كودكان آموزشي حقوق
ميرسد نفر ميليارد دو به سالمندان جمعيت
از درستي تحليل قضايي دستگاه:بورقاني
ندارد مطبوعات حوزه
شد پلمب فك روز جامعه شركت ساختمان
بازتاب
تربت فيضآباد كشاورزي محصولات به تگرگ
زد آسيب حيدريه
اجتماعي - فرهنگي كوتاه اخبار
كودكان آموزشي حقوق
در كه ميشود شناخته اساسي حقوق عنوان به نوجوانان و كودكان پرورش و آموزش:اشاره
و نوجواني سنين در شهروندان بينش و دانش بردن بالا براي آن ضرورت و اهميت كنار
به دستيابي و رعايت.ميرود شمار به بشر حقوق زمره در بينالمللي سطح در جواني
و آن ابراز و عقيده آزادي بيان ، آزادي كه است ديگري حقوق داشتن نيازمند حقي چنين
نظام كاستيهاي.هستند جمله آن از گوناگون منابع از اطلاعات به دسترسي امكان
سالهاي در كه است شده موجب ما جامعه نيازهاي با آن محصولات ناسازگاري و آموزشي
و شناسايي مورد مدارس در ويژه به آموزشي ، سامانه اشكالات و نارساييها اخير
است جدي موضوعي آموزشي كمك جديد ابزارهاي و آموزش روشهاي.گيرند قرار ريشهيابي
دانشجويان ، و دانشآموزان واقعي نيازهاي رفع بر علاوه آنها ، از بهرهمندي چگونگي كه
كه نوشتاري در.باشد داشته پي در كشورمان در را آموزش فرآيند بهبود ميتواند
شيوههاي و روشها مجموعه عملكرد نقد با پرورش و آموزش دبيران از يكي ميخوانيد ،
توجه مورد اميدواريم كه است كرده پيشنهاد مناسبي راهكارهاي ايران ، در آموزش سنتي
.گيرد قرار
پرورشي و آموزشي امكانات تمامي از يكسان برخورداري جامعه افراد حقوق جمله از
زندگي مسير در را نوجوان بتواند كه آموزش امكانات حداقل از استفاده.است جامعه
.كند استفاده زيستن بهتر براي آموختههايش از بتواند و نمايد ياري اجتماعي
و درسي مطالب حفظ به ميكند وادار را دانشآموز آموزشي ، روشهاي حاضر حال در اما
در و درسي محفوظات از حافظه انباشتن يعني يادگيري مراحل از مرحله نخستين در تثبيت
.خوب نمرهاي كسب و سفيد ورقهاي بر انتقال نهايت
بهكار فهم و درك يعني يادگيري بالاتر مراحل به هرگز فراگيران از بسياري حقيقت در
توانايي نيز آموختهها ، تحليل توانايي زندگي ، واقعي موقعيتهاي و آموختهها بردن
و مقايسه قدرت و داوري و ارزيابي نهايت در و نظريه و پيشنهاد ارائه و توليد و كشف
مثل سالهاست آنها.ميشوند تثبيت پايينتر مراحل در يا و نميرسند ارزشها تشخيص
اينكه به كردهاند عادت دانشگاه حتي و متوسطه تا ابتدايي تحصيلات دوره در ما خود
دادن با و كند ارائه دانشآموز فعال حضور بدون و سخنراني صورت به را درس معلم
در و داده دانشآموزان به امتحان جلسه در را همان پاسخ ، ارائه و نمونه سوالات
!!همين كارنامه ، در نمره ثبت نهايت
تجربه دادن نهايت در و دانشآموزان به آموختهها ارائه جز نيست چيزي فعلي روشهاي
آموزش اينكه جاي به ابتدايي دوره از...تا مقطع ابتداييترين از ناكامي و شكست
روبهرو شكست تجربه با شود ، علاقهمند تحصيل به نسبت تا بدهيم كودك به توفيق
.متوسطه دوره پايان تا مييابد ادامه و ميشود
تحصيلي ، افت مردوديها ، معضل رفع راهحل و راهكار كه بينديشيم نرسيده آن وقت آيا
