چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۷ - Mar.5,2003
صحه الجسد من قله الحسد.
سلامت تن در ناچيزي حسد است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
وانچه خود داشت زبيگانه تمنا مي كرد
سال ها دل طلب جام جم از ما مي كرد
طلب از گمشدگان لب دريا مي كرد
گوهري كز صدف كون و مكان بيرون است
معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي خبر داد:
نيمي از مخارج بزرگداشت استاد ابوالحسن صبا پرداخت مي شود
با وجود آنكه برگزاركنندگان هفته بزرگداشت استاد «ابوالحسن صبا» اعلام كرده اند كه سازمان ميراث فرهنگي بودجه اي براي اين مراسم تصويب نكرده است، معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي كشور از تقبل تمام مخارج مربوط به محل اجراي كنسرت و امور چاپ مراسم بزرگداشت استاد صبا خبر داد.
سيداحمد محيط طباطبايي، معاون معرفي و آموزشي سازمان ميراث فرهنگي كشور در اين باره گفت: «هزينه هاي اجراي مراسم بزرگداشت استاد «ابوالحسن صبا» نزديك به شانزده ميليون تومان تخمين زده شده بود كه هشت ميليون تومان آن مربوط به هزينه اجاره محل كنسرت و پرداختن به امور نشر است كه سازمان ميراث فرهنگي كشور آن را تأمين خواهد كرد.»
محيط طباطبايي هزينه اجاره كاخ گلستان را همراه هزينه هاي جانبي آن، حدود پنج ميليون تومان و هزينه چاپ و نشر را سه ميليون تومان برآورد كرد.
وي درباره روند اجراي مراسم بزرگداشت استاد صبا گفت: «به مدير پروژه بناها و آواها پيشنهاد كرديم به مناسبت صدمين سالگرد تولد ابوالحسن صبا، برنامه اي اجرا كند كه حاصل آن طراحي برنامه هاي هفته بزرگداشت ابوالحسن صبا شد. اما از آن جا كه اسپانسرهاي مناسبي براي تأمين هشت ميليون تومان باقي مانده پيدا نشد، اين برنامه لغو شده است.»
بهروز غريب پور، مديرعامل خانه هنرمندان نيز گفت: «خانه هنرمندان به برگزاركنندگان اين برنامه اعلام كرده بود كه در صورت نداشتن اسپانسر مي توانند به صورت رايگان از محل خانه هنرمندان استفاده كنند.»
از جمله برنامه هايي كه قرار بود در مراسم درگذشت ابوالحسن صبا اجرا شود مي توان به دو جلسه پژوهشي، اجراي كنسرت گروه عشاق، نشست نقد و بررسي اين كنسرت، برگزاري نمايشگاه عكس و انتشار جزوه تخصصي موسيقي و معماري اشاره كرد.

عمران صلاحي در انجمن ترانه سرايان
انجمن ترانه سرايان، اين بار ميزبان عمران صلاحي، شاعر، طنزپرداز و ترانه سراي معاصر است. اين انجمن هر پنج شنبه ساعت ۵-۳ در فرهنگسراي ابن سينا (قانون) شب ترانه دارد و در آن ترانه سراياني چون محمدعلي شيرازي، اكبر آزاد، عليرضا طبايي، رسول يونان، عليرضا بندري، خليل جوادي، آرش نصيري و ... به ارائه آثار خود مي پردازند و همچنين شاعران و خوانندگان نامي در آن حضور مي يابند. اين انجمن هر چند وقت يكبار ميزبان يكي از بزرگان ادبيات يا موسيقي است و اين بار عمران صلاحي در آن شعر و ترانه خواهد خواند. فرهنگسراي قانون (ابن سينا) در شهرك قدس (غرب)، خيابان ايران زمين شمالي واقع است و ورود عموم در مراسم آن آزاد است.

باد سرخ در جشنواره آلمان
فيلم كوتاه «باد سرخ» ساخته علي محمد قاسمي، از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران، به بخش مسابقه بين  الملل جشنواره بين  المللي فيلم «درسدن» راه يافت.
پانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم «درسدن» قرار است از ۲۶ تا ۳۱ فروردين ماه ۸۲ در كشور آلمان برگزار شود.
در اين جشنواره، ۶۳ فيلم كوتاه و انيميشن از كشورهاي مختلف در بخش مسابقه بين الملل به نمايش درمي آيد.

برترين هاي جشنواره فيلم و عكس اروميه معرفي شدند
هشتمين  هفته  فيلم  و عكس  جوان  اروميه  روز سه شنبه  با معرفي  فيلمها و چهره هاي  برتر پايان  يافت .
اين  جشنواره  با شركت  ۱۵ فيلم  كوتاه  ويدئويي  و ۸۲ عكس  از هنرمندان  دختر و پسر عضو انجمن  سينماي  جوان  اروميه  به  مدت  سه  روز در محل  مجتمع  فرهنگي و هنري  اين  شهرستان  برگزار شد.
هيات  داوران  اين  جشنواره  ديپلم  افتخار و جايزه  بهترين  بازيگري  را به خاطر بازي  روان  و خلاقانه  در فيلم  «دايره » به خانم  «گلناز قاسمي» اهدا كرد.
«احسان  مهديان» نيز به خاطر تدوين  فيلم  «دايره» ديپلم  افتخار و جايزه بهترين  تدوين  اين  جشنواره  را دريافت  كرد.
همچنين  ديپلم  افتخار و جايزه  بهترين  تصويربرداري  هيات  داوران  براي فيلمهاي  «بيان» و «زير پوست  شهر» به  «اتابك  حبيبي» تعلق  گرفت .
هيات  داوران  جشنواره  جايزه  بهترين  فيلمنامه نويسي  اين  دوره  را نيز به  «حميد دلربا» براي  فيلمنامه  «دايره» اهدا كرد.
در بخش  كارگرداني  نيز ديپلم  افتخار و جايزه  بهترين  كارگرداني  به  «محمدسيفي» براي  كارگرداني  فيلم «بيان» اهدا شد.
جايزه  بهترين  فيلم  داستاني  را نيز فيلم  «مه  - مام  - مرده» ساخته  «آرش رفيعي» از آن خود كرد.
در بخش  فيلم  مستند نيز جوايز بهترين  فيلم  و ديپلم  افتخار را مشتركا فيلمهاي  «زيرپوست  شهر» ساخته  احد عبادي  و «تاناكورا» ساخته  حسن  جعفري گرفتند.
دربخش  عكس  نيز عكس هاي  «گيتي  صرافي» و «محمد حميدي»، «سعيد هاروپان»، «رضاامن  زاده»، «جعفر بزازپور»، «بهروز باقرزاده» و «بهنام  رضازاده» بخاطر پرداختن  به  مسايل  انساني ، تكنيك هاي  عكاسي  و خلاقيت هاي  هنري  جوايزبهترين  عكس هاي  جشنواره  را دريافت  كردند.
اين  عكس ها از ۸۲ عكس  بخش  مسابقه  انتخاب  شده اند.

مايكل كين بازيگر «حرفه ايتاليايي» فاش كرد
ماجراي فصل آخر
003850.jpg
پايان فيلم «حرفه ايتاليايي»، محصول ۱۹۶۹، نزد علاقه مندان به سينما همواره پاياني اسرار آميز جلوه مي كرد. اما مايكل كين، بازيگر اين فيلم پس از سال ها پرده از ماجراي آن برداشت.
«حرفه ايتاليايي» داستان گروهي تبهكار به رهبري كروكر(مايكل كين) را روايت مي كند كه براي سرقت شمش هاي طلا، در خيابان هاي مركز شهر تورين راهبندان ايجاد مي كنند. پس از يك تعقيب و گريز طولاني و نفسگير در راه فرار به فرانسه، اتوبوس آنها به صخره اي در لبه يك پرتگاه گير مي كند، طوري كه با هر حركتي ممكن است به پايين بلغزد. كروكر به اعضاي گروهش مي گويد: «دست نگه داريد بچه ها ! من يك فكر عالي دارم.»و فيلم در حالت تعليق تمام مي شود.
به گزارش گاردين، اينك پس از بيش از سه دهه، مايكل كين در يك فيلم مستند كه به مناسبت ۷۰ سالگي او تهيه و از شبكه اول تلويزيون بي بي سي پخش خواهد شد، فاش كرده است كه مطابق فيلمنامه قرار بوده اعضاي گروه بگريزند.
او گفت: «اتفاق بعدي اين بود كه موتور اتوبوس را روشن مي كرديم و بي حركت مي نشستيم تا سوخت آن تمام شود، به اين ترتيب وزن قسمت عقب اتوبوس كمتر مي شد و ما مي توانستيم به سرعت بيرون بپريم و اتوبوس را كه با طلاها به قعر دره مي رفت ترك كنيم. آن پايين اعضاي مافياي فرانسه راحت نشسته بودند تا حاصل زحمت هاي ما را بالا بكشند.»
به گفته كين پايان فيلم به گونه اي طراحي شده بود كه راه را براي ساختن قسمت دوم آن باز مي گذارد: «بعد،ما تلاش مي كرديم كه پول ها را از تبهكاران فرانسوي پس بگيريم و اين داستان فيلم دوم بود. اما از آنجا كه فيلم در سينماهاي آمريكا خوب فروش نكرد، دنباله آن هم ساخته نشد.»
به رغم عدم استقبال تماشاگران آمريكايي، «حرفه ايتاليايي» فيلم ماندگاري شد. صحنه هاي اتومبيل راني و تعقيب و گريز فيلم بسيار معروف شد و علاقه مندان سرسخت زيادي در سراسر جهان پيدا كرد.
كندي مارتين، فيلمنامه نويس «حرفه ايتاليايي» دو سال قبل در مصاحبه اي گفته بود كه دست اندركاران فيلم،پايان آن را نمي پسندند. او گفته بود: «من حتي حاضر نشدم فصل پاياني را بنويسم و تهيه كننده كه پولش ته كشيده بود خودش آن را به فيلمنامه اضافه كرد. كارگردان فيلم، پتر كولينسن هم از پايان بندي آن متنفر بود و دستيارش را براي كارگرداني صحنه آخر فرستاد. آن روز هيچكدام از ما تصور نمي كرديم اين فيلم روزي يك اثر كلاسيك تلقي شود يا مايكل كين چنين بازيگر بزرگي شود.»
اما تا پيش از اظهارات كين در مستند بي بي سي كسي از پايان بندي اصلي فيلمنامه پرده بر نداشته بود.
نكته جالب ديگر در باره اين فيلم اين است كه كمپاني پارامونت، كه حاضر نشده بود دنباله فيلم را بسازد پس از بيست و چهار سال تصميم به بازسازي آن گرفته است. نسخه جديد تابستان آينده بر پرده مي آيد و نقش كين را در آن مارك والبرگ بازي مي كند.
بعضي فيلم هاي بزرگ ديگر نيز پايان هاي رها شده دارند. در پايان فيلم «بر باد رفته»،اسكارلت اوهارا كه مرد مورد علاقه اش «رت باتلر»او را ترك كرده است، گريان مي گويد كه به خانه اش در مزرعه تارا باز مي گردد و راهي پيدا خواهد كرد تا «رت»را به سوي خود بازگرداند. او مي گويد: «فردا روز ديگري است.» در پايان فيلم «فارغ التحصيل»دو شخصيت اصلي فيلم در اتوبوسي نشسته اند و به سوي سرنوشت نا معلومي مي روند.
و در پايان فيلم «فلاش گوردون»حلقه انگشتر قهرمان فيلم كه تصور مي شود مرده است، برقي مي زند و فيلم در عدم قطعيت تمام مي شود.

برندگان جوايز جنبي جشنواره فيلم فجر معرفي شدند
پنجمين دوره مراسم اهداي جوايز جنبي بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در بخش جنبي و جمعي هنرمندان سينما امروز در سينما صحرا برگزار شد.
در اين مراسم آراء هيئت داوران نهادها، سازمانها و موسسه هاي شركت كننده به اين شرح اعلام شد: 
وزارت آموزش و پرورش لوح تقدير و ۶ سكه بهار آزادي به علي شاه حاتمي كارگردان فيلم كولي، لوح تقدير و ۴ سكه بهار آزادي به ابوالقاسم طالبي كارگردان فيلم نغمه، لوح تقدير و ۳ سكه بهار آزادي به مجتبي راعي كارگردان فيلم سال سخت در خمين، لوح تقدير و ۲ سكه بهار آزادي به مسعود كرامتي كارگردان فيلم روز كارنامه.
سازمان توانير لوح تقدير و ۴ سكه بهار آزادي به فرزاد مؤتمن كارگردان فيلم شبهاي روشن.
سازمان حمل و نقل و ترافيك لوح تقدير و ۱۰ سكه بهار آزادي به پرويز شهبازي كارگردان فيلم نفس عميق.
انجمن حمايت از حقوق كودكان لوح تقدير به كمال تبريزي كارگردان فيلم فرش باد و تهمينه ميلاني كارگردان فيلم واكنش پنجم.
ستاد اقامه نماز و احياي زكات لوح تقدير و هزينه سفر به حج عمره به سيدرضا مير كريمي كارگردان و تهيه كننده فيلم اينجا چراغي روشن است، لوح تقدير و هزينه سفر به عتبات عاليات به علي
شاه حاتمي كارگردان، تهيه كننده و نويسنده فيلم كولي، لوح تقدير و هزينه سفر به سوريه به ابوالقاسم طالبي كارگردان و نويسنده فيلم نغمه.
جشنواره روستا لوح تقدير و ۵ سكه بهار آزادي به علي شاه حاتمي كارگردان فيلم كولي.
ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر لوح تقدير و ۲ سكه بهار آزادي به ابوالقاسم طالبي كارگردان فيلم نغمه و لوح تقدير و ۲ سكه بهار آزادي به سيدرضا مير كريمي كارگردان فيلم اينجا چراغي روشن است.
كانون فيلم و عكس دانشگاه اميركبير لوح تقدير و ۳ سكه بهار آزادي به پرويز شهبازي كارگردان فيلم نفس عميق و لوح تقدير و ۳ سكه بهار آزادي به اصغر فرهادي، عليرضا بذرافشان و محمدرضا فاضلي فيلمنامه نويس فيلم رقص در غبار و لوح تقدير و ۳ سكه بهار آزادي به حسين زندباف تهيه كننده فيلم شبهاي روشن.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۱۴ اسفندماه سالروز درگذشت دكتر محمد مصدق ، رهبر جنبش ملي كردن صنعت نفت ايران و رئيس دولت در سال هاي ۱۳۳۰، ۱۳۳۱ و پنج ماه اول سال ۱۳۳۲ است كه در سال ۱۳۴۵ در بيمارستان نجميه تهران فوت شد. در سالهاي حكومت او، ايران كه پرچم مبارزه با استعمار را به دوش گرفته بود تحت فشار و تحريم اقتصادي و تهديد نظامي انگلستان بود كه يكي ازسه قدرت آن زمان به شمار مي رفت. دكتر مصدق در تمامي طول عمر سياسي خود به دمكراسي و حقوق بشر و آزادي ناشي از آن وفادار بود. وي هنگام فوت ۸۷ساله بود. دولت دكتر مصدق كه مورد حمايت قاطبه ملت بود به دست خارجي در كودتاي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ برانداخته شد، خود وي به زندان افتاد و پس از تحمل دوران زندان تا پايان عمر در روستاي احمدآباد ساوجبلاغ (نزديك كرج) به صورت غير قانوني تبعيد و در حصر قرار داشت.
در روزهاي واپسين عمر كه اجازه داده شده بود به تهران و به بيمارستاني كه فرزندش در آن طبابت مي كرد منتقل شود جز در مورد اعضاي فاميل، باز ممنوع الملاقات بود و روزنامه نگاران اجازه نزديك شدن به ساختمان بيمارستان را نداشتند. پس از فوت نيز، دولت وقت يك اطلاعيه چند سطري در اين زمينه به روزنامه ها داد و چون از مرده او هم مي ترسيد اجازه برگزاري مجلس ترحيم عمومي نداد. دكتر مصدق بر پايه عقيده خود كه شاه بايد سلطنت كند نه حكومت، در دوران زمامداري اش اختيارات حكومتي را از شاه گرفت. در زمان او، انتشار نشريه، تشكيل حزب و برگزاري اجتماعات سياسي آزاد بود. به نوشته  مورخان، دكتر مصدق در جهان سوم، چراغي را روشن كرد كه تا پايان استعمار كهنه روشن بود.
* محاكمه مخالفان شاه از جمله آيت الله طالقاني، مهندس بازرگان و دكتر يدالله سحابي در محكمه تجديد نظر نظامي كه رياست آن را ژنرال عباس قره باغي (آخرين رئيس ستاد مشترك در نظام سلطنتي) برعهده داشت در اين روز در سال ۱۳۴۲ آغاز شد. پيش از آغاز محاكمه حكومت نظامي در تهران و اصفهان تمديد شده بود تا تظاهراتي صورت نگيرد.
ماندگار
به مناسبت پنجاهمين سال در گذشت استالين كه ساعت ۹ بعد از ظهر پنجم مارس سال ۱۹۵۳ (مصادف با ۱۴ اسفند ۱۳۳۱) پس از چهار روز اغماء اتفاق افتاد، در روسيه نمايشگاهي تحت عنوان « استالين: يك مرد، يك سمبل » آغاز بكار كرده است كه شبكه تلويزيوني «ا.بي. سي » آمريكا و خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارش هايي از قدرداني روس ها نسبت به استالين و وفاداري به او ابراز تعجب كرده اند. روس ها هنوز استالين را «رفيق استالين » مي خوانند. طبق اين دو گزارش، روس ها پس از ورود به اين نمايشگاه، نخست سراغ مداركي مي روند كه وضعيت مزاجي استالين در چهار روز آخر عمر او را نشان مي دهد تا مطمئن شوند كه مرگ او بر اثر توطئه مخالفانش نبوده است.
ناتاليا وكشينا يكي از بازديدكنندگان نمايشگاه به آسوشيتدپرس گفته است كه روسيه به رهبري چون استالين كه اين كشور را از زير ويرانه ها بالا كشيد نياز دارد. آسوشيتدپرس نوشته است كه نتيجه يك سنجش افكار در روسيه نشان مي دهد ۳۷ در صد روس ها معتقدند كه استالين بيش از هر رهبر ديگر به روسيه خدمت كرد، حال آن كه مخالفان اين نظر تنها ۲۹ در صد هستند.  اين خبرگزاري سپس نتيجه گيري كرده است كه دوران بي قانوني (چاپيدن و غارت اموال عمومي)، اقتصاد غير مطمئن و خروج روسيه از باشگاه ابر قدرت ها باعث شده است كه روس ها متوجه گذشته خود شوند و روي كار آمدن پوتين مقتدر نيز به همين دليل بوده است.
روزگار
« تام فريدمن » مفسر نيويورك تايمز در زمينه مسائل خاورميانه در شماره ديروز اين روزنامه نوشته است: جنگ جورج بوش (پسر) با عراق بزرگترين قماري است كه آمريكا مي خواهد به آن دست بزند ــ قماري بزرگتر از بمباران اتمي ژاپن در اوت ۱۹۴۵، جنگ ويتنام در دهه ۱۹۶۰ و بحران موشكي كوبا كه دو ابر قدرت آمريكا و شوروي را در يك قدمي جنگ اتمي قرار داده بود. وي نوشته است كه بدون توجه به گزارش هاي نادقيق و باورنكردني موسسات سنجش افكار، خود او در ۲۰ ايالت آمريكا نظر مردم را پرسيده و ۹۵ در صد با جنگ آمريكا با عراق مخالفند.
وي اضافه كرده است:  آيا بوش پيش خود مجسم كرده است كه اگر همچنان به حرفهاي چند مشاورش گوش دهد و جنگ با عراق را به راه اندازد و آنگاه پيروز نشود، چه وضعيتي براي آمريكا در جهان به وجود خواهد آمد؟ مادلين آلبرايت وزير خارجه سابق آمريكا نيز ديروز به جمع مخالفان جنگ آمريكا با عراق پيوست و در نطقي در مجمع زنان اين كشور از بوش خواست فعلا دست نگهدارد.
پاسخ پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است كه براي تسريع گردش خون در پا  آيا ورزش قوزك كافي است و او پاسخ داده است: نه.
دگتر گات گفته است كه سالخوردگان و پشت ميز نشين ها بايد روزي دوبار پياده روي كنند و لازم هم نيست كه تند بروند، ولي اين دو پياده روي، روي هم كمتر از ۳۰ دقيقه نباشد و كفش مناسب به پا داشته باشند. پياده روي نبايد در خيابان هاي با هواي آلوده صورت گيرد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
غرور
فريب دشمن مخور و غرور مداح مخر، كه اين دام زرق (رياكاري) نهاده است و آن دامن طمع گشاده. احمق را ستايش خوش آيد، چون لاشه كه در كعبش دمي (در استخوان پشت پايش بدمي)، فربه نمايد.
گلستان- سعدي

گشتي در دنياي خبرها
پناه دادن به صدام حسين
رم: مردم يك شهر كوچك در ايتاليا حاضرند به صدام حسين و خانواده اش پناه بدهند تا از بروز جنگ در عراق جلوگيري شود. شهردار اين شهر ۳۵۰۰ نفري كه در جنوب ايتاليا واقع است گفت: ما حاضريم به صدام حسين و خانواده اش در ساختمان مركزي شهر پناه بدهيم تا آنها در كنار ساير شهروندان زندگي كنند. به همين دليل با سفارت عراق در رم تماس گرفته ايم و پيشنهاد خود را به آنها ارائه كرده ايم.
سوسيس روي جاده
نيويورك: واژگون شدن يك دستگاه كاميون حامل سوسيس، تردد يكي از جاده هاي آمريكا را مختل كرد. ناتواني راننده در تشخيص پيچ جاده باعث واژگون شدن كاميون شد كه در اين سانحه، مقدار زيادي سوسيس كه بار اين كاميون بود روي سطح جاده پخش شد و عبور و مرور خودروها را فلج كرد.
نكته جالب اينكه برخي از مسافران خودروها به جمع آوري سوسيس ها
مي پرداختند و برخي ديگر به صورت خام اين سوسيس ها را مي خوردند.
قهوه و جنين مرده
كپنهاگ: خانم هاي باردار بايد از مصرف قهوه در حين بارداري خودداري كنند. نتايج تحقيقات دانشمندان حاكي است، احتمال به دنيا آوردن جنين مرده توسط زنان بارداري كه روزانه ۸ ليوان قهوه مي نوشند، سه برابر بيشتر از زناني است كه در دوران بارداري خود قهوه مصرف نمي كنند. كافئين، الكل و سيگار اثر مستقيم در مرگ جنين دارد.
داروهاي ضدافسردگي
ليسبون: مصرف داروهاي ضدافسردگي در پرتغال طي يك دهه اخير دو برابر شده و مردم بيشتري به كلينيك هاي روانپزشكي مراجعه مي كنند.
در سال ۲۰۰۱ ، ۴ ميليون نسخه شامل داروهاي ضدافسردگي در داروخانه هاي اين كشور ثبت شد در حالي كه اين رقم در سال ۱۹۹۲ تنها ۸/۱ ميليون نسخه بود. پيش بيني مي شود، در صورت وقوع جنگ آمريكا و عراق، مصرف اين نوع داروها افزايش يابد.
مشكلات سفر در اقيانوس هند
پرث: يك مهندس ۳۰ ساله انگليسي قصد دارد عرض اقيانوس هند را كه ۵۶۰۰ كيلومتر است به تنهايي و در كمتر از ۶۴ روز پارو بزند. اين مهندس روز جمعه سفر خود را از سواحل استراليا آغاز كرد و در روز نخست ۷۰ كيلومتر را پشت سرگذاشت اما به دليل توفاني شدن دريا، آفتاب سوختگي و بيماري ، روز بعد تنها ۱۸ كيلومتر طي كرد. با اين حال، وي اميدوار است كه در كمتر از ۶۴ روز به سفر خود پايان دهد.
قابل توجه بيماران ديابتي
فيلادلفيا: مصرف روزانه قرص مولتي ويتامين توسط افراد مبتلا به ديابت از عفوني شدن بدن آنان جلوگيري مي كند. مصرف روزانه اين قرص باعث مي شود كه بيماران ديابتي بالاي ۴۵ ساله به عفونت دستگاه تنفسي، مجاري ادرار، دستگاه گوارش و آنفلوانزا دچار نشوند. پزشكان توصيه مي كنند كه بيماران ديابتي كشورهاي جهان سوم كه از فقر ويتامين در تغذيه خود رنج مي برند حتما  از قرص هاي مولتي ويتامين استفاده كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۶ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۸ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه

گل و گياه
آ كاسيا
003845.jpg
نام علمي: Acacia dealbata
خانواده: LEGUMINOSAE
اين درختچه داراي برگهاي سرخس مانند به رنگ سبز - نقره اي مي باشد. گلهاي معطر آن به رنگ زرد - طلايي در اواخر زمستان ظاهر مي شوند. در شرايط مساعد در عرض ۵ سال بلندي گياه به ۸ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي در مجاورت يك ديوار و خاك سبك با زهكش خوب، در مناطق سرد بهتر است بصورت گياه گلداني پرورش يافته و در زمستان به گلخانه منتقل شود. اين گونه يكي از مقاومترين گونه هاي جنس آكاسيا نسبت به سرما مي باشد. نياز به هرس ندارد. در صورتي كه در فصل زمستان گياه آسيب ديد، ساقه هاي آنرا پس از پايان گلدهي حداقل تا ۳۰ سانتيمتر پايين تر از آخرين محل آسيب ديدگي كوتاه مي كنند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است. اين گونه از طريق ريشه جوشها نيز خود بخود ازدياد حاصل مي كند.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |