ميخواهد متخصص ايران
خاموش خشونت
است چقدر خانه اين عمر
آمريكايي قضاوت
ميخواهد متخصص ايران
سفيري سعيد
مردم تحصيلات هرچه كرد جلوگيري مردم تحصيل از نميتوان اشتغال آينده دلنگرانياز با
ميشود مشكلاتبيشتر حل به اميد باشد بالاتر
در را افراد تحصيلات و تخصص سطح عالي آموزش.است مدرن جامعه نيازهاي از يكي عالي آموزش
حال عين در.ميكند فراهم جامعه در را علوم رشد زمينه و ميدهد قرار علمي بالاي مرحله
و قدرت اجتماعي ، شان كسب براي است زمينهاي ميكنند ، طي را آن كه كساني براي عالي آموزش
قبولي آرزوي ميبرند ، پايان به را متوسطه دوره آنان فرزندان كه خانوادههايي همه.ثروت
آن متقاضيان براي عالي آموزشي فضاي آمارها ، براساس.دارند كنكور در را خود فرزندان
كنكور سد از عبور با تا ميآيند سال هر متقاضيان حال عين در.است كم و محدود بسيار
ما كشور در عالي آموزش محدود ظرفيت اما.بزنند رقم خود براي را بيتشويش آيندهاي
دورههاي ظرفيت ، افزايش براي علوم وزارت امسال.است محدود پذيرشنيست آنان همه پاسخگوي
پيام دانشگاه تنه به تنه حدودي تا آن شكل كه دوره اين.است كرده راهاندازي نيمهحضوري
وجود باانداخت راه به عالي آموزش منتقدان ميان در را متعددي بحثهاي ميزند ، نور
دورهها اين راهاندازي غيردولتي ، دانشگاههاي و شبانه دورههاي نور ، پيام دانشگاه
اين در پذيرفتهشدگان آيا !باشد داشته ميتواند ديگري توجيه چه ظرفيت ، افزايش بر علاوه
داريان توفيقي جعفر دكتر...و برد؟ خواهند بهره كافي و لازم آموزشهاي از دورهها
.ميگرفت قرار سوالها اين مقابل در بايد كه است مسئولاني از يكي علوم وزارت آموزش معاون
عمومي روابط با نامهنگاري ماه يك از پس.يافتم كارش دفتر در شب ساعت 8 را توفيقي دكتر
.علوم وزارت
***
از علوم وزارت انگيزه درباره ميكند ، خطور ذهنم به مصاحبه اين در كه سوالي نخستين*
.است نيمهحضوري دورههاي راهاندازي
دورههاي و نور پيام دانشگاه كنار در نيمهحضوري دورههاي راهاندازي در علوم وزارت
ظرفيت حداكثر از تا ميكنيم تلاش ما اينكه اول.كرد پيروي انگيزه چند از شبانه
عالي آموزش متقاضيان از فزايندهاي موج كشور در جمعيتي تحولات.كنيم استفاده دانشگاهها
و دولتي بخش در) عالي آموزش ظرفيت اخير سالهاي در اينكه عليرغم.است آورده پديد را
.بپذيريم را متقاضيان كل از درصد ميتوانيم 20 تنها است ، داشته چشمگيري افزايش (غيردولتي
ميدهند ، تشكيل را كنكور شركتكنندگان اكثريت كه سال ، تا 24 جمعيت 18 از درصد پذيرش 20
تا بين 60 توسعهيافته كشورهاي در آمار اين كه حالي در.نيست ما جامعه براي خوبي آمار
در هستند ، دانشجو درصد تا 5/2 ما ، 2 كشور نفري ميليون تا 65 جمعيت 60 از.است درصد 70
هر از ايران در مختصر طور به.دارند دانشجو درصد بالاي 10 پيشرفته كشورهاي در كه حالي
هزار نفر 5 هزار هر 100 از پيشرفته كشورهاي در و دانشجو ، نفر و 500 هزار نفر 2 هزار 100
در عالي آموزش آمار اين به توجه با پساست گونه اين به ما وضعيت.هستند دانشجو نفر
راهاندازي در علوم وزارت محرك كه ديگري انگيزهدارد گسترش جاي همچنان ما كشور
به دسترسي براي متقاضيان.است آموزش به دسترسي تحول اصل است ، عالي آموزش مختلف دورههاي
به آموزش ، دوره اين متقاضيان از بسياري.شوند مواجه متنوعي شيوههاي با بايد عالي آموزش
.شوند دانشگاه وارد روزانه دورههاي در نميتوانند..و خانوادگي و شغلي مشكلات دليل
نيمهحضوري دورههاي راهاندازي.هستند دورههايي چنين يك نيازمند تحصيل براي افراد اين
و شد رايج ديگر كشورهاي در قبل سال از 30 كه است روشي دنيا دانشگاههاي در غيرحضوري و
را خود مخاطب نيمهحضوري آموزش بنابراين.يافت گسترش سرعت به دنيا ، در اخير دهه در
گسترش براي.است موارد ديگر از نيمه آموزش سهولت علوم ، وزارت انگيزههاي بحث در.دارد
فضاي به كمتري نياز نيمهحضوري دورههاي.هستيم مواجه منابع كمبود با ما آموزش ،
برگزار نرمافزاري رشتههاي در دورهها اين زيرا.دارند آزمايشگاه و كلاسها دانشگاهي ،
.مييابند توسعه هم راحتتر و ميشوند
هوشمندزاده پيمان:عكس
