است فارسي زبان پهناور گستره من وطن
كنكور
:كشور سنجشآموزش سازمان رئيس
ميشود بخشي دو
دومرحلهاي جاي به سراسري
داخل دكتراي دوره دانشجويان گردهمايي
ميشود برگزار
آموزشي وسايل از استفاده با رياضي آموزش
آثار همدان موزه در بار نخستين براي
گذاشته نمايش به سوخته شهر كهن تمدن
ميشود
وزارت فرهنگي مراكز به رسيدگي هيات دبير
سال در هنري فرهنگي موسسه ارشاد650
گرفتند مجوز 80
اعلام پرورش و آموزش وزير معاون سوي از
مييابد كاهش درسي كتابهاي مطالب تراكم:شد
است فارسي زبان پهناور گستره من وطن
ايراني نويس فرهنگ و مترجم نويسنده ، ناقد ، خسرو با گفتوگو
در":ميگويد آلمان ساكن ايراني فرهنگنويس و مترجم و نويسنده ناقد ، خسرو:اشاره
در را خود هويت من.است فارسي زبان پهناور گستره من وطن باشم ، كه جهان كجاي هر
زبان در هم من مذهب و مليت كه ميگويم جرات به.يافتم و كردم جستجو زبان اين گستره
شيراز زادگاهم از و ايران از كه سالها اين درتمام.ميكند پيدا معنا كه است فارسي
بوده آلماني و فارسي ادبيات ومتون فارسي زبان پناهگاهم و ملجاء تنها بودهام ، دور
تواناييهاي كشف و فارسي زبان با ورزيدن عشق براي است من طريق هم فرهنگنويسي.است
"آلماني زبان با زورآزمايي در زبان اين
تهيه و لغات واستخراج گردآوري صرف را خود عمر از سال بيست و دارد سال دو و پنجاه
از پس اكنون ، .است كرده فارسي -آلماني زبان فرهنگ تاليف براي خام مواد تنظيم و
موسسه را او فارسي به آلماني و آلماني به فارسي فرهنگ نخستين كوشش ، سال چهار
دو فرهنگهاي ناشر بزرگترين عنوان به آن از كه موسسهاي شايت ، انتشاراتيلانگن
و آلمان در نسخه هزار شمارگان20 در و بغلي قطع در ميشود ، ياد آلمان در زبانه
اين به ناشري سفارش به ايراني يك كه است بار نخستين ايناست كرده منتشر ايران
.مينويسد فرهنگ اعتبار ، و اهميت
شيراز زادگاهش در را خود متوسطه و ابتدايي تحصيلات.است متولد 1329 ناقد خسرو
بويراحمد و كهكيلويه روستاهاي در را سپاهيگري دوران كه سال دو از بعد و گذراند
.رفت آلمان فدرال جمهوري به سپس و اتريش به تحصيل ادامه براي سال 1352 در كرد ، سپري
.ميكند زندگي زبان آلماني كشورهاي در كه است دهه سه به نزديك اكنون او
.دارد اشتغال نيز ترجمه كار و نويسندگي به اوست ، اصلي حرفه فرهنگنويسيكه كنار در
در "دشت به باد چون و جويبار به آب چون" عنوان با خيام رباعيات زبانه دو انتشار
تيغه بر" عنوان با آلمانيزبان شاعر اريشفريد ، شعرهاي از گزيدهاي ترجمه و آلمان
و ايران در گوناگون نشريات با كه است سالها ناقد خسرو.اوست آثار جمله از "لبخند
آن از ;است شده منتشر او از ترجمه و نقد و مقاله دهها تاكنون و دارد همكاري آلمان
آمريكاو در "ايرانشناسي" مجله و آلمان در "آرگوس" و گوته انستيتو نشريه در جمله
-سياسي اطلاعات" ،"كيان" ،"كلك" ،"كتاب جهان" ،"دانش نشر" ،"بخارا" نشريات در
فرهنگ تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه در امسال ايران در. "نو راه" و "اقتصادي
به مجلد يك در زبانكده انتشارات را او فارسي به آلماني و آلماني به فارسي ،
گفتوگو آن ويژگيهاي و يادشده فرهنگ درباره ناقد با.ميكند عرضه علاقهمندان
.ميخوانيد كه كردهايم
آلماني به فارسي فرهنگ نخستين فشرده و سخت كار سال چند از پس بالاخره ناقد ، آقاي *
دشواريهاي و مسايل از ميخواستم.رسيد علاقهمندان دست به شما فارسي به آلماني و
آلماني؟ ناشر با همكاري در تجربههايتان از و بگوييد كار
است ، دست كف اندازه به كه را ، آن از نسخهاي وقتي و آلمان در كتاب انتشار از بعد -
از بسياري بلكه رفت در به تنم از حدي تا ساله چند كار تنهاخستگي نه گرفتم ، دست به
به دارند ، همراه به ناگزير كارها نوع اين كه را آزاردهندهاي و بيشمار دشواريهاي
كه دشواريهايي و مسايل از برخي هنوز كار ادامه براي البته.سپردم فراموشي دست
هماكنون از پنهان ، چه شما از و است نشده رفع و حل كاملا دارند ، فني جنبه بيشتر
.گرفتهاند را گريبانم ميبينم ، تدارك را بزرگتري فرهنگ تنظيم و تدوين مقدمات كه
و خط دو اين متفاوت نگارش شيوه و آلماني -فارسي خط اساسي تفاوت مسايل اين از يكي
باشد ، قادر منطقي و مطلوب گونهاي به كه است هوشمندي رايانهاي نرمافزار فقدان
.دهد قرار هم كنار در و بشناسد را مختلف خط دو اين ويژگيهاي
.كنم اشارهاي است ، مانده ناگفته فرهنگ اين درباره تاكنون كه نكتهاي به دهيد اجازه
مخاطبان ، نوع سر بر آلماني ناشر با گفتوگو و اوليه مذاكرات كه كار آغاز همان در
و حروفچيني چگونگي وهمچنين كار محدوده تعيين اصولا و مدخلها گستره واژگان ، حجم
طولاني سابقه آن با ناشر كه شد بود ، معلوم جريان در آن انتشار و چاپ و صفحهآرايي
فارسي حروفنگاري براي دارد ، دوزبانه فرهنگهاي انتشار در كه جهاني اعتبار و
اين صفحهآرايي و ستونبندي و تنظيم از لذا و ندارد اختيار در رايانهاي امكانات
-آلماني فرهنگ اولين اين چون نيست ، حرجي ناشر بر مورد اين در البته.است عاجز فرهنگ
بزرگ شركتهاي كه نكنيم فراموش ضمن در.ميكند منتشر آلماني ناشري كه است فارسي
براي كارآمد و كامل نرمافزاري توليد به رغبتي درجهان ، نرمافزار توليدكننده
ميثاقهاي" امضاءكنندگان زمره در ايران كه چرا نميدهند ، نشان فارسي زبان
آلماني به فارسي فرهنگ كه شد معلوم حتي حال ، هر به.نيست "مولف حق بينالمللي
از پيش شايت لانگن را آن نشر امتياز و حقوق كه هم علوي بزرگ و يونكه هاينريش
داشت ، خود كتابهاي فهرست در هنوز زمان آن در و بود خريده سابق شرقي آلمان فروپاشي
هيچگونه بدون كه است شرقي آلمان در گذشته دهه چند چاپ و سربي حروفچيني همان
.است شده فرستاده بازار به و شده افست چاپ جديد ، ويراست و نظر وتجديد تصحيح تغييري
مربوط خودم كار به كه آنجا تا ولي بود ، حيرتآور من براي واقعيت اين از آگاهي
بود ناقد محسن دكتر برادرم به من پشتگرمي كه چرا ;نبود نگرانكننده برايم ميشد ،
فراهم وعده دارد ، نرمافزار تراشههاي طراحي در تخصصش بنابر كه باتجربهاي كه
صفحهآرايي سرانجام و ستونبندي و تنظيم و حروفنگاري براي مناسب نرمافزاري آوردن
كارهاي از دسته آن كه واقعيت اين امابود داده من به را فارسي به آلماني فرهنگ
ردههاي عهده به واقع در كه صفحات ، تنظيم و ستونبندي و حروفنگاري جنبي ، چون
اصلياش كار از را ميشود ، او گذاشته مولف دوش به عملا وقتي دارد ، قرار پشتيباني
قابل كردم ، مسئوليت قبول كه كار ابتداي در برايم مياندازد ، پي از و ميدارد باز
بلكه تاليف كار نهتنها و شديم مغبون كار تقسيم در كه آن كلام خلاصه.نبود تصور
.شد گذاشته ما دوش بر جنبي كارهاي نمايش
طول به سال چند فرهنگ اين چاپ مختلف مراحل آخر دست و تنظيم و تدوين و تاليف *
انجاميد؟
من البته.كشيد طول سال چهار مجموع در كتاب ، انتشار تا قرارداد عقد زمان از -
كه چند هر.زبانم فرهنگ تاليف و تدارك كار در گونهاي به كه است دهه دو به نزديك
صورت به را لغات استخراج و گردآوري.داشت سرگرمي و تفنن جنبه بيشتر آغاز در كارم
و تاليف كار در خودم نيازمنديهاي رفع براي بلكه نميدادم ، انجام هدفمند و منظم
واژه استخراج منظم كار تا بود حاشيهنويسي بيشتر.ميكردم تهيه يادداشتهايي ترجمه ،
من اگر كه كردند وعده علاقهمند دوستان از تن چند آنكه تا.نهاده برابر يافتن و
واژهها ضبط و برگهها تنظيم چون جنبي كارهاي در كنم ، شروع جدي صورت به را كار
شد ، نقض آشكار كار مشقات و زحمات و شد جدي كار چون البته كه داد خواهند ياري مرا
چون ;شدم نااميد و دلسرد اندازهاي تا هم من.گذاشتند تنها مرا و كردند عهد
.است گروهي كار حاصل حقيقت در و نيست تنه يك كاري فرهنگنويسي كه ميدانستم
از گروهي كار جهان ، حاصل در كارآمد و معتبر مرجع كتابهاي اصولا و زبان و فرهنگها
يا علمي نهادي حمايتي چتر زير كه است وويراستاران فرهنگنويسان و زبانشناسان
.ميشوند جمع كاردان ناشري بال زير حداقل
حد تا برادرم كردم ، اشاره پيشتر چنانكه و كردم شروع تنهايي به را كار حال هر به
ناشر قرارداد ، عقد بعداز.داد ياري مرا كار كردن رايانهاي در بخصوص و امكان
آلماني ويراستار دو زبانشناس ، مشاور يك:گذاشت اختيارم در دستيار سه هم آلماني
انجام را نمونهها ويرايش هم و خواني نسخه هم كه زبان فارسي ويراستار يك و زبان
لذا بود ، من با نهايي تصميم و داشتم نظارت كارها بر مراحل همه در اماميدادند
فرهنگ كه بگويم را نكته اين البته.ميگيرم عهده به نيز را لغزشها و خطاها مسئوليت
كه آنچه از است كوچكي بسيار بخش داريد دست در لغت هزار با18 اكنون شما كه كوچكي
اطلاعاتي بانك به و كرده تدوين و تنظيم و استخراج و گردآوري سالها اين در من
.كردهام واريز رايانه
در چرا است ، گروهي كار حاصل جهان ، در كارآمد و معتبر فرهنگهاي كه است درست اگر*
كوششهاي ثمره بيشتر فرهنگها و ميگيرد انجام گروهي كار كمتر حوزه اين در و ايران
است؟ فردي
لغتنامه و فرهنگ تاليف به منحصر ما كشور در گروهي كار از گريز مساله متاسفانه -
به و است غالب كارها در تكروي هم ديگر حوزههاي در كنيم نگاه دقيق اگر.نيست
ما ناتواني و جامعهشناختي علل.مينشيند بار به و ميگيرد شكل گروهي كار دشواري
ديگري موقع و مكان در كه است مهم مسالهاي بيترديد و جالب مبحثي گروهي كارهاي در
كه هم كار دو يكي ، همين كه بگويم را همين فقط.شود بررسي آن جوانب تمام و بايدمطرح
همراه بسيار مسايل و دشواريها با رسيده ، گويا انجام به گروهي صورت به ايران در
را بيشماري مسايل و مشكلات فرهنگنويسي كار در بهويژه گروهي كار البته.است بوده
براي ولينداريم كافي تجربه كار اين در كه ايرانيها ما براي بخصوص.خوددارد با
كارشناسان از گروهي همكاري حاصل كه "هزاره" فارسي -انگليسي زبان فرهنگ ديديم مثال
كه ، آن شده ، بعداز تاليف فرهنگنويسي جديد شيوه و اصول با و است كاردان ناشري با
با و كارآمد فرهنگي با ما شد ، منتشر و گذاشت سر پشت را دشواريها تقدير هر به
موقعيت در و برآورد سر گروهي كار تجربه بوته از موفقيت با كه شديم مواجه ارزش
.ميكند تامين خوبي به را خود مخاطبان نيازمنديهاي كنوني
آينده در اثري چه كه اين و بگوييد آيندهتان طرحهاي و برنامهها از !ناقد آقاي *
ميشود؟ منتشر شما از نزديك
تدوين بعدي قدم.كرد خواهم پيگيري را فرهنگنويسي كار يابم توفيق و باشد عمر اگر -
و تاليف اساس و گردآوردهام رايانه اطلاعاتي بانك در كه است خامي مواد تنظيم و
اين كنار در.اصطلاح و لغت حدود35000 با بود خواهد متوسطي دوزبانه فرهنگ انتشار
.داد خواهم ادامه نشريات با را خود همكاري ، مقالههايي و نقدها نگارش با گاه كار
كارل گفتوگوهاي و گفتارها" از گزيدهاي كه دارم ترجمه دست در هم كتاب دو يكي ،
فارسي به نامدار ، متفكر اين تولد سال صدمين مناسبت به امسال كه است "پوپر ريموند
.شود چاپ آماده كتابها ديگر از پيش گمانم به كه گردآوردهام ، دفتري در و كرده ترجمه
مختاباد ابوالحسن سيد:گفتوگو
كنكور
:كشور سنجشآموزش سازمان رئيس
ميشود بخشي دو دومرحلهاي جاي به سراسري
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت طريق از كه سنجش سازمان جديد طرح:فرهنگي علمي گروه
.مرحلهاي دو نه است دوبخشي صورت به كنكور اجراي بر مبني شده ، ارائه دولت هيات به
را كنكور 81 ايسنا ، با گفتوگو در كشور آموزش سنجش سازمان رئيس رحيمي ، غلامحسين
مرتبه ، چندين دانشآموزان كنكور ، شدن بخشي دو طرح در:گفت و دانست يكمرحلهاي
نصاب حد نمره به كه افرادي و ميدهند امتحان تحصيلي سال طول در را خود عمومي دروس
.ميآورند دست به را تخصصي دروس آزمون در شركت مجوز كنند ، پيدا دست
و است اسلامي شوراي مجلس در لايحه اين تصويب به منوط طرح اين اجراي:افزود وي
به قبل سال يك حداقل كه ميكند ايجاد كنكور در اساسي تغيير زماني سنجش ، سازمان
.باشد رسانده شركتكنندگان اطلاع
:كرد اظهار شود ، مي طرح دبيرستاني كتب از كنكور سئوالات اينكه به اشاره با رحيمي
كنكور در كنند ، مطالعه خوبي به را خود دروس دانشآموزان اگر
.بود خواهند موفق -شود اجرا كه شكلي هر به-
سال 79 از قديم چه و جديد نظام چه كنكور سئوالات:گفت كنكور ، سئوالات مورد در وي
از را مطلب اين سنجش سازمان كه است شده طراحي آموزشي جديد نظام دروس كتابهاي از
.بود رسانده آموزشي قديم نظام داوطلبان اطلاع به سال 76
دانشگاههاي توسط المپيادي دانشجويان جذب پايان در كشور آموزش سنجش سازمان رئيس
اين نگهداري قبال در مسئوليتي هيچ سنجش سازمان:كرد تصريح و دانست بديهي را خارجي
زمينه اين در سازمان اين به را نقشي كه طرحهايي از اما ندارد ، كشور داخل در افراد
.ميكند استقبال بدهد ،
داخل دكتراي دوره دانشجويان گردهمايي
ميشود برگزار
داخل دانشگاههاي دكتراي دوره بورسيه دانشجويان گردهمايي نخستين:علميفرهنگي گروه
.ميشود برگزار سالجاري تيرماه دوم نيمه در
بورس مديركل رحمتي فرهاد دكتر فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
و مسائل بررسي را گردهمايي اين برپايي از هدف وزارتخانه اين خارج دانشجويان امور و
در گردهمايي اين داشت اظهار و دانست زمينه اين در تبادلنظر و دانشجويان مشكلات
دانشگاههاي دكتراي دوره بورسيه دانشجوي شركت 2000 با سالجاري ماه تير دوم نيمه
.ميشود برگزار ايران صنعت و علم دانشگاه محل در روز مدت 3 به داخل
با تا كرد درخواست گردهمايي اين در شركت به علاقهمند دانشجويان از رحمتي دكتر
را ثبتنام فرم كثيرالانتشار روزنامههاي همچنين و تحصيل محل دانشگاههاي به مراجعه
.بفرستند وزارتخانه اين دانشجويان امور و بورس كل اداره به و تكميل
آموزشي وسايل از استفاده با رياضي آموزش
نرمافزارهاي و آموزشي ابزارهاي از نمايشگاهي خيام راهنمايي مدرسه دانشآموزان
.كردند برگزار آموزشي بازيهاي انواع با همراه رياضي
نمايش معرض در را خود فردي قابليتهاي نوآوري ، و ابتكار با مدرسه اين دانشآموزان
به رياضي كلاسهاي كه بود اين نمايشگاه اين برپايي در دانشآموزان هدف.دادند قرار
دانشآموزاني به را خود جاي ساكت رياضي كلاس درواقع و شود برگزار كارگاهي صورت
.هستند تحقيق و بحث شيفته كه بود داده
عددهاي آموزشي ، كمك وسايل و رياضي نرمافزارهاي از استفاده با نمايشگاه اين در
.بود درآمده ملموس و زنده صورت به لمس غيرقابل و نامفهوم
و دادند انجام را علمي فعاليتهاي از مجموعهاي كوچك ، گروههاي صورت به دانشآموزان
و بودند دانشآموزان مشاور و راهنما نوعي به مختلف پيشنهادهاي ارائه با نيز معلمان
خوبي تجربه.ميكردند ياري تجربه كسب طريق از يادگيري و ياددهي فرآيند در را آنها
.كرد اجرا نيز ديگر مدارس در ميتوان كه
آثار همدان موزه در بار نخستين براي
گذاشته نمايش به سوخته شهر كهن تمدن
ميشود
محوطه مكشوفه آثار از ارزشمند مجموعهاي بار نخستين براي:فرهنگي علمي گروه
موزه در فرهنگي ميراث هفته طي است ، ساله هزار تمدن 5 بيانگر كه سوخته شهر باستاني
.درميآيد نمايش به زاهدان
جريان در است.. و انسان اسكلت بقاياي چوبي ، فلزي ، سفالي ، اشياي شامل كه آثار اين
.است شده كشف سوخته شهر هكتاري محوطه 150 از باستانشناسي حفريات
را مفرغ دوران باستاني محوطه اخير ، اين سال چند در سوخته شهر كشفيات وسعت و اهميت
فرهنگي و اداري صنعتي ، تجاري ، اقتصادي ، سياسي ، اجتماعي ، مركز مهمترين صورت به
.است درآورده خاورميانه در ميلاد از پيش دوم و سوم هزارههاي طي منطقه تمام
به متعلق جمجمه جراحي نخستين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
رقم دهها پيش ، سال هزار به 5 متعلق مسطح معرقكاري نمونه پيش ، قديميترين سال 4800
به سفالينهها انبوه حجم نيز و صيقلخورده سنگهاي رنگ ، چند و رنگ يك پارچه بافت
كاوش فصل پنج طي باستاني محوطه اين كشفيات جمله از دورنگ بافتني نمونه يك همراه
.است بوده
وزارت فرهنگي مراكز به رسيدگي هيات دبير
سال در هنري فرهنگي موسسه ارشاد650
گرفتند 80مجوز
تسهيل و كشور هنري و فرهنگي مراكز توسعه و تقويت سياست اجراي با:فرهنگي علمي گروه
گذشته 654 سال اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از موسسات اين براي مجوز صدور روند
.شد صادر وهنري فرهنگي موسسات تاسيس متقاضيان براي مجوز
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي مراكز امور به رسيدگي هيات دبير عليزاده جواد
اين نقش بر تاكيد با مطلب ، اين اعلام ضمن همشهري خبرنگار با اختصاصي گفتگويي در
دولت ، تصديگري كاهش سياست اجراي و كشور فرهنگي توسعه اهداف تحقق در مراكز و موسسات
هنري و فرهنگي موسسات فعاليت مجوز صدور و بررسي مسير در كه تسهيلاتي با:گفت
حال در بهطوريكه داديم كاهش زيادي مقدار به را كار اين زمان مدت كرديم ، اعمال
طول به ماه يك از بيش متقاضيان توسط پرونده تكميل از پس مجوز صدور كار حاضر
.نميانجامد
اعلام پرورش و آموزش وزير معاون سوي از
مييابد
كاهش درسي كتابهاي مطالب تراكم:شد
در عمومي آموزش دوره درسي كتابهاي يادگيري مطالب تراكم:فرهنگي علمي گروه
.مييابد كاهش تحصيلي 8281 سال
پرورش و آموزش وزارت آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان رئيس "جعفرعلاقهمندان"
رويكردهاي و روشهايتدريس:افزود خبرنگاران با گفتوگو در چهارشنبه روز
.تغييردهيم را اينروشها بايد و است قديمي ما آموزشي نظام ياددهي و يادگيري
درسي مطالب ويژگيهاي جمله از را مهارت كسب و خلاقيت مشاركتپذيري ، وي ،
تحول يك طرح اين:گفت علاقهمندان.كرد عنوان جديد طرح در آموزشي كتابهاي
كشور مدارس در نوشتن و خواندن قديمي روش و ميكند ايجاد آموزش در اساسي
پرورش شناسي ، زيبايي رويكرد با جديد كتابهاي وي ، گفته به.ميشود دگرگون
ديده تدارك دانشآموز ذهن كردن فعال و وپاسخ سوال ايجاد دانشآموز ، فكري
به خانوادههانسبت نگرش تغيير معلمان ، مهارت و نگرش تغيير وي ، .است شده
تحول برنامه مهمترين را درسي كتب مطالب تغيير و تربيت و تعليم جديد رويكرد
طرح اين اجراي با:كرد تصريح پرورش و آموزش وزير معاون.خواند آموزش در
كه ميگيرد صورت ابتدايي سوم تا اول پايههاي فارسي كتاب در اساسي تغييرات
در "گفتن سخن" و"دادن گوش" ،"نوشتن" ،"خواندن" مهارت آن براساس
دورهآموزش ديگر دروس:كرد اضافه علاقهمندان.ميشود تقويت دانشآموزان
خلاقيت تقويت بارويكرد نيز اجتماعي كتب و ديني تعليمات علوم ، مانند عمومي
را جديد كتابهاي با معلمان نبودن هماهنگ وي ، .ميكند تغيير دانشآموزان
شده ، انجام برنامهريزيهاي با:گفت و كرد اعلام طرح اجراي در مشكل مهمترين
كلاسهاي در جديد روشهاي با خود تطبيقدادن براي معلمان امسال ، تابستان
.ميكنند شركت آموزشي
|