آسمان و زمين در زيان
اقتصادي يادداشت
چيست فساد
نگاهاقتصاد
آسمان و زمين در زيان
ترابري و راه وزير با گفتوگو
استاندار دارد ، خوزستاني سوخته صورت و اصفهاني تهلهجه:مهدوي اميرحسين - اقتصاد گروه
ميدهد شعار كمتر نخست روزهاي برخلاف خرم احمد.است ترابري و راه وزير حالا همدان ، اسبق
اقتصادي اصول.است سپرده فراموشي به را "ميكنيم خارج چرخه رااز توپولفها" وعده و
اجراي بودجهبندي و قيمتگذاري نظام اصلاح دنبال به و ميداند را حملونقل بر حاكم
آستانه تا را او خرمآباد ارتفاعات در توپولوف سقوط حادثه كه راه وزير.پروژههاست
سرانجام به او دوران در وزارتخانه اين تاريخي پروژههاي تا دارد اميد كرد بدرقه استيضاح
اروميه درياچه پل كندوان ، تونل ،(ره)امامخميني فرودگاه شمال ، - تهران راه آزادبرسند
جذب طريق از خرم.رسيدهاند ثبت به ابدي - ازلي پروژههاي عنوان به ملت اين تاريخ در
.كند اقتصادي را ترابري ميخواهد قيمتها آزادسازي و فاينانس خارجي ، سرمايه
xxxx
حوادث نشوند واقعي قيمتها تا" گفتيد خرمآباد در توپولوف 154 حادثه از پس وزير آقاي *
امكان هواپيمايي صنعت آزادسازي زمان تا كه پذيرفتيد ديگر عبارت به "يافت خواهند ادامه
واقعي و ارز شدن نرخي تك و جديد سال آغاز با.داشت نخواهد وجود فرسوده ناوگان نوسازي
شوراي ميانجامد ، هوايي ترابري شده تمام قيمت افزايش به دو هر كه هواپيما سوخت بهاي شدن
منتظر اقدام اين حالا و كرد تصويب را هواپيما بليت نرخ آزادسازي كشوري هواپيمايي عالي
نياز جسارت به هميشه براي بار يك هوايي سفر نرخ كردن آزاد ميرسد نظر به.است شما تصميم
.دارد
راه وزارت پروژههاي ميانگين ديديم درآورديم را پروژهها اجراي زمان مدت گذشته سال
بود ماه انقلاب 30 از قبل رقم اين است سال 10
بخش زير در حتي نيست اقتصادي امروز نقل و حمل حوزه شود اقتصادي بايد بخش كل اساسابله
بررسي نميكنيم ، حركت اقتصادي ما است پررنگتر خصوصي بخش حضور كه هم جادهاي
را بخش اين در نزولي سرمايهگذاري روند گذشته سال طي 10 جادهاي ترابري در سرمايهگذاري
شرط اگر كه است اقتصادي فعاليتي نقل و حمل دنيا تمام در كه حالي در.ميدهد نشان
پس هواپيمايي شركتهاي مانند.ميشود روبهرو ورشكستگي با برود بين از آن بودن اقتصادي
.سپتامبر 2002 حادثه از
سال از ماه الان 5 !مهندس آقاي.بگيريد را زياندهي جلوي ميتوانيد شما ايران در اما *
.داد خواهد ضرر ريال ميليارد حداقل 600 آسمان و هما شما تاخير خاطر به و گذشته
جاري سال در هواپيما سوخت بهاي شدن واقعي.دهم توضيح مسئله صورت درباره من اول ببينيد
متعهد نفتي فرآوردههاي پالايش و پخش شركت امسال چون كرد نخواهد ايجاد ما براي مشكلي
مسئله اين اما.بپردازد شركتها به را امسال نرخ و يارانهاي بنزين مابهالتفاوت تا شده
كه است جاري سال در هوايي ترابري اقتصاد مسئله مهمترين ارز شدن نرخي تك.است موقتي هم
زيان 1150 با شركت دو ريال پروازي 135000 ساعت حد در بليت قيمت تثبيت ادامه صورت در
اندركاران دست جمعبندي كرديد اشاره كه همانطور اما.شد خواهند روبهرو ريالي ميليارد
علت.ميكند تاييد را موضوع اين هم ترابري و راه وزارت.است بليت نرخ آزادسازي صنعت
صرف را ماهي سه دو كه ديديم لازم و داشتيم كشور عمومي جو از كه بود تحليلي هم ما تاخير
