براي بايد كشور فضاي :پرورش و آموزش وزير
شود آماده اقتصادي فعاليتهاي
اصلاح نيازمند تربيت و تعليم در تحول
نگرشهاست
ايراني موسيقي آوازهاي و دستگاهها معرفي
گذشته سال در
شد احداث كشور در جديد كتابخانه 96
ميشود تاسيس "خارجي سياست" پژوهشكده
سلامت سنجش طرح پايگاه فعاليت 6 تمديد
انگور تبرك و مريم حضرت عيد
كارنامه شماره جديدترين در بورخس
شد منتشر شوكران جديد شماره
!ميروند؟ نابودي روبه فرهنگها خرده
براي بايد كشور فضاي :پرورش و آموزش وزير
شود آماده اقتصادي فعاليتهاي
رفع براي نيروهايكارآفرين تربيت به قادر بايد كشور تربيتي نظام:فرهنگي علمي گروه
افزوده ارزش و اقتصادي فعاليتهاي ايجاد طريق از كشور مالي و اعتباري تنگناهاي
.باشد
در كردستان استان جمعفرهنگيان در شنبه روز پرورش و آموزش وزير "حاجي مرتضي"
فعاليتهاي براي بايد را كشور فضاي و است درآمد كمبود كشور اصلي مشكل:افزود سنندج
.كنيم آماده اقتصادي
دليل همين به و است اصلي ركن پرورش و آموزش هدف اين تحقق براي:گفت وي
با وياست حرفهاي و فني و كاردانش مراكز توسعه به وزارتخانه اين سمتگيري
فكر كارآفرين نيرويهاي تربيت و كارآفريني بحث به كمتر تاكنون اينكه به اشاره
نظام و پرورش و آموزش اصلي وظيفه كارآفرين نيروهاي تربيت:افزود كردهايم ،
.است كشور تربيتي
اصلاح نيازمند تربيت و تعليم در تحول
نگرشهاست
جديد ، تعاريف ارايه مستلزم پرورش و آموزش در اساسي تحولات ايجاد:فرهنگي علمي گروه
.است تربيت و تعليم جهاني پيشرفتهاي با همگامي و نگرشها اصلاح نو ، انديشه
روز كه پرورش و آموزش وزارت تربيتي امور و عمومي آموزش معاون "موسوي سيدمختار"
ميگفت سخن ابتدايي پرورش و آموزش دفتر آموزشي گروههاي جمعاعضاي در يكشنبه
مشاركتي نظام جايگزيني نگرشها ، اصلاح نيازمند تربيت ، و تعليم نظام در تحول:افزود
علاقه و معلمان خانوادهها ، خواست و اراده به اساسي توجه و رقابتي جاي به
.است دانشآموزان
و آموزش نظام در تحولي گونه هيچ مولفهها ، اين به توجه بدون:كرد تاكيد وي
.افتاد نخواهد اتفاق پرورش
:كرد تصريح موسوي تربيتي ، امور و عمومي آموزش معاونت عمومي روابط گزارش به
اين به را ما پرورش و آموزش مقوله به نگاه زواياي و برنامهها در تجديدنظر
"محور نتيجه" نظام جايگزين بايد "فرايندمحوري" و "مداري روش" كه ميرساند نتيجه
.شود
ايراني موسيقي آوازهاي و دستگاهها معرفي
سلسله آن ويژگيهاي شناسايي و ايراني موسيقي معرفي منظور به:فرهنگي علمي گروه
هنرهاي پژوهشهاي مديريت سوي از "ايران دستگاهي موسيقي در پژوهشي" عنوان با برنامههايي
.ميشود برگزار فرهنگي ميراث سازمان سنتي
مختلف رديفهاي نشست در 14 كه است "عبدلي محمد" فعاليت حاصل دستگاهي ، موسيقي در پژوهش
دو در آواز پنج و پنجگاه راست ماهور ، نوا ، همايون ، چهارگاه ، گاه ، سه شور ، همچون موسيقي
.ميگيرد قرار بررسي مورد همايون و شور دستگاه
بر در را اصفهان بيات و دشتي افشاري ، ترك ، بيات ابوعطا ، آوازهاي همايون ، و شور دستگاه
.ميگيرد
اجراي با ترك بيات آواز بررسي كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
.ميشود برگزار سازمان ، اين اجتماعات تالار در ماه مرداد سرمست ، 29 گروه
گذشته سال در
شد احداث كشور در جديد كتابخانه 96
تعداد 96:كرد اعلام كشور عمومي كتابخانههاي امناي هيات دبيرخانه:فرهنگي علمي گروه
عمومي كتابخانههاي به گذشته سال در مربع متر و 682 هزار زيربناي 35 با كتابخانه باب
.شد افزوده كشور
كل تعداد دبيرخانه اين اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط يكشنبه روز گزارش به
.كرد ذكر باب و 515 هزار يك سال 80 ، آخر تا را كشور عمومي كتابخانههاي
به 12 جلد و 711 هزار و 121 ميليون از 11 نيز كشور عمومي كتابخانههاي كتاب تعداد
.يافت افزايش جلد و 663 هزار و 460 ميليون
دو به افزايش ، نسخه و 831 هزار با 227 كتابخانهها مجلات تعداد:ميافزايد گزارش اين
.رسيد نسخه و 599 هزار و 741 ميليون
و 697 ميليون را 40 سال 80 در مراجعان تعداد همچنين كشور عمومي كتابخانههاي امناي هيات
افزايش نفر و 542 هزار و 234 ميليون سه گذشته سال به نسبت كه كرد ذكر نفر و 751 هزار
.داشت
امانت به را كتاب جلد و 850 هزار و 227 ميليون حدود 32 گذشته سال در مراجعان تعداد اين
.ميدهد نشان را افزايش جلد و 208 هزار كه 557 بردهاند
دو ، به سه درجه از باب ، يك 30 به دو درجه از كشور در كتابخانهها درجه ارتقاي گزارش اين
.است شده ذكر باب هشت را به 3 درجه 4 از و باب 115
بهدبيرخانه كشور سراسر از غيردولتي عمومي كتابخانه تاسيس براي تقاضا تعداد 25 همچنين
واحد سه) عمومي كتابخانه باب مجوز 4 مذكور مدت در كه است رسيده كتابخانهها امناي هيات
.است اقدام دست در مابقي و شده صادر (خوزستان استان در واحد يك و تهران استان در
ميشود تاسيس "خارجي سياست" پژوهشكده
وابسته خارحي سياست پژوهشكده ايجاد با عالي آموزش گسترش شوراي:فرهنگي علمي گروه
.كرد اصولي موافقت خارجه امور وزارت به
عالي آموزش گسترش شوراي فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
شش ايجاد و شاهرود دانشگاه در علومانساني و كشاورزي دانشكدههاي ايجاد با
سمنان ، ساوه ، شهرهاي در پرورش و آموزش به وابسته حرفهاي و فني آموزشكده
.كرد قطعي موافقت اشرفيه آستانه و ممسني سيرجان ،
سلامت سنجش طرح پايگاه فعاليت 6 تمديد
سنجش طرح در شركت به موفق تاكنون كه دانشآموزاني خانواده رفاه براي:فرهنگي علمي گروه
.شد تمديد ماه شهريور تا 27 تهران در سنجش طرح پايگاه فعاليت 6 نشدهاند ، نوآموزان سلامت
نوآموزان روان بهداشت و شنوايي ، بينايي سنجش و ارزيابي براي خانوادهها مراجعه مهلت
پايگاه فعاليت 6 كه بود ماه مرداد تا 20 سنجش طرح پايگاههاي به دبستان ، به ورود آماده
.داشت خواهد ادامه شهريور تا 27 سنجش طرح
پايگاه و منطقه 4 در صدر باقر محمد پايگاه تهران ، منطقه 2 در (س) الزهرا فاطمه پايگاه
.ميكنند فعاليت شده ، تعيين مهلت تا منطقه 5 در ابروشن حافظ شهيد
منطقه در بنتالهدي پايگاه و منطقه 15 در بعثت پايگاه منطقه 11 ، در قدس پايگاه همچنين
.ميپردازند دبستان به ورود آماده نوآموزان سنجش به پرورش و آموزش 17
انگور تبرك و مريم حضرت عيد
ايران ارامنه فرهنگي اعياد به نگاهي
ماه يكشنبه 18 روز رو ، اين از است ، مريم حضرت عيد برگزاري روز آگوست ماه يكشنبه سومين
در.شد برگزار ارمنيان كليساهاي در مريم حضرت عيد ،(بود مردادماه با 27 مصادف كه) اگوست
براي كه ميشود خوانده شاراگانهايي و شده برگزار كليسا در رباني عشاء مراسم روز ، اين
ارمني موسيقي مقامهاي براساس كه است خاصي موسيقي شاراگانها.است شده سروده مريم حضرت
آوازهاي و شاراگانها اين.است شده گرفته انجيلي غير مذهبي متون از آن كلام و شده سروده
احترام مورد همواره مريم حضرت.است برخوردار ويژهاي جايگاه از ارمني كليساي مذهبي
از كه سرودهاند مريم حضرت درباره اشعاري ارمني شعراي است ، مسيحيان فرقههاي تمامي
را اشعار اين مجموعه لبنان كشور در آنتيلياس مقيم جاثليق و است ارمني ادبيات شاهكارهاي
.است رسانده طبع به
خلق مريم حضرت زندگي از آثاري اروپا ، مجسمهسازان و نقاشان مشهورترين وسطي ، قرون در
.است برخوردار جهاني معروفيت از كه كردهاند
يادبود لوحههاي نصب به اختصاص كليساها ديوار از بخشي كاتوليك ، ارمنيان كليساهاي در
بر مريم حضرت نام به لوحهاي نيازشان ، شدن برآورده از پس نذركنندگان.دارد مريم حضرت
.ميكنند نصب مزبور ديوار روي
مراسم كهن ، سنت يك طبق روز ، اين خاص رباني عشاء مراسم پايان از پس مريم حضرت عيد روز در
لحاظ ازميشود گفته "اورهنگ خاقوق" ارمني به انگور تبرك رسم.ميشود آغاز انگور تبرك
زماني تقارن تنها.ندارد وجود ارتباطي هيچگونه انگور تبرك و مريم حضرت عيد ميان مذهبي
.شود برگزار روز يك در مريم حضرت عيد و انگور تبرك رسم كه است شده باعث اقليمي شرايط و
و ميشود برگزار خاصي مراسم دارند ، مريم حضرت نام كه كليساهايي در مريم حضرت عيد روز
ماري ، مريم ، :مانند دارند ارتباط مريم نام با بهطريقي يا و است مريم نامشان كه كساني
ديدار به آشنايان و اقوام و ميگيرند جشن را روز آن عصر..و ماركاريد لوسيگ ، تاكوهي ،
تبرك رسمميشود پذيرايي آنها از و ميگويند تبريك را آنها نام روز عيد و ميروند آنها
و شكوه"شاراگان انگور ، تبرك رباني عشاء مراسم در.است باستان ارمنيان مراسم از انگور ،
و ميكنند تلاوت مقدس انجيل از آياتي آن از پس ميشود ، خوانده "مقدس صليب بر جلال
پيدايش و جهان آفرينش از نيايش هنگام ميگيرد ، انجام انگور تبرك روز نيايش سرانجام
پروردگار درگاه از و شده بازگو مسيح حضرت ظهور و الهي بهشت مواهب و نباتات و گياهان
انگور ، تبرك مراسم در شركت براي و دارد نگاه دور گناه از را آدميان ميشود ، استدعا
روحاني مقام و ميشود اجرا انگور تبرك مراسم رباني ، عشاء مراسم انجام از پس.سازد آماده
شده متبرك انگور مقداري ارمنيان ، از يك هر سپس ميدهد ، تبرك را انگورها بار سه كليسا در
نرفتهاند ، كليسا به كه خانواده افراد ديگر با را آنها و ميبرند خانه به كليسا از
.ميخورند
خودداري انگور خوردن از انگور تبرك جشن و مريم حضرت عيد رسيدن فرا تا ارمنيان از بسياري
از يك هر ميدانند ، مجاز را آن خوردن كليسا ، در انگور تبرك مراسم انجام از پس ميكنند ،
جشن طريقي به را انگور تبرك و مريم حضرت عيد زمين ، ايران ارمنينشين روستاهاي و شهرها
ارمنيان:ميكنيم بازگو خرقان روستاهاي در را مراسم اين اجراي نمونه براي ميگيرند ،
تا روستاييان از يكي اگرميگرفتند روزه مريم ، حضرت عيد از پيش روز پنج خرقان روستاهاي
خواسته آنها از كه آن بدون روستاييان ديگر بود ، نيافته پايان كارهايش روزه ايام آغاز
.ميرساندند پايان به را او تمام نيمه كارهاي و ميشتافتند روستايي آن ياري به باشد ، شده
ميرفتند ، كليسا به و ميپوشيدند نو لباس مريم حضرت عيد روز خرقان روستاهاي ارمنيان
مراسم آن ، از پسميكرد اجرا را مريم حضرت تولد روز رباني عشاء مراسم روحاني ، مقام
.ميبردند خانه به شده متبرك انگور مقداري يك هر روستاييان.ميشد انجام انگور تبرك
حضرت عيد روز در بودند كرده نذر كه كساني بود ، كردن قرباني خرقان ، ارمنيان رسوم از يكي
ورودي در روي بر قرباني خون با و ميدادند انجام را قرباني مراسم كنند ، قرباني مريم
.ميكردند رسم صليب علامت خود خانه
سرور و جشن به و ميشدند جمع خانواده بزرگ خانه در خانواده هر اعضاي روز اين در
.ميپرداختند
هويان آندرانيك
كارنامه شماره جديدترين در بورخس
اصلي بخش پنج شامل نشريه اين شماره نهمين و بيستشد منتشر كارنامه ماهنامه جديد شماره
اخبار آنها كنار در كه است مهاجرت ادبيات و داستان شعر ، مقالات ، ،(ويژه بخش)جمعخواني
.است رسيده چاپ به نيز روز ادبي
ميرعلايي ، احمد از آثاري كه ميشود بررسي بورخس لوئيس خورخه آثار و شخصيت ويژه ، بخش در
در.ميدهند تشكيل را آن مطالب...و ترابي علي آريان ، امير عنقايي ، كسرا كاشيگر ، مديا
علي سيد سپانلو ، علي محمد.دارند مقاله سركيس بيت كورش و شهرجردي پرهام مقالات ، بخش
ايگور و خلبنكوف وليمير ماياكوفسكي ، و داخلي شاعران از كريمي افشين و بندري موسي صالحي ،
.است رسيده چاپ به كارنامه از شماره اين در شعرهايشان كه هستند خارجي شاعران از سوريانين
جمله از كشاورز فروغ و بجنوردي ندا كلانتري ، پرويز سليماني ، كيومرث گليترقي ،
غياثي ناصر ترقي ، گلي از مطالبي نيز مهاجرت ادبيات بخش درهستند داستان بخش نويسندگان
.ميخورد چشم به شفيق شهلا و
شد منتشر شوكران جديد شماره
اخير ، سال چند در ادبي بحثهاي گسترش به توجه با.شد منتشر شوكران دوماهنامه شماره دومين
به اتكا با دارد سعي شوكران كه ميشوند منتشر متفاوتي رويكردهاي با حوزه ، اين نشريات
مقالات.كند مشخص ادبي نشريات ديگر با را خود مرز شعر ، خصوصا و ادبيات از خاص نحلهاي
آميخته زباني بازي با كه شعرهايي از كه ميدهد نشان شوكران از شماره دو شعرهاي و
حال همان در و روان زباني از كه داده قرار مدنظر را شعرهايي و گرفته فاصله شدهاند ،
مفتون آزاد ، .م بهبهاني ، سيمين آتشي ، منوچهر از شعرهايي چاپبرخوردارند شاعرانه مفاهيمي
.است نكته همين مويد فرزاد عبدالحسين و پوري احمد از ترجمههايي و صلاحي عمران و اميني
ديگري موضوعات به خود نشريه در دارد سعي شوكران ، امتياز صاحب و مسئول مدير ندايي ، پونه
.بپردازد نيز ادبيات درباره نظري مباحث و رمان نقد چون
تلفيق براي آمده عمل به تلاش همه با كه است آن شوكران درباره گفتني نكته همه ، اين با
نشريه تصميمگيرندگان است اميد كه است گذشته نسل با تفوق جديد ، نسل و گذشته نسل نظريات
.دهند نشان بيشتري عنايت نيز جوان نسل به ادبي ديدگاههاي و اصول حفظ با
!ميروند؟ نابودي روبه فرهنگها خرده
فرهنگي يادداشت
ويژه فرهنگ از قوم هر كه آنجا از و دارند حضور اقواممختلفي آن در كه است كشوري ايران
را قوم هر تاريخي هويت كه است آمده پديد بسياري خردهفرهنگهاي لذا است ، برخوردار خود
در كه است شده آن منجربه جمعي ارتباط وسايل گسترش ديگر سوي از اما.است شده سببساز
و بوده برخوردار ملي گستره از كه شود عرضه فرهنگي جوامع ، اين به خردهفرهنگها ، كنار
كه ميشود آن پديده اين نتيجه.باشد پايبند فرهنگها خرده چارچوبهاي به نميتواند
فراموشي به بوده قومي و محلي كاملا كه را خود فرهنگي عناصر برخي مناطق ، از بسياري
دنبال به نوشته اين كه است شده فراواني علمي بحثهاي نيز وضع اين دلايل درباره.سپارند
خردهفرهنگهاي نمودهاي برخي تدريجي فراموشي است مراد آنچه.نيست آنها توضيح و بيان
مسابقات ، مثال عنوان بهاست بوده اقوام جمعي رفتار بر حاكم روزگاري كه است كشور
وجود كشورمان نقاط از بسياري در تفريح و سرگرمي عنوان به كه رسومي و آداب و بازيها
مانده باقي خاطرهها در آنها از نامي و ياد فقط مواردي در و شده كمرنگ تدريج به داشت ،
كردن فراموش كه است اندازهاي به جمعي ارتباط وسايل تاثير گستردگي و تحولات سرعت.است
از بسياري در جديد نسل حتي بلكه ندارد ، نسل چند تغيير به نياز تفريحات و سرگرمي اين
ميشود سرگرم آنچه به نسل اين.است كرده فراموش را خود محلي مسابقات و بازيها مناطق ،
.هستند آن مروج و ساخته مطرح را آن بينالمللي نيز و ملي گروهي رسانههاي كه
خارجي ، نشريات اينترنت ، ماهواره ، ) جهاني رسانههاي سوي از شده عرضه فرهنگ از گريزي اينكه
ملي فرهنگ حفظ براي راهي كشورها آيا كه اين نيز و مهم است بحثي خود نيست (..و راديوها
چشم به ما جامعه خردهفرهنگهاي درباره هماكنون نكته يك ولي ديگر ، بحث دارند ، خود
و تفريحات رسوم ، و آداب از بسياري شدن فراموش يعني شد ، بيان كه است همان آن و ميخورد
چه باشد خوشايند چه و نخواهيم چه و بخواهيم چه ميآيد نظر به.محلي و قومي مسابقات
باقي آنها از نامي ديگر كه ميرود سويي به محلي و قومي فرهنگ نمودهاي اين ناخوشايند ،
منطقه و قوم يك اعضاي ميان واگرايي نوعي پديده اين.آنها اصل به رسد چه تا ماند ، نخواهد
اين تداوم.بود خواهد تاريخي گسست نوعي آن نتيجه كه دارد همراه به را بومي فرهنگ با
برخواهد رخت نيز اقوام تاريخي حافظه از حتي رسوم و آداب اين كه رسيد خواهد آنجا به روند
.ماند نخواهد باقي اثري خردهفرهنگها از و بست
است برنامهاي فرهنگي نمودهاي گونه اين صوتي حتي و تصويري مكتوب ، گردآوري اوصاف ، اين با
گويشهاي ضبط براي آمد عمل به تلاشي پيش سال چند.كرد قلمداد اساسي بسيار را آن بايد كه
اين.ميرفت روبهنابودي و داشت وجود كشور دورافتاده و پراكنده مناطق در كه مختلفي
آگاه آن از و بشناسند را خود تاريخي هويت حداقل بتوانند آيندگان تا ميشد سبب برنامه ،
آداب مسابقات ، بازيها ، تفريحات ، چون ديگر عرصههاي در نيز فعاليتي چنين دارد جا.باشند
فرهنگ و قوم كه نباشيم نسلهايي فرهنگي انقطاع شاهد آينده در كه گيرد انجام نيز رسوم و
و فيلمها در كتابها ، لابلاي از آنها دهيم اجازه.كردهاند فراموش كامل طور به را خود
.كنند احساس را هويت آن به تعلق و بشناسند را خود تاريخي هويت گذشته نوارها
به آن از غفلت زيرا كنيم ، غفلت آن از نبايد و بوده كشورمان فرهنگ از جزيي خردهفرهنگها
.كشورمان تاريخي پيشينه به بيتوجهي كه است زيانبار اندازه همين
|