منطقهاي تجارت گسترش راهآهن ، توسعه
آينده و ريلي نقل و حمل
منطقهاي تجارت گسترش راهآهن ، توسعه
از هم چون.است گزينه بهترين راهآهن يكديگر ، به ايران جغرافيايي فواصل رساندن براي"
كارآتر مراتب به راهآهن نقل ، و حمل وسايل در سرمايهگذاري لحاظ از هم و انرژي مصرف نظر
."است صرفهتر به مقرون و
بيان كشور نقل و حمل صنعت كارشناسان از بسياري سوي از امروز فوق ، سن
محافل در همواره انقلاب پيروزي از بعد كه گفت جرا7ت به بتوان شايد و ميشود
موضوع اين به كشور نقل و حمل دستاندركاران غيررسمي و رسمي
نياز جوابگوي بتواند كه جدي اتفاقي هم هنوز اما كردهاند پافشاري آن اجراي بر و اشاره
.است نداده رخ باشد ريلي نقل و حمل صنعت در كشور
نياز جهاني سرمايهگذاريهاي و تجاري مبادلات حجم چشمگير افزايش با روز هر حال عين در
مراودات كه است آن بهدليل امر اين.ميشود احساس كشور ريلي خطوط گسترش به بيشتري
كه نحوي به داده قرار تاثير تحت زيادي بسيار حد تا را خاورميانه منطقه جهاني اقتصاد
با را تنگاتنگي رقابت مبادلات ، اين در بيشتر هرچه سهمي داشتن براي منطقه اين كشورهاي
.كردهاند آغاز يكديگر
منطقه در است ، برخوردار آن از كه ژئواكونوميك خاص موقعيت سبب به ايران ميان اين در
بينالمللي اقتصاد فعالان از بسياري اعتراف به و شد شناخته تجاري شاهراه بهعنوان
كليدي و مختلف مناطق وصلكردن و خود نقل و حمل شبكههاي بهينهسازي و تجهيز با ميتواند
.آورد دست به مناطق در موجود تجارت از را زيادي بسيار درآمد ريلي ، خطوط توسط كشور
جهان نقشه از جايي در جغرافيايي لحاظ به ايران:ميگويد باره اين در اقتصادي كارشناس يك
عنوان با بينالملل اقتصاد وفعالان جهاني تجارت بزرگان ميان در امروزه كه دارد قرار
.ميشود خوانده جهاني تجارت نگين
از استفاده براي زودتر هرچه و بدانيم را خود موقعيت اين قدر بايد ما:ميدهد ادامه وي
در و نشود منطقه در موجود تجارت وارد حضوري بهصورت اگر حتي ايران.كنيم برنامهريزي آن
درآمدهاي كشوري درون نقل و حمل شبكههاي ايجاد با ميتواند نكند ، شركت جهاني مبادلات
.ميدهد قرار تحتالشعاع را نفت درآمد كه آورد دست به را هنگفتي بسيار
لحاظ به هم نقل و حمل از نوع اين گسترش چون گيرد صورت راهآهن توسط بايد نيز امر اين
.است صرفهتر به مقرون اقتصادي لحاظ به ديگر جهات از هم و هزينه
حاصل آن طريق از نيز بيشتري درآمد و ميدهد انتقال را بيشتري بار راهآهن:ميگويد وي
كمتر بسيار نيز آن نگهداري و راهآهن زيستمحيطي هزينههاي كه است درحالي اين.ميشود
جديت با جادهاي شبكههاي گسترش هنوز وجود اين با اما است نقل و حمل شقوق ديگر از
.ميشود دنبال بيشتري
در اما دارد اقتصادي مزيت راهآهن كه است آن از حاكي نيز يافته توسعه كشورهاي تجربه
شد ، ايران وارد راهآهن كه زماني.نميشود مقبولي استقبال نقل و حمل روش اين از ايران
تا 1321 ، 2400 سالهاي 1304 بين تنهاميشد احداث جديد ريلي خطوط كيلومتر سالانه 141
.شد متصل كشور جنوب به شمال طريق ، اين از و احداث ايران در راهآهن اصلي خطوط كيلومتر
كل -يافت كاهش سال درهر كيلومتر سالي 5/116 به رقم اين انقلاب از بعد سالهاي در اما
و گسترش دامنه نميتوان وجه هيچ به و -است كيلومتر دوران 2680 اين شدهطي احداث خطوط
.كرد مقايسه جادهاي نقل و حمل با را آن به توجه ميزان
اشكال ميان در بهينهيابي توان و است گونه اين به كشور نقل و حمل وضعيت چرا كه اين
مشغول خود به را اقتصادي كارشناسان از بسياري كه است سوالي ندارد وجود نقل و حمل مختلف
.است كرده
مسائل در تصميمگيران ، و سياستگذاران:ميگويد باره اين در نقل و حمل صنعت كارشناس يك
يعني.ميكنند فكر خود منطقه در موجود نقل و حمل موقعيت به تنها نقل و حمل به مربوط
در.دارند عهده به مستقيما را آن مسووليت كه است منطقهاي تنها آنان نظر از توسعه وسعت
محلي و منطقهاي تفكر با نقل و حمل و ميشود وارد سياسي فشار جادهها توسعه براي نتيجه
باشد ، جاري كشور نقل و حمل بخش بر ملي نگاه اگر كه صورتي در.مييابد گسترش كشور كل در
.دارد اولويت راهآهن توسعه
به حاضر درحال ايران ريلي ، خطوط از حداقلي داشتن براي كه است آن از حاكي موجود آمارهاي
ناوگان سن.دارد نياز ريلي فرعي مسير كيلومتر چهارهزار و اصلي مسير كيلومتر هزار دو
واگن هزار تا 30 به 25 حاضر درحال ناوگان اين نوسازي براي و است سال بالاي 25 كشور ريلي
صرف موجود اعتبارات از بزرگي سهم اما.است نياز مسافري واگن هزار دو به نزديك و باري
كشور جادهاي نقل و حمل دستاندركاران از بسياري كه طوري به ميشود جادهها توسعه
.ندارند يكديگر با چنداني تناسب كاميون و بار تقاضا ، و عرضه فعلي شرايط در معتقدند
خارجكردن بدون جديد ناوگان تزريق و است بار عرضه از بيش جادهاي ناوگان ظرفيت امروزه
.است كرده تشديد را وضعيت اين فرسوده ناوگان جدي
تراكم و مييابد افزايش روز هر آنها در موجود وسايل تعداد جادهاي خطوط گسترش با
فشار يك حوادث افزايش اين.مييابد صعودي روند تصادفات آمار و ميگيرد سرعت نيز جادهها
آن شرايط بهبود و جادهها بيشتر توسعه خواهان كه ميكند ايجاد جديدي اجتماعي و سياسي
.است
ديگر حالا كه باشد امري گوياي سال 81 نخستين روزهاي در روزنامهها اخبار و تيترها شايد
و نفر از 407 بيش شدن كشته از كه متعددي مطالب.شود تفسير ديگر گونهاي به رسيده آن وقت
ادامه نيز همچنان روند اين و -ميداد خبر روزها آن در نفر هزار شش از بيش شدن مجروح
را كشور جادههاي تعداد بايد كه نيست معنا اين به كارشناسان از بسياري اعتقاد به -دارد
.برداشت گام ديگر شرياني مسير كيلومتر هزار هشت ساخت درجهت سريعتر هرچه و داد افزايش
شبكههاي زيرساختهاي تقويت در منفي عملكرد اقتصادي ، كارشناسان از گروه اين باور به
و تجهيز توسعه ، تضمينكننده كه فعاليتي نبود مناسب ، شبكههاي همچنينايجاد و نقل و حمل
ناوگان ، ايمني افزايش منظور به برنامهريزي فقدان و باشد كشور نقل و حمل ناوگان نوسازي
سايه در را آن نميتوان ديگر حالا كه است رسانده جايي به را كشور نقل و حمل صنعت كل
.كرد پنهان عوامل ساير يا و انساني خطاي
آينده و ريلي نقل و حمل
زميني و هوايي از اعم عمومي نقليه وسايط از مردم استفاده كشور ، در جمعيت روزافزون رشد
.است كرده روبهرو تقاضا و عرضه مشكل با را
مشاهده جرايد در ديگر بار را نقليه وسايل بليت گراني از ناشي دغدغههاي تازگي به
صنعت اين هميشگي استفادهكنندگان جزء كه است مسافراني نگراني باعث مساله اين.ميكنيم
طبقهبندي سطوح و تفكيك نقليه ، وسايل از جامعه مختلف قشرهاي استفاده كه چرا هستند
.است كرده ايجاد هواپيما و راهآهن جاده ، از استفاده در را شدهاي
وسيلهاي بهعنوان كماكان را وسيله اين سال 81 در هواپيما بليت درصدي نرخ 40 افزايش خبر
خوبي مالي وضعيت از كه جامعه بالاي طبقه و محدود افرادي استفاده مورد و تجملاتي
.است كرده مطرح برخوردارند
از كثيري سيل و شده محروم وسيله اين از خود خودي به جامعه آسيبپذير قشر حالت اين در
توسعه به رو ما كشور طرفي از.ميآورند رو راهآهن و زميني نقل و حمل به هوايي مسافران
در بيشتري امكانات به ، جمعيت رشد و اقتصادي رشد به باتوجه كه است اجتماعي و اقتصادي
.دارد جامعهنياز افراد براي نقل و حمل
.ميكند ايفا را اقتصادي و مهم نقشي خود بودن دولتي به باتوجه ريلي نقل و حمل بين اين در
نقل و حمل وسيله ارزانترين و ايمنترين كممصرفترين ، صنعت اين كه اين لحاظ به همچنين
و بيشتر حمايت اسلامي ، جمهوري اهداف و وظايف به باتوجه تا ميكند ملزم را دولت است
انقلاب از سال گذشت24 از بعد كه چرا دهد ، قرار بخش اين اختيار در را بالاتري امكانات
باتوجه كه است ريلي نقل و حمل عهده به مسافران درصد حدود 10 فقط جابهجايي هنوز اسلامي
راهآهن درصدي سهم 10 كشور جمعيتي و اقتصادي قطبهاي بين طولاني فواصل و كشور وسعت به
اقتصاد و نقل و حمل زيرساختي عوامل به ملي توسعه اهرمهاي طرفي از.است اندك بسيار
عليرغم جهت ، هر به.دارد قرار نقلريلي و حمل شبكههاي آنها را7س در كه هستند مرتبط
اقبال و عنايت مورد چندان ما كشور در صنعت اين ريلي نقل و حمل فراوان مزاياي
.است نگرفته قرار اقتصادي سياستگذاران
كمبود و تجهيز مشكل با هنوز صنعت اين قطار ، با سفر براي مردم روزافزون تقاضاي به باتوجه
واگن خريد 149 با راهآهن گذشته طيسالهاي.است روبهرو كشور در خطوط كمي و ناوگان
مسافر جابهجايي سهم توانسته دانمارك و اسپانيا كشورهاي از دوم دست واگن تعدادي و جديد
كه درحالي دارد وجود قطار با سفر ميليونمتقاضي سالانه 80 آمار ، براساس.دهد افزايش را
.است نفر ميليون پاسخگوي 14 تنها بخش اين
ندارد ، را سالجاري در خود بليت نرخ افزايش بر مبني تصميمي راهآهن كه اين به باتوجه
نيست؟ صنعت اين گسترش براي بيشتر انديشه و تامل جاي آيا
بهروزيبايقرا محسن
|