جمهوري رئيس پيام قرائت با مراسمي در
شدند معرفي خوارزمي جوان جشنواره برگزيدگان
دستور در معلمان حقوق پرداخت مشكل حل
است ريزي برنامه و مديريت سازمان كار
معلمان مجوز بدون تجمع از انتظامي نيروي
كرد جلوگيري
از ارشاد وزارت فرهنگي معاون تاسف ابراز
كتابفروشي دو پلمب
و آموزش وزارت پژوهشي بودجه درصد 50
است تحقق غيرقابل پرورش
ايران پرورش و آموزش ناكارآمدي عوامل
جمهوري رئيس پيام قرائت با مراسمي در
شدند معرفي خوارزمي جوان جشنواره برگزيدگان
بخش كشوري برگزيدگان معرفي با خوارزمي جوان جشنواره چهارمين:فرهنگي علمي گروه
در رئيسجمهوري خاتمي سيدمحمد پيام قرائت و پرورش و آموزش وزارت دانشجويي و دانشآموزي
.شدند معرفي رجايي شهيد دانشگاه
جديبه توجه خوارزميبه جوان جشنواره چهارمين پياميبه در جمهوري رئيس
جديد ، تاكيد جهان مسائل با مواجهه در ملي سرمايههاي مهمترين عنوان به جوانان
.كرد
ودانشجويي دانشآموزي بخش كه جشنواره اين به خود پيام خاتميدر سيدمحمد
بي:نوشت برگزاركرده ، رجايي شهيد دانشگاه در پنجشنبه صبح پرورش و آموزش وزارت
گسترش و بسط و جوانان وخلاقيت استعداد شكوفايي و رشد براي لازم بستر تدارك ترديد
نيروي اين معنوي و هدايتمادي و حمايت نيز و نوآوري و ابتكار روحيه
اين در.است توجه هرگونه شايسته كه است سنگيني و بزرگ رسالت آيندهساز ،
گوناگونجامعه ، شئون تنظيم مسير در اسلاميايران جمهوري نظام:است آمده پيام
.دارد ويژه توجهي انساني منابع توسعه و تربيت برنامه به
با مواجهه در ملي سرمايههاي مهمترين عنوان به جوانان اينبرنامه ، در
.دارند قرار توجهات جديترين و بيشترين معرض در جهانجديد مسائل
ورشد باروري شاهد كه است مباهات بسي مايه من براي:نوشت جمهوري رئيس
و توسعه فنيو علميو مختلف عرصههاي در كشور جوانان بالندگي و پويايي فزاينده ،
.باشم ميانفرزندانم در اختراع و ابداع آفرينش ، تحليل ، تحقيق ، روحيه تعميق
فرصتهاي:داشت اظهار سخناني طي مراسم اين در نيز پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
امكانات به دسترسي در دانشجويان و دانشآموزان براي مختلف مناطق در كه نابرابري
كنند عرضه را كارهايشان بتوانند كمتر آنها كه ميشود موجب دارد وجود پژوهشي و تحقيقاتي
خواهيم تلاش آينده در:گفت وي.برسانند نهايي مرحله به را خود طرحهاي و ايدهها يا و
مناسبي ايدههاي يا و هستند پژوهشي كار به علاقهمند كه كساني براي جديدي فرصتهاي كرد
.شود فراهم دارند
سال ايراني ، جغرافيدان و ستارهشناس اسلام ، جهان برجسته رياضيدان نخستين "خوارزمي"
دنيا به خراسان شمال در وسيع سرزمين و آرياييان مهد و خاستگاه خوارزم در قمري هجري 185
.بود آمده
برگزيده طرح چهار و دانشآموزي برگزيده طرح خوارزمي 22 جوان جشنواره دوره چهارمين
و هزار ميان 13 از برگزيده طرحهاي.است داشته پرورش و آموزش وزارت به وابسته دانشجويي
عالي آموزش مراكز به وابسته دانشجويي طرح و 490 كشور سراسر دانشآموزان ارسالي طرح 123
.است شده انتخاب پرورش و آموزش وزارت
الكترونيك ، و برق" تخصصي گروه در 9 استاني ، منتخب طرحهاي بررسي از پس داوران هيات
و "هنر و انساني علوم كشاورزي ، پزشكي ، زيستي ، علوم رياضي ، مكانيك ، كامپيوتر ، شيمي ،
امتيازات و ارزيابي معيارهاي به توجه با نهايت در شده ارائه طرحهاي دفاعيه استماع
.است كرده انتخاب را "تقدير قابل" و "استاني برتري" ،"كشوري برگزيده" طرحهاي كسبشده ،
و طرح چهار دانشجويي بخش طرح ، دانشآموزي 22 بخش در كشوري برگزيده طرحهاي جاري سال در
.است بوده طرح و 80 ترتيب 59 به قابلتقدير و استاني برتر طرحهاي
دستور در حقوقمعلمان پرداخت مشكل حل
است ريزي برنامه و مديريت سازمان كار
وجود از تهران استان شهرستانهاي پرورش و آموزش سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
.داد خبر فرهنگيان سال آخر ماه دو حقوق پرداخت در مشكلاتي
شهرستانهاي پرورش و آموزش معاونان و روسا گردهمايي در پنجشنبه غندالي شهابالدين
بودجه ، قانون اول فصل در بودجه وجودكسر دليل به حاضر حال در:گفت تهران استان
انجام رايزنيهايي كشور برنامهريزي و مديريت سازمان و دولت با پرورش و آموزش وزارت
داده مساعدت قول معلمان سال آخر حقوق پرداخت مشكل حل براي حتي رابطه اين در كه است داده
.است شده
آموزش سهميه بابت كارخانجات از كه را عوارضي درصد كل 2 اگر:افزود وي ايرنا گزارش به
تامين هزينهها از بخشي دهند ، تحويل پرورش آموزش به ميشود ، واريز دولت حساب به پرورش و
.ميشود
استان شهرستانهاي پرورش و آموزش به ريال ميليون سقف 220 تا مذكور عوارض از:افزود وي
.ميشود واريز خزانه و پرورش و آموزش وزارت تهران ، شهر به مابقي و مييابد اختصاص تهران
استان شهرستانهاي پرورش و آموزش روساي ماهانه جلسه در شده مطرح موضوعات به غندالي
جلسه اين در:گفت و پرداخت شد ، برگزار كهريزك پرورش و آموزش فاطميه كانون در كه تهران
مقاطع در كه شبانهروزي مدرسه كنترل 66 نحوه و بودجه كسر مالي ، سياستهاي به بيشتر
.شد پرداخته دارد ، وجود دبيرستان و راهنمايي
معلمان مجوز بدون تجمع از انتظامي نيروي
كرد جلوگيري
به دست انقلاب و حافظ خيابان تقاطع در ديروز صبح معلمان از گروهي:فرهنگي علمي گروه
.شد جلوگيري انتظامي نيروي دخالت با تجمع اين ادامه از كه زدند راهپيمايي و تجمع
معلمان تجمع برگزاري از جلوگيري دليل را بودن غيرقانوني و مجوز نداشتن انتظامي نيروي
ايسنا ، گزارش به.بود شده تشكيل معلمان خانه تجمع لغو اعلام پي در تجمع اين.كرد اعلام
در جمعه روز صبح بود كرده دعوت معلمان از اطلاعيه ، صدور با پيش روز چند معلمان ، خانه
اما كنند تجمع صنفي مشكلات برخي به اعتراض در حافظ خيابان در واقع حيدريان ورزشي سالن
روي شده نصب اطلاعيه در نيز ديروزاست شده لغو تجمع كه كرد اعلام مجوز اخذ عدم دنبال به
آن روي كه ،"معلمان خانه در مستقر مراسم ، برگزاري ستاد" عنوان با حيدريان ورزشي سالن در
اطلاع به قبلا كه گونه همان ميرساند فرهنگي محترم همكاران اطلاع به ":بود شده نوشته
با شده انجام مذاكرات و آمده عمل به توافقات دليل به (22/9/81) امروز رسيده ، مراسم
اعلام ملغي ذيربط ، مسئولان طريق از مربوط موضوعات بررسي بر مبني پرورش و آموزش وزارت
در تجمع اين در شركت براي مراجعهكنندگان از تعدادي گزارش ، بنابراين".است گرديده
حدود 20 و تجمع به تا 30/11 ساعت 30/9 حدود از انقلاب و حافظ خيابانهاي تقاطع حوالي
بار چندين مدت اين در كه انتظامي نيروي.زدند دست راهپيمايي و شعار دادن سر به دقيقه
را آنها شدن متفرق و شده متذكر بودند ، نفر بر 500 بالغ كه را آنان تجمع بودن غيرقانوني
تهران انتظامي نيروي فرمانده طلايي سردار.كرد پراكند را آنها درنهايت بود ، خواسته
به وي.كرد گفتگو تجمعكنندگان از برخي با ساعاتي بود ، كرده پيدا حضور محل در كه بزرگ
اما باشيد خواستههايتان پيگير خودتان معيشت براي كه ميدهم شما به را حق اين:گفت آنان
اگر باشد ، برقرار قانون و نظم كه است قرار اگر.است غيرقانوني و ندارد مجوز تجمع اين
وي.كنم تامين را آن امنيت هستم موظف هم بنده كنيد ، برگزار را آن گرفتيد تجمع براي مجوز
تجمع كه كرديم عرض بودند شده جمع كه عزيزاني به تا 30/11 ساعت 30/9 از ما:افزود
نشود ، صادر تجمعي مجوز اگر عليالقاعده.ببريد تشريف كه كرديم است ، درخواست غيرقانوني
كه كرديم اعلام ما:گفت وي.است آن از جلوگيري به موظف اجتماع ، ناظم عنوان به پليس
سوءاستفاده مورد ميتواند نداريد ، مجوز كه اين به توجه با بيرون به معلمان شما آمدن
.شود جلوگيري بايد لذا بود ، افتادن حال در اتفاق اين و بگيرد قرار فرصتطلب افراد
افراد سوي از معلم كه اين احتمال نميكرديم جلوگيري ما اگر كه است اين من برآورد
.است نداشته دستگيري تجمع اين كه كرد اعلام طلايي سردار.بود بيشتر ببيند ، آسيب فرصتطلب
معلمان خانه:گفت ايسنا به نيز تهران استانداري انتظامي -سياسي مديركل "تعالي علي"
تجمع اينميكند صادر حيدريان ورزشگاه در تجمع بر مبني را اطلاعيهاي پيش هفته يك حدود
اين از پيش.كند لغو را آن كه شد قرار بنابراين است ، بوده مجوزي و هماهنگي گونه هر بدون
بعدا و ميداد اطلاعيه قبلا كه بود داده انجام را اقدامي چنين معلمان خانه مسئول نيز
برنامه لغو شد ، خواسته آن لغو ناهماهنگي اين خاطر به دفعه اينميرفت هماهنگي دنبال به
.بود شده اعلام قبلا هم
از ارشاد وزارت فرهنگي معاون تاسف ابراز
كتابفروشي دو پلمب
از اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي معاون رمضانپور ، اصغر علي:فرهنگي علمي گروه
.كرد تاسف ابراز تهران دانشگاه جلو كتابفروشي دو پلمب
كرده سفر كشور اين به فرانسه فرهنگي مقامات با ملاقات براي كه وي ;ايرنا گزارش به
بخش كتابفروشان:گفت و كرد اشاره خبر اين از فرانسوي ناشران نگراني به باره اين در است
از آنها حرفهاي امنيت به توجه و ميدهند تشكيل را فرهنگ و فكر توزيع شبكه از مهمي
حوزه از فشارها دامنه اينكه از نيز فرانسوي ناشران و است دولت فرهنگي بخش مسئوليتهاي
ما:گفت همچنين وي.ميكردند نگراني ابراز شده كشانيده حوزه اين اقتصادي بخشهاي به فرهنگ
برطرف بهزودي كه اميدواريم و بوده سوءتفاهم يك نتيجه اتفاق اين كه كرديم اعلام آنها به
.شود
دانشگاه مقابل انقلاب ، خيابان در واقع "سپهر" و "نگاه" كتابفروشي دو گذشته چهارشنبه
در انتظامي نيروي مسئولان از يكي.پلمبشدند انتظامي نيروي اماكن اداره دستور به تهران
كتابفروشي دو ميان از اما كرد ، اعلام كسب مجوز نداشتن را پلمب علت ;ايرنا با گفتوگو
ناشران اتحاديه در نيز نگاه كتابفروشي و بوده كسب مجوز داراي "سپهر" كتابفروشي شده پلمب
اداره جهت همين به.بود داده پرونده تشكيل مدتها مجوز كسب براي تهران ، كتابفروشان و
.است كرده پلمب فك را "سپهر" كتابفروشي انتظامي نيروي اماكن
و آموزش وزارت پژوهشي بودجه درصد 50
است تحقق غيرقابل پرورش
:گفت گرگان در پرورش و آموزش وزارت تربيت و تعليم پژوهشكده رئيس:فرهنگي علمي گروه
پرورش و آموزش وزارت پژوهشي بودجه درصد از 50 بيش دولت بودجهاي تنگناهاي دليل به امسال
.است تحقق غيرقابل
آموزش وزارت مسئولان مساله اين:افزود ايرنا با گفتوگو در "كاكوجويباري اصغر علي"
روبرو جدي مخاطرات با را وزارتخانه اين پژوهشي برنامههاي و ساخته نگران را پرورش و
اعلام ريال ميليون هزار را 60 پرورش و آموزش وزارت سالجاري پژوهشي بودجه وي.است كرده
حوزه در زيادي مشكلات بروز موجب رقم اين از نيمي از بيش نيافتن تخصيص:افزود و كرد
فرهنگ نشدن نهادينه به اشاره با كاكوجويباري.است شده پرورشي و آموزشي پژوهش و تحقيق
بينش و منش بسترساز ما كشور درسي و آموزشي نظام متاسفانه:كرد تصريح كشور ، در پژوهشگري
و داده هم دست به دست ما آموزشي نظام در عوامل همه وي گفته به.نيست تحقيق و پژوهش
آموزش وزارت تحقيقات شوراي دبير.نباشند پژوهشگر ما دانشآموزان و معلمان تا شدند بسيج
پادگاني نشستن:افزود و كرد اشاره كشور درس كلاسهاي در تدريس نحوه به پرورش و
با علماندوزي و تدريس كه زماني تا و است پژوهشگري روحيه مخالف درس كلاس در دانشآموزان
.بود اميدوار كشور در تحقيق فرهنگ شدن نهادينه به نميتوان نباشد همراه جستجوگرانه روحيه
باشد كشور آموزشي نظام اساس و اصل "محوري كتاب" كه وقتي:كرد تصريح كاكوجويباري
درسي كتب:گفت وي.نميكنند پيدا درسي غير كتب مطالعه به رغبتي دانشآموزان هيچگاه
و كنند تدريس سخنراني روش به نتوانند معلمان كه شود تاليف و تدوين طوري بايد مدارس
محتواي از فراتر ارزشيابي بر تكيه ويباشد اصل دانشآموزان جستجوگري و گروهي آموختن
اصلاح جدي ضرورتهاي از را پرسشگري و كنجكاوي روحيه با كتب محتواي شدن هماهنگ و درسي كتب
:گفت پرورش و آموزش وزارت در مسئول مقام اين.كرد عنوان كشور آموزشي فعلي روشهاي
و پژوهش شيوه كتاب ، محتواي دادن ياد جاي به معلم كه باشد گونهاي به بايد آموزشي نظام
.بياموزد شاگردانش به را تحقيق
ايران پرورش و آموزش ناكارآمدي عوامل
"بيرون؟ يا درون از اصلاح ;پرورش و آموزش" عنوان با ماه مهر كه 9 مقالهاي در:اشاره
پرورش و آموزش وزارت عملكرد كاستيهاي و نقايص از مواردي به رسيد ، چاپ به صفحه همين در
نوع چه به پرورش و آموزش كه شد مطرح سوالات اين درآنجا شد ، اشاره سالاخير طي 23
امكان چگونه مفروض موقعيتهاي از يك هر و بيرون؟ يا درون از اصلاح دارد ، نياز اصلاحي
و پرورش و آموزش ناكارآمدي عوامل است لازم سوالها ، اين به پاسخ براي مييابد؟ اجرايي
نوعي به حاضر مطلب.قرارگيرد بررسي مورد آوردهاند بوجود را وضعيتي چنين كه دلايلي
.ميشود محسوب قبلي مقاله ادامه
شايستگيهاي حد در نتوانسته مجموعه اين چرا است؟ بوده ناكارآمد ما پرورش و آموزش چرا
دو است؟ نداشته را انتظار مورد پرورشتاثيرگذاري و آموزش چرا نمايد؟ عمل اسلامي نظام
:داد قرار مدنظر ميتوان باره اين در را عوامل دسته
تاثيرات و بودجهاي و مالي مشكلات جامعه ، كلي فرهنگي معضلات شامل - بيروني عوامل *
.سياسي مسائل از ناشي
و مالي موانع و وزارت كارشناسي سطوح كاستيهاي ، انديشهاي ضعفهاي شامل -دروني عوامل *
.اداري
كه نيست معنا بدان اين اما ميكنيم ، عواملجداگانهبحث دسته دو اين درباره چه اگر
از چه اگر پرورش و آموزش.هستند يكديگر با ارتباط بدون و مجزا هم كاملااز اينها
و داشته فرهنگساز ماهيت ميتواند خود ميپذيرد ، ولي تاثير جامعه فرهنگي كاستيهاي
بايد نيز عوامل دسته دو اين تعاملي شكل لذا دهد قرار تاثير تحت را جامعه فرهنگي روند
.خواهدشد اشاره بدان ضرورت هنگام به كه باشد توجه مورد
بيروني عوامل
عوامل از يكسري كه بپذيريم بايد ناچار به پرورش ، و آموزش مسائل به منطقي نگاه يك در
و عملكرديآموزش استمرارضعف با متاسفانه.برميگردد بيروني عوامل به ناكارآمديآن
سه مختصر بررسي به بيروني عوامل زمينه درگرفتهاند بيشتري قوت هم بيروني عوامل پرورش ،
.ميپردازيم اصلي شاخصه
جامعه كلي فرهنگي معضلات.1
تحتتاثير را جامعه اركان همه فرهنگي امور حوزه ضعفهاي و كاستيها پراكندهكاريها ،
ديدگاه يك به نياز دارد ، منسجم و نظامدار انديشه يك به نياز كشور فرهنگ.ميدهد قرار
.دارد نظم عزمو به نياز داردو جامع و كلاننگر
فرهنگي ، ابهامميگيرد روشن و شفاف فرهنگي نظام يك از را خود تربيتي فلسفه پرورش و آموزش
متعالي و ايدهآل بسيار تربيتي اهداف ميتوانيم ما.ميشود تربيتي فلسفه در ابهام موجب
در فرهنگي تضادهاي و تعارضها چيست؟ آن فرهنگي ظرف ببينيم بايد اما كنيم ، تدوين را
به... و رسانهها فرهنگ ، متولي سازمانهاي مدرسه ، خانواده ، از اعم جامعه فرهنگي نهادهاي
.شد نخواهد منتهي فرصتها رفتن هدر جز مسيري
جدي آسيب يك دارد ، مفصل بحث جاي خود آن ابعاد و خورده ضربه وضعيت اين از پرورش و آموزش
.ميپذيرد صورت دانايي از غير اهدافي با فعلي ، ياددهيهاي- يادگيري كه است همين فرهنگي
و آموزش جايگاه تنزل پرورش ، و آموزش بر معضلاتفرهنگي تاثيرات ديگر نتايج جمله از
نياز و احترام سر از كمترنگاهي پرورش ، و آموزش به فعلي نگاه.مختلفاست سطوح در پرورش
نهادها و وزارتخانهها اهميت اگر.است تحمل و ترحم سر از بلكهبيشترنگاهي است ، آن به
ميگيرد؟ قرار مرتبهاي چه در پرورش و آموزش كنيم ، درجهبندي در را
بودجهاي و مالي مشكلات.2
و است پرورش و آموزش به اختصاصي سرانه جدي مباحث از يكي پيشرفته كشورهاي در كه حالي در
اولين از يكي عمل در و ميدهيم شعار فقط ما دعواست ، آن افزايش و كاهش سر بر هميشه
خيلي ما.است پرورش و ميشود ، آموزش شكسته آن سر بر بودجه كمبود كوزه و كاسه كه جاهايي
پرورش و آموزش در سرمايهگذاري كه كنيم عمل باور اين به نكردهايم جرات اما گفتهايم
ميكنيم تعجب طرف اين از كه است جالب و است توسعه عامل مهمترين و دارد را بازده بيشترين
گسترش ما كشور پژوهشدر چرا كه ميكنيم تعجب مهاجرتميكنند؟ كشور از مغزها چرا كه
ندارد؟ عمدهاي جايگاه ونظري پايه علوم چرا كه ميكنيم تعجب و نميكند؟ پيدا
علمي ، پشتوانه بدون برنامههاي براي اختصاصي بودجههاي از قسمتي رفتن هدر درستاستكه
بودجهاي و مالي مسائل مجموع در اما ميشود ، محسوب پرورش و آموزش دروني مشكلات از يكي
.مينمايد تضعيف آنرا همهاركان وزارت اين
سياسي مسائل از ناشي تاثيرات.3
.ميدهند قرار تحتالشعاع پرورشرا و آموزش مسائل نوعي به هم سياسي وتحولات تغيير
كليه بازنگري و اصلاح و ومديران معاونين وزير ، تغيير سياسي ، جناح يك آمد كار روي
محورهاي تغيير آموزشي ، نظام مكرر تغييرات اصلي علت يك.دارد دنبال به را برنامهها
تغييرات قبيل ، اين از مواردي و خاص متغير چند يا يك روي به تمركز وزارتخانه ، در فعاليت
دگرگونيها اين واقع در.است بوده سياسي لحاظتحولات به وزارتخانه در گرفته انجام
.بودهاند بيروني تغييرات آن دروني تبعات
دروني عوامل
مجموعه ضعفهايخود و دروني عوامل پرورش ، و ناكارآمديآموزش بيروني عوامل كنار در
ميكرد ، عمل اقتدار و تسلط با مجموعه اين خود بسااگر چه.كردهاند ايفا را مهمتري نقش
بررسي به هم دستهعوامل اين در.ميگرفت كنترل تحت هم را بيروني عوامل زيادي حد تا
:ميپردازيم اصلي شاخصه مختصرسه
انديشهاي ضعفهاي.1
همين پرورش و آموزش ناكارآمديهاي و ضعفها نقايص ، مشكلات ، علتالعلل تعبيري به شايد
چرا؟.باشد عامل
و نداشتهايم كردن كار براي جامعي و كلان انديشه ما شده ثابت تاكنون كه آنچه:اولا
به همچنين بيرونيو عوامل جمله از -زيادي دلايل به شده ، پيشنهاد و طراحي هم مواردي اگر
برخوردار كافي و لازم جامعيت از -حساس معضلات براي فوري و مقطعي بازخوردي عنوان
چه با و كساني چه پرورش و آموزش كلان برنامهريزان ببينيم بايد ديگر طرف از.نبودهاند
آموزش عالي شوراي ظاهرا حاضر حال در هستند؟ يا بودهاند انديشهاي و علمي صلاحيتهاي
دارد؟آيا را كلان برنامهريزي توانايي شورا اين آيا.است عنوان اين پرورشمدعي و
بخشد؟ انسجام را موجود اجرايي فعاليتهاي است توانسته -حداقل -شورا اين
اين از شاخهاي هر در.نبودهاند(سيستماتيك) نظامدار كارها مجموعه ، اين در:ثانيا
مجموعهاي در ولي دارد ، وجود نسبي هماهنگيهاي چه اگر ميكند ، را خودش كار كس هر مجموعه
چقدر مجموعه اين در.نميكند دوا را دردي نسبي هماهنگيهاي اين پيچيدگي ، و اهميت اين با
تشكيل موازي فعاليتهاي اموررا از حجم چه مقابل در و ميگيرد انجام كارهايبيربط
به مختلف قسمتهاي از متعدد بخشنامهها تعداد چه كه كنيد سوال مدارس مديران از ميدهد؟
در قبولي قابل انسجام دارند؟ پاسخگويي قابليت آنها از مورد چند و ميرسد دستشان
.ميشود انساني نيروي و هزينه ، وقت اتلاف باعث اين و ندارد وجود فعاليتها
وزرا.نداشتهايم پرداز نظريه -ديگر تاثيرگذار و مقام فردصاحب هر يا -وزير ثالثا
و احياناطرحها و نمودهاند اداره را موجود وضع و كردهاند اجرايي مديريت عمدتا
مباحثي طرح براي مختصر متاسفانهاينآوردهاند در اجرا مرحله به را جديدي برنامههاي
.ميآورد فراهم موضوعرا انتقال در نقصان موجبات و نداشته را ظرفيتلازم چنين اين
اندوختههاي براساس افراد علمي ، موضوعات در كه ميشود اشاره نكته اين به فقط ناچار
كه ناميد صاحبنظر ميتوان را افراد اين.ميرسند استنباطهايي و ديدگاهها به علمي
اما.هستند صاحبنظر خيليها هم پرورش و آموزش در.نباشد كم است ممكن هم آنها تعداد
به خود كه است كسي نظريهپرداز و بوده علمي انديشه از متعاليتري مرحله(تئوري) نظريه
روشن حركترا مسير كه است نظريه اين.باشد رسيده نظامدار و جامع نوين ، ديدگاه يك
طرحي نظريهقابل نه پرورش ، و آموزش در ما.ميبخشد انسجام امور به و ميكند
چه اگرباشد نظريهاي چنين صاحب كه وزيري نه و كند عمل آن براساس كسي كه داشتهايم
براي تنهايي به اين اما باشند ، بوده توانمند مديراني و صاحبنظر افرادي وزيران است ممكن
.است نبوده پرورشكافي و آموزش مانند جايگاهي
وزارت كارشناسي سطوح كاستيهاي.2
اين ميكنند؟ كارشناسي كساني چه را پرورش آموزشو برنامههاي و طرحها اوليه مباني
انتخاب نظام نمودهاند؟ طي را علمي و اداري نظامدار و مراتبمشخص سلسله كدام كارشناسان
يك است؟ علمي خلاقيت و توانمندي شايستهسالاريو مبناي بر حد چه تا وزارتي كارشناسان
كارشناسان دارد؟ منطقه يك يا كل اداره در خود همتاي با علمي تفاوتهاي چه وزارتي كارشناس
و آموزشي امور درگير ومستقيم پويا و فعال صورت به اندازه چه وزارتيتا مشاوران و
هستند؟ مدارس پرورشي
كه بپذيريم منصفانه بايد ولي بود خواهد تنشزا زياد احتمال به موضوع اين طرح چه اگر
كساني را شده خراب برنامههاي و طرحها كه آن جالباست معيوب وزارت كارشناسي سطوح
آموزشي جديد نظام !بودهاند اوليهآن طراحان از خود احتمالا كه ميكنند اصلاح دوباره
پرداختند؟ آن اصلاح به كساني چه و كردهاند طراحي كساني چه را
اداري و مالي موانع.3
تاثيرمستقيم آن ناكارآمدي بر نيز پرورش و آموزش اداري و مالي نظام بر حاكم بوروكراسي
، -جديد ايدههاي از كلااستقبال و - خلاق و مبتكر شناساييمعلمان نظام.ميگذارد
نظرات از پرورش و آموزش تاثيرپذيري نظام ارزشيابيمعلمان ، نظام معلمان ، تشويق نظام
لحاظ بههستند كاستي و مشكل دچار همه... و آنان با مستقيم ارتباط وامكان معلمان
بهرهمند لازم پويايي از هم اداري نظام پرورش ، و آموزش در فعاليتها بودن غيرسيستماتيك
.ميرود پيش موجود وضع اداره عمدتابراساس و نبوده
به مالي تامين منابع باشد ، بهرهمند آن از ميتواند معلم يك كه درماني و بهداشتي خدمات
ارائهنوآوريها ، و تشويقها از ناشي مالي امتيازات كمك ، معلمبه ضروري نياز هنگام
افزايش عنوانموانع به و دارند همكاستيهايي اينها... و مسكن وضعيت رفاهي ، خدمات
.ميشوند محسوب بهرهوري
* * *
است مهم آنچه اما.كرد اضافه ميتوان را مواردديگري دروني و بيروني عوامل اين به
در اصلاح و تغيير گونه هر.آنهاست به خيرخواهانه و جدي توجه نيست ، بلكه عوامل تعداد
يكي تكرار آن ، بنياديناكارآمدي و ريشهاي علل و دلايل به توجه پرورشبدون و آموزش
.بود خواهد قبلي ناموفق چرخههاي از ديگر
اصلاني ابراهيم
تربيتي روانشناسي ارشد كارشناس
|