جوان شدهاي رقمي چند
هستيم تو انتظار در
ايراني جوان
همسايه جوان
جوان شدهاي رقمي چند
راه انگار اما نمانده ، راهي سبزرنگ نردههاي تا.نميشود كوتاه كوچه و برميداري گام
رگهايت در خون و ميزند تند و تند قلبتنميشود كوتاه راه و داري رو پيش را ابريشم
با ميآيند آنها.ميشود داغ و گرم سرت و ميشود جمع مغزت توي و ميرود بالايي سر
آنها از دسته كدام جزء تو خوشحال ، و نگران خندههايشان و اخمها با كارنامههايشان ،
!بود خواهي
اما.بدهم چه را مادرم و پدر جواب باشد ، بالا خيلي رتبهام نكند ;ميشوي ترديد دچار
چهار چشمهايت رتبهات ديدن با و ميكند عبور سبزرنگ ميلههاي از دستت ميرسي ، بالاخره
.ميشود تا
&&&
!جوان؟ شدهاي چندرقميرقمي پنج يا رقمي چهار رقمي ، سه رقمي ، دو رقمي ، يك
خواندن كه اعدادي آن از يا بخواني ميتواني نگاه يك با كه است عددهايي آن از رتبهات
خود مال كه باش مطمئن باشد ، كه چه هر رتبهاتنيست امكانپذير هم ويرگول تا چند با آن
:معذوريم دست به رتبه كنكوري جوانهاي توسط عبارات نوع اين شنيدن از ضمن در.است خودت
كامپيوتر حتما بودم ، داده امتحان خوب خيلي من نيست ، من مال رتبه اين شده ، اشتباه"
".است كرده اشتباه
را خودش اثر و است نخنما كه شده تكرار شما از قبل كنكوريهاي توسط قدر اين عبارات اين
.ندارد شما جز صاحبي رتبه اين كه پذيرفت بايد اول پساست داده دست از
عيب جايي يك كارت است معلوم نيست ، دلپذير آنقدرها اگر.تواست عمل كارنامه رتبه اين
حرفها اين وقت الان.گذاشتهاي كلاه خودت دست با را خودت سر وقتها بعضي يا و داشته ،
رشته اميدوارانه و كني جمع را حواست دانگ چهار بايد.است رشته انتخاب وقت حالا.نيست
.كني گزينش را علاقهات مورد
ميدانيد حتما چون كنيم اصلاح قدري بايد را جمله اين شايد خوب "شوي كاره چه ميخواهي"
است بهتر بنابراين.نيست رشته آن در كردن پيدا كار مستلزم رشتهاي هر در تحصيل كه
".داري علاقه رشتهاي چه به" بگوييم ،
ميخواهي.فيزيك معلم يا بشوي عمل اتاق تكنسين ميخواهي پرستار ، يا شوي دكتر ميخواهي
را ، آب عمران مهندسي يا داري دوست بيشتر را مكانيك مهندس روانشناس ، يا شوي حسابدار
.تبريز دانشگاه يا بروي تهران دانشگاه ميخواهي
برنامهريزي حسابي تو آينده براي آنها نه ، يا است يكي مادرت و پدر حرف با حرفت
.كردهاند
&&&
دفترچه توي كه رشته همه اين ميانباشد دنيا كارهاي سختترين جزء شايد رشته انتخاب
چه بايد انتخاب اين براي.كرد انتخاب بايد همه از اول را كدام شدهاند رديف رشته انتخاب
شده تضمين آن شغلي آينده آيا شماست ، علاقه مورد رشته اين آياگرفت نظر در را چيزهايي
چقدر رشته اين به علاقهمندان ميزان.دارد وجود رشته اين در تحصيل ادامه امكان.است
.هست مادرها و پدر دادن پز براي كافي اجتماعي پرستيژ داراي رشته اين.است
كه آنهايي است ، كرده مشغول روزه دو يكي اين در را شما ذهن كه است سوالهايي همه اينها
كدام هر انتخاب با كه ميدانند.است راحت خيالشان دارند ، رقمي دو و رقمي يك رتبههاي
با حسابشان رقميها چهار و رقمي سه اما.دارد وجود قبوليشان امكان رشتهها ازاين
.نيندازند دردسر به را خودشان و نكشند زحمت است بهتر هم رقميها پنج است كرامالكاتبين
گرفته ناديده معمولا كه دارد وجود بزرگ واقعيت يك و كوچك راز يك ميان اين در اما
.ميدهيم قرار شما اختيار در را آن حقالزحمه بدون ما و ميشود
اصلا.گذشت آنها كنار از راحتي به نميتوان است ، پرطمطراق خيلي اسمشان رشتهها از بعضي
و پزشكي رشته مثل.خواندهاند درس حسابي رشتهها اين در شدن قبول اميد به فقط خيليها
.حقوق رشته يا
مشورتي گرفتهاند حقوق ليسانس و خواندهاند پزشكي كه آنهايي با اگر اوقات گاهي اما
.ميشود روشن برايتان چيزها خيلي كنيد ،
.است شده فارغالتحصيل پزشكي رشته در كه است سال چندين كه نصيري مريم مريم ، همين مثلا
حالا اما شد ، رشته اين در قبولي به موفق دادن كنكور سال دو از بعد و خوب رتبه با مريم
پزشكي فقط من گفتم خودم به اما ميشدم ، قبول شيمي ليسانس اول سال ميگويد است پشيمان
و است تدريس مشغول الان گرفته شيمي ليسانس كه دوستم شدم ، مرتكب بزرگي اشتباه.ميخواهم
كاري زمينههاي به ميكردم فكر پزشكي پرستيژ به آنكه از بيشتر بود بهتر شايد.بيكارم من
.بود گرفته را مادرها و پدر پزشكي تب روزها آن.نبود من تقصير البته ميكردم توجه آن
خوب.نكردم پيدا دست بود كار به رسيدن كه هدفم به كشيدم ، بيشتري زحمت من اينكه با اما
و هستند انساني علوم رشته كه آنهايي سراغ برويم حالا.بدهد صبر ما جوان پزشك اين به خدا
.ميكنند فكر حقوق رشته به مدام
آن و.است اختصاصي بسيار آن در كار شرايط كه است رشتههايي نوع آن از هم حقوق رشته
آساني چندان كار البته كه بدهيد تحصيل ادامه بايد رشته اين در كار يافتن براي اينكه
مثل رشتهاي كه حالي در.است زياد تحصيل ادامه براي رشته اين متقاضيان تعداد چون نيست
آنها در شغلي مناسب زمينه است ممكن كه هستند رشتههايي جزو فارسي ادبيات يا جامعهشناسي
تحصيل ادامه صورت در و نيست حقوق رشته سختي به آنها در تحصيل ادامه مكان اما نباشد مهيا
.مهياميشود مناسبتري شغلي زمينه رشته اين در
.دارند مناسبتري كار زمينه كارشناسي رشتههاي به نسبت هم كاردانيها از بعضي حتي
.ميرسي هدف به رشتهها اين در تحصيل سال دو با ماندن ، محصل سال چهار جاي به بنابراين
همين از را چيز همه نميتوان بنابراين.رشتههاست نوع همين جزو حسابداري رشته كارداني
چون.نباشيد نگران خيلي كردهايد ، كسب بالاتري رتبههاي كه شمايي پس.كرد پيشبيني الان
اما نباشد دهنپركن آن اسم گرچه كه كنيد انتخاب را رشتهاي بالا رتبه همين با است ممكن
دستهاي آن جزو اينها.ماندهاند دودل هم بعضيها.دارد بيشتري تضمين آن شغلي آينده
نظري كسي هر ماندهاند خواهرزاده و عمو دختر و خاله پسر مادر ، و پدر حرف ميان كه هستند
خود آموزشي كلاس تا ميگردد دودل آدم يك و بيكار گوش يك دنبال كسي هر تجربهاي ، و دارد
.بياندازد راه به را نصيحت و پند بساط و كند برگزار را
را كاري خودت ميل برخلاف كه شدهاي مجبور بار چند است ، سختي كار چه گفتن "نه" راستي ،
نداشتهاي ، ديدنش به علاقهاي اصلا كه رفتهاي فيلمي ديدن به دوستانت با مثلا دهي؟ انجام
بدهي كسي به را كتابت شدهاي مجبور وقت هيچ مثلا افتادهاي رودربايستي توي جوري يك اما
.نه بگويي و كني نگاه چشمهايش در صاف نتوانستهاي اما.نيست خوبي امانتدار ميداني كه
موقع اما بشنوي را همه حرف بايد.محكم و قرص هم خيلي بگويي ، بايد را "نه" بار اين اما
رتبهات رقم به بيخيال كني ، انتخاب خودت را رشتهات و بزني كنار را همه گرفتن تصميم
از روشنتري آينده خوب چندان نه رتبه همين با تو شايد.نكن فراموش را كوچك راز نكن ، فكر
.چهديدهاي را خدا باشي ، داشته رقميها دو و رقميها يك رتبه
هستيم تو انتظار در
نيستند ، آنها ما موضوع بار اين اما شنيدهايد بسيار ايران خياباني نوجوانان از حتما
نوجوان هفتهزار.شدهاند خيابانها آواره بدجوري انگار كه هستند آلماني نوجوانان بلكه
پايتخت برلين شهر در نفر هزار سه تعداد اين از و ميكنند زندگي خيابانها در آلماني
وجود اصلي عامل فقر و بودن سومي جهان كه ميشد تصور هميشه شايد.ميبرند سر به آلمان
نوجوانان اخراج يا و فرار كه ميدهد نشان آمار اين اما است خياباني نوجوانان و كودكان
نگهداري به والدين علاقه عدم موارد از بسياري در بلكه.نيست فقر نتيجه هميشه خانواده از
را آنان مستمر شتم و ضرب و عمل شدت يا و زناشويي زندگي شدن متلاشي منزل ، در خود فرزندان
يك هماكنون.است داده سوق خيابانها در سرگرداني و منزل از ناخواسته فرار اين به
در.كنند معاش امرار ميتوانند "اجتماعي كمكهاي" دريافت با فقط نوجوان و كودك ميليون
بزرگ شهرهاي در.ديد ميتوان شهر مركزي راهآهن اطراف در را كودكان اين غالب برلين شهر
از گروه اين كه آنچه.ديد ميتوان را صحنهها همين نظير..و كلن فرانكفورت ، هامبورگ ،
به گروهي صورت به آنها كه است اين داده قرار آلماني جامعهشناسان توجه مورد را نوجوانان
.آوردهاند روي هرويين و ماريجوآنا حشيش ، مانند مخدر مواد
آنان شده مصرف سرمهاي بسيار ، اتومبيلهاي با شدهاند مجبور امداد سازمانهاي مامورين
حتيالمقدور ايدز مهلك بيماري اشاعه از تا كنند تعويض نو بهداشتي سوزنهاي با را
.كنند جلوگيري
صورت به حاضر حال در كه دارد وجود "الكساندر ميدان" نام به ديگري محله برلين شهر در
خانم.است شده مبدل شهر اين در خياباني آواره كودكان و پانك گروههاي تجمع مركز دومين
كودكان فرار مرحله اولين معمولا":ميگويد امدادي سازمان مسئولين از يكي "برگ گئورگ"
آنان.ميشود آغاز مدرسه از فرار با خياباني سرگردان افراد به شدن تبديل و خانواده از
.ميشود مسافران و توريستها خشم باعث غالبا كه ميآورند روي عابران از تكدي به ابتدا
زندگي محلميدهند دشنام آنها به و ميكنند تلقي مزاحمت خود براي را آنها مراجعه زيرا
از نقاطي در خوابيدن بر علاوه آنان است ، غمانگيز نوجوانان اين آوردن صبح به را شب و
با گفتوگو در.ميرسانند صبح به را شب فروپاشي حال در و متروك ساختمانهاي در خيابان
و كرده ذكر كودكانه تصميم اين عامل را والدين شديد بيمهري برخي نوجوانان قبيل اين
.دانستهاند اساسي عامل را اجباري طرد و اخراج هم پارهاي
بخش.نشود قطع كاملا ارتباطشان تا داده خود فرزندان به همراه تلفن والدين از برخي
امداد سازمانهاي و اجتماعي امور ادارات كمك با توانستهاند راندهشدگان اين از محدودي
نوبت دو يكي هفته در كه مذكور مامورين توسط و شده داده اسكان اشتراكي صورت به منازلي در
.ميشوند واقع خواند ، سرپوشي را آن بتوان شايد آنچه مورد ميكنند سركشي آنان به
خياباني نوجوانان اوقات.ميشود برقرار مربيان و آنها بين صميمانه رابطه ندرت به اما
سرگرمي بهعنوان يكديگر دور به شدن جمع و بادهگساري به مخدر مواد مصرف بر علاوه
بيماريهاي يا و گوارش دستگاه بيماريهاي به آنان از بسياري سوءتغذيه اثر در.ميگذرد
تنها و است شدهاي فراموش تحصيلموضوع و مدرسه.شدهاند مبتلا هپاتيت انواع مانند مسري
.قطعنكردهاند مدرسه با را خود ارتباط هنوز آنان از انگشتشماري تعداد
و وحشت گرفتار آنان از تعدادي.است بررسي قابل نيز كودكان فرار از پس والدين رفتار
به عبارت اين آنان آگهيهاي در.ميكنند اقدام خود نوجوانان يافتن براي و شده اضطراب
تلفني شماره پايان در و ".داريم دوست را تو ما" ".هستيم تو انتظار در":ميخورد چشم
.ميخورد چشم به خانواده با تماس براي
كودكان اطلاع به را مطالب اين ما:ميدارد اظهار امداد سازمان رئيس "هلگافريتس" خانم
به خود فرزند حيات از علامتي حداقل كه است آن والدين از برخي آرزوي.ميرسانيم فراري
پليس مامورين هيچگاه مواقع قبيل اين در.شدهاند پشيمان خود رفتار از آنانآورند دست
ترغيب والدين با ارتباط به را آنها كه ميكنيم سعي بلكه.نميدهيم قرار جريان در را
.نشود قطع اعتماد رشته تا كنيم
مواردي چنين در.بازگردند خود خانواده به ميخواهند و شدهاند پشيمان آنها از دستهاي
فراري فرزند با آشتي به را آنان تا ميكنند سعي خانوادهشان با ارتباط در امداد مسئولان
و ياس گرفتار چنان مدتي از پس برخي.نيست يكسان هم فرزندان روحيه.كنند ترغيب خود
آوردن ياد به با آنان.دارند دلجويي و روحي حمايت به نياز شديدا كه ميشوند سرخوردگي
برافروخته هستند ، آن گرفتار كه شرايطي به نسبت بيداري و آگاهي و گذشته آنها بر آنچه
.شدهاند
در":است خواندني نيز اعتياد امور در آلمان دولت مسئول "مرگ كاسپرس ماريون" خانم گزارش
سال 1999 به نسبت درصد كه 12 سپردهاند جان مخدر مواد اثر در نفر ميلادي 2030 سال 2000
مصرف مخدر مواد سال 2000 در بار نخستين براي كه جواناني تعداد.است يافته افزايش
كساني سن معدل.است داشته فزوني درصد گذشته 8/9 سال به نسبت كه است نفر كردهاند 22584
.است بوده سال افراد 9 اين مخدر مواد مصرف معدل و سال سپردهاند 30 جان كه
دويست آنان تعداد كه مينوشند الكلي مشروبات روزه همه و منظم بهطور جوانان يكسوم
مصرف به زود بسيار جوانان.هستند ساله تا 24 سنين 14 بين جوانان معتادان.است نفر هزار
سيگاري جوانان يكچهارم است شده محاسبه سال آنان 6/13 سن معدل و ميآورند روي سيگار
.رويميآورند سيگار مصرف به پسران از زودتر دختران و هستند دائمي
ميگويد وي.ميكند عنوان "جويي لذت فرهنگ" كشورش در را اعتياد علت "كاسيرسمرگ" خانم
نوع چند بنابراين باشند خونسرد و سرحال و شنگول هفته آخر در ميخواهند آلماني نوجوانان
.ميكنند استفاده هم با را مخدر مواد
ايراني جوان
تنهابي گنج
هاشمي اكبر
نفس نميتواني ديگر ميكني احساس و ميشود حبس سينهات در نفس و سنگين سينهات قفسه
.چرا ديگر تو بميرم الهي:ميگويد يكي فاصله ، با و سنگين ميكشي ، اما بكشي
.هواست آلودگي از:ميگويي ميكني باز را پنجره
.داري آلرژي حتما:ميگويد ديگري
.نخور هندوانه و بادمجان و خربزه گوجه ، :ميگويد يكي
.هيچ ديگر و است همين خاطر به شده ، گرم حد از بيش هوا:ميگويد ديگري
.ميگيري پيش را دكتر مطب راه و پشتت مياندازي را كولهات و ميگذاري را گوشي
موسيقي و گذاشته گوشش بر هدفون گوشي دكتر گويي و ميدهد تكان آرامي به را سرش دكتر
بلند شو ، بلند:ميگويد و پشتت ميزند دكتر ميپرد ، سرت از برق.ميشنود ملايمي و غمگين
.سالمي نيست ، هيچيت تو برو شو
...چرا پس:ميگويي
شدهاي؟ عاشق است وقت چند:ميپرسد خنده با كني تمام را حرفت نميگذارد
!!عاشق:ميگويي
.ندارد اشكالي هيچ جانم ميدانم ميدانم:ميگويد
.دكتر آقاي ندارد اشكال چيزي چه:ميپرسي
...كن خوشحالي و باش شاد برو است تنگي دل تو درد (ميخندد) عشقي شكست:ميگويد
دلتنگم من چرا ميپرسي خودت از بار هزار و ميكني فكر خودت با بيرون ميزني مطب از
و هستند اطرافت در كه آنهايي همه بودن با حتي هستي تنها ميكني احساس و نمييابي پاسخي
.داري دوستشان
.نيست هم بدي چيز تنهايي:ميگويد دوستت
.ميآورد بند را نفسم اينكه براي:ميگويي تو و
.دارم دوست بودن جمع با مثل را تنهايي من نه:ميخندد
.نميشود سنگين سينهات:ميپرسي
.ميشوم آرام ميكنم درددل و ميزنم حرف كسي با وقتي اما ميشود:ميگويد
.نباشد كسي اگر:ميپرسي
.دارم دوست را تنهايي هم باز نباشد هم كسي اگر:ميگويد
؟!چرا
همه و چيز همه از را خودم ميكنم پيدا فرصت و ميكنم فكر خودم به تنهايي در:ميگويد
چند كه كنم فكر تنهايي در پارك در حتي يا رودخانه كنار و جنگل و كوه توي بروم و بكنم كس
اصلا و نه يا بودهام موفق نكردهام چه و كردهام كار چه سال چند اين در و دارم سال
.كنم چكار ميخواهم آينده براي
.نيستي اميدوار آينده به كه موقعي حتي:ميپرسي
.موقع آن حتي:ميگويد
.باشد نداشته وجود اطرافت در بودن دلخوش براي چيزي اگر حتي:ميگويي
.هم موقع آن حتي:ميگويد
رسيده آخر به دنيا ميكنم فكر هستم تنها ميكنم احساس و ميشوم دلتنگ وقتي:ميگويي
.است
تنها نيوتن اگر ميپرسم خودم از ميشوم تنها وقتي نداره آخر دنيا !ديوانه:ميگويد
ميكرد فرصت آيا نداشت بودن تنها براي فرصتي هيچ و باشد ديگران با مدام بود قرار و نبود
بتهوون اگر يا كند كشف را زمين جاذبه ميافتد سيب وقتي و بكشد دراز سيب درخت يك زير
اما.باشد دنيا آدم تنهاترين و غمگينترين او تا شود باعث كرياش ميتوانست كه ناشنوا
بدون ميتوانست گاليله يا و كند خلق را جهان موسيقي شاهكارهاي تنهايياش در توانست او
خلق را اثري و مينويسند كه آنهايي همهاست گرد زمين كه بفهمد تنهايي لحظات داشتن
.است آمده وجود به تنهايي و دلتنگي روزهاي در آثارشان جاودانترين و بهترين ميكنند
