ملي اقتصاد وزيانهاي آهن هايراه محدوديت
جابهجايي 149
گرفت صورت سال 80 طي
كشور سطح در كالا تن ميليون
ملي اقتصاد وزيانهاي آهن هايراه محدوديت
رضايت خود به يافته تخصيص بودجه از كه يافت ميتوان را دولتي شركت يا وزارتخانه كمتر
سازمان كارشناسان و صاحبنظران از بسياري تا شده باعث كه است نارضايتي همين.باشد داشته
.كنند متهم بودجهريزي در بودن سنتي به را برنامهريزي و مديريت
داشتن و سنواتي عقبماندگيهاي بهرغم كه هستند موسساتي و شركتها ميان اين در
;بيابند بودجه تخصيص در مناسبي جايگاه نتوانستهاند هنوز بسيار مزيتهاي و اولويتها
و شركتها اين عقبماندگي توانست نخواهند سالانه بودجههاي درصدي چند افزايش هرچند
.كنند جبران را موسسات
بسيار مزيتهاي وجود بهرغم كه است ، ايران اسلامي جمهوري راهآهن شركتها ، اين از يكي
.دارد قرار بيمهري مورد همچنان زيربخش اين توسعه ، اولويت در گرفتن قرار و نقل و بخشحمل در
و محدود كشور در راهآهن خطوط كه آن اول ميبرد ، رنج عمده مشكل دو از ايران راهآهن
خطوط از بهرهبرداري ميزان حتي كه اين دوم و نيست كشور نيازهاي پاسخگوي و است ناكافي
شديد محدوديت و ريلي نقل و حمل ناوگان بودن بهدليلفرسوده نيز فعلي محدود
.است پايين مسافريبسيار و باري واگنهاي و لوكوموتيو
كيلومتر و 567 هزار اسلامي 4 انقلاب اول سال در راهآهن ، سوي از شده منتشر آمار براساس
كيلومتر و 688 هزار به 6 سال 79 ، در خطوط اين طول بود ، شده احداث كشور در آهن اصلي خطوط
.است داشته درصدي رشدي 4/46 بررسي ، مورد سال طي 22 ميزان اين كه رسيد ،
به 14 و يافته رشد درصد فقط 14 سال 79 ، تا سال 58 از باري واگنهاي تعداد مدت همين در
مورد دوره در راهآهن سرويسدهي درحال مسافري واگنهاي تعداد.رسيد دستگاه و 17 هزار
.ميدهد نشان كاهش نيز درصد بلكه87/10 نكرده رشد تنها نه گزارش
طول در ريلي نقل و حمل توسعه و امكانات رشد اساسا كه ميدهد نشان آمار اين مقايسه
اندك توجه كه اين بر مضافا.است نبوده برخوردار مطلوبي وضعيت از انقلاب از پس سالهاي
شبكه گسترش سهم و بوده شبكه توسعه و خطوط گسترش به معطوف نيز ريلي نقل و حمل بخش به
.است بوده اندك بسيار لوكوموتيوها و واگنها تعداد از اعم بهرهبرداري
ميشود مشاهده مشابه ، كشورهاي و ايران ريلي خطوط طول در لوكوموتيو توزيع شاخص مقايسه با
كه دارد وجود لوكوموتيو متوسط 85 بهطور ايران در راهآهن خطوط كيلومتر هزار هر براي كه
هزار هر ازاي به لوكوموتيو كه 150 اوكراين يا و كه 144 مصر مانند كشوري با مقايسه در
.است كم بسيار دارد ، وجود كيلومتر
و باري واگن تعداد كشورها همين به نسبت ايران در موجود لوكوموتيوهاي كه است درحالي اين
ميليون يا و بار تن ميليون هر ازاي به نمونه بهطور.ميكند جابهجا را كمتري مسافري
مسافر يا بار مقدار همين ازاي به كه درحالي دارد وجود لوكوموتيو ايران 17 در مسافر نفر
.ميپردازند خدمات ارائه به لوكوموتيو فقط 6 تركيه و اوكراين كشور در
