منتظر همچنان پزشكي آموزش
جهان خرافاتي مردمان
منتظر همچنان پزشكي آموزش
نمايندگان قاطع اكثريت راي با پيش چندي كه علوم وزارت در پزشكي آموزش ادغام پيشنهاد
در منطقي تعاملات برقراري و پزشكي آموزش ارتقاي جهت در رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس
است جامعه به درماني خدمات ارائه نظام
كه است گونهاي به پزشكي فناوري و علم سريع پيشرفت ميشنويم وقتي نيست شوخي مطلب اين
پژوهش و آموزش چرخه برقراري رو اين از ;ميشود برابر هرماه 22 كنوني جهان در پزشكي دانش
و دقيق ظريف ، نكتهاي حال عين در و انكارناپذير ضرورتي درماني و بهداشتي خدمات عرصه در
كه است نيازمند استاداني به امروز جهان در پزشكي آموزش ديگر عبارت به.است حساس
حساس رشته اين دانشجويان به پزشكي دانش آموزش در را خود كاربردي و علمي توان بتوانند
.دهند افزايش و ارتقا برابر هرماه 22
به جامعه نياز مقابل در دانشگاهها پاسخگويي و مسئوليتپذيري مسئله دنيا در روزها اين
از جديد گونهاي به ما است كرده اعلام سال 1995 در يونسكو دليل همين به است مطرح شدت
شده توجه جامعه نيازهاي با عالي آموزش سنخيت لزوم به آن در كه نيازمنديم عالي آموزش
خودگرداني يا استقلال زيرا باشد آن از جامعه انتظارات پاسخگوي بتواند كه نظامي.باشد
بايد و بداند جامعه از بافتهاي جدا تافته را خود دانشگاه و نامحدود نميتواند دانشگاه
.باشد جامعه نياز مقابل در پاسخگو و مسئوليتپذير
پزشكي خدمات و علمي عرصه تنيدگي درهم
از 40 دعوت با بهداشت جهاني سازمان و آمريكا پزشكي دانشكدههاي انجمن سال 1998 در
و پاسخگويي بهبود مورد در تا آمدند هم گرد بارسلون در جهان كشور از 20 انديشمند
اين در.بپردازند بحث به جامعه نيازهاي مقابل در پزشكي دانشكدههاي مسئوليتپذيري
و پاسخگويي براساس پزشكي دانشكدههاي بخش اعتبار و ارزشيابي لزوم به كنفرانس
خدمات و آكادميك عرصه بتواند كه شد تدوين استانداردهايي و تاكيد اجتماعي مسئوليتپذيري
.كند نزديك هم به را باليني
خدمات و علمي عرصه درهمتنيدگي اين آمريكا پزشكي دانشكدههاي درصد در 30 حاضر حال در
نيومكزيكو ، ميشيگان ، پنسيلوانيا ، دانشگاههاي آن كامل نمونه كه است آمده وجود به پزشكي
در و ماستريخت دانشگاه هلند در مكماستر ، دانشگاه كانادا در ميوكلينيك شمالي ، داكوتاي
علوم وزير كه برميگردد سال 1351 به مطالعه سابقه ايران در.است سوئز كانال دانشگاه مصر
وقت بهداري وزارت كارشناسان و دانشگاهها استادان از تعدادي همكاري با وقت عالي آموزش و
كه پرداختند پزشكي آموزش و سلامت نظام وضعيت بررسي به بهداشت جهاني سازمان همكاري با و
مجموعه اين در كه شد منتشر تندرستي سوي به راهي عنوان تحت كتاب جلد در 4 مطالعه نتيجه
و بهداشتي خدمات و پزشكي آموزش عرصههاي ادغام و درماني بهداشتي شبكه ايجاد الگوي
.شد ارائه انقلابي طرح يك بهعنوان درماني
عدالت برقراري نظر از اجرايي زمينه بودن فراهم به توجه با انقلاب از پس الگو اين
درماني بهداشتي شبكه توسعه و درماني بهداشتي خدمات به مردم دسترسي منظور به و اجتماعي
و آكادميك عرصه نزديكي منظور به و رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس در سال 1363 در كشور
منظور به دانشجو پذيرش افزايش جهت در دو اين منابع و امكانات از بهرهگيري و خدمات
جامعه سلامت سطح ارتقاي و خدمات كيفيت بهبود به كمك و نياز مورد انساني منابع تامين
.تشكيلشد كشور در سال 1364 در پزشكي علوم دانشگاههاي
كه طوري به درآمد اجرا و تصويب به خدمات و آكادميك عرصه كامل ادغام سياست سال 1372 در
داشت ايران از كه بازديدي در پزشكي آموزش جهاني فدراسيون سابق رئيس والتون پروفسور
علاقهمندانه دنيا مينويسد و مينامد يكم و بيست قرن پزشكي آموزش الگوي را ايران الگوي
.است دوخته چشم ايران در سلامت نظام و پزشكي آموزش بينظير ادغام به
ميگويند چه مخالفان و موافقان
كه معتقدند درماني و بهداشتي خدمات عرصه در پزشكي آموزش ادغام طرح مخالفان حال همين در
منجر اشكالات همين و هست و بوده اشكالاتي داراي آن تداوم و سال 1364 در شده انجام رفرم
وقت تمام طرح عده اين اعتقاد به.است شده درماني خدمات بودن نامطلوب و ناكارآمدي به
كه شرايط واجد علمي هيات كادر تربيت و درنيامد اجرا به درماني آموزشي مراكز در پزشكان
سطح نزول ناچارا كه شد مواجه مشكلاتي با دهند قرار مدنظر را تحقيق و آموزش منحصرا
تعاملات يكسري برقراري و (دانشگاهي) دولتي بخش و خصوصي بخش بين تبادل لحاظ به آموزشي
.داشت پي در را غيرمنطقي
سطح در بيشتر تمركز باعث مذكور ادغام شود فاش نامش نميخواهد كه مسئول مقام يك گفته به
بهرهبرداري افزايش درماني ، خدمات به جامعه نياز رغم به مسئله اين كه شد بهداشت وزارت
با و موجود وضعيت با بهداشت وزارت ديگر سويي از و نكرد تسهيل را بيمارستاني تختهاي از
عملكرد و استاد تربيت در خود نظارتي نقش ايفاي به قادر دارد رو پيش كه اموري گستردگي
.درمانينيست مراكز در پزشكان
كيفيت اندازهگيري براي مناسب معيار رغم به صاحبنظران برخي گفته به بنا ديگر سويي از
.است كرده پيدا كاهش ادغام اين از پس نيز درمان كيفيت آموزشي ،
ديدگاههاي نيز آموزشي و درماني بهداشتي ، مراكز و بيمارستانها روساي راستا همين در
درخور كه دارند درماني و بهداشتي خدمات عرصه از پزشكي آموزش جدايي طرح به نسبت متفاوتي
.است بوده توجه
دكتر شهيد بيمارستان رئيس و بهشتي شهيد دانشگاه علمي هيات عضو مشتاقي ، منوچهر دكتر
دانشگاههاي كجا هيچ در شوروي و كوبا ايران ، جز به دنيا در اينكه به اشاره با لواساني
نيست كشورها سلامت يا بهداشت وزارت نظر زير پزشكي آموزش كلي بهطور يا و پزشكي علوم
كه شد محول پزشكي علوم دانشگاههاي به وظايفي ادغام از پس ما كشور در متاسفانه:ميگويد
پژوهشي و علمي تحقيقاتي ، مركز يك بهعنوان دانشگاه يك درخورشان حقيقت در وظايف اين
پزشكي علوم دانشگاه ، رئيس را بهداشتي وظايف يا و محيط بهداشت مسئوليت مثال بهطور.نيست
.برعهدهدارد منطقه
از را بهداشت وزارت در پزشكي آموزش ادغام نيز آتيه بيمارستان رئيس عليزاده ، خليل دكتر
نيروي سازماني هر باشد بنا اگر:ميگويد آن علت بيان در و دانسته اشتباه تفكري ابتدا
بايد نيز فني دانشكدههاي تمامي صورت اين در پس كند تربيت خودش را خود نياز مورد انساني
همين به نيز رشتهها ساير و بگيرند قرار صنايع وزارت نظر زير مثال بهطور و شده مجزا
دارند مستقلي طبيعت دانشگاهها كه است شده شناخته كاملا مسئلهاي اين كه حالي در نحو ،
.است نادرستي و اشتباه تفكر كنيم واگذار كاربر يا بهرهبردار به را دانشگاهي اينكه و
افزايش يا كميت در هرچند بهداشت وزارت در پزشكي آموزش ادغام با عليزاده دكتر گفته به
نه طرح اين اجراي ديگر سويي از و است سوال زير كيفيت ولي بودهايم موفق حدي تا دانشجو
در موازي سمتهاي زيادي تعداد شده باعث بلكه نداشته كشور براي مثبتي ثمره هيچ تنها
هزينهها افزايش همچنين و بوروكراسي افزايش به منجر حال عين در و شود ايجاد دانشگاهها
.است شده
وابسته به مربوط تماما ما كشور در پزشكي ، آموزش به مربوط چالش شايد گستردهتر افقي در
از بسياري ديدگاه از عمده چالش بلكه نباشد وزارتخانه آن يا وزارتخانه اين به بودن
.است آن به نگرش و امور اداره نحوه به مربوط صاحبنظران
اين در (ص) اكرم رسول حضرت درماني و پژوهشي آموزشي ، مجتمع رئيس ابطحي ، سيدعلي دكتر
زيادي بسيار سرباري هزينههاي بيمارستانها و درماني مراكز در آموزش است معتقد زمينه
منظور به اعتباري و نشده ديده آن اعتبار تامين يا جبران براي محلي كه حالي در دارد
اين نمييابد اختصاص آموزشي مجتمعهاي و بيمارستانها به فلوشيپ يا انترن دانشجو ، آموزش
ميكند تحميل بيمارستانها به زيادي سرباري هزينههاي افراد اين آموزش كه است حالي در
.ندارد وجود آن پرداخت براي منبعي هيچ ولي
مراكز كه است نگاهي شيوه به وابسته آموزشي مراكز در ما عمده چالش:ميكند تاكيد وي
.ميكند سياستگذاري و برنامهريزي يكسان را آموزشي مراكز و درماني
يكي بهعنوان نيز لبافينژاد دكتر شهيد آموزشي و پزشكي مركز رئيس سهرابپور ، حميد دكتر
صرف به موجود اشكالات است معتقد بهداشت وزارت از پزشكي آموزش جداسازي طرح مخالفان از
حلشدني...يا و علوم وزارت يا بهداشت وزارتخانههاي به پزشكي دانشكدههاي شدن وابسته
هنوز چون ولي شده كشيده ادغام طرح اجراي براي زيادي زحمات اينكه به توجه با ولي نيست
بهداشت وزارت در ساختاري تغييرات كه است نياز و نشده پياده كامل طور به آن ابعاد همه
بهطور آن ابعاد همه تا يابد تداوم طرح اين ديگر سال چند كه باشد ضروري شايد پذيرد صورت
.شود پياده كامل
آموزش تفكيك و جداسازي آگاه ، صاحبنظران از ديگر بسياري و سهرابپور دكتر اعتقاد به
حل را مشكلات تنها نه لازم كارشناسي بدون كه است عجولانه كاري بهداشت وزارت از پزشكي
.ميزند دامن بيشتري مشكلات به بلكه نميكند
دانشگاهها استقلال
استقلال شدن خدشهدار است مطرح ادغام طرح به شده وارد انتقادات از يكي بهعنوان آنچه
كه معتقدند ادغام طرح منتقدان از بسياري.است ادغام طرح در دانشگاهيان و دانشگاه
تصميمگيري مستقلا خود پژوهشي علمي ، امور در و كنند پيدا استقلال بايد دانشگاهها
نداشته وزارتخانهها با اجرايي رابطه هيچ كه است اين حل راه بهترين رو اين از نمايند
قرار علوم وزارت نظر زير بايد پزشكي آموزش كه معتقدند برخي ديگر سويي از اما.باشند
.بگيرند قرار بهداشت وزارت نظر زير بيمارستانها و گرفته
ايفا بهتر را خود درماني نقش ميتوانند بيمارستانها صورت اين در عليزاده دكتر گفته به
از قراردادي با ميتوان بگيرند نظر در هم آموزش بيمارستانها در بخواهند چنانچه و كنند
اين در كه كرد استفاده هم آموزشي بيمارستانهاي بهعنوان بهداشت وزارت بيمارستانهاي
در كنند استفاده ممكن نحو بهترين به درماني و آموزشي بودجه دو محل از بيمارستانها صورت
آموزش بابت از و ميگيرد تعلق درماني بودجه تنها بيمارستانها به حاضر حال در كه حالي
.نمييابند اختصاص آنها به بودجهاي هيچ
اين در سوئد و انگلستان فرانسه ، آلمان ، كشورهاي از مثال چند ذكر با نيز مشتاقي دكتر
ارائه درماني خدمات نوع بهترين آموزشي بيمارستانهاي در كشورها اين در:ميگويد رابطه
ما كشور در رو اين از دارد وجود نيز ارزنده و مفيد آموزش خوب ، درمان كنار در و ميشود
ممكن نحو بهترين به درمان براي آموزشي تختهاي از كه شود انديشيده تمهيداتي بايد نيز
.شود استفاده
پژوهش و آموزش زمينه در است معتقد نيز لبافينژاد دكتر شهيد آموزشي پزشكي ، مركز رئيس
وابستگي اگر و باشند داشته استقلال كه كنند عمل خوبي به ميتوانند دانشكدهها صورتي در
ابطحي دكتر ديگر طرف از.شد خواهد مرتفع مشكلاتشان باشند مستقل و نداشته جايي به
را تهران استان منطقه درمان و بهداشت سازمان در خدمت سابقه سال كه 15 فردي بهعنوان
از كه مشكلاتي ميرود آن اميد برگرديم از 1372 قبل سالهاي به چنانچه است معتقد داشته
حدودي تا شد ايجاد درماني و بهداشتي منطقهاي سازمانهاي انحلال تعقيب در بعد به سال آن
سازمان شكل به و كلي سياستگذاري يك با درماني مراكز اجماع وي اعتقاد به.شود مرتفع
چارت تاپ و ارتباط نظر از كه سادهتر نحوي به ولي استانها درمان و بهداشت منطقهاي
ميتواند كه است تغييري گيرد قرار سلامت معاونت نظر زير بهداشت وزارت در تشكيلاتي
(ص) اكرم رسول حضرت درماني و پژوهشي آموزشي ، مجتمع رئيس.دهد كاهش را موجود چالشهاي
اسلامي شوراي مجلس پژوهشهاي مركز و بهداشت وزارت مسئولين ميرسد نظر به:ميكند اضافه
به منطقهاي درمان و بهداشت سازمانهاي احياي منظور به را تواماني كارشناسي كار بايد
انجام درماني مراكز از آموزشي مراكز جداسازي و كشور سطح در درمان و بهداشت پوشش منظور
قرار دانشگاهي امور و آموزشي معاونت نظر زير نيز آموزشي مراكز صورت اين در كه دهند
خارج و آموزشي چالشهاي رفع و جامعه سلامت ارتقاي طرح اين اجراي با حقيقت در ميگيرند
دغدغهترين كم كمهزينهترين ، روش اين حال عين در شد ، خواهد ميسر بنبستها اين از شدن
مورد در نيز سهرابپور دكتر حال همين در.است آموزشي سطح ارتقاي براي طرح آسانترين و
پژوهشي امور به پزشكي دانشكدههاي ميشود گفته كه ادغام طرح به وارده انتقاد اين
معاونين انتصاب با ميتوانند پزشكي علوم دانشگاههاي روساي:ميكند پيشنهاد نميپردازند
اختصاص پژوهشي و آموزشي امور به را خود وقت بيشتر درماني و بهداشتي قسمتهاي در قوي
.دهند
نفع به وجه هيچ به فعلي شرايط در بهداشت وزارت از پزشكي آموزش جداسازي وي اعتقاد به
كارشناسي نشستهاي با بايد هستيم مواجه زمينه اين در مشكلي با اگر و نيست جامعه و كشور
.برطرفكرد را اشكالات اين صاحبنظران نظرات كسب با تخصصي و علمي سمينارهاي برگزاري و
كاربردي راهكارهاي دنبال ميبايست دانشگاهها در پژوهش و آموزش ارتقاي براي بيترديد
.گشت ديگري
آموزش نتيجه در و دانشجو پذيرش افزايش ادغام ضرورت معتقدند كارشناسان كلي نگاه يك در
در ولي است بوده سلامت نظام در ايران مردم به خدمت ارائه براي نياز مورد انساني نيروي
رو اين از هستند بيكار پزشكي علوم دانشكدههاي فارغالتحصيلان از زيادي تعداد حاضر حال
.است منتفي پزشكي آموزش ادغام تداوم
استقلال به معتقدند بهداشت وزارت از پزشكي آموزش تفكيك موافقان اين بر علاوه
هياتهاي كمانگيزگي و كيفيت افت ديگر سويي از و شده وارد خدشه ادغام طرح در دانشگاهها
دانشگاهها ، در علوم رشتههاي ساير از پزشكي آموزش پيكره افتادن جدا دانشجويان و علمي
خدمات از مردم نارضايتي و بيمارستاني تختهاي شدن آموزشي دليل به درمان كيفيت افت
ديگر از پژوهشي و غيرآموزشي امور براي دانشگاه مديريت زياد مشغله همچنين و بيمارستاني
.است شده وارد ادغام طرح به كه است انتقاداتي
شده وارد انتقادات به پاسخ در بهداشت وزارت معاون سياري علياكبر دكتر حال همين در اما
ظرفيت راستا همين در ولي بوده آموزشي ظرفيتهاي افزايش طرح اهداف از يكي ميكند تصريح
از دانشجو پذيرش پزشكي رشته در كه طوري به يافته كاهش تدريج به سالانه دانشجو پذيرش
فارغالتحصيلان بيكاري آنكه ضمن يافته كاهش سال 80 در نفر به 2071 سال 68 در نفر 3515
در و است كشور عالي آموزش بخش از بخشها ساير عقبماندگي و توسعهنيافتگي مشكل از ناشي
پاسخگوي بايد بلكه نميباشد كار بازار نياز بر مبتني فقط آموزشي برنامهريزي حال عين
.باشد اجتماعينيز تقاضاهاي
جامعه يا خودگرداني حق معناي به آكسفورد انگليسي فرهنگ در استقلال ديگر سويي از اما
در استاد آزادي مفهوم به علمي محيط در فردي آزادي و است شده معني فردي آزادي و خودگردان
عضو وي كه نهادي دخالت بدون و ميدهد تشخيص مناسب كه نحوي به تدريس شيوه همچنين و آموزش
.استميباشد آن
اطلاق آموزشي نهادهاي به عمدتا استقلال مفهوم كه ميدارد اظهار سال 1992 در وارنوك
و برميگزيند دانشگاه كه اصولي كلي بهطور.آنهاست بدون خودگرداني بيانگر و ميگردد
آن به دانشگاه محيط از خارج قدرتي هيچ يا و هيچكس سوي از ميكند اتخاذ كه تصميماتي
استقلال زمينه در ميكند تصريح مطلب اين بر تاكيد با سياري دكتر.نميشود ديكته
مهم وظايف از ديگر يكي كه جامعه مقابل در مسئوليتپذيري با موضوع نبايد دانشگاهها
.كنند حركت يكديگر موازات به بايد دو اين بلكه قرارگيرند يكديگر مقابل در است دانشگاهها
و فوقتخصص متخصص ، زيادي تعداد بيمارستانها شدن آموزشي با است معتقد همچنين وي
كيفيت بهبود به منجر تنها نه كه شده فراهم مردم نياز به پاسخگويي جهت پيشرفته تجهيزات
.است نموده فراهم اجتماعي عدالت نظر از را دسترسي بلكه گشته خدمات
...شود ارائه علمي مستندات اگر
قاطع اكثريت راي با پيش چندي كه علوم وزارت در پزشكي آموزش ادغام پيشنهاد بيترديد
برقراري و پزشكي آموزش ارتقاي جهت در رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس نمايندگان
و شناسايي عدم دليل به ولي است جامعه به درماني خدمات ارائه نظام در منطقي تعاملات
به نمايندگان از گروهي پيشنهاد به آن هزينههاي تامين چگونگي و اجرا نحوه دقيق ارزيابي
.ماند مسكوت لايحه اين ماه دو مدت
نشدن مطرح نيز اسلامي شوراي مجلس درمان و بهداشت كميسيون مخبر پيرموذن ، نورالدين دكتر
و دانسته نمايندگان نگراني دلايل از يكي طرح اين در را اي هزينه و اجرايي جزئيات
اجرايي محورهاي بر تكيه با كه شد گرفته تصميم مجلس و دولت هيات مشترك جلسات در:ميگويد
مصوبه اين ارسال افتادن تعويق به تصميم رو اين از شود تصويب پختهتر قانوني هزينهاي و
مشكلات نميتوان شتابزده اقدام يك با كه است اين هم واقعيت.شد گرفته نگهبان شوراي به
به بنا رو اين از.كرد رفع كمال و تمام بهطور كشورمان كنوني شرايط در را پزشكي آموزش
برنامهريزي به احتياج ادغام اين فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر گفته
و پزشكي پژوهش و آموزش كيفيت ارتقاي باعث كه نحوي به دارد شده زمانبندي و دقيق سنجيده ،
و درمان بهداشت ، وزير پزشكيان مسعود دكتر اساس همين بر و شود درماني و بهداشتي خدمات
و بهداشت بخش در دولت اهداف تامين به مصوبه اين مخرب آثار به نسبت كشورمان پزشكي آموزش
.ميدهد هشدار مردم به پاسخگويي امكان و هزينه لحاظ از آن آينده بودن نامشخص و درمان
به رسيدن براي كارشناسي و علمي گفتوگوي يك براي را خود آمادگي حال عين در بهداشت وزير
مستندات اگر":ميكند تصريح و نموده اعلام كند تامين را كشور منافع و مصلحت كه حلي راه
".راميپذيريم الحاق طرح شود ، ارائه علمي
...ميبرد سر به جداسازي يا ادغام تداوم انتظار در ما كشور در پزشكي آموزش حال
جهان خرافاتي مردمان
ميشوند رديف كه كفشهايي
پرست وطن شادي
به هفته اين و است مشترك مختلف ملل بين در خرافات از بسيارياست عجيبي پديده خرافات
...پرداختهايم مشتركات اين از بخشي
است ممكن يا ;ميآوريد بدشانسي كه چرا ندهيد قرار ميز روي بر را كفشهايتان هيچگاه&
.بدهيد دست از را كارتان اينكه يا و آورند وجود به گرفتاري شما براي دوستانتان
شما نااميدي با شماست عاشق كه كسي بدانيد افتاد ، شما دست از قيچي اتفاقي طور به اگر &
!كرد خواهد ترك را
!است عاشق آشپز كه بدانيد خورديد ، شور سوپ مهماني ، يا رستوران در اگر&
امتداد در شما كفش پاشنه اگر يا و ميآوريد بدشانسي شد ، چپه اتفاقي طور به كفشتان اگر &
بچسبد ، شما كفش ديگر لنگه پنجه به كفش پاشنه اگر و !باشيد سوغاتي منتظر گرفت ، قرار هم
!ميآيد مهمان كه معناست اين به گيرد ، قرار خط يك در كه طوري به
است ، خوبي نشانه اين كه چرا باشد راحت خيالتان زد ، بيرون شوهرتان بالش از قو پر اگر &
!است وفادار شوهرتان
به كند ، پرواز دوشيزهاي سر بالاي از سينهسرخ پرنده (Valentine) والنتين روز در اگر &
مردي با دوشيزه كند ، عبور گنجشك اگر يا و ميكند ازدواج دريانورد يك با كه است معني اين
پرواز سهره اگر اما و ميشود خوشبخت و داشت خواهد شادي زندگي اما ميكند ، ازدواج فقير
!ميكند ازدواج ثروتمند مردي با او كند ،
روبنده اين !چرا؟ ميدانيد ميكند ، سر بر تور از روبندهاي عروس ، كه ديدهايد حتما &
!ميكند حفظ مردم حسادت و شيطان روح از را او
بر آرزويش اوست ، آن از جناغ بزرگ تكه كه كسي بكنند ، آرزو و بشكنند جناغ نفر دو اگر &
.ميشود آورده
آن دليل.نميشود برآورده هيچگاه كه چرا نكنيد ، تعريف كسي براي را آرزويتان هيچگاه &
آرزوي برخلاف كه است كافي باشد ، درستكار و امين كه هم چقدر هر شما مقابل نفر است ، واضح
!ميگذارد تاثير شما خواسته روي بر او منفي انرژي نتيجه در كند فكر شما
.ميشود آورده بر آرزويتان بيندازيد ، چاهي يا حوض درون به سكهاي كردن آرزو زمان اگر &
و دارد قرار آن وسط در سوراخي كه حوضي.كردهايد امتحان كاشان فين در را رسم اين حتما
سوراخ درون سكه اگر مياندازند ، حوض درون به سكهاي آرزوهايشان شدن برآورده براي مردم
!...گرنه و ميشود آورده بر آرزو بيفتد
عروس پشت بايد داماد و دستپاچگي هيچ بدون شود ، وارد جديد خانه اصلي در از بايد عروس &
.شود وارد
چاي ، برگ مشخصات با مهماني ميآيد ، مهمان گيرد ، قرار چاي روي به كرده دم چاي برگ اگر&
!...لاغر يا چاق
مهمان كه است اين معني به رديف ، يك در گيرد قرار هم كنار اتفاقي طور به فنجانها اگر &
.ميآيد
انجام موفقيت با كارتان كه چرا ندارد شگون برگرديد ، خانه به جايي به رفتن راه در اگر &
!است بهتر برنگرديد ، بوديد ، گذاشته جا خانه در هم چيزي اگر حتي پسشد نخواهد
|