نكردهاي؟ كشف را چيزي چه تو:ميپرسي
.را تو:ميگويد
.باش جدي كمي:ميگويي
.كردم پيدا تنهايي همين در را دوستيمان و را خودم و را تو من هستم جدي كن باور:ميگويد
ميكشي ، دراز سبز زمين روي.ميروي طبيعت دامن به روز همان فرداي.چيزينيست كم دوستي
فكر فكر ، ميكني فكر.است ايستاده روبهرويت كه كوهي بهميكني نگاه آبي آسمان به
برگشتن موقع و ميروند و ميآيند سبكبال چقدر ابرها اين و است محكم چقدر كوه اين راستي
ميرسي كه خانه بهسبكبال ابرها مثل و شدهاي محكم كوهها مانند هم تو ميكني احساس
.ميخندد خوشحالي از مادر.ميكنند نگاه همه و آمدم من سلام ميزني فرياد
.است خوب حالت:ميپرسد يكي
.خوب خوب:ميگويي
ميخواهم گشنهام نه ميگويي آمده بند نفست هم باز ميپرسد يكي ميكني باز را پنجره
.زندگي از ببرم لذت و بخورم را هوا همه
.پيداكردهاي گنج خوشحالي ، خيلي:ميپرسد تعجب با
.گنج كردهام پيدا گنج من ميزني فرياد بعد و ميكني فكر خودت با
همسايه جوان
جهان اينترنتي بزرگ آرشيو دومين
اينترنتي آرشيو مبتكر كه آمريكا در الكترونيكي انتشاراتي شركت صاحب "بروستركال"
كتابخانه:ميگويد الاهرام روزنامه با مصاحبه در است مصر اسكندريه بزرگ كتابخانه
سيستم از آمريكا كاليفرنياي كتابخانه از بعد كه است جهاني كتابخانه دومين اسكندريه ،
تا 2001 از 1996 مكتوب صفحه ميليارد گيرنده ، 10 بر در كه است برخوردار اينترنتي بايگاني
پنج در كه است كتاب ميليون يك و آمريكايي - مصري تلويزيوني برنامه ساعت و 200 ميلادي
.شد خواهد اهدا آمريكا ، كارنجي دانشگاه كتابخانه سوي از آينده سال
آمريكايي دانشجويان
ميپرسند اسلام از
آوردن روي افزايش از آمريكا دانشگاههاي آمريكا ، در سپتامبر رويدادهاي 11 از پس
اطلاع اسلام ، و عرب جهان پيرامون درسهايي زمينه در تحصيلات به كشور اين دانشجويان
.دادند
كه داشت اظهار ميشيگان ، دانشگاه استاد باردنشتاين كارول خانم روزنامهها نوشته به
دانشجويان از زيادي عده مهم ، مسائل و شناخت بحراني ، حالتهاي در دشمن شناسايي به تمايل
خاورميانه جامعههاي و تاريخ اسلام ، پيرامون كلاسهايي در حضور جهت كه داشته آن بر را
از را ابهام و گيجي احساس اطلاعات ، اين به يافتن دست و آگاهي:كرد اضافه وي.كنند اقدام
جهان از را خود سابق منفي افكار ميخواهند دانشجويان از خيلي:داد ادامه وي.برد بين
كجا از تروريستها كه بدانند ميخواهند ديگر عدهاي كه حالي در.كنند تاييد عرب
خارجي سياست به يا و داشته خاورميانه جامعه به ارتباطي اخير حملههاي آيا و آمدهاند
برميگردد؟ آمريكا
تعداد:كرد اعلام شيكاگو دانشگاه پژوهشهاي و تحقيقات مركز معاون "روك راستي"
اين كه است ، شده برابر سه تا دو عربي زبان آموزش جهت تحصيلي سال اول نيمه در دانشجويان
همچنانكه.كند استخدام رشته اين تدريس براي را جديدي اساتيد دانشگاه تا شده باعث مسئله
خاورميانه تاريخ درسهاي از استقبال و درصد الي 50 فارسي 30 زبان آموزش به آوردن روي
تعداد هاروارد دانشگاه در ،"گرانادا ويليام" گفته به.است داشته افزايش تا 02درصد نيز
نفر به 270 نفر از 120 ميگيرند فرا را خاورميانه به مربوط دروس كه دانشجوياني
.رسيدهاست
بسياري:كرد اعلام شيكاگو دانشگاه در خاورميانه تمدنهاي و زبان بخش رئيس "دونر فريد"
بعدي ترم انتظار در بايد نتيجه در بودند شده آغاز سپتامبر واقعه 11 از قبل كلاسها از
.شد آگاه استقبال ميزان از تا بود
دانشجويان ، تعداد افزايش بدون آمريكا عليه تهاجم از پس روز يك هاروارد دانشگاه در
تعداد آينده ترم در كه ميكند پيشبيني "گرانادا" استاد وليكن شد آغاز عربي درس آموزش
از قبل عرب جهان پيرامون تدريس ميشيگان دانشگاه در.يابد افزايش رشته اين در دانشجويان
زبان آموزش درسهاي مورد در ولي شد شروع ملاحظهاي قابل تغيير هيچگونه بدون اخير تهاجم
.است بوده افزايش شاهد 40درصد شد ، آغاز سپتامبر پايان كه
برگزار موضوع اين پيرامون كنفرانس پنج ميشيگان دانشگاه آمريكا ، عليه تهاجمات زمان از
پيرامون درنگهايي خاورميانه ، اسلام و متحده ايالات" عنوان كه اخير كنفرانس و كرده
از خارج آنان اغلب كه بود حاضراني از مملو نفري كنفرانس 600 سالن داشت ، را "كنوني موضوع
.بودند ايستاده سالن
داشت اظهار واشنگتن در تاون جورج دانشگاه عرب معاصر تحقيقات مركز از "كيفرلي ليز" خانم
سپتامبر از 11 عرب جهان بررسيهاي پيرامون تلفن يا اينترنت طريق از اطلاعات درخواست:كه
نام ثبت يا عربي زبان آموزش پيرامون مايلند كه هستند زيادي افراد و شده برابر دو تاكنون
.كنند كسب اطلاعات زبانها آموزش مراكز در
خصوصي تدريس
فقهي جدال و
.است شده معلمان و دانشآموزان براي مشكلاتي آمدن وجود به باعث ديني فتواي يك است مدتي
بابت خود علماي بين فقهي درگيريهاي شاهد مصر ديني فضاي الرايه قطري روزنامه نوشته به
كرد صادر فتوايي شيخالازهر طنطاوي سيد محمد دكتر.است بوده معلمان خصوصي تدريس مسئله
دكتر.است كرده تلقي امانت در خيانت را آن و شده اعلام حرام خصوصي تدريس آن موجب به كه
اعلام و جسته تمسك فتوا اين به خود نوبه به مصر پرورش و آموزش وزير بهاءالدين كامل حسين
خصوصي تدريس لايحه اين در كه داده ارائه وزيران شوراي به را لايحهاي وي كه است كرده
خود كار از باشد ، كرده خصوصي تدريس به اقدام آموزگاري اينكه اثبات صورت در و ممنوع
.شد خواهد بركنار
فتواي كه كرده درخواست اوقاف وزارت در روحانيون و پيشوايان از پرورش و آموزش وزير
نيز دانشآموزان اولياي از و كنند اعلام را خصوصي كلاسهاي تحريم پيرامون شيخالازهر
فتاوايي ديگر برابر در فتوا اين.كنند درك را جامعه بر خصوصي درسهاي خطرات است خواسته
در و نداشته چنداني مقاومت دانسته ، جايز خاصي شرايط در را خصوصي كلاسهاي برگزاري كه
.است كرده تضعيف را خصوصي تدريس كنندگان تحريم ديدگاههاي نتيجه
شيخالازهر فتواي با كه كرده صادر را فتوايي مصر مفتي "فريد نصر" دكتر ديگر سوي از
خود وظايف معلم اگر كه طوري بهنيست حرام خصوصي كلاسهاي كه است معتقد وي.دارد تناقض
مسئله اين نكند ، خصوصي معلم گرفتن به وادار را كس هيچ و دهد انجام خوبي به كلاس در را
.ميشود تلقي خير امر در مشاركت
|