...نيست كنكور در مشكل
اردوهاي برگزاري اجرايي دستورالعمل
شد اعلام دانشآموزي

...نيست دركنكور مشكل
:اشاره
سرنوشتساز و حساس نظام بر مديريت دهه يك از بيش.است دوازدهم سال او براي امسال
.سراسري آزمون يا كنكور ;دانشجو گزينش و ارزشيابي
خيابان در سازمان مركزي ساختمان وارد روز ، يك در بار دومين براي ترديد با وقتي
همه انگار باشد ، شده موكول ديگري وقت به دوباره مصاحبه قرار مبادا ميشوم ، كه ويلا
و اسباب از بخشي.ميرسد نظر قبلبه ساعت سه از نامنظمتر و ريختهتر هم به چيز
سيمان و گچ هاي كيسه فرسوده ، و گرفته قرار راهروها وسط در خاكزده اداري ، اثاثيه
...و تاريك كريدورهاي در صداها پژواك است ، پراكنده سو آن و سو اين
آنجا به و شده منتقل كرج به چيز همه ظاهراباقيست كنكور زمان به ماه يك از كمتر
دكتر آقاي.ما صبح مصاحبه خوردن هم به دليل ، سازمان جديد ساختمان ، ميشود ختم
.شد انجام مصاحبه بار اين خوشبختانه اماميرفتند كرج به ميبايست
خورده گره كنكوري كنكورو با او سازمان نام و او نام كه است آشنايي چهره رحيمي دكتر
.است
صاحبنظران و دانشگاه اساتيد موجودتوسط ارزيابيهاي و شده انجام مطالعات چند هر
سنجش شيوه و كنكور براي را...و اقتصادي اجتماعي ، فرهنگي ، آموزشي ، مختلف آسيبهاي
رسميت به كنكور با رابطه در را ومعضلي مشكل رحيمي دكتر است ، كرده شناسايي گزينش و
كشور سراسر در امتحان بيعيبترين و دقيقترين را فعلي كنكور بلكه و نميشناسد
.ميداند
افراد بهترين نقص كمترين با كه بگويند آفرين ما به بايد:ميگويد سنجش سازمان رئيس
ارزشيابي نحوه خصوص در خاصي محتوايي و علمي تحقيق هيچ هرچند.برميگزينيم را
و فعلي شيوه رحيمي دكتر است ، نگرفته صورت سنجش سازمان در دانشجو گزينش و معلومات
و ميداند راه بهترين ديگر ، معيارهاي و ضوابط از بهرهگيري بدون را ، تستي آزمون
.مينمايد توصيه آموزشي موسسات به را تشريحي جاي به تستي آزمون از استفاده
بسياري و ميكند ياد "سنجش پيك" ;سازمان تخصصي نشريه از خود كلام جاي جاي در رحيمي
.اشكاليم دچار مشكل شناخت در ما او نظر از.ميشود ختم سنجش پيك به او پاسخهاي از
.است ديگري جاي در مشكل و ندارد مشكلي هيچ كنكور
صحرايي فريبا
به فرهنگي انقلاب عالي شوراي مصوبات مطابق دانشگاهها ، به ورود سراسري آزمون*
مختلف رشتههاي در پذيرفتهشدگان توزيع و داوطلبان مستعدترين انتخاب منظور
ايجاد كلام يك در و نيازكشور مورد متعهد و متخصص انساني نيروهاي تامين و دانشگاهي
حاضر حال در آزمون اين اينكه به توجه با.ميشود برگزار داوطلبان بين سالم رقابت
به تاريخي رويكرد و نگاه يك با است ، آن متولي سازمان كه است آزموني مهمترين
برعهده را آن راهبري و هدايت و بوده سازمان راس در سال كه12 كسي عنوان به موضوع ،
برشماريد؟ را احتمالي آسيبهاي و كنكور نشيبهاي و فراز داشتهايد ،
.شده طراحي انقلاب از قبل كه بوده آزموني بلكه.نيست انقلاب بعداز ابداع كنكور -
.شده تشكيل سنجش سازمان سال54 در و شده شروع كنكور برگزاري عملا سال 1349 از
يك با سال هر كه ميبينيد كنيد مطالعه انقلاب از قبل را دانشجو پذيرش روش اگر شما
با و شيوه يك به سال هر كنكور كنيد نگاه كه سال 57 تا و بوده مواجه اساسي تغييرات
تغييراتي حال به تا سال69 از بخصوص ما خوشبختانه و ميشده برگزار تاثير ضريب يك
بهويژه.ديديم كم خيلي دهد ، قرار تحتتاثير را داوطلب وضعيت بخواهد عملا كه
معتقد كنكور در پايداري نوعي به ما يعني.داشتيم سنجش سازمان جانب از كه تغييراتي
تغيير نوع هر چون.باشد تدريجي و آرام صورت به بايستي تغييرات معتقديم و هستيم
كه كساني و ميكند متضرر را كنكور مستعد و خوب بسيار داوطلبان همه از اول ناگهاني
تدريجي صورت به هم مجلس به تقديمي لايحه حتي يعني.ميخوانند درس برنامهريزي با
.بود خواهد
مشكل كه گفت بايد ديد يك از ;بيايد بهوجود كنكور كه شد باعث مشكلاتي چه اينكه اما
.است ظرفيت از بيش داوطلب تعداد كه است آن مشكلات اين واضحتريندارد و داشته وجود
بالايي سطح در را كنكور در پذيرش براي داوطلب حساسيت مساله ما كه حال عين در
با مصاحبه ، روش مثلا ، .ميكند خاصي شيوه انتخاب به ملزم را ، ما اين خود كه داريم
در كم پذيرش حجم و ظرفيت و زياد متقاضيان تعداد ما ، جامعه فعلي شرايط به توجه
اصلا تشريحي آزمون.ناپذير امكان و است مردود روزانه ، دولتي دانشگاههاي با ارتباط
.نيست مقدور و عملي اصلا هم دبيرستانها معدل كردن لحاظ.نيست امكانپذير
نيست؟ امكانپذير ارزشيابي آزمونهاي كنار در معدل شرط كردن لحاظ مثال بهطور چرا *
.دهد افزايش را گزينش صحت و دقت بتواند ها شيوه نوع شايداين كه درحالي
تمام را پيشدانشگاهي امسال همين كه داريم را داوطلباني فقط ما كنيد ، فرض -
كشور سطح در اينها آيا كه است اين داوطلبان اين معدل مورد در سوال اولين.ميكنند
به ورود كه چرا نه؟ يا است ملي معدل ، اين آيا ديگر عبارت به نه؟ يا هستند هموزن
.است منفي جواب مطمئنا.شده تبديل ملي رقابت يك به حاضر حال در دانشگاه
به كه داريد هم مدارسي و ميگيرد نمره راحتتر دانشآموز كه داريد مدارسي شما يعني
عامل عنوان به معدل حاضر حال در كه كرد تاكيد بايد اينجا.ميدهند نمره سختي
مشكلات باز شايد وقت آن باشد مطرح اگر چون.نيست مطرح كنكور كل نمره در تاثيرگذار
.كند بروز جديدي
چطور؟ دو اين از تلفيقي...*
نمره درصد كنيد 30 فرض.ميشود ايجاد مشكل باز هم كنكور و معدل تلفيق صورت در -
نه؟ يا باشد ملي نمره بايد هرحال به درصد آن 30.بدهيم دبيرستان معدل به را كنكور
درصد كنكور 5 خوب بچههاي براي كه ميدانيد شما.داشت خواهد كمتري تاثير فقط اينجا
لذا ، است سخت خيلي رقابت چون است مهمي بسيار عامل درصد يك حتي يا درصد كل ، 3 نمره
...نداريم ملي معدل كه ما
را گزينش و ارزشيابي دقت بتوان آن به اتكاء به تا نداريم ملي معدل ما چرا..*
داد؟ افزايش
قبول را چيزي چنين من كه نيست ، خوب موجود وضع كه كنيم ثابت بايد اول ما ببينيد -
امتحاناتي بهترين از يكي كنكور نميبينم ، كنكور خود در را مشكل اساسا من.ندارم
.ميشود برگزار كشور در كه است
مشكلي هيچ ميشود ، برگزار كشور در حاضر حال در كه كنكوري كه معتقديد يعني...*
ندارد؟
كنكور ميگويم ، من.دارد زياد بهبود براي جا ولي ندارد ، مشكلي هيچ ميگويم من -
اصلا ما.است كشور سطح در امتحانات ايمنترين و بهترين دقيقترين ، از يكي
.نداريم امنيت اين با و دقت اين با گسترده ، سطح اين در امتحاني
ميدانيد؟ آزمون بهترين را كنكور شاخصهايي چه براساس *
.هستند مهم كه است مولفههايي اينها.امنيت سرعت ، دقت ، براساس -
زيادي آسيبهاي ما فعلي كنكور كه معتقدند پژوهشگران و كارشناسان از عدهاي اما *
.آورده وارد ما جامعه به...و اقتصادي اجتماعي ، فرهنگي ، آموزشي ، مختلف ابعاد در را
.دادند انجام تطبيقي مطالعات حتي كردند ، مطالعه سالها كه هستند كساني عده اين
و عالي آموزش نظام كل ما ، كشور در دانشگاهها ورودبه آزمون بودن تستي مثال ، بطور
مختلف مقاطع فارغالتحصيلان حتي و دانشآموزان يادگيري ياددهي ، فرايند و ما عمومي
.كرده مدار تست را دانشگاهي
هم و "سنجش پيك" هم ما خوشبختانه چون.نگرفته صورت تطبيقي مطالعه اولا ببينيد ، -
دارد ، نظري كسي اگر كه داريم كنكور تخصصي نشريات عنوان به را "دانشگاه راه"
.ميكنيم چاپ حتما اينجا ما و بدهد نشريات اين به ميتواند
.باشد نشده انجام مطالعهاي كه نيست آن دليل اين ولي... *
و داديم انجام حدودي تا را تطبيقي مطالعات خودمان ما.ندارم قبول من هرحال به -
، دارد نظري كسي اگر ميخواهم هميشه و نوشتم شماره چند در "سنجش پيك" در من خود
...و روزنامه مجله ، است همين علمي ، همكاري و تعامل شيوه اصلا ، .بكند منعكس
.ميدهند قرار انظار ساير معرض در را خود عقيده طريق اين از صاحبنظران
بسا چهندارد مطالعه انجام با منافاتي هيچ موضوع اين جهت هر به اما صحيح ، ..*
فرصت اما ميزنند ، مطالعه و پژوهش يك به دست مختلف ، انگيزههاي به كه باشند كساني
.نمييابند نشريات در آن انعكاس براي انگيزهاي يا
نتيجه يك به كسي اگر قاعدتا چون نشده ، انجام مطالعهاي من نظر به هرحال به -
به ميبايست باشد ، خود مطالعه و تحقيق عمل آثار خواستار كه صورتي در باشد ، رسيده
.دهد ارجاع را خود كار كنديا مراجعه سنجش سازمان
هست؟ مطالعاتي چنين پذيراي سازمان ، واقعا آيا *
ميخواهم نيست؟ يا هست پذيرا سازمان بگويد كه فرستاده كسي آيا كه بپرسم ميخواهم -
سال دو من خود.گرفته غلطي نتيجه داده ، انجام تطبيقي مطالعات هم كسي اگر كه بگويم
راحت خيلي خب.متوسطه آموزش و كنكور تعامل به راجع بودم نوشته پيك در يادداشتي قبل
.شود نقد ميتوانست همان ،
اين مخاطبان اصولا.نخوانند اصلا را شما نشريه هم عدهاي شايد نميكنيد فكر *
.ميدهند تشكيل كنكوريها پشت يا دانشآموزان را آنها بيشتر كه هستند خاصي طيف نشريه
آن مورد در يا بزند حرف كنكور به راجع بخواهد كسي اگر نميكنيد فكر.نهخير -
كند؟ رجوع تخصصي نشريه همان به نيست بهتر كند ، كسب اطلاعاتي
براي مناسبي شيوه جمعي رسانههاي و نشريات در مسايل طرح و ديدگاهها انعكاس قطعا *
فراخوانهاي علمي ، سمينارهاي برگزاري.راههاست از تنهايكي اما افكاراست ، تعامل
.هم...و دانشگاهيان و محققان مشاركت براي عمومي
خب البته.داشتيم مساله اين به راجع سمينار تا دو گذشته سال پنج چهار ، طي ما.. -
مخالفچي كه هستم افرادي از يكي من خود ولي.كرد كار ميشود هم اينها از بيشتر
نياز آن كه برسد نيازي يك به بايد انسان يعني. "زودرس سمينارهاي برگزاري" هستم؟
.شود برگزار آن از بخشي يا نياز رفع براي كنفرانسي كه كند ايجاب
كه معتقدند فعلي شرايط تحليلگران و صاحبنظران از بسياري الان دكتر آقاي اما *
نياز احساس هنوز شما چطور.شد خواهد بحران يك به تبديل آينده سال پنج در كنكور
نكردهايد؟
اين به را مساله اصلا ببينيد.ندارد مشكلي هيچ "كنكور" بحث من اعتقاد به اصولا -
و آموزش كه است آن واقعيت ميرود؟ انتظاري چه سنجش سازمان از اينكه ;كنيم طرح شكل
بايد سنجش سازمان چرا نيست معلوم و كرده ايجاد متقاضي نفر ميليون نيم و يك پرورش
دهد؟ پاسخ متقاضي حجم اين به
حدود دانشها ، كار و حرفهاي و فني احتساب با ما پرورش و آموزش عامتر ، نگاهي در
كشور عالي آموزش كل.ميكند معرفي ما به را عالي آموزش به ورود متقاضي ميليون دو
