در را ملي مرزهاي ارتباطي ، تكنولوژيهاي
مينوردد
زندگي در مثبت نگرش آثار
انتشار حوزه به نبايد مطبوعات توزيع
شود محدود آنها
شد منتشر درمان و دارو
نوعي آينده موسسه عليه كيفرخواست :مزروعي
بود واقعيت از گريز
اقامتگاه به امينآباد كاروانسراي
ميشود تبديل گردشگران
توسعه عمده معضل مرد و زن ميان نابرابري
است
بايد يار ابروي در عيد هلال رمضان ،
(21) ...ديد
در را ملي مرزهاي ارتباطي ، تكنولوژيهاي
مينوردد
رسانهها تحقيقات و مطالعات مركز رئيس فرقاني دكتر با گفتوگو
اطلاعات به آزاد دسترسي شهروندي ، حقوق بديهيترين و اساسيترين از يكي امروزه:اشاره
توزيع امكان توليد ، ميزان اساس بر كشور هر توسعه شاخص مهمترين كه جايي تا است اخبار و
.ميشود ارزيابي اطلاعات مصرف و
لايههاي و سطوح در تنها اطلاعات توليد ما ، جامعه كنوني شرايط در كه است حالي در اين
چندان هنوز شهروندان عموم براي اطلاعات به دسترسي حق و ميپذيرد صورت جامعه از خاصي
. است عموميتنيافته
و سياسي مختلف گروههاي سوي از كه متعددي خبري سايتهاي اخير سال يك طي ديگر طرف از
.است آورده بوجود كشور اطلاعرساني عرصه در عظيم تحولي شدهاند ، راهاندازي افراد حتي
ارتباطي جديد كانالهاي آمدن پديد جامعه ، كنوني شرايط به توجه با اينجاست ، پرسش حال
كند؟ پر را كشور اطلاعرساني موجود خلا ميتواند حد چه تا اطلاعرساني و
ميتواند حد چه تا جامعه سياسي و فرهنگي اجتماعي ، علمي ، توسعه در اطلاعات اين نقش
معناي به كه ارتباطي جديد كانالهاي اين آمدن پديد با كه آن ديگر پرسش شود؟ تلقي مهم
...و است تشخيص قابل چگونه اخبار سقم و صحت ميان مرز است ، خبري دروازهبان حذف
هجري سال 1400 در اطلاعاتي جامعه و ايران علمي همايش" برپايي بهانه به و چارچوب دراين
و فرهنگ وزارت رسانههاي تحقيقات و مطالعات رئيسمركز فرقاني مهدي محمد دكتر با ،"شمسي
.ميگذرد نظرتان از كه است شده گفتوگويي همايش اين علمي كميته عضو و اسلامي ارشاد
.است گسترش و پيشرفت درحال اطلاعاتي جامعه غربي ، كشورهاي در ميدانيم ، كه طوري همان *
در اطلاعات گسترش روند كه اخير سال چند طي ما كشور جمله از توسعه حال در كشورهاي اما
جنابعالي.شدهاند متاثر آن مختلف پيامدهاي از است ، گرفته بيشتري شتاب كشورها اين
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه ايران در را تحولات اين چشمانداز
و خلاق برخوردي اطلاعاتي جامعه و شدن جهاني پديده با توسعه حال در كشورهاي اگر -
منطقي و مطلوب بهرهبرداري جاي به غربي تمدن مظاهر از بسياري مانند باشند ، نداشته فعال
.ميشوند آن عوارض دچار پديده اين از
برهه اين در اطلاعاتي جامعه مقتضيات انگاشتن ناديده و انكار و نفي سياست تعبيري به
مجهز و اطلاعاتي جامعه به ورود واقعيت پذيرش ممكن حل راه تنها و نبوده كارساز زمان از
از بهرهبرداري زمينه در را خود سهم ميتوان صورت اين دراست آن برابر در شدن
.آورد دست به اطلاعاتي جامعه دستاوردهاي
ميبينيد؟ چه در را اطلاعاتي جامعه به ورود آمادگي پذيرش براي راهحل بهترين*
از بايد نخست است ، وقوع حال در اطلاعرساني عرصه در كه جديدي تحولات پذيرش براي -
.شود حاصل جديد نظام اين از صحيحي درك و فهم فرهنگي نظر
.كند پيدا تغيير "اجتماعي سرمايه" مفهوم به نگرش نخست كه معناست اين به پذيرش اين
اطلاعات ، بلكه نيست ، ...و تكنولوژي ساختمان ، ابزار ، شامل "اجتماعي سرمايه" امروزه
در پيشرفت و توسعه زمينهساز عوامل عنوان به ماهر انساني نيروي و كارآمدي تخصص ،
.ميشود مطرح فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، توسعه مختلف عرصههاي
چيست؟ "اجتماعي سرمايه" مفهوم تغيير براي اقدام مهمترين *
در كه را ذهنيتي اطلاعات ، جايگاه و كاركرد اطلاعات ، مقوله به نگرش در است ، ضروري -
به همگاني دسترسي حق كه مفهوم اين به.دهيم قرار بازنگري مورد دارد ، وجود سنتيمان تفكر
و متخصص انساني نيروي به دادن بها و جامعه (شدن محور دانش)شدن پايه دانش و اطلاعات
.گيرد قرار بخشي توسعه محور مهمترين امور همه در شايستهگرايي
مصرف و توزيع توليد ، ميزان اساس كشوربر هر در توسعه شاخص مهمترين امروزه *
ميكنيد؟ پيشنهاد را راهكارهايي چه عوامل ، اين توسعه براي ;ميشود ارزيابي اطلاعات
توليد كه چرا ;كنيم تقويت جامعه در را علمي گرايشهاي بايد اطلاعات توليد براي -
در علمي توليد امكان كه جامعهاي هر.دارد اطلاعات علمي رشد با مستقيمي ارتباط اطلاعات
.است بيشتر آن در نيز اطلاعات مصرف و توزيع توليد ، امكان دارد ، وجود آن
روبهرو مشكل با بيشتر (اطلاعات مصرف و توزيع توليد ، )بخش كدام در كنوني ، شرايط در *
هستيم؟
و نكردهايم پيدا علمي توسعه هنوز چون.است نقصان دچار اطلاعات توليد ما كشور در -
.نشدهايم تبديل "محور دانش جامعه" به
داريم؟ فاصله جامعه اين با ما چرا و چيست "محور دانش جامعه" از منظور *
و اطلاعات دستاوردها ، بر مبتني امور گردش آن در كه است جامعهاي محور ، دانش جامعه -
عرصههاي در حتي و تكنولوژي فرهنگي ، انساني ، محض ، علوم عرصه در ما.باشد علمي شاخصهاي
.هستيم مشكل دچار اطلاعات توليد عمومي
و عمودي رابطه آن و برميگردد ايران در كهنه تاريخي ميراث يك به نيز امر اين علت
در.ميدهد قرار خود انحصار در را اطلاعات كه است مردم و جامعه با سياست و قدرت يكسويه
در را اطلاعات اين و باشد برخوردار اطلاعات از ميتواند قدرت ساختار تنها فضايي ، چنين
به اطلاعات به دسترسي و آگاهي براي را مردم حق ساختاري چنين.دارد نگاه خويش انحصار
گذشته ميراث اما شده ، متحول اخير سالهاي طي تفكر طرز اين كه چند هر.نميشناسد رسميت
.است باقي هنوز آن
.دهيد توضيح بيشتر وضعيت اين از رفت برون راه و نگرش اين منفي تبعات مورد در لطفا *
حق و پذيرد صورت جامعه از خاصي لايههاي و سطوح در تنها اطلاعات توليد كه صورتي در -
كه توسعه مهم ابزارهاي از يكي باشد ، داشته وجود خاصي افراد براي تنها اطلاعات به دسترسي
.است نشده محقق عملا است ، اطلاعات به مردم عموم دسترسي همان
به نگرش واقع در.شويم متحول فرهنگي و ذهني لحاظ به بايد انسداد ، اين از خروج براي
تا و داريم امنيتي نگاه اطلاعات به هنوز متاسفانه.شود دگرگون بايد نيز اطلاعات موضوع
با كنيم نگاه امنيتي مساله عنوان به آن به همگاني دسترسي و اطلاعات انتشار به كه زماني
همگان براي اجتماعي سرمايه عنوان به اطلاعات كه مادامي همچنين.هستيم روبهرو مشكل
و توليد فرايند.نشود محدودتر چه هر عمومي قلمرو در آن به دسترسي انحصار و نشده شناخته
.شد خواهد روبهرو چالش با اطلاعات مصرف
ابزارها ، نظر از حتي ما.است زيرساختي و سختافزاري امكانات به مربوط بعدي ، مانع
توسعه شدت به ما زيرساختها ;هستيم عقب كشور در هم رساني اطلاع و ارتباطي امكانات
.هستيم روبهرو موانعي با ارتباطات توسعه منظور به سرمايه تامين و تهيه براي.نيافتهاند
يك چون باشد ، ارتباطات توسعه خدمت در بايد ابزارها و امكانات ميدانيم ، كه طوري همان
.است لازم ابزارهاي و امكانات نيازمند يافته ، توسعه ارتباط
و سياستگذاري ملي ، توسعه در موثري نقش ميتواند ، يافته توسعه ارتباط يك ساختار
.باشد داشته مهم برنامهريزيهاي
مشكل با..و ثابت تلفنهاي تعداد همراه ، تلفن ايستگاههاي تعداد زمينه در هنوز ما
را اطلاعات مصرف و توزيع توليد ، فرايند قادريم ارتباطي نوين ابزارهاي با.هستيم روبهرو
.كنيم ريزي برنامه
همايشهايي برپايي.هستيم برنامهريزي و مديريت نيازمند زيرساختها ، توسعه زمينه در
به.ميدهد توسعه كشور در را ارتباطات ادبيات اطلاعرساني ، و ارتباطات زمينههاي در
را خود جاي ارتباطات علوم پايهاي اصطلاحات و مفاهيم غيرمتخصصان و متخصصان ميان تعبيري ،
وجود اطلاعرساني امر در گذشته در كه بستهاي نگرشهاي اصلاح به امر اين و كرده باز
.ميشود فرهنگي ذهنيتهاي گستردگي سبب و كرده كمك داشته ،
به بزرگي كمك شمسي هجري سال 1400 در اطلاعاتي جامعه و ايران علمي همايش برپايي
دستاندركاران و ارتباطات علوم رشته متخصصان ميان مشترك فرهنگ درك و شكلگيري
.كرد خواهد آنها ميان متقابل فهم ايجاد و سياستگذاري
به توجه.است اجتماعي و فرهنگي اقتصادي ، سياسي ، توسعه محور ارتباطات كه كنوني عصر در
.است ارتباطات علم بايستههاي و ضرورتها از مقوله اين
مشكلات از كمتر حوزه اين مشكلات سختافزاري ، حوزه در مشكل وجود با ميرسد ، نظر به *
ميدانيد؟ چه در را امر اين دليل ;است نرمافزاري حوزه
از گفت ، بايد آن مشكلات قبول وجود با روزآمد ، تكنولوژي از استفاده زمينه در بله ، -
.نيستيم عقب خيلي كشورهايپيشرفته
است واقعيت يك ايناست شده متحول اجتماعي سرمايه مفهوم كه معناست آن به مساله اين
نيروي نگرش و فرهنگ اما كرد ، تهيه را ابزار و تكنولوژي ميتوان هزينه پرداخت با كه
انساني توسعه.كرد متحول روز نيازهاي با متناسب و برنامهريزي با بايد را متخصص انساني
.است پايهاي مسائل درگير هنوز ما كشور جمله از توسعه حال در كشورهاي در
افراد و احزاب موسسات ، سوي از خبري سايتهاي گسترش شاهد سرعت به اخير سالهاي در *
اين پيدايش اساسا و چيست ارتباطي جديد كانالهاي اين مورد در شما نظر.هستيم مختلف
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را نوين ارتباطي شبكههاي قبيل
فنآوري ، عرصههاي ساير از بيشتري سرعت با ارتباطي جديد فنآوريهاي تكنولوژيهاو -
.ميكند پيدا راه كشورها درون به ملي مرزهاي و ملاحظات از فارغ و شده فراگير
امكان.است شده خارج دولت نظارت و انحصار از و فردي اطلاعات اين كاربرد حقيقت ، در
تكنولوژي مثبت ازجنبههاي حكومتها ، و دولتها انحصار كاهش و اطلاعات از افراد استفاده
دموكراتيزه جريان به اطلاعاتي جديد كانالهاي اين از استفاده همچنين.است اطلاعات نوين
اطلاعات توزيع و توليد انحصار ديگر كه چرا ;ميكند كمك اطلاعرساني شدن عادلانه و شدن
.است ميسر همگان براي اطلاعات به دسترسي حق و است نبوده خاص گروهي دست در
دوسويه و تعاملي به و داده گسترش اطلاعات حوزه به را فردي دسترسي ارتباطات ، نوع اين
ديگر جانب از.ميدهد افزايش را مخاطب انتخاب حق طرفي ازميكند كمك ارتباطات شدن
اضافهبار به زدن دامن ازجمله.دارد همراه به خود با را نگرانيهايي جديد ، فنآوريهاي
.بينالمللي سطح در اطلاعاتي
.دارد را خود خاص ضعف و قوت نقاط ديگري پديده هر مانند نيز پديده اين حال هر به
و سياسي جناحهاي برخي سوي از كشور در خبري سايتهاي اين از تعدادي اخير سال يك طي *
خلا ارتباطي جديد كانالهاي اين گفت ، ميتوان آيا.است شده راهاندازي افراد
كرد؟ خواهد پر حدي تا را شده تعطيل روزنامههاي
ايجاد (مكتوب) مطبوعات براي كه مشكلاتي موازات به اخير سال سه -دو طي ايران در ما -
در نفر هزاران شايد حاضر حال در.بودهايم الكترونيك ارتباطات توسعه شاهد.است شده
.ميكنند پيدا دسترسي خود نياز مورد اطلاعات به كامپيوتري شبكههاي طريق از ايران
.ميگردد گريز راه دنبال به جامعه نباشد ، امروز جهان واقعيات بر مبتني سياستها اگر
ارتباطات عصر در.رسميدارد سياستهاي به بستگي فنآوريها ، اين از استفاده تعبيري به
كاربرد و توسعه زمينه در دولتمردان عمل اطلاعرساني ، امور در تسهيل براي نوين ،
استفاده صورت اين غير در زيرا ;است مهم بينالمللي و ملي سطح در اطلاعاتي فنآوريهاي
.شود منجر ملت و دولت شكاف كردن عميقتر نوعي به است ، ممكن اطلاعاتي فنآوريهاي اين از
كرد؟ نظارت سايتها قبيل اين كار نحوه بر قوانين وضع با ميتوان آيا *
حوزههاي در كه مادامي.كرد تدوين اجتماعي واقعيتهاي با متناسب بايد را قوانين -
.نيست كارساز تنهايي به قوانين ، وضع صرف باشيم ، نشده متحول...و اجتماعي فرهنگي ، علمي ،
داريم ، قانون ما كه مواردي.است مشاهده قابل وضوح به حوزهها از بسياري در اتفاقات اين
به آن نبودن پاسخگو قانون ، از فرار علت است ، بديهي.ميرود را خودش راه جامعه اما
.ميكند پيدا را قانون از فرار راهحلهاي جامعه شرايطي چنين در.است جامعه نيازهاي
مردم آوردن روي سبب تنها ديگر ، پديدهاي كردن جايگزين بدون ارتباطي نوين راه يك بستن
ارتباطات اگر كه حالي در.ميدهد افزايش را ملت و دولت ميان شكاف و شده فرار راههاي به
به تاريخي شكاف اين و شده ايجاد ارتباطي پل ملت و دولت ميان يابد ، توسعه صحيحي شيوه به
.رفت خواهد ميان از تدريج
امكانپذير سايتها اين با مقابله عملا ارتباطي ، تكنولوژيهاي شدن پيچيدهتر با
بيشتر روز هر را عمومي افكار و دولتمردان ميان شكاف پديده ، اين به بيتوجهي و نيست
كنترل تحت كه حوزههايي به عملا باشيم ، نداشته ملي كلان سياست كه زماني تا.ميكند
هستند ، كنترل تحت كه رسانههايي حوزه در و دادهايم رشد امكان بيشتر هستند ،
.كردهايم عمل سختگيرانهتر
اطلاع خلاهاي كردن پر و ارتباطات توسعه سبب اندازه چه تا خبري سايتهاي اين گسترش *
ميشود؟ رساني
نيستيم ، علمي اطلاعات توليد شاهد متاسفانه اطلاعاتي ، سايتهاي اين از بسياري در -
اطلاعات بر مبتني آنان اطلاعساني يا هستند خارجي منابع از برداشت يا آنها بيشتر بلكه
مظروفي اگرنميشود ملي توسعه باعث تنهايي به تكنولوژي از استفاده صرف.نيست علمي
حوزه سايتها اين گسترش تعبيري به.ماند خواهيم باقي مصرفكننده هم باز باشيم ، نداشته
.را اطلاعات توليد تا داده گسترش را اطلاعات مصرف
ارتباطات ، علوم صاحبنظران از برخي سوي از رسانهها ، در مطبوعات جديد قانون طرح از پس *
شامل مطبوعات از غير به كه قانوني.شد مطرح "رسانهها جامع قانون" تدوين موضوع
مهمترين شما نظر به شود ، كشور رسمي بعضاخبرگزاريهاي و شنيداري ديداري ، رسانههاي
چيست؟ نشود ، محقق تاكنون قانون اين شده سبب كه مانعي
از مشترك فهم و تعريف نگرفتن شكل اطلاعرساني ، جامع نظام تدوين مانع مهمترين -
مشترك درك كردن فراهم لازمه.است ملي توسعه فرايند در مختلف رسانههاي وكاركرد جايگاه
به توجه با متخصصان سوي از رسانهها جايگاه از مشترك تعريف ارائه نخست زمينه ، اين در
.است زمينه اين در دولتمردان اجماع و پذيرش سپس و عمومي افكار و مخاطبان درازمدت منافع
پورناجي بنفشه:از گفتوگو
زندگي در مثبت نگرش آثار
."ميكند بد يا خوب را آن ما نگرش نحوه ندارد ، بلكه بدوجود يا خوب چيز هيچ"
(شكسپير هملت ، ويليام)
و عصبي سگ يككرد تعريف سايرين براي سگرا دو داستان قبيله يك رئيس روز ، يك
.كردند شركت مبارزه يك در دو آن.بود شجاع و خوب ديگري بودو ترسناك بداخلاقو
"شد؟ پيروز كدام" پرسيد قبيله افراد از يكي
.كردم تغذيه را آن روحي لحاظ از كه سگي آن:داد جواب رئيس
ميتوانيم هستيم ، ما روبهرو انتخاب يك با روز هر.است صادق هم ما مورد در امر اين
ميتوانيم يابرعكس.كنيم انتخاب را است بدبيني و ترس امنيت ، عدم باعث كه منفي افكار
باشيم ، خوشبين آن در ما نقش و جهان به ميشود باعث و ميدهد قدرت ما به كه مثبتي افكار
.ميشود موفقيتما و شكست باعث زندگي رويدادهاي و حوادث ميكنيم تصور ما.برگزينيم
ما احساس بر حوادث ، به نسبت ما نگرش نحوه" ميگويد روانشناس و نويسنده كارلون ريچارد
نگرش يك هر ولي رسيدند ، سالگي مرز 75 به خانم دو ".موقعيتها نه ميگذارد ، تاثير
ديگر خانم كه حالي در ميرسد ، پايان به زودي به عمرش كرد تصور يكي داشتند ، متفاوتي
خود تلاش ازآنهمه پس.شود كوهنورد كوشيد و دانست مبارزه و تلاش براي فرصتي را تولدش
.داد اختصاص امر اين به را
شناخته كرد تسخير فوجيرا كوه كه خانمي مسنترين عنوان به سالگي در 90 كروكس هلدا
.شد
شخصيت ، و زندگي رويدادها ، به نسبت ما نگرش افكارو نحوه ميبينيد كه همانطوري
.زندگي رويدادهاي نه ميدهد راشكل فرداما و امروز
زير روشهاي از استفاده با.ببينيم مثبت را زندگي رويدادهاي و حوادث ميتوانيم ما
.باشيد بين مثبت دشوار بسيار حتي موقعيتها همه در ميتوانيد
بگيريد درسعبرت شكستها از *
به توجه وبا بازدارندهميدانيم و ناخواسته عامل را زندگي مبارزات اغلب ما
هر.كرد مثبتتلقي تجربه ميتوان را آموخت ، مبارزه ميتوان ابتدا از كه درسهايي
چه موقعيت اين بپرسيداز خود از.بدانيد حرفهاي و فردي رشد براي فرصتي مبارزهرا
شوم؟ بهتري انسان ميكند كمك من به چگونه مبارزه اين ميآموزم؟ درسي
كنيد تهيه را مثبت نكات ليست *
تحت كه ناراحتيد ميكنيد كار اگر.است بيكاري و بيپولي نگرانيتان بيكاريد ، اگر
سوي به كهذهنتان ميشود باعث بسياري مسائل.نداريد خود براي فرصتي هرگز و فشاريد
.شود داده سوق منفي افكار
منفي افكار كه ديگر بارميشود ما ناراحتي باعث و است زياد بسيار مشكلات متاسفانه
زندگي در كه خوبي و مثبت موارد تمام ليست برداريد ، قلم و كاغذ يك كرد ، خطور ذهنتان به
.كنيد يادداشت را داريد
.بپرسيد باارزش و مثبت پرسشهاي خود از *
بهطور.كنيد دريافت را پاسختان تا كنيد مطرح را سوالي.شماست به خدمت آماده ذهنتان
به ذهنتان ميشود باعث و ميكند تاكيد گذشته ميشود ، به آغاز"چرا" با كه سوالاتي كلي
ذهن خلاقيت باعث ميشود ، آغاز"چگونه" با كه سوالاتي كه حالي در.باشد توضيح دنبال
چرا":بپرسيد كه اين جاي به ميشويد روبهرو مشكلي با كه ديگر بار مثال براي.ميشود
شوم روبهرو مشكلي چنين با كه ديگر دفعه" بپرسيد "ميدهد؟ رخ من اتفاقاتبراي اين
"برسم؟ بهتري نتيجه به ميتوانم چگونه
توجه مثبت نكات به موقعيتها همه در كه است آن زندگي از رضايت و بودن شاد راه بهترين
خوبي از تلفيقي زندگي.برگزينيد را خوشبيني پس.است انتخاب يك مثبت نكات بر تاكيد.كنيد
توجه دارد وجود اطرافمان در كه مثبتي نكات به وقتي.است منفي و مثبت نكات و بدي و
گل جستوجوي در.داشت نخواهيم بهتري احساس صورت اين غير در.داريم بهتري احساس ميكنيم ،
.خار رزباشيدنه
جاي به ولي كردهايد ، دريافت خواستگارتان و دوست از قرمز رز گل دسته يك كنيد تصور
."دارد خار فرستادي برايم كه گلهايي همه جالب ، چه":ميگوييد و ميكنيد تلفن او به تشكر
برايتان را آن كه كسي سخاوتمندي و قرمز رزهاي زيبايي از شما نيست؟ مسخره رفتار اين
رز گلهاي يا ميكنيم توجه خارها به بيشتر زندگي در ما نميبريد؟آيا لذت فرستاده
قرمز؟
مقصد به سالم كه باشيم شكرگزار آنكه جاي به ميرسد ، مقصد به دير هواپيما كه وقتي
.رسيديم دير ميكنيمچرا رسيدهايم ، شكايت
ناديده را زيبا مبلمان و راحت خانه ميكنيم ، شكايت خانه كارهاي انجام از وقتي
.ميگيريم
مثبتي نكته چه":بپرسيد ساده سوال يك خود از و كنيد تجربه رز گلهاي مانند را زندگي
"دارد؟ وجود موقعيت اين در
.ميكند لذتبخشتر و زيباتر را رزها ولي نميبرد بين از را خارها موقعيت اين
اينترنت:از برگرفته
الهاممودب:مترجم
انتشار حوزه به نبايد مطبوعات توزيع
شود محدود آنها
:گفت اسلامي شوراي مجلس در شيراز نماينده و فرهنگي كميسيون عضو:اجتماعي گروه
وبخشي كند محدود را آنها توزيع نبايد مطبوعات روزنامههاو انتشار حوزه محدودبودن
.سازد محروم آن به دسترسي از را مردم از
جزء اساس بر:افزود شيراز در ايرنا با گفتوگو در چهارشنبه روز نژاد سازگار جليل
انتشار حوزه اينكه لحاظ مطبوعاتبه برخي مطبوعات ، قانون ماده9 "ب" بند دوم
.ندارند انتشار حوزه از خارج گستره در توزيع اجازه دارند ، محدود
اصلاحيهقانون ماده9 "ب" بند از دوم جزء از افراد برخي:داشت اظهار وي
توزيع كهگستره برداشتميكنند اينطور كرد تصويب پنجمآنرا مجلس كه مطبوعات
همان به بايد حقوقيهستند ، و شخصيتهايحقيقي آنها امتياز صاحب كه روزنامههائي
.شود محدود انتشار حوزه
ازروزنامهها بعضي رو اين از:كرد اضافه اسلامي شوراي مجلس در شيراز نماينده
محدود انتشار حقوقيحوزه نظر از كه هستند منتسب مراكزي به كه قدس و همشهري مثل
در آن توزيع از قانونمطبوعات ، ماده اين از استنباط با قاضيميتواند دارند ،
.كند جلوگيري كشور سراسر
بسياري براي مطبوعاتميتواند قانون از برداشت اين اينكه بيان با وي
نشريهاي كه گفت اساسينميتوان قانون نظر از:افزود شود ساز مشكل ازمطبوعات
.باشند محروم آن خواندن از شهروندان از عده يك انتشارميگيرد مجوز كه
منتشرمي كتابي وقتي كه آنميماند مثل اين:ساخت نشان خاطر نژاد سازگار
كشور درهمه مردمميتوانند همه و شود منتشر شهر كدام در كتاب اين نيست مهم شود
.نمايند استفاده آن از
و نيست انتشار حوزه به وابسته توزيع حوزه بنابراين:كرد اضافه وي
.كند معين روزنامهاي براي را توزيع حوزه حوزهانتشارنميتواند
حذفاين طرح دارد تصميم مجلس:افزود اسلامي شوراي مجلس فرهنگي كميسيون عضو
.كند اصلاح و بررسي را دارد اجرائي مشكلات مطبوعات براي كه جزء
سراسر بايددر انتشارميگيرد مجوز روزنامهايكه:ساخت نشان خاطر نژاد سازگار
.نمايند استفاده آن از بتوانند شهروندان همه و شود توزيع كشور
حوزهانتشار روزنامهايكه مطالعه از شهروندان از بخشي شدن محروم:افزود وي
خريد از را شهروندان از جمعي ونميتوان ندارد قانوني وجاهت است محدود آن
.كرد منع است ، مجاز آن انتشار قانونا كه نشريهاي
دارد كشوروجود در نشريه هزار دو از بيش اينكه بيان با مجلس در شيراز نماينده
و دانشگاهي نشريات مانند نشريات اين:افزود است ، محدود آنها انتشار حوزه كه
را آنها توزيع حوزه قانونميتوان از بند اين وجود صورت در كه هستند حوزوي
.كرد محدود
شد منتشر درمان و دارو
.شد منتشر درمان و دارو پژوهشي علمي ، ماهنامه شماره نوزدهمين
چهارم برنامه قانون تدوين روند در بنيادين بازنگري ضرورت:چون مطالبي شماره اين در
تا تدوين از استراتژيك برنامه وزارتخانه ، يك براي استاندارد استرتژيك برنامه يك توسعه ،
چاپ به..و انجمنها در حرفهاي اخلاق فروع و اصول وزارتخانه ، مديريت ارتقاء اجرا ،
.است رسيده
نوعي آينده موسسه عليه كيفرخواست :مزروعي
بود واقعيت از گريز
نگاه ايرنا با گفتوگو در ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس:اجتماعي گروه
مسايل:كرد تصريح و دانست توطئه تئوري بر مبتني نگاه را كيفرخواست بر حاكم
.بود واقعيت از گريز نوعي كيفرخواست در شده مطرح
در سهشنبه روز آينده ، پژوهشي موسسه مديران اتهامات به رسيدگي جلسه نخستين
.شد برگزار علني صورت به و مرتضوي قاضي رياست به عموميتهران دادگاه شعبه 1410
اول رديف متهم عنوان به آينده موسسه مديرعامل قاضيان حسينعلي جلسه ، اين در
متهمان عنوان به موسسه ، مديره هيات اعضاي تبار علوي عليرضا و عبدي عباس و
ما ، كشور در اينكه از بايد:گفت مزروعي.داشتند حضور دادگاه در سوم و دوم رديف
ابراز دارد ، وجود تحقيقاتي و پژوهشي موسسات به نسبت توطئهنگرانهاي نگاه چنين
.كرد تاسف
اين كه كساني متحيرم ، من:اسلاميافزود شوراي مجلس در اصفهان مردم نماينده
و پيچيده جهان در ميخواهند ديدگاه كدام اساس بر كردهاند ، ارايه را كيفرخواست
و تماس هرگونه باشد قرار اگر:كرد تصريح وي.كنند اداره را كشور كنوني ، گسترده
عنوان به كشور داخل علميدر و تحقيقاتي كار يا و خارجي موسسات با مذاكره
.كرد اداره را كشور نميشود ديگر شود ، تلقي اطلاعات فروش و جمعآوري
براي حكومتها دنيا ، در امروزه:اسلاميگفت ايران مشاركت جبهه مركزي شوراي عضو
ميكنند استفاده نظرسنجي شيوه از دهند ، سامان مردم با را خود روابط بتوانند اينكه
.باشند داشته درستي برنامهريزي بتوانند جامعه واقعيتهاي شناخت با تا
ميتواند نظرسنجيها توطئهانگاري و واقعيتها نفي با ميكند فكر ايران در جرياني
.كند حل را جامعه مشكلات
صورت نفي با ولي نباشد برخي ميل با مطابق نظرسنجيها است ممكن:گفت مزروعي
حلش راه دنبال به و شناخت را آن بايد بلكه كرد ، حل را مسئله نميتوان مسئله
.بود
اقامتگاه به امينآباد كاروانسراي
ميشود تبديل گردشگران
احيا ، طرح) پرديسان طرح راستاي در اول ، عباس شاه دوره به متعلق امينآباد كاروانسراي
.ميشود تبديل گردشگران براي اقامتي مكاني به (تاريخي بناهاي كاربري تغيير و مرمت
مترمربعزير داراي 2100 دارد قرار شيراز - اصفهان جاده در كه كاروانسرا اين
ايواني چهار و هشتگوش صورت به كه است ، فوقاني طبقه در مربع متر و 210 همكف طبقه در بنا
اين اجرايي عملياتاست آجر و سنگ از تلفيقي آن در رفته بكار مصالح و شده احداث
سال 1381 پايان تا دارد قرار بازسازي و احيا مرمت ، دست در سال 1378 از كه كاروانسرا
.مييابد پايان
پرديسان ، طرح كارشناسان گفته به كشور فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
،(مستقل سوئيتهاي و اتاق) اقامتي ،(چايخانه و رستوران) پذيرايي بخشهاي داراي بنا اين
.است جلسات و نشستها براي محلي و عمومي خدمات و پذيرش سوغات ، و دستي صنايع فروش
توسعه عمده معضل مرد و زن ميان نابرابري
است
اعلام خود سالانه گزارش در سهشنبه روز ملل سازمان جمعيت صندوق:اجتماعي گروه
تاكنون دهه1980 از جنسيتي تساوي زمينه در كه زيادي كارهاي باوجود:كرد
مردان با مقايسه در بيشتري زنان حال اين با است ، عملآمده به جهان دركشورهاي
.است شده گستردهتر گذشته دهه طي شكاف اين و كنند زندگيمي فقر در هنوز
را امكاناتتوسعه و فقر مردم ، " عنوان با خود گزارش در ملل سازمان جمعيت صندوق
نابرابري تداوم با زنان و مردان ميان اختلاف:كرد تاكيد "كنيم كارساز فقرا براي
دسترسي شامل نابرابريها اين.شدهاست تشديد زندگي گوناگون عرصههاي در جنسيتي
و اجتماعي مشاركت نيز و درآمد منابع ، اشتغال ، قانوني ، و اجتماعي نهادهاي به
.است سياسي
به ميتواند و افزوده زنان فقر به نابرابري اين:دادهاست هشدار گزارش اين
.شود آنانمنجر جوامع و خانوادهها براي بلكه زنان خود براي فقط نه جدي تبعاتي
بايد يار ابروي در عيد هلال رمضان ،
(21) ...ديد
زم محمدعلي
معني مخلوقات با نسبت در و گرفته هستي سبحان ، خالق به تعلقش بواسطه "زمان" يكسو از
تشخيص گرمي ، وجود بدون سردي درك و آنهاست اضداد به اشياء معرفت ديگر سوي از.مييابد
.است ناممكن بيزماني درك بدون زمان فهم و پستي شناخت بدون بلندي
خير يعني احديت ذات انگاره است بيزماني كه ضدش و است شر و خير ظرف زمان فوق مقدمه با
.است مطلق
و ميريزد بهم را زمان عادي حركت و انسان طبيعي تناسب گاه بشر فهم جهت يكتا پروردگار
:است فرموده قدر شب معرفي در حضرتش ميكند ، سرعت به متصف مظروفش واسطه به را زمان ظرف
و ميشوند نازل امور فتق رتقو براي پروردگار امر به روح و ملائكه آن در كه است شبي آن
قطعه اين در سنگين امانت نزول.است بهتر ماه هزار از - شب يك - زمان از كوتاه بخش اين
.ميشود بشريت روان و روح بر قطعه اين تاثيرات گسترده انعكاس و بلندي و تعظيم باعث زمان
:بگوييم بايد كنيم تعريف مظروف به ظرف معرفي الهي شيوه همين با را رمضان بخواهيم اگر
اسماء از رمضان.است شك و شبهه لباس از خير آوردن بيرون و شر سوختن و سوزاندن ماه رمضان
نهان الهي جلال و جمال مايه خمير آن در كه اسمياست ابدي و ذاتي اسم اين و است خداوند
خير بر عارض پوستههاي جمالياش روي با و ميسوزاند را شر جلالياش روي با.است عيان و
و ميگيرند قرار هم كامل مصاف در دو اين و ميسازد عيان نهان از را آن و ميسوزاند را
.ميشود جدا يكديگر از "الشيطان اهل" و "الرحمان اهل" صفوف واسطه اين به
كه جا آن ازاست مطلق خير تجلي براي شر سوزاندن براي بشر فرصت و وسيله بهترين رمضان
كفاف مجاهده و تلاش عمر يك هم ، گاه و نيست ماه دو و ماه يك كار مطلق خير به دستيابي
براي رمضان در را زمان ابر پرواز ظرف مطلق قادر نميدهد ، را بلندي افق چنين به رسيدن
را است ماه و 4 سال اندازه 83 به كه آن شب يك در توفيق كسب فرصت و كرده مهيا بندگان
به انسان آن در كه است درازي عمر بمثابه رمضان شب يك فقط ترتيب اين به.است بخشيده وسعت
.كند طي را ساله صد ره شبه يك تا يافته را فرصت اين و شده دعوت مطلق خير سوي به پرواز
آينده سال رمضان بتوانيم كه ماند باقي اميد اين تنها و رسيد پايان به هم امسال رمضان
به را ديگران و خود تا بود مسلسلي تلاش آوردم رمضانيه مقالات در آنچه.كنيم درك را
.كنم جلب و دعوت يافته برتري ماهها ديگر بر بواسطهاش و است لبريز رمضان ظرف در كه پيامي
اشاره آن به ماه اين معارف در فراوان بطور كه است مطلق خير همان رمضان ، پيام من نظر از
آنجا در و هست خدا باشد خير كجا هر.است شيطان شر ، كه آنچنان خداست هم خير ، .است شده
بطور.ميزند موج پايايي و پويايي روشنايي ، توانايي ، تلولو ، دانايي ، درخشش ، علم ، نور ،
و فرد.دارد سلطه هلاك و جمود ناتواني ، ناداني ، جهل ، باشد شيطان و شر كه كجا هر متقابل
خير صاحب جامعه و فرد كه آن حال است عبث با درگير و مفرط ياس دچار شر گرفتار جامعه
شكل دو در خير رفتار و خير گفتار خير ، انديشه خير ، نيت.است وارستگي و اميد از سرشار
خيرات ضامن خود خيرخواه ، خداوند و ميبرند كمال سوي به را جامعه و فرد خود جمعي و فردي
علت است..و خيربيني و خيرگويي و خيرپيمايي در تسريع و پرواز زمانه رمضان و است خيران
.است "بدخيم شر" سلولهاي ضعف و شيطان سستي الهي فضل و لطف از صرفنظر هم آن
معصوم از.است انسان آخرت ياور دنيايي ، باور اين و است انسان دنياي باوري خوش سبب خير
رسيده - باوري خوش - "بله مقام" به كه هستند كساني بهشت اهل اكثريت كه است شده نقل
"بله مقام" درك فاقد شر لذا است غافل شر از و خير متوجه كه است كسي مقام "بله"باشند
.ميشود شيطان شده فراموش بله آدم و شمرده كماهميت را او و شده
قدر شب دانستن و يافتن آرزومند فراوان جديت با ايمان اهل برخي سال هر چون نيز امسال
چه كنند آشكار شيعيان بر را مكتوم سر اين (عج)حجت حضرت اگر ميانديشم خود با.بودند
نيكويي با را رمضان شب هر كه است كسي واقعي مومن داشت؟ خواهد راستين شيعه حال به تفاوتي
هم ويژه شب آن نشود درك تماما اگر كه است ماهي رمضان بداند و كند طي و درك حقجويي و
خود توان حد در تا بودند خود رفتار و اعمال مراقب جديت با نيز ديگر برخي.شد نخواهد درك
استقامت با كه آنان حال به خوشا ميانديشم خود با بازشوند بهرهمند ماه اين فضيلت از
و فروزان سال همه در خويش وجود در را رمضان شعله و رمضاني را خود سال تمام خير ، مسير بر
مذبذب روال به رمضان اتمام با و پيموده را راه اين جز كه آنانميدارند نگه سوزنده
رمضان ، روح به بيتوجهي با بدانند بايد گردند باز خويش شر به متمايل و شر و خير ميان
رمضان.ميگردد شيطاني عيش بساط افطار سفره و ميشود سوزانده آن ظاهر بوسيله رمضان باطن
خواهد شرخواهان نظر مطمح و آسيبها و گزندها گرفتار همچنان ما جامعه و رسيد پايان به
تفرقه و بيخردي و جهل و فحشاء و فساد و تنگدستي و فقر گوناگون لباسهاي در شيطان.ماند
.ميزند هلاك تبر پياپي ما جامعه پيكر بر و گرفته هدف را ما قبله اقاليم روز هر اختلاف و
امت مصلحت كه مديريتي شيوههاي و نابجا قضاوتهاي خطا ، حركتهاي با بعضا نيز ما خود
ياري را او سهوا يا عمدا است مردم ميان در فتنه و اختلاف سبب و نيست آشكار آن در اسلامي
.ميكنيم
را رمضان و ببينند را ماه هلال تا رفت خواهند بامها بر بسياري امشب:كه اين آخر كلام
از كه ببنديم عهد يكتا خداي با ساعات آخرين اين در بياييد ميگويم منببرند پايان به
دست كنيم چنين اگر.بمانيم رمضاني عمر ايام و كنيم آغاز را رمضان هميشه براي فطر عيد
به حركت و مشكلات حل در را خود دست و بسته دينيمان نظام عليه هجمه ادامه در را شياطين
چنين عيد هلال.گذاشتهايم باز فرهنگي اقتدار و اجتماعي اعتلاي اقتصادي ، پيشرفت سوي
.ديد خواهيم همواره ايمان و عزت بام بر سرمده يار ابروي در البته صد هم را رمضاني
|