ديني جديدالتاليف كتاب درباره علمي همايش برگزاري
...تاكنون باستان ايران از مهرگان جشن
شد منتشر فرهنگ شمارهنامه سومين و چهل
تهران دانشگاه مديريت دانشكده در كتاب نمايشگاه
ديني جديدالتاليف كتاب درباره علمي همايش برگزاري
همايش تهران ، شهر پرورش و آموزش سازمان عمومي روابط گزارش براساس:فرهنگي علمي گروه
ساعت 8 از "زندگي و دين" جديدالتاليف كتاب مورد در تهراني معلمان نيمروزه آموزشي علمي
وحدت تالار جنب حافظ ، خيابان در واقع تهران فرهنگ تالار محل در مهرماه روز 22 تا 12
.ميشود برگزار
دانشگاهي پيش و نظري متوسطه ، دوره آموزشي گروههاي قرآن و ديني گروه توسط همايش اين
در آموزشي نوين شيوههاي با آشنايي براي دبيران كليه حضور و شده برنامهريزي تهران
.است بلامانع همايش
...تاكنون باستان ايران از مهرگان جشن
به سال باستان ايران گاهشماري در.است مهرگان جشن ايرانيان جشنهاي كهنترين از يكي
آخر به را مانده باقي روز پنج ميشد ، روز جمعا 360 كه ميشد تقسيم روز سي ماه دوازده
خاصي معني و مفهوم كه ميشد خوانده نامي به ماه روزهاي از روز هرميافزودند هشتم ماه
موافق هم با ماه و روز نام چون.بود ايرانيان آيين ايزدان از يكي نام معمولا و داشت
شانزدهم در و داشت نام "مهر" ماه هر روز شانزدهمين.ميگرفتند جشن را روز آن ميافتاد ،
.ميشد گرفته مهرگان جشن (مهر ماه در مهر روز) مهر
بابل تلمود است ، شده اشاره مادها دوره در مهرگان جشن برگزاري از آن در كه سندي كهنترين
:است آمده چنين اورشليم تلمود در.است اورشليم تلمود و
مهرنكي و تريسكي نومري ، مدي ، اعياد..عيد سه مدي در و دارند عيد سه بابل در.."
(1)."هستند مهرگان و تيرگان نوروز ، ظاهرا
در سال 1907 در داشت ، رواج آريايي اقوام ميان ميلاد ، در از پيش دوم هزاره از مهر پرستش
پيش آرياهاي پرستش مورد ايزد چهار نام كه شد كشف سفالي كتيبهاي (آنكارا شرق) كوي بغاز
.ناساتيا و وارنا ميترا ، ايندرا ، :از عبارتاند ايزدان اين.است شده ذكر آن در انشعاب از
بسته ميتاني و هتيت قوم دو بين ميلاد از پيش حدود 1350 در كه است معاهدهاي كتيبه اين
هندي آرياييهاي ايزدان "ريگودا" در مذكور ايزدان همان ايزد چهار اين (2).بود شده
و هخامنشيان.است آمده ميثر و ميهر پهلوي در و ميترا باستان پارسي در مهرهستند
از.بودند مهر و آناهيتا اهورامزدا ، تثليث ، پيرو بلكه نبودند ، زرتشتي مطلقا اشكانيان
.ميشد نوشته هخامنشي كتيبههاي در آناهيتا و "ميثره" نام بعد به دوم اردشير سلطنت زمان
:است نوشته چنين آپادانا كاخ تيرك در دوم اردشير
و آناهيتا و اهورامزدا ساختم ، را آپادانا اين من ميثره و آناهيتا و اهورامزدا فضل به"
(3)."دارند نگاه مرا ميثره
عمل به كه كاوشهايي و تحقيقات نتيجه":مينويسد فرانسوي باستانشناس "گيرشمن رومن"
در ايرانيان كيش را آن دانشمندان از برخي كه زرتشتي آئين ميدهدكه نشان است ، آمده
پارتيان است ، نداشته اهميتي چندان اشكانيان حكومت ابتداي در دانستهاند ، پارتيان زمان
هخامنشيان زمان در كه مذهب اين.داشتند ناهيد و مهر و اهورامزدا تثليث ، هخامنشيان مانند
و است بوده رسمي دين قوي احتمال به و توجه مورد نيز اشكانيان عهد در بود ، ستايش مورد
را آن وجود كه آمده دست به مثبتي مدارك ارمنستان در ندارد ، وجود مداركي ايران در اگر
سه داراي كه اند كرده ذكر را معابدي نام سرزمين آن قديم مورخان زيرا ميكند ، تاييد
(4)."بود ربالنوع سه اين مختص مذبح
سلطنت روميها رسيد ، سلطنت به ارمنستان اشكانيان سرسلسله اول تيرداد ميلادي سال 53 در
از پسميدانستند ارمنستان در خود نفوذ منافع مخالف را اشكانيان خاندان افراد از يكي
از را ارمنستان پادشاهي تاج و برود روم به تيرداد شد ، قرار مساله اين سر بر نبرد ، چند
به و گرفت نرون دست از را ارمنستان پادشاهي تاج و نرفت روم به تيردادبگيرد نرون دست
(5)."كرد خواهم پرستش خود ، خداي مهر ، مانند را تو من":گفت نرون
تماس اثر در روم سپاهيان.بود ارمنستان و صغير آسياي در روميان با اشكانيان پيكار محل
به آئين اين و شدند مهر آئين پيرو ارمنستان ، و صغير آسياي مردم و اشكاني سپاهيان با
192-180) روم امپراتور كمودوس ، زمان در و يافت رواج اروپا سراسر در روم سپاهيان وسيله
و رومي سپاهيان و (6).بود روم و اروپا مردم آئينهاي بزرگترين از يكي مهرپرستي (م
(7).بودند آئين اين پيرو بازرگانان
برگزار بسيار جلال و باشكوه مهرگان جشن مراسم ساسانيان سپس و اشكانيان پادشاهي هنگام
از و ميبخشيدند نو لباس سپاهيان و مردم به عيد ، اين در ساساني پادشاهانميشد
مهرگان ، نامهاي به آهنگ سه نام فارسي ادبيات در ساساني مهرگان مخصوص موسيقي آهنگهاي
(8).است مانده جاي به خردك ، مهرگان و بزرگ مهرگان
بر ايرانزمين داستاني پادشاه فريدون روز اين در.بود خاصي تقدس داراي مهرگان جشن روز
به منسوب را آن نيز فردوسيكشيد زنجير به دماوند كوه در را او و كرد غلبه جادو ، ضحاك
:است دانسته ضحاك عليه او قيام در فريدون
مهرماه سر خجسته بروز
كلاه كياني آن نهاد بر بسر
بدي از گشت بياندوه زمانه
ايزدي ره مردم گرفتند
داوريهابپرداختند از دل
ساختند نو جشن كي آئين به
افروختند آتش تا فرمود به
سوختند زعفران و عنبر همه
اوست دين مهرگان پرستيدن
(8).اوست آئين خوردن و تنآساني
مورد همه از پيش جشن سه ايرانيان ملي جشنهاي ميان از زمين ، ايران بر تازيان تسلط از پس
.سده و مهرگان نوروز ، گرفت ، قرار توجه
در كه داشتند عادت قديم ايرانيان.كردند پيدا خاصي اهميت مهرگان و نوروز ميان اين در
نزد اعياد اين رواج علل از يكيكنند تقديم هدايايي امرا و پادشاهان به روزها اين
هدايا تقديم براي ابنابيسفيان معاويه خصوصا عباسي و اموي خلفاي شديد آزمندي تازيان ،
از.ميكرد برگزار ساساني دوره همانند را جشنها اين مراسم ثقفي يوسف حجاجابن.بود
را خود دربار كه عباسيان.ماند متروك جشنها اين مامون زمان تا عبدالعزيز عمربن زمان
عمده علت ميدادند ، بسياري اهميت جشنها اين به بودند ، آراسته ساسانيان دربار سبك به
.بود هدايا دريافت نيز آن
و شكوه مهرگان جشن ايران ، در ايراني مستقل و مستقل نيمه سلسلههاي آمدن كار روي از پس
و بودند كرده پيريزي صفاريان و طاهريان را آن اساس كه ملي تعصبات و يافت دوباره جلال
ديگر و مهرگان و نوروز مراسم احياي در و كردند تقويت را روحيه اين سامانيان بعدها
حمله تا سوم سده محققان و نويسندگان.گذاردند فوقالعاده تاثير ايرانيان كهن سنتهاي
از پيش زمين ايران فرهنگ و رسوم از و كرده اشاره ايرانيان نزد مهرگان اهميت به مغول
.كردهاند تجليل تازيان حمله
اطلاق و پاييز توصيف به مهرگان هفتم ، سده اوايل تا سوم سده پارسيگوي شعراي سروده به
مهرگان جشن برگزاري با صفويه دوره در.است داشته اختصاص فريدون يادگار و پاييزي جشن
برخاستند ايرانيان كهن اعياد از پاسداري به زمين ايران فرهيختگان بعدها ولي.شد مخالفت
.بخشيدند دوباره حيات مهرگان جشن به و
:ميرسد خوانندگان نظر به مسمطمنوچهري دهمين از بند سه جشن اين بزرگداشت براي
آمد مهرگان جشن كه باشيد شاد
آمد كاروان دراي آواي و بانگ
آمد خزران از مهرگان كاروان
آمد چينيان بلاد اقصاي ياز
آنآمد آمد ، بلنهاز اين از نه
آمد آسمان ز و برين فردوس ز كه
*
بگشائيدش در هان آمد مهرگان
بنمائيدش تواضع و آريد اندر
بزدائيدش ايدر ره غبار از
بخائيدش خرد لب به و بنشانيد
بستائيدش فراوان و داريد خوب
بفزائيدش لختي خدمت هرزمان
*
آمد دراز راه كز داريدش خوب
آمد ناز و خوشي با و كشي دوصد با
آمد فراز عده چون و كردش سفري
آمد نماز به قنينه و رطل قدح با
آمد باز چو جشن اين سفر خجسته زان
سازآمد به وبسيار آمد خواب سخت
هويان آندرانيك
تهران 1346 -كتاب نشر و ترجمه بنگاه تقيزاده ، مقاله بيست حسن ، تقيزاده ، -نوشتها1 پي
.ص 521 دوم چاپ
و فرهنگ وزارت ايران ، فرهنگ و تاريخ كنگره اجلاسيه نخستين سخنرانيهاي همت ، شوقي ، -2
.ص 93 -هنر 1349
.ص 146 1355-هنر و فرهنگ وزارت ايران ، فرهنگ و تاريخ همايش حميد ، نيرنوري ، -3
و ص 38 دوم چاپ معين ، 1344 محمد دكتر ترجمه اسلام ، تا آغاز از ايران رومن ، گيرشمن ، -4
. 39
. ص 168 همان حميد ، نيرنوري ، -5
چاپ تفصلي ، 1368 احمد دكتر و آموزگار ژاله:ترجمه ايران ، اساطير شناخت جان ، -هينلز -6
. ص 129 سوم ،
و فرهنگ وزارت نگارش كل اداره انتشارات رجبنيا ، مسعود ترجمه پارتيان ، ملكوم ، كالج ، -7
.ص 91 هنر 1355
.ص 18 ، آبادان 1350 مهرگان ، و مهر ايرج ، دكتر واثقي ، -8
. و 63 ص 62 اول ، ، جلد بروخيم چاپ فردوسي ، شاهنامه -9
شد منتشر فرهنگ شمارهنامه سومين و چهل
ميزگرد ، بخش سه در و "شدن جهاني" عنوان با فرهنگ فصلنامهنامه شماره سومين و چهل
احمد مسئولي مدير به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از پژوهش و گزارش نظر ، و انديشه
.شد منتشر مسجدجامعي
،"شدن جهاني و جهان" عنوان با اردكاني داوري دكتررضا قلم به نشريه اين سرمقاله
ضيمران ، محمد دكتر خانيكي ، هادي دكتر:باشركت"شدن جهاني" عنوان با ميزگردي مشروح
مطلب دومين اردكاني داوري رضا دكتر و لاريجاني محمدجواد دكتر نهاونديان ، محمد آقا دكتر
سيد دكتر با گفتگو در اطلاعاتي جامعه و صنعتي جامعه.است فرهنگ شمارهنامه اين
تفكر طرز و شدن جهاني شدن ، جهاني و بودن جهاني تمايزات گلپايگاني ، هاشمي محمدرضا
در سياسي فلسفه دالماير ، فرد قلم به فرهنگي تكثر و دموكراسي عمده ، نهادهاي بازيگران
غربشناسي ، امكان شرايط درباره (آموزشي لوموند)رنو آلن با گفتوگو است ، نمرده آشويتس
از...و زبان انگليسي غير كشورهاي در خارجي زبان عنوان به انگليسي آموزش در فرهنگ مساله
.است فرهنگ شمارهنامه آخرين مطالب
تهران دانشگاه مديريت دانشكده در كتاب نمايشگاه
از15 كتاب نمايشگاه ها ، دانشگاه تحصيلي سال آغاز با همزمان
شعبه نمايشگاهرا اين.است شده برپا تهران دانشگاه مديريت دانشكده در مهرماه ،
.ميكند برپا روز ده مدت به تهران دانشگاه مديريت دانشكده در مركز اين
ناشر ، داشت ، 17 خواهد ادامه مهر تا 24 كه دانشگاهي كتاب نمايشگاه در
.كرد خواهند راعرضه خود آثار
|