است همين مسئله
كس هيچ سرزمين
كوبريك سينمايي اوديسه
هنر حاشيه
است همين مسئله
"بهشت از دور" فيلم به نگاهي
داگلاس عوامل خود همنسلان هينزمثلبعضي تاد
به محترمانه و صادقانه گونهاي رابه سيركي
است گرفته كار |
|
رزنبام جاناتان
اشراقي فرناز:ترجمه
كه ملودرامي از تجديدنظرطلبانهاي اقتباسي اثر) "هينز تاد" تازه فيلم "بهشت از دور"
- جهات بعضي از شايد و - راحت خيلي (ساخت يونيورسال كمپاني براي سال 1950 در سيرك داگلاس
و داد اختصاص خود به را تورنتو فيلم جشنواره در منتقدين محبوب فيلم جايگاه حق به
كشتي" قبيل از اخير هنري برق و پرزرق فيلمهاي از كمتر شاهكار يك عنوان به آنكه بهرغم
از كمتر تكنيكي دستاوردهاي نظر از حال عين آمده ، در چشم به "سوخوروف الكساندر" اثر"روسي
وجود به تورنتو جشنواره در كه همهمهاي وجود با "بهشت از دور".نيست تحسينبرانگيز آنها
اگرچه).نيابد دست عالي اثر يك موفقيتهاي به هنري سينماهاي در - حتي - است ممكن آورد ،
(.است بوده موفقيتآميز بسيار مارك لند در آن نمايش اول هفته شنيدهام
و بروك نورث در Talk Cinema بخش در) داشتهام فيلم تماشاگران با كه بحثهايي در
:ميكند تقسيم مختلف دسته دو به را آنها چگونه فيلم كه ديدم روشني به (پايپرزآلي
.ميكنند برخورد احساساتي و سودايي آن مخالفان از بيشتر بسيار فيلم آتشه دو طرفداران
ميگيرند جاي تقسيمبندي در كه افرادي بيشتر اما هستند جوانان فيلم هواخواهان از بعضي
دهه 50 كه هستند مسن قدر آن ميپذيرند را فيلم كه آنهايي اغلب.ندارند خاصي سني تابعيت
را "باد بر نوشته" ،"بخواهد خدا آنچه هر" قبيل از سيرك فيلمهاي و بياورند خاطر به را
مييافت گسترش ثابت ، مرزهاي از فراتر كه روشنگر سينمايي فرهنگ يك از اگر.باشند ديده
مثل چندگانهاي سالنهاي و("مگااستور ويرجين" و "ريكوردز تاور" مثل) بوديم برخوردار
ديگر بار يك را "بخواهد خدا آنچه هر" كه داشت وجود امكان اين داشتيم اختيار در لندمارك
"بهشت از دور" كه خاطر اين به تنها نه.كنيم تماشا "بهشت از دور" نمايش با همزمان
راههاي از آنها دوي هر كه جهت اين به بلكه است سيرك فيلم از تازهاي و خلاق برداشت
(وايمن جين) حومهنشيني مرفه بيوهزن درباره "سيرك فيلم".ميكنند تكميل را يكديگر مختلف
او بين كه عشقي خاطر به را اطرافش اجتماع و فرزندان مخالفت و سرزنش ميشود موفق كه است
زن درباره "بهشت از دور" و بگيرد ناديده بود شده ايجاد (هاوسن راك) جوانش باغبان و
اجتماع سرزنش با مخالفت در و كرده ازدواج پنهاني تمايلات با مردي با كه است حومهنشيني
.ميماند ناموفق سياهپوستش باغبان و او بين عشق به نسبت
به را "سيركي" عوامل خود همنسلان بعضي با همراه شده ، متولد سال 1961 در كه "هينز تاد"
.است گرفته كار به محترمانه و صادقانه گونهاي به تمسخر و استهزا جاي
احتمالا" كه ميكند اظهار هنري آثار نمايشگاه در (هايزبرت دنيس) باغبان كه صحنهاي
و استهزا از حسي هيچ ،"ميرسد پايان به مذهبي هنر كه ميشود شروع جايي از انتزاعي هنر
آنچه هر بيوهزن به حومهنشين روشنفكر وقتي كه حالي در) نميشود ايجاد بيننده در تمسخر
زيسته را آن اما است ، نخوانده را "تارو" اثر "والدن" او باغبان" كه ميگويد بخواهد خدا
و صحيح بينش و ادراك سمت به را ما "هينز". ميشود ايجاد بيننده در استهزاءآميز حسي "است
.ميكند دعوت آن شمردن محترم
كامل انسان سمبل نوعي به ميكند ، بازي هنري نمايشگاه در كه سكانسي با او فيلم باغبان
"ميآيد شام براي كسي چه بزن حدس" در "پواتيه سيدني" از گذشته در كه جديت همان با را
.ميدهد ارائه بوديم ، ديده (1967)
آن در "هينز" پارسايي كه كنم اعتراف بايد چه اگر.است جسورانه فيلمي "بهشت از دور"
و مستلزم باشد ، وفادار ميشود ناميده تاريخي حقايق آنچه به ميخواهد كه قسمتهايي
.است ويژهاي پستمدرنيستي ترفندهاي دربرگيرنده
كند ، صحبت آمريكا پنجاه دهه اجتماعي زندانهاي از ميخواهد وقتي "هينز" ديگر بيان به
كه جايي تا ميرسد نظر به واقعي كمتر ميشود جزئيات وارد وقتي اما است دقيق بسيار
و) ميبرد كار به دوران آن معرفي و شناخت براي شاخصهايي عنوان به را "سيرك" فيلمهاي
رفتار و زندگي شيوه عنوان به را شاخصهايش و كرده اعتماد او به تماشاگران از بسياري
(.ميپذيرند دوره آن مردم
فوقالعاده داخلي محيط خانهها ، جلوي وسيع چمنهاي نشيمن ، اتاقهاي هماهنگ ، لباسهاي
بهطور و ماندني ياد به همه و همه بيروني ، محوطههاي شده اغراق نورهاي و زيبا
فراموش و كرده منحرف واقعيت از راحتي به را ما ذهن كه جايي تا هستند هماهنگ تاثيرگذاري
.نميكردهاند زندگي خانههايي چنين در هرگز واقعي مردم سينما ، ستارههاي جز كه ميكنيم
استوديو در "سيرك" كه منظوري همان به رسيدن براي نيوجرسي بيروني محيطهاي از استفاده)
.(است "هينز" كار در توجه قابل تكنيكي دستاوردهاي از بود ، يافته دست آن بر
هر يا و كشور طبقه ، هر هر مردم مورد در دانستههايتان افزودن براي هستيد مجاز البته شما
دهه مرفه حومهنشينان تصاوير و شويد متوسل آنها اغراقآميز پندارهاي مطالعه به دورهاي
كاملا نيز (است كرده بازسازيشان هينز و كشيده تصوير به را آنها سيرك كه) آمريكا پنجاه
تلويحي مفاهيم كشيدن تصوير به و ثبت در ويژه به "هينز".هستند شدن مطرح گونه اين مستعد
عادت آنها ديدن به ما همه كه مجلات برق و پرزرق و ايدهآل تصاوير پس در شده پنهان
سلطه سالهاي طي خفقان و فشار ايجاد براي اساسي ابزاري) دارد خاصي مهارت كردهايم ،
نماهاي با را فيلمهايش از بسياري سيرك كه دلايلي از يكي شايد.("ايزنهاور" خودخواهانه
از حسي القاي ميرسانيد ، پايان به و كرده شروع درختان برگ و شاخ و ساختمانها از فوقاني
.شود گرفته كار به توهمزا گونهاي به ميتواند كه باشد پنهاني مذهبي خوف
پنجاه ، دهه حومهنشين نواحي و "كانيتكت" ،"هارتفورد" به كشيدن سرك از پيش "بهشت از دور"
به فيلم اندازه به درست دارد تمايل كه تصويري) شده شروع پاييزي برگهاي و شاخ نمايش با
ميان در كشيدن سرك با اجتنابناپذيري بهطور بعد دقيقه هفت و صد و (باشد نزديك بهشت
.ميرسد پايان به بهاري شكوفههاي اولين
اين يادآور حال عين در دوربين بالاي زواياي با برق و پرزرق و زيبا عاميانه تصاوير اين
از يكي (گرفتن قرار سنجش مورد آن ، از مهمتر و) شدن ديده به نياز و ضرورت كه هستند نكته
طرف از شما رفتار و ظاهر حقيقت در.است اينچنيني جلالي و شكوه نمايش اصلي وجوه
نقشهاي روي همهچيز است قرار گويي كه ميگيرد قرار ملاحظه مورد دقت با چنان همسايهتان
.هستند مشاهده قابل قانونشكنيهاي و تخطيها واقعي خطر تنها شرايط اين در و شود ثبت
امكان و "نژادي ميان" عشق اولي:ميشود مطرح اصلي تخطي نوع دو "بهشت از دور" در
با كه خانهداري زن و مادر ،(مور جولين) "ويتاكر كتي" نمايش با) جنسي رابطه برقراري
نمايش با) رابطه دومي و (ميكند پيدا نزديكي روابط "ديگان ريموند" سياهپوستش باغبان
كردن پنهان براي تلاش در جدي ، درگيريهاي يكسري طي كه "كتي همسر" (كوايد دنيس) "فرانك"
(.است قضيه اين انكار و
شده تقويت "سيرك" با رقابت در "فاسبيندر" توسط كه) آكادميك صنعت بعد ، به هفتاد دهه از
عنوان به "بارتز رولند" همراه هم "هينز" شك بدون و نباشد ايدهآلسازي چنين برپايه (بود
در را آرزومندانهاي انديشههاي چنين ،"براون" دانشگاه فارغالتحصيل دانشجويان از يكي
.ميپروراند سر
تماشاگران تحسين جز چيزي هر "هينز" قبلي اثر ،(1995) "ايمن" تحسينآميز چندان نه فيلم
نقش در "مور جولين" ،"بهشت از دور" مثل هم فيلم آن در كه است جالب و داشت دنبال به را
زن نقش در او بار اين اما.باشد موفق تماشاگرانش جذب در آنكه بدون بود ، شده ظاهر اصلي
راهحلي كه عجايبي و پيچيدگيها در را ما كاليفرنيا جنوب از پريشانحالي و رنجديده
شخصيت درباره انديشيدن دستكم يا و همدردي حس و ميكند رها نميشود ، ارائه آنها براي
.ميكند ايجاد بيننده در را شده سرزنش و نااميد "كتي"
كه چندگانهاي ديدگاههاي به مرا ذهن دروغ و حقيقت بين ارتباط درباره ترديدهايي وجود
ديدن بار هر از بعد ترتيب اين به و كرد جلب ميدهد ارائه تماشاگرانش به "بهشت از دور"
كارش اوليه ابزار با "هينز" كه ارتباطي هستم مطمئن حالا و.آمد خوشم آن از بيشتر فيلم
داده انجام "سيرك" آنچه به نسبت سياسي اعتبار و احساسات نظر از حداقل ميكند ، برقرار
.است معتبرتر بسيار بود ،
كس هيچ سرزمين
كارگردان روايت به "بهشت از دور"
هينز تاد
گفته به و "سيرك داگلاس" از "بهشت از دور" ساخت هنگام كه تاثيري مورد در "هينز تاد"
اينها دوي هر كه است اين واقعيت:ميگويد است گرفته "فاسبيندر" كار فيلم يك از برخي
ساخت هنگام.دارد شكلديگري قضيه فاسبيندر مورد در ولي هستند من علاقه مورد فيلمسازان
دادم انجام من كه كاري نهايت در و نداشتم نظر در را او فيلم وجه هيچ به "بهشت از دور"
كمتري بسيار خيالپردازيهاي من فيلم دراست متفاوت داده انجام او آنچه با كلي به
نكردهام سعي هم اصلا و نساختهام امروزي ملودرام يك هيچوجه به من.ميشود ديده
انجام آلمان ، جامعه مورد در حداقل يا اغلب فاسبيندر ، كه كاري) دهم ارائه مدرن اقتباسي
بودم ، پرانرژي "سيرك" يا "فاسبيندر" اندازه به اگر كه ميكردم فكر خودم با حتي (.ميدهد
اما.ساختند فيلم معاصرشان جامعه مورد در آنها حال هر به.ميكردم را كار همان هم من
فيلمبرداري.داشت وسوسهكننده جنبهاي من براي تاريخي لحظات آن ثبت كه است اين واقعيت
و "دين جيمز"بود شكوه با واقعا دوربين ، خاص حركات و خاص نورپردازي با صحنهها ، آن
با آميخته هيجاني تخليه و روحي پالايش انسانها ، ذات به پرداختن با "براندو مارلون"
سالها به مربوط جريان اين و شد جلوهگر مردانه مسائل حوش و حول در روانشناسي ظرافتهاي
و آرام شخصيتهاي ميدهم ترجيح شخصا منبود سينما در زنانه مضامين شدن مطرح از پيش
قاطع اراده با كه آنهايي تا بكشم تصوير به هستند زيرفشار بيشتر كه را بيسروصدايي
يادآوري مخاطبم به نوعي به آنها دادن نشان با ميكنم فكر.ميگيرند شجاعانه تصميمات
اگر شما و دارد وجود تصميمگيريها گونه اين ظرفيت آدمي هر وجود در كه ميكنم
انتخاب ديگر اين نميبينيد ، خودتان در قدرتي چنين اگر و كنيد عمل شجاعانه نميخواهيد
كرده زيادي تغييرات پنجاه دهه به نسبت امروز اجتماع و زندگي شرايط حال عين در.شماست شخص
.است
و جاهطلبانه كاملا سالها آن در ميرسد نظر به عادي حدي تا ما براي امروز چه آن
تصميمات و مسائل مورد در كه را كتابي ما همه ديگر حالا.ميشد محسوب بلندپروازانه
در كه را زني حس ميتوانيم و ؟"خانواده يا كار":خواندهايم شده ، نوشته زنان متناقض
:ميگويد خود با ناگهان كه كنيم درك است شده موفق حرفهاش در آنكه از بعد چهلسالگي
".باشم داشته هم خانوادهاي ميخواهم من.ببينم كن صبر خوب ، "
به مربوط فيلمي اگر مثلا.ميشود داده كمي اهميت رنگ به فيلمها بسياري در روزها اين
فيلم يك با اگر و ميدهند ارائه شما به را طلايي رنگهاي مدت تمام باشد گذشته زمان
از فيلمهايي در وليميكنند پر را فيلم تمام سرد ، رنگهاي باشيم روبهرو دلهرهآور
و دارد وجود سرد و گرم رنگهاي كارگيري به در متقابلي رابطه كرديم كار ما چه آن قبيل
حسي و صحنه هر هواي و حال به وابسته كاملا خاص رنگ يك بردن كار به مورد در تصميمگيري
.كنيد القا تماشاگرتان به ميخواهيد كه است
و كلامها تكيه.است دهه 50 سالهاي خاص كاملا گرفتيم كار به فيلم در كه زباني
و داستاني وجوه تمام بلكه ديالوگها تنها نه.كردم انتخاب دقت با را عاميانه صحبتهاي
كار كلي بافت و حركات موقعيتها ، همهدادم تطبيق سالها آن با را فيلم بصري زبان حتي
توجه آن به بيشتر كه نكتهاي و كرديم هماهنگ دهه 50 شرايط با داشت امكان كه تاجايي را
انجام دادن ، ارائه تازه برداشتي و كردن امروزي جهت در تلاشي هيچگونه كه بود اين داشتيم
و تماشاگر انتظارات ساختن برآورده در را ظريف خيلي مسايل حالتاثير عين در و ندهيم
.بسنجيم آنها كردن برقرار ارتباط چگونگي
و ملزمسازي محدوديت ، سختگيري ، شايد كه بگويم بايد هنرپيشهها از گرفتن بازي مورد در
چارچوبهاي داشتم ، كه منظوري به رسيدن براي حال هر به.بود ما كار اصلي محور موشكافي
خطا احتمال ميكردم ، عمل اين از غير اگرميكردم رعايت جدي كاملا طور به را ، خاصي
به و ميكرديم كار علاقه و عشق با بايد ما همه.نبود ديگري چاره ميدانيد.بود بسيار
سيستم اين با سريع خيلي من بازيگران البته و ميبوديم فيلم زبان ظرافتهاي متوجه دقت
فيلمهاي هم بار يك و كرديم صحبت هم با بار يكپذيرفتند را نقشها آنها.شدند هماهنگ
زبان به كه بود اين ميدادند انجام بايد آنها كه كاري ديديم ، اتفاق به را نظر مورد
.باشد واقعي و طبيعي صحبتكردنشان و حركاتشان تا كنند رها را خودشان و بشناسند را فيلم
پيش كه روانشناسانهاي تاكيدهاي.داشت قرار سطح در عجيبي طور به چيز همه ديگر بيان به
طوري ميرسيد ، نظر به سطحي و ساده خيلي بايد چيز همه و نداشتند وجود ديگر داشتم اين از
جور يك ميخواستيم آنها از كه كاري.ساخت رو روبه ترس با را بازيگرانم از بسياري كه
راحتي به ميكنم فكر و برسند نظر به طبيعي آنها ميشد باعث كه چيزي.بود معصومانه بازي
ميرسد نظر به ميشود ساخته فيلمي وقتي معمولا.كرد احساس را كار اين دشواري نميتوان
"بهشت از دور" مورد در اما گرفتهاند قرار تماشاگران به نسبت برتر موضعي در آن سازندگان
ميخواستم "او" از كه چيزي.نميشد ديده گروه در حسي چنين وجه هيچ به فيلم ساخت هنگام
او بگويند كه نيست مهم اصلا و نيستيم سيرك رو دنباله وجه هيچ به ما:بود اين
انجام را خودمان كار ما ولي.بودند پيشرو آنها خب ، بسيار.كرد عمل ما از جسورانهتر
.ميدهيم
كوبريك سينمايي اوديسه
ليهيل
دولتشاهي صنم:ترجمه
مورد در بريتانيا فيلم موسسه مدرن كلاسيك كتابهاي سري از كتابهايي نويسنده ليهيل
نئون سناريو ، اسكوپ ، سينما با او.است ساترن تني زندگي و هنر و بزرگ مرد يك رايدر ، ايزي
.است كرده همكاري نيز ديگر انتشاراتي چند و
اگر حتي آينده ، به گذر براي مجالي است ، يگانه و عجيب شاهكار يك" كوبريك اوديسه 2001
".گيرد صورت فضا در مايل ميليونها و سال ميليونها طول در آن جريان
جذابيتي و طنين توصيف ديالوگها تا هستند تصويرها پايه بر بيشتر كه چيون جملات اين
علمي فيلمهاي به نسبت معمولا كه بينندگاني دارد ، خود بينندگان براي فيلم اين كه هستند
خاطر به اين و ميدهد گسترش را خود ژانر محدود قلمرو اوديسه 2001.هستند بيتفاوت تخيلي
و زيبايي منطق ، و زبان محدوديتهاي بشري ، خشونت بيزماني _ است كوبريك تمايلات قلمرو
طريق از تمايلات اين كشيدن تصوير به در كارگردان نادر توانايي و _ وسواس و نبوغ ديوانگي
.ايهامآور تاحدودي و متراكم تصاوير
نوشته هوشمندانه و خلاقانه بسيار تاتي ژاك و لينچ ديويد مورد در كه فرانسوي منتقد چيون
فراهم خواننده ذهن براي خوبي تمثيلآميز خوراك خود كه صفحهاي كتاب 194 طول در است
كارهاي با مرتبط جنبههاي شفافي و واضح كاملا صورت به كتاب اوليه بخشهاي در.ميآورد
متن در فيلمها اين توليد كه جريانهايي همراه به را (اوديسه 2001 از بعد و قبل) كوبريك
علمي فيلمهاي پايين سطح و دهه 60 فرهنگي تضادهاي سرد ، جنگ قبيل از) گرفته شكل آنها
كه آوريم يادم به ميكند كمك ما به كار اين.ميكند دستهبندي (سال 68 از پيش تا تخيلي
جريان به مربوط مسائل خاطر به فقط نه جسور ;بوده جسورانه چقدر اوديسه 2001 فيلم ساختن
برگمان و آنتونيوني كه همانگونه شد موجب كه شيوههايي خاطر به بلكه تجاري سينماي غالب
.شود خود زمان در مهم مولفي به تبديل هم كوبريك بودند مهمي مولفين دهه 60 در
كه را بافتي آن و كند عوض را موضعش كه ميخواهد خواننده از درستي به چيون آن از پس
روي كه چيزي آن به تنها و كند فراموش شدهاند توليد و گرفته شكل آن بستر در فيلمها
يكي مختلف تئوريهاي پذيرفتن براي فيلم منتقدين كه عجلهاي در.كند توجه ميبيند پرده
ميتواند احساس حضور كه ميشود فراموش اغلب نكته اين ميدهند ، خرج به ديگري از پس
.باشد كلاسيك فيلم يك متن در جديد معنايي يافتن براي مهم وسيلهاي
ظاهر به كه حالي در ميكند استدلال قويانه چيون ساختار 2001 ، درباره طولاني بخشي در
آن در كه صحنهاي تدوين مثال عنوان به _ خودآگاهانه تدويني براساس را خود روايت فيلم
مياني تيترهاي و ميشود ماهواره يك به تبديل استخوان آن و ميكند پرت استخوان ميموني
:قراين حذف خاطر به ميگذارد كه تاثيري مجموع در ميسازد ، "بعد ماه ژوپيتر18 ماموريت"
اتفاق ميكنند جدا هم از را صحنهها كه بخشهايي آنها در كه قسمتهايي..." است
فاصلهها ميان در تداخل عدم اين.ندارند تداخل يكديگر با (division markers) ميافتد
.ميدهد متفاوتي محرك فيلمتاثير به كنيد انتخاب شما را جداسازي عامل چه كه اين به بسته
ميشود موجب تداخل عدم اين.كنيم پيدا را مفاهيم انتقال شيوه و مفاهيم هستيم مجبور ما
ريتمها يافتن دنبال به و كند پيدا را تقارنها بزند ، مقايسه به دست فعالانه بيننده كه
".باشد
به ويژهاي نگاه با اوديسه ، شاعرانه حال عين در و ناموزون ساختار به نگاه از پس چيون
از پيش تا.ميكند جلب فيلم سبك به را ما توجه معكوس ، نماهاي و نماها از استفاده چگونگي
دو كرده سعي كوبريك حد چه تا كه بودم نكرده توجه نكته اين به من چيونگ كتاب مطالعه
است حرفهايشان سمع استراق مشغول هال كه اتاقي در مرگبارشان ملاقات هنگام تا را فضانورد
در افراد با ارتباط در كل داناي عنوان به فيزيكي فضاهاي حضور.دارد نگه جدا يكديگر از
غيرقابل را واقعيت آن كه چه آن اما ميرسد خود اوج به اوديسه فيلم در كوبريك فيلمهاي
حصارهاي يا ديسكاوري سفينه سرد ديوارهاي وراي كه است نكته اين از آگاهي ميسازد تحمل
فضانورد دو خوشبختانه.دارد قرار "بيرون فضاي" نامحدود ،"بودن هيچ" بيروني ، ترسآور
نكته اين از است شفاف و تكنولوژيك نظمي داراي كه هستند كوچكي دنياي در كه ديسكاوري
و تنها جهاني با تركيب دوره يك در بلكه نيستند ماموريت حال در تنها نه كه بيخبرند
.هستند شناخت غيرقابل
كتاب اين اصلي ارزش.بدهد پاسخ "شناختها غيرقابل" از بسياري به ندارد تصميم چيون كتاب
جديد شيوهاي به بوده فيلم سر بر كه آشنايي بحثهاي به ميدارد وا را ما كه است اين در
بخش.برميگردد آن آخر بخش به بياورم كتاب بر ميتوانم من كه ايرادي تنهابياوريم روي
و متمم عنوان به "بسته كاملا چشمان" مختصر بسيار اما آزاردهنده بررسي برگيرنده در آخر
چشمان" فضاست ، نامحدود قلمرو ميان در اوديسهاي كه 2001 حالي در.است اوديسه 2001 معكوس
را ما فيلم دو هر.مرد و زن ميان روابط شده شناخته قلمرو ميان در است سفري "بسته كاملا
چنين خلق در.هستند چشمنواز و رمزآلود آشنا ، ظاهر به كه ميبرند فضاهايي ميان به
استفاده هم خود شهود از برده ، بهره هوشش از كه اندازهاي همان به كوبريك چشماندازي ،
ديدن هنگام ميتواند هم خواننده كرده ، بررسي 2001 در چيون كه كاري لطف به و است كرده
.دهد انجام را كار همين فيلم دوباره
هنر حاشيه
باشيد منتظر *
پرده روي "چارلي درباره حقيقتي" نام به فيلماش تازهترين روزها اين كه "دمي جاناتان"
چرا نميفهمد كه كرده اعلام و نيست راضي جديدش فيلم فروش است ، از آمريكا سينماهاي
.نكردهاند استقبال فيلم اين از تماشاگران
است قرار فيلم اين.كند آغاز را خود بعدي فيلم ساخت آينده سال پاييز است قرار "دمي"
فيلمنامه نوشتن "پاين دانيل" باشد ، "هايمر فرانكن جان" ساخته "منچوري كانديداي" بازسازي
نشان درستي به را برگشته جنگ از سربازان مغزي شستوشوي تا كوشيده و رسانده پايان به را
بازي فقيد ي"سيناترا فرانك" جاي به كه بود خواهد "واشينگتن دنزل" فيلم اصلي بازيگر.دهد
.كرد خواهد
بالا كيفيت *
سينمايي فيلم هنوز "تايتانيك" ساخت از پس كه هاليوود سلطان به معروف "كامرون جيمز"
تازگيها داشته ، عهده به را تلويزيوني مستند فيلم چند كارگرداني و نساخته ديگري
شده باعث همين و است بوده "سولاريس" يعني "سودربرگ استيون" فيلم تازهترين تهيهكننده
آن فيلمبرداري فقط "سودربرگ" و است كامرون "سولاريس" واقعي كارگردان بگويند خيليها تا
استيون" دوستانش كامرون ، بر علاوه كه "سولاريس" خصوصي نمايش در.است داشته عهده به را
به كردند درخواست كامرون از خبرنگاران داشتند ، حضور نيز "لوكاس جورج" و "اسپيلبرگ
اظهارنظر بر علاوه و پذيرفت را خبرنگاران درخواست هاليوود سلطان.بدهد پاسخ آنها سوالات
آورده زبان به بعدياش كارهاي تكنيكي ويژگيهاي درباره را نكتههايي "سولاريس" درباره
قرار و ميرود پيش موازي صورت به داستانهايش كه است فيلم سه حقيقت در او بعدي كار.است
سه صورت به ديگري و است بعدي سه كه "آيمكس" فرمت در يكي.شود داده نمايش شيوه سه به است
كامرون.بود خواهد شيوه اين به فيلم عمومي نمايش كه بعدي دو صورت به سومي و عادي بعدي
او.بود خواهند بعدي دو شوند ويدئو بازار وارد كه زماني او مستند فيلمهاي كه است گفته
اين همه از لذتبخشتر:است گفته ميآيد حساب به هاليوود قدرتمند كارگردان سه از يكي كه
داشته دوست كه شيوهاي هر به و ميسازم ميخواهد دلم كه صورتي هر به را فيلمي هر كه است
!ميكنم تماشا باشم
|