ميرويند درختان جاي به خودروها
زيست فناوريتوليدخودروناسازگاربامحيط
(بامو) رقيب (ساب) جديد مدل
افغانستان به روسي كاميون صادرات
روسيه در خودرو توليد افزايش
دوو اقتصادي وضعيت بهبود
پايدار نفت قيمت فعلي سطح:عمان نفت وزير
نميماند
صادرات افزايش براي هند تلاش
بيشتراز روزنامهها به ژاپن مردم
دارند اعتماد تلويزيون
ميرويند درختان جاي به خودروها
زيست خودروناسازگاربامحيط فناوريتوليد
زيست محيط با بيشتري سازگاري بايد خودرو توليد فناوري
نهايتا اين كه يابد كاهش خودروها آلودگي تا باشد داشته
است ايران اقتصاد نفع به
كشور بزرگ شهرهاي در هوا آلودگي و ترافيك مشكل امروز
و تصميمگيران تمام كه است جدي قدر آن تهران بهويژه
داشته وا فكر به مشكلات اين حل براي را دستاندركاران
دغدغه كمترين خودرو توليدكنندگان شايد ميان اين در.است
سوم دو از بيش كه است درحالي اين و باشند داشته را فكري
كهنهبودن و خودروها فني اشكال بابت از هوا آلودگي
در فرسوده خودروهاي نقش اگرچه.باشد آنها توليد فناوري
درحال بدانيم كه آن بهخصوصاست انكار غيرقابل ميان اين
سال بالاي 20 خودرو هزار و 375 ميليون يك از بيش حاضر
.ميكنند تردد كشور در فرسوده خودرو
بلاتكليفي در كماكان نيز فرسوده خودروهاي جمعآوري طرح
خودروهاي تعداد به تنها حساب اين با و ميبرد سر به
زيان انباشتهشدن جز نتيجهاي كه ميشود افزوده فرسوده
.ندارد شهرها در خودروها اين تردد از حاصل
بهترين در و حاضر درحال تهران موجود ، گزارشهاي براساس
روزانه اما دارد را جمعيت نفر ميليون گنجايش 7 فقط شرايط
اين از كه دارند تردد شهر اين در نفر ميليون از 14 بيش
اين.هستند تهران ساكن نفر ميليون از 10 بيش تعداد
كه معتقدند شهرسازي كارشناسان از بسياري كه است درحالي
دستگاه ميليون ميتوانند 2/1 حداكثر تهران خيابانهاي
ميليون از 2 بيش روزانه اما دهد جاي خود در را خودرو
متوسط بهطور سالانه و است تردد در كشور پايتخت در خودرو
.ميشود اضافه آن به جديد خودرو هزار به 200 نزديك
تدوين خودرو ، صنعت در مهم اتفاقات از يكي گذشته سال
براساس كه استراتژي اين بود ، خودرو صنعت توسعه استراتژي
داخلي توليدات از حمايت براي و خودرو واردات از جلوگيري
صنعت در را فراواني چالشهاي بود ، شده تدوين و تهيه
.آورد بهوجود خودرو
منظر از را خود تحليلهاي كه تحليلگران از بسياري
واردات از جلوگيري ميكردند ، ارائه خودرو مصرفكنندگان
به آشكار ظلم را داخلي توليدات از بيدريغ حمايت و خودرو
خودروهاي و كرده تلقي كشور طبيعي منابع و مصرفكنندگان
.كردند متهم نازل كيفيت به را داخلي
و گسترش سازمان عامل هيات رئيس ويسه رضا حال همين در
در خودرو توليد ظرفيت افزايش از ايران صنايع نوسازي
خبر آينده سال پنج طي دستگاه ميليون يك سالانه تا ايران
.است داده
تاريكتر آسماني منتظر بايد شود ، محقق ادعا اين اگر ولي
.بود شلوغتر خيابانهاي و
افزايش برنامه اين مقابل در عكسالعمل بيشترين شايد اما
زيادي عدهشد داده بروز خودرو قطعهسازان سوي از توليد
طرح رويكرد از اطلاع با بلافاصله صنعتي فعالان اين از
.برخواستند آن با مخالفت به خودرو صنعت توسعه استراتژي
گسترش براي كه شرايطي هر در:معتقدند داخلي قطعهسازان
كيفي و كمي افزايش توان شود ، تدوين خودرو صنعت عملكرد
بايد خودروسازان ميان اين در منتهي دارند را خود توليدات
منطبق علمي الگوهاي با را خود فعاليت نوع و توليد روش
حاضر درحال.نشود وارد قطعهسازان بر ضربهاي تا سازند
استراتژي طرح با را خود راحتي به ميتوانند قطعهسازان
هميشه خودروسازان اما سازند هماهنگ نيز خودرو صنعت توسعه
حداقل از دور به و مينويسند قطعهسازان پاي را خود گناه
كه ميكنند اقدام صنعتي تهيهاستراتژي به آنها ، مصلحت
حيات ادامه براي تضميني هيچ آينده در آن اجراي
.ندارد قطعهسازان
و ارتباطند در يكديگر با زيست محيط و اقتصاد آيا كه اين
دكتر كه است پرسشي يكديگر ، مقابل در آنها كنش چگونگي
عالي موسسه اقتصاد گروه مدير نائيني جلالي سيداحمدرضا
در:ميگويد آن به پاسخ در توسعه و برنامهريزي در پژوهش
بازار در بنگاهي اگر كه است اين بر فرض معمولا اقتصاد ،
توليد كالايي ((بيروني)يا) خارجي اثرات وجود بدون رقابتي
كالاهاي ازاي در كه هزينهاي اندازه به مختلف افراد كند ،
افزايش نتيجه در و شد خواهند منتفع ميپردازند ، مختلف
اثرات فقدان صورت در و كالاها مصرف از افراد مطلوبيت
اما.برد خواهد نفع كالا آن توليد از نيز اجتماع منفي ،
از ناشي آلودگي و دود نظير منفي ، عوارض وجود صورت در
افراد از برخي نظر ، مورد كالاهاي توليد كارخانههاي
نفع صورت اين درشد خواهند متضرر ديگر برخي و منتفع
ضررها و منفعتها جبري جمع اقتصادي ، فعاليت يك اجتماعي
.است افراد اين براي
عدم بهدليل بيستم ، قرن اوايل و نوزدهم قرن اواخر در
حجم بودن محدود و جايگزيني براي فناوري فقدان آگاهي ،
قابل آلودگي ميزان.نبود امروز گستردگي به مساله آلودگي ،
بودن محدود بهدليل نيز اقتصادي سياستگزاران و بوده تحمل
ملي و اجتماعي مشكل بهعنوان آن به آلودگي ، از ناشي ضرر
.نميكردند نگاه جوامع
به اشاره با ميگفت سخن ايران اقتصاد نشريه با كه وي
روي مدتي بلند و سوء اثرات كه خودروها از برخي توليد
يك جنبي اثر آلودگي:ميكند اضافه دارند زيست محيط
آلودگيهاي با فعاليتهاي از بتوان شايد.است كلي فرآيند
وسيع آلودگيهاي از اما ;كرد صرفنظر كوتاهمدت و محدود
به فراوانياند ، محيطي زيست منفي اثرات داراي كه مداوم و
پيكان خودرو مثال ، بهعنوانگذشت نميتوان وجه هيچ
زيرا ;است پاييني ارزش داراي بادوام ، كالاي يك بهعنوان
با منابع كردن وتلف سوخت استاندارد بودن پايين بهدليل
در و ميشود زيادي آلودگيهاي بروز باعث انرژي ، ارزش
و فيزيكي جسماني ، وضعيت بر منفي اثرات داراي نتيجه ،
.است افراد رواني
براي را خود انساني و سرمايهاي منابع كشوري يك اگر
كافي بهره كند ، صرف پايين اجتماعي ارزش با كالاهاي توليد
كشور آن سرانه واقعي درآمد و نميبرد خود توليد عوامل از
توليد در بهتر فناوري از استفاده با.يافت نخواهد افزايش
.برد اقتصاديميتوان منابع از بيشتري بازده
داخلي خودروسازي شركتهاي صاحبنظران از بسياري باور به
با خودرو توليد فناوري تطبيق توانايي هنوز علمي لحاظ از
توسعه كشورهاي در كه حالي در ندارند را زيست محيط شرايط
توجه يافته توسعه كمتر كشورهاي از برخي حتي يا و يافته
همواره كه است مولفههايي از يكي زيست محيط مساله به
امر اين كه نحوي به است خودرو توليدكنندگان توجه مورد
شركتها اين توليدات كيفي و كمي سطح با مستقيم رابطهاي
.دارد
دو حدود حاضر ، درحال:ميگويد باره اين در نائيني جلالي
هم آن كه خودروهاست سوخت از ناشي تهران هواي آلودگي سوم
توليد در نامناسب تكنولوژي كارگيري به بهدليل عمدتا
تنظيم عدم شهري ، نقليه وسايط ناوگان بودن قديمي خودروها ،
كه سوختهايي و بنزين از نكردن استفاده خودرو ، موقع به
خودرو توليد فناوري.ميباشد ميكنند ، ايجاد كمتر آلودگي
آلودگي تا باشد داشته زيست محيط با بيشتري سازگاري بايد
ايران اقتصاد نفع به نهايتا اين كه يابد ، كاهش خودروها
جهان در متداول فني پيشرفتهاي از استفاده با.بود خواهد
تقابل و الكترونيكي شبكههاي و ارتباطات درزمينه امروز ،
.داد كاهش را آلودگي حجم ميتوان غيرضروري سفرهاي
مطلوب ، نحو به تحول و تغيير شدن سريعتر براي كه است واضح
ساختار و مناسب رقابتي فضاي كافي ، اقتصادي انگيزه
تحولات ، اين تحقق صورت در و است لازم مجربتر ، مديريتي
تهران ، بهويژه بزرگ ، شهرهاي فضاي آلودگي بحراني وضعيت
.رفت خواهد بهبود به رو
محيط آلودگي در فرسوده و قديمي خودروهاي نقش درمورد وي
:ميكند تصريح زيست
سوخت مصرف اجتماعي ، هزينه ايجاد خاطر به فرسوده خودروهاي
زياد ، تعميراتي هزينههاي داشتن و بالا آلودگي زياد ،
نيست قادر دولت حال ، اين با.منفياند ارزش با كالاهايي
ولي كند جايگزين نو خودروهاي با را خودروها اين كليه
را كارآيي و كيفيت رقابتي ، سياستهاي اعمال با ميتوان
.داد كاهش را آنها نسبي قيمت و افزايش خودرو توليد در
خودروهاي نگهداري جاي به ميتوانند مردم ترتيب بدين
سياستگزاران.كنند خريداري جديد خودروهاي قديمي ،
اين جايگزيني سرعت جريمه ، و انگيزه تركيب با ميتوانند
.كنند تسريع را خودروها
مثبتي اقدام:ميسازد نشان خاطر ادامه در اقتصاددان اين
اجتماعي هزينه محاسبه داد انجام زمينه اين در دولت كه
هزينه با آن مقايسه و فرسوده خودروهاي آلودگي از ناشي
هزينه واقع در.شهرداريهاست توسط خودروها اين جمعآوري
براي دولت كه باشد منابعي مبناي ميتواند شده محاسبه
باآلودگي) جديد خودروهاي با فرسوده خودروهاي جايگزيني
كمك (كمدرآمد) افراد به (پايينتر انرژي مصرف و كمتر
.كند مالي
كلان و خرد ابعاد با متفاوتي سياستهاي كه است ذكر قابل
با سازگار چارچوبهاي در درآمد توزيع مختلف جنبههاي و
براي انگيزه ايجاد موجب ميتواند كه دارد وجود زيست محيط
در.شود جديدتر و تميزتر خودروهاي نگهداري و خريداري
براي تقاضا هميشه خودروها ، نسبي قيمتهاي بودن بالا صورت
