ميشود برگزار سال كتاب دوره بيستمين
روز كامپيوتر المپياد نخست مرحله آزمون
ميشود برگزار جمعه
دانشگاههاي عاليو آموزش خصوصيسازي
خودگردان
نداريم ، كم علمي رنسانس نهضت براي چيزي
...اگر
ميشود برگزار سال كتاب دوره بيستمين
كتاب جهاني جايزه اهداي دوره دهمين و سال كتاب معرفي دوره بيستمين:فرهنگي علمي گروه
تالار در رئيسجمهوري حضور با فجر دهه با همزمان ماه بهمن ايران ، 15 اسلامي جمهوري سال
.ميشود برگزار وحدت
بيستمين برگزيده كتابهاي داوري ، دوم مرحله به راهيافته كتاب عنوان ميان 350 از امسال
چندين گذشت از بعد امسال ارشاد ، فرهنگي معاونت گزارش به.شد خواهند معرفي سال كتاب دوره
معرفي برگزيده كتاب فارسي ، رمانهاي بخش همچنين و معاصر شعر حوزه در احتمالا دوره ،
به كه ايران اسلامي جمهوري سال كتاب جهاني جايزه اهداي دوره دهمين برگزيدگان.شد خواهد
بينالمللي سطح در ايراني فرهنگ و اسلامشناسي ايرانشناسي ، حوزه در منتشرشده آثار
.ميشود معرفي سال كتاب دوره بيستمين مراسم با همزمان نيز دارد ، اختصاص
روز كامپيوتر المپياد نخست مرحله آزمون
ميشود برگزار جمعه
بهمن يازدهم جمعه ، صبح كامپيوتر المپياد سيزدهمين نخست مرحله آزمون:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار كشور استانهاي ساير و تهران در همزمان ماه
و آموزش سازمان همكاري با المپياد اين نخست مرحله جوان ، دانشپژوهان باشگاه گزارش به
.ميشود برگزار گزينهاي چند صورت به استانها پرورش
متمركز نيمه صورت به كه دوم مرحله در آينده سال بهار آزمون ، اين نخست مرحله برگزيدگان
جهاني المپياد شانزدهمين.ميكنند شركت شد ، خواهد برگزار استانها مراكز از تعدادي در
.ميشود برگزار يونان كشور در سال 1383 تابستان كامپيوتر
دانشگاههاي عاليو آموزش خصوصيسازي
خودگردان
همراه تلاطم با دهه اين.بود هند معاصر عالي آموزش تاريخ در مهمي عطف نقطه دهه 1990
كشور اين در عالي آموزش خصوصيسازي جهت در مداوم تلاشهاي گرفتن صورت آن مهم تحول و بود
بازگشت روشهاي اعمال و عمومي هزينههاي كاهش طريق از عالي آموزش مالي خصوصيسازي.بود
ويژگيهاي است ، عالي آموزش مستقيم خصوصيسازي آنها از هدف كه سايتهايي همراه به هزينه
.بود هند در دهه اين
كاهش شدت به عالي آموزش براي دولت سوي از شده داده تخصيص بودجه دهه اين خلال در
هند دولت گزارشنميخورد چشم به آينده در بودجه بهبود براي هم دورنمايي هيچ و يافت
زمينه اين در را دولت بر حاكم ديدگاه سال 1997 ، در كشور اين در دولتي يارانههاي درباره
"غيرمزيتي كالاي" عنوان به متوسطه دوره نيز و عالي آموزش بار ، نخستين براي.ميدهد نشان
شدت به بايد آن يارانه كه شد گرفته درنظر ("مزيتي كالاي" عنوان به ابتدايي آموزش و)
.يابد كاهش
پيش در گزارش اين از پس و پيش كه دولت اقدام و سياست ميرسد نظر به جهت ، يك از
به كالا دستهبندي حدي تا دارايي وزارت كه هرچند بود ، ديدگاهي چنين با مطابق شد ، گرفته
كالاهاي" عنوان زير مقولهاي به را عالي وزارتآموزش اين.است كرده تعديل را قبلي شكل
.كند دريافت دولتي يارانه مزيتي كالاهاي اندازه به نيست لازم كه كرد دستهبندي "مزيت 2
خودگردان دانشگاههاي
دانشگاهها توسط را سنگين شهريههاي دريافت عملا هند ديوانعالي سال 1992 در
ديگر حكمي سال1993 در اما.كرد ممنوع را آن و خواند بيانصافي و ناعادلانه غيرمنطقي ،
.كرد هموار خودگردان دانشگاههاي نام با دانشگاهها همين رشد براي را راه كه داد
.يابد گسترش كشور در خودگردان دانشگاههاي تا شد گرفته كار به دولت توسط دقيقي سازوكارهاي
دولتي نهادهاي برابر چند مديريت و مهندسي رشتههاي در بخصوص دانشگاهها اين امروزه
در مثلا.نميآيد چشم به زياد نسبي و مطلق طور به دولتي دانشگاههاي شمار درواقع.هستند
فعاليت خصوصي فني دانشگاه و11 فني خودگردان دانشگاه پرادش ، 95 آندرا ايالت در سال 2001
پزشكي دانشكده و 25 خصوصي پزشكي دانشكده شده 303 ياد زمان در و ايالت همين در.ميكرد
شده ثابت حقيقتي كه نيست برابري فقط خصوصي نهادهاي بيرويه رشد آفت.داشت وجود دولتي
با عالي آموزش خصوصي ، دانشكدههاي از اندكي تعداد.است عالي آموزش كيفيت بلكه است ،
.كردهاند كار به آغاز سريع سودآوري هدف با صرفا بيشترشان و ميكنند عرضه كيفيت
به ديگر بود ، آموزش در خصوصي بخش ملاحظات گذشته در كه آموزش و نيكوكاري نوعدوستي ،
موسسات بر مقررات اعمال براي دولت ناتواني.باشد مطرح انگيزه عنوان به نميرسد نظر
.ميشود آشكار فزايندهاي طور به خصوصي
آن از هدف كه شد مطرح هند علياي مجلس در خصوصي دانشگاههاي قانون سال1995 در
تصويب به پارلمان در هنوز طرح اين.بود خودگردان دانشگاههاي تاسيس براي راه كردن هموار
علاقهاي هند در عالي آموزش خصوصيسازي به دولت كه دليل آن به نه البته.است نرسيده
بر طرح اين مثلا.نيست راضي طرح اين بند چند از خصوصي بخش كه دليل اين به بلكه ندارد ،
بورس اعطاي ،(دلار ميليون دو معادل) روپيه ميليون ارزش 5 به هدايا دائمي صندوق تشكيل
.ميكند تصريح سيستم اين در دولت قانونگذاري و نظارت و دانشجويان از درصد به 30 كامل
از بسياري.شد گنجانده خصوصي دانشگاههاي مورد در قبلي تجارب به توجه با آخر بند دو اين
از را خود بودجه تمام يا اكنون كردند ، كار به آغاز دولت كمك با كه خصوصي دانشكدههاي
و غيرقانوني كارهاي به كه چرا گرفتهاند ، قرار دولت اختيار در كاملا يا ميگيرند دولت
.زدهاند دست غيراخلاقي
منظور به مشهور صنعت صاحب دو عضويت با را كميتهاي نخستوزيري صنعت و تجارت شوراي
كه گزارشي در كميته اين.داد تشكيل بخشها ساير نيز و آموزش بخش در لازم اصلاحات پيشنهاد
در عالي آموزش جمله از آموزش توسعه در دولت نقش جدي اهميت به كرد ، ارائه سال2001 در
كه شد آن خواهان مصرانه گزارش اين حال ، اين با.كرد اشاره جهان توسعهيافته كشور چند
.بپردازد متوسطه و ابتدايي آموزش به و كند واگذار خصوصي بخش به كلا را عالي آموزش دولت
اصل جدي اعمال و خصوصي دانشگاههاي قانون تصويب خواهان يادشده كميته اين ، بر افزون
اختيار در بلاعوض كمك و وام كه شد نكته اين گرفتن درنظر با عالي آموزش در هزينه پرداخت
خود پيشنهادهاي براي استدلالي كميته اين حال ، اين بابگيرد قرار جامعه محروم اقشار
.نكرد ارائه
عالي آموزش شدن بينالمللي
تغييرات برخي.است عالي آموزش شدن بينالمللي هند در ارتباط اين در ديگر تحول يك
نخست.است گرفته صورت آموزش شدن بينالمللي و جهاني اقتصادي سياستهاي لواي تحت
پيدا را كشور اين در شعبه گشايش و هند به ورود اجازه خارجي نهادهاي و دانشگاهها
رسميت به كشورشان در مادر دانشگاه توسط ضرورتا كه ميدهند مداركي شعبات اينكردهاند
كشورهاي در را مشابهي مراكز يافتهاند اجازه هند عالي آموزش موسسات دوم.نميشود شناخته
در تحولات اين دوي هر ميرسد نظر به روشن ، سياست نبود به توجه با.كنند راهاندازي ديگر
اغلب سوم و دوم درجه دانشگاههاي.ميشود مشكلاتي بروز باعث اغلب و است گسترش حال
.ميكنند استفاده پولساز طرح اين از كه هستند دانشگاههايي
فني عالي آموزش بهخصوص و عالي آموزش ترويج براي هند ايالتهاي دولتهاي برخي رويكرد
فني دانشكدههاي سريع رشد.است داشته معكوس نتيجه كارصادراتي نيروي توليد منظور به
بلكه است ، نينجاميده خبره فني و علمي كار نيروي پرورش به مديريت آموزش مراكز و خصوصي
در اندكي بازده كه است شده اطلاعرساني فنآوري زمينه در ناكارآمد افراد توليد باعث
عرضه در آشفتگي.است كار بازار در تراكم كلي نتيجه.دارند بينالمللي و داخلي بازارهاي
با كه كساني بخصوص -دانشجويان ميان در وحشت باعث اقتصادي و سياسي بينالمللي ، تحولات
ميكنند تربيت صادراتي فارغالتحصيل كه دانشكدههايي -خواندهاند درس خارج به رفتن هدف
بازار به فقط بلكه نميكند داخلي بازار به توجهي كه ميشود اطلاعرساني فنآوري بخش و
.است وابسته بينالمللي
آينده براي ديدگاه فقدان
كه آنجايي از ميدهد نشان ميرسد نظر به كه است گرفته پيش در چند ابتكاراتي دولت
.نيست عالي آموزش خاص قانون ارائه به نيازي است ، شدن خصوصي حال در سرعت به نظام اين
دانشگاه چندگرفتهاند قرار دانشگاه جايگاه در عملا خصوصي عالي آموزش موسسه چند مثلا
خصوصي موسسه چند.است شده تشكيل وابسته خودگردان دانشكدههاي از فقط كه است شده تاسيس
يا دانشگاه مقام در يافتهاند اجازه واقع در هند اطلاعرساني فنآوري موسسه مانند ديگر
خصوصي موسسات سريع رشد بر علاوه تحولات اين.بدهند مدرك و فعاليتكنند آن معادل
خصوصي موسسات به دولت از بگير كمك خصوصي موسسات تبديل و دانشكده معادل خودگردان
به سريعا هند در عالي آموزش نظام از عمدهاي بخش نظر ، يك از.است گرفته صورت خودگردان
.است شده خصوصي عملي طور
در هند عالي آموزش ويژگي عالي آموزش زمينه در مدت بلند منسجم سياست ديدگاه فقدان
مسئله قبال در دولت موضع وضوح عدم.است بوده اخير دهه در حتي و دهه1990 سالهاي
از ناشي آشفتگي به سياستها اين نبود در يا موقتي سياستهاي تدوين به خصوصيسازي
دولت عبارتنداز بازيگران اين.است شده منجر عالي آموزش صحنه در بازيگر چند ناهماهنگي
(همه از مهمتر) و دانشكدهها دانشگاهها ، بلاعوض كمكهاي اعطاي كميسيون ايالات ، مركزي ،
كشورهاي در بازارها كه آنجايي از ولي شدهاند فعال بسيار بازار نيروهاي.خصوصي بخش
حتي موارد برخي در و نيست كامل نيز آن پيامدهاي هستند ، ناقص هند مانند توسعه درحال
.است فاجعهبار
اقتصاد هدفتبديل.است بوده اشتباه عالي آموزش زمينه در دولت پيشفرضهاي اساسا
ميكرد تصور دولت ظاهرا اما بود ، آسيا شرق جنوب كشورهاي اقتصاد مانند چيزي به كشور
معجزات گويي كند ، واگذار خصوصي بخش به را آن و بگيرد ناديده را عالي آموزش ميتواند
تحمل بدون حتي ميكند تصور دولت ميرسد نظر به.ميشود حادث عالي آموزش بدون اقتصادي
فنآوري در انقلابي و بسازد دانشمدار جامعه ميتواند عالي ، آموزش موسسات تقويت مشكلات
ميرسد نظر به همچنين.هستند دفاعي غيرقابل پيشفرضهاي اينها.كند ايجاد اطلاعرساني
صرفهجويي خود منابع در و شود خارج عالي آموزش از ميتواند كه است اعتقاد اين بر دولت
اين تاييد براي شواهدي هيچ نهتنها.وادارد عالي آموزش توسعه به را خصوصي بخش و كند
كل و عالي آموزش نظام براي است ممكن يادشده پيشفرضهاي بلكه ندارد ، وجود پيشفرضها
.باشد خطرناك جامعه
نعيمي رضا وحيد:مترجم
نداريم ، كم علمي رنسانس نهضت براي چيزي
...اگر
علوم وزارت دانشجويي معاون ظريفيان دكتر با گفتوگو
قسمتپاياني
علمي نياز فرموديد ، تكافوي كه داخل دكتراي بورسيه دانشجويان مدت كوتاه اعزام سياست *
ميشوند؟ اعزام قالب اين در نفر چند سالانه ميكند ، را دانشگاهها
شده برابر دو امسال و بوده نفر قبلش 50 سالاست جديدي سياست حال هر به سياست اين -
.ميشود برابر دو باز هم آينده سال و
داريد؟ سياستي چه آينده سال براي خارج بورسيههاي حوزه در *
داخل دكتراي بخش اين در صرفهجويي از و ميكنيم كم را خارج بورس شدت به داريم ما -
.ميكنيم حل را...و علمي تجهيزات و آزمايشگاه مشكلات.ميكنيم تقويت را
داريد؟ موضوع اين براي جامعي سياستگذاري هيچ آيا *
درصد سوم 60 برنامه ابتداي در دانشگاههاست ، علمي هيات كادر تكميل اعزام ، از هدف -
.استاديار درصد و 40 بودند مربي ما اساتيد از
...و مربي درصد و 45 هستند بالا به استاديار درصد الان 55
.داشت خواهيم بالا به استاديار درصد تا 70 بين 65 ما سال 83 تا
در زمان آن درميشويم نزديك داريم نرخ اين به چون ميكنيم ، كم را بورس اين چرا
.كرد خواهيم تقويت را سمينارها در شركت مطالعاتي ، فرصتهاي بحث دانشگاهها
صرف به دانشگاهها ، در مدارج طي ضوابط و علمي هيات اعضاي ارتقاي چگونگي از فارغ *
ميشويم؟ بينياز كشور از خارج به نيروها اعزام از ما آيا رقم اين به رسيدن
دانشهاي كردن رصد سمت به ما بورس ميزان كنيم ، متوازن را هرم اين بتوانيم اگر ما -
بعضي در چون ميرسانيم ممكن حداقل به را بورس يعني.نانوتكنولوژي مثلا.ميرود نوين
به و ميآوريم در امروزي سنتي حالت از را بورس سال 83 در و ميرسيم اشباع به رشتهها
اجرا زودي به و شده آماده صندوق اين طرح.ميكنيم تبديل نخبه دانشجويان از حمايت صندوق
.ميشود
انتخاب را اول رتبه دانشجويان آينده سال از و برداشتيم را اعزام امتحان امسال ما
كشاورزي ، بخش در مثلا.ميكنيم اعزام هستند ، رشته كه 20 كشور نيازهاي اساس بر و ميكنيم
...و هوافضا ،IT
چطور حاضر حال در مراكز ايناست دانشجويي مشاوره مراكز خصوص در من آخر سوال *
ميكنند؟ فعاليت
مشاوره مركز مختلف سطح چند در دانشگاهها تمام در كه است اين مشاوره مركز برنامه -
.است مشاوره متخصصان براي آموزش كارهاي تشكيل سطح يك.كند ايجاد
و جوانان ملي سازمان جمهوري ، رياست متمركز بودجههاي بخش از كرديم تلاش حوزه اين در
انتشار سمينار ، برگزاري طريق از را كار اين.كنيم كمك مراكز اين تقويت به علوم ، وزارت
انتشار و آموزشي كارگاههاي مشاورهاي ، نگاه با پيشدانشگاهي اردوهاي برگزاري بروشور ،
.كنيم مي دنبال نشريه يك
نظر از مشاوره مركز نشريه مثلاميكنيد نظارت چطور خدمات اين ارائه كيفيت بر *
.نيست دانشجو و دانشگاه با متناسب سطوح در دانشجويان از بسياري
به اماندارم بحثي كارها بهكيفيت بخشيدن بهبود در.بگويم را اصل يك من ببينيد -
اين چرا چيست؟ شما توسعه رمز كه پرسيدند ژاپن توسعه تئوريسين از آخرمبگويم جمله عنوان
در ما توسعه رمز.نداريم سري و محرمانه چيز ما:گفت نميكنيد؟ منتشر را مستندات و اسناد
.است كماهميت چيزهاي به دادن اهميت
داريد؟ "محرمانه دبيرخانه" معاونت در شما خود اما *
.ندارد اهميت كم مسائل به دادن اهميت اصل به ربطي محرمانه دبيرخانه -
قابل نشريه همين حتي و مشاورهاي امور در كيفيت ارتقاي بحث كه دارم قبول ل حا هر به
.است بررسي
|