آسيا ، قاره در آموزش وضعيت به نگاهي
نظامهاي با آشنايي:آمريكا و آفريقا
جهان كشورهاي در آموزشي
مدارس تاسيس قانون وزيران هيات
ميكند بازبيني را غيرانتفاعي
تخت حفظ براي فرهنگي ميراث سازمان
است روبرو زيادي باموانع جمشيد
كنكور برگزاري خواستار سنجش سازمان رئيس
شد سراسري و آزاد دانشگاههاي متمركز
انتخاب فرم و كارنامه توزيع نحوه
شد اعلام تكميلي تحصيلات رشتهازمون
آسيا ، قاره در آموزش وضعيت به نگاهي
نظامهاي با آشنايي:آمريكا و آفريقا
جهان دركشورهاي آموزشي
اين طبيعتا كه برخوردارند متفاوتي آموزشي ساختارهاي از جهان مختلف كشورهاي امروزه
.است كشور آن نظر مورد اهداف و سياستها ، برنامهها بر مبتني كشوري هر در تفاوتها
اجتماعي تحولات با سو يك از كشور هر آموزشي نظام كه است اين بر تلاش ميان ، اين در
ديگر ، سويي از و بوده همگام يكم و بيست قرن با متناسب فرهنگي پيشرفتهاي و
خدماتي ، مختلف بخشهاي در كار بازار و آموزشي برنامههاي بين لازم هماهنگيهاي
.شود برقرار غيره و بازرگاني كشاورزي ، صنايع ،
تحقق در گذشته آموزشي نظامهاي ناكارآمدي به توجه با نيز ما كشور اخير ، سالهاي در
و راهبردها از برخورداري كار ، بازار با آموزشي نظام توليدات تناسب مانند اهدافي
...و آن مختلف ابعاد در روز فناوري از بهرهوري و برخورداري آموزشي ، نوين رويكردهاي
اعمال كه آنجا از است ، اما بوده موردي بعضا و گسترده نهچندان تحولاتي دستخوش
نظام ساختار بررسي و است ، آشنايي نكرده پيدا را خود آرماني شكل هنوز تغييرات اين
همچنين و آمده حساب به كوچك و آغازين گامي ميتواند دنيا ، مختلف كشورهاي آموزشي
بهويژه جهان مختلف كشورهاي تجارب خصوص در گستردهتر مطالعات براي شروعي ميتواند
.هستند ما كشور شبيه حدودي تا امكانات و شرايط نظر از كه باشد كشورهايي
آسيا قاره
يك از كه هستيم روبهرو آموزشي نظامهاي از متنوعي مجموعه با آسيا پهناور قاره در
و شده تعيين پيش از اهداف با نظام وضعيت بيشتر تطابق دليل به آنها از بعضي سو
مطلوبتري وضعيت از...و ديده آموزش انساني نيروي تجهيزات ، امكانات ، از برخورداري
آموزشي نظام بر سنتي روشهاي حاكميت ادامه با نيز بعضي ديگر سوي از و بوده برخوردار
مورد مالي منابع تامين عدم مختلف دلايل به و نبوده برخوردار لازم بازدهي از مدارس
از لازم شرايط و تجهيزات فرصتها ، امكانات ، از برخورداري ساختاري ، عدم مشكلات نياز ،
آموزشي نظامهاي از يك هر تحليل و تجزيه مختصر ، اين درهستند محروم پويا آموزشي
.ميشود اكتفا موجود اطلاعات به توصيفي نگاهي به فقط بلكه و نبوده نظر مورد
بهعنوان تحصيلي دوره از بخشي كشور ، هر در مصوب قوانين براساس:اجباري آموزش دوره
لازم شرايط احراز از پس كه هستند موظف شهروندان همه و شده تلقي اجباري آموزش دوره
براي است موظف خود نوبه به نيز دولت.شوند برخوردار دوره اين آموزش از قانوني ، و
اين و كرده فراهم را لازم تسهيلات دوره ، اين از شهروندان بيشتر هرچه برخورداري
.كند ارائه رايگان بهصورت را خدمات
ابتدايي دوره شامل فقط (درصد 26) قاره اين كشورهاي از بعضي در اجباري آموزش دوره
...و متحده ، عربي امارات ايران ، ويتنام ، تركيه ، سوريه ، كشورهاي مثال براي ميشود ،
متوسطه اول و ابتدايي دوره دو شامل دوره ، اين (درصد 48) نيز كشورها از تعدادي در
...و لبنان ژاپن ، جنوبي ، چين ، كره اندونزي ، مانند كشورهايي در وضعيت اين.ميشود
اين به مربوط اطلاعات (درصد 26) كشورها از برخي است توضيح به لازم.ميشود مشاهده
.نكردهاند گزارش را دوره
برونئي كشور به مربوط اجباري آموزش دوره طولانيترين آسيايي كشورهاي بين در
.و قزاقستان آذربايجان ، ارمنستان ، مانند كشورهايي آن از بعد و سال با12 دارالسلام
اختصاص كشورهايي به نيز اجباري آموزش دوره كوتاهترين.است سال ميزان11 به..
;مانند است سال حداقل5 و بوده ابتدايي دوره مختص تنها دوره آن در آموزش كه دارد
...و ويتنام مغولستان ، ميانمار ، كشورهاي
آموزش به ورود سن كمترين آسيايي ، كشورهاي بين در:دبستان از پيش آموزش به ورود سن
(اشغالي فلسطين) اسرائيل و قبرس كشورهاي در كه بوده سالگي سن2 دبستان از قبل
تايلند ، كشورهاي كه است سالگي دوره5 اين به سنورود بيشترين و شده مشاهده
دوره به ورود سن قاره اين كشورهاي اكثر در.جملهاند آن از...و ايران اندونزي ،
.است (درصد 34) سال يا4 و (درصد 48) سال پيشدبستاني3
دنيا كشورهاي آموزشي نظام در پيشدبستاني آموزش دوره معمولا است توضيح به لازم
.نيست اجباري
در كه است سالگي سن 5 ابتدايي آموزش دوره به ورود سن كمترين:ابتدايي آموزش دوره
به شاغل دانشآموزان مسنترين ميشودو ديده ميانمار و سريلانكا پاكستان ، كشورهاي
دوره آن بودن طولاني دليل به اردن و فلسطين كشورهاي در نيز ابتدايي دوره در تحصيل
.ميشود مشاهده سن سال با14 يمن كشور و سن سال با15
پس و اردن و فلسطين كشورهاي در دوره مدت طول سال با10 ابتدايي دوره طولانيترين
نيز دوره طول كوتاهترين.ميشود مشاهده دوره مدت طول سال با9 يمن كشور آنها از
...و مغولستان كره ، خلق جمهوري ازبكستان ، ارمنستان ، مثل كشورهايي در كه بوده سال 4
.ميشود ديده
نظام در دورهها اهميت به توجه با رسمي آموزش دورههاي كلي بهطور:متوسطه دوره
از بعضي در.ميشوند تقسيم ومتوسطه ابتدايي اصلي بخش دو به جهان كشورهاي آموزشي
و شده تقسيم اشاره مورد گروه دو به تنها آموزشي نظام (درصد 14) آسيا قاره كشورها
دوره و سال ابتدايي10 دوره) اردن كشور مثال براي.نيست برخوردار بيشتري تفكيك از
دوره) يمن و (سال متوسطه4 دوره و سال ابتدايي6 دوره) فيليپين ،(سال متوسطه2
(درصد 86)قاره اين كشورهاي اكثر در اما.(سال متوسطه3 دوره و سال ابتدايي9
و متوسطه اول دوره عنوان با كه ميشود تقسيم كوتاهتر دوره دو به خود متوسطه دوره
.ميشوند شناخته متوسطه دوم دوره
و فلسطين كشورهاي در آسيا قاره كشورهاي مجموع در متوسطه دوره مدت طول كوتاهترين
طولانيترين و شده مشاهده سال مدت3 طول با يمن كشور در و سال مدت2 طول با اردن
مانند كشورهايي در سال سپس7 و كويت و سريلانكا كشور در سال متوسطه8 دوره
.ميشوند ديده...و سنگاپور ، هند تركمنستان ، آذربايجان ، بنگلادش ،
آن كوتاهترين و دوره طول سال با6 سريلانكا كشور در متوسطه اول دوره طولانيترين
.ميشود ديده بوتان كشور در دوره مدت طول سال با2
كويت ، پاكستان ، مانند زيادي كشورهاي در كه است سال متوسطه4 دوم دوره طولانيترين
مانند كشورهايي در دوره مدت طول سال با2 دوره كوتاهترين و شده ديده...و ايران
.ميشود مشاهده...و مالديو مغولستان ، گرجستان ، چين ،
آفريقا قاره
نظامهاي در زيادي تنوع شاهد متعدد كشورهاي وجود دليل به آفريقا بزرگ قاره در
توسعه كشورهاي جزو قاره اين در مستقر كشورهاي اكثر است مسلم آنچه.هستيم آموزشي
تبعات.ميآيند حساب به توسعه درحال كشورهاي زمره در نيز برخي و شده محسوب نايافته
نظامهاي معدود ، مواردي در جز به كه ميآورد پديد را شرايطي مجموع در وضعيتي چنين
