شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۳
ورود شركت ها به بورس تهران سرعت گرفت
با قيمت خوردن سهام دو شركت كنتورسازي ايران و سيمان دورود روند پذيرش سهام شركت ها در بورس تهران سرعت گرفت.
به گزارش خبرنگار ما در دو ماه گذشته سهام شركت هاي گاز لوله، سيمان شاهرود، كارخانجات داروپخش، توليد مواد اوليه داروپخش و معادن منگنز ايران، در بورس تهران پذيرفته شده اند.
با قيمت خوردن سهام سيمان دورود تعداد شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران براي نخستين بار به ۳۳۷ شركت رسيد.
اين در حالي است كه تعدادي ديگر از شركت ها مانند صنعتي جهان، پارس سوئيچ و... در فهرست انتظار براي ورود به تابلو بورس تهران جاي گرفته اند.
دبيركل سازمان بورس اوراق بهادار تهران بهمن ماه امسال اعلام كرد تعداد شركت هاي بورس تهران تا پايان سال ۸۲ به ۴۵۰ شركت افزايش خواهد يافت.
روند ورود شركت ها به بورس نشان مي دهد سازمان بورس و هيأت پذيرش اوراق بهادار ناخودآگاه روند پذيرش صنايع پربازده را سرعت بخشيده اند،
بر اين اساس ورود شركت هاي توليدكننده سيمان، پتروشيمي، مواد شوينده، دارو و فلزات اساسي با سرعت هرچه تمام تر صورت مي پذيرد اما در پذيرش سهام شركت هاي توليدكننده لاستيك خودرو و صنايع نساجي احتياط فراواني به خرج داده مي شود.
به باور كارشناسان افزايش حجم عرضه سهام در بورس تهران از جمله دلايل اشتياق مالكان شركت هاي خصوصي براي ورود به بورس است، ضمن اين كه باتوجه به برنامه پيش بيني شده براي خصوصي سازي واحدهاي دولتي پيش بيني مي شود اين روند از سال آينده سرعت بيشتري به خود بگيرد.
همچنين در يك سال گذشته مديران خصوصي در بسياري از شركت هاي فعال خارج بورس
دريافته اند كه مي توانند با پذيرش شركت خود در بورس ارزش دارايي هاي خود را تا چند برابر افزايش دهند.
براين اساس مالكان صنايعي كه از سودآوري مطلوبي برخوردارند به ويژه مديران صنعت داروسازي از پذيرش در تالار سهام استقبال فراواني به عمل آورده اند. مالكان بزرگ شركت ها دريافته اند مي توانند بخشي از دارايي هاي خود را از طريق بورس تهران بسيار آسان تر به فروش برسانند و از اين طريق با سود حاصل از آن به انجام سرمايه گذاري هاي تازه بينديشند.
در ادامه وضعيت برخي سهام تازه پيوسته به بورس تهران مورد بررسي قرار مي گيرد.
گاز لوله
سهام گاز لوله در هفته آخر دي ماه وارد بورس تهران شد. اين شركت در زمينه توليد لوله هاي فاضلاب و گازرساني فعال است و توان تأمين نيمي از نياز داخلي را دارد. با توجه به اين موضوع و با درنظر گرفتن برنامه هاي دولت براي توسعه شبكه هاي فاضلاب و گازرساني در مناطق مختلف كشور «گاز لوله» از امكان رشد بالقوه اي برخوردار است.
معادن منگنز ايران
معادن منگنز ايران نيمه بهمن ماه وارد بورس تهران شد. اين شركت در زمينه توليد سنگ منگنز فعاليت دارد. سنگ منگنز بيشترين كاربرد را در ذوب آهن دارد.
نگاهي به تركيب سهامداران اين شركت نشان مي دهد سهامدار عمده آن با يك واسطه ذوب آهن اصفهان است. از سوي ديگر تنها خريدار محصولات معادن منگنز خود ذوب آهن اصفهان است. اين موضوع مي تواند موجبات برخي ترديدها را در خريد اين سهام در بورس تهران فراهم آورد.
سيمان شاهرود
سيمان شاهرود از جمله شركت هايي است كه با واسطه و بي واسطه در سبد دارايي هاي سازمان تأمين اجتماعي جاي دارد.
اين سازمان به همراه سرمايه گذاري تأمين اجتماعي و سيمان فارس و خوزستان در مجموع ۶۰ درصد سهام سيمان شاهرود را در اختيار دارند.سيمان شاهرود سود امسال خود را يك هزار و ۱۰۵ ريال براي هر سهم پيش بيني كرده. اين شركت در نيمه نخست سال به نيمي از پيش بيني هاي خود دست يافته است.
سيمان شاهرود در سال ۶۳ تأسيس شده و از سال ۷۷ شروع به توليد كرده است. حجم سرمايه اين شركت ۵۴ ميليارد ريال است. سيمان شاهرود به عنوان سيصد و سي امين شركت در بورس تهران پذيرفته شده است.
سيمان دورود
سيمان دورود از ديگر شركت هاي تابعه سيمان فارس و خوزستان است كه در بورس تهران پذيرفته مي شود. فارس و خوزستان ۹۰ درصد سهام اين شركت را در اختيار دارد.
نام سيمان دورود روز سه شنبه هفته قبل با عرضه 
۵/ ۲ ميليون سهم آن در تالار فرعي بورس تهران جاي گرفت.
كنتورسازي ايران
كنتورسازي ايران از جمله شركت هاي وزارت نيرو است. سهام اين شركت براي نخستين بار روز دوشنبه هفته قبل در بورس تهران عرضه شد. در حال حاضر ساتكاپ ۷/۴۲ درصد سهام اين شركت را در اختيار دارد. ۸/۳۳ درصد سهام آن نيز در دست سرمايه گذاري صنعت و معدن است. آ.ا.گ اينترنشنال با ۸ درصد سهام از ديگر سهامداران اصلي كنتورسازي محسوب مي شود. كنتورسازي ايران در زمينه توليد كنتورهاي تك فاز و سه فاز فعال است و با توليد سالانه ۷۴۰ هزار كنتور خانگي و ۹۰ هزار كنتور صنعتي كل نياز كشور را به اين محصول تأمين مي كند.

بانك و بورس
انرژي
رويداد
گزارش
گفت وگو
|  انرژي  |  بانك و بورس  |  رويداد  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |