حضور در بازارهاي بين المللي مستلزم رعايت استانداردها است
|
|
ارتقاي كيفيت كالا و استانداردها پيش نياز حضور در بازارهاي بين المللي و حمايت از مصرف كننده داخلي است.
ماندانا فاضل- كارشناس بازرگاني- در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: در اين زمينه يكي از شرط هاي اصلي براي عضويت در سازمان تجارت جهاني (WTO) اين است كه الزامات اين سازمان را به خصوص در زمينه استانداردها، اعم از استاندارد مواد غذايي، بهداشت دام و نبات و صنعتي و حقوق مالكيت هاي معنوي رعايت كنيم.
وي افزود: عدم توجه به نكته فوق و رعايت نكردن موارد موافقتنامه مذكور، در اغلب موارد سبب مي شود واكنش ها و عملكردهاي طرف هاي تجاري برايمان قابل درك نباشد.
فاضل معتقد است اگر ضوابط استانداردها در حد الزامات سازمان جهاني تجارت باشد، امكان حضور بيشتري را در بازارهاي طرف تجاري خواهيم داشت. او در اين زمينه اظهار داشت: مهمترين ايراد اين است كه اكثر سازمان هاي مربوط به بهداشت، مواد غذايي دام و حفظ نباتات- به جهت رعايت ضوابط بهداشتي در توليد و
صادرات- با يكديگر هماهنگي لازم را ندارند. به عبارتي بين سازمان هاي مربوط به اين امور ازجمله جهاد كشاورزي، وزارت بازرگاني، وزارت صنايع و مؤسسه استاندارد هماهنگي وجود ندارد. حتي قرار بود از چهار سال پيش شوراي عالي استاندارد تشكيل شود كه آن هم تشكيل نشد.
اين كارشناس بازرگاني تصريح كرد: به عقيده من لايحه حمايت از حقوق مصرف كننده تا حدود زيادي مي تواند جوابگوي اين مشكل باشد، چون سبب مي شود تا توليدكننده ها خود را در مقابل محصولاتشان مسؤول بدانند و از سوي ديگر مصرف كننده ها نيز اين حق را خواهند داشت تا در مقابل ضرر و زيانشان اعتراض و طلب جبران خسارت كنند.
|