گرفتند انتشار مجوز نشريه 10
"تبليغاتي و مطبوعاتي امور" جديد معاون
شد منصوب ارشاد وزير
افكار پژوهش ملي موسسه عامل مدير نامه
ايرنا عامل مدير به عمومي
ميشود برگزار تهران در جمهور رئيس حضور امروزبا
كودك جهاني روز مراسم
!فرهنگ سراي تهران ،
بايد نگاران روزنامه انجمن تقويت براي
شود تصويب مجلس در طرحي
دست با ديدن
گرفتند انتشار مجوز نشريه 10
.كرد موافقت نشريه انتشار 10 با مطبوعات ، بر نظارت هيات:اجتماعي گروه
نظارت هيات دوره هشتمين از جلسه پنجاهمين در:گفت داخلي مطبوعات مديركل جعفري ، مهرنوش
يك و ماهنامه هفتهنامه ، 2 روزنامه ، 4 انتشار 3 با شد ، برگزار ديروز صبح كه مطبوعات بر
:شد موافقت زير بهشرح دوماهنامه
قلم" روزنامه اميرشعردوست ، علياصغر مديرمسئولي و صاحبامتيازي به "شهريار" روزنامه
به "اقتصاد دنياي" روزنامه ميرقائد ، رضايي اميدوار مديرمسئولي و صاحبامتيازي به "امروز
و صاحبامتيازي به "هفتگي ابرار" هفتهنامه بختياري ، عليرضا مديرمسئولي و صاحبامتيازي
و آزادي حزب صاحبامتيازي به "آزادي صبح" هفتهنامه صفيزاده ، سيدمحمد مديرمسئولي
.شهيدي باقرزاده اسكندر مديرمسئولي
پيام" هفتهنامه ناطقپور ، محمدجواد مديرمسئولي و صاحبامتيازي به "نفيس" هفتهنامه
به "ايرانمهر" ماهنامه ابوترابيفرد ، سيدمحمد مديرمسئولي و صاحبامتيازي به "اصلاحات
صاحبامتيازي به "ساختمان راهنماي" ماهنامه خانحاتمي ، عيسي مديرمسئولي و صاحبامتيازي
.موقر خداداد مديرمسئولي و صاحبامتيازي به "رايزن" دوماهنامه و ناظري بيژن مديرمسئولي و
"تبليغاتي و مطبوعاتي امور" جديد معاون
شد منصوب ارشاد وزير
و فرهنگ وزير تبليغاتي و مطبوعاتي امور معاون سمت به صحفي محمد سيد دكتر:اجتماعي گروه
.شد منصوب اسلامي ارشاد
به حكمي طي دوشنبه روز مسجدجامعي احمد اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
حكم اين موجب به جنابعالي ، ارزشمند تجربيات و تعهد دانايي ، شايستگي ، به نظر:نوشت صحفي
.ميشويد منصوب اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير تبليغاتي و مطبوعاتي امور معاون عنوان به
و صاحبنظران مشاركت با است شايسته:است افزوده حكم اين در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
فناوري تحولات به توجه با ويژه به رسانهاي نظام بازنگري به نسبت فرهنگ و فكر اصحاب
متضمن كه نحوي به نهادها ساير و مطبوعات ميان تعامل گسترش و امروز جهان در اطلاعرساني
نظام ارتقاي براي راهكارهايي طراحي همچنين و باشد بيان آزادي قانوني چارچوبهاي حفظ
ليسانس فوق و استراتژيك مديريت دكتراي داراي صحفي محمد سيد.نماييد اقدام كشور تبليغاتي
و ارتباطات و فرهنگي امور در نفت وزير مشاور سمت اين از پيش و است فرهنگي امور مديريت
مشاور مسئوليتهاي همچنين وي.است بوده عهدهدار را نفت وزارت انرژي تحقيقات مركز رئيس
ارشاد و فرهنگ وزارت تجسمي هنرهاي مركز رئيس نفت ، وزارت عمومي روابط مديركل و وزير
وزارت انتشارات و تبليغات كل اداره معاون تهران ، معاصر هنرهاي موزه سرپرست اسلامي ،
كه است گفتني.است داشته برعهده را خوزستان استان اسلامي ارشاد و فرهنگ مديركل و ارشاد
به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت تبليغاتي و مطبوعاتي پيشين معاون مودب شهيدي شبان دكتر
.ميشود كشور اين عازم اندونزي كشور در ايران اسلامي جمهوري سفير عنوان
افكار پژوهش ملي موسسه عامل مدير نامه
ايرنا عامل مدير به عمومي
انتشار و آمريكا با رابطه نظرسنجي با ارتباط در مجلس رئيسه هيات سخنگوي سخنان چاپ پي در
كامل چاپ خواستار تهران استان دادگستري معاون شعبه 1410 ، تشكري رئيس مرتضوي قاضي پاسخ
مديرعامل به عمومي افكار پژوهش ملي موسسه مدير نامه جمله از مرتضوي قاضي جوابيه
.شد ايران اسلامي جمهوري خبرگزاري
مدير نامه اينجا در و است شده چاپ همشهري در قبلا مرتضوي قاضي نامه ميشود يادآور
:ميگذرد نظرتان از ايرنا عامل مدير به پژوهش ملي موسسه
تهراني شهروندان از نظرسنجي بر مبني سازمان اين به منتسب خبر انتشار پي در احتراما
خبر اين در اينكه به توجه با آمريكا ، و اروپايي كشورهاي با ايران خارجي روابط درباره
و قبلي خبر پيرو ذيل توضيحات ميدانم لازم گرديده ، استناد موسسه اين نظرسنجي نتايج به
.شود منعكس آن تكميل و اصلاح منظور به
تهراني نظردهندگان موافقت %رقم 7/74 خود نظرسنجي در عمومي افكار پژوهش ملي موسسه -1
موسسه اين نظرسنجي با منطبق رقم اين و است ننموده ارائه را آمريكا با رابطه بر مبني
.نيست
آمريكا به نسبت تهراني شهروندان بياعتمادي با رابطه در موسسه اين نظرسنجي در مطالبي -2
و چاپ را مذكور خبر كه روزنامهها برخي متاسفانه كه داشته وجود آمريكا دولت صداقت عدم و
موضوع ايضاح در موثر ذيل موارد ذكر كه ننموده درج را اطلاعات كردهاند ، اين منتشر
.ميباشد
نميشود آمريكا دولت به مجموع در كه موافقند نظر اين با پاسخگويان درصد 9/72-الف
.كرد اعتماد
.است بوده نادرست ايران قبال در آمريكا سياست كه معتقدند پاسخگويان درصد 6/64-ب
مبارزه تروريسم با ميگويد كه اين در آمريكا دولت كه معتقدند پاسخگويان درصد 8/57-ج
.ندارد ميكند ، صداقت
و دموكراسي مدافع ميگويد كه اين در آمريكا دولت كه معتقدند پاسخگويان درصد 9/63-د
.ندارد صداقت است آزادي
.هستند مغرور خيلي ها آمريكايي كه دادهاند نظر پاسخگويان درصد 5/59- ه
نشان واكنش بيبندوباري مقابل در آمريكا مردم كه كردهاند اعلام پاسخگويان درصد 1/55-و
.نميدهند
.شود بيشتر بايد اروپايي كشورهاي با ايران رابطه كه معتقدند پاسخگويان درصد 8/80-ز
به تروريسم عليه مبارزه به ايران كه اروپا اتحاديه شرط اين با پاسخگويان درصد 7/62-ح
مثبتي تصور مجموع در مردم كه ميدهد نشان يافتهها اين.مخالفند بپيوندد آمريكا رهبري
.نميدانند صادق را كشور اين و هستند بياعتماد آمريكا به.ندارند آمريكا از
ميشود برگزار تهران در جمهور رئيس حضور امروزبا
كودك جهاني روز مراسم
بزرگداشت آيين كودك ، جهاني روز اكتبر هشتم فرارسيدن با همزمان:اجتماعي گروه
.ميشود برگزار تهران در جمهوري رئيس خاتمي محمد سيد حضور با امروز روز ، اين
ميشود ، برگزار نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون مجموعه در كه آيين اين در
همه كه تو براي" عنوان با ،"جمهور رئيس به نامهاي" كشوري مسابقه برگزيدگان
.شد خواهند معرفي نيز " ميشناسي را ما
از بيش آن طي كه گرفت صورت سال 2001 كودك جهاني روز در مسابقه اين فراخوان
.شد نوشته خصوص اين در كشور سراسر از نامه هزار پنج
كانون درمحل كه كودكان ويژه ازنمايشگاه قراراست همچنين جمهوري رئيس خاتمي
.كند ديدن است ، شده برپا نوجوانان و كودكان فكري پرورش
عنوان به نيز و كودكان ميان تفاهم و اتحاد برادري ، هدف با كودك جهاني روز
و تحكيم و كودكان رفاه براي اهداف ، و ايدهآلها ارتقاي راستاي در مناسبتي
.ميشود برگزار كودكان براي تلاش توسعه
وزيربنايي سازنده اقداماتي انجام همچنين و كودكان برابر در جامعه مسئوليتهاي
.است كودك جهاني روز اهداف ديگر از كودكان زندگي سطح ارتقاي براي
سال 1953 اكتبر در را كودك جهاني روز اولين كودكان ، رفاه بينالمللي اتحاديه
طي متحد ، ملل سازمان مجمععمومي سال 1954 دسامبر در 14 سرانجام و كرد برگزار
.كرد كودكتصويب جهاني روز عنوان به را سال روزاز يك اختصاص قطعنامهاي ،
از 50 ميكنند ، برگزار را كودك جهاني روز كه كشورهايي شمار تاكنون ، سال 1954 از
ايران در كودك جهاني روز برنامههاي ويژه.است يافته افزايش كشور به 150 كشور
كشور سراسر در نوجوانان و كودكان فكري پرورش مراكزكانون در مهرماه چهاردهم از
.يافت خواهد ادامه مهرماه هفدهم تا برنامهها اين كه است شده آغاز
!فرهنگ سراي تهران ،
(7) خياباني كودكان
زم علي محمد
اين سپردن امكان كه مواقعي در حتي خياباني ، كودكان براي كنوني بازپروري مراكز حضور
و است فجيعتر نباشد فراهم نيز روزشان و حال مناسب "خانوادههاي شبه" به بچهها
در كودكان اين اقامت از آسيبناشي زيرا نيست ، توجيهپذير
.است هميشگي دولتي ، زندانهاي شبه
به ميتوان نشود ، يافت كودكان اين براي "خانوادهاي شبه" يا "خانواده" هيچ كه وضعيتي در
ورزيد ، مبادرت صلاحيت داراي دولتي غير مردمي سازمانهاي و انجمنها راهاندازي و تشكيل
و جامعهشناس روانشناس ، حقوقدان ، يك حداقل حضور با بايد انجمنها اين انساني نيروي هرم
مفيد اقدامات انجام به قادر تنهايي به متخصص گروه اين اما شود ، تشكيل اجتماعي آسيبشناس
انديشههاي از يا و داشته مالي توانايي كه افرادي حضور لذا نيست ، كودكان اين براي
.است الزامي متخصص كادر اين كنار در نيز باشند برخوردار درآمدزا اقتصادي
به ذيربط ، مراكز از قانوني مجوزهاي اخذ و خويش صلاحيت اثبات با ميتوانند انجمنها اين
تاسيس به اول گام در نبايد موسساتي چنين كه است طبيعي.بپردازند ايتام امور ساماندهي
كودكان اين نگهداري براي نفره يا 4 كوچك 3 خانههاي ايجاد بلكه كنند ، اقدام بزرگ مراكز
توان كه صلاحيتي با خانوادههاي شناسايي به بايد بعدي گام دربود خواهد مناسبتر بسيار
اين دست به خويش كلي نظارت تحت را آنان و پرداخته باشند داشته را بچهها اين از سرپرستي
آنان كمك به معنوي ، و مادي مساعدتهاي به خانوادهها نياز صورت در و بسپرند خانوادهها
.نورزند دريغ خويش كمكهاي ارايه از و شتافته
"خانواده شبه" يا و "خانواده" در "خياباني كودكان" همه از پذيرايي امكان كه صورتي در حتي
و "خواندگي برادر" ،"خواندگي فرزند" چون راهحلهايي از ميتوان باشد ، نداشته وجود
ميتوانند بچهها اين.جست سود "عاطفه" كانون به گرداندنشان باز براي "خواندگي خواهر"
نظر از و است شده تامين زندگيشان مادي بخش كه كنند زندگي نفرهاي يا 4 گروههاي 3 در
آنها به كه است شيوهاي اين دارند ، قرار مادر و پدر يك تربيت و نظارت تحت نيز معنوي
.شوند برخوردار زندگي مادي امكانات و تربيتي نظارت مهرورزي ، حداقل از تا ميدهد امكان
بايد نگاران روزنامه انجمن تقويت براي
شود تصويب مجلس در طرحي
بهحد علت به ديروز ايران ، روزنامهنگاران صنفي انجمن عمومي مجمع جلسه:اجتماعي گروه
.نشد تشكيل شركتكننده اعضاي نرسيدن نصاب
جلسه اين آغاز در ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس مزروعي ، رجبعلي ايسنا ، گزارش به
اساسنامه از بندهايي قرائت به شود ، تشكيل مذكور انجمن عمومي مجمع عنوان به بود قرار كه
به از پيش تا كرد درخواست و پرداخت عمومي مجمع تشكيل درباره روزنامهنگاران صنفي انجمن
و اعضا حقوق از دفاع براي را خود مطالب و سئوالات حضار انجمن ، اعضاي رسيدن حدنصاب
.شود داده پاسخ آنها به بازرسين و هياتمديره سوي از تا كنند مطرح مطبوعات
مشروع قانوني ، حقوق تا شد بينالمللي سازمانهاي با ارتباط انجمنخواستار اعضاي از يكي
.شود گرفته نظر در روزنامهنگاران معنوي و
داريم ارتباط روزنامهنگاري با مرتبط بينالمللي نهادهاي با:گفت وي به پاسخ در مزروعي
بينالمللي فدراسيون و روزنامهنگاري بينالمللي و غيردولتي سازمانهاي عضو و
.دارند را فدراسيون اين عضويت كارت صنفي انجمن اعضاي از تن و 400 هستيم روزنامهنگاران
مشكل عضويت كارت اين كه چرا نميكند حل را چنداني مشكلات ارتباطها اين وي ، اعتقاد به
.كرد نخواهد برطرف را شغلي امنيت عدم
:گفت كرد ، استفاده روزنامهنگاري بينالمللي ازسازمانهاي بايد كه اين بر تاكيد با وي
بسزايي تاثير نظارت هيات يا و مجلس در انجمن اعضاي عضويت يا و انجمن اين بيانيههاي
مجلس يا و دولت هيات در انجمن اين تقويت براي طرحي كه است آن راه تنها.است نداشته
. شود تصويب
دست با ديدن
لمسي كتابهاي بررسي در مقدمهاي
تجربه از متفاوت تجربهاي كه لمسياست -تصويري كتابهاي از ديگري نوع اي ، پارچه كتاب
است استفاده قابل كودكان همه براي و ميگذارد كودكان اختيار در را تصويري كتابهاي لمسي
هستند معلوليتي چند يا و دارند حركتي يا ذهني ناتواني كه كودكاني بهويژه
و ببرد لذت آنها ازكند زندگي كتابها پهناور دنياي در و بخواند كتاب دارد حق كودكي هر
ديدن توانايي فاقد كه كودكان از بسياري از حق اين عملا اما بشناسد را جديدي عناصر
طريق از را آموزشها بيشترين خود حواس ساير بر تكيه با ناچارند آنها.است شده سلب هستند
.نمايند كسب كردن لمس و شنيدن
قادر يا و محرومند كتاب مطالعه لذت از معلوليت داراي نوجوانان و كودكان از بسياري
به آنها اينرو ، از.كنند پيدا مناسبي كتاب موجود ، كتابهاي انبوه ميان از نيستند
برگزيده معمولي كتابهاي يا و باشد شده تهيه آنها براي اختصاصا كه نيازمندند كتابهايي
درونمايه ساختار ، زبان ، طرح ، نظر از را آنان ويژه نيازهاي كه هنري يا ادبي كيفيت داراي
.سازد برطرف تصوير و
معلول كودكان سودمند ، زيرا نه و است امكانپذير نه مناسب كتاب از مشخص الگوي يك ارائه
انتخاب فقط ارتباط اين درهستند گوناگون مهارتهاي و نيازها داراي ، افرادي ما همه مانند
است قادر آنان ، گوناگون نيازهاي انواع از همهجانبه دانش بر مبتني شده تهيه كتب گسترده
وسيله يك مثابه به ادبياتآورد فراهم را مناسب كتاب به دسترسي امكان افرادي چنين براي
.ميكند ايفا زندگي كيفيت و فردي هويت پيشرفت و رشد در بسزايي نقش مشاركتي و ارتباطي
را مطالعه از بردن لذت امكان بينايي ضعف داراي كودكان به ميتوانند لمسي تصويري كتابهاي
را لامسه حس زيرا.است اهميت حائز بسيار نابينا كودكان براي كتابها اينگونه.بدهند
فراگيري براي را آنها نتيجه در و ميآورد بهوجود را اشكال تشخيص قدرت و ميكند تحريك
كمك او زبان پيشرفت به باشند درك قابل كودك براي تصاوير اگر.ميسازد آماده بريل
كه ميدانيم.است دشوار بصري تجربه فاقد كودك يك براي تصاوير درك همه اين با.ميكنند
مادرزاد نابينايان براي باشند ، شده چاپ برجسته اگر حتي واقعي ، تصاوير مفهومي انتقال
كوچكي اشياي ترجيحا بايستي باشند خواندن قابل تصاويري چنين كه است قرار اگر و است مشكل
آنها با روزمره زندگي در نابينا كودك يك كه كنند ارائه بافتي و اندازه شكل ، با را
يا و كنند درك را تصاوير تمامي نباشند قادر اگر حتي نابينا ، بچههاي البته.دارد سروكار
(1).ميآيد خوششان لمسي كتابهاي از باشند داشته احتياج بينا فرد يك كمك يا راهنمايي به
فرصت دارند ، شديدي بينايي ضعف كه كودكاني به برجسته ، تصوير با لمسي تصويري كتاب يك
كه كودكاني براي تصويري ، كتابهاي نوع اين.ببرند بهره تصويري كتابهاي از كه ميدهد
تقويت را آنها لامسه حس زيرا.دارد بسياري اهميت بخوانند را معمولي كتابهاي نميتوانند
كافي تنهايي به كردن لمس اما.ميآموزاند آنها به را اشكال توصيف و تشخيص هنر و ميكند
نابينايي كودكان براي و شدهاند ترسيم بينايي قدرت براساس لمسي تصاوير از بسياري.نيست
.نيستند قابلدرك راحتي به نداشتهاند ، بينايي تجربه كه
مادرزاد نابيناي برايكودكان باشند برجسته حتياگر مرسوم ، واقعي تصاوير درك و شناخت
شود داده كودك به اشيايي آنها همراه بايد تصاوير اين شدن خواناتر چه هر براي.است مشكل
لمس با ميتوانند مطمئنا نابينا كودكان.آشناست آنها با بافت و اندازه و شكل نظر از كه
از آنها درك براي حتي يا و ;كنند تفسير را تصاوير تمام ميشود عرضه آنها به كه چيزهايي
بتوانند كه باشد نابينا كودكان دسترس در كتابهايي است لازم اما بگيرند كمك بينا افراد
تصاويري داراي تصويري -لمسي كتابهاي از برخي.كنند مطالعه را آنها ديگران كمك بدون
آنها درك براي و شدهاند تشكيل كوچك و ساده حقيقي يا هندسي اشكال و شخصيتها از كه هستند
.نيست بينايي تجربه به نيازي
براي.دارند عالي كيفيتي با كاغذي و چاپ به نياز بريل متون و خوانا برجسته تصاوير
و شود نوشته كتاب ، معمولي متن بايدزير بريل خطوط متن نابينا ، و بينا كودكان استفاده
.باشند داشته تداخل لمسي تصاوير با نبايد متنها
تجربه از متفاوت تجربهاي كه لمسياست -تصويري كتابهاي از ديگري نوع اي ، پارچه كتاب
است استفاده قابل كودكان همه براي و ميگذارد كودكان اختيار در را تصويري كتابهاي لمسي
بازي طريق از.هستند معلوليتي چند يا و دارند حركتي يا ذهني ناتواني كه كودكاني بهويژه
عواملي به بستگي تصاوير درك.ميشوند ترغيب كتاب خواندن به مختلف پارچههاي بافت با
.دارد تصاوير خواندن از آنها قبلي تجربه و زباني سطح عمومي ، توانايي تصوير ، شكل مانند
قالب در كتابها اين.است جامعه به معلول كودكان پيوستن براي تصويريراهي كتابهاي
و آداب با را كودكان يافته انتقال نسل به نسل شفاهي ، صورت به كه داستانهايي و سرودهها
كوكان به كتابهايي چنين لمسي نسخههاي ترتيب ، همين به.ميكند آشنا خود فرهنگي سنن
(2).شوند سهيم ديگران با كتاب خواندن در ميدهد ، امكان
:داد قرار بررسي مورد را زير نكات بايد كتابها اين ساخت زمينه در
استفاده مواردي از است بهتر و كرد توجه آن موضوع به بايد كتاب ، سازنده موارد انتخاب در
كتاب موضوع اگر مثال بهعنوان.باشد نزديكتر شخصيتها و اشياء واقعي جنس به كه شود
به را آب كه مادهاي يا پلاستيك از ميتوان است دريايي حيوانات يا آب ، دريا ، به راجع
.است رنگ مسئله آن و كرد اشاره ميتوان نيز ديگري نكته به.نمود استفاده نميكند جذب خود
مورد لمسي كتابهاي چون كلي بهطور اما.ندارد اساسي نقش رنگ نابينا كودكان براي البته
كتاب قطع.نمود توجه نيز رنگ مسئله به ابتدا است بهتر است ، كودكان از بسياري استفاده
شكل و باشد محدود است بهتر صفحات تعداد.باشد بزرگتر كمي يا دست كف اندازه به ميتواند
روشهاي از نمونه چند به حال.باشد كتاب موضوع و محتوا با ارتباط در كتاب ارائه نوع و
يك روي مواد چسباندن معناي به و روش رايجترين كلاژ.ميشود اشاره لمسي كتابهاي ساخت
.ميشود استفاده مختلفي مواد از كلاژ تهيه براياست زمينه
.است آساني و روشساده مقوايي يا كاغذي زمينه روي ضخيم كاغذ نوع هر يا مقوا كاغذ ، كلاژ
كاغذ مثل) بافتدار وكاغذ گلاسه كاغذ سنباده ، كاغذ مثل ديگري متنوع كاغذهاي از البته
ديگري مواد پارچه و پلاستيك پر ، پوست ، فلز ، چوب ، كرد استفاده ميتوان نيز (كارتون
هر روي مادهاي گونه هر از كلاژ تهيه براي.دارند كاربرد لمسي كتابهاي ساخت در كه هستند
پارچه ، .است آسانتر مواد بعضي با كار و دسترسي.كرد استفاده ميتوان زمينهاي نوع
پوشش مثل موضوعها از بعضي دادن نشان براي و است متنوع بسيار جنس نظر از كه است مادهاي
.است مناسب مفاهيم از بسياري و حيوانات بدن
تصويرگري تكنيكهاي لذتبخشترين از يكي روش اين.است متحرك تصاوير از استفاده ديگر شيوه
و تحرك قابليت كه ميشود ، طراحي طوري شخصيت يا شيء يك كتاب ، نوع اين در.است كودك كتاب
از كودك.است شوقآفرين نابينا و بينا بچههاي تمام براي سبب بدين.باشد داشته جابجايي
متناسب را قصه و بزند حرف شخصيتها جاي به كند ، بازي كتاب با تا مييابد فرصت طريق اين
.نمايد بازسازي ديگر نوعي به خود نياز به
طرح خط روي كلفت نخ با روش اين در.دارد كاربرد راست خطوط و خطي تصاوير ايجاد در دوخت
.ميبخشد تنوع كار به و اجراست قابل نيز خياطي چرخ مختلف طرحهاي و بخيهها.ميشود دوخته
:ميشوند تقسيم زير انوع به لمسي تصويري كتابهاي
.است شده ساخته انگشتان و دستها حركت پيشرفت براي اصولا كه كتابهايي -الف
انگشتان و دستها از استفاده با كودك تشخيص و تفكر قدرت بردن بالا براي كه كتابهايي -ب
.است شده ساخته
دستها كتابها ، از استفاده ضمن در كودك تا شده ساخته سرگرمي جهت كه داستاني كتابهايي -ج
.گيرد كار به نيز را خود انگشتان و
تصاوير به كردن نگاه و كردن لمس ضمن كودك تخيل و تصور نيروي پرورش براي كه كتابهايي -د
.است شده تهيه آن
ذهني لحاظ از يا و ميشود ديده فلج نوعي يا بيحسي آنها انگشتان و دستها در كه كودكاني
عوامل سبب به ابتدايي مدارس عادي كودكان يا و عادي كوچك كودكان همچنين و عقبماندهاند
لذت پارچهاي تصويري كتابهاي از لامسه ، حس گرفتن بهكار مانند ديگر انگيزهاي و محرك
.ميبرند
.است توجهي قابل و جذاب ماده زير دلايل به پارچه
پارچه در آمدن بهدنيا بعداز كودك.است بادوام و لطيف گرم ، نرم ، ماده اين چيز هر از قبل
.ميكند تجربه مادر پوست بعداز كودك كه است مادهاي دومين پارچه لذا ميشود ، پيچانده
.ميكند احساس را آن لطافت و گرمي نرمي ، كرده ، پيدا تمايل پارچه به كودك
انواع برايساختن كاغذ از بيش ميتواند پارچه.است تصويري كتابهاي راز بزرگترين اين
و وسايل ميتوان كاغذ از بيش پارچه با.گيرد قرار استفاده مورد بازيها مختلف
از بيش پارچه با لذا.كرد درست واقعي و قطعي جملات و كلمات و سهبعدي اسباببازيهاي
غيرواقعي و واقعي ميان وسايلي كه ميدهد امكان پارچه نتيجه درساخت وسايل ميتوان كاغذ
.ساخت يكبعدي و بعدي سه ميان يا
انجام را بعدي يك و سهبعدي اشياء ميان ارتباط ايجاد مهم وظيفه ميتواند پارچه درواقع
.بدهد
كوكان براي لذا و كند بحث ميتواند مختلفي موضوعات از و بوده روان فوقالعاده پارچه
معمولا.دارد بههمراه پيشرفت و خلاقيت آنها براي ضمن در و بوده مشغولكننده و جالب
(3).ميشود داشته نگه تميز آسان و بادوام و است سالم پارچه
ليكن.است نابينا كودكان آموزش ضرورتهاي از يكي برجسته تصاوير از بهرهگيري صورت بههر