ميتوان طرف يك از پس.داشت خواهد وجود قديمي خودروهاي
با ديگر طرف از و بخشيد بهبود را قيمتها و توليد وضعيت
خودروهاي نگهداري براي انگيزه كاهش باعث دولت ، كمكهاي
در كه است موضوعاتي ديگر از بنزين قيمت تصحيح.شد فرسوده
.داشت مبذول كافي توجه بدان بايد ارتباط اين
به ترافيك مشكل حل و هوا آلودگي كاهش است مسلم آنچه
خودروهاي وضعيت ساختار اصلاح درزمينه متعددي اقدامات
هوشمند ، چراغهاي احداث با گذشته سال.دارد نياز عمومي
حدودي تا كه شد سعي اطلاعرساني وسايل گسترش و پاركومتر
به اما شود جلوگيري معضلي چنين سوء اثرات افزايش از
در هنوز شديد ترافيك و هوا آلودگي كه گفت ميتوان جرا7ت
ميان اين در و است مانده باقي كنترل غيرقابل بحراني حد
در كمكي هيچ تنها نه خودروسازان كه معتقدند كارشناسان
فناوري فاقد توليدات افزايش با بلكه نميكنند زمينه اين
وضعيت اين افزايش در زيست محيط شرايط با منطبق و روز
.ميكنند ايفا بسزايي نقش بحراني
حل درباره نيز هوا كيفيت كنترل مديرعامل ابوالحسني مهندس
جديد عمومي خودرو دستگاه ميگويد2000 زيست محيط معضل
نوسازي اين كه شد خواهد نقل و حمل ناوگان وارد سال 81 در
.بخشد بهبود را زيست محيط وضعيت حدودي تا ميتواند
را اتوبوس دستگاه هزار ظرفيت 6 تهران:ميكند اضافه وي
تعداد اين تهران حد از بيش جمعيت سبب به البته دارد
رسم دنيا در.باشد شهروندان پاسخگوي نميتواند اتوبوس
و ميدهد اختصاص خود به را مسافر بيشترين مترو كه است
غالبا تاكسيها و كمتر مسافر اتوبوس تدريج به بعد
اتوبوسها است بالعكس امر اين ايران در.هستند تكسرنشين
انجام را اتوبوس كار تاكسي و مينيبوس و را مترو كار
.ميدهند
براي گستردهاي مطالعات:ميكند تصريح ابوالحسني
راههاي بتوانيم تا است شده انجام شهري متروي راهاندازي
هوايي ريل با مترو رويكنيم بررسي را مترو ايجاد مختلف
صورت وسيعي مطالعات زميني خطوط يا و شهر مركزي مناطق در
مناطق پرتردد و پرجمعيت خيابانهاي در كه است گرفته
.ميشود آن جايگزين مترو و حذف اتوبوس ويژه خطوط مركزي
و دارد وجود مترو گسترش براي فضا محدوديت تهران در
كمك با البتهكرد ايجاد را خطوط اين يكباره به نميتوان
مطالعات ، طي از پس خارجي مشاوره مركز چند از گرفتن
.گرفت خواهد صورت زمينه اين در وسيعي اقدامات
(بامو) رقيب (ساب) جديد مدل
نمايشگاه در بار اولين براي (ايكس 93) ساب اتومبيل ژنو
.درآمد نمايش به ژنو در اتومبيل بينالمللي
در خودرو بازار درصد ساب 4 حاضر درحال گزارش اين بنابر
قدرتمند حضور براي سابايكس93 داردو اختيار در را اروپا
پيشرو را (سري 3 بامو) مانند جدي رقباي بازار ، در
.دارد
فروش كل سال 2002 در دارد انتظار سوئدي شركت اين
.برساند دستگاه هزار به 250 را خود سواري خودروهاي
افغانستان به روسي كاميون صادرات
آيندهاي در روسيه (كاماز) كاميونسازي كارخانه مسكو
.ميگيرد سر از را افغانستان به كاميون صدور نزديك
كاميون صدور ضمن شركت اين فاكس اينتر خبرگزاري گزارش به
خواهد صادر كشور اين به نيز يدكي قطعات افغانستان ، به
سري يك افغاني نيروهاي آموزش با همچنين كاماز شركتكرد
.ميكند ايجاد كشور اين در نيز زنجيرهاي تعميرگاههاي
كاميون عمده واردكنندگان از يكي دهه 80 در افغانستان
كاماز هزار يك از بيش حاضر حال در.بود روسيه از كاماز
بخش اختيار در نيز دستگاه هزار پنج و دولتي ادارات در
.است كشور اين خصوصي
روسيه در خودرو توليد افزايش
ژانويه ماه در روسيه در سبك و سنگين خودروهاي توليد مسكو
افزايش درصد قبل 2/4 سال مشابه مدت به نسبت سال 2002
.است داشته
سال ماه اولين در روسي اينترفاكسخودروسازان گزارش به
و هزار و 76 كاميون دستگاه و 300 هزار معادل 12 2002 ،
ترتيب 4/6 به كه كردهاند توليد سواري خودرو دستگاه 300
گذشته سال در توليد متوسط سطح به نسبت درصد و 1/0 درصد
.است داشته افزايش
دوو اقتصادي وضعيت بهبود
خود خالص زيان جنوبي كره موتور دوو خودروسازي شركت سئول
دلار ميليون و 730 ميليارد معادل 2 سال 2001 در را
داشته كاهش درصد آن 70 از قبل سال به نسبت كه كرد برآورد
.است
چانهزني ، ماهها از پس دارند انتظار شركت اين مسوولان
آمريكا موتورز جنرال به را موتور دوو آينده روز چند در
.بفروشند
در دارد قصد اوليه قرارداد يك امضاي با موتورز جنرال
همچنين و دوو كارخانه دلار 2 ميليون پرداخت 400 ازاي
.كند خريداري را شركت اين خارجي خدمات
بر هيچتاثيري دوو زياندهي كاهش تحليلگران گفته به
.ندارد كارخانه اين ارزش
پايدار نفت قيمت فعلي سطح:عمان نفت وزير
نميماند
صهيونيستي رژيم حملات تشديد از كه نفت قيمت شديد افزايش
است ، شده ناشي منطقه در ناآرامي ايجاد و فلسطين عليه
.ماند نخواهد پايدار و بوده گذرا
وزير (رامي بنآل محمد) ،(جونز داوو) خبري شبكه گزارش به
رواني واكنش يك را نفت قيمت در اخير افزايش عمان نفت
خاورميانه منطقه در آمده بهوجود ناآراميهاي از گذرا
را نفت قيمت منطقه ، در جنگ رواني آثار:افزود و خواند
نفت براي بالا هاي قيمت اين كه است برده بالا
.ماند نخواهد پايدار و بوده غيرواقعبينانه
سطح در را ميلادي سالجاري طي نفت قيمت وضعيت رامي ، آل
وجود دليلي هيچ:گفت و كرده پيشبيني دلار تا 25 22
دلار از 25 بالاتر سطح به اخير سال طي نفت قيمت كه ندارد
.برسد
به قيمت سطح و شده نوسان دچار نفت قيمت اخير روزهاي طي
.رسيدهاست گذشته ماه طي 6 حد بالاترين
حملات تشديد را نفت قيمت نوسان اين دليل عمده كارشناسان
خاورميانه منطقه در ناآرامي ايجاد و فلسطين به اسرائيل
گسترش از منطقه كشورهاي ترس البته.كردهاند ذكر
عرضه وضعيت در اختلال موجب نيز مناطق ساير به ناآراميها
با 5/5 بازارها از برخي در نفت قيمت طوريكه به شد نفت
.رسيد سنت و 71 دلار به 27 افزايش درصد
اين نفت توليد ميزان عمان ، نفت وزير گزارش ، اين براساس
عمان:افزود و كرد ذكر بشكه هزار روزانه 850 را كشور
و ميكند صادر نفت بشكه هزار تا 770 حدود 765 روزانه
روز در بشكه هزار تا 85 بين 80 نيز كشور اين داخلي مصرف
.است
اوپك سازمان عضو غير نفت توليدكنندگان از كه عمان كشور
در اوپك عضو كشورهاي سران اخير ديدار طي ميآيد ، شمار به
.كند همكاري سازمان اين با تا كرد توافق گذشته مارس ماه
سطح كاهش سياست خود اخير ديدار طي نفت صادركننده كشورهاي
سه براي كه روز در بشكه ميليون ميزان 5/1 به را توليد
سه براي گرفت قرار اجرا مورد ميلادي سالجاري اول ماهه
.كردند تمديد نيز سال 2002 دوم ماهه
كاهش پي در و گذشته سال دسامبر ماه طي سازمان اين
براي را خود نفت صادرات تا گرفت تصميم نفت قيمت ناگهاني
از برخي راستا همين دركند محدود قيمتها وضعيت بهبود
روسيه ، ازجمله سازمان اين غيرعضو نفت توليدكننده كشورهاي
با تا كردند توافق نيز آنگولا مكزيك ، نروژ ، عمان ،
اهداف به رسيدن در را اوپك خود نفت صادرات محدودساختن
با درحاليكه اوپك ، توسط سياست اين اجراي.كنند ياري خود
و بوده همراه شده تعيين سهميههاي از اعضا از برخي تخلف
تعهدات به نيز سازمان اين غيرعضو كشورهاي از برخي حتي
قيمت حدودي تا نكردهاند ، عمل توليد كاهش بر مبني خود
همكاري ميزان صورتيكه در و است بخشيده بهبود را نفت هاي
اهداف كه بود اميدوار ميتوان شود بيشتر كشورها اين بين
طي نفت بشكه هر براي دلار تا 28 سطح 22 به رسيدن در اوپك
.يابد تحقق سالجاري
صادرات افزايش براي هند تلاش
و صادراتي موانع كاهش با است تلاش در هند دولت دهلينو
جهاني تجارت از را خود سهم صادركنندگان از بيشتر حمايت
.دهد افزايش
:گفت ساله طرح 5 اين جزئيات اعلام با هند تجارت وزير
به كالا واردكنندگان به صادراتي امكانات افزايش بر علاوه
تسهيلات طرح اين.ميدهيم بيشتري تسهيلات نيز كشور اين
اين نرمافزاري بخش و الكترونيك صنايع بخش به ويژهاي
كشاورزي بخش در را تاثير مهمترين اما ميكند اعطا كشور
معاش امرار آن از هندي خانوارهاي درصد كه 70 دارد
.ميكنند
درصد تنها 67/0 نفر ميليارد يك از بيش جمعيت وجود با هند
با است تلاش در و دارد اختيار در را جهاني تجارت از
يك تا را رقم اين سال 2007 تا ساله برنامه 5 اين اجراي
.دهد افزايش درصد
بيشتراز روزنامهها به ژاپن مردم
دارند اعتماد تلويزيون
كانون كه نظرسنجي يك نتيجه:نوشت يوميوري ژاپني روزنامه
كه ميدهد نشان داده ، انجام ژاپن در ريسرچ ويدئو پژوهشي
تلويزيون از بيشتر روزنامهها اطلاعات به كشور اين مردم
.دارند اعتماد
تا ژاپني 15 و 800 هزار از 33 تلفن وسيله به نظرسنجي اين
.است گرفته انجام ساله 69
كه گفتهاند نظردهندگان از درصد گزارش 6/76 اين براساس
.دارند اعتماد روزنامهها در شده منتشر اطلاعات به
نظردهندگان ، از درصد تنها 1/41 كه است درحالي اين
.ميدانند اعتماد قابل را تلويزيون از شده پخش اطلاعات
بهطور ژاپن مردم كه ميدهد نشان همچنين نظرسنجي اين
برنامههاي ديدن صرف دقيقه و 18 ساعت سه روزانه ميانگين
راديويي برنامههاي شنيدن براي دقيقه و 37 تلويزيوني
.ميدهند اختصاص زمان
را ژاپن مردم وقت از دقيقه روزانه 35 نيز روزنامه خواندن
.است داده اختصاص خود به
|