به دهيم ، قرار بررسي مورد نيز را ريلي خطوط كل به موجود باري واگنهاي تعداد شاخص اگر
.است موجود باري واگن كيلومتر 3 درهر متوسط بهطور ايران در.مييابيم دست مشابهي نتايج
تعداد شاخص است ، واگن تقريبا 4 بلغارستان در و واگن روماني 8 مانند كشوري در نسبت اين
.است پاييني تقريبا شاخص نيز ريلي خطوط كل به نسبت ايران در باري واگنهاي
حاصل سود و خارجي سرمايهگذاري براي كافي تضمين عدم ميتوان را شاخص اين بودن پايين علت
در خصوصي بخش بودن كوچك و خصوصي بخش منابع از نكردن استفاده نيز و آنها سرمايهگذاري از
.دانست بينالمللي ترانزيت سرمايهگذاري
اطلاعات بودن پايين بهدليل ايران در ريلي خطوط از استفاده به كالا صاحبان اطمينان عدم
پيشرفتهاي از نكردن استفاده ريلي ، نقل و حمل شبكه كافي پوشش عدم زمينه ، اين در
عدم و بودن قديمي و فرسودگي ريلي ، نقل و حمل در خصوصي بخش اندك سرمايهگذاري تكنولوژيك ،
بهوجود كشور در جديد خطوط ساخت زمينه تا است شده سبب ريلي نقل و حمل ناوگان كارآيي
.نيابد افزايش خطوط از بهرهبرداري ظرفيت كلا و لوكوموتيوها و واگنها توزيع و نيامده
نداشته كارآيي بسيار ، مزيتهاي داشتن بهرغم ريلي نقل و حمل بخش است شده باعث عوامل اين
.شود متحمل را هنگفتي زيانهاي بابت اين از كشور اقتصاد و باشد
ميتواند نقل و حمل از بخش اين در سرمايهگذاري براي مناسب زمينههاي كردن فراهم
بديهيترين از يكي كشور اجتماعي و اقتصادي توسعه كه شود گستردهاي تحولات زمينهساز
.است آن پيامدهاي
گرفت صورت سال 80 طي
كشور سطح در كالا تن جابهجايي 149ميليون
و نفتي كالاهاي انواع تن ميليون از 149 بيش گذشته سال در كشور جادهاي باري ناوگان
در -تن ميليون معادل 40 -آن درصد مقدار 27 اين از.كرد جابهجا كشور سطح در را غيرنفتي
استاني محدودههاي از بيرون در -تن ميليون معادل 108 -بقيه درصد و 73 استاني محدودههاي
.است شده جابهجا
با 19 اصفهان استانهاي كشور پايانههاي و نقل و حمل سازمان عمومي روابط گزارش به
كالاهاي ميزان بيشترين تن هزار و 266 ميليون با 17 خوزستان و تن هزار و 635 ميليون
كالاهاي ميزان كمترين تن هزار با 164 بويراحمد و كهكيلويه استان و شده جابهجا
.دادهاند اختصاص خود به را كشور داخل در شده جابهجا
ناوگان توسط -كشور داخل در مسافر ميليون گذشته 221 سال طي كه است حاكي همچنين گزارش اين
و استان درون در -نفر ميليون معادل 136 -تعداد اين درصد كه 62 است شده جابهجا -جادهاي
.شدهاند جابهجا استاني محدوده از بيرون در -نفر ميليون معادل 84 -بقيه درصد 38
خود به نظر مورد دوره در را مسافر جابهجايي حجم بيشترين خراسان سپس و تهران استان
.دادهاند اختصاص
بوده دستگاه هزار حدود 196 سال 80 ، پايان تا شده شناسايي ناوگان تعداد گزارش اين براساس
عمومي ناوگان تعداد همچنين.دارند سال از 21 بالاتر عمري ناوگان اين كل از درصد كه 53
سال آنها 18 عمر متوسط كه بوده دستگاه هزار گذشته 65 سال پايان تا شده شناسايي مسافري
.است شده برآورد
|