مييابد؟ افزايش حدي چه تا دولتي دانشگاههاي پذيرش ظرفيت دورهها اين برگزاري با*
تا 35 امروز 30 نور پيام دانشگاه.داد دقيقي پاسخ سوال اين به نميتوان حاضر حال در
نبايد را نكته يك اينجا در.نبود اينطور ابتدا ، در كه صورتي در.دارد دانشجو نفر هزار
در.ميكنند شركت دانشگاهها آزمون در نفر هزار و 600 ميليون يك حدود كه ، كرد فراموش
و ميليون يك.ميشوند تحصيل وارد عالي آموزش دوره در نفر هزار حدود 330 شرايط بهترين
استعدادهاي آنان ميان.نيستند بيسوادي و بياستعداد افراد نشده ، پذيرفته نفر هزار 300
براي هم كاري بايد و كنيم فكر پذيرفتهشدگان به بايد كه همانطور.دارد وجود هم برتر
با ميشوند ، ديگر كشورهاي راهي تحصيل براي آنان از عدهايداد انجام پذيرفتهنشدگان
دوره اگر حتي.هستيم شرايطي چنين در ما.ديگر مشكل هزار و سرسامآور هزينههاي
.شدهايم موفق ما دهد افزايش درصد يك را دانشگاهها پذيرش ظرفيت نيمهحضوري ،
ظرفيت گويا.است شده مواجه بيكار تحصيلكردگان قشر با جامعه اخير سالهاي در*
ايجاد حال عين در.نيست هماهنگ جامعه نياز و ظرفيت با رشتهها از برخي در دانشگاهها
بيكار يك براي تا ميكند طلب بيشتري هزينه فوقليسانس و ليسانس بيكاران براي اشتغال
.تكنسين حد در مهارت داراي فرد يا و ديپلمه
يك اشتغال.است مهمي بحث فارغالتحصيلان اشتغال.كرديد اشاره مهمي نكته به شما ببينيد ،
ساير من نظر به.است شغل نيازمند ليسانسه ، چه و باشد ديپلمه چه شهروند.است جمعيتي بحث
كشور در اگر حال عين در.كنند استفاده دانشآموختگان و متخصصان از بايد جامعه بخشهاي
مشكلات تخصصي دانش با بايد ما كشور ميشود؟ حل مشكلما باشند ، شاغل ديپلمهها همه ما ،
.كنيم جذب را تخصصي دانش...و اقتصاد خدمات ، صنعت ، مختلف بخشهاي در.كند حل را خود
نميتوان اشتغال آينده از دلنگراني با.است گسترش حال در دنيا جاي همه در عالي آموزش
بيشتر مشكلات حل به اميد باشد ، بالاتر مردم تحصيلات هرچه.كرد جلوگيري مردم تحصيل از
رسيده عالي آموزش مرحله به يونسكو در سواد تعريف.است تخصصي فنون و علوم الان.ميشود
.است
گذشته سالهاي در.بخشهاست بين هماهنگي درباره من سوال اما.ميپذيرم را شما حرف من*
با پسنساختيم بيمارستان اما كرديم ، تربيت پزشك دانشگاهها در جامعه ، نياز به توجه با
كه جامعه واقعي نياز از شناخت با ميتوانستيم كه حالي در.شديم مواجه بيكار پزشكان
اندكي سرمايهگذاري با كه كنيم تربيت را متخصصاني داشت ، وجود جامعه در آن اشتغال ظرفيت
اشتغال ظرفيت بايد كنيم تربيت متخصص ميخواهيم اگر.شوند كار بازار وارد ظرفيتسازي ، در
در را دانش و علمي تخصص ثبات ميتواند ، جامعه در بيكار متخصص افزايش.گرفت نظر در را آن
!ميكند فكر نكته اين به عالي آموزش گسترش بحث در علوم وزارت.دهد كاهش جامعه
در علوم وزارتضرورتهاست جزء جامعه نيازهاي با آموزش هماهنگي.است وارد شما ايراد
طرح اين ماموريت.است متخصص نيروي به كشور نياز برآورد عنوان تحت ملي طرح يك انجام حال
آينده سال ده در را عالي آموزش توسعه تا ميكند تلاش طرح اين.ميگيرد بر در را شما بحث
.كند نزديك كشور نيازهاي به
اين آموزش كيفيت آيا بود؟ خواهد حدي چه در نيمهحضوري دورههاي دانشجويان علمي سطح*
است؟ حضوري دورههاي حد در دانشجويان
قبولي شانس كه بگويم بايد دانشجويان علمي سطح نظر از.است كيفيت هميشگي جزء نظارت
دورههاي در قبولي شانس اما.است درصد سراسري 12 كنكور و دولتي دانشگاه در دانشجويان
دانشگاههايي.است پذيرفتهشدگان علمي كيفيت ضامن ريزش ، اين.است درصد نيمهحضوري 5
داشته قبولي قابل علمي هيات و مميزه هيات كه كنند برگزار را دورهها اين ميتوانند
داوطلب ، دانشگاه به را دورهها اين برگزاري اجازه گسترش شوراي موارد ، اين در.باشند
هستند ، قوي آنها در كه رشتههايي در را گسترش شوراي مجوز دانشگاهها ، ساير اما ميدهد
دانشجويان از بالايي درصد.بود خوب بسيار نور پيام تجربه خوشبختانهميكنند دريافت
اميدواريم.شدند پذيرفته دولتي دانشگاههاي ارشد كارشناسي دورههاي در پيامنور
.باشند برخوردار كيفيت همين از هم نيمهحضوري دورههاي
***
برگزار آن در نيمهحضوري دورههاي كه است دانشگاهي نخستين همدان سيناي بوعلي دانشگاه
بوعلي دانشگاه رئيس غلامي دكتر با هم مصاحبهاي موضوع اين با بيشتر آشنايي براي.ميشود
.پرداخت دانشگاه اين در نيمهحضوري دورههاي وضعيت تشريح به مصاحبه اين در وي.شد انجام
ميكند؟ برگزار رشتههايي چه در را نيمهحضوري دورههاي سينا بوعلي دانشگاه*
اجتماعي ، علوم) انساني علوم رشته در 5 را نيمهحضوري دورههاي سينا ، بوعلي دانشگاه
شيمي ، فيزيك ، ) پايه علوم در رشته و 5 (الهيات و فارسي ادبيات اقتصادي ، تربيتي ، علوم
طريق از نفر حدود 80 رشته هر در.ميكند برگزار (عمومي زيستشناسي رياضي ، زمينشناسي ،
.شد خواهند پذيرفته سراسري آزمون
پرداخت؟ خواهد شهريه چقدر متوسط طور به دانشجو هر *
شهريه و ثابت شهريه شامل كه ميكند تعيين دانشگاه امنا هيات را دانشجويان شهريه
.است تومان هزار حدود 120 دانشجويان ترم هر شهريه متوسط طور بهميشود درسي واحدهاي
است؟ چگونه نيمهحضوري دورههاي درسي برنامهريزي *
شركت كلاس در دانشجويان كه جلساتي تعداد.است پيامنور مانند دورهها اين ماهيت
دانشگاهي برنامههاي بيشتر.است تماموقت دانشجويان جلسات تعداد از كمتر ميكنند ،
خصوص به و مسائل توضيح و اشكال رفع جلسات.ميشود برگزار جمعه و پنجشنبه روزهاي
.داشت خواهند تماموقت دانشگاههاي همچون كاملي جلسات عملي واحدهاي
ارتباطدارد؟ هم دانشگاهها مالي مشكلات رفع با دورهها اين برگزاري*
در شبانه دوره برگزاري.نيست جدي بحث دورهها اين محل از دانشگاه براي درآمد تامين بحث
در و ميشود آنان تحصيل مخارج صرف دانشجويان پرداختي شهريه كه كرد ثابت دانشگاهها
پيروي قاعده از هم نيمهحضوري دورههاي.نداشت دانشگاه و دولت براي چنداني سود نهايت
هزينهها نشدن تحميل دورهها ، اين برگزاري در علوم وزارت و دانشگاه سود بيشترين.ميكند
.است هفته آخر روزهاي در دانشگاهي امكانات نماندن بلااستفاده و دولت به
آيا بود؟ خواهد تماموقت دانشجويان سطح هم نيمهحضوري دوره در دانشجويان آموزش*
ميبينند؟ آموزش كافي قدر به دورهها اين در دانشجويان
نيمهحضوري دورههاي كه بچههايي ميگويم ، دانشگاه در مسئوليت و كار تجربه سال با 30
.ميدهند امتحان متمركز و ميكنند مطالعه كامل را درسي منابع تمامي ميكنند ، طي را
دورههاي دانشگاهي درسي منابع.داشت نخواهند كم باشند ، نداشته بيشتر چيزي اگر بنابراين
سراسر در نيمهحضوري دورههاي دانشجويان اما.نيست يكسان دانشگاهها تمام در تماموقت
تحصيل تهران در كه دانشجوياني يعني.ميكنند استفاده مشتركي كاملا منابع از ايران
.ميخوانند جلفا شهر دانشجويان كه ميكنند مطالعه را كتابي ميكنند
ميگيرند؟ ليسانس سال چند طي در نيمهحضوري دورههاي دانشجويان*
اين در كه افرادي بيشتر چون.شود طي ليسانس دوره سال تا 5 بين 4 كه است ، شده پيشبيني
كمتري درسي واحد افراد ، اين كه داده ، نشان تجربه.هستند شاغل ميكنند شركت دورهها
.كرد حركت آنان توان با بايد پس ميگيرند ،
خاموش خشونت
پاياني بخش- زنان حقوق از بشر حقوق ديدهبان سال 2002 جهاني گزارش
مشاغل در زنان حق
كار به مشغول منزل از خارج در نداشتند اجازه زنان افغانستان ، بر طالبان حكومت دردوران
در بيوه زنان.باشند بيوه و شوند كار به مشغول پزشكي مراقبتهاي در كه اين مگر شوند
تا نبودند قادر عمدتا ميرسد تن هزار حدود 40 به كابل در تنها آنها رقم كه افغانستان
از تكديگري با تا ميشدند ناچار و كنند پا و دست خود براي حقوق دريافت جهت را كاري
مذهبي پليس خشونتهاي و مستمر آزار و اذيت با ميان اين در و كنند حمايت خود خانواده
.بودند روبهرو افغانستان
و كارخانجات در كار و ميرسد تن هزار دهها به داخلي كارگران تعداد كه گواتمالا در
اتخاذ ميشود ، محسوب بومي زنان ويژه به فقرا براي درآمد كسب اصلي اشكال از يكي مزارع
گواتمالا.ميشود محسوب دولت اهميت كم اولويت يك كار نيروي از حمايت براي ويژه قوانين
سازمان" معيارهاي با بيشتر شدن همسو بر را خود كار قوانين سال 2001 طول در كرد تلاش
كارگراني با نابرابر برخورد نحوه بهبود براي لازم فرصت اما كند اصلاح "كار بينالمللي
براي كار ساعت حق 8 قانون اين.داد دست از شدند واقع تبعيض مورد كار قانون تحت كه را
براي را محدوديتهايي گرفت ، نظر در آنها براي را كمي دستمزد و كرد انكار را كارگران
به را بهداشتي مراكز به كارگران دستيابي و شد قائل آنها براي استراحت و ملي تعطيلات
.كرد معطوف كارفرما لطف و بخشندگي
آفريقاي دولت.ميدهند تشكيل را مزارع در كار نيروي از اعظمي بخش زنان جهان سراسر در
غلبه كشاورزي نواحي در آپارتايد ميراث بر تا كرد تلاش آپارتايد از پس دوران در جنوبي
عمل ، در اما.گرفت نظر در زنان جمله از مزارع كارگران براي كاملي حقوق جديد قوانين:كند
را حقوق كمترين كارگر زنان:دارد وجود همچنان جنسي بهرهكشي و نژادپرستانه ديدگاههاي
ديگر سوي از آزار و اذيت هدف و ميبردند خود كار از را فايده كمترين ميكردند ، دريافت
زنان اوضاع كه پيبرد سال 2001 در بشر حقوق ديدهبان.ميشدند واقع كشاورزان و كارگران
نژادي موضوعات براساس خصوصي روابط:است نامساعد بسيار جنوبي آفريقاي كشاورزي مزارع در
به عمدتا كارگر زنان.دارند قرار آزار و اذيت و خشونت تبعيض ، تحت زنان و شدهاند تقسيم
را برداشت و كاشت كارهاي بايد عمدتا و ميشدند گرفته كار به مردان به نسبت مقطعي طور
كار وظيفه يك قالب در و مردان همپاي اينكه وجود با زنان به كارفرمايان.ميدادند صورت
.مينگريستند مردان مكمل ديده به ميكردند ،
پناهندگان اردوگاه و مناقشات در زنان
به.دارد ادامه همچنان كشورها در داخلي ناآراميهاي و مناقشات در زنان با سوءرفتارها
صورت خاص سياسي يا نظامي اهداف به دستيابي براي زنان از جنسي سوءاستفاده و تجاوز ويژه
و جنسي سوءاستفادههاي مورد ميشوند ، پناهنده كشورها ديگر به زنان كه هنگامي.ميگيرد
گرچه.ميگيرند قرار پناهندگان اردوگاه خارج يا داخل در فيزيكي خشونتهاي اشكال ديگر
عنوان به بينالملل جامعه سوي از مسلحانه مناقشات بافت در زنان عليه جنسي خشونتهاي
جنايات اين عاملان حال اين با است ، شده شناخته رسميت به بشريت عليه جنايت و جنگي جنايت
.ميشوند سپرده عدالت چنگال به ندرت به
كه ميشوند روبهرو گستردهتري سوءاستفادههاي با مسلحانه مناقشات در زنان علاوه به
.نميشود محدود جنگجويان سوي از داده روي خشونتهاي به تنها
دائما زنان تانزانيا ، و گينه ، كنگو ، دموكراتيك جمهوري اندونزي ، پيشين ، يوگسلاوي در
.ميگرفتند قرار مناقشات با مرتبط حقوق نقض تحتتاثير
يوگسلاوي براي جنگي جنايات بينالمللي دادگاه سال 2001 ، نوامبر در مثال ، عنوان به
زناني.دهند صورت كوزوو در زنان تجاوز قبال در قانوني پيگرد مورد يك حتي نتوانست پيشين
سال اكتبر در.بردهاند رنج هم مناقشات از پس خشونتهاي از دارند دسترسي عدالت به كه هم
كه اين قبال در جزئيات كه كرد منتشر را گزارشدهنده "اروپا همكاري و امنيت سازمان" 2000
عدالت نظام در تعصب و تهديد تبعيض ، با و كوزوو در جنسي خشونتهاي قرباني زنان چگونه
.داد ارائه بودند ، روبهرو جزايي
نيروهاي ميان نزاع در جنسي خشونتهاي دادن روي قبال در مستدل شواهد رغم به اندونزي در
.شد گزارش مقامات به خشونتها از معدودي موارد "آزاد آچه جنبش شورشيان" و اندونزي دولتي
دموكراسي اتحاد" نيروهاي شد ، گرفته ناديده بينالملل جامعه سوي از كه كنگو مناقشه در
جنسي خشونتهاي و زنان ربودن به "هوتو" شورشيان با همراه آن ، رواندايي متحدان و "كنگو
كه دريافتند سازمانها ديگر و بشر حقوق ديدهبان.دادند ادامه كنگو شرق در زنان عليه
از بسياري در.كردهاند تجاوز مختلف گروههاي از دختر و زن هزاران به گروهها اين
و شوهران مقابلديدگان در زنان به غالبا رواندا هوتوهاي و "ماي ماي" شورشيان موارد ،
.دهند نمايش آنها به را خود قدرت و كرده استهزا را آنها تا ميكردند تجاوز خانوادهها
ملل سازمان
در دسامبر تا 8 اوت از 31 كه ملل سازمان نژادپرستي با مبارزه بينالمللي كنفرانس
و بردگي نژادپرستي ، موضوعات كه بود نشستهايي جمله از شد ، برگزار جنوبي آفريقاي دوربان
.گرفت قرار بررسي مورد آن با مرتبط مسائل
مبارزه بينالمللي كنفرانس از بخشي عنوان به ملل سازمان "زنان ارتقاي بخش" ميان اين در
زاگرب شهر در را نشستي سال 2000 ، نوامبر در آن از پيش سال يك سازمان ، اين نژادپرستي با
مورد را نژادپرستي و جنسيت ميان رابطه زنان حقوق كارشناسان آن طي كه كرد برگزار كرواسي
نشست يك نتيجه اينكه دليل به شد تهيه نشست اين طي كه سندي حال اين با.دادند قرار بررسي
.شد خارج نژادپرستي با مبارزه كنفرانس دبيرخانه اسناد ميان از نبود ، رسمي منطقهاي
را زنان حقوق مسئله موفقيتآميزي طور به توانستند زنان حقوق طرفدار گروههاي حال هر در
حقوق مسئله حال عين در.كنند دوربان نژادپرستي با مبارزه كنفرانس رسمي بيانيه مشمول
به متعلق زنان با مرتبط موضوعات و نژادپرستي تاثيرات قبال در كاري برنامه در زنان
مرتبط نگرانيهاي بر دولتها رسيدگي ضرورت به و شد گنجانده اقليت جوامع ديگر يا نژادها
فعالان.شد تاكيد نژادي مسلحانه مناقشات در جنسي خشونتهاي برابر در زنان از حمايت با
از درخواست اين گنجاندن قبال در موفقيتآميزي طور به توانستند سويي از زنان حقوق
با برابري براساس خود كودكان به خود مليت انتقال جهت زنان به دادن اجازه براي دولتها
.كنند رايزني زنان ،
به دولتها كه بعدي و نژادپرستي با مبارزه كنفرانس واقعي ارزش ديد بايد حال اين با
اين پيگيري براي مهم نقش يك ملل سازمان.است ميزان چه تا ميگذارند ، احترام خود تعهدات
يك "زنان عليه تبعيض اشكال تمامي ريشهكني كميته" آمد وجود به اميد اين و دارد مسائل
اين به رسيدگي براي را خود تلاشهاي مرتب طور به تا ميداد توسعه دولتها براي مبنا
.دهند گزارش مسائل
اروپا اتحاديه
آوارگان ، پناهجويان ، عليه خشونتها افزايش به هراسي بيگانه و نژادپرستي اروپا در
بودند ، اروپا به مهاجرت دنبال به كه زناني ميان اين در.شد منجر مهاجرت و قاچاق قربانيان
براي قضايي ابزارهاي و شدند روبهرو مشكلاتي با توسعه حال در كشورهاي زنان ويژه به
.شدند انسان قاچاقچيان براي آسان طعمهاي آنها نتيجه در.شد سلب آنها از كاري چنين انجام
دام به پيش از بيش مهاجر زنان كه شد باعث "اروپا دژ" به موسوم رويكرد ميان اين در
از مجموعهاي گزارش.شدند فساد خانههاي روانه آنها از تعدادي و افتند انسان قاچاقچيان
از حكايت ميكنند ، مبارزه انسان قاچاق با كه KOK به موسوم آلماني غيردولتي سازمانهاي
شرقي اروپاي و لاتين آمريكاي آسيا ، آفريقا ، از كشورهايي از كه داشت زناني تعداد افزايش
.شدند گرفته كار به آلمان در مشاغل ديگر و نظافت مسئول پرستار ، خدمتكار ، عنوان به
كه قاچاق با مبارزه برنامههاي در سرمايهگذاري با اروپا اتحاديه گفت بايد حالا عين در
بسياري حد تا شد نشستها و تحقيقات كنفرانسها ، برگزاري صرف هزينهها اين اعم
با مقابله براي پليس آموزش و انسان قاچاق قربانيان از حمايت براي نياز مورد برنامههاي
سرمايههاي اين بيشتر سويي ، از.گرفت ناديده را انسان قاچاق با مرتبط بشر حقوق موضوعات
و دولت وزارتخانههاي به انسان قاچاق توقف برنامه تحت سال 2001 در يافته اختصاص
تنها 4 انسان قاچاق با مبارزه برنامه ميان 18 از كه طوري به.شد سرازير دانشگاهها
.گرفت صورت غيردولتي سازمانهاي مشاركت با برنامه
است چقدر خانه اين عمر
خورسند مريم
همه براي مشابه نتايج آوردن دست به و تجربهها تكرار گويي.شديم استادتر و بوديم استاد
پايان روي چشم راحتي به كه عادي قدر آن.است عادي امري همگان براي ميرويم ، كه راههايي
...فردا تا حالا ميگوييم و ميبنديم رو پيش ناخوش
پشتوانه بيهيچ كه دهيم انجام گروهي روي را خطاها و آزمون تكرار است قرار بار اين اما
و سبز خانه كه روزيكردهاند خود كار را آن دردسرهاي و خانه را خيابان فردايي ، و
را مراكز اين از بازديد سازماني و گروه هر از محترم مديران و كرده كار به آغاز ريحانه
و توان و عزم همه اكنون و گذشتند آن تعطيلي از سادگي به كردند ، ثبت خود عملكرد پوشه در
.كنند ايفا نقش تازهتري پروژه در تا كردهاند صرف را خود پول و وقت و انرژي
اين در است قرار.شود ساخته كار كودكان براي امن خانه و مهمانسرا ده تا است قرار
است قرار.شود رعايت...و سالم تغذيه مددكاري ، آموزش ، بهداشت ، كودكان براي سرپناهها
بهزيستي اجتماعي آسيبديدگان امور دفتر و بهزيستي سازمان فعلا كه مهمانسراها اين در
شود گفته دوش به گوني كودكان بازگشت از پس شب هر است ، آن راهاندازي متولي و مسئول
درس هم با و شويد فارغ روزانه كار از بشوييد ، را خود دستان زمين ايران فرزندان اكنون"
".بخوانيم
در را نفر ميليون يك از بيش رقمي غيررسمي آمار بنابر كه زمين ايران فرزندان حق اين اما
.نيست ميزنند ، تخمين كشور سطح
در ايران اسلامي جمهوري دولت سوي از شده پذيرفته مفاد همه و اساسي قانون اصول مطابق
همراه عادي زندگي يك شرايط كه هستند موظف دولتها است ، شده اعلام كودكان ، حقوق از حمايت
.كنند فراهم كودكان براي را ابتدايي تحصيلات حد در و رايگان تحصيلات با
امور اين به مربوط سازمانهاي و دولت وظايف از امور گونه اين انجام كه شرايطي در اكنون
امكان و داده قرار پوشش تحت داشته قرار مالي نامناسب شرايط در كه را كودكان اين تا است
;كرد اعلام سادگي به ميتوان آيا كنند ، مهيا آنها براي را امن سرپناه يك داشتن و تحصيل
براي نيز ما مقابل در بپردازند را فقيرشان خانواده و خود خرج كنند ، كار كودكان اين
شوند؟ اجتماعي انحرافات و آلودگيها دچار مبادا تا ميكنيم فراهم جا آنها شبانه اسكان
ممنوع سال زير 15 كودكان كار كودكان ، حقوق از حمايت كنوانسيونهاي و كار قانون مطابق
كودكان اين است كرده اعلام صراحت به اجتماعي آسيبديدگان امور دفتر كل مدير چند هر.است
حقايق تا ناگزيريم ما و هستند كردن كار از ناچار خانوادهشان و خود مالي فقر واسطه به
اين به است كرده فراموش دغدغه ، همه اين ميان شايد اما بپذيريم ، را جامعه در موجود
زندگي مطلق فقر خط زير ايراني ميليون هفت كه شرايطي در كند ، توجه نيز مهم واقعيت
بر را خانواده سرپرستي زنان ، و كودكان را خانواده ميليون سه حدود حاضر حال در و ميكنند
در ساله هر كه بودجههايي و چيست ميان اين در مرتبط سازمانهاي و دولت نقش دارند ، عهده
ناچار كه ميشود هزينه چگونه مييابد اختصاص فقر كاهش و فقرزدايي براي كشور كل بودجه
.كنيم باور گونه اين را جامعه روز حقايق ميشويم
اين اعضاي از برخي است ممكن صورت اين غير در هستند كردن كار از ناچار كودكان اين"
".كند افزونتر را جامعه اجتماعي معضلات و شوند كشيده گمراهي و فساد به خانواده
با هند همچون كشوري با مقايسه در ايران كار كودكان آمار:بود گفته چند هر مدير اين
ايران جمعيت كه شرايطي در گفت ميتوان آيا نيست ، بحراني چندان كار ، كودك ميليون داشتن 5
بحران شرايط در ايران كه است خوبي گواه موجود رقم ندارد ، تناسبي هيچ هند كشور جمعيت با
ندارد؟ قرار
فقر خط كه ميكنند اعلام صراحت به ايران در فقر خط روند خصوص در پژوهشگران و كارشناسان
با.است دربرگرفته را متوسط طبقه سوم دو و رفته متوسط طبقه سمت به جامعه فقير طبقه از
.شود افزونتر كودكان اين تعداد بر كه داشت را روزهايي انتظار ميتوان سادگي به وجود اين
در كودكان اين حضور علل ريشهيابي كودكان ، اين شناسايي براي و مدت كوتاه در شايد
اين از كوتاهي مدت براي بتوان ميشود ، واگذار آنها به كه كارهايي شناخت حتي و خيابانها
است پذيرفتني واقعا آيا اما رساند ، سامان به را كودكان اين و كرد استفاده امن خانههاي
در گرفتن قرار واسطه به كودكان اين از بسياري و است قانون خلاف كودكان كار كه شرايطي در
قلمداد شده تباه امروز همين از و داده دست از را خود آينده كار ، از ناشي خطرات معرض
از را پلاستيكها شهر خيابانهاي سطح از كه روز يك پايان در تا داشت انتظار ميشوند ،
گذاشتهاند خود استخواني دوشهاي بر را كيلويي بستههاي 70 كردهاند ، جمع زبالهها ميان
استراحت بياساييد ، كمي اكنون خواست ، آنها كردهاند ، از جابهجا را سيماني بلوكهاي و
.آمادهكنيد فردا كار براي را خود و كنيد
ميشود؟ بزرگي لطف كودكان اين حق در كار اين با گفت ميتوان آيا
.هستند كار به مشغول كشور كارگاههاي در سال زير 15 كودك هزار تاكنون 460 ميشود گفته
و كار مشغول تجارت و كار مراكز ديگر و بنادر بازارها ، در كه است كودكاني از جدا رقم اين
.ميشود افزودهتر ساعت هر و روز هر آن تعداد بر.هستند فعاليت
براي شده تدوين برنامههاي همه با فقر اين اما هستند ، جامعه در موجود فقر ثمره آنها
تامين جامع نظام اندازي راه يا و تشكيل به آنها همه و نشده عملي نيز تاكنون كه كاهشاش
.ميكند پيشرفت روز به روز است ، شده موكول اجتماعي
براي مهمانسرا و امن خانههاي راهاندازي خبرگزاريها تلكس روي شده مخابره خبر اكنون
اعلام صراحت به بهزيستي كه حالي در و شده طراحي و تدوين برنامه هزار با.است كار كودكان
از بسياري در و نداشته خود برنامههاي از بسياري اجراي براي را نياز مورد بودجه ميكند
بود اميدوار ميتوان شرايط اين در آيا ميكند ، استفاده مردمي كمكهاي از موارد
.باشد نداشته سبز خانههاي و ريحانه خانه با مشابهي سرانجام كار ، كودكان مهمانسراهاي
و بود خواهند پابرجا و امن كار ، كودكان اين رسيدن سرانجام به تا امن خانههاي اين آيا
.داشت خواهند كودكان اين خوش خندههاي كوتاهي به كوتاه عمري يا
آمريكايي قضاوت
جزايي دادگاه سيستم
قوانين
اساسي قانون حقوق ، اعلاميه آمريكا ، اساسي قانون شامل جزايي دادگاه در قوانين منابع
آيين دادگاهها ، آراء ايالتي ، مجمعالقوانين و آمريكا مجمعالقوانين كتاب ايالتي ،
و شعبات آييننامههاي و نظامنامهها ايالتي ، كيفري دادرسي آيين فدرال ، كيفري دادرسي
متحده ايالات دادگاههاي جنايي رسيدگيهاي همه در قضايي رويه مثال براي.هستند ادارات
.است نافذ
(قاضي علم يا) قاضي صلاحديد
آنها كاربرد و قوانين بيشتر يادگيري مستلزم جزايي دادگاه در راي صدور و تصميمگيري
از عبارت قاضي صلاحديد بر مبتني آراء و تصميمات.ميباشد مشخص و ويژه پروندههاي براي
عبارت به يا قاضي شخصي صلاحديدمتناوب عملي راهكارهاي انتخاب براي قضاوت فردي اعمال
علم يا صلاحديد.است رايج جزايي دادگاه در قوانين ، به استناد بدون تصميمگيريهايي ديگر
و است مخير سوال و تحقيق بازجويي ، كردن ، دستگير در پليس كه ميشود عملي مواردي در قاضي
را"فردي قضاوت" نيز "دادستانها" نحو ، همين به.كند استفاده زور از ميتواند اينكه يا
يا كنند متهم جرم يك ارتكاب با را شخصي آيا كه ميكنند اعمال قرار صدور و تصميمگيري در
قاضي صلاحديد از هنگامي قضات همچنينكند گناه به اقرار مجازاتش كاهش براي فرد اينكه
رد يا بپذيرند را گناه به اقرار يا كنند صادر كفالت قرار بخواهند كه ميكنند استفاده
نيز عفو هيات اعضاي.كنند صادر حكم تصميمگيري ، محاكمه از قبل اظهارات براساس يا كنند
از را بند در افراد وقت چه و چگونه بگيرند تصميم كه ميكنند اعمال هنگامي را صلاحديد
.كنند آزاد زندان
جزايي دادگاه مراحل سير
:هستند زير شرح به جزايي دادگاه روند در عمده مراحل
عبارت مجرم (تحقيقات) بازجويي هدف:پليس وسيله به جرم درباره (بازجويي) تحقيقات _ 1
از (تاييد) كردن پشتيباني يا مظنون فرد شناسايي براي لازم شواهد جمعآوري از است
مال يا شخص يك از اكتشافي بازرسي ،"تجسس" به است ممكن بازجويي يك.ميباشد فرد دستگيري
يك براي نياز مورد معيار و ، ضابطه"عقلايي و محتمل علت".باشد داشته نياز او دارايي و
ظاهري واقعياتي يا و واقعيات سري يك كه است معني اين به عقلايي و محتمل دليل.است تحقيق
.ميكنند دلالت خاص مكاني در جرم وجود شواهد بر نحوي به را ما كه دارند وجود
نگه براي است شخص بازداشت مستلزم ابتدا دستگيري ، :پليس وسيله به مظنون فرد دستگيري _ 2
نياز مورد قانوني توجيه يا وسيله محتمل ، و عقلايي دليل.دادگاه شروع تا مظنون داشتن
خاص جرم يك و خاص شخص يك ميان معقول و منطقي ارتباط يك كه معني بدين است ، دستگيري براي
.دارد وجود
.دادستان وسيله به تبهكاري متهم "پيگرد" _ 3
از زيادي عوامل به دادستانها ميشود شناخته متهم جرم ، يك ارتكاب با شخصي كه هنگامي
.ميدهند اهميت "مدرك بودن قوي" و "جرم اهميت" قبيل
پرونده در اطلاعات ضبط يا عالي منصفه هيات وسيله به (خواست كيفر) ادعانامه تنظيم _ 4
يك كه ميشود لازم هنگامي خواست كيفر فدرال ، كيفري دادرسي آيين در.دادستان وسيله به
كيفر يا ديگر پروندههاي در موجود اطلاعات انتخاب حق دادستان ، يك.گردد تعقيب "مهم جرم"
نيمي حدود در.دارد را است زندان وسيله به تنبيه قابل جرمهاي درگير كه را خواستهايي
.ميگيرد تصميم كه است عالي منصفه هيات اين [آمريكا در] ايالتي و فدرالي سيستمهاي از
.بنمايد كسي عليه مجرميت ادعاي ميدهد ، ارائه را مدارك دادستان فقط كه علني جلسه يك در
از پيش كه را مدافع وكيل اختيار حق نه و دارد را منصفه هيات مذاكرات در حضور حق نه متهم
شخص يك كردن تعقيب براي معيار.باشد داشته نمايندگي او جانب از عالي ، منصفه هيات تشكيل
دادستان ، ايالتها ، بقيه دراست عقلايي دليل وجود جرم ، ارتكاب خاطر به (قانوني صورت به)
استماع مقدماتي جلسه.ميكند ضبط پرونده در ميشود ناميده اطلاعات كه را "اتهامي سند"
وكيل و متهم.ميشود برگزار دادگاه شروع براي كافي شواهد وجود تعيين براي (عقلايي دليل)
بحث به اتهامي موارد درباره تا باشند داشته حضور رسيدگي جلسه اين در ميتوانند او مدافع
.بپردازند
و شده حاضر دادگاه در متهم محاكمه ، برگزاري از پيش:قاضي توسط دادگاه به احضار _ 5
مجرم يا ميداند مجرم را خود متهم كه است اين دفاعيهها رايجترين.ميكند دفاع تقاضاي
.نميداند
محاكمه از قبل موقت حبس زمان به بازداشت:وثيقه اخذ يا و محاكمه از قبل بازداشت _ 6
مطمئن دادگاه تا ميگردد پرداخت متهم وسيله به كه است پولي مقدار وثيقه و ميشود اطلاق
.يافت خواهد حضور دادگاه در محاكمه براي متهم كه شود
متهم جرم ، به اقرار در معمولا:دادستان و مدافع وكيل ميان "جرم به اقرار" _ 7
.كند اقرار خويش جرم به حكم ، يا اتهام در تخفيف برابر در كه ميپذيرد
و دادستان حضور با منصفه هيات يا قاضي يك وسيله به "جرم درباره دادن حكم" دادگاه _ 8
حكم و] ميشود برگزار منصفه هيات يا قاضي قضاوت از قبل دادگاه.ميشود انجام مدافع وكيل
جرم وجود كيفري ، محكوميت بودن مدلل و مستند معيار.[است منصفه هيات و قاضي قضاوت از پس
بيشتر و صددرصد اطمينان از كمتر.(منطقي ترديد يك از بيش دليلي با جرم يعني) است مسلم
.ميشود تبرئه متهم باشد دليل و عقل بر مبتني ولو شكلي اگر زياد ، احتمال از
حكمهاي.ميكند تعيين را حكم قاضي شود ، محكوم متهم اگر:قاضي توسط دادن حكم _ 9
يا و زندان مانند تاديبي مركز يك در زندان مدتي ،"مجازات تعليق" ،"جريمه" شامل احتمالي
آزاد ولي است زندان به محكوم اصل در فرد يعني] "جامعه نظارت و بودن زنداني" از تركيبي
.[ميگيرد قرار تاديبي مراكز نظارت و كنترل تحت جامعه در و ميشود
در وكلا وسيله به (بدوي دادگاه صادره حكم به نسبت خواهي تجديدنظر) "استينافها" _ 10
خواهد صادر راي استيناف ، دادگاه قضات وسيله به و ميشود ثبت و ضبط استيناف دادگاههاي
به مجدد بازنگري براي مورد آن دهد تغيير يا كند نقض را مورد يك استيناف دادگاه اگر.شد
فرضي" اوليه دادرسي حكم ، دادن برگشت يا نقض مورد يك با.ميشود احاله اوليه دادگاه
پي در.[ميگيرد صورت دادرسي اعاده و] نيفتاده اتفاقي هرگز كه است اين مثل يعني "ميشود
به]"كند ضبط" را پرونده دوباره آيا كه ميگيرد تصميم دادستان ارجاع ، يا نقض مورد يك
را متهم كند ، رفع را اتهامات دادستان ، اگر حتي.نمايد رفع را اتهام يا [اندازد جريان
به كه جرمي براي قانوني محدوديتهاي كه زماني تا داد قرار تعقيب تحت ميتوان هنوز
رسيدگي براي را زماني محدوديتهاي قانوني ، چنين.گردد منقضي است شده متهم آن ارتكاب
.ميكند تحميل پرونده به مجدد
فدرالي و ايالتي محلي ، تاديبي مراكز وسيله به كه حيثيت اعاده و (مجازات) تنبيه _ 11
حداكثر انقضاي از قبل و نميگذرانند را محكوميت كامل زمان زندانيان ، بيشتر.ميشود اجرا
براي دادگاه كه حكمي حداكثر گذراندن از پس است ممكن آزادي اين.ميشوند آزاد حكمشان
گرفتن يا عفو مانند زودرس آزادي سازوكارهاي وسيله به يا و گيرد صورت كرده تعيين آنها
.قولالتزام
.بود شده چاپ جنايي خطا به جزايي عبارات كليه پاورقي اين اول بخش در:توضيح
|