!ديگر سبكي به مطالعه
مغتنم فرصت يك
نظر و خبر
كشور در نانوتكنولوژي توسعه ملي طرح
ميشود اجرا
تهراني كنكور پذيرفتهشدگان بيشترين
هستند
در گذشته سال كتاب عنوان هزار از 30 بيش
شد منتشر كشور
اجرايي شوراي در ايران نماينده انتصاب
يونسكو
برپا "كانون با هفته دو" جشنواره هشتمين
ميشود
استعدادهاي مدارس پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام درخشان
اولويتهاي از معلمان علمي توان ارتقاي
است پرورش و آموزش
!ديگر سبكي به مطالعه
:اشاره
از آموزشي علاقهمندان و دانشجويان دانشآموزان ، اغلب
چگونه كه ميكنند پرسش بارها خود استادان و مربيان
كنيم؟ سازماندهي ذهن در بهتر را مطالب تا كنيم مطالعه
و تجربيات به توجه با نيز فرهنگي پيشكسوتان بنابراين
براي شايد كه ميكنند توصيه را شيوههايي علمي ، روشهاي
.نباشد استفاده قابل افراد تمامي
مطالعه بلند صداي با هنگام؟ شب يا كنيم مطالعه زود صبح
كنيم؟ مرور را مطالب آهستگي به يا كنيم
دبيرستانهاي فيزيك دبير ،"فرجاللهي مهرداد مهندس"
روشهاي با درسي متون مطالعه زمينه در را مطلبي تهران ،
تهيه "هيدگارد" روانشناسي زمينه كتاب از را"PQRST"
به مربوط پرسشهاي از برخي پاسخگوي ميتواند كه كردهاند
:ميكنيم مرور را مطلب اين هم با.باشد مطالعاتي شيوههاي
حافظه و يادگيري فراموشي ، بدون خواندن و مطالعه امر اساس
.است
آن مخفف كه)"PQRST"تكنيك با بخش اين در
سوال ، "Question"اجمالي ، مرور "Preview"لاتين ، زبان در
،Test تكرار ، و تلقين "Self- recitation"خواندن ،"Read"
.ميشويد آشنا است (آزمون
مروري مطالعه ، گام اولين در:(اجمالي مرور) P مرحله
موضوعهاي از تا كنيد مطالعه مورد مطالب كل بر اجمالي
خواندن با ميتوان را كار اين.كنيد پيدا تصوري آن اصلي
به بيشتر توجه و فصلها به مجمل نگاهي سپس و مطالب رئوس
.داد انجام آن عكسهاي و تصاوير و اصلي گفتارهاي عناوين
ميتوان كه است اين اجمالي مرور مرحله جنبه مهمترين
مورد در و خواند دقت به فصل هر پايان در را مطالب خلاصه
.كرد تامل است آمده خلاصه اين در كه نكاتي از يك هر
خواندن از پس بايد كه ميكند خطور ذهنتان به ناخواه خواه
به مرحله ، اين دستاورد و باشيد كرده پيدا را جواب مطالب
نحوه و فصلها عناوين به نسبت كلي ديد آوردن دست
.آنهاست سازماندهي
مراحل شد اشاره قبلا كه همانطور:(كردن پرسش) Q مرحله
.كنيم اعمال فصل هر اصلي گفتارهاي مورد در بايد را SR.Q
مطالعه براي كه باشد داشته گفتار چندين ميتواند فصل هر
و خواند نوبت يك در را آن گفتارهاي از يك هر بايد فصل هر
گفتار ، هر خواندن از پيش البته.كرد اعمال را S.R.Q مراحل
را آن فرعي گفتارهاي زير عناوين و گفتار آن عنوان بايد
پرسش چند يا يك به را مطالب اصلي پسعناوين.بخوانيد
پاسخ به گفتارها ، آن خواندن با كه پرسشهايي ;كنيد تبديل
عمدهاي مطالب":بپرسيد خود از بايد.يابيد مي دست آنها
"چيست؟ كند ، بيان گفتار اين در ميخواهد مولف كه
با را نظر مورد گفتار مرحله ، اين در:(خواندن)R مرحله
كه را پرسشهايي جواب بكوشيد و بخوانيد آن معناي به دقت
مورد در بايد لذا بيابيد ، بوديد كرده مطرح Q مرحله در
مطالب به را آن و كنيد تامل داريد مطالعه دست در كه آنچه
.دهيد ارتباط ميدانيد كه ديگري
.زد علامت متن در را كليدي عبارات يا واژهها ميتوان پس
در زيرا زد علامت را متن درصد الي 15 ميبايست 10 اصولا
متن اصلي مطالب يا واژهها كه است اين هدف مرحله ، اين
وقتي تا.كنيد مرور را آنها بتوانيد بعد تا شود مشخص
يادداشت نخواندهايد را آن مطالبكليدي و گفتار تمام
.دريابيد را نكته هر نسبي اهميت بتوانيد تا برنداريد
رساندن پايان به از پس:(تكرار و تلقين)S مرحله
و آوريد ياد به را آن عمده نكات تا بكوشيد مطالب مطالعه
كنيد ، بيان حفظ از است شده مطرح آن در كه را اطلاعاتي
مطالب تثبيت براي موثري بسيار روش خود ، به دادن پس درس
.است حافظه در
شده مطرح اطلاعات و كنيد بيان خودتان زبان به را مطالب
بلند صداي با است بهتر افراد نبود در.بگوييد حفظ از را
حضور ديگريهم افراد اگر اما دهيد انجام را كار اين
مطلب.دهيد انجام ذهنتان در را كار اين ميتوانيد دارند
و درست آنهارا كه شويد مطمئن تا كنيد مقابله متن با را
.آوردهايد ياد به كامل
چه كه ميشويد مطالب ، متوجه بركردن از يا تكرار با
كمك شما به كار اين.نسپردهايد خاطر به را چيزهايي
.كنيد سازماندهي خود ذهن در را اطلاعات تا ميكند
به ميتوانيد رسيد پايان به اولي گفتار آنكه از پس
آن مورد در راS.R.Qمراحل هم باز و بپردازيد بعدي گفتار
فصل يك گفتارهاي پايان تا را روش همين.بنديد كار به
.كنيد اعمال
از فصل ، بايد يك مطالعه پايان از پس: (آزمون) T مرحله
.كنيد مرور را فصل مطالب كل و بگيريد امتحان خودتان
آيا كه ببينيد و كنيد دوره را خود يادداشتهاي بنابراين
دريابيد تا بكوشيد نه؟ يا ميآوريد ياد به را اصلي نكات
دارند؟ هم با ارتباطي چه فصلها مختلف مطالب كه
به كليدي نكات و مطالب يافتن براي است ممكن ،T مرحله در
را فصلها خلاصه بايد مرحله اين در و كنيد مراجعه فصل كل
.بيفزاييد بيشتري جزئيات مدخلي هر به همچنين بخوانيد ،
زمان بهترين كرد ، موكول امتحان شب به نبايد را T مرحله
.است آن خواندن از پس بلافاصله فصل ، هر مرور اولين براي
بسيار (PQRST) روش كه ميدهد نشان شده انجام پژوهشهاي
فصل ، مطالب ساده روخواني بر كه گونهاي به است بوده مفيد
در تكرار و تلقين مرحله دارد ، ارجحيت انتها تا ابتدا از
بخش مطالب خواندن چندبار جاي به است ، مهم بسيار روش اين
صرف مطالب فعالانه كردن حفظ براي را مطالعه زمان عمده
.كنيد
فصل ، هر مطالب خلاصه دقيق خواندن پژوهشها ، همان اساس بر
بيشتر بسيار را مطالعه بهرهوري آن ، ازخواندن پيش
آن مطالب كل كه ميشود سبب فصل هر خلاصه خواندن.ميكند
مراحل تمام از نخواهيد اگر حتي.شود سازماندهي ذهن در
و تكرار و تلقين اهميت به است خوب كنيد پيروي (PQRST)روش
خاصي توجه مطلب به ورود براي فصل مطالب خلاصه خواندن
.كنيد مبذول
مغتنم فرصت يك
و خشونت و جنايت شديد ، فقر كشورهابا بين در كه زماني
روياهاي و آرزوها با كه نابودكنندهاي همهگير بيماريهاي
واقعيتهاي توسط جدي بهطور فرزندانشان براي مادرها و پدر
كودكان به توجه ميشويم ، مقابلهميشود ، روبهرو زندگي
كودكان اكثر.ميكند پيدا اهميت ديگري چيز هر از بيشتر
فقر در اقتصاد ، جهاني بهرغمرونق سرتاسرجهان ، در
آرزوي در جهان مردم تمام كه حالي در.ميبرند بهسر شديد
سر بر اختلافات شيوع اما هستند ، جهاني صلح دستيابيبه
را كودكان روحيات و زندگي قومي ، مبارزات و ملتها منافع
خانوادهها نابودي با كه بهطوري ;است انداخته مخاطره به
تنها خطر معرض در را ايدز ، كودكان بيماري شيوع با و
هر آينده براي مادرها و پدر.است داده قرار كردن زندگي
زيرا ميدهند ، ادامه خود تلاش به هرلحظه بسا چه و روز
نرم پنجه و دسته دائما زندگي فشارهاي و حوادث با آنها
خود كودكان تربيت براي كافي انرژي دليل همين به و كرده
و رشد بقا ، والدين ، خستگي دليل به ترتيب ، اين به.ندارند
.ميشود تهديد كودك حقوق توسعه
غيرممكن عظيمشان نمود بهرغم موانع ، اين بر غلبه اما
روشهاي خلق و جستوجو در دائما ملتها كه چرا نيست ،
.هستند فرزندانشان از مراقبت جديد
يونيسف انتشارات:منبع
صحرانورد مريم:ترجمه
نظر و خبر
خوزستان در مدرسه به مدرسه چالشيابي
معاونتهاي خوزستان پرورش و آموزش سازمان رئيس گفته به
رفع و چالشيابي براي سازمان اين آموزشي و برنامهريزي
.شدهاند مامور استان اين در آموزشي چالشهاي
تحليلي بررسي به تا شده داده ماموريت معاونتها اين به
و پرداخته استان مختلف مناطق در آموزشي فعاليتهاي نتايج
علتها اين:افزود وي.بپردازند تحصيلي افت علتيابي به
از پرهيز با بايد رو اين از كرد ، رفع ستادي نميتوان را
.پرداخت مدرسه به مدرسه حتي و منطقهاي بررسي به كلينگري
پنج در و ارتقا شاهد استان منطقه در 32 ابتدايي مقطع در
درصد كلي 31/1 بهطور ولي بوديم ، افتآموزشي شاهد منطقه
راهنمايي مقطع در.داشتيم را ابتدايي مقطع در متوسط رشد
و داشتهايم رشد منطقه مابقي 26 در و افت منطقه نيز 11
درصد راهنمايي 58/1 مقطع در استان متوسط رشد مجموع در
بوده رشد شاهد 05/0 استان كلي مجموع نيز متوسطه در.است
.است
از برون و درون عوامل به مدارس در تحصيلي افت:نظر *
سازمان معاونتهاي جستجوي بنابراين است مرتبط مدرسه
در آن دلايل به دستيابي براي خوزستان پرورش و آموزش
اقتصاد خيز و افت.بود نخواهد دقيق هم آنچنان مدارس
بيانگيزه آموزش ، به نسبت جامعه ارزشگذاري عدم خانواده ،
برنامههاي نبود معلمان ، شغلي چند دانشآموزان ، شدن
.و خانواده آسيبهاي آموزشي ، نظام تغيير عدم پويا ، آموزشي
.است دانشآموزان در تحصيلي افت بروز علتهاي جمله از..
با خوزستان در آموزشي متوليان ميشود توصيه بنابراين
جستجوي ضمن تربيتي علوم كارشناسان و خانوادهها مشاركت
و خانواده اوضاع نيزبه نيمنگاهي مدارس ، در چالشها
.باشند داشته جامعه
ميكنند دريافت پزشكي شناسنامه تهراني ، دانشآموزان
شهر پرورش و آموزش سازمان بدني تربيت مسئول گفته به
دانشآموزان در حركتي فقر بودن بالا به توجه با تهران
كلاس براي ورزش پزشكي شناسنامه طرح ابتدايي ، دوره
براي طرح اين.درميآيد اجرا به سال 81 از اوليها
ورزشي مهارتهاي و استعدادها ناهنجاريها ، شناسايي
نظر در آنها جسماني سلامتي وضعيت به توجه با دانشآموزان
پزشكي شناسنامه طرح راستاي در:افزود وي.است شده گرفته
به سال 81 در تهران شهر مدارس در همگاني ورزش طرح ورزش ،
ملزم روز هر دانشآموزان طرح اين در.ميشود گذاشته اجرا
حركت تعداد 10 درسي كلاسهاي ساعات بين در شد خواهند
ساعات از غير برنامه اين كه دهند ، انجام اصلاحي ورزشي
.است آنان ورزش
برخي خوشايند همگاني ، ورزش موزون حركات اوايل در:نظر *
رخت مدارس از نشاط و شور و نگرفت قرار آموزشي مسئولان از
آسيبهاي موزون ، حركات اين خاطر به بايد حالا بست ، بر
طبق.بكنيم وارد دبستاني كودكان اندام بر ناموزوني
دختر دانشآموزان وضعيت پرورش و آموزش آمارهاي
ورزش طرح ميشود پيشنهاد لذا است پسران از فاجعهبارتر
نه كنيم اجرا دخترانه مدارس در سريعتر هرچه را همگاني
اجراي خاطر به را دخترانه مدارس مديران از برخي اينكه
!دهيم قرار مواخذه مورد همگاني ورزشهاي چنين
!نكنيد گل را آب
حال در كشور سوادآموزي نهضت سازمان قائممقام گفته به
.هستند كمسواد يا بيسواد كشور فعال جمعيت درصد حاضر 50
همه نيابد ، تحقق افراد اين به آموزش كه صورتي در
:افزود ويميگيرد قرار جدي آسيب معرض در سرمايهگذاريها
داشته سالم آشاميدني آب باشند ، داشته راه مردم اگر
تمام باشند ، نكرده آماده زندگي براي را خود ولي باشند
واحدهاي تجميع ايده اصل.ميرود هدر به سرمايهگذاريها
بهرهگيري و مديريت وحدت به زيرا است خوبي ايده آموزشي
.ميكند كمك امكانات از بهينه
ارزش تحولي هيچ جامعه در سواد وجود بدون بيگمان:نظر *
اجتماعي ، تحول نوع هر خميرمايه سوادنميكند پيدا را خود
هم كارشناسي نگاه اين با هم ما است ، اقتصادي و سياسي
اگر كه كرد فراموش را نكته اين نبايد اما عقيدهايم
مشخص برنامه يك با ابتدايي آموزش زمان از پرورش و آموزش
نهضت شكلگيري به نيازي دهد انجام خوبي به را خود كار
سازمانهاي كه آنجايي از حال اين با نيست ، سوادآموزي
شكل جامعه در رسمي سازمانهاي كاستيهاي تكميل براي مكمل
مناسب بهرهوري به مديريت ، وحدت با كه نيست بد ميگيرند
كوچكسازي اصل بنابراين.بپردازيم آنها امكانات از
آموزشي نظام در را كيفيت و بهرهوري ميتواند سازمانها
.دهد رونق
كشور در نانوتكنولوژي توسعه ملي طرح
ميشود اجرا
زيرساختهاي توسعه تحقيقات ملي طرح:فرهنگي علمي گروه
وضعيت شناسايي هدف با نانوتكنولوژي ، و عالي فناوريهاي
جامعه آگاهي و علمي سطح ارتقاء كشور ، در رشته اين موجود
علمي زيرساختهاي بهبود و نانو ، توسعه فناوريهاي خصوص در
.ميشود اجرا فناوريها اين
و تحقيقات علوم ، وزارت پژوهشي معاون منصوري رضا دكتر
در نانوتكنولوژي به اشاره با خبر ، اين اعلام ضمن فناوري
دقت با اشياء ساخت علم يا نانوتكنولوژي:گفت حاضر عصر
صد تا يك اندازه در ذرات با كار و اتمي و مولكولي
و قرن 21 كليدي فناوريهاي از يكي به نانومتر ، امروزه
كاربردهاي داراي و شده تبديل آينده صنعتي و علمي انقلاب
نانوالكترونيك ، بهداشت ، پزشكي ، مختلف رشتههاي در فراواني
محيط كشاورزي ، ساخت ، و مواد انرژي ، كامپيوتر ، تكنولوژي ،
.ميباشد ملي امنيت و مختلف صنايع زيست ،
از يكي نانوتكنولوژي حيطه:داشت اظهار همچنين وي
كه اهميتي به نظر و بوده جهانيان روي پيش عمده چالشهاي
با كشورها از بسياري داشت ، خواهد آينده در رشته اين
سرمايهگذاري صدد در رشته ، اين توانمنديهاي از آگاهي
جمهوري تا است ضروري و هستند امر اين در توجهي قابل
توسعه ، حال در كشورهاي از يكي عنوان به نيز ايران اسلامي
زمينههاي دورانديشي ، با و نماند غافل مهم اين از
فراهم را فناوري از حيطه اين در پژوهش و برنامهريزي
.آورد
تهراني كنكور پذيرفتهشدگان بيشترين
هستند
-تحصيلي 80 سال در عالي آموزش آمار:فرهنگي علمي گروه
و 663 هزار ميان 177 از كه است آن بيانگر 1379
و 396 هزار با 40 تهران استان سراسري ، كنكور پذيرفتهشده
كمترين نفر با 1302 بويراحمد و كهكيلويه و بيشترين نفر
اختصاص خود به را دانشگاهها در پذيرفتهشده تعداد
.دادهاند
در فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
نفر ، 72862 تحصيلي 801379 سال پذيرفتهشدگان ميان
گروه به مربوط نفر انساني ، 19449 علوم گروه به مربوط
دامپزشكي ، و كشاورزي گروه به مربوط نفر پايه ، 10826 علوم
به مربوط نفر مهندسي ، 25100 فني گروه به مربوط نفر 40320
.بودهاند هنر گروه به مربوط نفر و 9106 پزشكي گروه
در گذشته سال كتاب عنوان هزار از 30 بيش
شد منتشر كشور
هزار سه از بيش:كرد اعلام كتاب خانه:فرهنگي علمي گروه
عنوان و 855 هزار ، 30 سال 80 در شهرستاني و تهراني ناشر
.كردند منتشر كتاب
منتشر كتابهاي مجموع از كتاب خانه عمومي روابط گزارش به
عنوان ، معادل و 610 هزار مجموع 24 در گذشته سال در شده
ساير در عنوان و 275 هزار شش و تهران در درصد ، 80
.رسيد چاپ به شهرستانها
و 439 ميليون شمارگان 159 در سال 80 شده منتشر كتابهاي
با مقايسه در كه است شده بازار وارد جلد و 838 هزار
سال كتابهاي جلدي و 720 هزار و 456 ميليون شمارگان 122
.ميدهد نشان را درصدي رشد 30 79 ،
منتشر سال 80 در كه كتابي عنوان و 855 هزار مجموع 30 از
و 13 نخست چاپ درصد معادل 56 عنوان و 306 هزار شده ، 17
.هستند مجدد چاپ عنوان و 579 هزار
اجرايي شوراي در ايران نماينده انتصاب
يونسكو
دكتر حكمي طي علوم وزير معين دكتر:فرهنگي علمي گروه
در ايران اسلامي جمهوري نماينده عنوان به را توكل محمد
متحد ملل فرهنگي و علمي آموزشي سازمان اجرايي شوراي
.كرد منصوب (يونسكو)
دكتر فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
وزارت پژوهشي معاونت مسئوليت عهدهدار اين از پيش توكل
شوراي مقراست تهران دانشگاه علمي هيات عضو وي.بود علوم
.است پاريس در يونسكو اجرايي
برپا "كانون با هفته دو" جشنواره هشتمين
ميشود
با "كانون با هفته دو" جشنواره هشتمين:فرهنگي علمي گروه
استان ، شركت 28 با و "ايران ما سرزمين از گوشهاي" عنوان
مركز در هفته دو مدت به ماه ارديبهشت نوزدهم تا هفتم
و كودكان فكري پرورش كانون هنري و فرهنگي آفرينشهاي
اين كانون فرهنگي معاون گفته به.ميشود برگزار نوجوانان
و تاريخ فرهنگي ، جنبههاي به پرداختن هدف با جشنواره
و برجسته شخصيتهاي سنتها ، رسوم ، و آداب جغرافيا ،
برگزاري.ميشود برپا نوجوانان و كودكان محلي بازيهاي
به كتاب اهداي ايستگاه و اسرائيلي مظالم نقاشي نمايشگاه
.ميباشد جشنواره اين برنامههاي جمله از افغاني كودكان
استعدادهاي مدارس پذيرفتهشدگان اسامي
اعلامميشود درخشان
اسامي:كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
راهنمايي مدارس به ورود آزمون اول مرحله پذيرفتهشدگان
اعلام ارديبهشت هفتم درخشان استعدادهاي پرورش ملي سازمان
.ميشود
اين اسامي پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
پرورش و آموزش سازمان طريق از شنبه روز پذيرفتهشدگان
.شد خواهد اعلام آنها تابعه نواحي و شهرستانها استانها ،
اولويتهاي از معلمان علمي توان ارتقاي
است
پرورش و آموزش
افزايش و معلمان علمي سطح ارتقاي:فرهنگي علمي گروه
دانشگاهي آموزش و كوتاهمدت و بلندمدت خدمت ضمن دورههاي
.است پرورش و آموزش مهم اولويتهاي از آنها براي
با ديدار در سخناني طي پرورش ، و آموزش وزير حاجي مرتضي
اين انساني منابع و برنامهريزي معاونت كاركنان
علمي سطح ارتقاي با:گفت مطلب اين بيان ضمن وزارتخانه ،
دست هم آنها براي مناسب معيشتي وضع به ميتوان معلمان
.يافت
|