اين قوي احتمال به.كنيم عمومي افكار آمادهسازي و رسانهها عرصه به بحث كشاندن
تا و افزايش 50درصدي يك ماه شهريور پايان تا و گرفت خواهد صورت مرحله دو در آزادسازي
.داشت خواهيم افزايش 100درصدي سال پايان
هم فعلي قيمت همين با..و ماهان و كيشاير نظير غيردولتي شركتهاي كه است چگونه *
نميدهند؟ ضرر
تكنرخي از پس ولي خريدهاند دولتي حمايت و ارز با را خود هواپيماهاي هم آنها البته
خطوط ضرردهي اما هستند قيمت افزايش متقاضيان جديترين از و برخوردهاند مشكل به ارز شدن
دو كه است تحميلي و دستوري پروازهاي آن مهمترين جمله از كه دارد هم ديگري علل دولتي
مسافر كم و افتاده دور مناطق به پرواز.ميدهند انجام اقتصادي محاسبه بدون دولتي شركت
بعد كه است اين هم ما برنامههاي از يكينيستند روبهرو آن با خصوصي خطوط كه است مشكلي
اين در هم را آنها غيردولتي شركتهاي به كمك و يارانه اعطاي با قيمت آزادسازي از
.كنيم سهيم پروازها
قيمتها شدن واقعي صورت در.است كيفيت بهبود و رقابت تعميق آزادسازي از هدف اقتصاد در *
ميدهيد؟ را ايران در فعاليت مجال خارجي خطوط حتي يا و خصوصي جديد شركتهاي به شما
را قدمهايي الان تا كه همانطور.است همين بخش كردن اقتصادي از ما هدف اصلا.صددرصد
.برداشتهايم صنعت مختلف بخشهاي در سازي خصوصي براي
زميني؟ خدمات در *
نام به داخلي خصوصي شركت يك به را هما هندلينگ و زميني خدمات تا شده اين بر قراربله
عهده بر را امارات كشور فرودگاههاي خدمات كه دناتا شركت همچنين كنيم واگذار سفيران
توليد كيفيت با هماكنون كه هم هما (غذايي قسمت) كيترينگ.ماست با مذاكره حال در دارد
اطمينان من كه سپرد خواهيم خصوصي بخش به را ميشود اداره انساني نيروي نفر و 5100 پايين
.شد خواهد اداره نفر با 1500 مجموعه آن هم و داشت خواهيم بهبود كيفيت ، در هم كه دارم
از پس كه مسافري تعداد افت با فرودگاهها اغلب بودن غيراقتصادي وجود با نميكنيد فكر *
شود؟ بدتر هم اين از صنعت وضع افتاد خواهد اتفاق قيمت افزايش
.است اقتصادي آن مورد فقط 17 حاضر حال در كشور فرودگاههاي كل از كه است درست اين.خير
.معكوس نه دارند مستقيم نسبت پروازها نبودن اقتصادي با نبودن اقتصادي اين من نظر به اما
علت.نداريم اختيار در هواپيما ما ولي دارد وجود پرواز تقاضاي موارد از بسياري در چون
از بخش اين مسافران چون.بود همين كرديم آغاز هواپيمايي صنعت از را آزادسازي كه هم اصلي
دست از جاده يا ريل طريق از مسافرت در كه زماني مسئله آنقدر و برخوردارند بالاتري تمكن
از.نگذارد تقاضا بر اثري هيچ قيمت رشد ميكنيم پيشبيني ما كه هست مهم برايشان ميدهند
پروازها تعداد ناوگان توسعه با كه ميدهند اجازه شركتها به جديد مالي منابع ديگر سوي
.دهند افزايش را
روز هر براي تقاضا كه حالي در دارند پرواز هفتهاي 2 حاضر حال در رامسر و سنندج مثلا
وسيله به رفتوآمد روي نميشود و نميخورد كسي درد به هفته در پرواز چون 2 دارد وجود هم
با شب مسئولين تمام كه هست يادم بودم ، همدان استاندار خودم بنده ، .كرد برنامهريزي آن
باز شب دوباره و ميدادند انجام را كارها روز در ميافتادند ، راه تهران از ماشين
اين از غير.نبود برنامهريزي به قادر هيچكس پرواز دو هفتهاي با چون.ميگشتند
كم مسافر قيمت افزايش با كه ميشود باعث هم جادهاي تلفات و خطر ميزان مثل پارامترهايي
ناچار هم باز كه هست هم سراوان نظير غيراقتصادي و دورافتاده فرودگاههاي البتهنشود
.نماييم راغب پرواز برقراري به را شركتها سوبسيد و تسهيلات ارائه با بود خواهيم
صندوق و اجتماعي تامين سازمان به هما سهام واگذاري و آسمان و خصوصيسازيها بحث *
انجاميد؟ كجا به كشوري بازنشستگي
.شد خواهد خصوصي عنقريب شركت اين و ميكنيم عمل سوم برنامه تكليف به ما آسمان مورد در
خصوصي بخش به جا يك صورت به هما هتلهاي شركت ولي شد نخواهد واگذار فعلا هما اما
.كرد خواهد فعاليت هما اقماري شركت يك عنوان به هم "ايرتور ايران" و شد خواهد فروخته
غربي هواپيماي هيچ خريد به قادر ما متحده ايالات تحريمهاي براساس كه اين به توجه با *
داريد؟ ناوگان نوسازي براي برنامهاي چه اعتبار تامين صورت در نيستيم
فروند منهاي 6 اكنون هم است بخشها همه در راه وزارت اول مسئله ناوگان فرسودگي مشكل
حال.است سال تمليكي 25 ناوگان مابقي متوسط عمر شده خريداري انقلاب از پس كه فوكر 100
.ميباشد ماه امارات 38 هواپيمايي براي شاخص اين كه آن
هواپيماهاي ميتوانيم باشيم نداشته منابع مشكل اگر ما آمريكا تحريمهاي ادامه صورت در
كه فاكتوري مهمترين.كنيم اجاره تمليك شرط به يا و بخريم دوم دسته صورت به را جوان
ما كه است اين اصلي مشكل مدلهاست گوناگوني از پرهيز شود لحاظ خريدها اين در ميبايد
.داريم اختيار در مختلف مدلهاي از ولي هواپيما كمي تعداد
باعث و 100 فوكر 28 باس ، اير بويينگ 707 ، 727 ، 737 ، 747 ، كمي تعداد داشتن اختيار در
امكانات تهيه دنيا كجاي هيچ در.بخوريم بر اساسي مشكل به هم تعميرات بحث در تا شده
در يقينا ما بعدي اجارههاي و خريد بنابراين.نيست صرفه به فروند زير 10 براي تعميراتي
خواهد واگذار خصوصي بخش به تعميرات قسمت كل صورت آن در.بود خواهد فعلي مدلهاي چارچوب
.ميشود فروخته خصوصي بخش همان به هم تعميرگاهي موجود امكانات و شد
دارد؟ وجود بودن اقتصادي مشكل همين هم ريلي ترابري در *
نيست سوبسيد مشمول اكنون هم ريلي باري نقل و حمل البته.است خرابتر خيلي وضع ريل در
بار حمل براي رجا مانند شركتي زودي به است قرار كه دارد قرار راهآهن شركت نظر زير ولي
فعاليت غيردولتي بخش وسيله به كه مشهد _ تهران سيمرغ و سبز قطارهاي.گيرد شكل هم
تجربه اين در ما ميروند شمار به حوزه اين در آزادسازي از كوچكي و خوب تجربه ميكنند
داريم سعي همين براي.بپردازند را خوب خدمات واقعي بهاي حاضرند مردم كه فهميديم
بليت فروش بهاي براي است ممكن كه جايي تا را رجا دست و دهيم گسترش را خصوصي واگنهاي
مختلف نقاط در آرام آرام كه هم شهرها حومهاي قطارهاي در.بگذاريم بازتر خدمات و ارائه
خواهيم خصوصي بخش به را آنها كلا و شويم وارد نداريم قصد هستند راهاندازي حال در
هم لوكوموتيو خريد پيشنهاد كرمان استان در خصوصي قطار شركت يك از پيش ، چندي حتي.سپرد
.شد استقبال آن از كه داشتيم
.دهند كفاف هم توسعهاي طرحهاي براي اعتبارات اين ميرسد نظر به بعيد ولي *
حال در است ناچيز خيلي پذيرد صورت بايد حوزه اين در كه كارهايي به نسبت ما منابع نخير
طول سال آن 10 ساخت فعلي اعتبارات با كه داريم نياز جديد آهن خط كيلومتر هزار حاضر 9
كمك امسال تومان ميليارد و 200 سال 80 مشاركت اوراق تومان ميليارد البته 40ميكشد
را آن كه داشت خواهد وجود پروژهها تسريع امكان ريالي ارزي فاينانس با تنها ولي ميكند
.ميدهم توضيح ادامه در
بود؟ فاينانس چارچوب در هم شمال _ تهران راه آزاد ساخت براي چيني طرف با قرارداد عقد *
است شده جديدي فصل وارد پروژه اين و كرده تغيير كل به شمال _ تهران راه آزاد قرارداد
از و درصد راه 20 آزاد حاشيه زمينهاي محل از كه است شريك طرح درصد در 50 بنياد الان
كلا هم اول كيلومتر و 32 ميگردد تامين بنياد درصدي سرمايه 50 بازگشت درصد عوارض 30 محل
.چينيهاست دست
شده؟ آماده همه زمينها *
ساله زماني 20 طرح سرمايه بازگشت و بازپرداخت براي چون ولي.است مشخص زمينها تمام بله
.بود خواهد دهه دو طول در هم زمينها فروش شده پيشبيني
شد؟ حل هم زيست محيط از حفاظت سازمان با مشكلات *
.است شده تمام زمينها كار و نداريم مشكلي هيچ بله
اعتبار تامين دولتي بودجه نه و فاينانس طريق از راهآهن طرحهاي هم و طرح اين هم پس *
شد؟ خواهند
سرعت سريعترين با كه است اين من هدف چون.است شيوه همين هم راهآهن در.است درست
كمك برنامه اين به كه ديگري حياتي مسئله.كنم جمع زيربناها تجهيز براي را لازم سرمايه
بند.است دولت كار دستور در نامهاش آيين كه است بودجه 1381 تبصره دو از بند دو ميكند
امور وزارت بند اين براساس.است داخلي فاينانس بحث كه تبصره 19 بندم و تبصره 3 ف
در تا بنويسد را پروژهها وضعيت صورت فروش و خريد دستورالعمل بايد دارايي و اقتصادي
زودي به.شدهاند پرداخته به مكلف هم بانكها گيرند قرار معامله مورد بهادار اوراق بورس
و دارايي وزارت":كرد خواهد حل را مشكلات از بسياري و ميشود تهيه دستورالعمل اين
قطعي وضعيتهاي صورت فروش براي را لازم امكانات موظفند برنامهريزي و مديريت سازمان
حداكثر تصويب از پس و طراحي را بورس در دولتي پيمانكاران و دولت قرارداد طرف پيمانكاران
مطابق موظفند تجاري بانكهاي و بوده دولت تضمين مورد اوراق اينكند اجرا سال پايان تا
اجازه اجرايي دستگاههاي به كه تبصره 3 ف بند اضافه به بند اين.كنند پرداخت دستورالعمل
از اجرايي قرارداد انعقاد به نسبت برنامهريزي و مديريتي سازمان تاييد از پس" ميدهد
سرعت به ".نمايد اقدام ريالي و ارزي داخلي فاينانس تسهيلات از استفاده با مناقصه طريق
.كرد خواهد كوتاه را پروژهها اجراي عمر
تاريخي پروژههاي.هست هم جاها بقيه از بيشتر راه وزارت در پروژهها اجراي زمان گويا *
.شماست زيرمجموعه در همه (ره)امام فرودگاه و كندوان تونل اروميه ، كلانتري شهيد پل چون
سال دستگاه 9 ميانگين ديديم درآورديم را پروژهها اجراي زمان مدت آمديم گذشته سال ما
اين كردن كم براي.بود ماه انقلاب 30 از قبل رقم اين.سال ترابري 10 و راه وزارت و است
8_ سالي 9 حد در ملايم آهنگي با كه است بودجه افزايش يكي.داريم رو پيش راه سه فاصله
افزايش يكباره بخشي هيچ در چون داشت توقع نميشود هم اين از بيشتر و ميافتد اتفاق درصد
با گذشته سال تا كه است خارجي مستقيم سرمايهگذاري ديگري.نميدهد رخ درصدي بودجه 100
فروش و خريد و فاينانس همين هم كار اصل.شده تسهيل حالا ولي بود روبهرو قانوني مشكل
.وضعيتهاست صورت
ده در و برسد فروش به سال سه يا دو در وضعيتها صورت ميآورد وجود به را امكان اين چون
پروژههايي هماكنون.ميدهد كاهش سرعت به را پروژه اجراي زمان اين.گردد بازپرداخت سال
مبلغي اضافه به بهرهبرداري سود چون.كرديم فهرست را شود اجرا سرعت به است لازم كه را
پروژههاي هم طرحها تمامي.است فاينانس بهره از كمتر ميرفت دست از ديركرد براي كه
پول اضافه درصد حاضريم 10 الان ماداشت خواهند رديف آتي سنوات در و هستند بودجه پيوست
اما 7 برسد بهرهبرداري به سهساله شود ، اجرا سال در 10 پروژه اينكه جاي به كه بدهيم
.كنيم بهرهمند پروژه از را جامعه سال
.فرمائيد توضيح پروژهها اين شاخص عنوان به (ره)امام فرودگاه وضعيت آخرين درباره *
كنم اعلام را پروژه اين افتتاح تاريخ كه بود اصرار خيلي آمدم راه وزارت به من كه روزي
چون كنيم اعلام بهرهبرداري تاريخ نميتوانيم كشور در پروژهاي هيچ براي معتقدم من ولي
.است تعيينكننده بسيار نفت قيمت.نيست شدهاي تضمين سيستم ما بودجهريزي و برنامه سيستم
تاريخ من هم فرودگاه اين براي نميشود ، تامين طرحها منابع كند پيدا نوسان اگر كمي
.برسد نتيجه به تا ميكنم پيگيري قدرت تمام با ولي نميكنم اعلام افتتاح
است؟ مرحلهاي چه در فرودگاه امروز *
شده نصب تجهيزات حدي در و است نمانده باقي زيادي چيز طرح مجري عنوان به ما عمليات از
و چيديم را چيز همهاست بهرهبرداري طرح اصلي مشكل اما كنيم جمعاش ميتوانيم كه
اما كنيم نصب ميتوانيم و شده تهيه هم ناوبري دستگاههاي است ، كردن عملياتي آماده
است سال در مسافر ميليون فرودگاه 45 اين نهايي ظرفيت.است كار ادامه و بهرهبرداري مشكل
را ميليون يعني 5 آن نهم يك افتتاح توان ما.نيست آن تمام به هم نيازي حاضر حال در كه
از نيمي و خارجي پروازهاي كل يعني.است مهرآباد درصد از 50 بيش هم رقم همين گرچه.داريم
وزارت محدود منابع اين با هم پروژه مابقي برايشد خواهد منتقل فرودگاه اين به داخليها
فراخوان خاطر بههمين.بكشد طول ديگر سال تا 20 است ممكن و نميرسيم هيچجا به راه
آن نتيجه كه رسيده BOT قرارداد پيشنهاد سه حال به تا.خارجي سرمايهگذار براي داديم
تا كنيم پيدا سرمايه يك توسعه و بهرهبرداري براي اگر ميكنم فكر.ميشود اعلام بهزودي
.ميرسد اتمام به كاملا پروژه ديگر سال چهار سه
كرديد؟ چه را تهران با فرودگاه ارتباط مشكل *
آن جلسه روزها همين هستيمكه آن فاينانس دنبال و كرده مصوب دولت را فرودگاه مترو خط
اصلي مشكل هم فرودگاه به نواب و امام يادگار بزرگراه دو اتصال براي.ميشود برگزار
را مشكلش آينده يكسال ظرف است خودمان مال چون گرفتيم تصميم كه بود قلعهمرغي فرودگاه
حدود مترو اما.كند برقرار را بزرگراه دو هر ارتباط تا است آماده شهرداري.كنيم حل
.ميشود شروع آن عمليات پروژه فاينانس با كه ميخواهد زمان دوسالي
اقتصادي يادداشت
ايران اقتصاد در غلط تعبيرهاي
جدا.ميكنند تعريف جامعه يك در دولت براي را عمده وظيفه سه كلاسيك اقتصاددانان معمولا
دولت معتقدند آنان مردم ، ميان داوري و خارجي و داخلي امنيت ايجاد به مربوط وظايف از
سرمايهگذاري براي عادي مردمان و خصوصي بخش براي اقتصادي نظر از كه زمينههايي در بايد
را خصوصي بخش سرمايهگذاري و توسعه پيشزمينههاي كرده دخالت نيست ، اقتصادي توجيه داراي
كه هستند بخشهايي جمله از نقل و حمل و پست مخابرات ، از اعم ارتباطات بخش.آورد فراهم
ارزان و ارتباطات تسهيل ديگر عبارت به.ميروند شمار به توسعه زيرساختهاي اصطلاحا
كشور يك مزيت موجب ميتواند كه است مزايايي جمله از نقل و حمل خدمات از بهرهمندي بودن
كشورهاي اغلب در عمومي رويه.باشد كشورها ديگر به نسبت خصوصي سرمايهگذاران فعاليت براي
سعي دارد امكان كه جايي تا دولتها معمولا كه است اين نيز توسعه حال در و توسعهيافته
و سرمايهگذاران استفاده براي شدهرا ياد بخشهاي قيمت ارزان خدمات ارائه با ميكنند
با همزمان قبل چندي آسيا شرقي جنوب كشورهاي از يكي مثال بهعنوان.كنند بهينه شهروندان
در حتي همراه تلفن رايگان و گسترده توزيع به اقدام همراه تلفنهاي دوم نسل ورود
آن آسيا شرقي جنوب كشور اين مسئولان استدلال.كرد كشور آن روستايي نقاط دورافتادهترين
آن اقتصادي و انساني توسعه روند بر توجهي قابل تاثير ناخودآگاه ارتباطات گسترش كه بود
آسيا شرقي جنوب ببرهاي شكلگيري در را آن ميتوان بيشك كه تاثيري).گذاشت خواهد كشور
به مربوط اجرايي سياستهاي آنكه وجود با انگلستان همچون كشوري در ديگر سوي از (ديد
اما دارد سال از 90 بيش و ديرپا سابقهاي اقتصاد در دولت حضور كاهش و خصوصيسازي
در فراوان مباحث از پس ارتباطات و نقل و حمل شبكههاي خصوصيسازي براي دولت اقدامات
كه دارند اعتقاد نيز توسعه تئوريسينهاي از بسياري.است اجرا حال در اخير سالهاي
و خصوصيسازي از پس مرحلهاي در بايد نقل و حمل و ارتباطات همچون بخشهايي خصوصيسازي
.يابد صورت ديگر اقتصادي بخشهاي از بسياري توسعه
سالهاي در نقل و حمل و مخابرات بخشهاي در شده اجرا سياستهاي كه است حالي در اين
راه در جهاني تجربيات گرفتن نظر در بدون كشور تصميمسازي نظام كه است آن از حاكي اخير
.است گرفته پيش در بخش دو اين در حداقل را غيراقتصادي و سوداگرايانه عملكردي توسعه
آن ، قيمتهاي كردن ارزانتر و مخابرات بخش در ارتباطي خدمات تسهيل جاي به مثال بهعنوان
دولتي يارانههاي از مخابراتي خدمات تنها نه تا شده موجب دولت انحصارگرايانه سياستهاي
مصرفكنندگان اختيار در واقعي قيمت برابر چندين با حتي خدمات اين بلكه نشود بهرهمند
.بگيرد قرار ايراني
از نيز فعاليتها اين بودن غيراقتصادي بهانه به هوايي نقل و حمل هزينههاي كردن گران
نقل و حمل خدمات از بهرهمندي فوايد زيرا.است زمينه اين در غيرمعقول اقدامات ديگر
نقل و حمل بخش چارچوب در تنها را آن بتوان كه است آن از بيش ارزانقيمت زميني و هوايي
نهادي هزينههاي كاهش و تجارت تسهيل موجب خدمات اين از مندي بهره زيرا.كرد محاسبه كشور
و قضاييه قوه همچون نهادهايي ايجاد از دولتها كه همانگونهميشود كشور يك اقتصاد در
نبايد نيز ارتباطات و نقل و حمل شبكههاي گسترش از ندارند مستقيم و آني سود انتظار ارتش
.داشت را آني و مستقيم سود آوردن دست به انتظار
كه بود اين دولت خصوصيسازي سياست بر اصلي نقد توسعه سوم برنامه قانون تصويب هنگام در
زمينهها آن در ميتوانند هم خصوصي بخش كه سودآوري و پرمنفعت بخشهاي از خصوصيسازي چرا
خصوصيسازي فهرست در ارتباطات و نقل و حمل همانند بخشهايي و نميشود شروع كند ، فعاليت
.هستند دارا را اول رتبههاي
تمامي در دولت دخالت و مناسب سرمايه بازار فقدان دليل به كشور كه فرصتي هزينه امروزه
را آن هواپيمايي دولتي شركتهاي كه است آن از بيش مراتب به ميپردازد توليدي عرصههاي
حداقل ايران دولت امروزه ميرسد نظر بهميكنند منظور خود حسابهاي در زيان بهعنوان
يك وظايف و كند دخالت دولت بهعنوان كلاسيك صورت به بايد كه حوزههايي از بسياري در
دولت اين شهروندان جيب از آن هزينههاي كه بحراني.است بحران دچار بگيرد برعهده را دولت
دولت دخالت بدون ميتوانند خود شهروندان كه آنجا كه است حالي در اين.ميشود پرداخته
و كرده دخالت مهربان دايهاي بهعنوان كه است دولت اين دهند ، سامان را خود اقتصادي امور
هزينه پرهزينهترين تصميمسازي نظام سردرگمي.ميسازد محروم خود طبيعي حقوق از را آنان
باشند خود شخصي سود پي در بايد كشور يك شهروندان اينكه.است ايران اقتصاد در نهادي
دولت نكردن سودجويي.گرفت اشتباه "سودجو دولت" عبارت با را آن نبايد كه است درستي تعبير
داده نشان تصميمسازي نظام كه مسئلهاي.ميشود شهروندان سود افزايش موجب موارد اغلب در
.ندارد آشنايي چندان آن با است
چيست فساد
انحصار و فساد
باقي بودند ، شده تربيت و آمده دنيا به كه طبقاتي همان در انسانها ديگر عبارت به
براي نبودند ، برخوردار چنداني امكانات از طبقات اين از بسياري كه آنجايي از.ميماندند
حتي و اجتماعي اقتصادي ، آموزشي ، امكانات به دسترسي براي كردند تلاش معدودي تعداد همين
.نوردند درهم را موجود مرزهاي داشت ، قرار خاص عدهاي اختيار در انحصاري صورت به كه نظامي
برخي از استفاده انحصار كه كساني نيز و سياسي و اقتصادي قدرت صاحبان ديگر سوي از
.ميكردند مقاومت موجود وضع تغيير برابر در سرسختانه داشتند ، اختيار در را خاص امتيازهاي
مهار براي آنها.ميدانستند روا را ابزاري هر از استفاده موجود شرايط حفظ براي آنها
چاپ و سكه ضرب حق داشتن اختيار در با و بودند بهرهمند لازم ابزارهاي از رقبا و مردم
قضايي نظام نيز و اجرايي دستگاههاي قانونگذاري ، نهادهاي بر داشتن كنترل اسكناس ،
و سود به دستيابي براي آنها.كنند هدايت خود نظر مورد مسير در را چيز همه ميتوانستند ،
مورد در آنهامينمودند طلب ماليات مردم از و ميكردند تعيين گمركي حقوق بيشتر ثروت
ميان خود ميل به را موجود ثروتهاي و ميگرفتند تصميم جامعه افراد زندگي و مرگ
.ميكردند تقسيم زيردستانشان
رواني و اجتماعي بستر موجود منابع و ثروتها از بهرهبرداري در انحصار وجود حال هر به
جامعهاي در نابرابري هرچه سخن ديگر به.ميكند فراهم فساد پديده بروز براي مناسبي
به باشند ، برخوردار معنوي و مادي امكانات و موهبتها از خاصي عده تنها و باشد بيشتر
.ميگيرد شكل "دوگانه فساد" جامعهاي چنين در كه چرا است ، فاسدتر جامعه آن اندازه همان
حفظ پي در گوناگون شگردهاي و نيرنگها به توسل با امكانات و امتيازها صاحبان سو يك از
سعي هستند ، محروم امتيازها گونه اين از كه كساني ديگر سوي از و برميآيند موجود وضع
.بپيوندند برخوردار افراد جمع به و داده تغيير را خود زندگي مختلف طرق از ميكنند ،
كه زحمتي به توجه با انسانها كه است آن جامعه يك در وضعيت ايدهآلترين ميان اين در
.شوند برخوردار خود جامعه ثروتهاي و امكانات از ميدهند ، ارائه كه خدماتي و ميكشند
بهعنوان كشاوزان همينطور و جامعه مولد نيروي بهعنوان كارگران مثال بهعنوان
برخوردار بدتر وضعيت از جامعه اقشار ديگر با مقايسه در نبايد مردم غذاي تامينكنندگان
فساد گسترش به ثروتها و درآمدها ناعادلانه تقسيم كه آنجايي از !برعكس بلكه باشند ،
تقسيم و نابرابريها ميزان از كاستن فساد با مبارزه راستاي در اقدام مهمترين ميانجامد
.است امكانات عادلانهتر
نگاهاقتصاد
فرودگاه جاده ، راهآهن ،
توحيد محمدعلي
عمليات مراحل در كودتاگران ميداد ، رخ جهان از نقطهاي در كودتايي پيش سال ده تا اگر
نظامي اشغال براي را مراكزي آن آغاز زمان شده حساب و دقيق تعيين از پس نظامي ، پيچيده
بهطور شهر خروجي جادههاي و راهآهن ايستگاه فرودگاه ، آنها ميان در كه ميكردند تعيين
.داشت وجود قطع
از رويدادها اخبار انتشار در تاخير ايجاد بر علاوه كه بود آن براي تصميم اين اصلي علت
چنين از تاسيسات اينگونه امروزه.شود جلوگيري مخالف نظامي نيروهاي انتقال و نقل
داشت ، كودتا قصد پاكستان در مشرف پرويز كه زماني.نيستند برخوردار استراتژيكي جايگاه
مسدود كراچي فرودگاه نوازشريف دستور به.بازميگشت پاكستان به آمريكا سفر از شريف نواز
ايستگاههاي فرودگاهها ، جمله از حياتي مراكز از بسياري وقت دولت كه حالي در و شد
به براي فرودگاهي دنبال به آسمان در كودتا رهبر و داشت اختيار در را جادهها و راهآهن
پس.كرد صادر را كودتا فرمان تلفني تماس با و هواپيما داخل از بود هواپيما نشاندن زمين
.كرد تبعيد سعودي عربستان به را وي نوازشريف سقوط از
بود شده پيروز وي عليه كودتا ظاهر به كه است ونزوئلا رئيسجمهوري چاوز هوگو ديگر نمونه
قدرت به ديگر بار او و نياورد دوام نيز روز يك كودتا عمر وي از مردم حمايت با ولي
.بازگشت
نيز امروز و است محدود موقعيتها و تاسيسات نهادها ، عمر جهان در كه پذيرفت بايد
ضروري آنها بر دولت سلطه كه نيست برخوردار اهميت آن از جاده و راهآهن فرودگاه ، تاسيسات
و مردم حمايت به نيز دولتها پايداري چون و است اقتصادي امروز تاسيسات اين كاركرد.باشد
.باشند سودآور و كارآمد كشور ارتباطي راههاي بايد پس است ، وابسته اقتصاد قوام و دوام
مالكيت ميكنند تصور كه هستند كساني ما اقتصادي برنامهريزي نظام در هنوز ظاهر در اما
بر و باشد خصوصي مالكان و افراد اختيار در نبايد راهآهن و فرودگاهها جادهها ، بر
اين آينده و امروز ساكنان حياتي و اساسي سوال.ميكنند تاكيد تاسيسات اين حاكميتي اهميت
در سرمايه صاحبان سريعتر هرچه تا نميشود انديشيده سازوكاري چرا كه است اين بوم و مرز
مردم به خدمات ارائه با و كنند احداث فرودگاه يا و راهآهن جاده ، كشور شهرهاي از هريك
و اجتماعي و آموزشي خدمات ماليات دريافت با نيز دولت و كنند ايجاد كار ببرند ، سود
.كند تامين را كشور زيربنايي
فراهم و اقتصادي توسعه براي زيربنايي نقش شهرها در هوايي و زميني ارتباطي راههاي
احداث تدارك و تامين براي كافي سرمايه دولت اگر و دارد مردم براي رفاه و آزادي آوردن
.كرد محروم خدمات اين از را آنان نبايد ندارد را مراكز اينگونه
اگر مانده ، طرح حد در است سال طرح 25 اين.است نمونه يك (ره) امام بينالمللي فرودگاه
و كند تامين كشور براي سرشاري درآمد ميتوانست ميرسيد بهرهبرداري به مقرر موعد در
.است شده منطقه هوايي ترافيك مركز آن فرودگاه كه باشد دوبي آزاد بندر براي رقيبي
|