!است روي با سخنم روي
پزشكي پژوهشي اولويتهاي سنجش كشوري طرح
ميشود گذاشته اجرا به مولكولي
14-پزشكي علم ازتاريخ برگي
:كرد اعلام اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاون
ميگيرند كتاب خريد يارانه ايراني خانوادههاي
شد ارمنستان دوپل خواهرخوانده سيوسهپل
ميشود منتشر دانشگاهها در نشريه هزار از بيش
شبهات رفع براي رسانهاي قدرت از بايد
كرد استفاده قرآن تاريخي
منبع تنها عنوان به كتاب انحصار حذف
است بررسي دست در يادگيري
نوجوان و كودك سينماي از پرورش و آموزش
ميكند حمايت
!است روي با سخنم روي
جدول عناصر خواص درباره را زيادي چيزهاي بوديم مجبور كه روزهايي ميآورم ، خاطر به
گرفتن ياد آخر ميكردم ، فكر روزها آن.بگيريم ياد است ، شهره مندليف جدول به كه تناوبي
از پس را زندگي فرداي اگر كه من ميخورد ، من درد چه به واقعا غيرفلزات و فلزات خواص
پيدا آشپزخانه در را فردا همان حتما پيدانكردم ، دانشگاه در كنكور ، در سخت مبارزهاي
پيدا بچهها سروكله الان.شد دير غذا واي !آشپزخانه آه را ، درصدش حداقل 50 كرد ، خواهم
وقتي و ميروند يخچال در و اجاق روي قابلمههاي آشپزخانه ، سراغ به يكراست و ميشود
درسته عزيز مادر آخر.ميشود شروع غرولندشان خيالبافيبودم ، مشغول هنوز من بفهمند
لابهلاي كه زحمتهايي همه از ناراحت و عصبي هم من و...آدميم هم ما ولي ليسانسيهاي ،
كردن جابهجا و نظافت و جور و جمع و پز و پخت و خريد شامل زحمتهايي كشيدهام ، خيالهايم
بعد ، و شود پهن دقيقه الي 20 مدت 10 براي سفرهاي فقط تا ديگر ، كار يك و هزار و
بود جانيافتاده بود ، آبكي بود ، شور بود ، نمك كم ;شود شروع محترم مصرفكنندگان اظهارنظر
...و
احساس مدتهاست.كردهاند خستهام همه اين كه غرغرهاست زحمتهاو اين همه اصلاتقصير
كسي با نميخواهد دلم حتي ندارم ، را كاري هيچ حوصله ميكند ، درد بدنم جاي همه ميكنم
گويا ميشوم ، ذكام ميخورم ، سرما تند تند دارم ، خواب به ميل فقط ميكنم احساس بزنم ، حرف
هم پدرشان تقصير بچههاست ، تقصير اصلاكردم پيدا حساسيت بچهها به حتي چيز ، همه به
چاي و استراحت و تلويزيون كشيدنجلوي دراز فقط خانه امور از كه است اين او تقصير هست ،
و ميريزند آنها سر تكليف همه اين كه هست هم بچهها معلمهاي تقصير است ، بلد را خوردن
ندارم ، برنامهريزي كه است خودم تقصير اصلا نه ، نه..تقصير..تقصير:من سر هم آنها
درد دستم كسل ، و خسته غمگين ، و افسرده شدهام ، افسرده من گويا.نباشد هم اين شايد
و قلبم سرم ، دندانم ، چشمم ، گردنم ، مچپايم ، كمرم ، زانويم ، ميكند ، درد انگشتم ميكند ،
.حلقم
را هپاتيت انواع از يكي حتما باشد ، كبد نكردن كار خوب به مربوط علائم اين گمانم
مغز هم شايد شده ، وارد ايرادي و عيب طحالم به هم شايد تنبليكبد ، هم شايد گرفتهام ،
...كنم چكاپكامل يك است بهتر نميكند ، كار خوب استخوانم
* * *
ميكند ، نگاه گوش فقط خوبي ، پزشك چه ميدهد ، گوش حرفهايم به فقط دكتر ورود ، لحظه از
:ميگويد ميگويم ، چه وهر ميگيرد بازي به دستهايش بين را خودكارش هم گاهي ميكند ،
انسان ميليونها دهان از را حرفهايم گوييبعد ديگه درست ، خوب ، آهان ، بله ، ميدانم ،
.گفت خواهم ديگري جمله چه جمله ، هر از بعد ميداند و شنيده
...ندارم حوصله و حال دكتر -
.است معلوم بله ، -
...درآمده برجستگي يك گلويم زير خستگيميكنم ، احساس -
ديگه؟ خوب عجب ، -
.شده تنگ نفسم شدم ، چاق كه اين ديگه -
.ديگه -
هر ميشم ، آنژين نشده ، خوب هنوز.ميخورم سرما.گرفته صدام مريضم ، هميشه ديگه ، هيچي -
...خوردم بوده مسكن آنتيبيوتيكو چي
.عجب...عجب -
:گفت فقط او ولي.بگويد بيماريام از غريب و عجيب اسم يك دكتر تا شدم منتظر بعد و
كه چيزينيست ناراحتي و درد...دارند را ناراحتيها اين همه من مريضهاي بيشتر خوب -
خاص منشا يك دردي هر ولي.دارند وجود ميشوند ، حس وقتي ندارند ، وجود آنها بگويد انسان
غذايي عادات دارند ، نقش بسيار روحي مسائل كه اين ضمن متاسفانه مردمما مورد در و دارد
...روي مثل مواد از بعضي كمبود دارند ، هممشكل
;بود واسطه آهان ، واسطه ، فلزات گروه فلزاز يك روي افتادم ، عناصر تناوبي يادجدول به
:كه داد ادامه دكتر و شدم فراموشكار چقدر..شبهفلز شايدهم يا
اگر و كردهاند بدل مختلف داروهاي جذب انبار به را خودشان بدن و خودشان شكم ما مردم
...ميفهمند را دردها همه منشا وقت آن ميكنند ، چه خودشان سلامتي و بدن با كه بدانند
و رنجورتر را آنها فقط آنتيبيوتيك ، و معده و شربتهايتقويتي و قرصها انواع خوردن
خارجي ، فروگلوبولين ميكنند ، هم همچشمي و چشم كار اين توي تازه.ميكند بيمارتر
... و ماهوارهاي داروهاي خارجي ، سانستول
چند براي را حرفها اين كه حالا كه بود گرفته بغضش گويي بود ، رفته فرو فكر به دكتر
براي بود ، دكتر چون او ولي ننشستهاند ، جلويش گوش زيادي چراتعداد ميزند ، بار هزارمين
فرياد وجودش همه ميخواستبا او گويي.بود قائل ارزش هم گوش جفت يك البته يعني گوش يك
به پيمان پرو نسخه يك و كنم دقيقهويزيت را 5 كس هر تا نكردهام باز مطب من كه بزند
وقت آخر و كند ديگرياثر نكرد ، اثر يكي اگر كه باشد داروهايي انواع حاوي كه بدهم دستش
كه اين از باشم راحت و بروم خانوادهام سراغ به خندان لبي با و بشمارم را پولهايم هم
رنج سالها همكارانش ، از تعدادي با كه ميگفت او.است اتمام به رو پروندههايم كاردكس
ما ، مردم غذايي مواد در برده پي كه اين تا گرفته گردن به را بررسي و آزمون و تحقيق
و سلامتي فرآيند در موثري نقش عنصر اين ميزان و نيست كافي باشد ، روي حاوي كه مادهاي
و بدناست براي حياتي و مهم مادهاي روي سولفات كرده اثبات ميگفت او.دارد شادابي
علم بازار روانه زودي به شده ، موردنگاشته اين در كه كتابي رسانده ، ثبت به را تحقيقاتش
او.است رسيده ثبت به ايراني محقق يك اسم به تحقيقات اين دنيا جاي همه در و شد خواهد
بروز در ميتواند عنصر اين حدي چه تا كه اين و داد روي تحقيقات مركز شدن گشوده از خبر
بعد استو موثر مفرط لاغريهاي و چاقيها روي حتي و كند دخالت روحي و بيماريهايجسمي
گرانقيمت و لعاب و خوشرنگ قرصي و بگويد خارجي پزشك يك مرا حرفهاي اگر:گفت افسوس با
ميكنيد؟ نگاه ناباورانه هم باز كند ، عرضه شما به
* * *
و خانوادگي بلكه من ، تنها نه ميكرديم ، مصرف را دكتر رسيده ثبت به محلول كه بود ماهي دو
روحيام حالاتميشد افزوده دكتر حرفهاي به نسبت باورهايم بر پيش روز از بيشتر روز هر
شده بهتر هم وزنمان واضافه موها ريزش حتي شده ، بازتر رويشان و رنگ هم بچهها شده ، بهتر
ديگر داده ، انرژي و نشاط به را خود جاي كسالت و خستگي احساس كه اين مهمتر همه از و
من و كند عصبي ميتواند را بچههايم حتي و همسرم مرا ، كمتر خيلي ناراحتكننده مسالههاي
راستي...و روي سولفات روي ، از محلول يك.ميدانم ساده محلول نتيجهيك را اينها همه
... يا فلزات شبه.. فلزات..بود تناوبي جدول عناصر دسته كدام از ببينم رفت يادم
يك تلاش حاصل كشف ، اين كه است اين مهم دارد ، اهميتي چه باشد ، چه هر...واسطه فلزات
...ايران داخل هم آن است ، موفق ايراني
توفيقي نوشين
:پانوشت
نوشته حكيمي محمد سيد دكتر روي ، محلول كاشف و محقق پژوهشهاي براساس مطلب اين
ريهاطفال و سل متخصص و عفوني بيماريهاي متخصص دانشگاه ، دانشيار حكيمي دكتر.است شده
.است شده استفاده نوشته اين در" روي "تحقيقات مركز فعاليتهاي از همچنين.است
پزشكي پژوهشي اولويتهاي سنجش كشوري طرح
ميشود گذاشته اجرا به مولكولي
تحقيقات مركز همت به بار نخستين براي مولكولي پزشكي پژوهشي اولويتهاي سنجش كشوري طرح
در فعال تحقيقاتي مراكز و موسسات مشاركت و همكاري با و پزشكي علوم دانشگاه عروق و قلب
.ميشود گذاشته اجرا به حوزه ، اين
گفتوگويي در مولكولي ، پزشكي پژوهشي اولويتهاي سنجش كشوري طرح مجري آقانوري رضا دكتر
امور انسجام و هماهنگي منابع ، محدوديت خبر ، اين اعلام ضمن ما ، خبرنگار با اختصاصي
مهم ضرورتهاي جمله از را تجهيزات و انساني نيروي وقت ، در صرفهجويي و تحقيقاتي
مالي تسهيلات ارائه و پژوهشي اولويتهاي تعيين:گفت و دانست پژوهش سطوح در اولويتبندي
به منجر نهايت در ميشود ، بهتر تحقيقات و سالم رقابت ايجاد سبب كه حال عين در مناسب
به كمك و مشكلات و مسايل حل و پژوهشي طرحهاي با كشور توسعه كلان سياستهاي هماهنگي
راهكارهاي از بسياري كه دانست دنيا روز علم را مولكولي پزشكي وي.ميگردد كشور توسعه
.است علم اين به وابسته درمان و بهداشت
توسعه كشورهاي در علم اين شگفتانگيز پيشرفت به توجه با:افزود همچنين آقانوري دكتر
مولكولي پزشكي زمينه در پيشرفت درمان ، و بهداشت توسعه امر ضروريترين شايد دنيا ، يافته
و امكانات منابع ، شناسايي با جز اولويتها تعيين و نيازها برآورد كه آنجا از:گفت وي.است
آناليز ابتدا پايه ، روش براساس طرح اين انجام در لذا نميشود ، ميسر كلان سياستهاي
انتخاب چهارم گام در و اولويتها تعيين سوم گام در نيازسنجي ، دوم گام در و وضعيتي
مجامع به ارائه جهت آينده ماه ارديبهشت تا اميدواريم كه ميگيرد صورت برتر اولويتهاي
.گيرد قرار استفاده مورد و شده آماده تصميمگيري
شبكه و تهران پزشكي علوم دانشگاه پژوهش توسعه مركز دانشگاهيان ، مشاركت به اشاره با وي
اختصاص 30 با پژوهشي اولويتسنجي طرح:گفت طرح اين اجراي در بهداشت وزارت مولكولي پزشكي
اين در اول اولويت تعيين 20 با اميدواريم ما و شده گذاشته اجرا به بودجه تومان ميليون
.گردد محقق كشور علمي و درماني - بهداشتي توسعه اهداف از بخشي آنها اجراي و طرح
14-پزشكي علم ازتاريخ برگي
هورمونها كشف ماجراي
را سگي خون فشار "شافر ادوارد" نام به انگليسي دانشمند يك ميلادي سال 1893 در
اوليور.بود برده پيادهروي به خود همراه "اوليور جرج" همكارش كه كرد اندازهگيري
سگ خون فشار ديگر بار خواست شافر از و كرد تزريق سگ اين به كليه فوق غده عصاره مقداري
.بود رسيده خود حد بالاترين به سگ خون فشار.بگيرد اندازه را
حاوي كليه ، فوق غده عصاره اما نبودند ، خبر با موضوع اين از اوليور و شافر چند هر
افزايش را قلب ضربان ميشود ، آزاد بدن در آدرنالين وقتي.بود "آدرنالين" نام به مولكولي
وقتي يا ميكنيم فرار وقتي ميترسيم ، وقتي.ميرود بالا خون فشار نتيجه در ميدهد ،
.ميسازد آماده شرايط اين براي را بدن و ميشود ترشح آدرنالين ميكنيم ، مبارزه
تحقيق گوارش دستگاه فعاليتهاي تنظيم نحوه روي كه "استارلينگ" و "بيليس" بعد سال 9
قطع را سگي لوزالمعده به مربوط اعصاب همه آنان.دادند ترتيب را جالبي آزمايش ميكردند ،
لوزالمعده نشود ، خواه شود ، روده وارد غذا خواه عمل ، اين با كه داشتند توقع آنانكردند
بدون حتي غده اين اما.نكند تخليه روده به هستند ، لازم گوارش براي كه را خود ترشحات
را خود ترشح روده ، پوشش با غذا تماس محض به و داد ادامه خود كار به عصبي ارتباط داشتن
.كرد آغاز
محتويات وقتي و است توجهياسيدكلريدريك قابل مقدار حاوي معده شيره كه ميدانستند آنان
اسيد مقداري آنان.ميشود روده وارد اسيد مقداري غذا همراه ميشود ، تخليه روده به معده
كه كردند مشاهده تعجب كمال با و كردند تزريق (دوازدهه)سگ روده ابتداي به را كلريدريك
شيره ترشح كه ميرسيد نظر به بنابراين ، .كرد گوارشي شيرههاي ترشح به شروع سگ لوزالمعده
.دارد نياز غذا به نه و عصب به نه لوزالمعده ،
سلولهاي تحريك با معده اسيد كه گرفتند نتيجه آزمايشها اين از استارلينگ و بيليس
اين و ميرود لوزالمعده به خون طريق از كه ميشود آنها از مادهاي آزادي باعث دوازدهه
روده از بخش اين آنان نظريه ، اين اثبات برايواميدارد گوارشي شيرههاي ترشح به را غده
بخش اين عصاره سپس.دادند قرار كلريدريك اسيد محلول در بودند ، كشته تازه كه را جانوري
غذا جانور كه وجودي با.شود آن خون جريان وارد تا كردند تزريق زندهاي جانور به را
اثبات به را محققان نظريه و كرد آغاز را خود ترشح آن لوزالمعده بود ، نكرده دريافت
.رسانيد
ديگري اندام تا مييابند انتقال خون طريق از ميشوند ، ساخته اندامي در كه شيميايي مواد
از بسياري و نمو و رشد هورمونها.ميشوند ناميده "هورمون" كنند ، خاصي عمل به وادار را
باعث و ميشود ترشح دوازدهه سلولهاي از كه هورموني.ميكنند تنظيم را بدن ديگر اعمال
.دارد نام "سكرتين" ميگردد ، لوزالمعده از گوارشي شيرههاي ترشح
1995Greatest Medical Discoveries. منبع100
سالاري حسن:ترجمه
:كرد اعلام اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاون
ميگيرند كتاب خريد يارانه ايراني خانوادههاي
صورت در كه داد خبر طرحي از اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاون:علميفرهنگي گروه
.شد خواهد پرداخت يارانه خانوادهها به كتاب خريد براي آن ، شدن قطعي
تبليغ مستلزم را امر اين كتابخواني فرهنگ ترويج ضرورت به اشاره با رمضانپور علياصغر
در كتابخواني فرهنگ تبيين براي:گفت و دانست مدرسه و مهدكودك خانواده ، در فرهنگ فوائد
ارتباط مستقيم بهطور كتاب با جامعه آيندهساز قشر اين بين بايد نيز نوجوانان و كودكان
و خواند اسفبار را كشور كتابخانههاي وضعيت وي خبر مركزي واحد گزارش به.كرد برقرار
بنيانهاي كتابخانهها از حمايت انجمن درباره برنامهريزي و مديريت سازمان مصوبه:افزود
.كرد تضعيف را كشور در كتابخواني از پشتيباني
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت برنامههاي از يكي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاون
در كه كتابخواني ترويج راههاي از يكي:گفت و كرد عنوان كتاب خريد براي يارانه پرداخت را
به ناشران ، به يارانه پرداخت بهجاي كه است اين است بررسي حال در اسلامي ارشاد وزارت
از شدن قطعي صورت در مسئله اين كه يابد اختصاص يارانه كتاب خريد براي خانوادهها
.شد خواهد آغاز كارگران خانواده
شد ارمنستان دوپل خواهرخوانده سيوسهپل
و ارمنستان در ساناهين پل اصفهان ، (سيوسهپل) اللهورديخان سهپل:علميفرهنگي گروه
.شدند خواهرخوانده رم در ميلويو پل
ايران ، اسلامي جمهوري سفارت رم ، منطقه 20 شهرداري مشاركت با پل سه اين بين خواهرخواندگي
مسيحي واحد آرشيتكت و ارمنستان و ايتاليا دوستي انجمن همت به و ارمنستان جمهوري سفارت
.است گرفته صورت وارطانيان
كه رم شهر تاريخي پل ميلويو ، پل كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
.است شده اشاره آن به م.ق سال 207 در توسطتيتوليويو نخستينبار
روي بر كبير شاهعباس دستور به ميلادي سال 1602 در سيوسهپل يا اللهورديخان پل
توسط كه ارمنينشين محله به را اصفهان شهر پل اينشد ساخته زايندهرود رودخانه
.ميكند متصل آمد بهوجود جلفانو در ارامنه براي شاهعباس
به واوانه ملكه دستور به سال 1192 در كه است ارمنستان آلاوردي شهر در ساناهين پل ، سومين
.شد نهاده بنا دبد رودخانه روي بر متوفياش همسر ياد
ميشود منتشر دانشگاهها در نشريه هزار از بيش
وزارت به وابسته دانشگاههاي در قانوني نشريه هزار از بيش حاضر حال در:فرهنگي علمي گروه
.باشد ما جامعه براي الگويي ميتواند كه است انتشار حال در فناوري و تحقيقات علوم ،
ضمن ايران ، دانشجويان خبرگزاري با گفتگويي در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين دكتر
نشريات به مجوز دادن براي قانون از تخطي علل خصوص در سئوالي به پاسخ در مطلب اين بيان
اين سياستهاي از دانشجويي تشكلهاي و دانشجويي نشريات تقويت به كمك:گفت دانشجويي
.است وزارتخانه
مجوزهاي اعطاي در ركود يا وقفه احتمالي دلايل از يكي را دانشگاهي نشريه هزار انتشار وي
.نمايد پيگيري را زمينه اين در موجود مشكلات تا داد مساعد قول و دانست جديد
:گفت وحدت تحكيم دفتر متفاوت طيفهاي نگرشهاي خصوص در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
در گفت ميتوان هم طرف يك از ولي نيست ، هم ما خوشايند وحدت ، تحكيم دفتر در انشعاب
ذهن از دور خيلي انشعاب اين است ، حاكم دانشگاهها عمومي فضاي و ما جامعه بر كه شرايطي
دفتر در انشعاب اين عوامل از ديگر يكي:داد ادامه فناوري و تحقيقات علوم ، وزير.نيست
خردگرايي ، بر مبتني ديد از دانشجويان و است كشور عزيز دانشجويان خردگرايي وحدت ، تحكيم
.باشند تاثيرگذار و بينديشند مسايل به گذشته از مستقلتر ميكنند سعي
شبهات رفع براي رسانهاي قدرت از بايد
كرد استفاده قرآن تاريخي
بايد قرآن ، آيات و احكام درباره تاريخي شبهات به پاسخ براي:علميفرهنگي گروه
.شود استفاده نيز رسانهاي قدرت از علمي ، بحث موازات به
سراسري نشست در ديروز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي امور معاون رمضانپور علياصغر
همزمان صهيونيستها:داشت اظهار مطلب اين بيان با وحدت تالار در كريم قرآن خادمان
در شبهههايي القاي در دامنهداري اقدامات به فلسطين ، به خود تجاوزات شروع با
.زدند دست قرآن ، در شده مطرح مسايل زمينه
منبع تنها عنوان به كتاب انحصار حذف
است بررسي دست در يادگيري
منبع تنها عنوان به درسي كتاب انحصار شكستن و يادگيري منابع توسعه:فرهنگي علمي گروه
.است بررسي حال در پرورش و آموزش وزارت در يادگيري
اين اعلام ضمن پرورش و آموزش وزارت درسي كتب تاليف دفتر مديركل خبر مركزي واحد گزارش به
مطابق:گفت دانشآموزان ميان در كتابخواني فرهنگ ترويج راهكارهاي به اشاره با خبر
رجوع كه ست اجرا دست در درسي كتابهاي در تغييراتي پرورش ، و آموزش جديد آموزش برنامههاي
.است برخوردار ويژهاي اهميت از برنامهها اين در غيردرسي كتابهاي مطالعه به دانشآموزان
نوجوان و كودك سينماي از پرورش و آموزش
ميكند حمايت
با و آموزشي مسئولان و سينما دستاندركاران از شورايي تشكيل با:فرهنگي علمي گروه
و توليد مرحله در كودكان سينماي از حمايت سياستهاي اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت همكاري
.است شده تدوين فيلمها نمايش
در سخناني طي پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
تشويق:گفت مطلب اين بيان با رشد فيلم بينالمللي جشنواره سيودومين پاياني مراسم
كوتاه فيلمهاي نمايش و نوجوانان و كودكان فيلمهاي ديدن به خانوادهها و دانشآموزان
.دارد قرار شورا اين كار دستور در مدارس در
از:گفت نوجوان و كودك سينماي از حمايت جهت پرورش و آموزش برنامههاي به اشاره با وي
را كشورمان آيندهسازان آموزشي و تربيتي هدفهاي تحقق كه ميكنم درخواست عزيز هنرمندان
واقعگرايانه بيان زندگي ، مناسب الگوهاي و دهند قرار توجه مورد پيش از بيش خود آثار در
زندگي نظمپذيري ، مردمدوستي ، قانونگرايي ، قبول ، مورد ارزشهاي ترويج فرهنگي ، تهديدات
در را شهروندان حقوق به توجه و خودمحوري از پرهيز مشاركت ، و همكاري اسلامي ، مدني
.دهند ياد كشور نوجوانان و كودكان به خود فيلمهاي
سيودومين:گفت گزارشي ارائه ضمن نيز كمكآموزشي انتشارات دفتر كل مدير محرابي ، همچنين
علمي آثار از آموزشي -علمي فيلمهاي توليد كيفي و كمي رشد به كمك هدف سه با رشد جشنواره
و علمي -آموزشي گروه دو در تربيتي فيلمهاي توليد به فيلمسازان ترغيب و آموزشي نظام در
.است شده برگزار تربيتي
برخي كه داشتند شركت جشنواره اين در خود فيلمهاي ارسال با نيز خارجي كشور گفت36 وي
.كردهاند پيدا حضور نخستينبار براي آنها از
|