خط عبور با فرهنگي ميراث سازمان مخالفت
اصفهان باغ چهار از مترو
قانون حاكميت براي انتظار سال صد يك
سوادكوه منطقه مازندراني گويشهاي
شد مستندسازي
تركمنها شده فراموش هنرهاي احياي
پرداخت آينده سال دو ظرف فرهنگيان ، ديون
شد خواهد
فراگير دورههاي دانشپذيران آزمون
ميشود برگزار كارشناسي
خط عبور با فرهنگي ميراث سازمان مخالفت
اصفهان باغ چهار از مترو
ميراث احياي و حفظ ستاد جلسه در كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
است اجرا غيرقابل اصفهان چهارباغ خيابان مسير در مترو احداث:گفت اصفهان استان فرهنگي
.ميشود تاريخي ميراث به خسارت موجب زيرا
چهارباغ خيابان موازات به شمسآباد خيابان محور در شهري قطار:افزود بهشتي محمد سيد
.شود اجرا ميتواند
همچنين جلسه اين در كشور فرهنگي ميراث رئيس اصفهان ، استانداري عمومي روابط گزارش به
.شد جهاننما احداث حال در ساختمان ارتفاع تعديل طرح ارائه خواستار
راستاي در جهاني فهرست در شده ثبت آثار بر يونسكو سازمان نظارت به توجه با:افزود وي
ساختمان است لازم جهاني فرهنگي ميراث از حمايت براي سال 1972 بينالمللي كنوانسيون
.شود تعديل جهاننما
.كند قانع را يونسكو تخصصي كميسيون بايد ساختمان اين تعديل طرح:گفت بهشتي
مناسبي راهحل كشور فرهنگي ميراث در نوسازي:افزود كشور فرهنگي ميراث سازمان رئيس
در آثار مرمت بايستي است ، كشور يك تمدن و هويت كه فرهنگي ميراث با ارتباط در و نيست
.گيرد قرار كار دستور
قانون حاكميت براي انتظار سال صد يك
برون راههاي عقبماندهايمو چرا:دانشآموزان از رئيسجمهوري پرسش درباره گزارشي
چيست؟ عقبماندگي اين از رفت
پاياني و سوم بخش
;اشاره
و كشور عقبماندگي علل مورد در رئيسجمهوري پرسش به صاحبنظران از تن چهار پاسخ
.خوانديم صفحه همين در ماه دي و 19 روزهاي 16 رادر عقبماندگي اين از برونرفت راههاي
.ميآوريم پي در را ديگر كارشناس دو ديدگاههاي گزارش ، اين پاياني بخش در
اكنون
پژويان جمشيد دكتر
:معلم تربيت دانشگاه علمي هيات عضو و جامعهشناس سراجزاده حسين سيد دكتر
توسعه لازمه قانون ، حاكميت
كه ميدانيم ما همه چون.ميدهم ترجيح ماندگي عقب به را نيافتگي توسعه واژه من
مطرح سوم جهان كشورهاي در زماني از واژه همين البته و دارد منفي بار عقبماندگي عبارت
در را قابليتهايي و تواناييها و كردند مقايسه صنعتي پيشرفته كشورهاي با را خود كه شد
خودشان ، چشم در هم سوم جهان كشورهاي نتيجه در.بودند آنها فاقد خود كه دريافتند مواردي
بايد اما.ندارند و نداشته را كارها بعضي انجام قابليت و توانايي ديگران ، نظر از هم
چند دنبال به توسعه.است تاريخي تجربه يك بلكه نيست آرماني مفهوم يك توسعه كه كرد توجه
انقلاب اخير سالهاي در و جمعيتي صنعتي ، علمي ، انقلاب داد ، رخ جهاني عرصه در مهم انقلاب
و انسان به نسبت نگرش در تغيير و فكري انقلاب تحولات ، اين همه مبناي البته كه رسانهاي ،
.است بوده جهان
كشورهاي و است گذشته قرنهاي مردم نيازهاي از متفاوت صنعتي ، عصر انسان نيازهاي
برآورده را امروزي انسان نيازهاي ميتوانند كه دارند خود در را ويژگي اين يافته توسعه
.كنند
كشورهاي مردم به را حاضر عصر انسان نيازهاي پيشرفته كشورهاي با ارتباط مقابل در
سوم جهان در شده گفته عظيم انقلابهاي و فكري تحولات كه اين بدون كرده ، منتقل سوم جهان
پاسخ براي لازم زيرساختهاي كه ميشود ديده نيازهايي اينجا در بنابراين ، .باشد داده رخ
زيربنايي شده ، انجام سوم جهان در نيازها اين رفع براي كه كوششهايي.ندارد وجود آنها به
در لازم فكري تحولات يعني.است شده بسنده نهادها بعضي اقتباس و تقليد به تنها و نبوده
هنوز كه شده ظاهر ناقصالخلقهاي مولودهاي نتيجه در و نبوده درونزا توسعهيافتگي جهت
.باشد امروزي انسان نيازهاي پاسخگوي نتوانسته هم
براي مناسبي بستر هنوز اجتماعي و فرهنگي علمي ، سياسي ، مختلف حوزههاي در ايران ، در
و است غالب فلسفي تقديرگراي تفكر هنوز علمي ، حوزه در مثال عنوان به.ندارد وجود توسعه
درونزا تكنولوژي و تجربي علوم رونق منتظر نبايد ما نكند ، تغيير وضع اين كه زماني تا
.باشيم
كه است صنفي و سياسي اداري ، سازمانهاي خلق با همراه توسعهيافتگي هم سياست حوزه در
به توسل با را مشكلات حتي و كنند تامين را جامعه نيازهاي و كنند كار هم با منظم طور به
.است قانون حاكميت هم ، سياسي نظام چنين لازمه.كنند حل سيستماتيك و منتقد خلاق ، نظام يك
جامعه ، در قانون حاكميت همين.توسعه لازمه هم و است توسعه نشانه هم قانون ، حاكميت يعني
درستي به قوا تفكيك كه اين جمله از.ويژگيهاييدارد كه است سياسي ساختار نوعي مستلزم
را خود هم سياسي قدرت باشد ، داشته وجود مردم در قانون از تبعيت روحيه باشد ، شده انجام
نيافته تحقق ايران در كامل طور به هنوز موارد اين همه متاسفانه بداند ، قانون به محدود
.است
حاكميت ايران در اجتماعي جنبشهاي آرمانهاي از يكي امروز ، تا مشروطه زمان از
استبداد شرقي ، جوامع در.ماست آرمان قانون حاكميت سال ، از 100 بعد هم هنوز و بوده قانون
در هم قانونميدانند بينياز و جدا مردم از را خود دولتها ، اغلب و دارد ديرينه قدمت
نشده ، تلقي ناهنجاري مردم بين قانونشكني نتيجه در.است حاكم اراده همان حكومتهايي چنين
ايران در استبدادي نظام هم مشروطه از بعد.است بوده نارضايتي اظهار و اعتراض نوعي بلكه
طوري به.است بوده تعيينكنندهاي عامل ايران در هم نفت بعد به دهه 30 از و شد بازسازي
رابطه نتيجه در و دانسته مردمي مالياتهاي از بينياز را خود نفت ، به اتكا با دولت كه
.است نداشته وجود مردم و دولت بين متوازني و برابر
وجود بيش و كم هم هنوز و شده ايران توسعهنيافتگي باعث كه عمدهاي علت دو نهايت در
همه حاكميت نيزعدم و جهان و انسان به نسبت نگرش تغيير و فكري انقلاب نبود دارند ،
.است جامعه در قانون جانبه
سراجزاده حسين سيد دكتر
وجود مردم و دولت بين متقابل اعتماد و احترام و نيست حاكم قانون كه جامعهاي در
عنوان به.ندارند مدرن جامعه يك در را خود نقشهاي ايفاي براي آمادگي مردم گويي ندارد ،
