اشتغال آموزش ، زن ،
.نزند لطمه خانواده اساس به كه آن شرط به است ضروري بسيار زنان اشتغال
.است مالي استقلال اشتغال ، از هدف يك
آگاهي نيز و اجتماعي مقام ارتقاء رضايتمندي ، احساس ميتوانند ديگر اهداف ولي
باشد جامعه جاري مسايل از مستمر
زن ، يك آموزش" ميشود گفته ديگر طرف از.است "همه براي آموزش" يونسكو اصلي شعار اكنون
داشتن براي زنان آموزش خصوص به همگان ، آموزش ضرورت پيام ، دو هر در."است ملت يك آموزش
.دارد وجود بالندهتر جامعهاي و آگاهتر نسلي
نسل مقابل در.ميكردند نگاه "مادر و همسر دختر ، " مقام در زن به بزرگها مادر نسل زنان
.ميانديشند ديگر گونهاي به "دارد وجود ديگر زندگي" برايشان كه جوان
به اين آيا.است پسران از بيش كنكور در دختر قبولشدگان تعداد ما ، كشور در است سال چند
در همچنين شد؟ خواهد اداره زنان توسط مديريتي مشاغل از بسياري آينده ، در كه معناست اين
زمينه در بلندي گامهاي دولتي ، سياستهاي و زنان سازمان تلاشهاي با اخير ، سالهاي
در فعالانهاي مشاركت زنان ، اكنون.است شده برداشته بانوان به مختلف مشاغل سپردن
يا روز از زماني اختصاص مستلزم مشاركت اين.دارند سطوح تمامي در كشور ملي توسعه فرايند
باري مهم ، اينميباشد خانهداري سنگين كار بر علاوه اجتماعي ، كارهاي انجام به هفته
كاري محيط و خانواده در زنان اكنون هم.ميگذارد زنان دوش بر سابق از دشوارتر مراتب به
اين درست ايفاي براي كه است واضح بسيار.دارند عهده به را متفاوتي نقشهاي بيرون
گام نخستين" كه زيرا.ببينند را لازم آموزشهاي زنان كه است لازم گوناگون ، نقشهاي
."است آموزش
را بهتري راههاي تا ميشوند سهيم مداومي و مشترك تلاش در كافي ، آموزش دريافت با زنان
اين.دهد روي كيفي جهشي ملت ، يك زندگي در تا شد خواهد كمك و دهند شكل مشترك زندگي براي
كرده جلوگيري "مردمي واقعا" فرهنگي پيدايش از تاكنون كه ميكند پر را شكافي مشاركت ،
.است
از و شده مطرح سوال چند جا اين در كنيم ، بررسي را اشتغال و آموزش موضوع كه آن براي
:قرارند اين به سوالها.دهند پاسخ آنها به تا شده خواسته تحصيلي مختلف سطوح با زناني
چرا؟ و داريد اعتقاد زنان آموزش ضرورت به اندازه چه تا -1
بياموزند؟ ميتوانند چگونه را زندگي مهارتهاي آموزش زنان ، -2
ميدانيد؟ ضروري را زنان اشتغال حد ، چه تا -3
نمود؟ ايجاد تعادل مادري وظايف و اشتغال بين ميتوان چگونه -4
شهيد دانشگاه بهداشت دانشكده محيط بهداشت گروه مدير و علمي هيات عضو مجلسي منيره دكتر
:ميگويد پاسخ بهشتيدر
سطح ارتقاي باعث كه آموزشي هر زيرا موافقم ميشود خوانده آموزش كه هرآنچه با من -1
زندگي اداره توانايي مستقل افراد.آورد خواهد ارمغان به استقلال او براي شود ، فرد دانش
مناسب ، آگاهي آموزش دريافت براي اول شرط.دارند تعهد هم خود جامعه به و دارند را خود
با مكاني و زماني مالي ، وضعيت نيز و آن برمبناي تا است خويش استعداد و توانايي از فرد
دارد امكان.دهد افزايش را خود بالقوه تواناييهاي بتواند شخص لازم معلومات فراگرفتن
.بشود قابلي خياط بتواند ديگري كه حالي در داشتهباشد دانشگاهي تحصيلات بتواند خانمي
استفاده آن از زندگي موارد تمام در ميتوانند كنند پيدا علمي ارتقاء خانمها كه هنگامي
.نمايند
مدير و برنامهريز هيچكس.است اكتسابي مهارتها ، اين از زيادي مقدار من نظر به -2
به موفق ، افراد زندگي در دقت و كردن تجربه مطالعه ، با ميتواند هركسي.نميشود متولد
تمام براي مطلق راه يك است ، متفاوت هدف ، يك به رسيدن راههاييابد دست مهارتها اين
تجربه نيز خوردن شكست از حتي زيرا آزمود را مختلف راههاي ميتوان.ندارد وجود اشخاص
به ما كه ميدهد نتيجه هنگامي زندگي مهارتهاي فراگيري براي تلاش.ميشود حاصل
در بخصوص خودباوري شكلگيري براي پشتيبان بهترين خانوادهها.باشيم رسيده خودباوري
معلمان حال عين درالگوست بهترين خود دختر براي قدرتمند و فهيم مادر يك.هستند دختران
بخصوص بچهها.باشند تاثيرگذار ميتوانند نيز دانشگاه اساتيد و تحصيلي مقاطع تمام
معلم با بچهها كه زماني مدت اوقات ، گاهي.هستند پسران از تاثيرپذيرتر بسيار دختران
به معلمان اينجا در.هستند خود اولياي با كه است وقتي از بيشتر ميگذرانند خود
.ميشود خودياوري به تبديل بعدها خودباوري.كنند كمك ميتوانند دختران خودباوري
يك.نزند لطمه خانواده اساس به كه آن شرط به ميدانم ضروري بسيار را زنان اشتغال -3
ارتقاء رضايتمندي ، احساس ميتوانند ديگر اهداف ولي.است مالي استقلال اشتغال ، از هدف
نياز دلايلي بنابه چنانچه.باشد جامعه جاري مسايل از مستمر آگاهي نيز و اجتماعي مقام
آن فوايد از بيش اشتغال مضرات صورت اين در باشد زياد بسيار خانه در زن حضور به خانواده
.است
تعادل اين باشد خانواده وضعيت ارتقاء منظور داريم اشتغال براي كه انديشهاي در اگر -4
فرزندان كرد خواهد تحمل خود شغل در زن كه زحمتي با.شد خواهد برقرار همه همدلي با
مادر كه تجاربي از استفاده نظر از چه و مالي نظر از چه باشند بيشتري رفاه در ميتوانند
اين ايجاد در همسر كمك كه آن مهم نكته.ميكند منتقل آنان به و نموده كسب اجتماع در
را اشتغال غربيها مانند بخواهيم زنان از نميتوانيم ما.دارد دخالت بسيار تعادل
كار عادلانه تقسيم.بگيرند دوش به همزمان را خانه كارهاي تمام شرقيها مانند و بپذيرند
ميزان و سن به توجه با فرزندان به كوچك كارهاي سپردن و خانواده اعضاي تمام بين منزل
به كار انجام از كافي نفس به اعتماد هم و ميكند كمتر را مادر زحمت هم آنان ، توانايي
ديد از و داد قرار خانواده فرهنگ جزو ميتوان را كار تقسيم واقع در.داد خواهد فرزندان
.كرد نگاه آن به تربيتي
با و كند كار بيرون در ديروقت تا بتواند خانمي است ممكن.است خودشناسي همان ديگر مسئله
نيز شخصي توانايي ميزان بررسي اين.دهد انجام را منزل كارهاي نيز كافي بردباري و انرژي
با ارتباطي شغلها از بسياري كنم اضافه بايد پايان در.است لازم شغل يك پذيرفتن براي
خويشتن براي خود ، استعداد و توان شناسايي با بسياري خانمهاي.ندارند آكادميك تحصيلات
