فاينانس تسهيلات دلار ميليون از 300 استفاده
كشور عمومي محاسبات مقررات
مصوبهتازهدولتبرايگسترشسرمايهگذاري
تعاونيوخصوصي شركتهاي و صندوقهايبازنشستگي توسط
مكالمه هزينه و افزايش شهري مكالمه نرخ
مييابد كاهش بينالمللي
ديدگاه
نداريم كافي آمار
تسهيلاتفاينانس دلار ميليون از 300 استفاده
ميگيرد صورت آزاد مناطق در بار اولين براي
.شد ابلاغ صنعتي و تجاري آزاد مناطق توسط خارجي اعتبار دلار ميليون سيصد از استفاده مجوز
ما خبرنگار با گفتوگو در آزاد مناطق عالي شوراي دبيرخانه برنامه و طرح پژوهشي ، معاون
سالجاري در دارند اجازه كشور آزاد مناطق مجوز اين براساس:افزود فوق مطلب اعلام ضمن
(بهرهبرداري و اجرا ساخت ، ) TO.B يا فاينانس درقالب را خارجي اعتبار دلار ميليون 300
.نمايند جذب
كمكهاي و سرمايهگذاري سازمان عهده به را اعتبار اين تضمين دولت هيات:گفت مظفر فرهنگ
.است گذاشته (دارايي و اقتصادي امور وزارت تحتپوشش) اقتصادي و فني
اجراي صرف طريق اين به شده جذب سرمايه است قرار:گفت اعتبار اين مصرف موارد درخصوص او
.شود چابهار و ، كيش ، قشم منطقه سه در زيربنايي پروژههاي
صورت دولت توسط كشورها تمام در زيربنايي بخشهاي در سرمايهگذاري غالبا:گفت او
اما نميدهد نشان بخش اين در سرمايهگذاري به رغبتي خصوصي بخش كه چرا ميپذيرد
مذكور اعتبار از استفاده به تمايل خارجي شركتهاي شده پيشبيني تسهيلات با اميدواريم
.دهند نشان پروژه ساخت براي
از را..و چابهار آهن خط احداث فرودگاهها ، اسكلهها ، توسعه نظير پروژههايي اجراي او
.كرد اعلام كشور آزاد مناطق در فعلي اصلي اولويتهاي
هنوز است ، شده ابلاغ تازگي به دولت هيات سوي از صادره مجوز كه اين به باتوجه:گفت او
وجود مذكور تسهيلات واسطه به آنها اجراي امكان كه پروژههايي نهايي تصويب و بررسي كار
.نكردهايم آغاز را دارد
فاينانس براي مشخصي كف و سقف:گفت اعتبار اين بازپرداخت براي تعييني نرخ درخصوص مظفر
.است گذاشته باز را نرخ اين تعيين در آزاد مناطق دست دولت و نشده تعيين مذكور
آزاد مناطق عالي شوراي دبيرخانه برنامه و طرح پژوهشي معاون
زيربنايي پروژههاي وارد را خود سرمايه است حاضر سرمايهگذاري كمتر حقيقت در:داد ادامه
ايجاد سرمايهگذاري جهت انگيزه ايجاد براي مساعدي شرايط گرفتيم تصميم خاطر همين به ;كند
.نماييم
آنها از و شدهايم مذاكره وارد خارجي پيمانكاران برخي با حاضر درحال ما:كرد اضافه او
.كنند تامين خود بانكهاي طريق از را مذكور اعتبار خواستهايم
از استفاده براي مجوزي تاكنون ، آزاد مناطق راهاندازي زمان از كه اين به اشاره با او
سبب ميتواند مجوز اين صدور بر مبني كنوني اقدام:گفت است نشده صادر T.O.B يا فاينانس
.گردد آزاد مناطق در سرمايهگذاري چشمگير توسعه
داخلي بانكي تسهيلات از استفاده امكان سالجاري در مذكور مجوز بر علاوه:داد ادامه مظفر
بانك سوي از اجرا براي اكنون هم آن بخشنامه كه شده فراهم آزاد مناطق توسط نيز خارجي و
.است شده ابلاغ كشور بانكي شبكه به مركزي
استفاده مورد منابع كه است تومان ميليارد مذكور 30 تسهيلات براي شده تعيين سقف:گفت او
.ميدهد قرار تحتپوشش را خارجي و داخلي بانكهاي توسط
عالي شوراي دبيرخانه عهده به اعتبار اين از خارجي و داخلي بانكهاي سهم تعيين:افزود او
.است شده گذاشته آزاد مناطق
پروژههاي اجراي صرف ميبايست نيز اعتبار اين شده اتخاذ تصميمات براساس:گفت او
.شود اجرا دست در زيرساختي طرحهاي تكميل و زيربنايي
از استفاده عدم سمت به آزاد مناطق مذكور برنامههاي شدن محقق صورت در:افزود او
خواهند حركت ميكنند ، سفر مناطق اين به كالا واردات هدف با تنها كه غيررسمي توريستهاي
.كرد
كشور عمومي محاسبات مقررات
تهيه حال در برنامهريزي و مديريت سازمان همكاري با دارايي و اقتصادي امور وزارت
وزيران هيات مصوبه براساس مسووليت اين.هستند كشور عمومي محاسبات قانون اصلاح پيشنويس
دستگاههاي ساير نظرات كسب و هماهنگي با تا است شده گذاشته فوقالذكر دستگاه دو برعهده
عمومي محاسبات قانون مقررات در اصلاح متضمن كه را "كشور عمومي محاسبات جامع نظام" دولتي
كه است شده تصويب سال 1366 در فعلي عمومي محاسبات قانونكنند تنظيم و تدوين است ، فعلي
قانون.بود سال 1339 مصوبه كه قبلي عمومي محاسبات قانون بر است اصلاحيهاي حقيقت در
و موسسات و وزارتخانهها شامل دولتي دستگاههاي درآمد هزينه نظام عمومي محاسبات
عمومي بودجه" بر حاكم مقررات كلي بهطور و دولتي اموال دولتي ، معاملات دولتي ، شركتهاي
البته.ميگيرد دربر را "كشور كل بودجه" در شده منظور درآمدهاي و هزينه يا "دولت
در دولتي اموال نگهداري و حفظ نحوه يا دولتي معاملات مانند فوق موارد از بخشهايي
همان.است شده صادر آنها درمورد احكامي و گرفته قرار توجه مورد نيز خاص آييننامههاي
و اساسي مسائل جزء كشور ، عمومي محاسبات قانون در شده مطرح موارد ميشود ملاحظه كه طور
بالايي ارقام كشور اقتصاد در دولت وسيع و گسترده حضور به باتوجه و است كشور اقتصاد كلان
اصلاح يا و مقررات اين تدوين بنابراينميدهد قرار تحتپوشش را كشور مالي گردش از
بر حاكم مقررات تدوين در اگر.است برخوردار بالايي فوقالعاده حساسيت از فعلي مقررات
است ممكن نشود ، ديده مسائل همه و نشود ، جامعنگري دولتي دستگاههاي هزينههاي و درآمدها
انضباط نظر از كه نگيرد قرار مقررات و قوانين تحتپوشش دولت اقتصادي عمليات از برخي
اموال از مطلوب استفاده عدم يا و سوءاستفاده زمينه است ممكن و نيست مطلوبي امر مالي
حد از بيش مقررات و قوانين اين تدوين در اگر طرفي از.كند فراهم را دولتي عمومي
است ممكن شود پيشبيني مصوبهاي و حكم جزئي مورد هر براي كه شود تلاش يا شود سختگيري
كشور اقتصاد براي نيز حالت اين كه شود دولتي اقتصادي بنگاههاي فعاليتهاي ركود موجب
شيوه و درآمدها كسب نحوه بر حاكم مقررات تدوين در اصلي مساله بنابراين.است زيانبار
جلوگيري بيمورد سختگيري از هم كه است بهينهاي نقطه يافتن دولت ، هزينههاي و مخارج
را دولتي دستگاههاي اقتصادي فعاليتهاي يا اقدامات بر نظارت و كنترل مساله هم و كند
در نكاتي حال هر به ولي نيست سادهاي مساله بهينه نقطه اين يافتن البتهنكند مخدوش
گيرد قرار توجه مورد اگر كه است بحث قابل كشور عمومي محاسبات بر حاكم مقررات تدوين
.ميدهيم ادامه را بحث اين.ميشود محسوب بهينه نقطه اين يافتن درجهت جلو به رو حركتي
مصوبهتازهدولتبرايگسترشسرمايهگذاري
تعاونيوخصوصي شركتهاي و صندوقهايبازنشستگي توسط
يا بازنشستگي براي عنوان بههر كه را وجوهي از درصدي مجازند بازنشستگي صندوقهاي كليه
از منتشره مشاركت اوراق به ميكنند ، ثبت و وارد مربوط حسابهاي در يا و دريافت پسانداز
.كنند تبديل دولت سوي
اوراق انتشار نحوه قانون اصلاحي ماده 12 استناد به وزيران هيات ما خبرنگار گزارش به
.كرد تصويب زير شرح به را يادشده ماده اجرايي آييننامه (مصوب 1379) مشاركت
بازنشستگي صندوق ازجمله مشابه عناوين و بازنشستگي صندوقهاي كليه مصوبه ، اين براساس
كليه و اجتماعي تامين سازمان و ايران اسلامي جمهوري مسلح نيروهاي استخدام قانون مشمولان
و شركتها ازجمله دولت به وابسته و دولتي شركتهاي و دولتي موسسات وزارتخانهها ،
و شهرداريها و است نام ذكر مستلزم آنها درمورد عمومي مقررات و قوانين شمول كه موسساتي
براي عنوان هر به كه را وجوهي از درصدي مجازند مورد شهرداريها ، حسب به وابسته موسسات
تصويب با مينمايند ، ثبت و وارد مربوط حسابهاي در يا و دريافت پسانداز يا بازنشستگي
ازسوي منتشره مشاركت اوراق به مركزي بانك با هماهنگي از پس و مربوط صندوق مرجع بالاترين
.كنند تبديل دولت
قانوني ذخاير و سپردهها از درصد مجازند 50 خصوصي بخش و تعاوني شركتهاي كليه همچنين
.كنند تبديل مزبور اوراق به را خود
-دولت كاركنان پسانداز حساب تشكيل قانون موضوع وجوه مصوبه ، اين در موجود تبصره براساس
.ميباشد مستثني ماده اين حكم شمول از -مصوب 1376
مكالمه هزينه و افزايش شهري مكالمه نرخ
مييابد كاهش بينالمللي
شد آغاز اقتصاد شوراي در تلفن تعرفه جديد نظام بررسي
به را همراه تلفن تعرفه جديد نظام درمورد خود نهايي گزارش برنامهريزي و مديريت سازمان
.داد ارائه اقتصاد شوراي
در شده پيشبيني مفاد درخصوص سازمان اين نهايي گزارش ارائه پي در ما ، خبرنگار گزارش به
.گرفت قرار اقتصاد شوراي كار دستور در مذكور نظام بررسي تعرفهها ، محاسبه جديد نظام
است ، شده تدوين تلفن و تلگراف و پست وزارت سوي از كه همراه تلفن مكالمه تعرفه جديد نظام
.دارد دلالت كشور در همراه و ثابت تلفن مكالمه هزينه محاسبه شيوه تغيير بر
بينالمللي و شهري بين شهري ، تلفنهاي براي جديد تعرفههاي محاسبه گزارش اين براساس
اقتصاد ، شوراي اعضاي تصويب صورت در گرديده مقرر كه طوري به.است شده تغييراتي دستخوش
.يابد افزايش مشخصي ساعات در شهري تلفن مكالمه نرخ
برآوردهاي.ميگيرد صورت شهري مكالمه بخش در شبكه شديد ترافيك كاهش راستاي در اقدام اين
شهري مكالمه به ثابت تلفن شبكه ترافيك درصد حاضر 95 درحال ميدهد نشان گرفته صورت
.ميدهد تشكيل را مخابرات شركت درآمدهاي درصد تنها 38 بخش اين كه درحالي دارد اختصاص
كه طوري به ميگيرد قرار مكالمه تعرفه محاسبه مبناي مشخصي زمانبندي برنامه نظام اين در
تا ساعات30/8
ساير از ساعات دراين مكالمه هزينه و شده داده تشخيص مصرف اوج ساعات بعدازظهر 30/13
.ميشود منظور گرانتر روز اوقات
ثابت بهصورت آن مكالمه هزينه و شده تلقي عادي ساعات بهعنوان نيز شب تا 22 ساعات 30/13
نرخهاي مشمول صبح تا 8 شب ساعات 22 در ثابت تلفن از استفاده كه درحالي.ميگردد محاسبه
.ميگردد تخفيفي
مصرف غيراوج ساعات به تلفني مكالمه ساعات هدايت راستاي در زمانبندي برنامه اين ارائه
.است گرفته صورت
وزارت سوي از جديد نظام اين در نيز شهري بين تلفن مكالمه هزينه كاهش درخصوص پيشنهاداتي
برنامهريزي و مديريت سازمان مقامات موافقت با كه است شده ارائه تلفن و تلگراف و پست
.شد همراه
درآمد.دارد اختصاص شهري بين تلفن به ثابت تلفن شبكه ترافيك كل از درصد حاضر 8/4 درحال
تلفن مكالمه هزينه از مخابرات شركت درآمدهاي كل درصد شهري 47 بين مكالمه محل از حاصله
