شدن اجتماعي جنسيتيدر هنجارهاي نقش
كودكان
گرانپايه و عبدي قاضيان ، وضعيت آخرين
براي بيهمتا سينمايي فيلم
روزنامهنگاران
قرآن كتابت و خوشنويسي همايش برگزاري
(18) ملي تقدير ظرف رمضان
سينما خانه در سپتامبر 11

شدن اجتماعي جنسيتيدر هنجارهاي نقش
كودكان
رفتار شكلگيري چگونگي مطالعه در سعي جامعه ، پيرامون معرفت كسب در جامعهشناسي:اشاره
تكوين ، انسانها شخصيت جامعهپذيري فرآيند در.دارد جامعهپذيري طريق از انسان اجتماعي
آنجا ازميگردد ايفا اجتماعي نظام در مختلف مقتضيات برحسب اجتماعي نقشهاي و مييابند
ميگذارد تاثير ما رفتار بر ميكنيم رشد و ميشويم متولد آن در ما كه فرهنگي محيط كه
اجتماعي اما نميماند باقي ما براي آزادي يا فرديت هيچگونه كه برسد نظر به است ممكن
هويت از افراد از يك هر شدن اجتماعي جريان در و هست نيز ما آزادي و فرديت مبناي شدن
پي در نوشتار اين لحاظ همين به.ميشوند برخوردار مستقل عمل و انديشه توانايي و مشخص
پايهگذاري در جامعهپذيري كارگزاران نقش و آن مكانيسم و جامعهپذيري فرآيند بررسي
.ميباشد جنسيتي تفاوتهاي
آن مكانيسمهاي و جامعهپذيري
در اوبرد كار به نوزدهم قرن در آمريكايي محقق "رش" بار اولين را جامعهپذيري اصطلاح
است روندي":كرد تعريف چنين را جامعهپذيري اجتماعي ، كنترلهاي عنوان تحت تحقيقياش كار
(جامعه)گروه نيازهاي با كه ميگيرد شكل گونهاي به افراد خواستههاي و احساسها آن در كه
".باشد هماهنگ و دمساز
روانشناسي كتاب در تنهايي ابوالحسن.است آمده عمل به جامعهپذيري از مختلفي تعاريف
يا پويش از است عبارت جامعهپذيري":ميكند تعريف اينگونه را جامعهپذيري اجتماعي ،
خويش اجتماعي نقش پذيرفتن با و گرفته فرا را فرهنگي هنجارهاي فرد آن طريق از كه جرياني
".ميكند همنوايي جامعه با و گروه با
همنوايي جامعهپذيري":ميگويد ميدهد ارائه جامعهپذيري پيرامون كه تعريفي در آريانپور
با همنوايي اين اثر بر جامعهپذير افراد از يك هر بنابراين "گروهي هنجارهاي با است فرد
جامعهپذيري و ميشناسد را همكاري راههاي و پذيرفته را اجتماعي وظايف گروهي ، هنجارهاي
.بيايد بوجود كامل توافق جامعه و فرد بين كه ميگردد كامل زماني
فرآيند است ، آمده عمل به جامعهپذيري از كه مختلفي تعاريف تمامي به توجه با اما
شكل (فرهنگيب ميراث انتقال (الف:ميآيد بهوجود يكديگر مكمل روند دور از جامعهپذيري
فرد به هنجارها و فرهنگي ميراث ابتدا روند دو اين در.اجتماعي شخصيت ايجاد و گرفتن
.گيرد مي شكل او اجتماعي شخصيت فرد در اينها شدن دروني با سپس كه ميشود منتقل
جامعهپذيري مكانيسمهاي
يادگيري (الف
هر آن موجب به كه است فرآيندي يادگيري"است جامعهپذيري مهم عوامل از يكي يادگيري
ديگر بيان به.ميكند كسب تجربه طريق از رفتار تغيير براي را لازم اطلاعات ارگانيسم
ذهن و انسان ارگانيسم در كه...و نگرشها و عادتها بازتابها ، اخذ از است عبارت يادگيري
.ميكند راهنمايي را او رفتار و ميگيرد جاي شخص
اجتماعي هنجارهاي كردن دروني (ب
و كرده رااخذ خويش جامعه فرهنگي هنجارهاي و ارزشها شدن اجتماعي فرآيند اثر بر افراد
خود خاص معيارهاي براساس را كودكان دارد سعي فرهنگ هر لذا ميبخشند ، دروني حالت آن به
.كند اجتماعي
جامعهپذيري كارگزاران
رسانههاي مدرسه ، خانواده ، از ميتوان جامعهپذيري و شدن اجتماعي عوامل مهمترين از
در اساسي نقش شده برده نام نهادهاي از يك هر واقع در.برد نام همسالان و جمعي
قرار بررسي مورد را آنها از يك هر اختصار به كه مينمايند ايفا افراد جامعهپذيري
.داد خواهيم
:خانواده (الف
پس خانواده.است بوده افراد كردن اجتماعي نهاد نخستين بشري حيات تاريخ طول در خانواده
به دارد ، مستمر تماس آن با كودك كه است جايي تنها طولاني مدت يك براي فرزند تولد از
برعهده را اصلي نقش كودك باورداشتهاي و ارزشها نظرها ، شكلگيري در خانواده دليل همين
.است تاثيرگذار دارد ، ديگر اجتماعي نهادهاي با فرد كه روابطي نوع بر و دارد
يك هر دارند ، دختر و پسر يك فقط كه خانوادههايي كه ميدهد نشان شده جمعآوري آمار
.ميكنند جذب را مخالف جنس مشخصات
همسالان (ب
كودكان دوستي گروههاي همسالان گروه.است همسالان گروه شدن اجتماعي عوامل از ديگر يكي
در معمولا و ميگيرند قرار خاص سني مجموعه يك درون در كه يعنيافرادي هستند همسن
.ميكنند برقرار دوستانه و نزديك ارتباطات زندگيشان سراسر
هستند تنها كه وقتي و.ميبرند لذت خود همسالان با بودن از دبستاني پيش كودكان غالبا
دايره دبستان دوران در.كنند بازي همسالانشان با كه مينمايند تمايل اظهار غالبا
با مقايسه در مدرسهرو كودكان.ميشود بيشتر دوستيها استحكام و گستردهتر كودك دوستان
شركت اجتماعي فعاليتهاي در بيشتر و دارند متقابل كنش بيشتر يكديگر با خردسال كودكان
.ميكنند
مدرسه نهاد (ج
در كودك معارفرابه و دانشها انتقال مسئوليت كه است دستگاهي نخستين مدرسه واقع در
شدن وارد براي سالگي شش و پنج حدود از كودك كه است راهي و دارد برعهده پيشرفته ، جوامع
انتظار كه قواعدي براساس ساختن اجتماعي عامل بهعنوان مدرسه.بپيمايد بايد جامعه به
.است يافته سازمان كند تبعيت آن از فرد ميرودهر
و والدين از غير كساني مستقيم نظارت تحت بار اولين براي ، نوجوان مدرسه مجموعه در
خانواده به بچهها اتكاي و وابستگي مجموعه مدرسه در واقع در و ميگيرد قرار خود خانواده
.مييابد كاهش زمان مرور به
جمعي رسانههاي (د
بازي شدن اجتماعي فرآيند در مهمي نقش جمعي رسانههاي صنعتي ، پيشرفته كشورهاي غالب در
تقويت را اجتماعي هنجارهاي ميتوانند هم راديو و تلويزيون نظير جمعي رسانههاي.ميكنند
.سازند آشفته را آنها هم و كنند
جامعهپذيري اهداف و كاركردها
كه را اهدافي.است متفاوت مختلف جوامع در فرهنگها تفاوت به توجه با جامعهپذيري محتواي
:از عبارتند ميكنيم پيدا دسترسي آن به جامعهپذيري جريان در هرجامعه در
چگونه از مقررات اين كه ميكند دروني انسان در را خاصي ديسيپلين مقررات ، جامعهپذيري-1
.است جامعه مقررات مهمترين تا خوردن غذا
و آرزوها خواستهها ، برآوردن طريق از جامعهپذيري فراگرد:شخصيت رشد و هويتيابي-2
در.ميآفريند هويت او براي بدانها دستيابي از وي ممانعت يا فردي سوداهاي و اميدها
و عمل آزادي از جامعه افراد و ميشود حاصل زندگي طي فردي هويت احساس معاصر صنعتي جامعه
قومي وابستگي جنسيت ، نظير عواملي به شدن اجتماعي فراگرد و هستند برخوردار بيشتري اختيار
.ندارد چنداني بستگي خانوادگي ، پايگاه و
اجتماعي نقشهاي آموزش -3
را نقش آن با مرتبط وضعي احراز با معيني نقش ايفاي توان فرد جامعهپذيري فرآيند كمك با
.ميكند كسب
فرد به را نقشها آن به مربوط گرايشهاي و نگرشها و اجتماعي نقشهاي جامعهپذيري ، فراگرد
.ميآموزد
مهارتها آموختن -4
.ميآموزد انسان به را- پيچيده و ساده مهارتهاي-زندگي براي لازم جامعهپذيري ، مهارتهاي
آرزو و اميد آوردن بهوجود -5
اجتماعي ، هنجارهاي با مطابق را فرد رفتار و عادت كه اندازه همان به كردن ، اجتماعي فراگرد
اعضاي از يك هر در تدريج به و ميدهد آرزو و اميد وي به ميآورد در انضباط و نظم تحت
گروهي وابستگي و سن جنس ، به توجه با كه پايگاههايي خور در متنوعي آرزوهاي و خواستها خود
.ميكند القا كرد ، خواهند اشغال خود خانوادگي منشا يا
جنسيتي نقش جامعهپذيري
جنسيتي هنجارهاي كه است اين ميشود مطرح جنسيتي نقش جامعهپذيري در كه سوالي اولين
نقش و مينمايند ايفا كودكان شدن اجتماعي روند در تاثيري چه (مردانه و زنانه هنجارهاي)
جامعهپذيري و اجتماعي كارگزاران نقش كه است اين ميشود مطرح كه بعدي سوال چيست؟ آنها
تا نظر مورد نوشتار واقع در چيست؟ جنسيتي جامعهپذيري و جنسيتي تفاوتهاي پايهگذاري در
.است گرديده تنظيم فوق سوال دو به پاسخگويي درصدد حدودي
از ناشي نابرابريها اين.است اجتماعي نابرابريهاي معاصر جامعهشناسي مهم مسائل از يكي
مهم مسائل از يكي امروزه.هستند مذهب و قوميت نژاد ، سن ، جنس ، مثل افراد خاص ويژگيهاي
مشخص زيرا است ، بحث و بررسي مورد جهاني مختلف سطوح در كه است جنسي نابرابري نابرابريها ،
براي ميشوند ، داشته نگه دور اجتماعي پيشرفتهاي از خود جنسيت دليل به زنان كه است شده
جوامع حمايتي قوانين تدوين از گذشته اماميشوند تدوين قوانيني نيز نابرابريها اين حل
.داشت توجه خانوادگي زندگي شرايط به بايد
و نيستند قايل مساوي حقوق خود پسر و دختر براي ناآگاهانه يا آگاهانه خانوادهها اصولا
خانواده در جنسيتي تفاوت پايههاي ترتيب اين به.نميكنند تربيت يكديگر مانند را آنها
.ميشود گذاشته
شروع آنجا از نظر اختلاف.ندارد وجود ترديدي و شك مرد و زن بيولوژيكي تفاوت در اصولا
در دارد ، وجود بدني تفاوتهاي مرد و زن بين كه همانگونه ميكنند ادعا گروهي كه ميشود
عاطفي مانند صفاتي معتقدند و دارد وجود تفاوت نيز آنان احساسات و نگرشها و رفتارها
مانند صفاتي و زنان ويژگيهاي از ديگران از مراقبت و رسيدگي به علاقهمندي لطافت ، بودن ،
در ديگر گروهي اما.است مرد ويژگيهاي از...و حمله به تمايل و پرخاشگري قدرت ، خشونت ،
دارند اعتقاد و كرده شك جنسيتي قالبهاي در مرد يا زن جنس به تنها صفاتي چنين تعلق
چنين ناآگاهانه يا آگاهانه دارند نقش كودك كردن اجتماعي در كه افرادي ساير و والدين
.ميكنند تقويت كودكان در را صفاتي و ويژگيها
ميدهد ، رخ خانواده در كهGender role socialization جنسيتي نقش جامعهپذير اثر در
بچهاي دختر اگر.ميشوند اجتماعي مردانه يا زنانه جنسيتي هنجارهاي با هريك پسر و دختر
وجود احتمال اين كند ، مشاهده قضاوت و وكالت مانند مشاغلي در را زنان رسانهها ، طريق از
در را زنان اگر اماگيرد برعهده را شغلي نقش چنين ميتواند نيز او كند گمان كه دارد
خودي تصوير داراي ببيند پرستار يا معلم يا خانهدار زن مادر ، نقش در هميشه تلويزيون
.شد خواهد متفاوت
شد ، مشخص آمد ، عمل به آمريكا در (1994) شاغل زنان ملي كميسيون طريق از كه بررسي يك در
درصد است 86 شده معلوم و يافته تغيير قبل سالهاي نسبت به آمريكا در مردان و زنان نمايش
بودند خانهدار درصد تنها 8 داشتند ، منزل از خارج شغلي تلويزيوني ، فيلمهاي زن شخصيت از
.شد خواهد باعث را متفاوتي همساني يابد ادامه تغييرات اين اگر و
بودن چگونه نگرشهاي و تصورات كودكي همان از پسر و دختر به كه جنسيتي نقشهاي انتقال در
امور و آشپزي به علاقهمند مهربان ، لطيف ، بايد دختر ميشود ارائه آينده زندگي در
قدرتمند و قوي بايد پسر اما.باشد محبت با و كودكان و نوزادان به علاقهمند و خانهداري
الگو اين.باشد ورزش و خانوادهوبازي از بيرون زندگي به متمايل و پرخاشگر حدودي تا و
.ميكند تعيين را آنها زندگي كلي خطوط
رفتار كه گفت بايد حتي ميگذارد ، تاثير كودكان بر نيز اطرافيان و مربيان اجتماعي رفتار
جنسيتي تفاوتهاي صورت به ناآگاهانه معتقدند ، نيز پسر و دختر برابري به كه والديني
از مادر و پدر كه كردهاند مشخص روانشناسي در متعدد آزمايشات و بررسيها ميآيد ، پديد
مشخصا.ميدهند نشان رفتاري تفاوتهاي پسر و دختر كودك به نسبت تولد لحظه همان
تدريج به سن افزايش بااست نوزاد شيردادن نحوه و نوزاد گرفتن آغوش زمان در تفاوتها
و عروسك لباسهاي عروسك ، بيشتر دختران به.ميدهند ارائه جنس دو به خاصي اسباببازيهاي
غيره و قطار و ماشين مانند اسباببازيهايي بيشتر پسران به و خانگي اسباببازي وسايل
و ميشود بازي آن خاص رفتارهاي پيدايش سبب اسباببازيها ، نوع در تفاوت.ميدهند
.ميآورند پديد كودكان در متفاوتي علايق بهتدريج
ايران در جنسيتي نقش جامعهپذيري به نگاهي
تفاوتهاي ايجاد در خود نوبه به كشورها در جامعهپذير و كننده اجتماعي نهادهاي از هريك
بيش جمعي رسانههاي و مدرسه و خانواده نقش ميان اين در كه ميباشند سهيم كودكان جنسيتي
كودكان به مردانه -زنانه سنتي بسيار الگوهاي مدارس در هنوز.ميباشد نهادها ساير از
.دارند معلم نقش بندرت و مادر نقش عمده صورت به درسي كتابهاي در زنها.ميشود ارائه
كه حالي در.است مدرسه و خانه حياط خانه ، درسي ، كتابهاي بچهها ، دختر زندگي محدوده
ترتيب اين به.هستند ورزش و فعاليت كار ، به مشغول خانه از خارج در فعال بهطور پسرها
.هستند خانواده از ناشي جنسي نابرابريهاي كننده تشديد مدارس ،
.برميدارند گام جهت همين در خود ميليوني مخاطبين با تلويزيون خصوصا نيز جمعي رسانههاي
تنها جامعه اكثريت علاقه مورد تفريحي برنامههاي و سريالها فيلمها ، طريق از آنها
انفعالي نقش معمولا خانوادگي زندگي در كه مادري -زنميدهند ارائه را مادر -زن تصوير
فعاليت حد بالاترين نميكند ، گفتوگو و مشورت زمينهاي هيچ در او با شوهر دارد ، عهده به
دورنماي.است فرزندان و شوهر به ابتدايي خدمات رساندن او وظيفه.است كردن مخالفت مادر ،
بسته زن اين روي به زندگي در پيشرفتي نوع هر و اجتماعي ، هنري فعاليتهاي شغل ، آينده ،
.است مادري و كدبانوگري او نقش.است
پسر اين استو مطلوبتر پسر فرزند معمولا آن در كه قديمي سنتهاي وجود علت به اصولا
همان از ايراني دختر.برود شوهر خانه به بايد نهايتا دختر و ميماند خانواده در كه است
بودن احساساتي و بودن منفعل ارزشهاي و هنجارها و ميشود تربيت مادر -زن نگرش با كودكي
حداقل و ميشود تقويت آنها در بودن پشتيبان و حامي فرد انتظار در و بودن عاطفي و
زيرا.ميشود ارائه آنها به فرهنگي اجتماعي ، شغلي ، زندگي بيرون ، جهان از سواد و اطلاعات
در پيروزي و پيشرفت ابتكار ، است شده ديده درفيلمها هم و درسي كتابهاي در كه همانطور
موجب غلط سنتهاي همين و كند بسنده خانه محدوده به بايد زن و دارد تعلق مردها به جامعه
درصد و نمييابند راه مدرسه به واجبالتعليم كودكان از زيادي تعداد ساله همه كه ميشود
آموزش از كه است پسراني درصد از بيشتر هميشه نميروند ، مدرسه به اصولا كه دختراني
رقم اين كه حالي در بودند سواد با زنان درصد ايران1/67 در سال 1370 در.ميشوند محروم
دختر دانشآموزان تعداد تحصيلي دورههاي كليه در اين از گذشته.بود مردان80/6 مورد در
.است پسر دانشآموزان از كمتر
همچنين و جمعي رسانههاي و خانوادهها و مدارس نظير كننده ، اجتماعي نهادهاي اين بنابر
اجتماعي امكانات و دارد تاكيد زن استخدام عدم بر ميرسد نظر به كه استخدامي سياستهاي
ميدهد ، قرار دخترها اختيار در را هنري ، علمي فرهنگي ، ورزشي ، فعاليتهاي امكان بندرت كه
خانواده محدوده در زندگي و ازدواج براي تنها را خود دخترهاي ايراني خانواده كه شده سبب
.كنند تربيت خانوادگي وظايف انجام و
نتيجهگيري
ساده نوشتار يك قالب در كه است آن از مهمتر و پيچيدهتر بسيار جامعهپذيري فرآيند
و ميگيرد شكل اجتماعي نقشهاي كه است فرآيند اين براساس زيرا شود ، تبيين و توضيح
دوران در اگر كه است فرآيندي جامعهپذيري.ميگردند مستقل شخصيت و هويت داراي انسانها
و اعمال صحيح بهطور جمعي رسانههاي و مدرسه و خانواده نظير كارگزارانش طريق از كودكي
افراد در نقشهاياجتماعي آموزش و هويتيابي و ديسيلپن نظم ، ايجاد موجب گردد نهادينه
عدم صورت در اماداشت خواهد پي در را پويا و سالم جامعه يك ايجاد نهايتا و ميشود
جمعي رسانههاي و مدرسه و خانواده نهاد طرف از جنسيتي تفاوتهاي پايهگذاري و صحيح اعمال
مسئوليت لحاظ بدين.شد خواهد محسوب جامعه تعالي و پيشرفت مسير در مانعي و سد عنوان به
.ميباشد ما جامعه در تلويزيون مخصوصا جمعي رسانههاي و مدرسه و خانواده دوش بر سنگيني
همچنين و جنسيتي تفاوتهاي مورد در خود نگرشهاي تغيير با خانواده است لازم اين بنابر
و تلويزيوني برنامههاي تهيهكنندگان نهايتا و درسي برنامههاي تغيير با مدارس
نوجوانان و كودكان در مناسب جامعهپذيري براي را زمينه سينمايي فيلمهاي كارگردانان
فرآيند يك نويد جامعهپذير نهادهاي و ما جامعه فعلي شرايط البته كه نمايند فراهم
.ميدهند را مساعد و شد روبهرو جامعهپذيري
قليزاده بهنام
اصفهان دانشگاه ارشد كارشناسي دانشجوي
:منابع
رادزاده فرهاد ترجمه جامعهپذيري ، اجتماعي ، علوم رشد هامبورگ ، دانشگاه -1
و برنامهريزي و بخش نشريات سلسله شيراز ، ،"اجتماعي روانشناسي" ابوالحسن ، .تنهايي -2
شيراز دانشگاه جامعهشناسي
دهخدا انتشارات ،"زمينهجامعهشناسي" ح ، .ا آريانپور ، -3
مركز ياسايي ، مهشيد ترجمه موفقيان ، ناصر ترجمه ،"بشري جوامع مسير" گرهارد ، .لنسكي -4
تهران نشر ،
آوارنور ،"اجتماعي برروانشناسي درآمدي" ستوده ، هدايتالله ، -5
رضوي قدس آستان انتشارات بهروان ، حسين ترجمه ،"جامعه بر درآمدي" يان ، رابرستون ، -6
كتاب نشر و ترجمه بنگاه صالحي ، ويدا ترجمه ،"جامعه و خانواده" ويليام ، .جيگود -7
"اجتماعي روانشناسي بر درآمدي" هدايتالله ، ستوده ، -8
نشر مركز ياسايي ، مهشيد ترجمه ،"كودك و شخصيت و رشد" ديگران ، و ماسن ، ياول -9
سمت انتشارات فاضل ، و توسلي از اقتباس ،"جامعهشناسي مباني" بروس ، .كوئن -10
بعثت انتشارات ،"پرورش و آموزش جامعهشناسي" علي ، .علاقهبند -11
"زنان مطالعات" روشنگران انتشارات ،"خانواده جامعهشناسي" شهلا ، .اعزازي -14
گرانپايه و عبدي قاضيان ، وضعيت آخرين
براي شده داده وعدههاي عليرغم كه كرد اعلام "قاضيان حسين" مدافع وكيل:اجتماعي گروه
به (جمعه) ديروز صبح مشهدي حاجي.است نشده وي ديدن به موفق هنوز موكلش با ملاقات انجام
دنبال به اين بر بنا.است نشده عملي هنوز ولي شده ، داده ملاقات وعده بار گفت32 ايسنا
محاكمه علني جلسه است اطلاعقرار طبق كه چرا هستم ، پرونده قاضي از پيگيريهايم
پرونده سريعتر هرچه بايد و شود برگزار شعبه 1410 در يكشنبه روز "آينده موسسه" مسئولان
.كنيم مطالعه را
مدافع وكيل ديشب بود قرار ظاهرا قضايي مسئولان از كسبشده اطلاع آخرين طبق است گفتني
.كند ملاقات او با "قاضيان"
از پس:كردهاند اعلام مطبوعات به نامهاي ارسال با قاضيان حسين دكتر خانواده همچنين
كه قاضيان حسين دكتر آقاي برادرمان وضعيت از اطلاع كسب جهت فراوان بينتيجه پيگيريهاي
كه شديم مطلع ناگهان است شده برده نامعلومي محل به و دستگير كار محل در قبل يكماه مدت
.شد خواهد برگزار مورخ 10/9/81 يكشنبه روز ايشان محاكمه جلسه
مدت اين در ايشان ملاقات به موفق خانواده تنها نه تاسف كمال با كه است حالي در اين
حتي رويت و ايشان ملاقات به موفق مورخ 8/9/81 جمعه روز تا نيز وي وكيل بلكه نشدهاند ،
(11/9/81) شنبه روز در كه است شده گفته مذكور وكيل به و است نگرديده پرونده از برگ يك
.نمايد ملاقات قاضيان آقاي با ميتواند نامهاي دريافت با
يكشنبه روز پدرش كسبشده ، اخبار آخرين طبق كه كرد تاكيد عبدي عباس دختر ديگر سوي از
.نميشود محاكمه
ارائه براي وكيلمدافع:گفت عبدي عباس وضعيت آخرين درباره ايسنا حقوقي خبرنگار به وي
كه اخباري آخرين طبق اما ندارد ، دادگاه برگزاري براي مشكلي نيز پدرم و دارد آمادگي دفاع
.ميشود محاكمه قاضيان آقاي فقط جاري ، هفته يكشنبه روز كردهايم ، كسب پرونده مسئول از
خوب او روحيه داشتهاند ، او با عبدي عباس مادر و وكيل كه ملاقاتي طي:كرد تصريح وي
.ندارد خاصي مشكل و بوده
كه شد يادآور منزل ، با وي تلفني تماس به اشاره با گرانپايه بهروز همسر رابطه اين در
.ميبرد بهسر انفرادي در كه است روز او 45
وكلا هنوز را پرونده اين:گفت ايسنا به همسرش وضعيت آخرين تشريح در گرانپايه همسر
.شود برگزار زماني چه وي محاكمه كه نيست معلوم و نديدهاند
ساعت حدود) شب پنجشنبه در خود وكيل با اوين درزندان گرانپايه ملاقات به اشاره با وي
(ارشاد وزير) مسجدجامعي آقاي كه منتظرند فقط و نشده بحثي پرونده به راجع:شد مدعي (شب 10
.گردد تكميل پرونده تا دهد پاسخ مرتضوي قاضي نامه به زودتر
از و ندارد خاصي مشكل او گرانپايه ، مدافع وكيل گفته طبق:كرد اضافه گرانپايه همسر
.است راضي زندان مسئولان و بازجوها رفتار
تحويل او به تا داديم قاضي به كتاب و لباس مقداري همسرم ، تقاضاي به:كرد خاطرنشان وي
(گرانپايه) او با تلفني تماس نيز شب پنجشنبه كه همانطور روز ، گذشت 23 با اما شود ، داده
مفاتيح و كريم قرآن كتاب يك از البته نشده داده او به لباسها و كتب اين هنوز داشتيم ،
.ميبرد بهره
براي بيهمتا سينمايي فيلم
روزنامهنگاران
يكشنبه 10/9/81 روز در جهانگيري جهانگير ساخته بيهمتا سينمايي فيلم:اجتماعي گروه
به آفريقا سينما در آنان خانوادههاي و ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن اعضاي براي
.درميآيد نمايش
.دارند بازي بيات محبوبه و دهقاننسب جعفر بروفه ، زيبا مظفري ، مجيد فيلم اين در
.كنند مراجعه انجمن دفتر به ميتوانند بليط دريافت براي انجمن عضو علاقهمندان
قرآن كتابت و خوشنويسي همايش برگزاري
نمايشگاه در آذر نهم هجري ، نهم قرن در قرآن كتابت و خوشنويسي ابعاد بررسي همايش
.ميشود برگزار كريم قرآن بينالمللي
حال در:گفت مطلب اين اعلام با كريم قرآن كاتبان بزرگداشت كميته مسئول نعيمايي ايرج
سراسر از "بايسنقر" خوشنويسي شيوه و شخصيت زندگينامه ، درباره فراواني مقالههاي حاضر
در مقاله چهار از بيش زمان محدوديت دليل به اما است شده ارسال همايش دبيرخانه به ايران
اين به اشاره با وي.ميشود منتشر كتاب يك قالب در آثار ساير و شد نخواهد ارائه همايش
پرداخته "ميرزا بايسنقر" آثار و زندگي كامل بررسي و معرفي به قرآن نمايشگاه در امسال كه
قرآن خادمان بزرگداشت كميته قرآن بينالمللي نمايشگاه پنجمين از:داشت اظهار ميشود
.كند آغاز تاريخي مقطعي از را كاتبان آثار بررسي گرفت ، تصميم
(18) ملي تقدير ظرف رمضان
زم علي محمد
يكتا پروردگار خلقت ، ابتداي ازاست بشري هدايت تاريخ طول در وحي نزول هنگامه رمضان
در زبور و انجيل تورات ، .داد قرار خود گستر هدايت انديشه و اراده نزول ظرف را رمضان
تمام مادر و كاملكننده كه قرآن و شدند فرستاده فرو رمضان هجدهم و دوازدهم ششم ، روزهاي
.شد نازل قدر شب در است آسماني و الهي كتابهاي
تحمل نيز كرام انبياء ارواح براي حتي ميخواهد ، انبياء دل وسعت به دلي رمضان درك
(ص)اكرم پيامبر و نميبود ميسر حضرتش اعطايي ظرفيت و حق عنايت با جز رمضان وزن و وقار
چشم كه است كساني نصيب هدايتش كه است "مرزنامهاي" قرآننيست مستنثي قاعده اين از نيز
.است ضلالت و خسارت سبب بيتقوا افراد براي و دارند متقي دل و گوش و
تاب حق حضرت عنايت و لطف پرتو در فقط گرامي پيامبر روح تيزپر عقاب كه جايي در
خاست؟ خواهد چه حيرت جز امتش ارواح نحيف پشههاي از بياورد را قرآن رفيع قله در استقرار
شب در را قرآن ما":شده ترسيم نقد به قرآن در نيكويي به قدر قله جويندگان زار حال وصف
صراحت به آيه اين واقع در "چيست؟ قدر شب كه داني چه تو و فرموديم نازل تو براي قدر
چنان است باطل از حق جداكننده و بيانگر هدايتگر ، خود كه قرآن درك و دريافت ميكند تاكيد
ناكردني درك نيز را قدر شب و ساخته متاثر نيز را ليلالقدر ظرف كه است دشوار و سنگين
.است كرده
و است عترت و كتاب ظرف ليلالقدر تعريف اين با.گوياست قرآن امام ، و است امام قرآن
به.كنند تمام بشريت بر را امامت حجت تا شدهاند نازل پيامبر بر هم دست در دست دو اين
.نمايد ختم را پروردگار هدايت تا نموده جلوه "منطوق و مكتوب شمايل" دو در امت ديگر بيان
پيشقراولي با و وحي حامل فرشتگان از لشگري محاصره در پيكر و شمايل دو اين قدر شب در
روح.ببخشند معنا را خدايي انسان تا آمدند فرود (ص)اكرم پيامبر مبارك قلب بر "محض روح"
انسان به فرشتهاي انسان از را او تا شد اعطا انسان به كه است الهي بزرگ امانت همان
"اذن" عظماي معجزه.نبود ميسر بشر براي الهي اذن با جز فاصله اين پيمودن.دهد صعود خدايي
نهان و عيان الهي اذن با جز چيز هيچ.است هستي و آفرينش خميرمايه و بنا زير سنگ
بياذن.است جلاليه و جماليه صفات به او اتصاف و حق به انسان وصل كليد اذن و نميشود
تعالي حق حضرت اذن صدور و تحقق شب ليلالقدر و هيچند همه هستي الباقي و انسان پروردگار
.است
.يافت تحقق الهي اذن با بود اسلام مجدد بعثت دوران سرآغاز كه خميني امام پيروز حيات
(ع)حجت حضرت هدايت بذر اسلامي انقلاب.است الهي اذن هم آخرالزمان امت طلايي عصر كليد
.نمود خواهد خرم و سرسبز را جهان (ص)احمد آل جاننثاران و مريدان و شيفتگان توسط و بود
قافله همچنان بفشارند پاي بزرگ خميني پيروز حيات خط ادامه بر ايران دولت و ملت اگر
اذن با اسلامي انقلاب حيات صورت اين غير در ;ماند خواهند آخرالزمان پيروز امامت سالار
.يافت خواهد ادامه منجي آخرين ظهور به اتصال تا ايمان جغرافياي نقاط ديگر در الهي
با عدالتورزي خدمت ، وحدت ، تقواپيشگي ، با بكوشيم.است الهي تقدير اعطاي ظرف رمضان
خود به نسبت همواره است الهي اذن محمل كه (عج)عالمامكان قطب قلب مدارا و تحمل و مردم
و خواهي حق پرچمداري براي الهي اذن زلال از را خود ملي تقدير ظرف تا داريم نگاه متمايل
بيش و برداريم خودخواهي از دست الا و كنيم لبريز حضرتش ظهور تا دينداري قافلهسالاري
.نبريم را خود عرض اين از
:ها پاورقي
(كريم قرآن) للمتقين هدي -1
(كريم قرآن) الاخسارا الضالمين ولايريد -2
عترتي و الله كتاب الثقلين فيكم تارك اني نبوي حديث -3
سينما خانه در سپتامبر 11
به سينما خانه در جهان مختلف فيلمساز يازده از دقيقهاي يازده فيلم يازده مجموعه
.ميآيد در نمايش
سينمايي فيلم ايران نويسندگان و منتقدان انجمن سينما خانه عمومي روابط گزارش به
يازده واقعه با ارتباط در دقيقهاي يازده فيلم يازده از مجموعهاي كه را سپتامبر يازده
و انجمن اعضاي براي سينما خانه نمايش سالن در آذرماه دهم يكشنبه روز است سپتامبر
.ميگذارد نمايش به مطبوعات دستاندركاران
ادريسا بوسني ، از تانوويچ دانيس مصر ، از شاهين يوسف فرانسه ، از للوش كلود است گفتني
مكزيك ، از ايناريتو گونسالس الخادرو انگلستان ، از كنلوچ فاسو ، بوركينا از اوگو اوادرا
شويي آمريكا ، از شونپن هندوستان ، از ميرانائير صهيونيستي ، رژيم از جيتايي اموس
در فيلم يك كدام هر كه هستند كارگرداني ايران 11 از مخملباف سميرا و ژاپن ، از ايمامورا
.ساختهاند سپتامبر يازده واقعه درباره فريم يك و ثانيه نه و دقيقه يازده
|