افراد و كتب مطالب بين صحيحي ارتباطي كانال ميتواند صورتي در برجسته تصوير ارائه
واقعيات با منطبق را مربوطه اطلاعات كليه بتواند شده ارائه اشكال كه نمايد ايجاد نابينا
ذهن در را حقيقي اشكال از واقعي تجسمات و داده قرار ايشان اختيار در محسوس كاملا و
غيره و وزني بعدي ، حجمي ، عاملهاي كليه رعايت امر اين به دستيابي براي.نمايد ايجاد آنان
لذا است ، موثر برجسته تصاوير از نابينايان برداشت در مكمل ، توضيحات ارائه با همراه
توجهي شايان كمك ميتواند ايشان دقيق مشاهده توسط كودكان ، نفساني هاي پديده در تحقيق
رعايت راستا اين در.بنمايد معضلات بروز پيشگيريدر در آموزشي صحيح روشهاي يافتن جهت
با چنان گاه اساسي مسئله اين متاسفانه است ، كه الزامي تخصصي -حرفهاي نكات كليه
چرا ميشود ، نابينايان بدآموزي و افتادن اشتباه به سبب كه ميگردد ، برگزار سهلانگاري
اقدام برجسته بهصورت گوناگون اشكال ارائه به متخصص غير اما علاقهمند افرادي گاه كه
دسته اين است نشده رعايت كار ، اصول بر مبتني لازم عاملهاي از هيچيك آن در كه مينمايند
و نامناسب تاثيرات منفي ، نتايج اخذ گوناگون ، شبهات موجبات غالبا برجسته اشكال از
.ميآورند فراهم نابينايان سوي از را معكوس نتيجهگيريهاي و كجفهميها
ماكتهاي يا و برجسته و تكبعدي بهصورت حيوانات شده كوچك اشكال ميتوان مقوله اين از
ماكت بيروني پوشش كه است شرايطي در اين و برد نام را غيرواقعي بدني پوشش حيواناتيبا
با زحمتتهيه است لازم آن اهميت دليل به و است حيوان شناسايي در موثر عوامل بهترين از
قادر پنجسانتيمتري پلاستيكي گاو يك ماكت لمس با كودك مثال براي.شود كشيده طبيعي ماده
به نابينايان شرايط اين در.باشد داشته حيوان اين از ذهني تصوير كوچكترين بود نخواهد
گونه هيچ نهتنها زيربنايي ، آموزشهاي عدم و ذهني هاي پيشزمينه آگاهيو فقدان دليل
ناشي بدفهميهاي و سرگرداني ;آشفتگي دچار بلكه مزبورندارند ، ماكتهاي از منطقي برداشت
دوباره آموزشهاي قطعاانجام مواردي چنين در ميگردند ، نيز اشكال غيراصولي ارائه از
از ناشي آموزشهاي اصلاح بيشك و ميآورد پديد زائد بازآموزيهاي عملا گشته لازم
باعث حال عين در امر اين.مينمايد تحميل را بالايي هزينه و فرصت قبلي ، بدآموزيهاي
اصول فهم به نسبت دلسردي و رواني كشمكشهاي دچار را آنها و شده نابينا كودكان خستگي
ابعادي با و ملموس كاملا صورت به بايد حتيالامكان ابتدا در اشكال پس.ميگرداند اشكال
.باشد آن به نزديكتر يا و واقعي خصوصيات با و طبيعي شكل به كاملا
جهت مناسب فرصتهاي ايجاد با همراه مربوطه مربيان سوي از كافي توضيحات ارائه طرفي از
.الزاميست امري و داشته مكمل نقشي نظر مورد شكل دقيق ارزيابي
موسوي جلال سيد:ترجمه و گردآوري
:پانوشتها
.بهار80 اول ، شماره سال39 ، كودك ، كتاب شوراي داخلي خبرنامه -1
.زمستان79 سال38 ، كودك ، كتاب شوراي داخلي خبرنامه -2
.اسفند62 و آذر كودك ، كتاب شوراي داخلي خبرنامه -3
|