:كشور شهرداران جمع در تهران شهردار
كنيم احيا را شهرها نوسازي براي برنامهريزي
در پرورش و آموزش و شهرداري كليدي نقش
مدرسه شهردار طرح اجراي
:كشور شهرداران جمع در تهران شهردار
كنيم احيا را شهرها نوسازي براي برنامهريزي
بيرويه ، گسترش.روبهروست گوناگوني مسايل با پرجمعيت شهر كلان يك مثابه به تهران:اشاره
افتادن خطر به نهايت در و شهري نقل و حمل تنگناهاي و هوا آلودگي حاشيهنشيني ، رشد
سر پشت كه سال 1381 از ماههايي در.دارند قرار مشكلات اين راس در شهري ، اكوسيستم
جايگزيني مساله و تهران تا 7 مناطق 1 در مازاد تراكم فروش توقف موضوع گذاشتهايم
مورد شهري خدمات به مربوط هزينههاي تامين براي مازاد تراكم فروش جاي به جديد درآمدهاي
كار به هزينهها قبيل اين تامين براي جهان شهرهاي از بسياري در كه روشي.است بوده بحث
و شهروندان و شهر براي زيان جز حاصلي كه مازاد تراكم فروش جاي به لاجرم.ميشود گرفته
مدني ملك محمدحسن آقاي سخنان.بود جايگزين منابع جستوجوي در بايد ندارد ، تهران آينده
نفر هزار از 50 بيش جمعيت با شهرهاي شهرداران جمع در و مهرماه روز 28 در تهران شهردار
.ميخوانيم است ، مساله همين به كارشناسي رويكردي دربرگيرنده كه را كشور وزارت در
و شهر گريبانگير امروزه كه گستردهاي مشكلات طرح براي گردهمايي اين كه فرصتي
را آورده فراهم مناسب راهحلهاي جستجوي براي نيز و است كشور بزرگ و كوچك شهرداريهاي
انتظار.مينمايم قدرداني كردهاند تلاش خصوص اين در كه كساني كليه از و ميشمارم مغتنم
اداره و شهري مديريت به جديد نگرش يك سمت به حركت براي آغازي نقطه گردهمايي اين كه است
به كه كوتاهي مجال اين در.باشد كنوني عصر مقتضيات با متناسب كشور شهرداريهاي امور
حركت در ميتواند آن به توجه ميرسد نظر به كه را نكته چند شده داده اختصاص اينجانب
قرار اشاره مورد باشد مفيد شهري مديريت براي مناسب سازوكارهاي ايجاد سمت به اصولي
.ميدهم
.شهرهاست اداره براي برنامه داشتن و شهري برنامهريزي نيست آن از گريزي كه اصل نخستين
روزمره عمدتا مطالبات و نيازها به پاسخگويي براي سازماني اصولا شهرداري كه است درست
بلندمدت و مدت مدت ، ميان كوتاه برنامههاي داشتن بدون بيترديد ، اما است شهروندان زندگي
.دهد انجام احسن نحو به مستمر روند يك در را خود روزمره وظايف نميتواند سازمان اين
براساس كه اين يكي داريم رو پيش در راه دو ما شهرها اداره براي برنامهريزي مسير در
با و علمي نگرش يك با موضوع ، پيامدهاي و جوانب تمامي بررسي با و كارشناسي دقيق مطالعات
اگرچه هدف اين.كنيم برنامهريزي آنها اداره و شهرها آينده براي اكنون هم از نگري آينده
شدن آماده زمان تا نميتوان اين بنابر و است زمانبر ترديد بدون اما است ضروري و مطلوب
اكنون.بود شهرها شدنوضعيت بدتر شاهد همچنان و گذاشت دست روي دست برنامههايي چنين
كرد؟ بايد برنامههاييچه چنين تهيه تا كه است اين پرسش
اما شده تصويب شهري مديريت زمينه در گذشته در كه است خوبي برنامههاي احياي عملي راهحل
مفيد برنامههاي اين از يكي.است شده سپرده فراموشي به زمان مرور به و مختلف دلايل به
به و بكاهد شهرداريها مشكلات از حدودي تا ميتواند كنوني شرايط در آن دقيق اجراي كه
مصوب كه قانون اين.است شهري نوسازي باشد ، برنامه راهگشا آن هزينههاي تامين در نوعي
شهري مديريت در آن اجراي از اثري اكنون و شده سپرده فراموشي به متاسفانه است سال 1347
از همينجا در شهري امور ساماندهي در قانون اين اهميت دليل به.نميخورد چشم به كشور
چارچوب در شهري مديريت مستقيم مسئوليت كه كشور وزارت ويژه به مرتبط نهادهاي و سازمانها
جلوي برنامه اين احياي با سريعتر هرچه داريم تقاضا دارد برعهده را كشور عالي نهادهاي
واقع در و شهرداريها و برشهرها تاكنون آن به بيتوجهي بابت از كه هنگفتي زيان و ضرر
.بگيرند را شده تحميل شهروندان
يا هزار در پنج سالانه كه شده تاكيد عوارض اخذ خصوص در سال 1347 مصوب قانون يك ماده در
اين.شود پرداخت شهرداري به نوسازي عوارض عنوان به بايد ساختمان يا زمين قيمت درصد نيم
و مسكن وزارت برعهده نيز را عوارض اخذ مبناي ساختمان و زمين واقعي قيمت تعيين قانون
در نيز اجرايي ضمانتهاي شده ياد قانون در كه آن با.است قرارداده كشور وزارت و شهرسازي
به و شد خدشه دچار فرايند اين قبل سال پانزده حدود از متاسفانه اما است شده گرفته نظر
آن مبناي بر اقتصاد وزارت كه منطقهاي قيمت همان عوارض اخذ در واقعي قيمتهاي تعيين جاي
زيان آن نتيجه در كه گرفتند نظر در عوارض اخذ ملاك قيمت عنوان به را ميكند اخذ ماليات
منطقهاي قيمت كه پذيرفته اقتصاد وزارت اكنون خوشبختانه.شد تحميل شهرداريها بر هنگفتي
توسط نوسازي قانون عوارض اخذ مبناي قيمتهاي با ارتباطي ماليات اخذ در استناد مورد
شرايط در هرحال به.شود تهيه واقعي قيمتهاي امر اين براي بايد و ندارد شهرداريها
قابل و مترقي برنامهاي هنوز كاستيهايش همه با كه سال 1347 برنامهنوسازي احياي كنوني
.گيرد قرار ذيربط دستگاههاي همه كار اولويت در بايد است استفاده
در اندكي باشد بهتر شايد.است شهري عوارض اخذ مساله كنم مطرح ميخواهم من كه ديگري بحث
كه است اين مطلب واقع ميشود؟ دريافت عوارض چرا اصولا.دهم توضيح عوارض اخذ ضرورت خصوص
و شهر براي كه ميشود ايجاد پديدههاي و ميافتد اتفاقاتي شهروندان برخي توسط شهر در
.دارد پي در عارضههايي شهروندان ساير
.باشد سهيم هم آنها رفع در بايد هستند دخيل عارضه اين ايجاد در كه كساني كه است طبيعي
خيابان يك در شهروند يك مثال عنوان بهاست شهرداري به عوارض پرداخت مساله اين راهحل
توسط يا ميافزايد آن ترافيك و خيابان شلوغي بر طريق اين از و ميكند ايجاد تجاري واحد
در كه عارضهها اين رفع براي.ميشود ايجاد محيطي زيست عارضه درخيابان خودرو صاحبان
عوارض پرداخت طريق از بايد عارضهها اين ايجادكنندگان است ، شهري مديريت وظيفه حيطه
آن رفع براي بايد ميكند ايجاد عارضه شهر در كه مواردي تمامي از اين بنابر.كنند مشاركت
.شود دريافت عوارض عارضهها
آن در بيدقتي هرگونه كه است مهمي نكته خود نيز دريافتي عوارض مصرف چگونگي البته
عارضههاي رفع براي عوارض اخذ شد گفته كه همانطور.باشد داشته منفي پيامدهاي ميتواند
.باشد جهت همين در بايد نيز دريافتي عوارض مصرف اين بنابر.است شهروندان فعاليت از ناشي
حقوق پرداخت همچون عارضه آن رفع از غير مسيري در عارضه ، يك از دريافتي عوارض اگر
آن منفي آثار و ميماند باقي خود قوت به عارضه شود هزينه زباله نقل و حمل يا كارمندان
.ميشود تحميل شهروندان بر
مثلا شود ، مشخص دقيقا دريافتي عوارض صرف زمينههاي تا است آن مستلزم هدف اين تحقق
درآمد اين يا شود ، مصرف نقل و حمل بخش در بايد و است خودرو به مربوط عوارض اين بگوييم
به.است ورزشگاه و سبز فضاي و پارك ساخت به مربوط قلم آن يا هواست آلودگي كاهش به مربوط
ايستگاه ، پارك ، خيابان ، احداث شود محاسبه واقعي بهطور زيربنايي عوارض اگر هرحال
.بود نخواهد مطرح مشكل يك عنوان به...و كتابخانه آتشنشاني ،
نتواند رسان خدمات سازمان يك عنوان به شهرداري اگر كه است اين ميماند باقي كه پرسشي
را شده ارائه خدمات هزينه پس كند مصرف شهروندان به خدمات ارائه براي را دريافتي عوارض
كه اين شود ، وصول بايد خدمات مصرفكنندگان از:است روشن پرسش اين پاسخ كند؟ تامين چگونه
همه شهر در البته.است بديهي امر يك نيست امكانپذير رايگان خدمات ارائه با شهر اداره
از كه ميكند حكم عدالت اين بنابر.نميشوند بهرهمند خدمات از اندازه يك به شهروندان
يك نمونه عنوان به.گردد دريافت آن هزينههاي خدمات ، از بهرهمندي ميزان به شهروند هر
دو خانواده يك ولي باشد داشته زباله كاميون يك نصف شايد روز هر در هتل يا رستوران واحد
با نميتواند نكند توليد زبالهاي اصلا و باشد مسافرت در نيز سال نصف است ممكن كه نفره
هستند بهرهمند بيشتر شده ارائه خدمات از كه كساني پس.باشد برابر هتل يا رستوران آن
.بپردازند بايد نيز را آن هزينه
بدون كه نيست ترديدي است ، شهري امور اداره در شهروندان و مردم نقش به توجه آخر نكته و
دستگاه به آنها اعتماد جلب نيازمند نيز مردم مشاركت.نميرود پيش از مردمكاري مشاركت
.است شهرداري
بياعتمادي موجب خود خودبه كه بوده نوعي به گذشته در شهرداريها عملكرد نحوه متاسفانه
هدفي تحققچنين.آورد دست به را مردم اعتماد اول وهله در بايد اكنون.است شده شهروندان
عوارض اخذ و مشكلات رفع براي علمي شيوههاي به توسل و آنها با صادقانه رفتار نيازمند
.است
در پرورش و آموزش و شهرداري كليدي نقش
مدرسه شهردار طرح اجراي
(پاياني بخش) - مدارس شهرداران انتخابات دور هفتمين برگزاري سالروز بهانه به
مشاركتهاي آسيبشناسي مدرسه ، شهردار" عنوان تحت ( آبان 11)پريروز مقاله اين نخست بخش
.ميخوانيم را مقاله اين دوم بخش از خلاصهاي.شد درج صفحه اين در "اجتماعي
***
مشاركت به نياز و است گرفته شكل جمعي مشاركت توسعه و تقويت هدف با مدرسه شهردار طرح
روحيه تقويت.است بوده طرح اين تكوين در موثر عوامل از كشور سازندگي عرصه در جمعي
عاطفي ، و تعادلرفتاري ايجاد براي جوانان و نوجوانان به بخشيدن شخصيت مشاركتجويي ،
و اجرايي فعاليتهاي عرصه در جسورانه اقدامات بروز براي فرصت ايجاد جامعهپذيري ، تمرين
.است طرح اساسي اهداف جمله از دانشآموزان مسئوليتپذيري روحيه تقويت و رشد
تهران شهرداري و پرورش و آموزش از مركب سيستمي در مدرسه شهردار طرح شد گفته همانطوركه
متولي نهاد مقابل در اجتماعي و شهري تسهيلات و خدمات دهنده ارائه نهاد -ميگردد اجرا
و سازماني تفكر و ذهنيت خاصيرادر ظرايف پيشفرض اين كلان سطوح در -تربيت و تعليم
شده طراحي ارتباطي ساختار اگر لذا.ميآورد بوجود نهادها از يك هر انساني منابع باورهاي
همكاريهاي قالب در پروژهاي هر عملكرد نباشد نهاد دو بر حاكم سازماني فرهنگ با متناسب
قرار ساختار اين شعاع تحت مختلف سطوح در تلاش و كامل پشتيباني عليرغم سازمانها بخشي بين
اگرچه طرح متولي عنوان به تهران شهرداري سوي از مدرسه شهردار پروژه مديريت.ميگيرد
نهال بذر كه آنجايي از ليكن باشد داشته محتوايي و علمي نظر از محتوا در آرماني وجاهت
تحقق متولي نهاد آن كه است اين بر فرض و ميشود پاشيده ديگر نهادي بستر در طرح اين
در موجود متغيرهاي از يك هر وظايف و نقش دقيق تعريف عدم باشد ، طرحها اينگونه محتواي
خواهد دنبال به اجرا روند در را مشكلاتي است شده اشاره كه همانطوري شده طراحي ساختار
متغيرهاي پيرامون اجرايي و كلان راهبردهاي تفكيك به بخش اين در منظور همين بهداشت
.ميگردد بيان مدرسه شهردار طرح اجرايي روند در موثر
تهران شهرداري
و اجرايي برنامه تقويم برابر طرح تعميم و اجرا به نسبت اعتباري و مالي كامل پشتيباني -
.مالي زايد تشريفات حذف با شهرداري مناطق به بيشتر اختيارات اعطاي
.مناطق در طرح اجراي روند از مستمر ارزيابي -
.مدرسه شهردار طرح مركزي ستاد طريق از طرح اجراي روند بر موثر رهبري و نظارت -
منطقه ، هر راهنمايي مدارس تعداد:چون شاخصهايي به توجه با مناطق به طرح بودجه تخصيص-
ميزان ارزيابي ، نتايج بر مبتني طرح كارآيي ميزان مناطق ، فرهنگي و اجتماعي بافت
يك به توجه با بودجه تخصيص سنتي رويه حذف و طرح اجراي جهت در مناطق مديران علاقهمندي
.جغرافيايي منطقه عنوان تحت ثابت شاخص
ساختاري و انساني منابع حيث از شهرداري تشكيلات در اجتماعي مشاركت جايگاهامور تعريف -
با جايگاه اين شعاع تحت مشاركت بحث با مرتبط پروژههاي تمامي ترويج و توسعه منظور به
.شهرداري فعاليت از عرصه اين نمودن تخصصي هدف
و پرورش و آموزش نهاد دو ارشد مديران بين مشترك..و فصلي سالانه ، همايشهاي برگزاري -
.ارتباطات تسهيل و اجرايي راهكارهاي به دستيابي منظور به شهرداري
با موثر نهادهاي ساير عضويت با "جمعي مشاركت با شهري مديريت در تحول كميته" ايجاد -
آموزش و شهرنشيني فرهنگ ترويج و توسعه خصوص در تهران شهرداري كلان سياستهاي تحقق هدف
.شهروندي مهارتهاي
تهران شهر پرورش و آموزش اداره
.دانشآموزي و صنفي تشكلهاي تقويت و دانشآموزان مشاركت توسعه -
به دانشآموزان نمودن آشنا و شهروندي مهارتهاي آموزش جهت در مدرسه با عميق ارتباط -
.شهرنشيني زندگي در مدني حقوق
عنوان به پرورش و آموزش استقلال حفظ با اجتماعي و سياسي گروههاي و شخصيتها با تعامل -
در مختلف نهادهاي پتانسيل از حداكثر استفاده منظور به تحولات و تربيت و تعليم پرچمدار
.عرصهها تمامي در پرورش و آموزش بالندگي جهت
با جدي تعامل جهت آنها نمودن فعال و صنفي تشكلهاي ايجاد براي تسهيلات ارائه و حمايت -
.غيررسمي تربيت و تعليم كيفي سطح ارتقاي منظور به پرورش و آموزش
و آموزشي و فرهنگي علمي ، مختلف زمينههاي در نظرخواهي و مشاركت امر نمودن نظاممند -
ابعاد در توسعه و رشد باهدف مشترك ميثاق كردن پيدا و سازمانها منافع اشتراك جهت در تلاش
.مختلف
از استفاده با...و علمي ، تربيتي آموزشي ، مطلوب وضع به رسيدن براي اصلاحات ايجاد -
.تمركززدايي و مشاركت بر مبتني مديريت روشهاي
و بروكراسي باحذف (شهرداري مناطق و پرورش و آموزش ادارات)سازماني بين ارتباطات تسهيل -
.اداري ديوانسالاري
با سازمانها ساير با مرتبط مشاركتي جايگاهامور تثبيت منظور به راهكار نمودن پيدا -
امور بر نظارت و رهبري كه پرورش و آموزش مناطق در تشكيلاتي و ساختار نمودن عملي و طراحي
و توسعه متمركز ، تشكيلات و ساختار اين در نهادها ساير مشاركت امر با مرتبط پروژههاي
.گردد تقويت
و عمراني طرح يك نه فرهنگي و اجتماعي تربيتي ، مباني با طرح يك عنوان به طرح پذيرش -
.درمناطق جايگاه اين تبيين
با مشترك ميثاق نمودن پيدا و ملي و سازماني بين منافع اشتراك راستاي در طرح از حمايت -
.پرورش و آموزش استقلال اولويت نمودن لحاظ با شهرداري و نهادها ساير
عبادي سيدعابدين
مدرسه شهردار طرح مجري كارشناس
.است موجود همشهري در منابع *
|