.ميدهد تشكيل را ثابت
در و است كرده پيشنهاد را بينالمللي تلفن بخش در قيمتها چشمگير مخابراتكاهش شركت
را درصد حدود 50 در كاهشي بينالمللي تلفن مكالمه نرخ اقتصاد ، شوراي اعضاي موافقت صورت
.كرد خواهد تجربه
تنها كه است آن از حاكي برآوردها آخرين
ميزان ، اين كه دارد اختصاص بينالمللي مكالمات به ثابت تلفن شبكه ترافيك كل از درصد 2/0
.ميشود شامل را ثابت تلفني مكالمات محل از مخابرات شبكه درآمد كل درصد 15
بهصورت بينالمللي مكالمه نرخ اقتصاد شوراي تصويب با است شده مقرر گزارش اين براساس
يكسان قاره يك در واقع كشورهاي تمام با مكالمه هزينه ترتيب اين به.شود تعيين قارهاي
.است متفاوت ديگر كشور با كشور هر براي بينالمللي مكالمات نرخ حاضر درحال.بود خواهد
همراه تلفن مكالمه نرخ مكالمات ، تعرفه جديد نظام درقالب گرفته صورت پيشبينيهاي براساس
.شد خواهد تغييراتي دستخوش نيز
تلفن با مكالمه براي شده مشخص زمانبندي ساعات در ترجيحي نرخ اعمال درخصوص پيشنهادهايي
.است شده ارائه همراه
نرخهاي مشمول همراه و ثابت تلفنهاي از استفاده براي محروم مناطق است حاكي گزارش اين
.بود خواهند ويژه تخفيفهاي و ترجيحي
ديدگاه
پرمخاطره اما صحيح تصميمي
نخجواني سيداحمد
بخشهاي ركود سالهاي ميتوان را گذشته دهه پاياني سالهاي كه نيست پوشيده كسي بر
با كه آماري مشخص بهطور و ايران اقتصاد مقياس كلان آمار هرچند.دانست ايران اقتصاد
عيني بهصورت كه را ركودي تصوير نميتواند است ، شده ارائه بعد به سال 1379 از تجديدنظر
به نگاه كم دست اما كند ارائه ميشود ، مشاهده كشور صنايع از بسياري ورشكستگي در و
مشخص را اقتصاد بر حاكم ركود خوبي به يادشده دوره طي بورس در موجود صنايع وضعيت
.ميسازد
اين در سرمايهگذاري تابع زيادي بسيار حد تا اقتصادي بخشهاي توليد رشد يا رونق بيگمان
اقتصاد در موجود تقاضاي با مستقيم ارتباط در سرمايهگذاريها همين اما بخشهاست ،
حتي و بخشها در سرمايهگذاري حجم كه ميدهد نشان بررسيها مثال ، بهعنوان.ملياست
.است بوده سرمايهگذاريها نهايي بهرهوري يا و سودآوري تاثير تحت آنها تمركز
كه است اقتصاد در تقاضا بر اقتصادي عوامل تاثيرگذارترين از يكي نفتي درآمدهاي است بديهي
و مصرف افزايش در آن آثار سپس و ميدهد نشان دولت بودجه در را خود ابتدا
هم آن تازه كه نفتي درآمدهاي افزايش كه اينجاست مشكل اما.ميشود هويدا سرمايهگذاريها
.نميبرد بالا همگون بهصورت را جامعه توليدي كالاهاي براي تقاضا ندارد ، وجود هميشه براي
درآمدهاي تابع ديگر بخشهاي از بيش خدمات بخش كه ميدهد نشان گذشته تجربه مثال ، براي
.است بوده نفتي
مصرفكنندگان به بانكي تسهيلات از وسيعي حجم اگر كه كرد پيشبيني ميتوان ترتيب همين به
در رونق شود ، اعطا نفتي درآمدهاي كاهش از ناشي ركود مواقع در بهويژه ايراني كالاهاي
الگوهاي تابع اقتصادي ، رونق اين كه اينجاست مشكل اما.گردد آشكار اقتصادي بخشهاي بازار
ميدهد نشان خانوارها مصرفي الگوهاي بررسي دقيقتر ، بهطور.است كشور خانوارهاي مصرفي
و حمل و تحصيل و آموزش درمان ، و بهداشت يعني خدمات بخش كالاهاي از برخي مصرف ايشان كه
يك ديدگاه از است ممكن بنابراين.ميدهند قرار اولويت در ديگركالاها به نسبت را نقل
ماشين يا يخچال خريد از مهمتر مراتب به فرزندان غيرانتفاعي مدرسه مخارج تامين خانوار ،
اهميت اعتباري تسهيلات اعطاي چگونگي به كه است مساله همين درست باشد ، جديد لباسشويي
.ميسازد برجسته را تسهيلات اعطاي بودن هدفمند به توجه ضرورت و ميبخشد
بيشتر خدمات بخش به اعطايي تسهيلات بهره نرخ كه بود شده اشاره مساله اين به خبرها در
رونق ايجاد سياست ، اين از هدف اگر زيرا.نيست كافي تنهايي به اين اما بخشهاست ، ديگر از
كه منابعي كمبود با و حاضر شرايط در ايران اقتصاد اكنون هم باشد ، اقتصاد بخشهاي در
كه چرانيست خود بخشهاي همه رونق نيازمند دارد ، وجود اقتصادي رشد محركهاي براي
به خدمات بخش در سرمايهگذاري كه آنجا تا كرده رشد كافي اندازه به خدمات بخش از اجزايي
با بكوشد بايد دولت اساس ، براين و است رسيده كشور سرمايهگذاريهاي كل درصد هفتاد نزديك
اما كند هدايت خدمات بخش از خاصي موارد و صنعت بخش سوي به را داخلي تقاضاي سياستي ، چنين
...و صنعتي خدماتي ، بهصورت آنها طبقهبندي و تسهيلات نرخ تغيير با سياستي چنين اجراي
بازده كالاها ، از برخي تورم نرخ از تسهيلات اين نرخ خود ، خودي به زيرانيست امكانپذير
از و است كمتر فعاليتها از بسياري در سرمايهگذاري بازده يا موازي بازارهاي در وامدهي
وامهاي براي تقاضا خود خودي به وامها ، تسهيلات نرخ ميان اختلاف وجود با حتي رو ، اين
خدمات بخش به مربوط
كالاهاي مصرفكنندگان به تنها بانكها بايد يا وضعيتي چنين در (بالا تسهيلات بانرخ )
است ، جامعه نياز مورد كه دهند وام صنعت حتي و خدمات بخش از خاصي فعاليتهاي به مربوط
فعاليتهاي سوي به را كشور سرمايههاي اكنون هم كه داد خواهد رخ پديدهاي همان كه آن يا
.ميكشاند كشور در خاصي
به ايراني كالاهاي مصرفكنندگان به تسهيلات اعطاي سياست اگر تنها و اگر صورت ، هر به
ميتواند كند ، فراهم را ايراني سرمايهاي و مصرفي كالاهاي مصرف امكان و شود اجرا درستي
بيشتر ايراني ، مصرفي كالاهاي مصرفكنندگان كه آن اول.باشد كارساز و مفيد مختلف جهات از
به مالي ، منابع كمبود بهدليل گاهي كه هستند جامعه درآمد كم و متوسط طبقات افراد از
و ميدهد افزايش را آنان رفاه سياستي چنين بنابراين ، و ميآورند روي اجباري پسانداز
سياستي ، چنين اجراي با دولت كه آن دوم.ميدهد ترويج را ايراني كالاهاي مصرف فرهنگ حتي
قرار توليدكنندگان اختيار در مستقيم بهطور را اقتصادي بخشهاي در سرمايهگذاري منابع
.داد خواهد
از هدف نيست مشخص هنوز زيرا.دارد وجود سياست اين اجراي براي نيز بيمهايي ميان اين در
نيست معلوم دقيق بهصورت باشد شده مشخص هم اگراست بخشي چه در رونق ايجاد سياست اجراي
خود حياتي فعاليتهايي چه در ركود كردن برطرف نيازمند چيز هر از بيش ايران ، اقتصاد كه
در اعتباري تسهيلات جذابيت بهدليل كه ميانديشد اين به نگارنده اينها ، بر افزون.است
جامعه در تسهيلات نرخ بودن پايين و موازي بازارهاي وجود لحاظ به هم آن ايران ، اقتصاد
كه است شده انديشيده تدابيري چه ديگران ، به وامدهي راه از درآمد كسب به نسبت
چنين و برسد واقعي مصرفكنندگان دست به تسهيلات نيابد ، رشد فرصتطلبانه فعاليتهاي
.نشود فروش و خريد دلالان دست در وامهايي
نداريم كافي آمار
آرشحسننيا
سازمان رئيس ، ماهريان فرشباف جواد با گفتوگو در كارگاهي عمومي سرشماري طرح جزئيات
:تهران استان برنامهريزي و مديريت
براي بيشتري فراغت تهران تا ميشود منتقل كشور ديگر نقطه هشت به تهران استان ملي نقش
باشد داشته خود بينالمللي نقش ايفاي
است محرمانه( هايمختلف تفصيليدرونمكان فرديواطلاعات اطلاعات )سرشماري اطلاعات
گرفت نخواهد دستگاهيقرار هيچ اختيار ودر
متخصص افراد شود ، تا تبديل پيشرفته تكنولوژيهاي انواع مركز به تهران تا است اين انتظار
كنيم تهران معمولي جمعيت جايگزين را
است تهران بهاستان كشورمربوط داخلي ناخالص توليد كل از چهارم يك
با مقايسه در كه است سال در تومان هزار و 130 ميليون يك تهران ، استان سرانه درآمد
است بالاتر درصد به 50 نزديك است ، تومان هزار كه 750 كشور سالانه سرانه درآمد.
است برنامهريزي ابزار اصليترين و مهمترين فراگير و صحيح اطلاعات داشتن و آمارگيري
كامل تحقق موانع مهمترين از ميتوان بيگمان را كشور در كافي اطلاعات و آمار فقدان
.دانست برنامهها
از 15 سال 81 در كشور كارگاهي عمومي سرشماري وزيران هيات تصويب بنابر اساس ، همين بر
سال از كه كشور كارگاههاي اطلاعات و آمار تا ميشود آغاز كشور سراسر در امسال مهرماه
پايه و چارچوب بهعنوان آمار اين و شده بههنگام و اصلاح است ، نشده بههنگام تاكنون 73
.گيرد قرار استفاده مورد بخش اين برنامهريزان اطلاعاتي
امسال ماه بهمن زماني دوره در سرشماري اين نتايج ايران آمار مركز پيشبينيهاي براساس
.شد خواهد منتشر سال 82 تا
جواد با گفتوگويي سرشماري اين اجراي جزئيات و چگونگي درمورد بيشتر بررسي منظور به
در كه دادهايم انجام -تهران استان برنامهريزي و مديريت سازمان رئيس - فرشبافماهريان
:ميخوانيد پي
طرح اين و درآيد بهاجرا كشور در كارگاهي عمومي سرشماري طرح تا شد باعث نيازي چه اساسا
ميكند؟ تامين را اهدافي چه
پايان تا مهرماه از 15 جمهوري محترم رياست فرمان به كشور ، سراسر عمومي كارگاهي سرشماري
به دستيابي طرح اين از هدف.شد خواهد گذاشته بهاجرا ماه يك مدت به ماه آبان 15
.است آماري چارچوبهاي
در عمدهاي تحولات تاكنون سال آن از و است سال 73 به مربوط زمينه اين در سرشماري آخرين
بسياري.است كرده تغيير كشور كارگاههاي تعداد مدت دراين قطع بهطور است ، داده رخ كشور
.كردهاند ايجاد تغييري و تنوع خود توليد كهدر اين يا و دادهاند مكان تغيير آنها از
كمترين كه سرشماري براي ممكن زمان بهترين در كه است شده اين بر قرار دليل همين به
اين است ، شده حاكم ويژهاي استقرار ساختاري لحاظ از و دارد وجود كشور سطح در جابهجايي
.شود انجام سرشماري
و نهادها اطلاعاتي اساس و پايه آينده سال ده طي سرشماري اين از حاصل اطلاعات مجموعه
مختصري اطلاعات سرشماري ، اين با همراه كه آن ضمن.گرفت خواهند قرار ذيربط سازمانهاي
مراجعه آنها به كه مكانهايي مجموعه از اطلاعات اين كه ميشود برآورد جمعيت درمورد نيز
.ميآيد دست به ميشود ،
است؟ كشور كارگاههاي شاغلان تعداد برآورد جمعيتي ، مختصر اطلاعات از شما منظور واقع در
اين ميكنند ، مراجعه سرزمين نقاط تكتك به آمارگيران كارگاهي عمومي سرشماري در.خير
دو آنجا در.باشد ديگري فضايي و شغلي واحد هر يا اداره كارگاه ، خانه ، ميتواند مكان
فرم بود كارگاه اگر.است كارگاهي مكاني يا و است مسكوني مكان آن يا ميآيد بهوجود حالت
اين مخصوص فرم بود ، مجوز داراي كارگاه اگر ميشود ، تنظيم كارگاه با مناسب پرسشنامه
.شد خواهد تنظيم كارگاه وضعيت با متناسب فرم صورت اين غير در و كارگاهها
دست به خانوار جمعيت از حداقلي اطلاعات نيز باشد مسكوني مراجعه مورد مكان اگر اما و
در ديگر بهعبارت.دارند جنس و سن از تركيبي چه و هستند نفر چند كه اين بر مبني ميآيد
كه را مسكن و نفوس عمومي سرشماري جمعيتي اطلاعات ميتوانيم كارگاهي عمومي سرشماري اين
.شود بههنگام اطلاعات آن و كنيم اصلاح است ، گرفته صورت سال 75 در
خواهد سرشماري نيز كشور جمعيت كارگاهها ، به مربوط اطلاعات بر علاوه سرشماري دراين پس
.شد
.شد خواهد روز به نيز اطلاعات اين.است طور همين نوعي به
و مديريت سازمان سهم و است؟ شده گرفته درنظر طرح اين اجراي براي بودجهاي ميزان چه
بود؟ خواهد چقدر تهران استان برنامهريزي
و مديريت سازمانهاي مجموعه.ميگيرد تعلق آمار مركز به سرشماري اين كلي بودجه
.هستند مطرح سرشماري اين امكاني و اجرايي بازوهاي بهعنوان نيز استانها برنامهريزي
از تهران استان اعتبار و بودجه مثلا بگوييم بتوانيم تا نگرفته صورت بودجه توزيع هنوز
اين براساس بودجه توزيع و دارد را خود متناسب شاخصهاي كار اين است؟ چقدر سرشماري اين
بگوييم ابتدا از كه نيست طور اين.مييابد تخصيص و تنظيم تعيين ، منطقه چارت و شاخصها
.است شده گرفته درنظر بودجه مشخصي مقدار تهران استان براي
تهران استان در كشور كارگاههاي كل پنجم يك است آمده دست به سال 73 از كه آماري طبق
اين با متناسب بايد نيز تهران استان نياز مورد مالي منابع و بودجه واقع در دارد ، قرار
.يابد تخصيص حجم
است؟ شده پيشبيني نيرو تعداد چه تهران استان در كارگاهي عمومي سرشماري طرح اجراي براي
شركت مختلف ردههاي در و كارگاهها عمومي سرشماري طرح در نفر هزار سه تهران استان در
شهرستانهاي در نفر هزار يك و تهران شهر در تعداد اين از نفر هزار دو البتهكرد خواهند
براي مالي منابع تامين نظر از مشكلي ترتيب هر به.ميشوند گرفته بهكار تهران استان
.نداريم طرح اين اجراي
.ميدهند انجام كشور در مختلفي دستگاههاي و واحدها را آمارگيري كار ميرسد نظر به
.دارد خود تحتپوشش كارخانههاي و كارگاهها از آماري معادن و صنايع وزارت مثال بهطور
ساير و دارد خود تحتپوشش تجاري و صنفي واحدهاي از آمارهايي بازرگاني وزارت حال عين در
دنبال به نيز ايران آمار مركز حال.دارند انتشاري قابل آمار ترتيب اين به هم دستگاهها
چيست؟ كشور در آماري وضعيت اين از شما ارزيابي.است كارگاهي واحدهاي از آمارگيري
با متناسب ميكنند ، مختلف مكانهاي به آمار كسب براي اجرايي دستگاههاي كه مراجعههايي
از دستگاهي هيچ كه دارم اطمينان من.است كرده تعريف خودش براي دستگاه هر كه است طرحي آن
.نميدهد انجام سرشماري كار خود مراجعات در اجرايي دستگاههاي مجموعه
از چهاست ايران آمار مركز اختيار در ميشود ، انجام كشور در كه سرشماريهايي مجموعه
سازمان و ايران آمار مركز در توان و پتانسيل اين تنها عملياتي لحاظ از چه و قانوني نظر
.دارد وجود استانها برنامهريزي و مديريت
مانده باقي تغيير بدون سالهاست ايران در شده انجام سرشماريهاي در استفاده مورد روش
روشهاي كه اين يا ميشود انجام صورت همين به كشورها تمام در روشها اين آيا.است
است؟ متداول جهان در سرشماري انجام براي نيز بهروزتري و پيشرفتهتر
كه سرشماري روش اين شايد.ميگيرد صورت گوناگوني روشهاي با مختلف كشورهاي در كار اين
ما زيرا.باشد عقبتر خيلي جهان سطح از بودن بهروز لحاظ از ميشود انجام ايران در
.ميكنيم كسب مستقيم مراجعه با را خودمان اطلاعات
كه فردي هر تا شود پيشرفته آنقدر كشور در ثبتي آمارهاي سيستم كه است اين منطقي روش
اوليه ، اطلاعات اين براساس كه بدهد دولت به را اوليهاش اطلاعات ميكند تاسيس كارگاه
تهيه اطلاعات اين براساس را نمونهها كنند ، تهيه را طرحها برنامهريزان و آمار متخصصان
به اطلاعات كسب در استمرار بهدليل اجرا هزينه تا ميشود باعث كار اين درواقع و كنند
.ندارد وجود عملا ثبتي سرشماريهاي در خطا بروز احتمال كه اين ضمن برسد ، حداقل
ندارند را آمادگي اين ما كارگاههاي هنوز نداريم كشور در را آمارهايي چنين هنوز ما ولي
.بدهند دولت به آسان و سهل بهطور را خود دقيق اطلاعات كه
آمارهايي ساير نتايج از را آن كه چيست طرح اين از آمده دست به اطلاعات و آمار ويژگيهاي
كاري موازي نوعي ميرسد نظر به چون ميسازد؟ متمايز ميكنند ، اخذ اجرايي دستگاههاي كه
منتشر و شده گرفته باره چندين آمارهاي موضوع يك از كه طوري به ميگيرد صورت آمارگيري در
ميشود؟
بانك از اعم اجرايي دستگاههاي از يك هيچ قطعا.هستند پايهاي اطلاعات اطلاعات ، اين
ميگيرند ، اطلاعات خودشان نيازمنديهاي با متناسب معمولا كه دستگاههايي ساير يا مركزي
و حد در اصلا آمارگيري و اطلاعات از حجم اين.ندارند اختيار در را اطلاعاتي چنين
.نيست اجرايي دستگاههاي اندازههاي
هم بخشها ساير و خدمات كشاورزي ، بخش از دارد ، وجود اطلاعاتي صنعت بخش از مثال بهطور
ميشود كسب مستقيم مراجعه با كه ما اطلاعات مثل اطلاعات اين اما.است دست در اطلاعاتي
اطلاعات مختلف ، تعاريف براساس و ميگيرند اطلاعات خودشان مقاصد براي آنها.ندارد جامعيت