زيرا.نيستند شاغل كه داريم هم رفتهاي دانشگاه زنان حال عين در.ميكنند اشتغالزايي
دانش با و بهتر بسيار كرده تحصيل مادر يك.نيست اشتغالزايي فقط عالي تحصيلات هدف
و وقت انرژي ، به بودن خوب مدير يك خانواده درميدهد انجام را خود مادري وظايف بيشتر
.دارد نياز بالا آگاهي
اين دانشجوستدر آنها كوچكترين كه فرزند سه مادر خانهدار ، ديپلمه ، فروش ، چرم طاهره
باره
:گويد مي
به.هنري كارهاي چه و باشد درسي مواد چه است لازم آموزش سني مقطع هر در من نظر به -1
تمام براي ميتواند نشود ، شغلي ايجاد موجب اگر حتي ببيند ، مادر كه هرآموزشي هرحال
ارتقاء باعث فرزندان ، به آموختهها انتقال با مادر.گيرد قرار استفاده مورد خانواده
براي مناسبي الگوي و سرمشق يادگيري ، براي مادران تلاش.ميشود خانواده آگاهي سطح
.است فرزندان
را زندگي مهارتهاي زمان مرور اثر در كردهاند ، ازدواج زود من مثل كه كساني -2
با آموختهاند تئوري صورت به را مسائل كه كساني.ميآورند دست به تجربه و ميآموزند
به بستگي تجارب اين فراگيري.كرد خواهند كسب را تجربهها زندگي صحنه در بيشتري سرعت
.دارد فرد داخلي زندگي با آنها دادن تطبيق و اطراف مسائل به افراد دقت و تيزبيني ميزان
.است كارساز بسيار پيشرفت ، به علاقه ميان اين در
چند ميتواند خانمي هر حال هر به.موافقم اشتغال با اما نيستم شاغل خودم كه چند هر -3
خانه به رسيدگي فرصت كه تدريس مثل شغلهايي.دهد اختصاص بيرون كار به را روز از ساعت
انجام براي زيادي انرژي زيرا ميدهم ، ترجيح وقتگير شغلهاي بر ميدهد خانم به نيز را
.است لازم مادري وظيفه
خانهاي به نياز خانواده حال هر به.نمانند تنها بچهها كه باشد صورتي به بايد كار -4
شغل در همسرشان موفقيت در ميتوانند خود كمك با شاغل زنان همسران.دارد پرمحبت و گرم
فهم و درك داراي باشد ، سوادتر با انسان كه چه هر حال هر به.باشند داشته نقش بيرون
از ميتواند نباشد شاغل زن اگر حتيميباشد شدهتري حساب زندگي نتيجه در و بالاتر
.كند استفاده بهتر زندگي براي خود دانش
:گويد مي چنين كاربردي شيمي رشته دوم سال دانشجوي خوشنوديفرد ، مريم
نظر از تقريبا مرد و زن كه ميكنيم زندگي دنيايي در ما.زياد اندازه تا من نظر به -1
مالي تامين مسئول را آقايان فقط نميشود قديم مثل ديگر.ميكنند بازي را نقش يك شغلي
با كار اين است بهتر ميگيرد صورت زن توسط خانواده آموزش چون ضمن در.دانست خانواده
است چادر وسط ديرك زن ، كه ميكنم فرض چادري مثل را خانواده من.شود انجام بيشتر دانش
مصرفگرا و اسرافكار.... ميكند ، زندگي بهتر تحصيلكرده زن.است زن اصلي محور يعني
.ميكند تامين را خانواده اقتصادي بار از قسمتي و نيست
ابتدا آن ، كمك به تا است روانشناسي اصول شناسايي فرد ، هر مهارت بهترين من نظر به -2
ديگر مهم مسالهباشد داشته اطرافيان با درستي ارتباطات بتواند و كند اصلاح را خود
با شخص كه زماني حال عين در.برميگردد شخصي خانواده به كه است فرد "بودن انسان"
طريق از يا مطالعه با ميتواند است نكرده كسب را لازم فضيلتهاي كه شد متوجه خودشناسي
.آورد وجود به خود در را مثبت ويژگيهاي گروهي ، رسانههاي و دوستان
تحصيلات شخص چه نباشد ، چه باشد مالي نياز چه است لازم صددرصد زنان اشتغال من نظر به -3
.است شخص دروني جنبه ارضاي كار ، اصلي مسالهباشد نداشته چه باشد داشته دانشگاهي
انزوا از و ميكند لذت ميكنداحساس منتقل ديگران به دارد كه را مهارتي فرد كه هنگامي
در كه بياموزد ديگران به را هنر اين ميتواند است ماهري آشپز كه خانميميآيد بيرون
.شد خواهد او خود رشد باعث حال عين
زندگي اول وهله در كه كند برنامهريزي صورتي به را كارها بايد شاغل خانم هر -4
محل همان در بايد را كاري مشكلات ضمنا.را خود شغل بعد و بگيرد نظر در را خانوادگي
انجام.ندارند بچهها و همسر به ارتباطي مشكلات اين.آمد خانه به و گذاشت باقي كار
آقا و خانم براي مشترك پروژه يك كه آن مگر ميدانم نادرست منزل در را اداره كارهاي
.باشد داشته وجود
زبان ، كامپيوتر ، مانند جديد آموزشهاي بايد ميتوانند كه جايي تا خانمها حال هر به
باز را خود ذهني افقهاي گيرند ، فرا است مناسب روان و روح براي كه را موسيقي و رانندگي
اين در.برود بين از مرد و زن كاري تفاوتهاي تا بياورند رو تحقيقاتي كارهاي به.كنند
.ميشود برقرار تفاهم بهتر هم خانوادهها در صورت
را شخص خودباوري ميزان زندگي مهارتهاي يادگيري و جديد فنون آموزش كه اين در:آخر كلام
نقش و ميدهند تشكيل زنان را جامعهاي هر از نيمي حال هر بهنيست شكي ميبرد بالا
پاي بر تا نمود كمك زنان به ميتوان چگونهاست پررنگ بسيار جديد نسل پرورش در آنان
كليد آموزش" اول وهله در بدوزند؟ چشم روشن آيندهاي به پرفروغ چشماني با و بايستند خود
عنوان "نفر دو براي كار سه" پيام شاغل زنان مورد در كشورها بعضي در همچنين "معماست
بهخانواده را تعادل ميتواند همدلي اين.منزل كار و او من ، كار كار يعني ميشود
شاغل بيرون در كه زناني براي بايد نيز را "خانهداري" كار ارزش حال عين در.كند منتقل
ميتوان ببريد پي "خانهداري" مادي ارزش به بخواهيد اگر ميگويند.گرفت نظر در نيستند
يك مدت به مثلادهيم ارجاع بيرون به ميكنيم دريافت منزل از كه را سرويسهايي تمام
نظافت بدهيم ، اتوشويي به را لباسها.كنيم صرف بيرون در را وشام نهار ، صبحانه هفته
انجام آژانس با مختلف كلاسهاي به را فرزندان رفتوآمد بسپاريم ، نظافتچي به را منزل
اين دريافت قبال در بايد كه هزينهاي از سرسامآوري رقم به هفته پايان در...و دهيم
در و چشمداشتي كوچكترين بدون وظايف اين تمام كه حالي در.برميخوريم شود پرداخته خدمات
اين تيزبين ، چشمان كه چند هر.نميآيد نظر به اما ميشود ، انجام منزل در راحتي نهايت
داشتن براي زنان ، تمام حال هر به.ميگويند سپاس مهربانانه و ميبينند را زحمات
خداوند و ميدهند انجام باشد لازم كه را آنچه هر پرتلاش و سعادتمند موفق ، خانوادهاي
:ميگويند آنها.ميگويند سپاس گرم آشيانهاي داشتن براي را كريم
نگيريم آرام مازندهبهآنيمكه
ماست عدم ما ، آسودگي كه موجيم
نقاشپور پري
|