كريم قرآن بينالمللي مسابقات دوره نوزدهمين
ميشود برگزار مهرماه از 18 اميد جشنواره
و اسلامي هنرهاي بينالمللي گردهمايي
يافت گشايش دستي صنايع
كانونهاي برگزيدگان سراسري جشنواره
ميشود برگزار كشور مساجد هنري فرهنگي
دختران آموزش براي الگويي مصر گروهي مدارس
نظر دو خبر ، يك
در خارجي دانشجويان رشد به نگاهي
;آموزش كيفيت بر آن تاثير و استراليا
درآمد دلار ميليارد خارجي 4 دانشجوي هزار 150
كريم قرآن بينالمللي مسابقات دوره نوزدهمين
نوزدهمين آغاز مراسم در روزجمعه جمهوري رييس خاتمي سيدمحمد:فرهنگي علمي گروه
از مسلمان كشورهاي رفت برون راه تنها كريم ، قرآن بينالمللي دورهمسابقههاي
.خواند كريم قرآن روح به بازگشت را اسلامي تمدن وبازآفريني فرارو تهديدهاي
و كشور فرهنگي و مذهبي سياسي ، شخصيتهاي از تن صدها كه مراسم اين در رئيسجمهوري
در آن حقيقت و اسلام كه امروز:گفت داشتند ، حضور اسلامي كشور از 41 شركتكنندگان
راه تنها است ، گرفته قرار فراوان تهديدهاي مورد جوامعاسلامي از بيرون و درون
.است قرآن به واقعي رجوع نجات
عقبماندگيها ، از ناشي فراوان فشارهاي معرض در درون از مسلمانان امروز:افزود وي
ميخواهند كه بزرگي قدرتهاي بيرون از و دارند قرار جابر حكومتهاي گاه و جهل فقر ،
متروپول مركز هموارهقمرهاي را آنها و گرفته دست در را اسلامي منافعكشورهاي
.گذاشتهاند فشار و تهديد مورد قراردهند ،
بدست را گذشته درخشندگي يافته ، وضعرهايي اين از ميخواهيم اگر:كرد تصريح خاتمي
.كنيم زنده خود جامعه در را قرآن روح بايد باشيم ، آفرين تمدن و آورده
غفلت و ظاهرگرايي" حاضر ، حال در را اسلام جهان بزرگ مصيبتهاي از يكي جمهوري رييس
اخلاق ، اما هست ظاهر هست ، ذكر امروز:اظهارداشت و كرد عنوان "(ص)محمدي دين باطن از
رفتارهاي همه در مسلمانان ما آيا كجاست؟ دنياپرستي از دوري كجاست؟ مهرباني و عدالت
داريم؟ بياد را خدا خود ،
و تبعيض نابرابري ، جهل ، فقر ، بداخلاقي ، اما شد رعايت دين ظاهر جامعه در اگر:افزود وي
.است دين حقيقت از ما دوري نشانه داشت ، وجود دنياپرستي
تظاهر ظواهر اين به مجبورند ديگران شد ، ظاهرپرستي دين ، وقتي ، :كرد تصريح خاتمي
جامعه در است ، باطن بدون ظاهر حاصل كه نفرت و نفي كينه ، تزوير ، زور ، و كنند
.مييابد رواج
ميتواندنه اسلامي امت مطمئنا ، كنيم ، رجوع قرآن به واقعي بصورت اگر:گفت وي
همه براي بركت و درخشندگي نور ، كانون ، بلكه كند تكرار را خود پرافتخار گذشته تنها
.شد خواهد بشريت
و فقيه ولي نماينده نظامزاده محمدعلي حجتالاسلام جمهوري ، رييس سخنان از پيش
مسابقات دوره نوزدهمين از گزارشي در خيريه امور و اوقاف سازمان سرپرست
در روز پنج مدت به كه مسابقات از دوره اين در كرد اعلام كريم قرآن بينالمللي
از 41 مفسر و 20 قاري حافظ ، 28 ميشود ، 32 برگزار قرآن تفسير و قرائت حفظ ، رشته سه
.ميپردازند رقابت به اسلامي كشور
و يمن لبنان ، اندونزي ، سعودي ، عربستان مصر ، كشورهاي از نفر را 21 مسابقات اين
يمن كويت ، كشورهاي از ناظر عنوان نيزبه ويژه مهمان سه و ميكنند داوري ايران ،
.دارند حضور آن در عربستان و
ترويج را مسابقات اين برگزاري از هدف خيريه ، امور و اوقاف سازمان سرپرست
.كرد عنوان جامعه سطح در اسلامي معارف و قرآني فرهنگ
ميشود برگزار مهرماه از 18 اميد جشنواره
سالار ميلاد مناسبت به كشور فرهنگي ميراث سازمان:اسلامي جمهوري خبرگزاري -تهران
- فرهنگي مجموعه در مهرماه تا30 از 18 را اميد بزرگ جشنواره (ع)حسين امام شهيدان
.ميكند برگزار سعدآباد تاريخي
تولد با همزمان اميد ، بزرگ جشنواره:كشورگفت فرهنگي ميراث سازمان آموزش معاون
(عج)زمان امام سالروزتولد پايان تا و آغاز شعبان سوم روز از (ع)حسين امام
.داشت خواهد ادامه
نگارگران كتاب ، آثار شامل متعدد نمايشگاههاي برپايي "طباطبابي محيط سيداحمد"
امام با مرتبط آثارموزههاي و شمايل خانهاي ، قهوه نقاشي خوشنويسي ، معاصرايران ،
.كرد اعلام جشنواره اين برنامههاي ازجمله را (ع)حسين
موسيقايي و آييني مراسم برگزاري كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
جانبازان آثار نمايشگاه برپايي ،(عج) مهدي حضرت و (ع) حسين امام با مرتبط
از حافظ ، نمايشگاه و فرشچيان استاد موزه نخستين مراسم برگزاري اسلامي ، انقلاب
در شناسي مردم مسائل و آيينها روزه دو همايش.است نمايشگاه اين ديگر بخشهاي
و مردم فرهنگ وآيين ، نمايش جنبههاي همچون موضوعهايي با شهيدان سالار با ارتباط
جشنواره اين حاشيه در نذري هاي سفره و تعزيهها سقاخانهها ، ،(ع)حسين امام
.شود مي برگزار
حماسه مذهبي ، اسطورههاي و آيين موسيقي ، و تعزيه عاشورا ، ادبيات بوشهر ، در محرم
از زرتشتيان ميان در معصومين سيماي و ايران در عامه ، نخلگرداني فرهنگ در عاشورا
.است همايش اين موضوعهاي ديگر
دهل حسيني ، خواني مناقب شامل جشنواره اين موسيقايي آيينهاي طباطبايي گفته به
و خواني ، علم زني ، مولودي نقاره خواني ، چاوش خواني ، وحدت نوازي ،
.است خواني خيام و خواني شروه خواني ، يراق
پاسداران سپاه اعضاي(پاسدار روز) شعبان سوم در جشنواره اين برپايي با همزمان
آنان ، خانوادههاي و جانبازان ،(جانباز روز)شعبان چهارم نيز و خانواده همراه به
.كنند ديدار تاريخي فضاهاي و موزهها از رايگان صورت به توانند مي
و اسلامي هنرهاي بينالمللي گردهمايي
يافت گشايش دستي صنايع
اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره:اصفهان به همشهري اعزامي خبرنگار - فرهنگي علمي گروه
محمد سيد پيام با اسلامي كشور از 40 متخصص و هنرمند از 120 بيش حضور با دستي صنايع و
.كرد كار به آغاز اصفهان در شب جمعه رئيسجمهوري خاتمي
را اسلامي هنرهاي شد ، قرائت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير توسط كه پيام اين در رئيسجمهوري
.دارند معنوي سرشتي و جوهر خود كه دانست دانشهايي و قريحهها از آمده بر
همواره كه خواند اسلامي پرمايه و غني تمدن استوار ركن را اسلامي هنر خاتمي محمد سيد
.است ساخته جلوهگر صورت عالم در را معني عالم
سازمان اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت ازسوي دستي صنايع و اسلامي هنرهاي بينالمللي كنگره
كنفرانس سازمان فرهنگ و هنر تاريخ ، پژوهشهاي مركز همكاري و اسلامي ارتباطات و فرهنگ
.دارد ادامه اصفهان در مهرماه تا 17 و روز پنج مدت به (اريسكا) اسلامي
به هنرمندان ترغيب اسلام ، جهان در دستي صنايع و هنرها توسعه و رشد هدف با كنگره اين
.است شده پا بر دستي صنايع و هنر عرصه در هنري گوناگون وجوه در فعاليت
و علمي گوناگون مقاله و 70 ميشود برگزار سخنراني صورت به علمي نشست كنگره 14 اين در
.ميشود ارائه كنندگان شركت سوي از هنري و دستي صنايع زمينههاي در تخصصي
كانونهاي برگزيدگان سراسري جشنواره
ميشود برگزار كشور مساجد هنري فرهنگي
با كشور مساجد هنري فرهنگي ، كانونهاي برگزيدگان سراسري جشنواره:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار (ره)خميني امام حضرت مطهر حرم در مهرماه هفدهم جوانان ، ملي سازمان همكاري
با كه جشنواره اين كشور ، مساجد هنري فرهنگي ، كانونهاي عالي ستاد عمومي روابط گزارش به
از متشكل آمد ، درخواهد اجرا به كانونها اين اعضاي توانمنديهاي گذاردن نمايش به هدف
فرهنگي قرآني ، علوم رشتههاي در استاني جشنوارههاي در كه است ساله تا 25 جوانان 15
برگزار روز سه مدت به جشنواره اين.شدهاند برتر رتبههاي حائز علمي و هنري ورزشي ،
.شد خواهد
ورزشي فرهنگي ، مجتمع محل در ماه مهر نوزدهم جمعه روز در اختتاميه مراسم است ذكر به لازم
كشور مذهبي و علمي سياسي ، شخصيتهاي از جمعي و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير حضور با ايثار
.شد خواهد برگزار
دختران آموزش براي الگويي مصر گروهي مدارس
كه جايي كشور ، اين نقطه دورافتادهترين در مصر جنوب روستايي جمعيت درصد حدود 25 در
دختران مناطق ، اين در.دارند سكونت است ، دهكدهها در مدرسه از دور كيلومتر حداقل 3
نرخ مصر ، جنوب روستايي مناطق بيشتر در.محرومند مدرسه به رفتن از كه هستند كساني اولين
يافته افزايش كشور ، سطح درصد با 72 مقايسه در درصد تا 70 حدود 50 دختران ، نام ثبت خالص
ثبتنام مدارس در پسر مقابل 100 در دختر فقط 12 مصر ، افتاده دور مناطق اكثر دراست
كه است شده تاسيس گروهي مدرسه به 200 نزديك مصر جنوب ايالتهاي محرومترين درميشوند
تشويق همچنين و دختران آموزشي موانع بردن بين از جهت در آنها موفقيتآميز اقدامات
در يادگيري و آموزش اصول ادغام به منجر درس ، كلاسهاي در فعال شركت به پسران و دختران
.است شده رسمي آموزش نظام
در است ، شده بزرگ "ALGaymayla" محوري كودك روستايي مدرسه در كه است دانشآموزي ناديا
اينك.است آموزشي مهارتهاي و نفس به اعتماد داراي كه است نوجواني نظر به او حاضر ، حال
راههاي تمام او.است تحصيل مشغول دهكدهامالكوثر در مقدماتي راهنمايي مدرسه يك در او
البته ميكند ، برنامهريزي خود براي است ، دانشگاه به رفتن همانا كه را خود هدف به رسيدن
.خانوادهاش كمكهاي و حمايت با
از بهتر و راحتي به ميتوانست بود ، سوم كلاس در ناديا كه وقتي:ميكند تعريف ناديا پدر
دليل ، همين به.بنويسد و بخواند ميخواند ، درس مجاور دهكده مدرسه در كه بزرگترش برادر
از خارج در كه عمهاش به محرمانهاي نامههاي ناديا.كرديم مدرسه به را او سفارش ما
شركت و ناديا تحصيلي تواناييهاي متوجه فورا مدرسه معلمين و نوشت ميكرد ، كار مصر كشور
بكارگيري جهت گروهي مدرسه پروژه پيشبرد براي آنها پيگيري و تلاش.شدند كلاس در او فعال
گروهها در فعاليت عملي ، يادگيريهاي ياري ، خود فعاليتهاي مانند يادگيري فعال شيوههاي
.رسيد نتيجه به كلاس ، اداره در دانشآموزان مشاركت و
تبديل فعالي يادگيرندگان به كه ديگر كودك و 4000 ناديا جمله از دانشآموزان موفقيتهاي
گسترش به اقدام دولت و شد پروژه اين به مصر پرورش و آموزش وزارت توجه باعث بودند ، شده
و معلمين جمله از كرد ، پيدا افزايش آموزشي عناصر از بعضي.كرد كشور سطح در پروژه اين
وسايل و مواد ديدند ، آموزش را يادگيري فعال شيوههاي كارگيري به چگونگي آموزشي ، مديران
شدند موفق كودكان كه درآمد اجرا به متنوعي اطلاعرساني سيستمهاي و يافت گسترش خودآموز
.آورند بدست ميدهند ، را خاصي آزمون كه زماني از بهتر را يادگيري سطوح
يونيسف و هاNGO انجمنها ، پرورش ، و آموزش وزارت مشاركت با سال 1992 در گروهي مدارس
جذاب بخصوص و فعال يادگيري ايجاد باعث كلاس ، يك در پايه چند ادغام.كرد كار به شروع
.شد فرزندانشان تربيت و تعليم امر در والدين مشاركت و اجتماعي اصول براساس دختران براي
خلاقيت ، پرورش به تصميم مدارس كودك ، حقوق پيماننامه در تساوي اصول برقراري براي واقع در
و حمايت با.گرفتند دائمي يادگيري به توجه با مساله حل مهارتهاي و انتقادي تفكر
به مختلط ، گروهي مدارس تاسيس دنبال به (CIDA) كانادا بينالمللي توسعه دفتر پشتيباني
دور در حتي را دختران آموزش كه آمد بهوجود پايهاي تك مدارس سال 1993 ، در دولت ابتكار
كشور سراسر در منطقه از 2000 بيش در مدارس اين.ميگرفت بر در نيز روستاها افتادهترين
.افتاد راه به مصر
انجمن يك وزارتخانه ، دستور بهشد شروع سال 1995 در جدي بهطور مذكور پروژه دو ادغام
داخل در بيشتري طرحهاي گنجاندن و دقيقتر ابداعات به دسترسي براي (EIC) آموزشي نوآوري
در جريان يك عنوان به آموزشي نوآوريهاي حمايت به كه آمد بوجود عمومي رسمي آموزش نظام
.شدند گنجانده رسمي مدارس در محور كودك مدارس ايجاد و فعال يادگيري.ميپرداخت اقدام دست
دفتر دانشگاهها ، انتخابي اعضاي با كه گرفت قرار مصر پرورش و آموزش وزارت قلب درEIC
و آموزش وزارت اخيرا.داد ادامه خود كار اجتماعي ، به امور و كار وزارت ملي ، سوادآموزي
فراهم كودكان براي را خوبي محيط بهيار ، زنان و سوداگران هاي NGOكه كرده پيشنهاد پرورش
.نمايند
و مفيد پرورش و آموزش ايجاد براي سياستگذاران و والدين جوامع ، صريح ، درخواست اين با
اجتماعي اصلاحات جهت در عاملي عنوان به گروهي مدارس به تا است حركتي به نياز مطلوب ،
يادگيري پيشرفت مسئوليت مدارس در كه است صحيحي يادگيري دنبال به تحقيق اين.شود نگريسته
يك:از عبارتست كه ميكنند اشاره پنهان انقلاب يك به بعضيها.است عهدهدار را دائمي
.مستقل و گروهي يادگيري جهت در ماندني ياد به مشاركت
يونيسف نشريات:منبع
صحرانورد مريم:ترجمه
نظر دو خبر ، يك
:است گفته دبستان فارسي كتابهاي تغيير به اشاره با نوجوان و كودك نويسندگان انجمن
شاعراني و نويسندگان حقوق تضييع شاهد كتابها ، اين آزمايشي نمونههاي در متاسفانه"
از نيز آنها نام و شده استفاده تغييريافته صورت به كتابها اين در آثارشان از كه هستيم
".است شده حذف آثارشان پاي
و... و مولفان حمايتحقوق قانون ماده4 به استناد با نويسندهاي هر كه است طبيعي
كند ، شكايت ذيصلاح مراجع به غيرمدني رويه اين از حقيقي ، شخص قالب در ميتواند هنرمندان
چاپ و تاليف متولي عنوان به نيز آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان از ديگر سويي از
.بزند شيوهدست اين به كه نميرفت انتظار درسي كتابهاي
، عنوان يادشده انتقادي نگاه بر علاوه نوجوان ، و كودك صنفينويسندگان نهاد حال عين در
براي واحد مركزي از تصميمگيري و مقتدرانه روشهاي با كتابخواني توسعه" كه كردهاند
".دارد پي در نيز را رانتخواري زمينه علاوه ، به و نيست راهگشا دانشآموزان همه
و سياستها خود قانوني وظايف قالب در ميتواند آموزشي نهاد يا سازمان هر بيگمان
وزارت توسط كتاب گزينش شيوههاي از انتقاد بنابراين.كند دنبال را فردي منحصربه روشهاي
از نوجوان ، و كودك نويسندگان انجمن متوليان بارها.نيست فايده به مقرون پرورش و آموزش
انتقاد عمومي تريبونهاي از جامعه در نوجوان و كودك آثار ابتذال يا سفارشينويسي رواج
نگاههاي بر بطلاني خط مسائلي چنين طرح با آنان نميرفت انتظار بنابراين كردهاند ،
دانشآموزان بين در كتابخواني توسعه براي واحد مركزي از تصميمگيري.بكشند خود فرهنگي
كتابهاي ناشران فرهنگي انجمن تاكيد مورد كه است متعارفي روش بلكه است ، پسنديده نهتنها
براي آموزشي غيرمفيد كتابهاي غربال و پالايش بنابراين.است گرفته قرار آموزشي
ميزان آن ، نويسندگان و كتاب عنوان به بخشيدن مشروعيت عين در ميتواند دانشآموزان ،
عنوان وقتي آن بر علاوه.نمايد تغييرات دچار آينده در را آن كاذب نه و واقعي تيراژ
باشد داشته را درسي كتابهاي در شدن مطرح قابليت آموزشي ، آثار داوران گزينش براساس كتابي
كه پذيرفت بايد.سازد فراهم نشر بازار بخشي رونق براي را ميتواندزمينه خود خودي به
وارد آموزشي روند به جبرانناپذيري لطمه ميتواند مدارس اولياي توسط صرفا كتاب انتخاب
!نيست ميزان يك به كشور سراسر در مدارس شناختاولياي كه چرا كند ،
شهري مهدي
در خارجي دانشجويان رشد به نگاهي
;آموزش كيفيت بر آن تاثير و استراليا
درآمد دلار ميليارد خارجي 4 دانشجوي هزار 150
بيسابقهاي تعداد به ميروند ، استراليا به تحصيل براي كه بينالمللي دانشجويان شمار
مالي 20022001 سال در استراليا اقتصاد براي دانشجو تعداد اين درآمد.است يافته افزايش
.ميشود بالغ (آمريكا دلار ميليارد /2)استراليا دلار ميليارد از 4 بيش به
منفي تاثير آموزشي استانداردهاي بر نبايد قوي رشد اين ميكنند نشان خاطر كارشناسان
.بگذارد
در خارجي دانشجوي حدود 000/150 گذشته ، مالي سال در فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
راحت ، زندگي روش دانشجويان ، اين جذب عوامل جمله از.كردند نام ثبت استراليا دانشگاههاي
و آسيا منطقه در كه است كشور اين عالي آموزش نظام كيفيت و استراليا دلار ارزش كاهش
كامل شهريه خارجي دانشجويان استراليايي ، دانشجويان برخلاف.بهترينهاست جزو اقيانوسيه
هزينه بايد علاوه به آنان.استرالياست دلار حدود 20هزار هرنيمسال كه ميپردازند
.كنند تامين را زندگيشان
تحصيلات امور هماهنگي مسئوليت استراليا دانشگاه جانب 38 از كه ديپي آي آموزش موسسه
/به 000 سال 2025 تا خارجي دانشجويان شمار ميكند پيشبيني دارد ، عهده بر را بينالمللي
هستند ، روبهرو دولتي بودجه كاهش با كه آموزشي نهادهاي ترتيب اين به.رسيد خواهد نفر 500
.كرد خواهند پيدا مهمي درآمد منبع
از بزرگي اكثريت همواره آسيايي دانشجويان:گفت موسسه اين بازاريابي مدير ديويس دوروتي
درصد گذشته 83 سال در نسبت اين.دادهاند تشكيل را استراليا در بينالمللي دانشجويان
.يابد افزايش همچنان ميشود پيشبيني و بود
نفر از 000/22 بيش.بود استراليا آموزش بازار بزرگترين سنگاپور 2001 ،-سال 2002 در
مالزي دانشجو ، با 20655 هنگكنگ آن از پس.كردند ثبتنام استراليا در سنگاپوري دانشجوي
رتبههاي دانشجودر هند 6200 و دانشجو اندونزي 9900 دانشجو ، چين 000/17 دانشجو ، 18500
.شود بيشتر آينده در چيني و هندي دانشجويان تعداد ميشود پيشبيني.دارند قرار بعد
.تقاضاست برآوردن براي استراليا آموزشي نظام گنجايش اساسي مساله
باعث بينالمللي دانشجويان شمار افزايش آموزشي ، جنبههاي از صرفنظر است معتقد ديويس
برخي حال ، اين با.ميشود آن آسيايي همسايگان و استراليا بين تفاهم سطح افزايش
ايجاد به بيشتر را خود توجه دانشگاهها برخي ظاهرا كه هستند نگران اين از كارشناسان
دانشجويان از تعدادي شد معلوم تازگي به.آموزشي كيفيت تا كردهاند معطوف درآمد
را خود مدارك تا بودند پرداخته دلار حد 2000 تا مبالغي سيدني در دانشگاهي در اندونزيايي
فعلي ، شرايط در كه كنند تصديق بايد دانشگاهها كرد اعلام فساد ضد موسسه يك.دهند تغيير
ميرسد نظر به متاسفانه":گفت بيانيهاي در موسسه اين.است هميشه از مهمتر پاسخگويي
تغيير سرعت با دانشگاه كاركنان برخي مديريتي مهارتهاي و دانشگاهي مديريت نظام و اداره
".است نبوده همگام بخش اين در
يك حدود پارسال.پرداختهاند ديگر كشورهاي در شعبه تاسيس به نيز دانشگاهها از تعدادي
رشد بيشترين ميشود پيشبيني.ميكردند تحصيل موسسات اين در بينالمللي دانشجويان سوم
به نسبت كارشناسان از گروهي حال ، اين با.باشد بخش اين در آينده سالهاي در عالي آموزش
مدركي اگر ميگويند آنان.نيستند خوشبين دانشگاهها اينقبيل در آموزشي معيارهاي رعايت
نباشد اصلي دانشگاه مدرك مانند اعتبار نظر از ميشود ، اخذ دانشگاه خارجي شعبه از كه
.ميرود سوال زير همه اعتبار آنگاه
دانشجويان نيازهاي به توجه جاي به دانشگاه مديران برخي كه است بابت اين از آنان نگراني
دانشگاهها كه استراليا در شهر چند در.مينگرند درآمد منبع يك ديده به آنان به خارجي ،
.بود آمده پيش آنان اقامت مشكل بودند ، كرده جذب خارجي دانشجوي زيادي تعداد
دانشجو رفاه و درس كيفيت:گفت استراليا عالي آموزش ملي اتحاديه رئيس الپورت كارولين
تاثير بخش اين اداره چگونگي بر دلار:داشت اظهار وي.باشد دانشگاهها اولويتهاي بايد
.است گذاشته
|