اين از آماري طرحهاي در نميتوانيم ما ولي ميكنند ارائه جامعه به و كرده كسب را
موازي عمليات گستردگي و حجم بهدليل كارگاهي عمومي سرشماري قطعا.كنيم استفاده اطلاعات
نيز جامعه ديگر قسمتهاي است ، پايهاي راه اين از آمده دست به اطلاعات چون نيست ، كاري
.كنند استفاده اطلاعات اين از ميتوانند
اطلاعات بهعنوان ميتوانند آمار اين از اجرايي دستگاههاي كرديد اشاره كه طوري همان
است آمارگيري كار متخصص شما قول به كه ايران آمار مركز چرا حال.كنند استفاده پايهاي
نميكند لحاظ پرسشنامهها در را دستگاهها اين سوالات اجرايي دستگاههاي با هماهنگي با
آمارگيري صرف را مجددي انرژي و هزينه وقت ، شما ، آمارگيري از بعد مدتي دستگاهها اين تا
نكنند؟
بعدا آمار مركز يا اجرايي دستگاههاي تا است چارچوبسازي آمارگيري ، اين در ما هدف
اجرايي دستگاههاي با قطعا هدف اين راستاي در كنند ، استفاده اطلاعات اين از بتوانند
اجرا حين در كار ، انجام از قبل تهران استان در ما نيز حاضر درحال.ميگيرد صورت هماهنگي
ستاد منظور همين به.ميدهيم انجام را دستگاهها با لازم هماهنگيهاي ازآن بعد و
ارادت بازرگاني ، وزارت مثل دستگاههايي كه دادهايم تشكيل را كارگاهي سرشماري هماهنگي
.هستند عضو تعاون و معادن و صنايع پرورش ، و آموزش اجتماعي ، امور و كار
با را دستگاهها نياز مورد اطلاعات باشيم داشته قصد ما كه هدف اين با هماهنگي اين البته
.نيست كنيم توليد سوالاتي گنجاندن
كارگاهها اطلاعات براي چارچوبسازي كردم ، اشاره كه طور همان هدف داريم ، ديگري هدف ما
چه كه است شده انجام لازم هماهنگي دستگاهها با اجرا از قبل هدف اين راستاي در.است
زير كه -است آمار عالي شوراي مصوبه طرح اين چون ضمنا ميكند ، محقق را هدف اين اطلاعاتي
مركز رئيس و برنامهريزي و مديريت سازمان آن دبير و ميكند فعاليت جمهوري رياست نظر
آنجا در عمومي هماهنگيهاي عملا و هستند عضو هم وزارتخانهها مجموعه -است ايران آمار
طرح محتواي كه صورت اين به است شده انجام طرحي هماهنگيهاي نيز تصويب از بعد گرفته صورت
در تا شود طراحي سوالاتي چه و باشد؟ طور چه اجرا مكانيسمهاي چيست؟ طرح تعريف باشد؟ چه
متخصصان نظر زير مراحل اين تمام.آيد دست به بهرهوري حداكثر سوالات تعداد حداقل
.است شده نهايي اجرايي دستگاههاي
بعد ماه چند اگر مثال بهطور كه اين يا ميشود؟ مشخص هم كارگاهها مكان آيا طرح دراين
بايد داشت ، آنها اطلاعات داشتن و كارگاهها به مراجعه به نياز معادن و صنايع وزارت
بگردد؟ كارگاهها دنبال كشور و شهر در و كند شروع را كار اول گام از دوباره
باقي جغرافيايي نظر از مكاني هيچ و ميگيرد كد باشد داشته وجود سرزمين در كه مكاني هر
مكاني گذشته ماه دو در است ممكن حتي.كنند مراجعه مكان آن به نتوانند اينها كه نميماند
مكانها اين كه باشد نداشته وجود مركز سوي از شده تهيه نقشههاي در و باشد كرده تغيير
.ميشود انجام آمارگيري كار و ميشوند ثبت و ميگيرند مخصوص كد آمارگير ، مراجعه با
اطلاعات اين.شود منتشر كارگاهي و مورد به مورد شكل به اطلاعات اين كه نيست طور اين ولي
و مديريت سازمان و ايران آمار مركز اختيار در افراد كه هستند محرمانهاي اطلاعات
جمعي اطلاعات ولي نميشود ، منتشر فردي اطلاعات عنوان هيچ به و گذاشتهاند برنامهريزي
.شد خواهد منتشر
توليدي ، واحدهاي از درصد چند بدانيم مثال بهطور كه است اين شامل اطلاعات اين
فعاليت مجوز بدون تعداد چه و دارند مجوز آنها از تعداد چه هستند پوشاك توليدكننده
.شد خواهد منتشر دست ازاين اطلاعاتي اصولا و ميكنند
و صنايع وزارت مراجعه براي پايهاي اطلاعاتي بخواهيم ما اينآمارگيري در كه اين اما
چيزي چنين ندارند مجوز چرا كه كند بازخواست آنها از تا كنيم ايجاد كارگاهها به معادن
برنامهريزيها در تا ميگيريم دراختيار مردم امين بهعنوان را اطلاعات اين ما.نيست
.گيرد قرار استفاده مورد
توسعهمقايسه شاخصهاي با گرفتهايم ، را آن اطلاعات كه را موجود وضع تا است اين ما قصد
اصلاحاتي بايد كه اين يا ميرساند توسعه به را ما موجود وضع آيا كه كنيم بررسي و كرده
.بگيرد صورت موجود وضعيت در
بدون كارگاههاي درصد دانستن با تا است معادن و صنايع وزارت به كردن كمك ما قصد اصلا
كارگاه تعداد اين چرا كه كند تجديدنظر خود كاري سيستمهاي و مجوز اعطاي مكانيسم در مجوز
ميكند توليد شكلي چه به و كجاست كارگاه اين كه اين اما دارد؟ وجود كشور در غيرمجاز
را اطلاعات اين و هستيم مردم امانتدار ما كردم ، عرض نيز را آن دليل.شد نخواهد منتشر
مكانهاي درون تفصيلي اطلاعات.ميكنيم استفاده برنامهريزي و برنامه بحث در صرفا
آدرسها مطمئنا ولي گرفت نخواهد قرار اجرايي دستگاه هيچ دراختيار و است محرمانه مختلف
چه در تهران در غذايي مواد توليدكنندگان از درصد چند ميدانيم مثلا داشت خواهيم را
.هستند فعاليت به مشغول مجتمعهايي و خيابانها چه در حتي يا و مناطقي
ميتواند كه بود خواهد پايهاي و خوب اطلاعات تصميمگيرندگان ، براي قطعا اطلاعات اين
.بگيرد قرار آنها استفاده مورد
.است شده فراهم قبل مدتها از كارگاهي عمومي سرشماري طرح اجراي كار مقدمات قطع بهطور
است؟ شده آغاز زماني چه از و بوده چه اقدامات اين بفرماييد
از يكي.است شده انجام قبل سال يك از آمارگيري اين اجرايي اقدامات.است طور همين بله ،
كجا به بداند آمارگيري مامور تا نقشههاست كردن بههنگام آن اجرايي اقدامات مهمترين
استان و شهر نقشههاي در جغرافيايي تغييرات آخرين نيز حاضر درحال.كند مراجعه بايد
.است شده بههنگام نقشهها اين و شده اعمال تهران
افرادي آموزش اقدامات اين از ديگر يكي همچنين.است سرشماري از قبل اقدامات از يكي اين
و مديريت سازمان رئيس از آموزش اين.ميگيرند برعهده را سرشماري اجرايي عمليات كه است
افراد مجموعه رسيدن امر اين علت.ميگيرد دربر را آمارگيري مامور تا استان برنامهريزي
و برسند مقصود يك به و بروند را مسير يك بايد مجموعه تمام چون.است مشخص تعريف يك به
.ميبينند آموزش دارند ، كه كاري حجم نسبت به طرح اجزاي تمام لذا
باقي -مهرماه 15-سرشماري طرح اجراي آغاز به كوتاهي زمان كه آن وجود با ميشود گفته
حساب اين با.است عقبتر شده پيشبيني برنامههاي از ايران آمار مركز اما است مانده
شد؟ خواهد آغاز شده پيشبيني زمان در سرشماري كار آيا
نيز تهران استانهست هم جلوتر مواردي در حتي بلكه نيست عقب تنها نه ايران آمار مركز
.است جلوتر شده پيشبيني برنامه از كمي شده انجام برنامهريزي به باتوجه
شهرستانهاي آمارگيري مامور فقط تهران ، استان برنامهريزي و مديريت سازمان اين از پيش
سرشماري در اما.ميداد انجام ايران آمار مركز را تهران شهر آمارگيري و بود تهران استان
و مديريت سازمان نيز را تهران شهر در سرشماري كارهاي مجموعه سال 81 ، كارگاهي عمومي
.داد خواهد انجام استان برنامهريزي
مستقل كارشناسان برآوردهاي و مركزي بانك ايران آمار مركز آمارهاي بين آماري اختلافات
آمارهاي عدهاي حتي كه طوري بهاست ايران در آمارگيري عمده و مهم چالشهاي از يكي
شما توضيح و نظرميدانند ساختگي و غيرواقعي را ايران آمار مركز قبيل از دولتي مراكز
چيست؟ چالش اين درمورد
جمعآوري بالا به پايين از اطلاعات و آمار كه اين يكي داريم آمار جمعآوري براي مسير دو
.ميشود تهيه سرشماري با كه است آمار مركز شيوه همين روش اين كه شود
تعاريف تفاوت و آمارگيري شيوه در اختلاف همين.است پايين به بالا از آمار تهيه ديگر روش
آمارهاي والبته مختلف نهادهاي و سازمانها آماري اختلافات بروز باعث آمارگيري مبناهاي و
.است مستقل كارشناسان
آمارگيري از كارشناسان تعاريف در تفاوت و تغيير بهدليل ميشود مطرح كه اشكالاتي اين
.است
برعهده را آماري تحليل و تجزيه كار كه كساني مجموعه در اختلافات اين ميرسد نظر به
.نداريم دراختيار آمار كافي اندازه به كشور سطح در ما كه آن ضمن دارد وجود دارند ،
.است كمتر نيز سوم جهان متوسط از پايينتر كشورهاي از حتي ما كشور در آمار توليد ميزان
گروههاي و افراد تا باشيم داشته مختلف آناليزهاي با كشور سراسر از وسيعي اطلاعات بايد
.باشند داشته مناسبي سازماندهي خود كارهاي براي بتوانند آنها از استفاده با مختلف
.داريم كم اطلاعات طرفي از كه ميشود شروع آنجا از آمارها اختلاف ميرسد ، نظر به
ملاك را خود كارشناسي برآوردهاي آمار ، از استفاده جاي به اوقات بعضي نيز برنامهريزان
و ميكند تغيير كارشناسان روحيات و نظر براساس نيز كارشناسي برآورد.ميدهند قرار عمل
.ميكند بروز نقطه همين از اختلافات
و كارگاهها دستگاهها ، مردم ، مجموعه و برود پيش ثبتي آمار براساس كارها سازماندهي اگر
استفاده قصد كه آمارگيري مسوولان اختيار در ثبتي بهصورت اطلاعاترا مختلف ، بخشهاي
چنداني تناقض قطع بهطور ميشود جمع وقتي آماري پايههاي اين بدهند ، قرار ندارند بخشي
.داشت نخواهند يكديگر با
را برنامهها اين و داده گسترش را خود آماري فعاليتهاي بايد آمار مركز كه آن ضمن
آمارهاي ارائه به موظف دولتي بخش حتي دستگاهها مجموعه بايد.كند پيگيري جدي بهصورت
و دستگاهها بين احتمالي اختلافات از عمدهاي قسمت يابد تحقق اين اگر ;باشند ثبتي
.ميرود بين از و شده مرتفع مستقل محققان
تهران استان وضعيت درمورد سوالاتي باشد بهتر شايد كارگاهي عمومي سرشماري طرح از گذشته
ضمنا است؟ بوده چقدر گذشته سال در تهران استان داخلي ناخالص توليد ميزانباشيم داشته
است؟ مبلغي چه تهران استان در سالانه هزينه و درآمد سرانه
طول در كه منطقهاي حسابهاي براساس
يك است ، شده جمعآوري جدي بهطور كشور كل با همگام تهران استان سطح در اخير سال 4
.ميگيرد صورت تهران استان در كشور داخلي ناخالص توليد كل از چهارم
است تهران استان در آن چهارم يك حداقل كشور ، پتانسيلهاي مجموعه از كه ميدهد نشان اين
استان اين در نيز كشور در موجود مختلف نارساييهاي چهارم يك و اشتغال چهارم يك والبته
.دارد وجود
در كه است سال در تومان هزار و 130 ميليون يك تهران ، استان سرانهدر درآمد ديگر طرفي از
است بالاتر درصد به 50 نزديك است ، تومان هزار كه 750 كشور سالانه سرانه درآمد با مقايسه
.است كشور متوسط از بيش و سنگينتر نيز هزينهها بالاتر ، درآمد اين تبع به البته
مثال بهطور است ، توجه قابل و بالا بسيار اقتصادي بخشهاي از بعضي در تهران استان سهم
.دارد اختيار در را افزوده ارزش و اشتغال درصد تهران 30 استان صنعت بخش در
عمده معضل اين ميرسد نظر به.است شهر اين بزرگ معضلات از يكي تهران روزافزون جمعيت
معضل اين حل براي.است كرده روبهرو متعددي موانع با را برنامهريزان برنامهريزيهاي
است؟ شده انديشيده چارهاي شود ، تبديل بحران به تا ميرود كه
بالاتر درصد درآمدهاي 50 وجود شنيدن.است مهاجرت مساله تهران ، مسائل اساسيترين از يكي
در مهاجرت و جمعيت كنترل بحث موضوع همين و دارد جذابيت بسيار تهران در كشور متوسط از
.است كرده تبديل لاينحل مشكلي به را تهران
.ندارند تردد ظرفيت نيز شب ساعات در حتي تهران بزرگراههاي كه هستيم شاهد حاضر حال در
شهر و استان كه را نقشي بايد ديگر طرف از و كنيم ، جلوگيري مهاجرت از طرف يك از بايد ما
يعني كنيم فراهم شهر اين براي ميكند ، ايفا بينالمللي ارتباط و پايتخت بهعنوان تهران
آن ملي نقش بايد باشد داشته بينالمللي و ملي نقش و كاركرد هم تهران شهر كه اين جاي به
.دهيم افزايش را آن بينالمللي كاركرد و كرده كم را
كه كشور از مختلفي نقاط به نقش اين و شده كمرنگتر تهران استان ملي نقش داريم انتظار ما
.شود ايفا است مطالعه مورد سرزمين درآمايش
شدهاند؟ تعيين مختلف نقاط اين
خود منطقه در را ملي نقش شهرها اين تا است شده گرفته نظر در نقطه هشت منظور اين براي
.دهند انجام
نقش تا مييابد را فراغت اين تهران و شده كمتر تهران به ترددها حجم كار اين با
.دهد انجام بهتري كيفيت با را خود بينالمللي
.شود تبديل روز فناوري و پيشرفته تكنولوژيهاي انواع مركز به تهران كه است اين انتظار
آنها پراكندگي امكان كشور سطح در كه كنيم ايجاد تهران در را تخصصهايي و زمينهها يعني
فوقالعاده تخصصي و علمي سطح لحاظ از ولي كم تعداد لحاظ از كه تخصصهاييندارد وجود
.كنيم تهران استان سطح در معمولي جمعيت جايگزين را افراد اين بتوانيم تا هستند بالا
مراجعه تهران به خدمات و كالا تهيه براي كشور نقاط دورترين از افرادي حاضر درحال
جمعيت تا كنند تامين محوري نقطه هشت آن در را خود نيازهاي ميتوانند افراد اين.ميكنند
منطقي ارتباط و كرده ايفا را خود بينالمللي نقش بتواند تهران و هجومنياورد تهران به
.سازد برقرار را خارج دنياي با
شد خواهد موجب تهران شهر كاربري تغيير مكاني ، جابهجايي و فيزيكي تغيير جاي به واقع در
كنند زندگي بتوانند شهر اين در فناوري و دانش از مشخصي سطح داشتن با خاص افرادي تنها تا
.ميشوند منتقل ديگر شهرهاي به وظايف آن با متناسب افراد و وظايف از بخشي و
بگوييم كه نميكنيم جابهجا جغرافيايي لحاظ به را چيزي هيچ ما.است همين مسائل از يكي
حتي وظيفههاست تغيير موضوع نيست ، ما ذهن در تصوراتي چنين اصلا.ميكند تغيير پايتخت
يا و ممنوع تهران در ميشود ، ايجاد مختلف مناطق در كه كاركردهايي تا است اين بر قرار
تهران به جمعيت جابهجايي از بتوانيم تمهيدات اين با ميرسد نظر به.شود اعلام محدود
.كنيم جلوگيري
از پايتخت تغيير پيرامون بحثهايي مجددا توسعه چهارم برنامه در كه ميشد ، گفته اما
.است متفاوت شما توضيحات با كه شده مطرح تهران
و فعاليتها تفكيك بحث است ، مطرح كه بحثي.نداريم چهارم برنامه در چيزي چنين اصلا
و جايگزيني به نيازي و كرد حل مديريت با ميتوان را تغيير اين البته و است كاركردها
.نيست مكاني جابهجايي
طولاني آنقدر تغيير اين فرآيند و زياد آنقدر پايتخت جابهجايي تبعي هزينههاي نظر به
.ميسازد ناممكن را آن عملا كه است
مهاجرت از جلوگيري بر علاوه شد ، ذكر كه برنامههايي اجراي با داشت اميد ميتوان آيا
باشيم؟ شاهد را جمعيت جابهجايي از معكوسي روند تهران به افراد
اين ساله پنج برنامههاي محدوده در ولي داشت را انتظار اين بتوان شايد بلندمدت افق در
نشان توانايي خيلي كنيم كنترل را جابهجايي اين فقط بتوانيم ما اگر افتاد نخواهد اتفاق
جزء را شغل هزار است ، 230 شده تهران شهري مجموعه پيرامون كه بحثهايي در.دادهايم
.گرفتهاند نظر در تهران از انتقال قابل مشاغل
باشد داشته جمعيت ميليون تا 15 بين 14 تهران بايد سال 1400 افق در كه است اين سر بر بحث
را فضايي بايد طبعا.شويد وارد تهران به نداريد حق شما كه گفت مردم به نميتوان اما
شما بايد يعنيباشند داشته خود شهرهاي در ماندن براي بيشتري انگيزه آنها كه كنيم درست
از نميتوان وقت هيچ باشند آنجا در ماندن به علاقهمند مردم كه باشيد داشته ديگري شهر
.كرد جلوگيري انساني منابع جابهجايي
حال عين در و پيچيده موضوع يك كشور اقتصاد در آن سهم و بزرگي لحاظ به تهران استان
.است كشور مسائل و اقتصاد كل در اثرگذار
جدي مطالعه و پيگيري درحال تهران شهر به راجع بسياري تحقيقاتي طرحهاي لحاظ ، همين به
پايتختهاي ساير با ايران پايتخت بهعنوان تهران بين مقايسهاي بحثهاي حاضر درحال.است
.برسانيم پايتخت براي موجود استانداردهاي حداقل به را تهران تا ميكنيم ، دنبال را جهان
|