عده اين ميان از ميگويند ما به حالا.داده ما به و كرده ايجاد ظرفيت هزار هم 400
نه باشيم ، پاسخگو گزينش نحوه مورد در بايد فقط ما نه؟ يا است درست كنيد ، گزينش
!شدند متقاضي آمدند نفر ميليون دو چرا اينكه به راجع
همه نفر ميليون دو چرا:است اين درست و اصلي سوال.دارد مشكلي يك شما سوال لذا ،
باشند؟ متقاضي بايد
پنج ميگويند اينكه.است اجتماعي مشكل واقعايك بودن متقاضي نفر ميليون دو چون
ميليون سه.نيست بحراني هيچ من نظر از ميشود ، تبديل بحران يك به كنكور ديگر سال
با ميتوانيم ما كه بگويند ، آفرين ما به بايد.ميكنيم برگزار ما باشد هم نفر
نه؟ يا است درست.برگزينيم را افراد بهترين نقص كمترين
نفر صد هر از كه داريد سراغ را كشوردنيا كدام كه است اين اصلي سوال منتهي
بشوند؟ دانشگاه وارد بخواهند نفر صد هر متوسطه ، آموزش فارغالتحصيل
از نه ميكنند ، ايجاد تقاضارا اين كه بپرسيد آنمراجعي از برويد بايد شما
.ندارد ربطي ما لذا ، به.سنجش سازمان
وگزينش داوطلبان معلومات همه ارزشيابي نحوه مورد در درست من سوال دكتر آقاي *
.است آن ضعفهاي و قوت و دانشجو
نيم و يك وقتي.كجاست اشكال ميدانم منكرديد همخلط با را مسائل همه شما باز -
.ميآيد فشار آنها به كنند ، رقابت ميخواهند داوطلب ميليون
دارد ادامه
اردوهاي برگزاري اجرايي دستورالعمل
شد اعلام دانشآموزي
برگزاري چگونگي دستورالعملي ، در پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
.كرد اعلام مدارس به را دانشآموزي اردوهاي
هدف با دانشآموزي پرورش ، اردوهاي و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
با دانشآموزان آشنايي افزايش و اجتماعي زندگي مهارتهاي افزايش و تجربه كسب
اين.ميشود برگزار فرهنگي و اقتصادي علمي دستاوردهاي و ملي اسلامي ، غني فرهنگ
.است شده صادر پرورش و وزيرآموزش توسط ماده و 31 فصل در 5 دستورالعمل
اردو ، با هر برگزاري از قبل است موظف مدرسه مدير دستورالعمل ، اين براساس
اردو پيشنهاد و اقدام اردو برنامهريزي به نسبت كاركنان ساير همكاري
را مدرسه شوراي موافقت تصويب ، از پس و دهد قرار مدرسه شوراي كار رادردستور
.برساند منطقه پرورش و آموزش اداره اطلاع به
دانشآموز نفر تا 15 و است الزامي دانشآموزان اردويي فعاليتهاي در مربي حضور
مربي يك همراهي متوسطه و تحصيلي راهنمايي دوره در نفر و 21 ابتدايي دوره در
بوده پرورش و آموزش در پيماني يا رسمي شاغل بايد مربي و سرپرست.است الزامي
آموزش دوره بايد مربيان اين باشد ، داشته اشتغال كار به مربوطه مدرسه در و
.باشند كرده كسب گواهي و گذرانده را اردو سرپرستي
محل و تاريخ از آنان اطلاع و دراردو شركت براي دانشآموزان والدين رضايت
.است ضروري اردو
از است لازم اردو به دانشآموزان اعزام براي دستورالعمل ، اين براساس
حمل و شود استفاده معتبر مسافربري شركتهاي از و مناسب و سالم نقليه وسايل
كاميونت ، وانت ، قبيل از مسافربري نقل و حمل وسايل باغير دانشآموزان نقل و
زمينه در بايد پرورش و آموزش اداراتاست ممنوع غيره و تراكتور كاميون ،
و راهنمايي را مدارس فرهنگي ، و تربيتي تفريحي ، اماكن معرفي و شناسايي
و درماني اوليه كمكهاي و ايمني وسايل به را خود اختيار تحت اردوگاههاي
در مدرسه از خارج اردو برگزاري دستورالعمل ، اين براساس.كنند تجهيز امدادي
.است ممنوع آن از قبل هفته يك و امتحانات برگزاري روزهاي
|