انساني نيروي لازم ، تجهيزات و امكانات از برخورداري عدم دليل به قاره اين آموزشي
كيفيت از لازم مالي پشتيبانيهاي و سرمايهگذاري عدم همچنين و كيفي و ديده آموزش
كه نميباشد اين از مانع موارد اين همه وجود اين با.نباشند برخوردار توجهي قابل
نظامهاي معدود نمونههاي بعضي در يا و نداشته وجود موردي بهصورت مثبتي جنبههاي
در برجسته نكات از كلي بهطور.باشد نداشته وجود قابلاستفادهاي تجارب موفق ،
جهاني برنامههاي و طرحها اجراي به ميتوان قاره اين آموزشي نظامهاي مطالعات
آموزش كيفيت ارتقاي تحصيلي ، پوشش افزايش محروميت ، رفع جهت در كه كرد اشاره آموزشي
اثربخش و راهگشا ميتواند راهبردها آن بررسي و مطالعه.است درآمده اجرا به...و
.باشد
بهعنوان تحصيل دوره از بخشي كشور هر در مصوب قوانين براساس:اجباري آموزش دوره
لازم شرايط احراز از پس كه هستند موظف شهروندان همه و شده تلقي اجباري آموزش دوره
براي است موظف خود نوبه به نيز دولت.شوند برخوردار دوره اين آموزش از قانوني و
اين و نموده فراهم را لازم تسهيلات دوره اين از شهروندان بيشتر هرچه برخورداري
.كند ارائه رايگان صورت به را خدمات
ابتدايي دوره شامل فقط (درصد 50) قاره اين كشورهاي از بسياري در اجباري آموزش دوره
كشورها از بعضي در و...و كامرون ، گينه چاد ، اتيوپي ، كشورهاي مثال براي ميشود ،
در وضعيت اين.ميشود متوسطه اول و ابتدايي دوره دو شامل دوره اين (درصد 41) نيز
به لازمميشود مشاهده...و نيجر ناميبيا ، تونس ، الجزاير ، كنگو ، مانند كشورهايي
.نكردهاند گزارش را دوره اين به مربوط اطلاعات (درصد 9) كشورها از برخي است توضيح
ري كشورهاي به مربوط اجباري آموزش دوره طولانيترين آفريقايي كشورهاي بين در
آموزش دوره كوتاهترين.است دوره مدت طول سال با10..و گابن هلنا ، سنت يونيون ،
ابتدايي دوره مختص تنها دوره آن در آموزش كه دارد اختصاص كشورهايي نيزبه اجباري
.پرنسيپه و سائوتومه كشور مانند است ، سال حداقل4 و بوده
آموزش به ورود سن كمترين آفريقايي كشورهاي بين در:دبستان از پيش آموزش به ورود سن
به ورود سن بيشترين و شده مشاهده رييونيون كشور در كه بوده سالگي دبستان 2 از قبل
اين كشورهاي اكثر در.ميشود ديده ناميبيا كشور در كه ميباشد سالگي دوره 6 اين
36) سالگي يا 4 و (درصد 38) سالگي سنين 3 در پيشدبستاني دوره به ورود سن قاره
.است (درصد
دنيا كشورهاي آموزشي نظام در پيشدبستاني آموزش دوره معمولا است توضيح به لازم
.نيست اجباري
در كه است سالگي سن 5 ابتدايي آموزش دوره به ورود سن كمترين:ابتدايي آموزش دوره
به شاغل دانشآموزان مسنترين و شده ديده موريتوس و سيرالئون هلنا ، سنت كشورهاي
سن سال با 14 دوره آن بودن طولاني دليل به ليبي كشور در نيز ابتدايي دوره در تحصيل
.ميشود مشاهده
كشورهاي آن از پس و ليبي كشور در دوره مدت طول سال با 9 ابتدايي دوره طولانيترين
سال نيز 4 دوره طول كوتاهترين.ميشود مشاهده دوره مدت طول سال با 8 سودان و ملاوي
.ميشود ديده آنگولا و پرنسيپه و سائوتومه مثل كشورهايي در كه بوده
نظام در دورهها اهميت به توجه با رسمي آموزش دورههاي كلي بهطور:متوسطه دوره
از بعضي در.ميشوند تقسيم متوسطه و ابتدايي اصلي بخش دو به جهان كشورهاي آموزشي
و شده تقسيم مورد گروه دو به تنها آموزشي نظام (درصد 5/12)آفريقا قاره كشورها
دوره و سال ابتدايي 7 دوره) روآندا كشور مثال براي.نيست برخوردار بيشتري تفكيك از
دوره) ليبي و ،(سال متوسطه 4 دوره و سال ابتدايي 8 دوره) كنيا ،(سال متوسطه 6
(درصد 5/87) قاره اين كشورهاي اكثر در اما.(سال متوسطه 3 دوره و سال ابتدايي 9
و متوسطه اول دوره عنوان با كه ميشود تقسيم كوتاهتر دوره دو به خود متوسطه دوره
.ميشوند شناخته متوسطه دوم دوره
و ليبي كشورهاي در آفريقا قاره كشورهاي مجموع در متوسطه دوره مدت طول كوتاهترين
كشورهاي در سال متوسطه 7 دوره طولانيترين و شده مشاهده سال مدت 3 طول با سودان
.ميشود ديده...و چاد موزامبيك ، گينه ،
و سال با 5 سيرالئون و پرنسيپه و سائوتومه كشورهاي در متوسطه اول دوره طولانيترين
ديده...و زامبيا كنگو ، اتيوپي ، كشورهاي در دوره مدت طول سال با 2 آن كوتاهترين
.ميشود
كوتاهترين و شده ديده موزامبيك كشور در كه است سال متوسطه 5 دوم دوره طولانيترين
...و جنوبي آفريقاي ملاوي ، لسوتو ، مانند كشورهايي در دوره مدت طول سال با 2 دوره
.ميشود مشاهده
را جهان كشورهاي متوسطه دوره تريندانشآموزان وسال سن پر كه ميشود متذكر ضمنا
سال با 19..و تانزانيا بوركينافاسو ، نيجر ، گينه ، كشورهاي در و آفريقا در ميتوان
.كرد مشاهده سن
آمريكا قاره
نسبي طور به كه است شده تشكيل جنوبي و شمالي آمريكاي بخش دو از خود آمريكا قاره
كه چرا داد ، تعميم نيز قاره آن آموزشي بعد به نوعي به را تقسيمبندي چنين ميتوان
متحده ايالات و كانادا يافته توسعه و بزرگ كشور دو آموزشي كيفيت شمالي آمريكاي در
از كشورها ديگر با مقايسه در دادهاند ، تشكيل را قاره اين اعظم قسمت كه آمريكا
از بسياري در ميتوان را مطلوبيت اين دلايل.ميباشد برخوردار چشمگيرتري مطلوبيت
يكي عنوان به پرورش و آموزش حوزه در جانبه همه سرمايهگذاري و توجه جمله از عوامل
كمي كيفي روند بهبود براي مستمر تحقيق و مطالعه جامعه ، توسعه عوامل مهمترين از
و معلم تربيت نوين شيوههاي روز ، فناوري و آموزشي كمك وسايل از برخورداري آموزش ،
كيفيت بر انكارناپذير نقشي كه ديگري موثر عامل.كرد جستجو...و آموزشي روشهاي
كه نحوي به است ، غيرمتمركز آموزشي نظام از مذكور كشورهاي برخورداري دارد آموزشي
در ميتواند وزارت آن و بوده مجزا "پرورش و آموزش وزارت" داراي ايالتها از هريك
برخوردار امور اداره براي لازم تصميمگيري قدرت و استقلال از خود ايالت محدوده
مدد به نهايت در و شده مختلف ايالتهاي بين سازنده رقابتي سبب موضوع همين.باشد
را آموزشي نظام از مطلوبتري چهره جنوبي آمريكاي كشورهاي با مقايسه در عوامل ديگر
به فوق امتيازات شمردن بر كه دارد ضرورت نكته اين توضيح البته.مينمايد ترسيم
اصلاحات كه چرا نيست ، جنوبي آمريكاي كشورهاي در آموزش وضعيت بودن نامناسب منزله
ارتقاء در فراواني تحولات كشورها از برخي در اخير دهه دو و يكي شده انجام آموزشي
موارد آن از كدام هر بررسي و مطالعه.است آورده وجود به كشورها آن آموزش سطح
.باشد آموزشي برنامهريزان و كارشناسان راهگشاي ميتواند
حكيمي عبدالعظيم
تربيت و تعليم پژوهشكده كارشناس
دارد ادامه
مدارس تاسيس قانون وزيران هيات
ميكند بازبيني را غيرانتفاعي
كرد اعلام دولتي غير مدارس توسعه و پشتيباني دفتر مديركل:علميفرهنگي گروه
تصويب ، براي و گرفته قرار بازبيني مورد غيرانتفاعي مدارس تاسيس قانون كه
.است شده وزيران هيات تقديم
به مربوط كنوني قانون:گفت خبرنگاران به سهشنبه روز يزدانپناه قاسم
.نيست كشور مدارس نيازهاي پاسخگوي غيرانتفاعي ، مدارس
مدارس در ايراني دانشآموز هزار حاضر 950 حال در:اظهارداشت يزدانپناه
.ميكنند تحصيل غيرانتفاعي
مطابق مردم مشاركت طريق از كه ميشود اطلاق مدارسي به غيرانتفاعي مدارس
تحت پرورش و آموزش وزارت عمومي دستورالعملهاي و برنامهها و ضوابط و اهداف
بانكي ، تسهيلات بالاي سود از وي.ميشود اداره و تاسيس وزارتخانه آن نظارت
اجتماعي ، نيروي وتامين كار قانون زمين ، گراني
راه سر بر موانع بهعنوان متعلقه مالياتهاي و مدارس اين در شاغل انساني
.نامبرد غيرانتفاعي مدارس فعاليت
آموزشي تنگناهاي از يكي بهعنوان غيرمجاز علمي آموزشگاههاي وجود از يزدانپناه
از كه دارند فعاليت علمي آموزشگاه هزار سه از بيش:افزود و نامبرد كشور در
قضائي مراكز به و شناسايي تهران در غيرمجاز آموزشگاه از 400 بيش تعداد اين
.شدهاند معرفي
و فرهنگ وزارت طرف از زبان آزاد آموزشگاههاي براي مجوز صدور همچنين وي
.كرد اعلام غيرقانوني را اسلامي ارشاد
تخت حفظ براي فرهنگي ميراث سازمان
است روبرو زيادي باموانع جمشيد
سازمان به وابسته پاسارگاد - پارسه پژوهشي بنياد مدير:علميفرهنگي گروه
تاريخي بناي خصوص در فرهنگي شخصيتهاي از جمعي نامه پي در كشور ، فرهنگي ميراث
.داد ارائه توضيحاتي آن ، به مسئولان توجه لزوم و جمشيد تخت
هخامنشي ، دوره به مربوط جمشيد تخت:آوردهاست خود نامه در طالبيان حسن محمد
محوطه در تدريج به سال به 180 قريب مدتي در كه ارزش با است مجموعهاي
در ويژه حريم و جمشيد تاريخيتخت شهر.است شده ساخته پارسه وسيعشهر
با را فرهنگي ميراث سازمان كه است دولتي و صنعتي خصوصي ، مالكين اختيار
طالبيان.است ساخته روبرو آن بر نظارت و كنترل جهت در عديدهاي مشكلات
اثر اين موجود تاريخي بقاياي مصالح عمده:شد يادآور
ارزشمند تجربيات به توجه با خشتي بخشهاي حفاظت.است خشت و ارزش ، سنگ با
بودن پيچيده بدليل سنگي آثار حفاظت و است شده انجام مطلوبي بهطور كشورمان
از بتوان تا دارد طولاني زمان در مطالعاتي فرايند به نياز فرسايش فرايند
در پالايشگاه وجود:داد ادامه پاسارگاد پژوهشي بنياد مدير.شد مطمئن آن نتايج
نابودي خطر كه آورده وارد را ناپذيري جبران خسارات پارسه ، شهر ويژه حريم
پالايشگاه ، اين اسيدي ذرات و است بحرانيتر بسيار منظر اين از جمشيد تخت
بسيار تاثيرات باران و باد توسط شده حمل
.داشتهاند آهكي سنگهاي روي بر مخربي
توسعه سياست با همگام كه باشيم داشته توجه بايد:كرد خاطرنشان طالبيان
بنابراين پرداخت ، بايد را تاريخي آثار تخريب و فرسايش هزينههاي توريست ،
، ضروري شتابان اقدام هر از قبل علمي مختلف ساختهاي در پايهاي مطالعات
.است
ميراث سازمان ضعيف بسيار امكانات و اعتبارات محدوديت بدليل انقلاب از بعد
و اضطراري حفاظتهاي به فرهنگي ميراث تلاش تمام آثار ، تعدد نسبت به فرهنگي
.شد معطوف فيزيكي نگهداري
كنكور برگزاري خواستار سنجش سازمان رئيس
شد سراسري و آزاد دانشگاههاي متمركز
متمركز كنكور برگزاري كشور ، آموزش سنجش سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
شدن متمركز خواستار و دانست داوطلبان مصلحت به را سراسري و آزاد دانشگاههاي
.شد دانشگاهها اين ورودي آزمون
و عرضه وضعيت كه زماني تا:گفت ايرنا به سهشنبه رحيميروز غلامحسين
براي متمركزي ابزارهاي بكارگيري است ، كنوني صورت به عالي آموزش در تقاضا
تمركز:افزود وي.است ضروري دانشگاهها ، به ورود داوطلبان علمي توانايي سنجش
صورت سنجش بار يك فقط سال هر در كه نيست معني اين به كنكور ، برگزاري در
.داد انجام متمركز اما تناوب به را كار اين ميتوان بلكه گيرد
ابزار است لازم كشور ، آموزش سنجش سازمان رئيس گفته به
صورت غيرمتمركز صورت به پذيرش يا گزينش اما متمركز داوطلبان سنجي توان
سنجش معرض در بايد آزاد و دولتي دانشگاههاي داوطلبان:داد توضيح رحيمي.گيرد
.دهند انجام مستقل صورت به دانشگاهها را دانشجويان پذيرش و گيرند قرار واحدي
و دانشگاهها ورودي آزمون تغييرات درباره كشور آموزش سنجش سازمان رئيس
تقديم اخيرا كه سازمان اين جديد طرح براساس:گفت عالي آموزش مراكز
بخش و عمومي دروس به مربوط بخش يك كه ميشود دوبخشي كنكور شد ، هياتدولت
:اظهارداشت وي.داشت خواهد رقابتي حالت كه است اختصاصي دروس به متعلق ديگر
مرحلهاي دو يا يك و دانشجو پذيرش نحوه آن ، زمان و طرح اجراي چگونگي
تصويب به كه دارد قانوني و دولت هيات لايحه به بستگي آزمون ، بودن
.رسيد خواهد اسلامي شوراي مجلس نمايندگان
"علمي نظر از آزمون دقت افزايش" و "داوطلبان اضطراب كاهش" به توجه رحيمي ،
عالي آموزش مراكز و دانشگاهها به ورود آزمون برگزاري جديد طرح ويژگي دو را
.برشمرد
كه است اين طرح اين ديگر ويژگي دو:گفت كشور آموزش سنجش سازمان رئيس
قبولي در درسها اثربخشي يا درسها حضور و ميرود بالاتر آزمون ايمني ضريب
.ميشود معنادارتر داوطلبان ،
انتخاب فرم و كارنامه توزيع نحوه
شد اعلام تكميلي تحصيلات رشتهازمون
نتايج توزيعكارنامه نحوه كشور ، آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
.كرد اعلام را تكميلي تحصيلات آزمون تحصيلي انتخابرشتههاي فرم و اوليه
دستهاز آن كه داد گزارش سهشنبه روز كشور آموزش سنجش سازمان عمومي روابط
نشده مقرر موعد در تحصيلي رشتههاي انتخاب فرم تحويل به موفق كه داوطلباني
را تحصيلي رشتههاي انتخاب فرم و كارنامه تاكنون كه داوطلباني همچنين و
اين به ماه ارديبهشت تا 29 امروز از منحصرا ميتوانند نكردهاند ، دريافت
.كنند مراجعه سازمان
امكان عنوان هيچ به يادشده تاريخهاي از پس كه شد تاكيد گزارش اين در
.داشت نخواهد وجود رشته انتخاب فرم دريافت
|