داشت نخواهد كارايي ندارند ، را نظم و مقررات رعايت روحيه آن كارمندان كه ادارهاي مثال
سامان ماست ، مشكلات از يكي كه ترافيك رانندگي ، قوانين رعايت بدون خيابانها در يا
در قانون نبودن حاكم نمونههاي از ديگر يكي هم ماليات پرداخت از فرار گرفت ، نخواهد
.است جامعه
هنوز اما بودهايم قانون جانبه حاكميتهمه و علم توسعه دنبال به ما مشروطه زمان از
باورهاي است لازم دولتمردان و مردم باورهاي در ريشهاي تغييرات پس.نشدهايم موفق
اين.نميآيند بوجود هم انقلاب يك با و نميروند بين از انقلاب يك با هم ريشهاي
ميتواند جامعه يك روشنفكران گفتوگوهاي.ميشود انجام زمان طول در كه فرآيندياست
آزادي و سياسي باز فضاي گفتوگوها اين انجام براي و كند ايجاد مردم در را لازم بصيرت
.است لازم بيان
دنبال را اصلاحي جنبش شعارهاي ما اجرايي دستگاه از ملاحظهاي قابل بخش حاضر ، حال در
آباد و آزاد كشور يك ساختن براي خودش نيازهاي تامين در جامعه تواناييهاي تا ميكند
گذشت با تغييرات اين.است شده ايجاد ايران در اجتماعي بصيرت نوعي يعني.يابد افزايش
و بمانيم باقي نيافته توسعه ما هم ديگري سالهاي است ممكن چه اگر ميشود ، انجام زمان
براي ما.ندارد وجود ديگريهم راه انگار اما بدهيم دست از را فرصتها از بسياري
تحقق راستاي در اول:كنيم سرمايهگذاري بايد اساسي و مهم راستاي دو در توسعه به دستيابي
عرصه در دوم.سياسي و اجتماعي توسعه براي لازم زمينههاي ايجاد و خود آرمانهاي و شعارها
هم و شوند رها سياسي مداخلهگرايانه محدوديتهاي از علمي محيطهاي هم تا تكنولوژي و علم
.بگيرد شكل متقابل احترام و اعتماد مبناي بر شهروندان و دولت رابطه
:طباطبايي علامه دانشگاه علمي هيات عضو اقتصادو پژويانپژوهشگر جمشيد دكتر
مردمي انگيزههاي خالي جاي
كه زمان همان.ميگردد باز اروپا صنعتي انقلاب دوران به ايران عقبماندگي ريشههاي
آن ، دستاوردهاي از بهرهمندي با اروپايي كشورهاي و داد رخ صنعتي انقلاب دنيا از بخشي در
بازيچه صفويه حكومت ايران در نهادند ، بنا را بعد ساليان شكوفايي و رشد پايههاي
و دورانديش افراد اگر است بديهي و بوده عثماني دولت نفوذ با مقابله براي اروپاييها
هم ما داشتند ، حضور ايران سياسي عرصه در بودند ملت منافع به متعهد كه متفكري
گذشته براي نبايد اما.شويم بهرهمند كشور پيشرفت براي جهاني تحولات از ميتوانستيم
فعلي جايگاه بايد.نيست گذشته از كمتر ميدهيم انجام امروز كه آنچه اهميت.خورد افسوس
جهان اقتصادي توسعه قافله انتهاي به لااقل را خود كه كنيم سعي و بگيريم نظر در را خود
.برسانيم
اما ميشد ، محسوب اروپايي كشورهاي اقتصادي رونق براي عاملي چه اگر صنعتي انقلاب
نداشته هم غني طبيعي حتيمنابع كه ژاپن مثلا.است نبوده كشورها ساير پيشرفت در مانعي
صنعتي كشورهاي گروه به و كرده پيشرفت كارآمد انساني نيروي از استفاده با ندارد ، و
.است پيوسته
عملكرد نحوه طراحي كه دارد وجود سيستمي انساني ، نيروي بر علاوه جوامعي چنين در
در.دارد عهده به شده پيشبيني اهداف سوي به را سازمانها و افراد هدايت و كشور اقتصاد
تلاش و كار براي را آنها انگيزه كه است رايج مردم بين هم شعارهايي سيستم ، اين كنار
هوا تاريكي از منزل ، قبل به خانواده بازگشتمرد ژاپن در مثال عنوان به.ميكند افزون
اتمام از پس ناچيزي عده است ممكن چه اگر جامعهاي ، چنين در.است نكوهيده و ناپسند امري
در وقت دير تا مردم اكثريت اما بپردازند ، مفيدي چندان نه كارهاي به اداري ، كار ساعات
زرنگي و هنر رفتن ، در كار زير از ما كشور در برعكس.كارند به مشغول ادارهها و كارگاهها
يك عقبماندگي يا توسعه در اساسي و بنيادين طور به دست ، اين از رفتارهايي.ميشود تلقي
.است موثر كشور
وجود كند ، تشويق بيشتر تلاش و كار به را مردم كه شعارهايي و انگيزهها ايران در
را غيرانساني و انساني منابع هدايت و برنامهريزي كه منسجمي سيستم جاي همچنين.ندارد
بلندمدت و مدت كوتاه تصميمگيريهاي و سياستگذاريها براي حتي ما.است خالي دهد ، انجام
ناپايدار و نامنسجم غيرتخصصي ، ما اقتصادي تصميمگيري نظام مجموعه.نداريم كافي انسجام
ناكارآمد و لرزان باشد ، استوار مجموعهاي چنين تصميمهاي پايه بر كه اقتصادي و است
.بود خواهد
به را نقشهايي دنيا ، از بخشهايي براي شد ، جهان در اقتصادي اول قدرت غرب وقتي
گرفته نظر در غربي كارخانههاي توليدات خريد و نفت فروش ايران براي.كرد تعريف دلخواه
بين از مختلف شيوههاي به ايران در را توسعه و شدن صنعتي زمينههاي راستا همين در و شد
كه گفت نميتوان البته.كردهاند ايجاد اقتصادي پيشرفت راه سر بر موانعي يا و برده
.دهند انجام ميتوانند بخواهند چه هر آنها و است شده ما موفقيت عدم باعث ايشان دخالتهاي
دليل به بالايي هزينه ما.است غيرمتخصص كشور اقتصاد اجرايي و تصميمگيري نظام بدنه
به آن رقم البته كه شدهايم متحمل كشور اقتصادي ساختار در تخصص ضرورت به نسبت ناباوري
.ميگذريم آن كنار از بيتوجه هم ما و نيست موجود ريالي و دلاري صورت
تصميمگيري نظام و شود انجام متخصص نيروهاي توسط اقتصادي برنامههاي طراحي بايد
.نباشد حزبي و سياسي جناحبنديهاي نيز و دولت و مجلس دائمي تعويضهاي از متاثر اقتصادي
است رئيسجمهوري منتخب ما كابينه شود ، تشكيل اقتصاددانها از كابينه كه نيست اين منظور
همسو بايد و ميدانند را مردم خواستههاي كه هستند كساني اينها.است مردم منتخب خود كه
و سياستها بين از ميتوانند فقط وزرا.كنند تصميمگيري مردم منافع و نيازها با
برگزينند ، است سازگارتر ملي منافع با كه را روشي و راه اقتصاددانان پيشنهادي برنامههاي
.شوند عمل وارد متخصص عنوان به خود اينكه نه
قهرماني شهرزاد:گزارش
سعادتي ليلا
سوادكوه منطقه مازندراني گويشهاي
شد مستندسازي
شهرستان مختلف مناطق در مازندران گويشي لهجههاي از نمونهبرداري و مستندسازي كار
پايان ، به بود شده آغاز مازندران فرهنگي ميراث كل اداره پژوهش واحد سوي از كه سوادكوه
.رسيد
خانوار بالاي 10 روستاي را 70 پژوهش مورد ، مناطق هيات اين سرپرست عراقي عابديني مهدي
سوادكوه شهرستان مركزي و شيرگاه بخشهاي و لفور كسيليان ، ولوپي ، راستوپي ، دهستانهاي
.كرد اعلام
سال طي 6 البرز مخزني سد احداث با منطقه اين روستاي تا 15 حدود 10 در وي گفته به
.رفت خواهد فرو آب زير به آينده
در كم تفاوت با مازندراني گويش يادشده روستاهاي تمامي در اينكه به اشار با عابديني
زبان و پهلوي زبان نظير زبانهايي از كلماتي به روستاها از برخي در:، گفت شده ديده لهجه
.است جالب بسيار كه برخوردهايم بوده رايج اسلام از پيش كه اوستايي
ضربالمثلها ، جمعآوري كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
از منطقه قديمي سازهاي و جنگلي درختهاي انواع و وحوش نوع زمينه در اطلاعاتي و داستانها
.ميشود محسوب هيات اين جانبي فعاليتهاي جمله
تركمنها شده فراموش هنرهاي احياي
قوم تحقيقات انجام با و گرگان تاريخي ديوار ملي پروژه راستاي در:فرهنگي علمي گروه
نمدمالي ، جمله از تركمنها سنتي هنرهاي ديوار ، اين محدوده روستاهاي در باستانشناسي
.گرفت قرار مطالعه مورد سوزندوزي و ابريشمبافي
است معتقد گرگان ، تاريخي ديوار ملي پروژه باستانشناسي قوم بخش مسئول اونق فريدون
اين.ميآيند شمار به تركمن مادي فرهنگ پايدار و پويا عناصر از تركمنها سنتي هنرهاي
والايي فرهنگي و تاريخي ويژگيهاي و اصالت از (سوزندوزي و ابريشمبافي نمدمالي ، ) هنرها
.شدهاند سپرده فراموشي بوته به متاسفانه كه برخوردارند
صادراتي ارزش و اقتصادي صرفه جمله از اقتصادي مختلف دلايل به تركمن فرش بين اين در
اما است بوده فرش دستاندركاران و محققان سوي از وافي و كافي توجه مورد همواره آن
ديار اين شده فراموش هنرهاي ميتوان را سوزندوزي و ابريشمبافي نمدمالي ، مانند هنرهايي
.كرد قلمداد
نظير عناصري پژوهش ، اين در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
و نقش انواع كاربرد ، نحوه و نوع فوق ، هنرهاي از يك هر واقعي جايگاه و تاريخي پيشينه
ابزار و وسايل (باورها چيستانها ، ترانهها ، ) عاميانه فرهنگ آن ، اصالت و قدمت نگارها ،
.گرفتند قرار مطالعه مورد سنتي شكل به پشمبافي و حصيربافي رنگرزي ، كار ، سنتي
پرداخت آينده سال دو ظرف فرهنگيان ، ديون
شد خواهد
برنامهريزي و مديريت سازمان پرورش و آموزش امور دفتر كل مدير
وبرنامهريزي مديريت سازمان وپرورش آموزش امور دفتر مديركل:فرهنگي علمي گروه
دو در و شده پيشبيني متمركزي رديف در دولت كاركنان ساير و فرهنگيان ديون:گفت
.شد خواهد پرداخت بتدريج آينده سال
وجود با:اسلاميافزود جمهوري خبرگزاري با گفتگو در يكشنبه روز ،"كيارشي وحيد"
پرورش و آموزش بخش اعتبارات سال 82 ، افزايش بودجه در كشور كل اعتبارات محدوديت
.است توجه قابل
آينده سال براي عمومي بودجه محل از هزينهاي اعتبارات جمع:داشت اظهار وي
22/حدود2 سال 81 به نسبت كه است رسيده ريال ميليارد و 324 تريليون به 33
.ميدهد نشان رشد درصد
بودجه 82 لايحه در شده پيشبيني (عمراني) سرمايهاي داراييهاي تملك اعتبارات
به نسبت استكه ريال ميليارد و 804 تريليون دو عمومي ، پرورش و آموزش فصل در
.دارد افزايش درصد امسال 40
ميلياردريال تريليونو 63 يك نيز وحرفهاي فني آموزش فصل اعتبارات:افزود وي
.است يافته افزايش درصد 58/، 3 سال81 به نسبت كه است
پرورشعمومي ، و آموزش فصل عمراني اعتبارات درصدي رشد 40 به اشاره با كيارشي ،
ميليارد آينده400 سال براي:گفت اعتبارات ، اين اجرايي دستاوردهاي خصوص در
اعتبارات دررديف كپري و فرسوده غيراستاندارد مدارس جايگزيني منظور به ريال
.شود جايگزين كلاسدرس هزار شش كم دست ميشود بيني پيش و يافته اختصاص استاني
فني مراكزآموزش تكميل براي اعتبار ريال ميليارد تامين 100 با:كرد تاكيد وي
اجتماعي ، 37 امور و كار وزارت حرفهاي و فني آموزش سازمان به وابسته وحرفهاي
.رسيد خواهد بهرهبرداري به آينده سال حرفهاي و فني مركز
و وفني عمومي پرورش و آموزش فصول در ملي اعتبارات تامين با:كرد تصريح وي
مترمربع شبانهروزي ، 10هزار مدارس آموزشي فضاهاي مترمربع هزار حدود 80 حرفهاي ،
است احداث دست كارگاهيدر فضاهاي مربع متر هزار و 30 فرهنگيان خدمت ضمن مراكز
.رسيد خواهد بهرهبرداري به سال 82 در آن از بخشي كه
درصد با 7/88 سال82 بودجه لايحه در دانشآموزان ورزش به مربوط اعتبارات: گفت كيارشي
.است رسيده ريال ميليارد به 200 رشد
به كمك:گفت بخش اين رويكردهاي مورد در پرورش ، و آموزش امور دفتر كل مدير
دو دراستانهاي دبستان از قبل آموزشهاي توسعه همه ، براي آموزش برنامه اجراي
وفعالسازي محلي يادگيري مراكز توسعه طريق از سوادآموزي گسترش زبانه ،
بهخصوص وراهنمايي ابتدايي دورههاي تحصيلي پوشش افزايش غيردولتي ، سازمانهاي
.است پرورش آموزشو بخش رويكردهاي از دختران وآموزش روستايي مناطق در
ارتباط و فناورياطلاعات توسعه وپرورش ، آموزش ستادي نقش به توجه كيارشي
و مديران تحصيل و دانش سطح ارتقاي رشد ، شبكه طريق از اينترنيت با مدارس
و آموزش در خصوصسازي از حمايت بلندمدت ، و مدت كوتاه آموزشهاي طريق از معلمان
آينده سال در بخش اين اهداف جمله از را مردمي مشاركتهاي افزايش و پرورش
.كرد عنوان
فراگير دورههاي دانشپذيران آزمون
ميشود برگزار كارشناسي
فراگير دورههاي دانشپذيران آزمون:كرد اعلام نور پيام دانشگاه:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار اسفندماه و 16 دانشگاه ، 15 اين كارشناسي
واحدهاي و مراكز در آزمون اين داد ، گزارش يكشنبه روز نور پيام دانشگاه عمومي روابط
كارت.شد خواهد برگزار ميشود ، تعيين كارت توزيع هنگام به كه محلهايي نيز و انتخابي
.ميشود توزيع انتخابي واحدهاي و مراكز در اسفندماه تا 14 آزمون 12 جلسه به ورود
با و ميكنند ثبتنام هرمقطع خاص شرايط با مختلف ، مقاطع در فراگير دورههاي داوطلبان
پيام دانشگاه در تحصيل به مشغول ورودي ، آزمون گذراندن بدون درسي واحد تا 16 انتخاب 14
از بعد دانشپذير.ميشود گفته "دانشپذير" افراد اين به مرحله اين در كه ميشوند نور
معدل 14 داشتن و درس هر در نمره 12 حداقل كسب صورت در تحصيلي نيمسال يك گذراندن
مردود صورت اين غير در دهد ، ادامه خود تحصيل به بعدي مراحل در دانشجو عنوان به ميتواند
.شد خواهد
|