دوشنبه۵ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۸ - Feb.24,2003
001880.jpg
امروز با حافظ
كز عكس روي او شب هجران سر آمدي
ديدم به خواب دوش كه ماهي بر آمدي
اي كاش هر چه زودتر از در درآمدي
تعبير رفت يار سفر كرده مي رسد
قائم مقام معاون سينمايي وزارت ارشاد تغيير كرد
«محمد مهدي  حيدريان » معاون  سينمايي  وزارت  ارشاد در حكمي  «محمد ابراهيم  صلواتي فر» را به  عنوان  قائم  مقام  اين  مجموعه  منصوب  كرد.
«محمد آفريده » قائم  مقام  پيشين  معاونت  سينمايي  و رئيس  مركز سينماي  مستند و تجربي  كمتر از دو ماه  پيش  در حكمي  به  اين  سمت  منصوب  شده  بود. به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  سينمايي ، حيدريان  در حكم  انتصاب  صلواتي  نوشته  است  كه  مشكلات  و تنگناهاي  نظام  سينمايي  وسمعي  و بصري ، حوزه  معاونت  سينمايي  را از جايگاه  حقيقي  خود خارج  و متزلزل  ساخته  است  و حضور همكاراني  با تجربه  و آزموده  براي  بازگرداندن  و ارتقاي  سطح  اين  حوزه  به  مرتبه اي  كه  مستحق  آن  است ، ضرروي  است . اتخاذ شيوه هاي  شفاف ، تعامل  و همفكري  با اعضاي  خانواده  سينما ، انجام  كارها و حل  مسائل  بصورت  مشترك  از محورهاي  فعاليت  قائم  مقام  حوزه  معاونت  سينمايي ذكر شده  است . «صلواتي فر» پيشتر مديريت  گروه  توليد شبكه  اول  سيما، مديريت كل  سيما، قائم  مقامي  سيما فيلم ، عضويت شوراي  برنامه ريزي  وزارت  ارشاد و مشاورت معاون  سيما را عهده دار بود.

برندگان اسكار فرانسوي معرفي شدند
شش سزار براي پيانيست
001930.jpg
فيلم پيانيست ساخته رومن پلانسكي شش جايزه سزار، از جمله جايزه بهترين فيلم را تصاحب كرد. جوايز سزار، بديل فرانسوي جوايز اسكار محسوب مي شود.
رومن پلانسكي، كارگردان فرانسوي الاصل اين فيلم جايزه سزار براي بهترين كارگرداني و آدرين برودي بازيگر آمريكايي پيانيست جايزه بهترين بازيگر مرد را در فيلمهاي انگليسي زبان بدست آوردند.
فيلم پيانيست براساس سرگذشت واقعي ولاديسلاو اشپيلمن نوازنده يهودي پيانو ساخته شده است كه در طول جنگ جهاني دوم از گتوي مخوف ورشو جان سالم به در برده است.
پولانسكي يهودي است و مادرش را در اردوگاه آشويتس از دست داده است. او خود از بازماندگان نسل كشي يهوديان در اروپا است.
اين فيلم سال گذشته جايزه معتبر نخل طلا را از جشنواره كن برد و نامزد دريافت شش جايزه اسكار هم شده است.
فيلم پيانيست در مراسم سزار كه شنبه شب در پاريس برگزار شد، جوايز بهترين صدابرداري، بهترين صحنه پردازي و بهترين موسيقي را هم برد.
از سوي ديگر مريل استريپ، بازيگر آمريكايي در اين مراسم جايزه افتخاري سزار را براي بازي هاي درخشانش در فيلم هاي متعدد دريافت كرد. او پس از دريافت جايزه اش گفت: اين جايزه براي من اهميت زيادي دارد. اين جايزه اي براي تمام زندگي حرفه اي من است و من به آن افتخار مي كنم.
در بخش سينماي اتحاديه اروپا كه امسال به مراسم سزار اضافه شده است، فيلم با او حرف بزن اثر پدرو آلمودوار كارگردان صاحب نام اسپانيايي به عنوان بهترين فيلم برگزيده شد.
اين فيلم ماه گذشته از موفقيت در كسب جايزه بهترين فيلم گويا، جايزه ملي سينماي اسپانيا بازمانده بود.
مستند بولينگ براي كلمباين ساخته مايكل مور، فيلمساز آمريكايي كه فرهنگ استفاده از سلاح گرم در ايالات متحده را بررسي مي كند، در بخش فيلمهاي خارجي، بهترين فيلم شناخته شد.
مايكل مور از فرصتي كه پس از دريافت جايزه براي سخنراني در اختيارش قرار گرفت براي انتقاد از موضع جنگ طلبانه ايالات متحده عليه عراق استفاده كرد. بولينگ براي كلمباين اخيرا در جشنواره فيلم فجر در تهران به نمايش درآمده است.

جشنواره فيلم هاي اجتماعي در آبادان گشايش يافت
چهارمين  جشنواره  سينماي  اجتماعي  عصر ديروز در سينما نفت  شهرآبادان  افتتاح شد.
به  گزارش  روابط عمومي بنياد سينمايي  فارابي  در اين  مراسم  كه  با حضوراستاندار، مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  خوزستان  و هنرمندان  وهنردوستان  برگزار  شد، گزارش  تصويري  از جشنواره  سوم  و برنامه هاي پيش  بيني  شده  براي  جشنواره  چهارم، پخش  شد و سپس  گروه  موسيقي مرواريد ليان  به  اجراي  موسيقي  محلي پرداخت و گروه  عروسكي  پرنيان نيز آيين  هاي  ايراني  را به نمايش  گذاشت.
براساس اين  گزارش  فيلم هاي  سينمايي ، مستند، كوتاه  و فيلمهاي  بخش بين الملل  شركت  كننده  در جشنواره  سينماي  اجتماعي  در سينماهاي  نفت ، تالار مهر و سالن  ثامن الائمه  به  نمايش  در خواهد آمد.
مراسم  بزرگداشت  يك  همت  كه  يكي  از بخشهاي  اصلي  چهارمين  جشنواره آبادان  است  سه شنبه  ششم  اسفند در تالار مهر شهرآبادان  برگزار مي شود.
اين  بخش  به  ستايش  از كوشش  هاي  ارزشمند خسرو سينايي  هنرمند مطرح سينماي  ايران  مي پردازد.
چهارمين  جشنواره  موضوعي  فيلم هاي  اجتماعي  تا هفتم  اسفند به  همت  اداره كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي خوزستان  با همكاري  استانداري  آن استان  ودفتر برنامه ريزي  و پيگيري  جشنواره هاي  موضوعي  بنياد سينمايي  فارابي در آبادان  برگزار مي شود.

اجراي آثاري از عليرضا مشايخي
همزمان با دهمين سال تأسيس گروه موسيقي تهران، عليرضا مشايخي آهنگساز و موسيقيدان نوجوي ايراني هشتم اسفندماه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد.
در اين برنامه، آثاري از عليرضا مشايخي با پيانوي فريماه قوام صدري و ويلن سل صنم قره چه داغي اجرا مي شود. تأكيد اين كنسرت بر سبك ويژه عليرضا مشايخي - متا ايكس - يا موسيقي چند فرهنگي خواهد بود كه علاوه بر برنامه هاي ديگر اجرا مي شود.

لوريس چكناوريان:
زمان كنسرت با شجريان مشخص نيست
در صورت انتخاب آهنگ ها و تنظيم آن ها، زمان دقيق كنسرت من و «محمدرضا شجريان» مشخص خواهد شد.
«لوريس چكناوريان» آهنگساز، تنظيم كننده آهنگ و رهبر اركستر در گفت وگويي با خبرگزاري كار ايران (ايلنا) گفت: در حال حاضر هنوز هيچ برنامه ريزي قطعي درخصوص كنسرت مشترك من و آقاي شجريان صورت نگرفته است به جز آن كه هر دو براي آينده مايل به همكاري هستيم و در همين رابطه گفت وگوهايي ميان ما نيز انجام شده است.
وي اضافه كرد: در صورت انتخاب قطعات و تنظيم آن ها، زماني براي تمرين اين كنسرت در نظر گرفته مي شود و آن زمان است كه مي توان تاريخ قطعي و يا تقريبي براي اجراي كنسرت را تعيين كرد.
وي در پاسخ به اين سئوال «ايلنا» كه آيا كنسرت با همراهي اركستر خاصي برگزار مي شود، گفت: هنوز براي انتخاب اركستر تصميم گيري نشده و مشخص نيست كه از اركستر من، يا اركستري متشكل از نوازندگان ايراني استفاده شود. ابتدا به همراهي شجريان بايد آهنگ ها را انتخاب نماييم و آن گاه در صورت توافق اركستر را مشخص كنيم.
خبر اجراي كنسرت چكناوريان با شجريان پس از آن در محافل هنري شايع شد كه شجريان هفته قبل و در حاشيه ديدار از جشنواره موسيقي فجر با چكناوريان ديدار و گفت وگو كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
طبق صورتجلسات باقي مانده از روم باستان، شوراي دولتي روم مركب از مقامات اجرايي، در نشست فوق العاده ۱۸ و نشست عادي ۲۴ فوريه سال ۲۲۶ ميلادي خود موضوع تغيير حكومت در ايران و روي كار آمدن ساسانيان را كه در ملي گرايي و تعصب در رعايت آيين زرتشت جدي تر از اشكانيان بودند و اختيارات فرمانداران ايالات ايران را محدود و قدرت را در پايتخت متمركز كرده بودند بررسي كرد و پذيرفت كه حكومت تازه ايران بزرگترين و فوري ترين خطر براي امپراتوري روم است. « سه وروس » در جلسه ۱۸ فوريه گفته بود كه اردشير موسس حكومت تازه ايران خطاب به ژنرال هايش گفته است كه تنها ايران است كه شايستگي حكومت كردن بر جهان را دارد. « سه وروس» پيشنهاد كرده بود كه تا حكومت ساسانيان قوام نگرفته بايد آن را از ميان برداشت. اين پيشنهاد تصويب شد و « تاريخ » نشان داد كه درجنگ هاي روم با اردشير، شاپور اول و شاپور دوم كه متعاقب همين مصوبه صورت گرفت رومي ها شكست خوردند و ايران قدرت اول جهان شد. حكومت ساسانيان بر سراسر ايران در سال ۲۳۲ ميلادي تحقق يافت. اشكانيان از سال ۲۵۰ پيش از ميلاد تا ۲۲۶ ميلادي به مدت ۴۷۶ سال بر ايران حكومت كردند و چون مطالعه انديشه هاي فلاسفه يوناني ميان جوانان خانواده هاي تراز اول ايران آن زمان رسم شده بود، وطن ما در دوران اشكانيان از نوعي دمكراسي برخوردار بود و دو مجلس داشت كه مجلس بالاتر را «مهستان» مي ناميدند و شاه به صورت ظاهر هم كه شده بود انتخابي بود و مهستان وليعهد را انتخاب مي كرد و بر آموزش او نظارت داشت.

ماندگار
۲۴ فوريه زادروز محمد ابن بطوطه، مولف و سفرنامه نويس معروف است كه در ۱۳۰۴ ميلادي در شهر طنجه كشور مغرب (مراكش) به دنيا آمد و ۷۴ سال عمر كرد. ابن بطوطه كه ۳۰ سال از عمر خود را در سفر گذرانيد و از اسپانيا، شمال آفريقا، عربستان، سوريه، عراق، آناتولي، ايران، آسياي ميانه، هند، چين، سريلانكا، جزاير مالديو و آفريقاي شرقي و مركزي ديدن كرد شرح اين مسافرت و اوضاع بلاد مورد بازديد را نوشت كه معتبرترين منبع جغرافيايي قرون وسطي بشمار مي رود. وي كه سالها پس از حمله چنگيز، از شمالشرقي و شرق ايران (افغانستان امروز) ديدن كرده نوشته است كه ويراني هاي قشون مغول چنان بوده است كه هنوز مرمت نشده اند. وي از شيراز ديدن كرد و از سياست حاكم فارس و كرمان كه با رفتار خود مانع حمله مغول به ايران جنوبي و مركزي شده بود تمجيد كرده است. او در طول سفر خود هشت سال در دهلي اقامت كرد تا با هندوئيسم و فلسفه هند آشنا شود. تاريخ فرهنگ اجتماعي اسلام نيز از تاليفات ابن بطوطه مغربي است.

روزگار
۲۵ سال پس از جنگ ويتنام كه نيروهاي آمريكايي ضمن آن نوعي سلاح شيميايي موسوم به «ايجنت اورنج» را بكار بردند، هنوز پرونده امر بسته نشده است و به گزارش ديروز «آلن ساير» روزنامه نگار آمريكايي، ديوان عالي آمريكا در اين هفته به شكايت چند نظامي سابق اين كشور از جمله خلبان يك هلي كوپتر نظامي كه از «ايجنت اورنج» آسيب ديده اند رسيدگي خواهد كرد تا ببيند كه استحقاق دريافت غرامت دارند يا نه.
* «جسيكا»، دختر ۱۷ ساله اي كه جراحان بيمارستان دانشگاه معروف «دوك» بدون توجه به مطابقت گروه خون در بدن او قلب ديگري را پيوند زده بودند در گذشت و رسانه هاي آمريكا اين رويداد را در صدر اخبار خود منعكس كرده اند. اين رسانه ها در چنين مواردي به بزرگ كردن رويداد مي پردازند تا در اذهان باقي بماند و تكرار نشود.

پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه چرا داروي آلماني ضد كلسترول به نام «بايكول» را از داروخانه ها خارج و ممنوع التجويز كرده اند و او پاسخ داده است : به اين دليل كه در مصرف كنندگان توليد درد ماهيچه ناشي از تخريب بافت هاي ماهيچه اي مي كرد و كليه ها را از كار مي انداخت و شنيده ام كه باعث مرگ چندين تن شده بود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com


داستانك
كابوس
جلوي آينه ايستاده بود و از تماشاي صورت تميز و اصلاح كرده خود لذت مي برد. خدمه قصر را مرخص كرده بود و حالا هرچه سعي مي كرد قيافه هيچيك را به خاطر نمي آورد. تصميم داشت براي ناهار ماهي بخورد ولي بدون حضور خدمه نمي دانست چه كند...
ناگهان دردآشنايي پايش را آزار داد. دوستش بود كه او را بيدار مي كرد. كلنگ خود را برداشت و از كاميون پايين پريد. به معدن رسيده بودند. حسين شعيبي


گشتي در دنياي خبرها
دهمين ازدواج
اهايو: يك زن در اهايوي آمريكا هفته گذشته براي دهمين بار در طول زندگي خود ازدواج كرد. همچنين در سالي كه گذشت آمار و ارقام جالبي در اهايو ثبت شد. پيرترين زوجي كه در سال گذشته ميلادي در اهايو ازدواج كردند ۹۰ ساله بودند و جوانترين زوج نيز تنها ۱۵ سال داشتند. از سوي ديگر بيشترين اختلاف سني ميان يك عروس و داماد ۵۰ سال بود. اما جالب ترين ازدواج آمريكا، ازدواجي بود كه ميان يك مرد ۹۶ ساله و يك خانم ۷۹ ساله صورت گرفت.
به هر حال معدل سن ازدواج در آمريكا در سال ۱۹۷۰ ، ۲۱ سال براي زنان و ۲۳ سال براي مردان بود اما هم اكنون به حدود ۲۶ سال افزايش يافته است.

غرش شير همسايه
واشنگتن: چند شب قبل در ساعت ۱۴/۱ دقيقه بامداد، مردي در آمريكا با صداي غرش يك شير خشمگين از خواب پريد و اين غرش دو بار ديگر تا طلوع آفتاب تكرار شد. به هر حال اين مرد تصميم گرفت تا منبع غرش را بيابد و پس از تحقيق متوجه شد كه همسايه اش يك شير و يك ببر غول پيكر در حياط خانه اش نگهداري مي كند. اين مرد عليه همسايه اش به دادگاه شكايت كرده و قرار است دادگاه در اين رابطه حكم صادر كند.

سرقت گوش هاي خوك
كپنهاك: يك مرد در دانمارك به دليل سرقت گوش هاي خشك شده خوك ها به تحمل دو هفته حبس محكوم شد. اين مرد ۲۶ ساله ۳۲ هزار گوش خشك شده خوك را از يك مركز نگهداري حيوانات از نزديكي شهر كپنهاك به سرقت برد و قصد داشت اين گوش ها را با دريافت ۹ هزار دلار بفروشد.

بستني مار ماهي
بانكوك: يك رستوران در تايلند، كله مار ماهي در دسرهاي خود عرضه مي كند. در اين رستوران يك نوع بستني به نام بستني مارماهي در اختيار مشتريان قرار داده مي شود كه ۴۰درصد آن از گوشت ماهي تشكيل شده. اما مشتريان بو و طعم ماهي را احساس نمي كنند. نكته جالب اينكه صاحب يك رستوران در استراليا حاضر شد ۷۰۰ هزار دلار به قناد تايلندي رستوران بانكوك بپردازد تا نحوه تهيه اين نوع بستني را در اختيار او قرار دهد، اما قناد تايلندي حاضر به انتقال اطلاعات خود نشد.

همسريابي
نيوجرسي: يك مرد ۴۳ ساله در آمريكا براي يافتن همسر، دست به ابتكار جالبي زده است. او براي اينكه در اسرع وقت همسر مورد نظرش را بيابد، روي سقف خودرو خود يك تابلو نصب كرده كه روي آن نوشته شده: من ۴۳ ساله هستم، ۸۵ كيلو وزن و ۱۷۰سانتيمتر قد دارم و هر كس كه همسرم شود به او يك دستگاه خودرو اهداء خواهم كرد. لطفا مشخصات خود را به آدرس پست الكترونيكي ... ارسال نماييد. وي تاكنون ۵ پيشنهاد دريافت كرده و قرار است آنها را بررسي كند.

كارت اعتباري در كليسا
استكهلم: يكشنبه ها، روز تعطيل در كشور سوئد است و تمام بانك ها و ادارات دولتي تعطيل مي باشد. به همين دليل بسياري از افراد كه روزهاي يكشنبه براي دعاكردن به كليسا مراجعه مي كنند، با خود پول نقد ندارند و نمي توانند در امور خيريه شركت كنند. به همين دليل يك زوج جوان در يكي از دهكده هاي سوئد كه از قضا هر دو كارمند بانك نيز هستند دست به ابتكار جالبي زده اند.
آنها به كشيش ارشد يك پيشنهاد كردند يك دستگاه مخصوص كارتهاي اعتباري را در داخل كليسا نصب كنند تا افرادي كه با خود پول نقد حمل نمي كنند بتوانند با استفاده از كارتهاي اعتباري در امور خيريه شركت كنند. قرار است اين طرح به مدت يك سال به طور آزمايشي اجرا شود.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۱ دقيقه


گل و گياه
انار آفريقاي جنوبي
001925.jpg
نام علمي: Burchellia bubalina
خانواده: RUBIACEAE
درختچه اي كوچك، بومي جنوب آفريقا با برگهاي مدور و براق به رنگ سبز تيره كه گلهاي قرمز- نارنجي آن در نوك شاخه ها بصورت دسته هايي شامل حداكثر ده عدد گل در آخر بهار تا تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه ۳-۲ متر است.
نيازها: در نواحي گرمسير به مكاني كاملا سايه، اما در نواحي معتدل مكان روشن يا سايه آفتاب نياز دارد. بلافاصله پس از پايان گلدهي درختچه را هرس كنيد. نسبت به يخبندان مقاوم نبوده و دماي زير صفر درجه سانتيگراد را تحمل نمي كند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |