همارز بلندمدت آموزشي دورههاي برگزاري
شد ممنوع
دانشگاهها
چه با و چرا كشور از خارج تحصيلي بورس
?هدفي
نظر و خبر
دو دانشجويي خوابگاههاي سرانه:علوم وزير
است موجود استانداردهاي برابر سه تا
ميشود برگزار كشور مدارس بهداشت هفته
احمد استاد پيكر خاكسپاري و تشييع مراسم
شد برگزار بيرشك
فرهنگ با عالي آموزش برنامهريزي نظام
نيست همخوان بينالمللي
همارز بلندمدت آموزشي دورههاي برگزاري
شد دانشگاههاممنوع
كشور برنامهريزي و مديريت سازمان:فرهنگي علمي گروه
برگزاري آغاز از را اجرايي دستگاههاي بخشنامهاي در
مقاطع (معادل) ارز هم مدت بلند آموزشي دورههاي
.منعكرد دانشگاهها مختلف
روز كشور ، برنامهريزي و مديريت سازمان عمومي روابط
ماه اسفند را 22 بخشنامه اين اجراي تاريخ شنبه
.كرد اعلام گذشته سال
بلند دورههاي اجراي ادامه بخشنامه اين اساس بر
و اجرايي دستگاههاي در سازمان اين مجوز با كه مدتي
بلامانع است ، اجرا حال در دولتي مديريت آموزش مراكز
.است
صادره مجوزهاي كرد تاكيد حال عين در سازمان اين
تكرار و بوده اجرا حال در دورههاي به محدود قبلي
نشدن برگزار به مشروط استثنايي موارد در صرفا آن
واحدهاي تاييد از پس و رسمي آموزش نظام در دوره
شوراي تصويب و كشور برنامهريزي و مديريت سازمان
.بود خواهد پذير امكان كشور استخدامي و اداري امور
براي صادره مجوزهاي همه بخشنامه اين اساس بر
مدرك معادل استخدامي ارزش با آموزشي دورههاي
.ميشود لغو دانشگاهي ،
اجرايي دستگاههاي از برنامهريزي و مديريت سازمان
بر مشتمل را خود كاركنان جامعآموزش برنامه خواست
به ورود بدو از مشاغل از يك هر نياز مورد آموزش
اين به و تهيه بازنشستگي زمان تا شغلي مسير در خدمت
.كنند ارائه سازمان
چه با و چرا كشور از خارج تحصيلي بورس
?هدفي
كشور از خارج دكتراي تحصيلي بورس اعطاي خصوص در تحليلي
كشور از خارج بورسيه دانشجوي يك تحصيل هزينه متوسط *
با كه است ريال ميليون معادل 800 دلار هزار حدود 100
براي كه مشكلات از ناشي اجتماعي هزينههاي كردن اضافه
رقم بورسيه رقم ميآيد وجود به بورسيه دانشجويان اين
ميشود بالاتري بسيار
در اطلاعيهاي فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت پيش چندي
آن در و كرده منتشر دكترا تحصيلي بورس اعطاي مورد
تربيتي ، علوم از را تحصيلي مختلف رشتههاي داوطلبان
برق ، مهندسي تا گرفته رياضي و آمار حسابداري ، مديريت ،
بورس دريافت براي..و كشاورزي مهندسي مكانيك ، مهندسي
سه وزارتخانه اين.است خوانده فرا كشور از خارج تحصيلي
كه كرده خارجذكر به دانشجو فرستادن براي را اصلي هدف
:از است عبارت
كشور ، نياز مورد متعهد و متخصص انساني نيروي تامين -
آوردن فراهم و جهان در علمي تازه يافتههاي به دستيابي
براي مناسب شرايط ايجاد و راهيابي براي سالم رقابت
.شركتكنندگان
را دانشجو انتخاب روش واقع در كه مورد سومين از نظر صرف
كه ميخورد چشم به فراخوان اين در هدف دو كرده ، مشخص
يافتههاي به دستيابي ديگري و انساني منابع تامين يكي
طور به كه هزينهاي به توجه با.است درجهان علمي تازه
هزار يعني 100 ميشود ، صرف دانشجو يك تحصيل براي متوسط
به ريال ميليون حدود 800 عبارتي به يا آمريكايي دلار
با آيا كه دارد وجود سوال اين جاي دانشجو ، هر تحصيل ازاي
به خارجي دانشگاههاي به آن پرداخت و هزينه اين تحميل
اجتماعي هزينههاي اگر ?مييابيم دست بلند اهداف اين
اين به كه دانشجوياني اجتماعي و فرهنگي مشكلات از ناشي
براي آيا كنيم ، اضافه آن به را ميشوند فرستاده روش
علمي ، يافتههاي آخرين به دستيابي و انساني منابع تامين
مربوط هزينههاي اگر ?ندارند وجود كمهزينهتري روشهاي
به نيز ميكند زمينهسازي روش اين كه را مغزها فرار به
پرداخت از جلوگيري براي ديگري چاره آيا بيفزاييم ، آن
نياز مورد تحقيقات روش ، اين در ?ندارد وجود هزينهها اين
يا ;ميشود انجام شده فرستاده دانشجويان طريق از خارجيان
علمي مشكلات رفع براي شيوه اين در سادهتر عبارت به
تحصيلي نامههاي پايان انجام قالب در پيشرفته كشورهاي
دارد ضرورت اهداف اين به دستيابي براي آيا.ميشود تلاش
محسوب جديد بيگاري نوعي واقع در كه شيوه اين به تا
از خارج دانشآموختگان آيا علاوه به ?شد متوسل ميشود ،
براي خارجي مشابه امكانات از وطن ، به بازگشت از پس كشور ،
كشور داخل در آموزش و تحقيقات امور در آن از استفاده
و اقتصادي هزينههاي كه جايگزيني شيوه آيا ?برخوردارند
دستيابي براي باشد ، كمتر روش اين از مراتب به آن اجتماعي
هزار پرداخت 100 جاي به آيا ?ندارد وجود هدف دو اين به
به آن معادل پرداخت دانشجو ، هر تربيت ازاي به دلار
چندين تربيت به منجر داخلي ، تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها
تحقيقاتي مركز و دانشگاه علمي توان افزايش و دانشجو
در علمي تازه يافتههاي به دستيابي براي آيا ?نميشود
مطالعاتي فرصتهاي آوردن فراهم طريق از نميتوان جهان ،
از خارج به نفر صدها فرستادن قبال در حال به تا ?كرد عمل
براي داخلي دانشجويان از نفر چند تحصيل ، براي كشور
تسهيلاتي چه ?شدهاند فرستاده مطالعاتي فرصت از استفاده
داخلي دانشآموختگان يا دانشجويان تا است شده فراهم
اين از پاگير ، و دست بوروكراسيهاي از عبور بدون بتوانند
هزاران فرستادن قبال در تاكنون آيا ?كنند استفاده فرصت
ايجاد طريق از دانشجو چند كشور ، از خارج به دانشجو
فرستادن و خارجي استادان از دعوت يا مشترك دورههاي
?كردهاند استفاده ترددي و پارهوقت صورت به دانشجويان
يا شده نائل پيشرفت به كه آسيايي كشورهاي به گذرا نگاهي
هندوستان ، و چين ژاپن ، همچون هستند ، سريع پيشرفت حال در
تاكنون فني و علمي پيشرفتهاي وجود با كه ميدهد نشان
به وقت تمام دانشجوي فرستادن يعني روشي چنين از كمتر
عربي كشورهاي در برعكس.كردهاند استفاده كشور از خارج
هستند ، نفت فروش از ناشي بادآورده ثروتهاي داراي كه
پرداخت و كشور از خارج به وقت تمام دانشجويان فرستادن
و است مرسوم بسيار خارجي دانشگاههاي به هنگفت شهريههاي
قابل علمي پيشرفتهاي به هيچگاه كشورها ، اين عوض در
.نيافتهاند دست هم ملاحظهاي
دانش ، و علم عرصه به اينترنت ورود با بويژه حاضر حال در
دستاوردهاي آخرين به دستيابي براي مختلفي بسيار روشهاي
تا 5 مدت 4 به دانشجويان فرستادن كه دارد وجود جهان علمي
و كشور از خارج به فرزندانشان و همسر همراه به و سال
اين به كه آن از ناشي اجتماعي و فرهنگي ضررهاي تحمل
سوال جاي ميشود ، تحميل ايشان خانوادههاي و دانشجويان
آخرين كسب بر علاوه ارتباطي ، پديده اين وجود با دارد
را بيملاحظهاي و سريع بسيار رابطه علمي ، دستاوردهاي
فراهم داخلي دانشجويان و خارجي استادان ميان ميتوان
شده فرستاده دانشجويان از يكي كه بدانيم است جالب.آورد
ناحيه ساكن كه حالي در تحصيل ، ادامه براي فرانسه كشور به
اقامت فرانسه جنوب در كه خود استاد با بوده فرانسه شمال
و ميپرداخته تحصيل به اينترنتي ارتباط طريق از داشته ،
.است ميداده انجام را خود تحقيقاتي كار
انجام طريق از تحقيقاتي ، مراكز علمي بنيه تقويت سويي از
نياز مورد واقع در كه مراكز اين نياز مورد پروژههاي
تجهيزات و امكانات تامين براي سرمايهگذاري و است كشور
.داشت خواهد پي در نيز را انساني نيروي تامين مراكز ، اين
انجام براي كه ترددي دانشجويان از يكي نمونه ، عنوان به
زمينه در مجهزي آزمايشگاه به نياز خود تحقيقاتي طرح دادن
فرستادن هزينههاي از بخشي صرف با داشت ، بيوتكنولوژي
با آزمايشگاهي چنين راهاندازي به موفق وقت تمام دانشجوي
و جنگلها تحقيقات موسسه در خود داخل مشاور استاد كمك
به را خود پاياننامه هم طريق اين از و شد كشور مراتع
موسسه اين براي را مجهزي آزمايشگاه هم و رساند اتمام
.كرد تهيه
در ترددي و پارهوقت روش از استفاده كه بدانيم است جالب
و است مرسوم و شده پذيرفته كاملا پيشرفته كشورهاي
يا (Split Program) هم از جدا برنامههاي چون عناويني
آن به نيز را (Sandwich Course) ساندويچي دورههاي
مورد كه آموزشها قبيل اين تحصيلي مدرك.دادهاند اختصاص
با كشور داخل در است ، خارجي معتبر دانشگاههاي تاييد
همچون خارجي دانشگاههاي از بسياري.ميشود مواجه مشكل
اساتيد تحصيلات تكميل براي روش اين از ژاپن دانشگاههاي
از برخي در تحصيل نماند ناگفته.ميكنند استفاده خود
با توام ترددي تحصيل يا خارجي معتبر غير دانشگاههاي
به جداگانه بايد كه است روش اين آفات از مسئوليت ، داشتن
جدا شيوه اين با تحصيل اصل با را آن حساب و پرداخت آن
.كرد
زمان از خارجي كشورهاي به وقت تمام دانشجويان فرستادن
نظر از روش اين چند هر است ، بوده مرسوم شاه ناصرالدين
نسبت ولي داشته ، تغييرات آن تعداد و دانشجويان مدرك نوع
وجود فرستادن ، نحوه لحاظ به اساسي تغييراتي زمان ، آن به
براي فقط ميتوان كه است حالي در اين.است نداشته
ندارد ، وجود آن ارائه امكان ايران در كه خاص دروس گذراندن
را دانشجو تحقيقات ، در خاصي روش دادن انجام براي يا
و پارهوقت فرستادن يعني روشها اين البته.كرد اعزام
به آنها راهنماي استادان از دعوت يا دانشجويان ترددي
راهي كشور ، داخل به مدرسان از بعضي از دعوت يا كشور داخل
راحتتر نيز دانشجويان براي شايد.است زمانبر و دشوار
به وقت تمام صورت به كامل ارز گرفتن با كه باشد اين
به كه ديگري لطمات ولي بپردازند ، كشور از خارج در تحصيل
و آنها براي فرهنگي و اجتماعي معضلات لحاظ
بسيار ميآيد ، وجود به درازمدت در خانوادههايشان
.بود خواهد ناخوشايندتر
جهت در معين اهداف با كه مدت كوتاه دورههاي از استفاده
و خارجي استادان از دعوت ميگيرد ، صورت خاصي نيازهاي رفع
راه از سنجش دوره آن نمونه)خارجي مشترك دورههاي ايجاد
مركز هلند ، ITC بينالمللي موسسه همكاري با كه است دور
دانشگاه كشورو آبخيزداري و خاك حفاظت تحقيقات
هدايت فرستادن ،(است راهاندازي حال در خواجهنصيرطوسي
ترددي ، شكل به تحقيقاتي خاص اهداف براي دانشجويان شده
دكتراي دانشجويان براي مطالعاتي فرصتهاي كردن فراهم
مربوط مالي منابع از استفاده و محققان و استادان و داخل
تامين براي سرمايهگذاري جهت در دانشجو فرستادن به
داخل در دكترا دورههاي راهاندازي امكانات و تجهيزات
روش جايگزين ميتواند كه است روشهايي جمله از كشور ،
روشها اين كه آن ضمن باشد ، دانشجو وقت تمام فرستادن
از خارج در دانشجويان سرپرستان اقامت چون هزينههايي
دانشجويان ، به سركشي براي مسئولان آمدهاي و رفت كشور ،
رفته دست از هزينههاي جبران براي حقوقي پيگيريهاي
از ديگر بسياري و برنميگردند كه دانشآموختگاني
.دربردارد را اضافي هزينههاي
در دانشجويان فرستادن كه شود آورده توجيه اين است ممكن
الزامات به بنا و خاص رشتههايي در و محدودي بسيار سطح
هم حد همين در ولي.ميپذيرد صورت دانشجو اعزام قانوني
خارج در دانشجويان تحصيل هزينههاي كه شود دانسته بايد
عبارت به.است سال در دلار ميليون حدود 100 در كشور از
كشور درآمدهاي از دلار ميليون صد يك حدود سال هر در ديگر
.ميرود كشور از خارج آموزشي مراكز و دانشگاهها سمت به
و دانشگاه دهها ميتوان مبلغ اين با كه است حالي در اين
دكترا رشتههاي كرد ، آباد را كشور داخل تحقيقاتي مراكز
و تحقيقاتي موسسات و مراكز و داد توسعه كشور داخل در را
دكتراي دورههاي جذب جهت در را پژوهشگاهها و پژوهشكدهها
.كرد تجهيز مشترك
فرستادن جايگزيني براي زير نكات رعايت شايد اين بنابر
.باشد ضروري كشور از خارج به وقت تمام دانشجوي
تحصيلي رشتههاي توسعه و داخلي ظرفيتهاي به توجه -1
به مربوط مالي منابع از بخشي صرف طريق از كشور نياز مورد
.وقت تمام صورت به دانشجو فرستادن
منابع و مواد ابزار و امكانات به علمي مراكز تجهيز -2
اين ارزي اعتبارات تقويت طريق از نياز مورد اطلاعاتي
.مراكز
دانشجويان ، براي مطالعاتي فرصتهاي از استفاده توسعه -3
.كشور استادان و محققان
تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها مشترك دورههاي توسعه -4
.كشور از خارج دانشگاههاي با كشور داخل
و وقت پاره فرستادن از شده هدايت كاملا استفاده -5
ايشان خارجي راهنماي استادان از دعوت و دانشجويان ترددي
در استادان اين از استفاده ضمن در و ايشان سركشي براي
و سمينار برگزاري طريق از داخلي متخصصان دانش انتقال جهت
.علمي گردهمايي
داخل در كه تكميلي آموزشي دروس در دانشجويان فرستادن -6
.ندارد وجود ارائه امكان فعلا كشور
كشور داخل دكتراي دانشجويان معيشتي وضعيت بهبود -7
از خارج ، به شده فرستاده دانشجويان كه است ذكر به لازم)
و برخوردارند تحصيل ادامه براي مناسبي نسبتا امكانات
دانشجويان ولي ميپردازند ، تحصيل به اقتصادي دغدغه بدون
مسكن ، تامين و معاش امرار براي بايد كشور داخل در مشابه
.سازند مضاعف تحصيل حين در را خود اقتصادي فعاليتهاي
حدود 50 متوسط طور به بهراحتي كه است حالي در اين
خارج بورسيه دانشجوي هر معيشت تامين بابت تومان ميليون
ثلث اگر حتي ;ميشود پرداخت وي به تحصيل طول در كشور از
داخل در تا كنند پرداخت داخلي دانشجويان به را مبلغ اين
تحصيلي كيفيت در عظيمي تحول چه كنند ، هزينه خودمان كشور
(?داد خواهد رخ دانشجويان
مالي اعتبار تامين و اينترنتي منابع از استفاده توسعه -8
اين از خارجي علمي اطلاعات و مقالهها خريد براي لازم
.طريق
در خارجي نشريات قبيل از علمي و اطلاعاتي منابع توسعه -9
.دانشگاهها
با نياز مورد آموزشي دورههاي و كارگاهها برگزاري -10
.خارجي استادان از استفاده
نياز مورد تحقيقاتي پروژههاي اولويتبندي و تعريف -11
مراكز در آن انجام براي دانشجويان به آن ارائه و كشور
در شده ثبتنام دانشجويان از استفاده با داخل تحقيقاتي
.خارجي دانشگاههاي
از كامل حمايت طريق از ترددي دانشجويان مشكلات رفع -12
تردد براي ويژه تسهيلات ايجاد و تحصيل دوره طول در ايشان
.ايشان
احمدي علياكبر سيد
نظر و خبر
در افراد از يك هر شايد البته ?داريد نظري چه شما:اشاره
پرورش و آموزش وزارت آموزشي وسياستهاي برنامهها زمينه
نكته يك در همه ولي باشند داشته مختلفي ديدگاههاي
هم ما!توانمند و پويا پرورش و آموزش ;هستند متفقالقول
شماي نميكند فرقي ميفشاريم ، را شما دستان دور از
و مديران بالاخره و سختكوش و پرتلاش معلم آن دانشآموز ،
ياري صفحه اين در را ما ميتوانند هم دلسوز كارشناسان
.دهند
از خيلي شنيدن اما ميدهد ، اميدواري خبرها از برخي شنيدن
در نميدهد ، آموزشي عرصه در را تغييرات از خبر هم خبرها
ارايه يا و مطلب خط يك تلفن ، يك با ميتوانيد زمينه اين
ما چشمان.دهيد ياري را ما سازنده انتقادي موضوع يك
.است بهاري قاصدكهاي اين منتظر
تنهايي به پژوهش
!نيست مشكلات حلال
مظاهر از بسياري حل براي شيراز شهرستان فرماندار گفته به
و آموزش در پژوهش مقوله بايد جامعه در اجتماعي ناهنجاري
.شود گرفته جديتر پرورش
ناحيه پژوهنده معلمان گردهمايي در اسكندرپور حيدر مهندس
در پژوهشي يافتههاي كاربست:گفت شيراز پرورش و آموزش 4
كند ، پيروي منطقي و روندمعقول از اگر وپرورش آموزش
منفي تبعات و عوارض با مقابله در را امر مسئولان توانايي
.ميدهد افزايش اجتماعي ناهنجاريهاي
مجموعه در كه مناسبي قابليتهاي و پتانسيل:افزود وي
مددمديران به بايد هميشه مثل دارد وجود پرورش و آموزش
تحقيقات بر مبتني راهكارهاي ارايه با و آمده اجرايي
براي صحيح روشهاي و برنامهها تدوين در وكاربردي ميداني
.باشد نقشآفرين مديريت ، كارآمدتر و مند نظام اعمال
انجام به پرورش و آموزش رويكرد از استقبال با اسكندرپور
لازم كارهاي و ساز كرد ، اميدواري اظهار پژوهشي فعاليتهاي
انجام در معلمان بيشترياز تعداد فعالانه مشاركت براي
.شود فراهم تحقيقي فعاليتهاي
كه داشت توجه بايد شيراز فرماندار سخنان تاييد ضمن:نظر
.نيست كارساز تنهايي به پژوهش
ساير يا و تربيت و تعليم پژوهشكده به نگاهي است كافي
از بسياري بياندازيم پرورش و آموزش وزارت پژوهشي مراكز
.ميخورد خاك قفسهها در كتابخانهاي و ميداني تحقيقات
ها پژوهش نتايج از استفاده به ريزان برنامه توجه بايد
.باشد پيش از بيش
!ميگيرد جان دوباره مدارس در كاد طرح
طرح اجراي از پرورش و آموزش وزارت كاردانش شاخه كل مدير
خبر تحصيلي 8281 سال در دانش و كار مدارس دوگانه آموزش
.داد
مشاوران و مديران همايش در چهاربند اسفنديار گفته به
در آموزشي طرح اين كاشان پرورش و آموزش دانش و كار شاخه
اجرا آزمايشي صورت به كشور دانش و كار مراكز از درصد پنج
.ميشود
دانشآموزان آموزش از بخشي طرح اين اجراي با وي ، گفته به
.ميگيرد صورت كار محيط در دانش و كار شاخه
كار با عملا و نقص داراي دانش و كار آموزش فعلي روش
جامعه شرايط و كار بازار نياز با متناسب و نيست توام
با آميخته جامعه در جايگاهي مهارت بدون لذادانش نيست ،
.ندارد تكنولوژي
تامين توان معلم تربيت مراكز و دانشگاهها:افزود وي
.ندارند را دانش و كار مراكز در آموزش براي متخصص نيروي
دانش كار ، شاخه مسئولان از يكي بعد سال ده شايد:نظر
يادگيري شيوههاي كه كند اعلام پرورش و آموزش وتوانش
مطابق ميرفت انتظار كه هم آنگونه دانشآموزان
در بنابراين است ، نبوده كارشناسان شده طراحي برنامههاي
!شود سنجيده نيز دانشآموزان توانايي بايد ودانش كار كنار
آموزشي جامعه گستره در رويدادهايي و اخبار چنين پيشبيني
و كارشناسانآموزش چون نيست انتظار از دور ميليوني 20
مدرسه ، حيطه در داشتهاند درتوان را چه هر پرورش
چرخه آزمودهاند ، بنابراين وخانوادهها دانشآموز
قبلي راهكارهاي اگر حتي داشت خواهد ادامه همچنان آزمايش
.بيازمائيم دوباره را
!تحميلي مشق يا تحصيلي عشق نوروزي ، تكليف
گامي را نوروزي تكليف لرستان ، در آموزشي علوم كارشناسان
تحصيلي افت و آموزشي وقفههاي از پيشگيري جهت در
.ميدانند دانشآموزان
براي تحصيل طي در كه وقفههايي كارشناسان اين اعتقاد به
فراگيري و تحصيل پيوسته روند.ميشود ايجاد دانشآموزان
.ميشود آنان تحصيلي افت منجربه و ميگسلد هم از را آنان
لرستان ، آموزشي علوم كارشناس ((منادي زهرا)) گفته به
شود تدوين و تهيه جذاب و كارشناسانه اگر نوروزي تكاليف
درسي ، مطالب فراموشي از پيشگيري بر علاوه ميتواند
.بخشد افزايش تحصيل براي را دانشآموزان انگيزههاي
اثر در كه وقفههايي از اعم تحصيلي وقفههاي وي گفته به
ايجاد دانشآموزان براي مسافرت و تعطيلات بيماري ،
و ميسازد گسسته را آنان فراگيري و تحصيل روند ميشود
.ميشود آنان تحصيلي افت منجربه
اسلامي آزاد دانشگاه ابتدايي آموزش دانشگاه استاد يك
پيشگيري راهكارهاي عمدهترين از:ميگويد نيز خرمآباد
براي.است تحصيلي وقفههاي از پيشگيري تحصيلي ، افت از
در بايد تحصيل روند دانشآموزان ، تحصيلي افت از پيشگيري
.شود داشته نگاه پيوسته شرايطي هر در و حال هر
يك از پس مستعد دانشآموزان حتي دانشآموزان وي گفته به
تحصيلي افت دچار نوروز تعطيلات بويژه تعطيلات ، دوره
.ميشوند
ارايه از دانشآموزان و والدين از بسياري البته:نظر
خوشي خاطرات تعطيلات ايام در هم آن نوروزي پيكهاي
زيادي عده دانشآموزان ، والدين ميان در اينكه با ندارند ،
اين پركردن ناخواسته كه ميشود ديده آموزشي كادر هم
آنان عهده به تعطيلي روزهاي پايان در نوروزي تكاليف
جذاب براي محكمي و جدي گامهاي اماهنوز ميشود گذاشته
.است نشده برداشته تكاليف اين شدن
!جديد مدارس ايجاد تقاضاي كاهش براي حلي راه
و ابتدايي مقطع در كردستان استان آموزشگاه و 978 هزار يك
.است پسر و دختر از مختلط راهنمايي ،
ابتدايي مقطع در كردستان ، پرورش و آموزش سازمان گزارش به
شهر 16 در آموزشگاه ، و 658 هزار يك روستايي مناطق
مختلط روستايي آموزشگاه راهنمايي 304 مقطع ودر آموزشگاه
.هستند
و هزار سه داراي مذكور آموزشگاههاي گزارش ، اين اساس بر
شهر در ابتدايي كلاس روستا ، 24 در ابتدايي درس كلاس 883
.هستند روستايي مناطق در راهنمايي درس كلاس و 590
و هزار سه داراي دانشآموز ، هزار حدود 385 با كردستان
اين از كه است درس كلاس و 981 هزار با 15 آموزشگاه 663
كلاس و 910 هزار چهار پسرانه ، كلاس و 294 هزار شش تعداد
.هستند مختلط بقيه و دخترانه
(شهري -روستايي)آموزشي مناطق از يك هر البته:نظر
راهكارهاي خود اجتماعي سامانه و عرف به توجه با معمولا
ارايه آموزشي هزينههاي بار كاهش براي را مناسبي بومي
شايد كنيم ارزيابي را آنها علمي منظر از اگر كه ميكنند
.نپيمودهايم را خطايي راه
كلاس و 590 شهر در كلاس روستا ، 24 در 3883 اگر است بديهي
به ميشد راهاندازي جداگانه كلاس روستاها راهنمايي دوره
بالاخره و آموزشي امكانات معلم ، تعداد همان به خود خودي
متوليان روش ، اين با هماينك اما ميشد هزينه بودجه
ملاحظهاي قابل شكل به عمومي هزينههاي بار از آموزشي
.كاستهاند
وزارت وآموزشي عمراني بودجههاي اميدواريم اينحال ، با
و دختر روستازادگان كه يابد افزايش آنچنان پرورش و آموزش
.نباشند مختلط كلاسهاي در شركت به مجبور كردستاني پسر
دو دانشجويي خوابگاههاي سرانه:علوم وزير
است موجود استانداردهاي
برابر سه تا
حد از بيش دانشجويي خوابگاههاي سرانه:فرهنگي علمي گروه
برابر سه تا دو ميانگين بهطور و است استاندارد
دانشجو دانشجويي ، خوابگاههاي در موجود ، استانداردهاي
نفر يا 6 اتاق 5 يك در دانشجويان تعداد كه طوري به داريم
.ميباشد
با گفتگويي در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر
حد از بيش تراكم:گفت مطلب اين بيان با ايسنا خبرگزاري
و ميشود آموزشي افت به منجر دانشجويي خوابگاههاي در
.ميدهد افزايش را دانشجويي فضاهاي در حساسيت و تنش زمينه
ميدهد نشان را خود حاد بهصورت كه صنفي مسائل:گفت وي
هزينه كه اين به توجه با و است سياسي انگيزههاي با
طول در كه برخوردي علت به دانشگاه در سياسي فعاليت
است ، رفته بالا گرفته ، صورت دانشجويي جنبش با اخير سالهاي
صورت صنفي پوشش در سياسي برنامههاي و انگيزهها
.ميپذيرد
آئيننامههاي:گفت صنفي شوراي آئيننامه درخصوص وي
صورت به صنفي ، و اجتماعي سياسي ، فرهنگي ، از اعم دانشجويي
عنايت با يكبار سال در يا سالانه و ميشود ابلاغ آزمايشي
.ميشود اصلاح آئيننامه آن اجراي بازتاب به
ميشود برگزار كشور مدارس بهداشت هفته
اعلام با پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
پرورش ورزشدر نقش بر مدارس ، بهداشت هفته عناوين
.كرد تاكيد دانشآموزان سلامتي تامين و فكر
ماه فروردين تا 24 از 18 مدارس ، بهداشت هفته
.ميشود برگزار
،((ورزش و تندرستي اسلام ، )) ،((تندرستي براي تحرك))
بهداشت))،((ورزش و تغذيه)) ،((روان سلامت و ورزش))
((ورزش و مدرسه)) و ((ورزش و هوا پاكيزگي)) ،((ورزش و فردي
.است مدارس بهداشت هفته روزهاي عنوان
مدارس كاركنان و مربيان همه پرورش و آموزش وزارت
و حفظ در ورزش نقش كهدرباره است كرده موظف را
اوقات پركردن و فكر پرورش و جسم سلامت ارتقاي
بيماريهاي از پيشگيري در بدني فعاليتهاي نقش فراغت ،
اثرات همچنين و خون فشار ازدياد و عروق و قلب
عمر ، طول افزايش در تغذيه و بدني فعاليتهاي
.باشند داشته آموزشي برنامههاي
گزارش شنبه روز پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
سازمان شعار به توجه برنامههابا اين كه داد
استان ، سطح سه در ((تندرستي براي تحرك)) جهاني بهداشت
.ميشود اجرا مدرسه و منطقه
مدارس ، بهداشت هفته آموزشي برنامههاي از يكي
ويژه كشوري و جهاني بخش دو در نقاشي مسابقه
با كه است تحصيلي مختلف دورههاي دانشآموزان
برگزار كشور سراسر در سلامتي بر ورزش اثرات محتواي
.ميشود
احمد استاد پيكر خاكسپاري و تشييع مراسم
شد برگزار بيرشك
و ممتاز چهره بيرشك احمد استاد پيكر:فرهنگي علمي گروه
مسجد مقابل از ديروز صبح كشور فرهنگ و دانش عرصه ماندگار
منتقل زهرا بهشت به خاكسپاري براي و تشييع تهران دانشگاه
.شد
با بيرشك استاد تشييع مراسم خبر مركزي واحد گزارش به
و مقامات كشور ، فرهنگي و علمي شخيصتهاي دانشگاهيان ، شركت
فرهنگ و دانش و علم دوستداران و دانشجويان و مسئولان
.شد برگزار
گذشته چهارشنبه كشور فرهيخته استاد و فرزانه دانشمند اين
.گفت لبيك را حق دعوت سالگي سن 95 در
و تعليم راه در را خود بركت پر عمر بيرشك احمد استاد
فرهنگي موسسات پايهگذاري نيز و ترجمه ، و تحقيق و تربيت
عظيم مجموعه نشر و ترجمه سرپرستي و گذرانده پايدار
.داشت عهده به را دانشوران علمي زندگينامه دايرالمعارف
فرهنگ با عالي آموزش برنامهريزي نظام
نيست همخوان
بينالمللي
علت به عالي آموزش برنامهريزي نظام:فرهنگي علمي گروه
بينالملل فرهنگ با هنوز خود ، پشتي لاك حركت و كهنگي
.است نيافته تطبيق
و مطالعات دفتر كل مدير ، ابراهيمآبادي حسين دكتر
و تحقيقات علوم ، وزارت اجتماعي _ فرهنگي برنامهريزي
گذشته ، در:داشت اظهار ، ايسنا با گفتوگو در فناوري
وجود بومي و ملي فرهنگهاي و جهاني فرهنگ بين كمي تعادل
و جمعي رسانههاي گسترش علت به امروزه اما داشت ،
بين مشترك وجوه و ارتباط نوين فناوريهاي و ارتباطات
.است كرده پيدا افزايش فرهنگها
در جهاني فرهنگ پذيرش ما كشور مشكل:كرد عقيده ابراز وي
فرهنگ ميان دراين كه است ، ملي هويت تقويت و حفظ عين
ميتواند متنوعتر ، ابزارهاي و قدرت بودن دارا با جهاني
دربرداشته را فرهنگ مدرنتر شيوههاي و غنيتر محتواي
.باشد
انتقال ابزار ترين مناسب را وگو گفت آبادي ابراهيم دكتر
نسبت نميتوانند علمي مراكز:كرد تصريح و دانست فرهنگها
و گفت اساس اين باشند ، بر بيتفاوت جهاني پديدههاي به
از خارج فرهنگهاي پذيرش ملي ، مستقل هويت حفظ درعين گو
. سازد مي امكانپذير نيز را كشور
تجربه جاي به غربي فرهنگ نمودن فرض ابراهيمآبادي دكتر
هر لزوما:افزود و دانست كشور مشكلات ديگر از را جهاني
نيست ، غربي فرهنگ ميشود ، وارد كشور خارج از كه فرهنگي
.است جهاني تجربه حاصل آن از پارهاي بلكه
|