روشهاي در تغيير بلكه ;نيست آموزشي نظامهاي پيدرپي تغيير و تعويض تحصيل ، ترك
و آموزش در كردن هزينه كودكان ، قانوني و اساسي حقوق رعايت.است تربيتي و آموزشي
هويدا بعد سال تا 20 توليدش 12 نتيجه كه دارد گناهي چه پرورش و آموزش.است پرورش
تجار ، توليدكنندگان ، مهندسان ، وكلا ، قضات ، حقوقدانان ، دكترها ، نتيجهاش ، ميشود؟
خوردن گچ با يا ميآيند عمل به متخصصان اين شبه يك آيا.است...و فرهيختگان
.ميشود داده پرورش و آموزش به بها كمترين اما.مدت طولاني فرآيند يك در و معلمها
به پرسشگر نگاه يك هم با.بيجواب است سوالي شده واقع كجا در معلم جايگاه كه اين
و آموزش به نسبت دولت وظايف نوجوانان ، و كودكان اساسي حقوق كودك ، حقوق كنوانسيون
.بيندازيم آنان پرورش
كودك حقوق وكنوانسيون پرورش و آموزش
اطلاعات به دسترسي و بيان آزادي حق از نوجوانان و كودكان ماده 13 طبق بر
از عقايد و نظرات و اطلاعات دريافت و جستجو براي آزادي شامل حق اينبرخوردارند
صورت به يا شده چاپ كتبي ، يا شفاهي طور به مرزها به توجه بدون و باشد كه هرگونه
اين از بهرهمندي كه نكته اين ذكر با.ميباشد رسانهها طريق از يا و هنري آثار
براساس و قانون طبق بر محدوديتها اين كه ميشود نيز مشخص محدوديتهايي تابع حقوق
و اجتماعي نظم ملي ، امنيت حفظ براي يا و جامعه افراد ديگر آبروي يا حقوق رعايت
به كه كتب برخي مطالعه و نشر از جلوگيري و محدوديت مثل.است عمومي اخلاق يا بهداشت
است ، عمومي عفت و اخلاق خلاف يا و ميكند توهين عمومي اعتقادات يا مذهبي چهرههاي
؟...و كذب مطالب و شايعات
كه -ماده 29 طبق بر و دارند تحصيل و آموزش حق نوجوانان و كودكان ماده 28 طبق بر -
و جسماني تواناييهاي و استعداد شخصيت ، رشد تحصيل ، از هدف دارد تاكيد آموزش نوع به
و تحليل و تجزيه توانايي افزايش به كمك به توجه و ميباشد امكان حد تا كودك ذهني
.است مدنظر مستقل تفكر
.شود بشر حقوق و اساسي آزاديهاي به دانشآموزان احترام افزايش موجب بايد تحصيل
در زيستن براي را كودكان آموزش بايد و بياموزد دانشآموزان به را اجتماعي ارزشهاي
و دموكراتيك تصميمگيري كه بگيرد ياد بايد دانشآموز.كند آماده آزاد جامعهاي
به را بيان و عقيده آزادي:مثل آن به مربوط مسائل تمام و است چگونه و چيست آزاد
كتابهاي.گيرد فرا خود موقعيت و سن با مناسب فرصتهاي طريق از و تجربي گونهاي
شود باعث نيازها ، و ارزشها آموزش ، بر علاوه كه شوند طراحي بهگونهاي بايد درسي
.بياموزند و كرده بررسي خودشان را مسائل اين دانشآموزان
راهحل و نتيجه
و آموزش زمينه در جامعه افراد حقوق به كوتاه نگاهي و شد بيان آنچه به توجه با -
متفكر ، نوجواناني توانسته كنوني آموزشي نظام اين كه ميشود مطرح سوال اين پرورش ،
آيا نه؟ يا آورد بار سازگار و واقعبين مسئوليتپذير ، مسائل ، حل در توانمند و خلاق
پس را خود امتحان كه)پرورش و آموزش در سنتيموجود روشهاي كه نرسيده آن وقت
يابد؟ تغيير كارآمدتر و نوين روشهاي به (دادهاند
محوريت به پرورش و آموزش محوريت از آموزشي نظام تغيير سر بر بحث پيش سال چند از -
نيز را مخالفتهايي و چالشها و مطرح دانشآموز محوريت به معلم محوريت از و مدرسه
محور دانشآموز به محور معلم و سنتي از آموزشي روشهاي تغيير خصوص به.گرديد موجب
خودبرانگيخته صورت به و آموزگاران توسط و پراكنده صورت به نقطه چند در تنها شايد
.نيافتهايم توفيقي تاكنون مشكلات پارهاي وجود دليل به كلان حيطه در اما شد ، انجام
و دانش از واستفاده مهارت كسب به افراد نياز دليل به امروزين پيشرفته جامعه در
بايد فرد زندگي ، شدن پيچيدهتر و كار نيروهاي در تغيير نيز و ديگران با كردن كار
مقاطع فارغالتحصيلان موج.آورد دست به نيز سازگاري فوق تغييرات با همسو بتواند
.و مدركگرايي بيكاري ، مساله و جمعيت رشد روبهرو روند يكسو ، از دانشگاهها و متوسطه
هندسه ، جبر ، رياضي ، فيزيك ، شيمي ، همچون دروسي آموزش جهت زياد بسيار هزينه و وقت صرف
به تحصيلكردهها از زيادي شمار راهيابي عدم مساله و...و ادبيات جغرافي ،
هزينهكردنها اين از هدف كه ايجادميكند فردي هر ذهن در را سوال اين دانشگاهها
اندوختههاي و محفوظات كمي سطح بردن بالا جهت صرفا بودجه همه اين صرف چيست؟
ترك اضطراب ، است؟افسردگي ، منظور چه به دارد را زندگي در كاربرد حداقل كه طوطيوار
غلط اقدام نتيجه تحصيلكرده و جوان قشر دامنگير مسايل از بسياري و مردوديها تحصيل ،
چه هر نرسيده آن وقت آيا.است تربيتي و آموزشي نامناسب روشهاي بهكارگيري و
لازم.بزنيم پرورش و آموزش در شده گرفته بهكار روشهاي در تغيير به دست سريعتر
صورت به را درسي شكلكنيم استفاده مناسبتر تدريس الگوهاي و روشها از است
و افكار تبادل معرض در اينچنين روشهايي و ابزارها و تصاوير و بحثانگيز سوالهاي
بچهها پيشدبستاني حتي و ابتدايي مقطع از بايد.دهيم قرار دانشآموزان اظهارنظر
ازابتداييترين حتي و آوريم بار محقق را آنان.كنيم آشنا آموزشي علمي روشهاي با را
.است ضروري (دارند آموزشي نقص زمينه اين در دانشجوياندانشگاهها از بسياري) مقطع
مدرسه برنامهريزيهاي در را دانشآموزان و توسعه مدارس در را مشاركتي يادگيري
نظرات منطقي صورت به و كنند عقيده اظهار ميگيرند ياد آنها طريق اين به.دهيم شركت
.آنهاست حق دموكراتيك تصميمگيريبپذيرند را اكثريت راي و دهند انتقال را خود
از مجموعهاي.معلم سوي از طرفه يك نه دوسويه و فعال است فرايندي ياددهي و يادگيري
مدرسه ، خانواده ، محور آن در كه دارند مشاركت بچهها تربيت امر در نظامكه يك اركان
.دارند نقش دانشآموز خود و پرورش و آموزش نظام
و پايدار باشد موثر چنانچه و بوده بيتاثير محور اين 4 همكاري بدون اقدامي هر
.بود نخواهد مداوم
بچهها آموزشي كيفي سطح رفتن بالا جهت توصيههايي
فرايندهاي به نسبت دانشآموزان كه شود تدوين بهگونهاي آموزشي برنامههاي -1
.بپردازند تفكر به آموختههايش و خود شناختي
آموزش و تدوين خود مقطع در دانشآموزان استعداد و توانايي با مطابق درسي كتب -2
.شود داده
آنكه نه كند فعال يادگيري امر در را آنها كه باشد صورتي به معلم تدريس روش -3
.باشند معلم مطالب شنيدن براي خوبي گيرندههاي منفعلانه
و مطالب از استفاده در آنها توانايي اساس بر دانشآموزان آموختههاي ارزشيابي -4
.مطالب طوطيوار حفظ تا باشد زندگي در آن تعميم
كاهش را آموزشي محدوديتهاي كنيم ، فراهم دانشآموزان براي درس كلاس در آزاد فضاي -5
.ببريم بين از و داده
.نكنيم جبران تمسخر و منفي امتياز دادن رابا آنها غلط پاسخهاي -6
.كنيم تشويق را دانشآموزان افكار آزاد بيان و مفيد نظريات و انديشهها -7
.كنيم فراهم آنها براي مختلف زمينههاي در آزاد مطالعه براي آموزشي مواد -8
شيريني به اجتماعي مسايل به آميختن با را فيزيك و شيمي رياضي ، درس حتي ميتوان -9
.نمود لذتبخش فيلم ، يك تماشاي
و انتخاب "ياور معلم" بچهها خود بين از و داده تشكيل كلاس در علمي گروههاي -10
.كند استفاده مشاركتي بهصورت آموزش امر در
فرصت.نمائيم آموزان دانش شكست تجربه جايگزين را موفق تجربه ميتوانيم قدر هر -11
.بدهيم آنان به را خواندن درس از بردن لذت
معلم همكاران با كلامي
هرگاه معلم كه بود معتقد و دانست پژوهش و ابتكار محرك مشاور را معلم نقش پياژه
و فكري سوالات مساله حل شرايط در كه زماني و ميكند حل باكودكان همراه را مسايل
اثر و خود سوالات به پاسخ و خواندن درس رابطه درك به را كودك و ميكند مطرح تحقيقي
منبع يك نقش است بهتر معلم.ميكند عمل الگو و مدل يك مثل درست واميدارد عملش
حل در را خود موفقيت امكان بايد دانشآموز.اختيار صاحب نقش تا كند ايفا را هادي
يك آموختن.نيست غلط يا درست پاسخ ارائه به محدود صرفا تعليم.كند پيدا مساله
ميآموزند هم با و است همراه او با معلمش بداند دانشآموز اگر.است دوطرفه فرايند
و آورد بار محقق را بچهها ابتدايي دوره همان از نيست بهتر آيا.ميبرد لذت آن از
و مطالب درك و فهم فكر به نمره 20 ، كسب و خواستن پاسخ و سوال نمونه براي كه فعال
كنند؟ استفاده زندگي در آموختهاند آنچه از بتوانند و باشند انتقاد و تحليل و تجزيه
و شغلي رشته مقاله14 نويسنده "داد نان بابا" معروف جمله و نان ساده كلمه يك از
براي را دانشگاهي و دبيرستاني تحصيل ساليان عمومي و تخصصي دروس نيز و تحصيلي
بين پيوندي و نموده تحليل و تجزيه شكافته ، متوسطه مقطع اول سال نوجوانان
كار.است نموده برقرار عينا را علم و زندگي با ابتدايي اول ساده آموختههاي
.ديد ديگر جور و شست را چشمها بايد ، تنها بودن ديگر جور نيست ، دشواري
پرالتهاب نسل اين نمودن شكوفا راه در ميرود انتظار نيز مدارس مديران و مسئولان از
نگران محترم دبيرانكنند كمك آنان به و داده معلمان ياريبه دست مستعد و جوان و
دهيم اطمينان آنها به.ميشوند اداره فعال آموزش صورت به كه هستند كلاسهايي شلوغي
و هرج از ناشي شلوغي با دارند رونق آن در گروهي و علمي بحثهاي كه كلاسهايي شلوغي
از دوره اين در حركت و تعالي و رشد كه چرا.هراسيد آن از نبايستي و است متفاوت مرج
سال چند نكنيم شتاب اگرنميماند منتظر هرگز و ميشود متبلور نوجوان زندگي
.شد نخواهد جبران هرگز آموزشي عقبماندگي
:كه ميدهد هشدار ما به دلنشين نغمههاي با مجيد كلامالله زيبا چه و
"بانفسهم ما يغير حتي بقوم ما يغير لا انالله"
"رعد110"
.بدهند تغييري خود در آنان آنكه مگر نميكند دگرگون قومي در را چيزي هيچ خداوند
خسروشاهيان وحيد
پرورش و آموزش مشاور
ميرسد نفر ميليارد دو به سالمندان جمعيت
جهاني روز مناسبت به پيامي در متحد ، ملل سازمان دبيركل عنان كوفي:اجتماعي گروه
تمام براي جامعهاي ايجاد خواستار ارديبهشت 1381 با 25 برابر مه ماه خانواده 15
.شد سنين
:سالخوردگي و خانواده" اينبار خانواده بينالمللي روز موضوع:است آمده پيام اين در
درباره جهاني نشست دومين در كه همانگونه.است شده انتخاب "چالشها و فرصتها
پيشبيني شناختي جمعيت دگرگوني با بشر نوع شد ، مطرح گذشته آوريل ماه در سالخوردگي
رقم از سالخورده افراد شمار سال 2050 ، تا هماكنون از.است گرديده رودررو نشدهاي
چالشهاي انقلابي چنين.يافت خواهد افزايش نفر ميليارد دو تقريبا به ميليون 600
اقتصادي تحولات و مهاجرت شدن جهاني بهدليل هماكنون از كه دنيا فراروي را عظيمي
شهرها ، به مردم از بيشتري شمار مهاجرت با همگام.داد خواهد قرار است ، تغيير دستخوش
هر و ميدهند ، دست از را اجتماعي شبكههاي و خانواده سنتي حمايتهاي سالخوردگان
يافته ، توسعه كشورهاي از بسياري در.ميگيرند قرار شدن طرد خطر در پيش از بيش روز
.است شدن بيمعنا حال در بهسرعت "گور تا گهواره ز" امنيت مفهوم
از درستي تحليل قضايي دستگاه:بورقاني
ندارد مطبوعات حوزه
مطبوعات حوزه از درستي تحليل قضايي دستگاه:گفت بورقاني احمد:اجتماعي گروه
.است استوار احساسات بر عمدتا ميكند ، بيان نشريات عليه كه مطالبي نداردو
به قضايي دستگاه تمسك:كرد اضافه اسلامي شوراي مجلس رئيسه هيات عضو
ارزيابي راستا اين در ميتوان را مطبوعات توقيف براي تاميني اقدامات قانون
.كرد
نخبهپرور و فرهنگي بخش با برخورد براي حالي در:ساخت خاطرنشان بورقاني
هم و قانوننويسان هم كه ميشود استناد تاميني اقدامات قانون به جامعه
با برخورد براي قانون اين كه كردهاند تاكيد صراحت به قانون اين مجريان
.است جامعه شرور افراد
در كه نشرياتي و روزنامهها همچنين و بنيان روزنامه توقيف به اشاره با وي
:كرد تصريح شدهاند ، توقيف قانون همين به استناد با سال 79 ماه ارديبهشت
بارها كه شد ، اتهاماتي خواهد مشخص مطبوعات اين پرونده به عادلانه رسيدگي با
.ندارد صحيحي پايگاه و جايگاه شده ، مطرح مطبوعات عليه
برخي هرچند:كرد تصريح ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو
ولي ميكنند ، نگاه مطبوعات حوزه به نسبت منفي ديد با قضايي دستگاه مسئولان
و نگريستهايم برائت اصل به توجه با قضايي ، دستگاه برخوردهاي به هميشه ما
را خود رفتار آنها حقايق ، شدن روشن و زمان گذشت با كه بودهايم اميدوار
.كنند اصلاح
سمت به را مطبوعات حركت ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو
.كرد توصيف كشور در مطبوعات آزادي شدن نهادينه نشانه استقلال ،
شد پلمب فك روز جامعه شركت ساختمان
صادر روز جامعه شركت ساختمان پلمب فك قرار:گفت روز جامعه شركت مديرعامل
.شد
پي در:افزود ايرنا خبرنگار با گفتوگو در سهشنبه عصر "وليبيگ باقر"
روز جامعه شركت پلمب فك قرار مرتضوي قاضي مدعيالعموم ، شكايت پسگرفتهشدن
.كرد صادر را
منتشر و چاپ روز جامعه شركت را آزادگان عصر و نشاط توس ، جامعه ، روزنامههاي
.ميكرد
اين مديره هيات ديگر عضو دو جلاييپور حميدرضا و شمسالواعظين ماشاءالله
.هستند شركت
ارديبهشت در مطبوعات گسترده توقيف از پس ماه يك روز جامعه شركت ساختمان
.شد پلمب تاميني اقدامات قانون و 13 ماده 12 به استناد با سال79 ، ماه
ديگر است ، داده كه تعهدي اساس بر روز جامعه شركت بيگ ، ولي گفته به
.باشد داشته مطبوعاتي فعاليت نميتواند
بازتاب
!آفتاب دليل آمد آفتاب
پرونده بازجويان از تن پنج محكوميت از مسلح ، نيروهاي قضايي سازمان عمومي روابط
دادگاه سوم شعبه حكم به متهمان صادره ، اطلاعيه براساس.داد خبر زنجيرهاي قتلهاي
.شدهاند محكوم شلاق و حبس سال پنج تا يك تحمل به تهران ، يك نظامي
ميدهد نشان سهگانه قواي مسئولان سياسي كشمكشهاي از پس احكامي چنين صدور بيگمان
بودند مدعي قضايي و سياسي مسئولان از برخي كه آنگونه زنجيرهاي قتلهاي نوار كه
!است نبوده هم حقيقت از خالي
شد مطرح گروهي رسانههاي در اسلامي شوراي مجلس رئيس سوي از پرسشي چنين بار اولين
ميتوان نظامي دادگاه بدوي راي با هماينك اما دربرداشت را انتقاداتي نوعي به كه
.است شده واقع تاييد مورد نيز دادگاه قاضي سوي از مطالبي چنين صحت كه گفت
نوار زمينه در تاكنون كه كشوري و قضايي سياسي ، مسئولان ميرود انتظار اين بر بنا
همان با ميكردند مطرح اسلامي شوراي مجلس رئيس عليه سخناني ادعا ، مورد بازجويي
.كنند اعتراف خود اشتباه به صراحت
اميري محمد
تربت فيضآباد كشاورزي محصولات به تگرگ
زد آسيب حيدريه
تگرگ و باران شديد بارش از ناشي خسارات:گفت فيضآباد بخشدار:اجتماعي گروه
شده برآورد ريال ميليارد هشت بر افزون بخش ، اين در گذشته روز شبانه در
.است
گرمي تگرگهاي 50 بارش:افزود ايرنا با گفتوگو در ديروز احديان دلاور مهندس
باغي و زراعي محصولات كشت زير اراضي از هكتار و 680 هزار به 13 كه شد باعث
.شود وارد خسارت درصد تا 95 بين20 منطقه
زيره ، جو ، گندم ، همچون محصولاتي به كشاورزي ضايعات بيشترين:كرد اضافه او
همچون محصولاتي:كرد خاطرنشان وي.است شده وارد جاليز و كلزا انار ، پسته ،
.است رفته بين از كلي به بود برداشت آماده كه زيره و جو گندم ،
اجتماعي - فرهنگي كوتاه اخبار
برنامه خرداد سوم تا ارديبهشت از 28 مقدس دفاع ارزشهاي و آثار نشر و حفظ سازمان *
و عطرافشاني غبارروبي ، ميكند ، برگزار را مقدس دفاع سال رزمندگان 8 و شهدا پاسداشت
.است برنامهها اين جمله از خرداد دوم پنجشنبه در شهدا گلزار گلباران
به را قديمي روزنامهنگار "خسروشاهاني" درگذشت روزنامهنگاران صنفي انجمن *
.گفت تسليت كشور روزنامهنگاران جامعه و مرحوم آن خانواده
|