي از دفعي
و كامل نوزادان در.ميشود پوست سطح در ميكروبي تودههاي
در ولي.است كافي روزانه شستشوي طريق اين نارس نوزادان
قرار ويژه مراقبتهاي تحت كه نوزاداني و نارس نوزادان
داشته پوست روي ميكروبي كلرينهاي تجمع است ممكن يا دارند
لازم اول بار براي هگريدين كلر صابون از استفاده باشند ،
خنثي ، اسيديته با صابونهاي از استفاده چند هر.است
اثر داراي همگي بچه صابونهاي و پرچرب صابونهاي
ميتواند صابوني نوع هر حال عين در ولي هستند ، ضدميكروبي
در صابون از استفاده خاطر همين به.كند تحريك را پوست
برحسب بار يا 2 يك هفتهاي و محدود صورت به بعد هفتههاي
.ميشود تجويز نوزاد پوست تحمل
كرمها ، مانند مرطوبكنندهها و نرمكنندهها از استفاده
جهت است لازم كه مواردي در فقط روغنها و بچه لوسيونهاي
بيماريهاي از بعضي درمان و پوست شدن خشك از جلوگيري
رود ، كار به است پوست رطوبت ميزان كاهش با همراه كه پوستي
.ميشود استفاده
:بچه كهنه با تماس از ناشي پوستي التهاب
:كهنه از ناشي پوست درماتيت
نوزادي دوران در اوليه پوستي التهاب باليني شكل شايعترين
برخلاف.است بچه كهنه محل در پوستي التهاب يا سوختگي و
و ادرار آمونياك علت به فقط التهاب اين قبلي ، عقايد
علل.نيست دارند ، نقش آن ايجاد در كه مختلفي عوامل
:است زير موارد شامل ايجادكننده
سطحي لايه در خراش و شكاف توليد باعث اصطكاك:اصطكاك -1
ايجاد كهنه با نوزاد پوست تماس محلهاي در و شده پوست
.ميشود
شدن حساستر و پوست سطح آسيب باعث قبلي عامل مثل:آب -2
و قرمزي باعث بنابراين و ميشود محركها مقابل در پوست
.ميشود پوست بيشتر نفوذپذيري
. ميشود التهاب پاسخهاي ايجاد باعث ادرار بالاي 3PH-
پوست روي ادرار تجزيه از ناشي محصولات ديگر و آمونياك -4
.ميشود پوست سوختگي و التهاب ايجاد باعث مستعد
نقش التهاب اين ايجاد در ميتواند كه ديگري عوامل -5
و مدفوع آنزيمهاي مخمرها ، ميكروبي ، فلور باشند ، داشته
ضدعفوني مواد و صابونها و شوينده مواد.ميباشد محركها
باعث ميتواند نيز ميشود استفاده بچه كهنه شستن براي كه
.شود پوستي ضايعات تشديد
باليني مشكل
سه در كودكان در خيس كهنه تماس از ناشي پوستي التهاب
همه در بعد به آن از ولي نميشود ، ديده زندگي اول هفته
ادامه كهنه از استفاده كه موقعي تا نسبت يك به بچهها
.است ماهگي در 79 آن شيوع حداكثر.ميشود ديده كند پيدا
اين از مقاطعي در را آن از مراتبي شيرخواران از درصد 50
به سال زير 5 كودكان درصد مراجعه 20 علت كه دارند سنين
.ميشود شامل را پوست درمانگاههاي
ناحيه در پوستهريزي و التهاب قرمزي ، صورت به ضايعه
محلهايي همان كه فوقاني قسمت و زيرشكم ژينال ، باسنها ،
آن شديد موارد در.ميشود پوشانده كهنه با پوست كه است
برآمده گوشههاي با عميق زخمهاي و وزيكولها است ممكن
.شود اضافه ضايعات اين به
درمان
زمان در و ميدهند پاسخ درمان به معمولا ضايعات اين
خوب بچه نشود استفاده كهنه از ديگر كه هنگامي طولاني
فقط است ممكن كهنه محل در بچههاضايعه بعضي در.ميشود
بستگي موفق درمان.باشد مزمن پوستي اختلالات علامت اولين
كهنههاي از صحيح استفاده.دارد ايجادكننده عوامل به
را ضايعه شستشو قابل كهنههاي با مقايسه در مصرف يكبار
.ميكند كمتر
و شستشو است بهتر شستشو ، قابل كهنه از استفاده صورت در
و شوينده مواد تا گيرد انجام فراوان و مناسب آبكشي
با شستشو بنابراين.شود برطرف كنندهكاملا ضدعفوني
لباسشويي ماشين با كردن خشكاست ارجح لباسشويي ماشين
نرمتر كهنه چون.است آزاد هواي در كردن خشك از بهتر
نرمكننده يك از استفاده كهنه تعويض بار هر درميشود
لازم بچه پاي با كهنه تماس محل در پارافين مثل آب داخل
استفاده.شود خشك بايستي پوست پماد ، ماليدن از قبل.است
در و هيدروكورتيزون مثل استرويند كوزيك موضعي تركيبات از
و آنتيبيوتيك همراه كاتديدا ضد پمادهاي تركيب از مواردي
مناسب اكسيد زنيك پماد از استفاده يا و هيدروكورتيزول
.است
داد؟ كاهش را استرس ميتوان چگونه
فرد در بهتر احساس ايجاد باعث زندگي در موجود استرس كاهش
كند ، تغيير غذايي برنامههاي بايد خاطر همين به.ميشود
و منظم ورزشي تمرينات به و شود صرف بهتر غذاهاي
ابتلا خطر ميتوانند عوامل اين.شود پرداخته سرگرمكننده
.دهند كاهش را قلبي بيماري به
كه باشد زياد حدي به فردي در استرس ميزان اگر ولي
ميتواند كند آغاز كجا از خود استرس كاهش براي نميداند
.كند عمل زير توصيههاي به
بياشاميد و بخوريد غذا معقولانه *
باعث غذا ، همراه به الكل مصرف كه ميرسد نظر ظاهرابه
به الكل مصرف كه است اين واقعيت ولي ميشود استرس كاهش
شمار به استرس افزايش جهت در موثري عامل غذا ، همراه
.ميرود
كنيد رفتار قاطعانه *
خواستههاي و انتظارات كه نيستيد مجبور هيچوجه به
كلمه از راحتي به ميتوانيد و سازيد برآورده را ديگران
بودن ، قاطع كه باشيد داشته خاطر بهكنيد استفاده "نه"
عقايد به حاليكه در كه ميدهد شما به را اجازه اين
حمايت نيز خود عقايد و حقوق از ميگذاريد ، احترام ديگران
.كنيد
كنيد ترك را خود بد عادات ديگر يا و سيگار از استفاده *
همراه به سلامتي براي سيگار كه مشكلاتي از غير به
باعث مهيج ، و محرك عامل يك عنوان به نيكوتين ميآورد ،
گذاشتن كنار و كردن ترك با.ميشود استرس علائم افزايش
.آوريد ارمغان به خودتان براي را سلامتي مضر ، عادات
شده برنامهريزي و منظم صورت به را ورزشي تمرينات *
و كنيد انتخاب را غيررقابتي ورزشي تمرينات.دهيد انجام
كنيد برنامهريزي خود براي را معقولي اهداف
endorphinآزادسازي باعث ،Aerobicورزشي تمرينات
تا ميكنند كمك شما به كه طبيعي موادي يعنيميشوند
مثبت افكار سوي به را خود مغز و باشيد داشته بهتري احساس
.دهيد سوق
دهيد انجام روزانه راRelaxationبه مربوط تمرينات *
تمرين و كرده مطالعه راRelaxationبه مربوط تكنيكهاي
را تعدادي تكنيكها اين گوناگون انواع ميان از.كنيد
تكنيكهاي از استفاده و ورزشي تمرينات.كنيد انتخاب
زماني اختصاص.دهيد انجام هم با همزمان راRelaxation
تمرينات انجام براي زماني و عميقRelaxationبراي
ابتلا از را خود جسم شما تا است ، مطمئني راه ، Aerobic
.كنيد محافظت استرس ، عوارض به
بگيريد بهعهده را امور مسئوليت *
و بگيريد كنترل تحت هستيد آن انجام به قادر كه را كاري
ترك را ، درآوريد خود كنترل به نميتوانيد كه را آنچه
.كنيد
دهيد كاهش را استرس به مربوط عوامل و علل ميزان *
و خواستهها از مملو زندگي كه باورند اين بر مردم اكثر
اين موارد اكثر در است ، كم زمان و فراوان آرزوهاي
انتخاب ما خود توسط كه هستند تقاضاهايي خواستهها ،
موثر ، شامل شكل به زمان مديريت ومهارت هنر.شدهاند
:است زير موارد
ببريد ، بهره ديگران همياري و كمك از نياز ، هنگام
و كنيد ابراز را خود عقايد بگيريد ، درنظر را اولويتها
.دهيد اختصاص خود به نيز را زماني
زندگي آنها ، با و كرده آزمايش را خودتان وجودي ارزشهاي *
كنيد
شما عقايد از بيشتري انعكاس شما رفتار كه ميزان هر به
داشت ، خواهيد خود از كه احساسي نيز شما بالطبع ، باشد ،
هيچ موضوع اين و بود خواهد مثبتتر و بهتر احساسي
داريد قصد زمانيكه.ندارد شما پرمشغله زندگي به ارتباطي
از همزمان كنيد ، انتخاب را نظرتان مورد فعاليتهاي
.شويد بهرهمند نيز خودتان وجودي ارزشهاي
دهيد قرار مدنظر را واقعگرايانه انتظارات و اهداف *
شما باشيد ، داشته خاطر به كه است اين عاقلانهتر
درصد صد موفقيت از لحظه ، يك در و كاري هر در نميتوانيد
.شويد برخوردار
دهيد نشان خودتان ، به را خودتان وجود*
هستيد ، افسرده بسيار كه ميكنيد احساس شما كه زماني
به را دهيد انجام احسن نحو به ميتوانيد كه را كارهايي
يادآوري خودتان به را خود مثبت تواناييهاي و يادآوريد
.كنيد
داد؟ انجام ميتوان را ديگري كارهاي چه
بهكارگيري با كه دارند وجود نيز ديگري متعدد روشهاي
.رساند حداقل به را استرس ميزان ميتوان آنها ،
عميق تنفس تمرينات *
انديشه و تفكر *
عضلات به مربوطRelaxationتمرينات از استفاده *
ذهني تصورات از استفاده باRelaxationانجام *
موسيقي از استفاده با Relaxationانجام *
است شده ارائه آن شرح زير در كه biofeedback *
.استرس رفع و تشخيص منظور به كردن مشورت *
مورد در را بيشتري اطلاعات كه كنيد درخواست خود پزشك از
.بدهد ارائه شما به زير تكنيكهاي
چيست؟biofeedback
كاهش به مربوط مهارتهاي شخص روش ، اين از استفاده با
اندازهگيري ، گوناگون روشهاي از استفاده با را استرس
و عضلاني تشنجهاي قلب ، ضربان اندازهگيري.ميآموزد
سعي زمانيكه در شخص را كارها اين و حياتي علائم ديگر
روش هدفميدهد انجام برسد آرامش مرحله به ميكند
عملكرد درآوردن كنترل به نحوه كه است اينbiofeedback
آموزش شما به Relaxation تمرينات انجام هنگام را شما جسم
عملكردهاي كنترل گرفتن دست به منظور به روش اين از.دهد
ميشوند ، فيزيكي دردهاي و تشنج ايجاد عامل كه جسمي
.ميشود استفاده
شما بدن چگونه كه بياموزيد تا ميكند كمك شما به روش اين
و ميدهد نشان واكنش خود از استرسزا ، موقعيتهاي در
شما به را استرس بر بيشتر و بهتر هرچه غلبه نحوه همچنين
.ميآموزد
مثل سردردهايي به كه هستيد افرادي دسته آن از شما اگر
شروع سردرد زمانيكه ميتوانيد هستيد ، مبتلا ميگرن
از جلوگيري برايbiofeedbackتمرينات از ميشود ،
.كنيد استفاده آن افزايش و تشديد
را روشهايي چه هستيد ، بيخوابي به مربوط مشكلات دچار اگر
بگيريد؟ پيش در بايد
آرامش ، احساس عدم جمله از مختلف ، دلايل به كه است ممكن
به مربوط جانبي عوارض يا شخصي ، نگرانيهاي از ناشي استرس
.باشيد كرده تجربه را بيخوابي گوناگون ، معالجات
زير توصيههاي از ميتوان ميبريد ، رنج بيخوابي از اگر
.كرد استفاده
.كنيد اجرا خود استراحت و خواب براي را منظم برنامه يك *
خواب از معيني ساعت راس روز هر و برويد رختخواب به
.برخيزيد
كاملا آن اطراف و شما رختخواب كه كنيد حاصل اطمينان *
خواب از بتوانيد تا كنيد مرتب را خود بالشهاي.است راحت
.شويد برخوردار راحتتري
نگاه ساكت و تاريك كاملا را خود استراحت و خواب محل *
.داريد
و كنيد استفاده خوابيدن براي فقط خود ، استراحت محل از *
.نكنيد تماشا تلويزيون خود خواب محل در
خاطر بهكنيد اجتناب روز طول در زياد زدن چرت از *
استراحت برنامه با را خود فعاليت برنامه كه باشيد داشته
.كنيد تنظيم معالجه ، دوران طول در خود ،
همسر ، با هستيد عصبي يا نگران كه ميكنيد احساس اگر *
وگو گفت به اعتماد مورد و مطمئن دوست يك يا همكار
.كنيد خارج ذهنتان از را خود مشكلات و بپردازيد
.دهيد گوش Relaxationبه مربوط موسيقيهاي به *
شما زمانيكه.نكنيد استفاده خوابآور قرصهاي از *
قرصها ، اين از استفاده ميگذاريد ، سر پشت را معالجه دوران
.است مضر بسيار
بنابراين.كنيد استفاده ملين قرصهاي از خواب از قبل *
.شويد بيدار خواب از شب طول در كه نيستيد مجبور
از يكي و شده بلند خود جاي بخوابيد ، از نميتوانيد اگر *
.دهيد انجام راRelaxation روشهاي
رختخواب به شدهايد ، خسته كاملا كنيد احساس زمانيكه*
.ميرويد خواب به زماني چه كه نباشيد نگران و برويد
.كنيد اجتناب كافئيندار غذايي مواد استفادهاز از *
را تمرينات اين و كنيد اجرا را ورزشي منظم برنامه يك *
.كنيد محدود خواب ، درزمان ساعت تا3 به2
بهبين زهرا سيده:از ترجمه
افراد در بيخوابي درمان براي ساده نكاتي
مسن
تبديل شبانه ، خوب خواب داشتن مسن ، افرد از بسياري براي
از پس و ميروند خواب به مشكل افراد اين.ميشود رويا به
، شبانه استراحت عدم اين و ميشوند بيدار كوتاهي مدت
موجب را عادي فعاليتهاي از آنها بازداشتن و روزانه خستگي
نزد موضوع اين از كه كساني از نيمي حدود براي.ميشود
براساس كه ميشود تجويز دارو ميكنند ، شكايت خود پزشكان
عادت باعث تنها نه و است ضروري غير محققين نظريات
اين.باشد نيز جانبي عوارض داراي است ممكن بلكه ميشوند ،
طور به خواب الگوهاي سن ، رفتن بالا با بدانند بايد افراد
مشكلات شده انجام تحقيقات براساس.ميكنند تغيير طبيعي
شامل هستند ، دچار آن به مسن افراد درصد كه 40 عادي
روزانه خستگي و مكرر شدنهاي بيدار عميق ، خواب نداشتن
يا apnea شامل همچنين مسن ، افراد خواب در اختلالات.است
هم جوانتر افراد در است ممكن حتي كه است تنفس موقتي توقف
كه است بيقرار پاي سندروم يا پا مكرر حركتهاي و دهد روي
و تشخيص هرگونه از قبل.ميشود شخص رفتن خواب به از مانع
پزشكي آزمايش يك است لازم افراد ، اين مورد در درماني
عادتهاي و ميكنند مصرف كه داروهايي و شود انجام كامل
.گردد بررسي آنها خواب
ميشوند ، تجويز موارد اينگونه در كه خوابآوري داروهاي
بلندمدت در ولي باشند ، موثر مدت كوتاه در است ممكن گرچه
نكاتي رعايت با افراد اين.ميدهند دست از را خود تاثير
غلبه شبانه خواب اختلالات از بسياري بر ميتوانند چند
با ميتوان را موقتيتنفس توقف مثال طور به.كنند
پشت ، روي بر خوابيدن كمتر مانند رفتار در جزئي تغييراتي
ميشوند ، نفس تنگي باعث كه داروهايي حذف و وزن كاهش
درمان تاكنون بيقرار پاي سندروم مورد در.بخشيد بهبود
.است نشده ارائه ايدهآلي
حمام و ورزشي برنامه منظم ، خواب وقت داشتن به كردن عادت
خواب ، از قبل سبك غذاي خوردن و مطالعه روزانه ، گرفتن
اجتناب و خواب از قبل ساعتهاي در كافئين خوردن از پرهيز
كه هستند راههايي جمله از خوابيدن از پيش سيگار كشيدن از
.كنند كمك مسن افراد به راحت خواب داشتن به ميتوانند
جلالي منيژه:ترجمه اينترنت در m.s.n سلامتي سايت:منبع
رقابت چيز چه با "سارا" و "دارا"
ميكنند؟
"سارا" و "دارا" ايراني عروسكهاي ساخت حاشيه در
مهمترين از يكي كودكي ، دوران در بازي اهميت حاضر عصر در
.ميشود محسوب كودك روانشناسي موضوعات بحثانگيزترين و
تكوين و كودك تربيت و هوشي مباني تعميق در بازي تاثير
موجب امروزه اجتماعي ، زندگي به وي راهيابي و رشد فرايند
از گستردهاي معنوي و مادي فكري ، سرمايهگذاري تا شده
برخي و بگيرد صورت مقوله اين در دنيا مختلف كشورهاي سوي
اسباببازي توليد و ساخت صنعت غولهاي به را آنها از
.كند تبديل
تمرين فكري ، رشد شخصيت ، تكوين در اسباببازي نقش
كاربردهاي و كودك هوشي و ذهني رشد زندگي ، مهارتهاي
كودكان ، تربيتي و فرهنگي آموزشي ، ابعاد در آن گسترده
و كرده تبديل كودكي دوران ضرورت به را آن درواقع ،
اين در برنامهريزي و سرمايهگذاري به وادار را دولتها
.است ساخته امر
ميليارد درآمد 3/5 كسب با سال 1998 در چين كه حالي در
تجارت كل درصد اسباببازي ، 10 صادرات از دلاري
صنعت بدانيم نيست بد است ، داشته اختيار در را اسباببازي
و دست ريشهاي معضلات و مشكلات با ما كشور در اسباببازي
تمامي و اسباببازي به زيربنايي توجه.ميكند نرم پنجه
از عملا گذشته ، سالهاي طي آن ، براي شده تعريف نقشهاي
انقلاب عالي شوراي توسط نظارتي آييننامه يك تصويب حد
توسط شكسته دستوپا تحقيق انگشتشماري تعداد و فرهنگي
طرحهاي از يكي بتوان شايد كه نرفته فراتر ذيربط نهادهاي
(اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت) عمومي فرهنگ شوراي مطالعاتي
نتايج از البته كه) دانست آنها جمله از را موضوع اين با
.(نيست دست در اطلاعي طرح اين سرنوشت و
فقدان غلط ، و سنتي ديدگاههاي حاكميت كه است آن واقعيت
دستوپاگير قوانين اوليه ، مواد مشكل صحيح ، برنامهريزي
خلاقيت نبود توليدكننده ، از حمايت عدم گمركي ، و صادراتي
صنعت اين عموما ، اسباببازي توليد صنعت در..و نبوغ و
با رقابت توان نهتنها كه كرده مشكل دچار شكلي به را
به پاسخگويي قدرت فاقد بلكه ندارد را جهاني بازارهاي
.ميباشد نيز داخلي نيازهاي
توليد با نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون پيش چندي
الگويي ارائه به اقدام "سارا" و "دارا" ايراني عروسكهاي
تلاش اولين حركت اين با و كرد اسباببازي صنعت در ايراني
محقق رقابتي بازار در حضور براي را كشور سازمانيافته
.ساخت
ايده عليالظاهر كه سارا ، و دارا عروسكهاي توليد طرح
منظر چند از برميگردد ، پيش سال شش حدود به آن اصلي
:است توجه شايان
در موجود مشكلات بهدليل عروسكها اين توليد و ساخت -1
اسباببازي ، ساخت پايين تكنولوژي و كشور اسباببازي صنعت
.است شده ايرانتوليد از خارج در و واگذار چين كشور به
آمدهاند بازار به زمانهاي در سارا و دارا عروسكهاي -2
كشورهايي توليدات توسط منطقهاي حتي و داخلي بازارهاي كه
ميزان و شده اشباع...و تايوان هنگكنگ ، چين ، چون
پسر و دختر از نمادي بهعنوان عروسكها ، اين موفقيت
عروسكهاي جاي به ايراني ، كودكان توجه جلب در ايراني ،
.است نامعلوم"باربي" عروسك جمله از و غربي
اين توليد اوليه ايده از سال شش حدود درحاليكه -3
فكري پرورش كانون ميرفت انتظار ميگذرد ، عروسكها
شوراي اصلي اعضاي از يكي بهعنوان نوجوانان و كودكان
مطالعه و كارشناسي با اسباببازي ، تهيه و توليد بر نظارت
يك توليد در كيفي و كمي شاخصهاي كليه بهتر و بيشتر
عروسكها اين توليد و طراحي در را مفيد و خوب اسباببازي
.ميكرد لحاظ
اوليه مواد رنگ ، مو ، صورت ، لباس ، طراحي مثل عناصري بيشك
در دقت به بايد كه ميدهند تشكيل را مهمي فاكتورهاي..و
بتوانند بلكه ميشدند ، دخيل عروسكها اين توليد فرايند
خارجي ، اسباببازيهاي پرتنوع دنياي با مقايسه مقام در
"ايراني عروسك" ترجيح به را ايراني كودك ذهن لااقل
.وادارند
سارا و دارا عروسكهاي توليد در فرهنگي خاص رويكرد -4
عروسكها اين فروش قيمت تعيين در تا مينمود ضروري
محصول اين رقابت امكان و آمده عمل به ممكن دقت حداكثر
.گردد فراهم خارجي مطرح توليدات با جهت اين از دستكم
فكري پرورش كانون توسط شده توليد عروسكهاي نامگذاري -5
وزارت به وابسته ارگانهاي از يكي) نوجوانان و كودكان
فارسي كتابهاي از برگرفته حقيقت در كه ،(پرورش و آموزش
.دارد تامل جاي كه است جالبي نكته است ايران قديم
و عروسك جمله از ملي ، محصول هرگونه توليد است بديهي -6
ابتدا كه باشد موفق واقعا ميتواند هنگامي اسباببازي ،
آن اجتماعي و اقتصادي قانوني ، نياز مورد زيرساختهاي
در ملي محصول يك براي لازم عوامل تمامي سپس و شود ايجاد
.گردد لحاظ آن
صحرايي فريبا
نظر و خبر
تهران استان شهرستانهاي در درس كلاس هزار كمبود 51
سال در تهران استان شهرستانهاي پرورش و آموزش سازمان
به.روبهروست درس كلاس هزار كمبود 51 با آينده تحصيلي
از يكي تهران ، استان شهرستانهاي وپرورش آموزش رئيس گفته
تراكم تهران استان شهرستانهاي مدارس مشكلات مهمترين
و دونوبتي صورت به مدارس همه و است كلاسها در دانشآموز
و ميليون يك هماكنون.ميكنند فعاليت نوبتي سه نيز برخي
تحصيل تهران استان شهرستانهاي در دانشآموز هزار 500
.ميكنند
اتفاق نكته اين بر پرورش و آموزش مسئولان همه:نظر *
دانشآموزان براي آموزشي كلاسهاي تعداد كه دارند نظر
نيز مدارس از بيشتري بخش ديگر سويي از است ، كم موجود
راهكارهاي مسئولان اين هنوز اما شدهاند ، فرسوده
گفتوشنودها و همايشها سمينارها ، طول در را جايگزيني
؟!نكردهاند ارائه
دولتي هنريسازمانهاي و فرهنگي اداري ، آيا 300امكانات
داشته آموزشي كاربري توانند نمي مجدد كارشناسي يك با
كمبودهاي اعلام دنبال به كه اين از قبل بنابراين ، .باشند
است كافي.كنيم ارائه را راهكارها است بهتر باشيم ، آموزشي
كنيد مراجعه استان و مناطق پرورش و آموزش ادارات به كه
است ، موجود اتاق در استفاده غيرقابل كامپيوتر چقدر
تكرار را آنها فقط همواره نبايد و نيست لاينحل ما مشكلات
. كرد
كشور آموزشي نظام در انشاء درس به بيتوجهي سال صد
مهارت سه افزايش باعث انشاء درس كارشناسان ، اعتقاد به
در ولي ميشود دانشآموزان در وگفتاري شنيداري ديداري ،
اين تدريس شيوه در تغييري هيچ كشور آموزشي ساله صد نظام
.است نشده ايجاد درس
باعث آن فراگيري كه است مدارس دروس از يكي انشاء درس
در ولي ميشود دانشآموزان در خلاقيت و نوآوري ابتكار ،
مورد ورزش و هنر مانند درس اين كشور آموزشي نظام
و نميشود تدريس مطلوب صورت به و گرفته قرار بيتوجهي
.نيست جدي درس اين به دانشآموزان نگرش
نه ادبيات ، درسهاي خواندن وجود با تحصيلكردهها اغلب
اين و هستند ناتوان نيز گفتن سخن در بلكه نوشتن در تنها
.دارد فراگير جنبه تقريبا ضعف
مدارس در آموزشي درسهاي از برخي به توجهي كم:نظر *
مدارس ، اغلب در.دارد پي در را منفي تبعات خود بهخودي
توجه مورد دانشآموزان معدل مكمل عنوان به انشاء درس
به انشاء درس كه حالي در ميگيرد قرار معلمان و والدين
سالهاي طول در را دانشآموزان نگارش و بيان قدرت نوعي
.ميكند تقويت تحصيلي
در توانمند افراد به آموزشي ، جامعه در كه است كافي
اين اغلب لذا باشيم ، داشته خاصي توجه انشاء عرصههاي
نيز بالايي گفتن سخن توانايي زيبا ، نگارش عين در افراد
و جامعهپذيري مهارت از آنان جامعه ، در بنابراين دارند
خود سني گروههاي هم ساير از بيش اجتماعي مسائل حل
نسل بخواهند معلمان و والدين چنانچه ، هستند برخوردار
توجه "انشاء درس" به بايد كنند بارور را اجتماعي و خلاق
.باشند داشته خاصي
ايران مشترك باستانشناسي پژوهشهاي همايش
شد برگزار درتوكيو ژاپن و
باستانشناسي پژوهشهاي يكروزه همايش:فرهنگي علمي گروه
رئيس ميكاسا پرنس حضور با يكشنبه روز ژاپن و ايران مشترك
.شد برگزار توكيو در ژاپن خاورميانه فرهنگ مركز
اسلامي جمهوري سفير ماجدي علي همايش اين گشايش مراسم در
دوره در ژاپن و ايران روابط پيشينه به سخناني در ايران
و كرد اشاره ابريشم راه از كشور دو ارتباط و ساساني
براي ژاپن خاورميانه فرهنگ مركز بلندمدت برنامه
مثبت گامي را ايران در باستانشناسي مشترك پژوهشهاي
.خواند بشر تاريخ شناسايي براي
عموي كه ميكاسا ژاپن ، در ايران سفير سخنان از پيش
كه كرد اميدواري ابراز سخناني در است نيز ژاپن امپراتور
ادامه ايران فرهنگي ميراث سازمان و مركز اين همكاريهاي
.شود كشور دو فرهنگي روابط گسترش موجب و يابد
سال كه باستانشناسي ساله طرح 9 يك از مرحله نخستين در
باستانشناس رسيد ، پنج كشور دو نمايندگان امضاي به گذشته
از گروهي همراه به ژاپن خاورميانه فرهنگ مركز
شهريور از 12 ايران فرهنگي ميراث سازمان باستانشناسان
به دست گيلان رستمآباد منطقه در ماه يك مدت به 1380
.زدند حفاري براي زمين آمادهسازي و پژوهشي عمليات
ظهور:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است اخلاقي
((فرهنگ)) بستر در ((سياست))
:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
و انساني بسيار ((فرهنگ)) بستر در ((سياست)) ظهور و بروز
.بود خواهد اخلاقي
ميخائيل)) با ديدار در شنبه روز ((جامعي مسجد احمد))
جمهوري امورخارجه وزير و وزير نخست معاون ((خووستوف
براي بستر و زمينه بهترين فرهنگ:كرد تاكيد بلاروس
حوزهها و عرصهها تمامي در مناسبات و روابط گسترش
را فرهنگ چنانچه:افزود وي.است ملتها و كشورها بين
ديگر دهيم ، در قرار مناسبات و همكاريها گسترش مبناي
.آورد خواهيم دست به بيشتري توفيق نيز عرصهها
و مردم بين را ارتباطات و اطلاعات خلا جامعي ، مسجد
همكاريهاي:گفت و داد قرار توجه مورد كشور دو نخبگان
ملتها بين اطلاعات كمبود ميتواند رسانهاي و فرهنگي
همه در را كشور دو بين روابط نزديكي و دهد كاهش را
خارجه امور وزير به خطاب وي.كند فراهم زمينهها
تاسيس براي برنامهاي تدوين با كرد پيشنهاد بلاروس ،
مينسك ، و تهران در كشور دو مطبوعات و خبرگزاري دفاتر
برداشته اساسي گامهاي ملت دو معرفي و شناخت جهت در
بلاروس كشور هنرمندان از ديدار اين در جامعي مسجد.شود
و فرهنگي جشنوارههاي و مناسبتها در فعال حضور براي
.كرد دعوت ميشود برگزار ايران در كه هنري
امور وزير و وزير نخست معاون ((خووستوف ميخائيل))
بر تاكيد با ديدار اين در نيز بلاروس جمهوري خارجه
گسترش براي:گفت مينسك ، و تهران بين روابط گسترش
وجود مانعسياسي هيچ دوكشور بين همكاري و روابط
كشور دو ملت و جمهور رئيسان:افزود وي.ندارد
بيش جانبه دو مناسبات و همكاري كه هستند علاقهمند
.يابد گسترش گذشته از
|