چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۷ - Mar.5,2003
تهراني ها براي دريافت نهال رايگان به پاركها مراجعه كنند
گروه شهري: شهروندان تهراني با مراجعه به پاركها مي توانند نهال هاي رايگان دريافت كنند.
به گزارش خبرنگار ما، همزمان با آغاز هفته منابع طبيعي، شهروندان تهراني علاقه مند به فضاي سبز مي توانند به يكي از بوستانهاي مهم در منطقه زندگي خود مراجعه و نسبت به دريافت نهال هاي رايگان اقدام كنند. به همين مناسبت شهرداري تهران و اداره كل منابع طبيعي، برنامه هاي وسيعي را در راستاي گسترش فضاي سبز و فرهنگ مربوطه تدارك ديده اند. توزيع نهال هاي رايگان و جشن درختكاري از جمله اين اقدامات است. مهندس حقاني - معاون امور خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري تهران در گفتگوي تلفني با خبرنگار ما گفت: ۲۰۰ هزار اصله نهال در برخي بوستانهاي موجود در مناطق بيست و يك گانه تهران بطور رايگان توزيع مي شود و به همراه آنها، بروشورهاي مربوط به نحوه كاشت، نگهداري و پرورش نهال به شهروندان ارائه مي شود.
همچنين در روز جمعه (پس فردا) كه مصادف با روز درختكاري است با حضور وزير كشور جشن درختكاري در روستاي سعيدآباد جاجرود برگزار مي شود. در جريان برگزاري اين جشن، طرح جنگلكاري در زميني به وسعت ۵۰۰ هكتار اجرا مي گردد.

تقدير از بازنشستگان شهرداري
گروه شهري: آيين تجليل از بازنشستگان شهرداري تهران، ديروز با حضور مهندس مقيمي سرپرست و مهندس يزداني معاون مالي و اداري شهرداري تهران برگزار شد. امسال ۱۱۳ نفر از كاركنان شهرداري به جمع بازنشستگان اين سازمان پيوسته اند.

ناموفقيت تجربه برخورد با بافت هاي فرسوده در ايران
فرسودگي و ناكارآمدي بافت هاي شهري تهران نتيجه عدم توانايي مديريت شهري در كنترل ساخت و ساز توسعه شهري است.
معاون حفظ و احياء اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران با بيان اين مطلب افزود: ناكارآمدي بسياري از بافت هاي فرسوده درشهر تهران به گذشت  زمان ارتباط ندارد بلكه فرسودگي آنها از بدو پيدايش و ساخت بنا حادث شده است. اسكندر مختاري همچنين افزود: جلوگيري از گسترش بافت هاي فرسوده بسيار ارزان تر از مداخله در اين مناطق براي مديريت شهري تمام مي شود كما اين كه تجربه نشان داده است نحوه برخورد بافت هاي فرسوده در ايران تقريبا با موفقيت همراه نبوده و تهران هم طبعا از اين قاعده مستثني نخواهد بود.

راه اندازي خدمات جديد براي تلفن هاي همراه
گروه شهري: بهره  برداري  از سيستم  كوته  پيام (Sons) ديروز با حضور وزير پست  وتلگراف  و تلفن  در مجتمع  مخابراتي  امام  خميني ( ره)  تهران  آغاز شد.
از مشخصه هاي  متمايز سيستم  كوته  پيام  اين  است  كه  با يك  گوشي  معمولي  تلفن همراه  مشترك  قادر است  درهرلحظه  پيامي  را بگيرد و يا بفرستد و حتي  اگردرحال  صحبت  با گوشي  خود باشد همزمان  در حين  مكالمه  مي  تواند به  مقصدي ديگر پيام  بفرستد. همچنين  مشكلاتي  كه  به  علت  ترافيك  شبكه  در زمينه  مكالمه  وجود دارد در اين  سيستم  ديده  نمي  شود.
بنابراين  گزارش  اگر گوشي  مشترك  در مقصد روشن  باشد پيام  را فوري دريافت  مي  كند واگر به  هر دليلي  نظير خاموش  بودن  گوشي  و يا دور از دسترس  بودن ، امكان  دريافت  فوري  پيام  را نداشته  باشد اين  سيستم  باپهناي  باند كم  ۱۵۳ كاراكتر حداكثر طول  پيام  و با استفاده  از تحويل  بسته  خارج  از باند آن را ارسال  مي كند.
علاقه مندان  به  استفاده از اين  سرويس  مي  توانند از روز شنبه  با مراجعه  به  دفاتر خدمات  امور مشتركان  تلفن  همراه  و تكميل  برگه  مربوط و پرداخت  ۲۰ هزار ريال  براي  يكبار، اين  سرويس  را در تلفن  همراه  خود فعال  كنند.
راه اندازي سرويس Voice mail
از سوي ديگر به گفته يك مقام مسئول، سرويس جديد «Voice mail» به زودي بر روي شبكه تلفن همراه قرار مي گيرد.
معاون امور ارتباطات سيار كشور ديروز به خبرنگار ما گفت: با نصب سرويس خدماتي «صندوق صدا» بر روي شبكه تلفن همراه، كليه مشتركين مي توانند با استفاده از آن، پيام هاي صوتي ضبط شده بر روي تلفن همراه خود را به دلخواه انتخاب و پاسخ دهند. مهندس سيدحسن رضوي افزود: چگونگي استفاده از اين سيستم متعاقبا از طريق شركت مخابرات ايران اعلام خواهد شد.

منتخب اول شهر تهران:
بزرگترين مشكل تهران نداشتن طرح نظام جامع شهري است
003860.jpg
گروه شهري: تهران به يك نظام شهري علمي و نه سليقه اي كه بر تمام مسايل شهري اشراف داشته باشد نيازمند است.
مهدي چمران منتخب اين دوره انتخابات شوراها در گفت و گو با تهرانشهر درخصوص مشكلات تهران از نگاه آبادگران ايران اسلامي گفت: «مشكلات تهران عموما به هم مرتبط هستند و يك سيكل بسته را تشكيل مي دهند. نمي توان مشكلي را ديد و ديگري را ناديده گرفت. مشكلات تهران بايد با هم ديده شوند و طبعا با هم نيز حل شوند. اما مشكلاتي هم هستند كه هرروزه ديده و لمس مي شوند كه يك طرح جامع شهري و نظام شهري علمي و نه سليقه اي كه همه مسايل برطبق آن اجرا شود مي تواند مشكلات را حل كند». وي درخصوص برنامه هاي آبادگران براي شوراي جديد گفت: «در اولين اقدام ما تقسيم بندي هاي تخصصي در قالب گروه هاي تخصصي داشته ايم كه مطابق برنامه هاي تنظيم شده و اطلاعات موجود و تجربيات ديگران به برنامه ريزي خاصي براي كارها و شهر برسيم.»
وي درخصوص تعويض مديران شهرداري گفت: «ما اصلا در اين زمينه هيچ تفكر حزبي و گروهي نداريم و تنها به كارآمدي مدير اعتقاد داريم. مديران كارآمد باقي مي مانند و اگر مدير كارآمدتري پيدا كرديم جايگزين مي كنيم. ما به هيچ وجه در شورا تفكرات سياسي را حاكم نمي كنيم.»
وي با تكذيب خبرهاي مربوط به گزينه هاي احتمالي شهردار تهران افزود: «اين اسامي كه شنيده مي شود بيشتر گمانه زني افراد و رسانه هاست و پيشنهادهايي كه به ما مي دهند. به بسياري از اين اسم ها ما حتي فكر هم نكرده بوديم.»

فعاليت ۱۷ هزار واحد صنعتي در تهران نگر ان كننده است
گروه شهري: مديركل  محيط زيست  استان  تهران  گفت  فعاليت  بيش  از ۱۷ هزار واحد صنعتي  و خدماتي  در تهران  وضع  نگران  كننده اي  براي  محيط زيست  شهر بوجود آورده  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر محمد حسن  پيراسته  با اشاره  به   اينكه  براساس  آمار سازمان مديريت  و برنامه  ريزي  كشور حدود ۵۶۰ هزار واحد خدماتي  و صنعتي  در تهران  فعال  است  افزود: مسلما از سالهاي  گذشته  تاكنون  واحدهاي صنعتي  غيرمجاز بدون  دريافت  مجوز زيست  محيطي  در تهران  فعاليت  مي كنند كه   اين  مسئله  سبب  آلودگي  و تخريب  محيط زيست  شده  است .
وي  از صدور ۱۳۰ اخطاريه  زيست  محيطي  به  دست  گشت  هاي  ويژه  محيط زيست استان  تهران  به  واحدهاي  صنعتي  غيرمجاز و آلاينده  خبر داد و گفت:  گشت  هاي  ويژه  محيط زيست  فقط در چهار ماه  گذشته  حدود ۷۰ واحد آبكاري  غيرمجاز را در اطراف  رودخانه  جاجرود شناسايي  و براي  تعطيل  كردن   اين  واحدها اقدام  كرده اند. مديركل  محيط زيست  استان  تهران  در پايان  از صدور ۵۰ حكم  تعطيلي  براي واحدهاي  صنعتي  غيرمجاز آلاينده  خبر داد.

حمل و نقل شهري تهران
مشكل ترافيك، كمبود معابر نيست، نبود استراتژي است
003855.jpg
گروه شهري: ترافيك تهران در كوتاه مدت حل شدني نيست، بلكه صرفا مهارشدني است.
يك كارشناس حمل و نقل ديروز به خبرنگار ما گفت: اگر وضعيت ترافيك به همين شيوه رها شود و كار تخصصي براي مهار آن صورت نگيرد، اميد چنداني به بهبودي و حل آن در آينده وجود نخواهد داشت.
دكتر مسعود ارباب زاده تهراني افزود: هنوز استراتژي مشخصي براي اداره شهر از جمله مديريت ترافيك وجود ندارد و تكرار آزمون و خطا اداره شهر تهران را با مشكل مواجه ساخته است.
وي معتقد است كه ديگر باتعريض خيابان ها نمي توان مشكل ترافيك تهران را حل كرد، زيرا به گفته او اگر تمام تهران هم زير شبكه معابر برده شود با وضعيت موجود از خودرو اشباع خواهد شد.
اين كارشناس حمل و نقل مي افزايد: سطح معابر در تهران در مقايسه با كلان شهرها كم نيست و حدود ۲۰درصد از مجموع مساحت شهر به شبكه معابر تعلق دارد. تهراني مي گويد: مشكل ترافيك متاثر از هرگونه تصميم گيري سازمانها و نهادهاي شهري است و هيچ برنامه اي براي مهار حجم بالاي ترافيك وجود ندارد.
يك كارشناس ديگر نيز نامشخص بودن سياست هاي حمل و نقل در تهران، ارتباط نامناسب بين كاربري هاي شهري و موضوع حمل و نقل، تكميل نشدن شبكه ارتباطي، فقدان استفاده از سيستم هاي هوشمند، بي توجهي به مقررات رانندگي و نامناسب بودن جهت هاي حركتي در بسياري معابر را از جمله مشكلات ناوگان هاي حمل و نقل در تهران مي داند. حاج نصراللهي همچنين معتقد است كه روشهاي مديريت ترافيك كارايي بيشتري نسبت به ساخت و توسعه شبكه هاي معابر دارد.

عامل شيوع «سالمونلا» در شهر
عامل اصلي صادرات غيرقانوني لاك پشت به شهرهاي مختلف كشور در شهرستان فومن مستقر است.
مهرناز عطري، مديرعامل تشكل زيست محيطي مهرايران در گفت و گو با تهرانشهر با بيان اين مطلب گفت: «شهرستان فومن و تنكابن كانون اصلي صادرات لاك پشت به نقاط ديگر كشور است و اين لاك پشت ها بعد از ورود ماشين هاي ميوه در ميدان ميوه و تره بار مركزي تهران از اين مكان به ساير نقاط توزيع مي شوند.»
وي با انتقاد از عملكرد ضعيف وزارت بهداشت و درمان، سازمان دامپزشكي و سازمان حفاظت محيط زيست در جلوگيري از خريد و فروش و قاچاق لاك پشت آبي و نيز مار و سمندر افزود: «به رغم تلاش هاي ۱۵ ماهه ما، تاكنون هيچيك از دستگاه هاي مسئول براي حفظ بهداشت و سلامت عمومي شهروندان در جهت جلوگيري از شيوع بيماري سالمونلا تلاشي نكرده اند.»
دكتر مهرناز عطري تصريح كرد: «در حال حاضر فقط يك آزمايشگاه تشخيص بيماري سالمونلا با توانايي تفكيك ۲۰۰۰ زيرگونه باكتري سالمونلا در كشور وجود دارد كه اين مركز هم دراختيار دامپزشكي است و اين بيماري را در دام ها كنترل مي كند و براي تشخيص اين بيماري در انسان هنوز هيچ مركزي وجود ندارد.»
وي با تأكيد بر هرگونه پيشگيري قبلي از درمان خاطرنشان ساخت: «تاكنون فقط در يك مرحله با كمك مأموران ستاد سدمعبرشهرداري تهران موفق شديم از فروش لاك پشت در سطح شهر كه عامل انتقال بيماري سالمونلا است جلوگيري كنيم.»

اگر اينقدر برف نمي آمد
براي اولين بار در چند سال اخير، زمستان امسال آلودگي هوا نسبت به زمستان پيش افزايش نداشت. دليل آن هم، البته اين نبود كه كسي كار مهم و مؤثري براي كاهش آلودگي هواي تهران انجام داده باشد. اين خود آسمان بود كه براي آبي شدنش دست به كار شد. ناپايداري پي در پي هوا و تعدد دفعات بارش نزولات جوي كمك كرد هواي تهران دم به دم تازه شود. وگرنه با تداوم رشد منابع آلاينده بعيد نبود كه «دودمه» راه نفس را بر بسياري از تهران نشينان براي هميشه ببندد. خيلي خوب شد كه امسال اينقدر برف باريد. سال آينده يا سالهاي پس از آن كه باز هم رشد آلاينده ها شتابناك تر از رشد فعاليت هاي كاهش آلودگي هوا خواهد بود، اگر برف نيايد، چه بلايي بر سر ريه هاي شهروندان خواهد آمد؟
گروه شهري

برف به تهراني ها كمك كرد راحت نفس بكشند
بهمن پاك در تهران
گروه شهري: شاخص كيفيت هوا به لحاظ آلاينده منواكسيد كربن در ۷۴ درصد از روزهاي بهمن ماه سال جاري در وضعيت سالم قرار گرفت.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، بررسي هاي انجام شده در شركت كنترل كيفيت هوا بيانگر اين نكته است كه وضعيت سالم در حدود ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزايش داشته به طوري كه در بهمن ماه سال ۱۳۸۰ فقط ۴۰ درصد از روزها در وضعيت سالم قرار گرفته است. برهمين اساس طي ماه گذشته ۲۳ درصد از روزها در وضعيت ناسالم قرار گرفت.
در ادامه گزارش آمده است: به لحاظ آلايندگي ذرات معلق در بهمن ماه سال جاري ۴۰ درصد روزها در وضعيت پاك قرار داشته كه در مدت مشابه سال قبل
۳۳ درصد روزها اين وضعيت را شامل بودند. همچنين طي ماه قبل وضعيت ناسالم به لحاظ آلايندگي مذكور مشاهده نشده است.
همچنين كيفيت هوا به لحاظ آلايندگي منواكسيدكربن و ذرات معلق در بهمن ماه ۱۳۸۱ در مقايسه با بهمن ۱۳۸۰ مطلوب تر شده است. كارشناسان اين شركت دليل اصلي اين امر را افزايش ناپايداري هاي جوي اعم از بارش برف و باران و وزش باد مناسب مي دانند كه در پي آن به رغم افزايش منابع انتشار شاهد افزايش تعداد روزهاي سالم در كيفيت هواي تهران بوده ايم.
كد ملي براي دارندگان ۱۴۰۰۰ ISO
يك گزارش ديگر حاكي است به كارخانه هايي كه متقاضي دريافت استاندارد  ۱۴۰۰۰ ISO باشند كد ملي اعطا مي شود.
معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره گفت:فعاليت  ما براي دريافت استاندارد۱۴۰۰۰ ISO  توسط كارخانجات در حد تشويق آنهاست و هنوز دريافت اين استاندارد اجباري نشده است.
دكتر يوسف حجت گفت:داشتن استاندارد ۱۴۰۰۰ به ISO به معني پاك بودن كارخانه نيست بلكه بيانگر آن است كه آن كارخانه مديريت زيست محيطي داشته و ضمن شناخت آلودگي هاي كارخانه براي رفع آنها برنامه دارد.
وي در مورد كارخانه هاي خودروسازي نيز گفت: با وجود آنكه هنوز هيچ كدام از اين كارخانه ها استاندارد ۱۴۰۰۰ ISO را دريافت نكرده اند اما برخي مثل گروه بهمن يا سايپا تصفيه خانه هاي خوبي براي فاضلاب هاي صنعتي دارند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |