شد در به خود مدار از زمانه
جستجو
علمي يادداشت
شد در به خود مدار از زمانه
(اول قسمت)
سرعت افزايش با جسم يك طول آنكه جمله از داشت پي در بسياري غيرعادي نتايج نسبيت تئوري
و مييابد افزايش سرعت ، افزايش دنبال به نيز جرم و مييابد كاهش حركتش مسير امتداد در
حركت حال در كه جسمي براي زمان كه حالي در ميشود نامتناهي جرم نور سرعت به رسيدن با
ميشود كندتر است
رنجبر طاهره
و خوابآلوده.ميزند هم عجيب دقتي با را خود چاي و است نشسته صبحانه ميز پشت اينشتين
.ميآيد نظر به نقرهاي چايخوري قاشق با بازي حال در
را همسرش صداي.است كرده تسخير يكسره را فكرش آمده ، پديده چاي زدن هم اثر بر كه گردابي
موضوعي به او فكر كه تصور اين به ميكنند صحبت آهسته همهنميشنود ميزند حرف او با كه
آنها به پيروزي از حاكي نگاهي ناگهان.نميگنجد آنها فهم در حال هر در كه است مشغول
در چاي پرهاي ميزنند هم را چاي وقتي چرا كه بگويد ميتواند كسي" ميگويد و مياندازد
براي صحبت جاي او حضور با باشد داشته هم اگر و ندارد پاسخي كسي "ميگيرند قرار وسط
اثر بر ابتدا چاي پر چند:ميگويد سپس و ميماند خاموش لحظه چند او.نميبيند خود
چند و ميشود حادث فنجان داخل مايع در حركتي همزدن موقع در بعد و شده تهنشين سنگيني
به فنجان داخل در من كه گردابي ولي.ميراند بالا به را شده تهنشين پرههاي از دانه
نيروهاي ترتيب همين به.شد كند فنجان ديواره اطراف اصطكاك نيروهاي اثر بر آوردم ، وجود
حركت اثر بر چاي پرهاي رو اين از بالاست از _ ضعيفتر فنجان كف نزديكي در مركز از گريز
نظر به ساده چيز همه او توضيحات از پس اكنون.ميمانند باقي وسط و بالا در دوراني
است همگان فهم خور در كه او توضيحات و اينشتين زبان به كه آن شرط به ساده بسيار.ميرسد
.شود بيان
&&&
چپ كرانه در اولم كوچك و قديمي شهر در سال 1879 مارس ماه چهاردهم روز در اينشتين آلبرت
فروشگاه يك صاحب پدرش هنگام آن درآمد دنيا به سوابيا آلپ كوهپايه در واقع دانوب رود
همراه به ساله يك آلبرت تا شد باعث كار و كسب در پدر ناكامي اما.بود برقي لوازم
پرهيز بچهها با دوستي از و بود خوددار و آرام كودكي آلبرتشود مونيخ عازم خانوادهاش
شمار به برادرش دوست صميميترين بود خردسالتر او از اندكي تنها كه مايا خواهرش.ميكرد
روان و سليس سالگي تا 9 نيز آن از پس و نكرد باز زبان سالگي سه تا كوچك آلبرت.ميآمد
او.باشد افتاده عقب فرزندشان مبادا كه بودند اين نگران والدينش رو اين از نميگفت سخن
دبيرستان وارد سالگي ده در و گذراند كاتوليكها مدرسه در را ابتدايي آموزش دوران
كه او.نداشت او استعدادهاي و كششها با مشتركي وجه هيچ مدرسه محيط.شد مونيخ لويتپولد
عمق و دقت واقع در.نداد خودنشان از نبوغي هيچ درس در بود ساكت و راه به سر پسري
به ميكند صحبت تاني با او اينكه از آنها و ميماند دور معلمانش سطحي نظر از پاسخهايش
كار در پدر موفقيت عدم دليل به ديگر بار اينشتين خانواده سال 1894 در.ميآمدند ستوه
.گذاشتند تنها مونيخ در دبيرستان اتمام براي را آلبرت اما.كرد مكان نقل ميلان به تجارت
و لاتين بيپايان پرخواني.ميگذراند دبيرستان در را سختي روزهاي ساله پانزده آلبرت
و دبيران تكبر و ناداني و سربازخانهاي جو بيفايده ، اطلاعات كردن بر از يوناني ،
را آنجا دبيرستان ، پايان از پيش سال يك اينرو از.مينمود تحملناپذير او براي مسئولان
كه بود يافته رشد وي در آلمان از نفرتي چنان هنگام آن در.شد ميلان عازم و كرد ترك
تا ساخت متقاعد را پدرش رو اين از.بكشد يدك خود با را آلمان تابعيت آن از بيش نتوانست
از درخواستش پذيرش هنگام تا رو اين از.كند تنظيم پسرش تابعيت لغو براي نامهاي تقاضا
اين در او.ماند بيوطن شد ، پذيرفته سوئيس تابعيت به كه تا 1901 از 1896 مقامات ، سوي
.داد ترتيب خود پيش رياضي آموختن منظور به برنامهاي گريزان مدرسه از بسياري برخلاف مدت
موسسه مشهورترين كه داشت ، را سوئيس فدرال تكنولوژي انستيتوي به ورود قصد نيز آن از پس
ولي برنيامد ورودي امتحانات عهده از امابود تحصيل براي آلمان از خارج در مركزي اروپاي
ثبت آرائو دبيرستان در انستيتو رئيس توصيه به كه كرد كار خوب چنان رياضي امتحان قسمت در
پذيرفته بار اين و شد تكنولوژي انستيتوي به ورود داوطلب ديگر بار يكسال از پس.كرد نام
و پرداخت تحصيل به رياضي و فيزيك معلم تربيت دانشكده در اوت 1900 تا اكتبر 1896 ازشد
انستيتو در را وي چشمگيرش ، نمرات عليرغم اما.گرفت دكترا درجه امتحانات گذراندن از پس
معلم عنوان به سرانجام.باشد كار دنبال ديگري جاي تا شد مجبور ترتيب بدين.نداشتند نگه
.شد بيكار ديگر بار پاييز 1901 در اما.شد پذيرفته فني مدرسه يك در موقتا خصوصي
واقع سوئيس اختراعات ثبت اداره در سوم درجه فني كارشناس مقام در ژوئيه 1902 در بالاخره
را فيزيكي مسائل برروي كار و تفكر كار ، انجام حين در او.كرد آغاز را جديدش كار برن در
(Annalen der Physik )فيزيك سالنامه مجله در مقاله چهار در 1905 و ميكرد دنبال همچنان
.بخشيد جهت بيستم قرن فيزيك پيشرفتهاي به كه آثاري.ساخت منتشر
در بار نخستين كه بود براوني حركت درباره او مقاله فهمترين قابل حال عين در و نخستين
ذرات جابهجايي متوسط براي فرمولي اينشتين.شد داده شرح براون رابرت توسط سال 1828
در حركت كه بود استوار ايده اين پايه بر فرمول اين.آورد دست به معلق محلول يك در موجود
سوي از سال 1908 در اينشتين فرمول.ميگيرد صورت مايع مولكولهاي توسط ذرات بمباران اثر
درباره:بود ترتيب بدين اينشتين مقاله عنوان.گرفت قرار تاييد مورد (Perrin.J) پرين جين
فرمول مستقيم مفهوم.گرما مولكولي حركت نظريه مطابق و ساكن مايعي در معلق كوچك ذرههاي
نتيجه در و است آشفتهتر مولكولي حركت باشد بيشتر دما هرچه كه است معني بدين اينشتين
ذره چه هر ديگر سوي از.برميخورند بهم زيادتر شدت با و بيشتر دفعات به براوني ذرههاي
دومين در.است كمتر برخوردها اين اثر بر آن تحرك سهولت باشد چسبناكتر مايع و بزرگتر
پرتوهاي ماهيت مبحث به نور تغيير و ايجاد درباره تجربي نكات عنوان با مقالهاش
سرتاسر در كه ميدانستند امواجي را نور ماكسول كلارك معادله طبق.پرداخت الكترومغناطيسي
كه نظري برداشت و موجي برداشت بين تفاوت به مقاله اين در اينشتيناست شده پخش فضا
تاثير دشواريهاي تبيين او نظر مورد اصلي موضوع.كرد اشاره داشتند ، ماده از فيزيكدانان
كه دريافت او.گرفت قرار بررسي مورد لنارد فيليپ توسط سال 1902 در كه بود فتوالكتريك
تعداد و ميشود جامد سطوح از الكترون شدن ساطع باعث پايين فركانس با فرابنفش پرتوهاي
وابستگي تبيين.دارد بستگي پرتوها فركانس به الكترونها انرژي و پرتو شدت به الكترونها
را مسئله اين اينشتين.داشت دنبال به كلاسيك فيزيك براي را دشواريهايي فركانس به انرژي
حل ،(كوانتومها) گسستهاند ذرات از جرياني الكترومغناطيسي پرتوهاي اينكه پيشنهاد با
hv معادل كوانتوم انرژي كه كرد پيشنهاد او.كوانتومهاست اين از شاري پرتوها شدت.كرد
رفتار توانست او ترتيب بدين.است پلانك ماكس ثابت h و پرتوها فركانس v اينجا دراست
و فيزيك براي را كوانتوم تئوري دستاورد اين نتايج.دهد توضيح را پرتوها فتوالكتريك
.آورد ارمغان به اينشتين براي را سال 1921 فيزيك نوبل جايزه
تئوري عنوان تحت متحرك اجسام الكتروديناميك درباره نام با او مقاله مشهورترين و سومين
بر تنها تئوري اين كه دارد دلالت نكته اين بر خاص واژه.شد معرفي علم جهان به خاص نسبيت
مكانيك علم در سنتي ، بهطور.ميشود محدود يكنواخت حركت با اجسام يا سكون حال در اجسام
كه است اتومبيلي آن ساده مثال.ميشود استفاده نسبي سرعتهاي بررسي براي سادهاي روش از
با و آن از جلوتر نيز دومي اتومبيل.ميكند حركت ساعت در مايل سرعت 40 با و جاده طول در
با او به نسبت دوم اتومبيل ثابت ، ناظر يك ديد از.ميرود پيش به ساعت در مايل سرعت 60
اتومبيل اول ، اتومبيل راننده ديد از كه حالي در.است حركت حال در ساعت در مايل سرعت 60
به كه رياضي معادلات.ميشود نزديك ثابت ناظر به ساعت در مايل سرعت 100 با دوم
به مرجع چارچوب يك از سرعت تغيير براي سادهاي معادلات است ، مشهور گاليله تبديلهاي
پرتوهاي براي روش اين ظاهرا كه است اين اهميت حائز نكته.ديگرند مرجع چارچوب
مناسب ميكند ، حركت اتر در و بوده امواج جنس از ماكسول معادلات طبق كه الكترومغناطيسي
آن در.است مستقل ناظر يا منبع حركت از نور سرعت كه ميشود نتيجه ترتيب بدين.نيست
را آزمايشاتي اتر ميان در زمين حركت اثبات براي مورلي ادوارد و مايكلسن آلبرت هنگام
او كه هلندي ، فيزيكدان لورنتس ، در 1895.بود منفي آنها كار نتيجه كه بودند داده ترتيب
كوشيد بود ، برخورده انقباض موضوع به مايكلسن آزمايش نتيجه عدم يا نتيجه توضيح براي هم
نظريه خصوصيات از يكي متفاوتي ، نظري بنياد با انقباضي ، چنين.بيابد آن براي توضيحي كه
از اينشتين آنكه با.است شده مشهور جرالد فيتز _ لورنتس انقباض به كه است خاص نسبيت
و كلاسيك مكانيك ناسازگاري متوجه زودي به اما بود بيخبر مورلي و مايكلسن آزمايشات
وي.داد پايان تناقضات اين تمامي به وي حل راه.شد يكديگر با كلاسيك الكتروديناميك
يكسان سرعت با يكديگر به نسبت كه مرجعي چارچوبهاي تمامي براي نور سرعت كه كرد پيشنهاد
قوانين كه داد قرار مبنا اين بر نيز را خود نسبيت اصل اينشتيناست ثابت حركتند ، حال در
مشابه حركتند ، در يكسان سرعت با يكديگر به نسبت كه مرجعي چارچوبهاي تمامي براي طبيعت
با اجسام سرعت تفريق و جمع ساده روش يعني گاليله تبديل اصل ، دو اين تطبيق براياست
همزماني ايده از استفاده با پذيرش عدم اين به دستيابي براي و گذاشت كنار را نسبي حركت
مطلق فضاي ايده او ترتيب بدين.دارد بستگي اجسام حركت به رخداد دو بين زمان كه داد نشان
.دانست مردود را مطلق زمان و
زماني مختص يك و z و y و x فضايي مختص سه با فضا در حادثهاي هر كه ميشود مشخص بعدها
_ فضا پيوستار يك ميبريم سر به آن در كه دنيايي رو اين از.ميشود معين (چهارم بعد) t
.است چهاربعدي زماني
خاص نسبيت نظريه پيامدهاي
سرعت افزايش با جسم يك طول آنكه جمله از.داشت پي در بسياري غيرعادي نتايج تئوري اين
و مييابد افزايش سرعت ، افزايش دنبال به نيز جرم و مييابد كاهش حركتش ، مسير امتداد در
حركت حال در كه جسمي براي زمان كه حالي در.ميشود نامتناهي جرم نور سرعت به رسيدن با
تمامي بر تاثيري چنين.است مشهور زمان اتساع به اكنون پديده اين.ميشود كندتر است
در.مييابد اهميت است نور سرعت به نزديك كه سرعتهايي در تنها اما ميشود اعمال اجسام
در اجسام بر كلاسيك مكانيك قوانين عملا كه كوچكند اندازهاي به تاثيرات اين عادي شرايط
پديدههاي از بسياري در نيوتني مكانيك چرا كه ميشود واضح اينجا از.حكمفرماست حركت حال
زودتر نسبيت نظريه چرا اينكه و ميرسد نتيجه به خوبي به سيارهها حركت مانند اخترشناسي
نور سرعت به نزديك سرعت با كه نيست چيزهايي شامل ما تجربههاي معمولا.بود نشده كشف
.است امكانپذير آزمايش طريق از خاص نسبيت تئوري اثبات تصور ، برخلاف اما ميكنند حركت
با كه ذرهاي شتابدهنده:Synchrotron) شتابدهها و (سيكلوترون) شتابگرها در مثلا
سرعتهاي به را اتمي ذرههاي الكتريكي ، ميدان فركانس تغيير با و مغناطيسي ميدان افزودن
با حركتشان سرعتهاي اختلاف كه است ذراتي با ما سروكار (ميرساند نور سرعت به نزديك
در موجود شتابدار ذرات براي جرم افزايش پديده.است يكصدم از كوچكتر بسيار نور سرعت
انرژيهاي به توجه زمان اتساع پديده اهميت به بردن پي براي.است مشاهده قابل شتابده
پايدار ذرات صورت به تلاشي اثر بر ناپايدار بنيادي ذرات.است ضروري بنيادي ذرات بسيار
ميشود ناميده "نيمهعمر" ذرات اين از نيمي فروپاشي براي لازم زمان مدت.درميآيد
نيمهعمر به نسبت درازتري عمر نيمه در باشد حركت حال در كه نمونهاي نظريه ، بنابراين
.مييابد تلاشي ساكن نمونه
به اجسام اينرسي آيا":عنوان با نيز ديگري بنيادي مقاله سال 1905 همان در اينشتين
صفحهاي دو مقاله اين در اونوشت فيزيك سالنامه براي ،"دارد بستگي انرژيشان مقدار
/E ميزان به جرمش كند ساطع را E انرژي خود از پرتو نشر فرآيند طي جسمي اگر كه گرفت نتيجه
.(است نور سرعت c).ميآيد دست
كوتاهي زمان مدت در پرمحتوايش و بديع ماهيت دليل به نسبيت درباره اينشتين پژوهشهاي
سال سه طي.آمد نايل برن دانشگاه در آكادميك مقامي كسب به در 1908 او.يافت بسيار شهرت
تكنولوژي انستيتوي و (1911) پراك ،(1909) زوريخ دانشگاه در بالارتبهاي پستهاي بعد
بزرگي فيزيكدانان با بودن نزديك منظور به در 1914 آن از پس.شد محول وي به (1912) سوئيس
.رفت برلين دانشگاه به نرنست والتر و پلانك ماكس همچون
عام نسبيت
پيش از بود ، مواجه آن با خاص نسبيت تئوري كه محدوديتهايي رفع براي اينشتين تا 1907
فرآيندهاي تمامي اينرسي دستگاههاي در كه ميگويد خاص نسبيت نظريه.بود شده آماده
.ميزند برهم را فرآيندها يكنواخت سير شتاب كه حالي درميدهد روي يكسان شيوه به فيزيكي
لختي جرمميشود تعيين طريق دو به جسم جرم ميشود آغاز واقعيت اين با عام نسبيت تئوري
نيروي به كه گرانشي جرم و ميكند مقاومت حركت تغيير برابر در نيوتن دوم قانون طبق كه
يكديگر با همواره گرانشي جرم و لختي جرم ظاهرا.دارد بستگي اجسام بين گرانشي جاذبه
همارزي اصل پايههاي و نگرديد تلقي اتفاقي و سرسري اينشتين نظر از برابري اين.برابرند
.شد استوار آن بر
(شتابدار نيروي) اينرسي نيروي بين تفاوت بتوان كه است غيرممكن كه ميگويد همارزي اصل
اصل به بردن پي براي.يكديگرند معادل آنها واقع در زيرا.گرفت اندازه را گرانشي نيروي و
"اينشتين آسانسور" به كه كنيم تصور چيزي در را خود خيال عالم در ميتوانيم همارزي
كه ناظري و دارد قرار فضا از نقطهاي در كه است بستهاي در جعبه آسانسور اين.است معروف
ميكند فرض اينشتين.است دور به گرانشي نيروهاي تاثير از ايستاده آسانسور اين درون در
با گلوله دو آن درون ناظر و كند حركت بالا طرف به شتاب با و ناگهاني بهطور آسانسور اگر
بر مشابهي سرعت با اينرسي نيروي اثر در آنها دوي هر سازد ، رها ازدستانش را متفاوت وزن
از ناشي اثرها اين كه دهد تشخيص نميتواند آسانسور درون شخص.ميكنند سقوط آسانسور كف
شگفتانگيز پيشبيني همارزي اصل اساس بر اينشتين.گرانشي نيروي از ناشي يا و شتابند
ارائه را ميكنند حركت منحني مسير يك در گرانشي ميدان در نور پرتوهاي اينكه بر مبني خود
آسانسور در كه كنيد فرض.داد ترتيب را آزمايشي ميتوان نظريه اين اثبات براي.داد
و باشد حركت در شتاب با آسانسور اگر.دارد وجود ديوارهها از يكي در سوراخي اينشتين
از مشابهي ارتفاع در نور باريكه شرايط اين در بتابد ، آن درون به سوراخ از نوري باريكه
كف طرف به نور كه ميرسد نظر به بلكه كرد نخواهد برخورد مقابل ديواره به آسانسور كف
خم نور باريكه باشد بيحركت گرانشي ميدان در آسانسور اتاقك اگرميشود خم آسانسور
بين تفاوت ترتيب بدين.ميرسد ديواره به سوراخ مقابل نقطهاي در دقيقا و نميشود
ستارگان نور كه كرد پيشبيني در 1911 اينشتين.ميشود معلوم گرانش و شتاب فيزيكي اثرهاي
بيش نور مسير كند ، عبور خورشيد همچون پرجرمي جسم كنار از نور پرتو چنانچه و ميشود خم
كه شد محاسبه كمان از ثانيه انحراف 83/0 اين ميزان.شد خواهد منحرف مستقيم خط از پيش از
.يافت افزايش كمان از به 7/1 بعدها
:منابع
Oxford U.P.19980Oxford Dictionary of Scientist 1
دانش نشرگرمان13710 هوشنگ دكتر ترجمهوالنتين آنتونينا.اينشتين آلبرت رنجهاي _2
جستجو
پيوسته و آهسته
آن به دنيا در نفر ميليون صدها درحالحاضر كه است متابوليكي بيماري رايجترين ديابت
حساسيت ميزان كاهش يا انسولين نسبي كاهش دنبال به كه بيماري اين در.هستند مبتلا
.ميرود بالاتر عادي حد از خون گلوكز سطح ميآيد پديد هورمون اين به نسبت سلولها
هفتهاي معمولا انسولين مصرف و زياد فعاليت قندي ، مواد كم مصرف علت به ديابتي بيماران
چنان خون قند آن نتيجه در كه ميشوند انسولين شوك يا هيپوگلايسمي حمله دچار بار يك
دانشمندان اخيرا.ميشوند مرگ يا كما گاهي و بيهوشي دچار افراد اين كه ميآيد پايين
برخلاف كه شدهاند (Lantus) لانتوس نام به انسولين جديد نوع كشف به موفق انگليسي
در خون انسولين سطح بنابراين.ميشود آزاد خون در كمي بسيار سرعت با فعلي انسولينهاي
كرد اشاره نكته اين به ميتوان دارو اين ديگر ويژگيهاي ازميماند باقي ثابت روز طول
بررسيهاي نتايج.ميگيرد قرار استفاده مورد بار يك فقط روزانه انسولين نوع اين كه
حملات تعداد فعلي انسولينهاي با مقايسه در لانتوس كه ميدهد نشان شده انجام
بيماران تمامي كه كردهاند بيان دانشمندان.ميدهد كاهش درصد تا 20 را هيپوگلايسمي
II نوع ديابت به مبتلا بيماران از بسياري و (نوجوانان ديابت) I نوع ديابت به مبتلا
.كنند استفاده دارو اين از ميتوانند (انسولين به غيروابسته ديابت)
درس اولين
آنها از و آورده دنيا به را خود بچههاي ماده فك هزار دهها كه افتاده دور جزيره يك در
ميشود؟ حل چگونه نوزادان و مادران شناسايي مشكل ميكنند نگهداري
اين اگر و ميدهد شير خود نوزاد به فقط ماده فك هر كه چرا است حياتي بسيار نكته اين
جان دانشگاه رفتارشناسان.ميشود روبهرو خطر با نوزادان بقاء گردد اختلال دچار شناسايي
خود مادر صداي خود زندگي اول روز چند طي قادرند فكها بچه كه دادهاند نشان فرانسه مونت
شكار و تغذيه براي نوزاد تولد از بعد ميبايست ماده فكهاي كه آنجا از.دهند تشخيص را
صداي شناسايي به قادر نوزادان كه زماني تا را خود ماهيگيري سفر اين گردند بر دريا به
آنها به و كرده حفاظت ماه مدت 10 به نوزادان از مادهها.مياندازند تعويق به شوند مادر
بود خواهند شكار جستوجوي در دريا درون در را ماه ده از قابلتوجهي بخش ولي ميدهند شير
.دهند تشخيص را خود نوزاد صدا طريق از ميتوانند آنها دريا از بازگشت هنگام در ولي
ورزشكاران خدمت در فناوري
كه چرا شد خواهد آسان فيزيوتراپها براي ورزشي آسيبهاي پيشگيري و درمان پس اين از
سه عكسهاي ميتواند ابزار اين.كنند استفاده اسكلت از عكسبرداري ابزارهاي از ميتوانند
يك انجام حين بدن استخوانهاي حركت نحوه نشاندهنده دقيقا كه كند تهيه قرمزي زير بعدي
را فرد بدن در شده ايجاد صدمه دقيقا ميتوان وسيله اين از استفاده بااست ورزشي حركت
آن مداواي به درماني برنامه يك طي ميتوانند فيزيوتراپيستها ترتيب بدين و كرد شناسايي
نصب شخص بدن مختلف قسمتهاي در حسگر از 40 بيش تصاوير اينگونه تهيه برايبپردازند
پس.ميكنند دريافت را حسگرها اين از يافته بازتابش نور قرمز زير دوربين هفت و ميشود
در را آن ميتواند كه ميشود ايجاد بعدي سه تصويري كامپيوتري پردازشهاي انجام از
.كرد نگاه آن به متفاوت زواياي از يا چرخاند مختلف جهتهاي
فضانوردان نرمافزار
مناسب مكانهاي است ، ساخته قادر را خود دانشمندان جديد ، نرمافزار يك ايجاد با ناسا
جولاي 2003 و ژوئن ماههاي در سفينه دو است قرار.نمايند انتخاب را سفينهها فرود براي
وضوح با تصوير هزار از 44 استفاده با قادرند دانشمندان هماكنون و آيد فرود مريخ در
بسياري جالب مكان مريخ كره در چند هر.كنند تصميمگيري فرود مكان بهترين مورد در بالا
.هستند ناامن سفينهها براي آنها از بسياري امادارد وجود سفينهها فرود جهت
علمي يادداشت
بازندهاند برتر شكارچيان
همتي زينب
از حفاظت كه ميدهد نشان دريايي اكوسيستمهاي روي بر گرفته صورت بررسيهاي جديدترين
انقراض از جلوگيري و دريا اكوسيستم نگهداشتن سالم براي اساسي نياز يك درياها زيستي تنوع
ماهي ، مختلف گونههاي ميان جمعيت موازنه.است آن در موجود چندگانه گونههاي محلي
صيد و بوده ضروري دريا اكوسيستم مناسب عملكرد براي همگي آنها شكارگران و رقيب گونههاي
.شود ماهيگيري صنعت شدن ناپايدار موجب ميتواند اينگونهها از يك هر اندازه از بيش
يكديگر به غذايي شبكه يك در موجود ماهي گونههاي تمامي كه است داده نشان بررسيها
گونههاي جمعيت نابودي موجب ميتواند اينگونهها از يك هر رفتن بين از و بوده وابسته
و طبيعي تعادل اصلي عامل كه شكارگر گونههاي با رابطه در ويژه به مسئله اين.شود ديگر
.است صادق هستند دريايي اكوسيستمهاي سلامتي
اين":ميگويد (Oregon) ارگان دانشگاه جانورشناسي پروفسور (Hixon.M) هيكسون مارك
به دست آن با ماهيگيري صنايع از بسياري حاضر حال در كه جهاني مشكلات به ويژه به مطالعات
صيد را شكارگر گونههاي تنها ماهيگيران اين از بسياري كه چرا است مربوط هستند ، گريبان
در پيشتر كه "تراكم به وابسته مرگومير مفهوم" آمده دست به نتايج بر علاوه ".ميكنند
به نيز دريايي اكوسيستم يك در بود شده شناخته خشكي اكوسيستمهاي ساكن جانوران با رابطه
آن در موجود مرگومير نرخ است كم گونه يك جمعيت اندازه كه هنگامي اصولا ، .رسيد اثبات
دارند فراوان گونههاي صيد به تمايل شكارگر گونههاي كه چرا يافت ، خواهد كاهش نيز جمعيت
افزايش آنها در نيز مرگومير نرخ است زياد گونه يك جمعيت اندازه كه هنگامي مقابل در
آنها شكار به اقدام آساني به لذا داشته دسترسي فراواني غذاي به شكارگران كه چرا مييابد
يا دو به) رقيب گونههاي براي شكارگر ، و شكار ميان كنش جز به":ميگويد هيكسون.ميكنند
گونههاي ميكنند مبارزه يكديگر با يكسان غذايي منبع آوردن دست به براي كه گونه چند
يكديگر جمعيت روي بر رقيب گونههاي.دارد وجود نيز ديگري مهم نقش (ميشود گفته رقيب
آسيبپذيرتر شكار براي واخوردهتر گونههاي بين اين در و هستند منفي تاثيرات داراي
".ميشوند
اقيانوسها در مطلب اين اثبات اما است شده شناخته زميني اكوسيستمهاي در كنش ميان اين
آبهاي مرجاني تپههاي روي بر بررسيها اين اينكه به توجه با.است مشكل بسيار درياها و
را تپهها اين از تعدادي كه بودند قادر دانشمندان ميگرفت ، صورت (Bahamas) باهاماس زلال
در آنها شكارگران يا اينگونه رقيب مشخص ، گونه يك انتخابي حذف با و ساخته جدا يكديگر از
گونهها از يك هر رفتن بين از با كه ديدند آنها.كنند مشاهده را حاصله نتايج آبها اين
ميتواند ماهي گونه يك شكارگر ، گونههاي بدون.شود متلاشي اكوسيستم تمامي است ممكن
باعث ميتواند غذا فقدان طرفي از.دهد افزايش تحملناپذيري حد تا را جمعيتش اندازه
نهايي درهمپاشي و آب ويژگيهاي در تغييرات بيماري ، برابر در ماهي شدن آسيبپذيرتر
.گردد ماهيگيري صنعت تمامي يا گونه آن جمعيت
ماهيها جمعيت از برخي چرا كه مطلب اين توضيح در ميتواند آمده دست به يافتههاي
چنين دستخوش ماهيگيري همانند خارجي نيروهاي فشار تحت يا طبيعي طور به ميتوانند
و رقيب گونههاي گونه ، يك ميان كه هنگامي اين بر علاوه.كنند كمك ما به شوند تغييراتي
يا جمعيت درهمپاشي براي كمتري بسيار احتمال باشد برقرار طبيعي تعادل يك شكارگرانش
اين بتوانند تكميلي مطالعات در كه اميدوارند پژوهشگران.دارد وجود گونه آن محلي انقراض
آيا كه ببينند و داده قرار مطالعه مورد دريايي شده حفاظت مناطق داخل در را فرآيندها
تاثيرات ميتواند مناطق اين در ماهي گونه يك جمعيتهاي در موجود تعادل و سلامت از حفاظت
خير؟ يا باشد داشته مناطق اين از خارج در اينگونه جمعيت روي بر مثبتي
|