شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱
شماره ۳۰۰۰- March, 8, 2003
ورزش
Front Page

خاكي و آسماني
تاپي زماني با حضور در پارلمان فرانسه تبديل به يكي از بانفوذترين چهره هاي اروپا شده بود و از حمايت مستقيم حزب سوسيال دموكرات بهره مي جست
003655.jpg

علي فولادي
هرگز توجه كرده ايد تيم هاي نيلي پوش هميشه شرايط دشواري را تجربه كرده اند؟ منچسترسيتي يكي از آنها است كه از حيث اعتبار هيچ كاستي نسبت به همشهري پرافاده اش، يونايتد ندارد، ولي با وجود استفاده از چند بازيكن ارزشمند از هدف اصلي يعني به دست آوردن جواز راهيابي به جام يوفاي سال بعد اندكي فاصله گرفته و يا ناپولي كه به بهانه موقعيت جغرافيايي خاصش يكي از پرطرفدارترين ها به شمار مي رود ولي در انتهاي جدول دسته دوم نيز از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و از رفت و آمد مدير و مربي هاي جديد رنج مي برد. در آلمان نيز مونيخ ۱۸۶۰ چنين حكايتي دارد و سال ها گذشت تا اين تيم قديمي با قدمتي فراتر از بايرن، از دسته هاي پايين تر نجات يافت و سپس به هر زحمتي در دسته اول ماندگار شد و اين فصل نيز بعيد به نظر مي رسد مقام شايسته اي به آنها برسد. اما داستان نيلي پوش هاي امسال فقط محدود به اين سه تيم نمي شود. در فرانسه و در ليگ شاداب لوشامپيونا كه تيم هاي زيادي با قدرت يكسان حضور دارند، يك تيم نيلي پوش از جنوب فرانسه با نام آشناي المپيك مارسي، طلسم را شكسته و تا هفته پيش با وجود مدعيان آماده اي مثل پاري سن ژرمن، موناكو، اوسر و ليون بر صدر تكيه زده بود تا خاطرات باشكوهي از گذشته مثل روزهاي فراموش نشدني قهرماني در اروپا زنده شود و در و ديوارهاي تاريخي بندر و آن رستوران هاي آشنا كه مانند ناپولي براي عشق هميشگي به نماينده خود در فرانسه، به رنگ آبي آسماني تزئين شده، رنگ و بويي ديگر بگيرد و حالا مرداني گرد آمده بر ميزهاي چوبي رستوران هاي قديمي كه ده سال پيش به عشق تماشاي جادوگراني مثل انزو فرانچسكولي، كريس وادل و اريك كانتونا به ورزشگاه ولودروم مي رفتند به جوانان پرشوري خيره مي شوند كه هيجان زده از هر پيروزي، آنجا را قرق مي كنند و با حرارتي دوچندان بر ميزهايي مي كوبند كه از فرط رطوبت، شكاف هايي به نشانه فاصله ده ساله اين دو نسل برداشته اند.
اين احساس عميق را مي توان در ميان مردمان خونگرم هر شهر بندري ديگر چون نيوكاسل، گلاسكو، ناپل، ليورپول و روتردام يافت كه اتفاقا ذوق فراواني در جشن و پايكوبي دارند و به علت مجاورت هميشگي با آب، تشكيل دهنده اصلي هسته فرهنگ هر سرزمين محسوب مي شوند و از اين روي به موجب اصيل تر دانستن خود، حس جاه طلبي و برتري جويي بيشتري در وجودشان موج مي زند و در اين راه فوتبال و رويارويي هاي باشگاهي با مناطق ديگر به ويژه پايتخت مي تواند فرصتي براي بروز احساساتشان باشد. آن چنان كه قصه هايي از اين دست از تقابل المپيك مارسي برخاسته از ايالتي به نام پروونس كه تركيبي از فرهنگ ايتاليا، كورس و شمال آفريقا است به مانند رويارويي سنتي بارسلونا به عنوان نماينده كاتالونيا با پايتخت نشين هاي رئال مادريد، بارها شنيده شده است.
المپيك مارسي در سال ۱۸۹۸ توسط گروهي از دانشجويان تاسيس و پيش از جنگ جهاني پاتوقي شد براي بازيكنان آفريقايي با افكاري بلندپروازانه مانند احمدبن بلا، رئيس جمهور سال هاي بعد الجزاير. اما اين بازيكنان موفقيتي براي باشگاه به ارمغان نياوردند و طرفداران براي جشن اولين قهرماني تا سال ۱۹۳۶ به انتظار نشستند. اين افتخار تا به امروز هفت مرتبه ديگر تكرار شده و در اين مدت يك سوئدي به نام گونار اندرسون با به ثمر رساندن يكصد و شصت و نه گل در سياهه بزرگان دست نيافتني قرار گرفته است. ضمنا بايد به دو فصل ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ نيز اشاره داشت و بر آنها به عنوان يكي از باشكوه ترين روزهاي المپيك انگشت نهاد. اين سال ها براي مارسي به «Epoque Belle»، روزگار زيبا، تعبير شده كه متاسفانه چندان دوامي نيافت و سال هاي پس از آن المپيك هرگز در ميان بزرگان جايگاهي شايسته دست و پا نكرد تا در سال ،۱۹۸۵ مردي خوش سيما و ثروتمند، رياست باشگاه را بپذيرد و در اين ميان جذابيت هاي ظاهري و شخصيتي در كنار شعارهاي مسحوركننده اش، علتي براي توجه نكردن به اصليت پاريسي او و آغاز دوراني طلايي باشد. با مديريت تاپي و جذب ستاره هايي رويايي مثل كارل هاينس فورستر آلماني و كارلوس موزر برزيلي و ژان تيگانا، باشگاه وجهه اي مقبول در سرزمين گل يافت تا رئيس جديد براي هواداران دوآتشه كه به دو دسته اصلي اولتراها و يانكي ها تقسيم مي شدند، به بتي بي جانشين مبدل شود.
اين طرفدارها به كمك مثلث سحرآميز (Le Trio) magique وادل، پاپن و عبدي پله آمدند تا سرانجام در ،۱۹۸۹ اولين عنوان قهرماني طي هفده سال اخير به دست آيد. باشگاه با اسكناس هاي تاپي كه هرگز مشخص نشد از كجا سرچشمه مي گيرد، ثروتمندتر مي شد و بازيكناني بزرگ از سراسر فرانسه و اروپا يكي يكي گرد مي آمدند تا از شروع دهه نود به بعد، فرانسه تحت سلطه كامل فسي ها (Phoceen)، لقب مردم مارسي، قرار گيرد. در ،۱۹۹۱ افسانه اروپايي باشگاه نيز آغاز شد. المپيك در مرحله نيمه نهايي جام باشگاه هاي اروپا به غول ايتاليايي، آث ميلان و انبوهي از نابغه هاي اين تيم برخورد كرد ولي به لطف پاس بي نظير كريس وادل و گلزني ژان پي ير پاپن ملقب به «پاپا» ديدار رفت را با تساوي يك بر يك به پايان رساند تا در بازي برگشت با گل پيروزي بخش وادل، غول از سر راه برداشته شود.
003650.jpg

با غلبه بر روسونري، مارسي به ديدار نهايي با ميزباني باري ايتاليا راه يافت تا فرانسه براي اولين بار نماينده اي در چنين فينال باشكوهي داشته باشد و با شور و اشتياقي وصف ناشدني به استقبال آن بشتابد.
اما اين احساس در انتهاي ديدار به سردي گراييد و حريف يوگسلاو، ستاره سرخ بلگراد با كمك بازيكناني چون ميهايلوويچ، پروسينچكي، بوبان و داركو پانچف و يك بازي سراسر تدافعي، همه چيز را به ضربات پنالتي خلاصه كرد تا مارسي به دنبال هدر رفتن ضربه مانوئل آموروس ناباورانه شكست را بپذيرد و اولين فينال اروپايي با مديريت فني فرانتس بكن باوئر به خاطره تلخي بدل شود.
در سال ۹۲ نيز موفقيتي حاصل نشد تا در سال بعد، ۹۳ رويا رنگ حقيقت به خود بگيرد و باشگاه و سرمربي كهنه كارش، ريموند گوتالز بلژيكي با جذب يكي دو ستاره ارزشمند مثل رودي فولر، فابين بارتز، ديديه دشان، مارسل دزايي و آلن بوكسيچ جام قهرماني اروپا را در آغوش بگيرد. پيش از ديدار نهايي، فابيو كاپلو، مربي آن روزهاي ميلان، با نيت اميد دادن به هواداران باشگاه، متعهد شد انتقام دو سال گذشته را خواهد گرفت و از اين رو جنگ رواني گسترده اي را آغاز كرد ولي همه چيز با جمله گوتالز پير كه از فرط كهولت، چشم هايش را به زحمت باز نگه مي داشت، فيصله يافت. «به اين مرد جوان درس هاي زيادي خواهم آموخت. آن چنان كه موفقيت هاي آتي خويش را مديونم باشد. »
همين طور هم شد و مارسي با اقتداري كامل در مالكيت توپ، مسابقه را با تك گل تماشايي باسيل بولي سيه چرده به سود خود پايان برد تا از آن پس پايكوبي بر روي آب هاي مديترانه و كشتي خصوصي تاپي و يا نزد مردم عادي در كنار سواحل رودخانه رون، Rhone، قطع نشود.
اما روزهاي خوش مثل هميشه كوتاه بود و پرونده اي قطور در رابطه با رشوه دهي تاپي و دارودسته اش به رقباي داخلي از جمله سه بازيكن تيم ضعيف والنسين مثل خورخه بورو چاگاي آرژانتيني به جريان افتاد. مسابقه با والنسين در چارچوب ليگ فرانسه، چند روز پيش از مسابقه حساس با ميلان برگزار مي شد و مارسي و بازيكن پاريسي تيم، ژاك ادلي متهم بودند براي بد بازي كردن عمدي اين سه، به آنها رشوه داده اند. سرانجام بازيكن ها و ادلي اعتراف كردند تا المپيك به دسته دوم تبعيد شود و گريزي براي دفاع از عنوان قهرماني اروپا نماند. بسياري از دارايي هاي باشگاه و تاپي نيز توقيف شد تا در كنار جرايم سنگين مالي، همگان فروپاشي كامل باشگاه را پيش بيني نمايند. اما اين فاجعه با توجه به حمايت عظيم مردم شهر و گلزني هاي مداوم يك ايرلندي بلند قامت به نام توني كاسكارينو در دسته دوم روي نداد تا المپيك پس از دو سال حضور در اين دسته و به جاي گذاشتن ركوردي بي سابقه از نظر تعداد تماشاچي، دوباره در فصل ۹۶-،۹۶ بازگشت به دسته اول را جشن بگيرد. بازگشتي كاملا موفق. چندين بازيكن كارآمد مثل لوران بلان ملقب به «لولو» نيز به بازيكنان اضافه شدند تا در جام يوفاي سه سال بعد يعني ،۱۹۹۹ تيم حتي به بازي فينال جام يوفا برسد. در آن مسابقه كريستف دوگاري و فابريتزيو راوانلي از مارسي محروم بودند. در نهايت قافيه با سه گل با پارما در آن سوي ميدان واگذار شد و افتخاري عايد مربي موفق باشگاه يعني رولان كوربي نشد.
003665.jpg

سال بعد از آن نيز مارسي و كوربي اين بار بدون ستاره هاي سابق پا در جام قهرمانان گذاشتند و حتي در ولودروم منچستر يونايتد را شكست دادند. اين موفقيت ادامه نداشت و مارسي به سرعت از دور رقابت ها كنار رفت. با وجود اين نمايش قابل قبول اروپايي، باشگاه در بازي هاي داخلي گرفتار گرداب عجيبي شد تا تنها به كمك تفاضل گل بهتر (يك گل!) از سقوط به دسته پايين تر فرار كند! اين شكست ها و سوءمديريت مالي روساي باشگاه يعني ايومارشان و روبر ـ لويي درفوس، چاره اي جز فروش تك خال هايي چون استفان دالما و پيتر لوچين به دشمن هميشگي، پاري سن ژرمن و روبر پيرس به آرسنال باقي نگذاشت تا طرفداران با فشار به مسئولان، برنارد تاپي را كه آن روزها به تهيه كنندگي و بازي در سينما و تئاتر مشغول بود، به عنوان مدير فني به باشگاه بازگردد. اما ورود او اوضاع را بدتر كرد. تاپي مانند آن زماني كه با حضور در پارلمان فرانسه و اروپا، تبديل به يكي از بانفوذترين چهره هاي اروپا شده بود از حمايت مستقيم حزب سوسيال دموكرات، حمايت كننده اصلي مارسي، بهره مي جست، به ديگران دستور مي داد و در تمام كارها حتي تركيب تيم دخالت مي كرد. غافل از آنكه ديگر ابهتي مثل گذشته نداشت و ديگر همه كاره محسوب نمي شد. با اين وصف توفاني كه با ورود او راه افتاده بود، فروكش كرد تا امسال باشگاه با مربي جواني به نام آلن پرن كه از تروا آمده و يكي دو استعداد درخشان چون فان بويتن بلژيكي، در بالاي جدول جا خوش كند. پس از مدت ها براي قهرماني فرانسه خيز بلندي بردارد تا پس از مدت ها ضرب شست محكمي به پاريسي ها نشان داده شود. فردا شب بار ديگر دو رقيب قديمي مارسي و پاري سن ژرمن اين بار در ولودروم به مصاف هم مي روند تا خاطرات گذشته بار ديگر زنده شوند.

پارادوكس جديد مارسي
احتمالات فراتر ازاحساسات
003680.jpg

آران
اين فصل المپيك مارسي پس از يك دوره افول دوباره در لوشامپيونا اوج گرفته اما گويا هواداران پرشور آسماني پوشان كه در سرما و گرما، آتش ولودروم را شعله ور نگاه مي دارند، چندان از بازي تيمشان ذوق زده نشده اند. مارسي كه فصل را با درگيري هاي قضايي و بحران مالي گسترده آغاز كرد بود ـ مشكلاتي كه هنوز ريشه كن نشده اند ـ به نظر نمي رسيد بتواند در اين فصل از ميانه جدول ـ جايگاهي كه چند فصلي است بدان عادت كرده ـ چندان فاصله بگيرد اما آرامشي كه «آلن پرن» مرد اول باشگاه بر درون و بيرون زمين ولودروم حكمفرما كرده، به المپيك اين اجازه را داده تا در ليگ رقابتي و نسبتا هم سطح لوشامپيونا به مدت بيش از سه ماه صدر جدول را تسخير نمايد. آلن پرن كه فصل گذشته مدير ورزشي و سرمربي تروا بود و اين تيم را به سلامت از گرداب رهانيد، از تابستان گذشته همان سمت ها را در المپيك مارسي پذيرفت. بدين ترتيب در همان زمان كه «ايو مارشان» رئيس سخت گير جديد جاي «لويي درفوس» سهامدار اصلي و رئيس سابق باشگاه را گرفت، پرن هم توامان پست مديريت ورزشي و سرمربيگري باشگاه را تصاحب كرد. مهم ترين وجه اين جابه جايي ها حذف خودخواسته «برنار تاپي» كاراكتر آشنا و تاثيرگذار دهه هاي اخير مارسي و تسلط كامل پرن به عنوان يك مربي و مدير خاص دوران بحران بر همه ابعاد فني و اقتصادي تيم بود. تاپي پس از اينكه نتوانست از نفوذ كاريزماتيك خود براي پر و بال دادن دوباره به مارسي استفاده كند و وقتي دريافت كه بودن او در راس مديريت فني باشگاه حساسيت دادگستري و رقيبان مارسي را افزايش مي دهد ترجيح داد به دنبال عشق خود، كارگرداني تئاتر و سينما به پاريس، زادگاهش بازگردد.
اما گويا همه مشكلات باشگاه به تاپي و درفوس خلاصه مي شد زيرا با رفتن اين دو و جايگزيني كادر مديريت جديد مارسي طي نيم سال دوم ۲۰۰۲ روز به روز ثبات بيشتري يافت. اين ثبات به لطف تاكتيك هاي بدون ريسك و اصول دفاعي پرن به داخل زمين هم سرايت كرد. مارسي از آغاز رقابت ها در ماه آگوست تا پايان ماه اكتبر يك روند متزلزل اما اميدبخش را پشت سر گذاشت و جايي مطمئن در نيمه بالاي جدول دست و پا كرد. اما استراتژي پرن مبني بر بي شكست ماندن تيم تبديل به يك تاكتيك راهبردي بلندمدت براي مارسي بحران زده شد. تيم پرن در دو ماه پاياني سال ۲۰۰۲ طي هفت بازي متوالي بدون شكست ماند كه اين بهترين ركورد مارسي در لوشامپيونا از فصل ۹۹-۹۸ به اين سو محسوب مي شود.
گرچه در دو سوي اين فاصله هفتاد روزه دو شكست حيثيتي در خانه رقيبان سنتي مارسي، يعني پاري سن ژرمن و ليون حادث شده بود اما مارسي با روش محافظه كارانه مربيانش همچنان با حداقل ريسك پيش رفت و حتي فاصله خود با تيم دوم، موناكو، را به پنج امتياز رساند كه اين فاصله ظرف دو هفته جبران شد تا اينكه شنبه گذشته امپراتوري تقريبا صد روزه آسماني پوشان به خاطر تفاضل گل بهتر موناكو پايان يافت.
اما در همان حال كه صدرنشيني مارسي موج رسانه اي بزرگي را در فرانسه و اروپا به نفع اين غول سابق اروپايي به راه انداخته بود، هواداران آتشين مزاج از شيوه بازي بسته و سرد تيمشان علي رغم اينكه صدرنشيني را برايشان به ارمغان آورده بود، دلسرد شده بودند.
گرچه آلن پرن ظاهرا سيستم سنتي ۲-۳-۵ مارسي را تبديل به ۲-۴-۴ كرده اما در اين راه بسيار متاثر از تاكتيك هاي بجامانده از توميسلاو ايويچ كروات است كه دو فصل پيش پايه هاي مارسي امروزي را بنا نهاد. در روش ايويچ چهار مدافع به شكل فشرده تري چيده مي شوند و يك يا دو هافبك دفاعي نيز بدين مجموعه اضافه مي شوند. پرن نيز از اين سيستم دفاعي بهره مي برد. فرانك لبوف سوئيپر و فان بويتن يك استاپر است در حالي كه دوس سانتوس و ژاني اكر مدافعان چپ و راست مارسي محسوب مي شوند. اين دو كه وظيفه انتقال توپ از دفاع به حمله را دارند درست به سياق تيم هاي تحت هدايت ايويچ توپ را از يك سوم يا نيمه خودي براي گوش هاي تهاجمي سانتر مي كنند. در مارسي ايده آل پرن، براهيم همداني الجزايري به عنوان يك هافبك دفاعي توپ گير به مجموعه دفاعي اضافه مي شود، ضمن اينكه بيشتر مواقع دو هافبك ديگر تيم «سالومون اولمبه» و «عبدالله مت» هستند، كه ذاتا هافبك هاي دفاعي محسوب مي شوند. با چنين سيستم فشرده اي مارسي در اكثر مسابقات بازي حريف را منجمد مي كند و از حداقل موقعيت ها يا ضدحمله ها براي كسب نتيجه بهره مي برد كه اين بازي بسته و ساكن به مذاق هواداراني كه مارسي را هميشه به خاطر بازي هاي پرحرارت و هجومي اش دوست داشته اند، خوش نمي آيد. پرن تيمي ساخته كه وقوع احتمالات را كنترل مي كند و سعي در حذف هرگونه حالت پيش بيني نشده دارد. مارسي تاكنون در ۲۹ بازي تنها ۲۳ گل دريافت كرده و تنها يك بار در ولودروم ورزشگاهي كه در آن ۶۰ هزار تماشاگر متعصب جو رعب آوري براي حريفان ايجاد مي كنند ـ مغلوب شده.
اما آسماني پوشان با داشتن بهترين خط دفاعي در كار گلزني ناموفق بوده اند به طوري كه با ۳۲ گل زده و ميانگين تقريبا يك گل در هر بازي يكي از صدرنشينان نادر تاريخ فوتبال اروپا به شمار مي روند. ميانگين گلي كه با تيم هاي ميانه جدول قابل مقايسه است. اين موفقيتي است صرفا رياضي و آماري براي تيمي كه هيجان و احساسات همواره بخشي جدايي ناپذير از تاريخش بوده است. مارسي پايتخت پرشور فوتبال فرانسه بر سر يك دوراهي بزرگ قرار گرفته: نتيجه يا بازي زيبا؟
هر يك از اين دو عامل در شرايط فعلي اهميتي حياتي براي آسماني پوشان دارند. آلن پرن نيز همچنان از دادن قول قهرماني به مردم طفره مي رود. آيا او خواهد توانست پارادوكس ها را تا پايان فصل پيش برد. پارادوكس هايي ميان نتيجه و بازي زيبا، ميان صدرنشيني و نااميدي از قهرماني.

معرفي تيم هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا - ۴
گروه D پاختاكور ازبكستان
003660.jpg

امير عليزاده
تاريخ تاسيس: ۱۹۵۶
افتخارات داخلي: قهرمان ليگ ازبكستان در سال هاي ۱۹۹۲ (قهرماني مشترك با نفتچي)، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲
- قهرمان جام حذفي ازبكستان در سال هاي ،۱۹۹۳ ،۱۹۹۶ ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲
افتخار در آسيا
صعود به مرحله يك چهارم جام در جام آسيا در فصل ۹۹ - ۱۹۹۸
پاختاكور از هر تيم ديگري در اين مرحله، براي صعود بيشتر تلاش كرده است. ازبك ها بايد ۶ مسابقه سنگين را انجام مي دادند تا به مرحله گروهي ليگ قهرمانان صعود كنند. آنها در ماه سپتامبر سال گذشته، در مرحله دوم دور مقدماتي دو ديدار سنگين را مقابل الوحده اردن انجام دادند. در ديدار رفت پاختاكور در ازبكستان اردني ها را با نتيجه ۳ بر صفر شكست داد، تا باخت ۳ بر يك در اردن هيچ تاثيري روي صعود آنها نداشته باشد.
در مرحله سوم بايد به مصاف الاتحاد قطر مي رفتند، پس از بازي پرگل رفت كه با نتيجه ۴ بر ۳ به سود قطري ها تمام شد، پاختاكور در مسابقه برگشت ۲۵ اكتبر، در خانه الاتحاد را ۳ بر صفر شكست داد و به مرحله چهارم راه يافت. در اين مرحله حريف الاهلي امارات با ستاره اش علي كريمي بود. سرخ پوشان الاهلي در بازي رفت در ازبكستان با گل هاي علي كريمي و حسن علي ابراهيم با نتيجه ۳ بر ۲ شكست خوردند و وضعيت خوبي را در بازي برگشت داشتند. اما ازبك ها با تك گل ميرجلال كاسيمف در دبي پيروز شدند تا پس از طي راهي سخت و ناهموار به عنوان اولين باشگاه ازبكي به مرحله يك چهارم ليگ قهرمانان آسيا صعود كنند. زينت الدين تاجيف با چهار گل بهترين بازيكن پاختاكور در مرحله مقدماتي بود اما در اين مرحله به علت مصدوميت غايب است. در واقع قدرت بي شائبه تاشكندي ها در خانه موجب صعود آنها به دور گروهي ليگ قهرمانان آسيا بود و اين يك پيشرفت خارق العاده در فوتبال ازبكستان محسوب مي شود. شايد با امتياز ميزباني كه در مرحله گروهي ليگ قهرمانان امتياز بسيار مهمي است، تاشكندي ها بتوانند كار بزرگ تري انجام دهند و از سد پرسپوليس ايران، الطلبه عراق و نيساي تركمنستان عبور كنند. ازبك ها اميدوارند تا هواداران پرشورشان استاديوم پاختاكور را به محيطي مخوف براي ميهمانشان تبديل كنند.
پاختاكور در طول سال گذشته خيلي سخت تمرين كرده و ثمره اش اولين «دابل» ـ يعني هم قهرماني در ليگ و هم در جام حذفي ـ در سال ۲۰۰۲ بود. پاختاكور در فينال جام حذفي فصل پيش رقيبش نفتچي را در وقت اضافه با نتيجه ۶ بر ۳ شكست داد.
آنها در ماه ژانويه نيز در جام ۱۶ تيمي CIS (جام كشورهاي مستقل و مشترك المنافع) در مسكو به مرحله نيمه نهايي صعود كردند و در مجموع از آمادگي خوبي برخوردار هستند.
پاختاكور تيم جواني دارد. ايگناتير نستروف دروازه بان اين تيم يكي از اين جوانان است. او يكي از پنج جوان تيم بود كه با تيم زير ۲۰ سال ازبكستان به جام جهاني جوانان در امارات راه پيدا كرد.
در آن سوي زمين نيز قوچگلي قوچگليف مهاجم ملي پوش تركمنستان يك تهديد بزرگ براي حريفان است. او در فصل گذشته با ۱۴ گل بهترين گلزن پاختاكور در ليگ بود. لئونيد كوشلف هافبك پاختاكور و سرور جپروف بازي ساز اين تيم نيز كه گهگاهي گلزني مي كنند، از بازيكنان خطرناك اين تيم به شمار مي آيند.
سران باشگاه براي پر كردن جاي خالي زينت الدين تاجيف گلزن اين تيم نيز بختيار حميدالله اف آقاي گل فصل گذشته ليگ ازبكستان را از آذربايجان خريدند.
با وجود تمامي اين بازيكنان، تنها كسي كه در تاشكند از محبوبيت بالايي برخودار است و مي تواند احساسات تماشاچيان را تهييج كند، ميرجلال كاسيمف هافبك كهنه كار و باتجربه اين تيم است. اين ملي پوش ۳۲ ساله هنوز يكي از بازيكنان كليدي پاختاكور محسوب مي شود.

سرمربي: ويكتور جليلوف
ويكتور جليلوف در ژانويه ۲۰۰۱ از نوفباخور به پاختاكور آمد. شش ماه بعد جايش را به سرگي بوتنكوي روس داد و مدير فني تيم شد. اما در فوريه ،۲۰۰۲ دوباره روي نيمكت پاختاكور نشست و به همراه تاجمراد آقامرادف تركمني به عنوان مشاور، باشكوه ترين دوران محبوب ترين باشگاه ازبكستان را رقم زد. او فصل گذشته با پاختاكور هم قهرمان ليگ شد و هم قهرمان جام حذفي، ضمن اينكه اين تيم را به ليگ قهرمانان آسيا هدايت كرد.
جليلوف با نوفباخور نيز موفق بود. او كه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ رهبري اين تيم را برعهده داشت، در سال هاي ۹۵ و ۹۸ با اين تيم قهرمان جام حذفي و در سال ۱۹۹۶ قهرمان ليگ ازبكستان شد. در سال ۹۸ نيز در مرحله يك چهارم نهايي جام باشگاه هاي آسيا به استقلال ايران باخت. سال ۹۶ هم با نوفباخور تا نيمه نهايي جام در جام آسيا صعود كرد.
جليلوف دو بار به عنوان مربي سال ازبكستان برگزيده شد. يك بار پس از قهرماني در ليگ با نوفباخور در سال ۱۹۹۶ و يك بار نيز سال گذشته كه با پاختاكور هم قهرمان ليگ شد و هم قهرمان جام حذفي.

حاشيه ورزش

• هوا ابري نيست
از فردا بازي هاي پرسپوليس و استقلال در ليگ قهرمانان آسيا شروع خواهد شد. از ازبكستان خبر مي رسد كه تمرينات پرسپوليس از چهارشنبه تا امروز به صورت منظم برگزار شده و بازيكنان اين تيم از لحاظ آب و هوايي خود را با شرايط محيط تطبيق داده اند. از كريم باقري هم خبري نيست به همين دليل از اتفاقات تنش زا هم خبري نخواهد بود. به اميد پيروزي پيروزي و استقلال!

• ركورددار دسته اول
از وقتي كه پيام پيكان خراسان به عنوان تيم برتر فوتبال ايران به كنفدراسيون آسيا معرفي شده، بازيكنان اين تيم انگيزه بيشتري براي تداوم بخشيدن به ركورد شكست ناپذيري خود پيدا كرده اند.
جالب است كه بازي هاي خانگي پيام پيكان در مشهد با پيروزي به پايان رسيده و در خانه حريفان نيز كسي هنوز نتوانسته آنها را مغلوب كند. اين هفته بازي بيست و چهارم پيام پيكان با فجر سپاه تهران خواهد بود و بازيكنان هم مصمم براي ركوردشكني.

• سكه هاي طلا و نقره ويژه يادبود بازي هاي المپيك آتن ضرب شد
شش نوع سكه طلا و دوازده نوع سكه نقره به عنوان يادبود بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن ضرب شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آتن، از اين سكه هاي طلا تعداد ۱۶۰ هزار قطعه و از سكه هاي نقره تعداد ۸۰۰ هزار قطعه ضرب شده و بهاي مجموع آنها ۵/۲ ميليون يوروست كه به معرض فروش گذاشته شده است.
بانك مركزي يونان با همكاري كميته برگزاركننده بازي ها اين سكه ها را طرح ريزي و ضرب كرده و دو طراح و مجسمه ساز مشهور يوناني هم كار طراحي را برعهده داشتند.
در يك روي سكه هاي طلا شش باب از اماكن باستاني و امروز يونان حك شده است و در يك روي سكه هاي نقره هم نماد دوازده رشته ورزشي به چشم مي خورد. قيمت هر قطعه سكه طلا كه بر روي آن حك شده ۱۰۰ يورو و قيمت هر سكه نقره كه بر روي آن حك شده ۱۰ يوروست. بر روي هر دو سكه طلا و نقره رقم ۱۰۰ و ۱۰ در كانون دايره اي قرار دارد كه نشان المپيك همراه با تاجي از زيتون و در بالاي آن دوازده ستاره گرداگرد يك روي سكه حكاكي شده اند.
در بازي هاي المپيك باستان در ۶۸۶ سال پيش از ميلاد، رسم بر اين بود كه به مناسبت برگزاري بازي ها سكه هاي مخصوص ضرب مي شد.
003670.jpg

• بازگشت به هنگ كنگ
بازي هاي تورنمنت چهارجانبه هنگ كنگ هفته ها پيش تمام شد و رفت و تيم ملي هم با به دست آوردن سكوي دوم مسابقات توانست محك خوبي را براي آزمايش بازيكنان تجربه كند. در اين مسابقات همايون شاهرخي هم در قدم اول نمره قابل قبولي گرفت. اما ظاهرا هنوز قضيه شركت كارلز برگ و فدراسيون فوتبال ادامه دارد. تا آنجايي كه به ذهن ما خطور مي كند كمتر پيش آمده كه مسئولان حراست سازمان تربيت بدني، فدراسيون فوتبال و مجلس دور هم جمع شوند و در مورد يك تورنمنت نظر بدهند. آن چنان كه ظواهر امر پيداست، حساسيت بجا يا نابجاي بعضي از رسانه ها نسبت به تورنمنت هنگ كنگ باعث بيخ پيدا كردن مسئله شده است. اين در حالي است كه حواس همه بيشتر معطوف به مسائل حاشيه اي تورنمنت است تا دستاوردهاي مثبت حضور تيم ملي. قطعا تيم ملي ايران به قصد تبليغ مشروبات الكلي به هنگ كنگ سفر نكرده و هدف مسئولان كاملا ورزشي بوده است. بهتر است به جاي ايجاد حساسيت بي مورد و ريزبيني براي دفعات بعد استراتژي مناسبي را طرح ريزي كرد.
003675.jpg

•تنهايي دوچرخه سوار
ظاهرا حسين عسگري دوچرخه سوار زحمتكش تيم ملي جزو معدود افرادي است كه هنوز در اين رشته ورزشي مصرانه ركاب مي زند.
حسين عسگري كه اخيرا در تور بزرگ لانكاوي مالزي درخشش خوبي از خود نشان داده، همچنان از كم توجهي به دوچرخه سواري نالان است. اين در حالي است كه در بين صحبت هاي مسئولان همواره از دوچرخه سواري به عنوان يكي از ورزش هاي همگاني براي كمك به سلامت محيط زيست ياد شده است. غافل از آنكه تا ستاره هاي دوچرخه سواري مورد توجه قرار نگيرند و به عنوان الگوي ورزشي مطرح نشوند، اين ورزش با اقبال عمومي مواجه نخواهد شد. نكته جالب اينكه حسين عسگري در مصاحبه اش با ايسنا از ادي مركس دوچرخه سوار افسانه اي بلژيك ياد كرده و محبوبيت او را در كشورش حتي بيش از رئيس جمهور بلژيك دانسته است. ظاهرا در ايران هنوز مردان سياست مشهورتر از مردان ورزش هستند، نتايج انتخابات شوراها كه اين طور مي گويد.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   ايران  |   جهان  |   علم  |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |