شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۵ - Mar.15,2003
شهري
Front Page

در ايام نوروز
ترمينال هاي مسافري تهران شبانه روزي است
فروش بليت هاي مسافري نوروزي از فردا آغاز مي شود
گروه شهري: مديرعامل سازمان پايانه هاي شهرداري تهران اعلام كرد: پايانه هاي شهر تهران از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ماه به صورت شبانه روزي آماده خدمات رساني است.
جواد خيري همچنين از احداث يك خوابگاه مجهز در ترمينال غرب تهران خبر داد و گفت: اين خوابگاه در سه ماهه نخست سال ۸۲ گشايش مي يابد.
مديرعامل سازمان ترمينال ها از افتتاح فاز نخست ترمينال شرق تهران در ابتداي سال ۸۵ خبر داد و افزود: اين ترمينال در فضايي به مساحت ۸۰ هزار متر مربع بنا شده و هزينه موردنياز آن ۲۵۰ ميليارد ريال است.
وي تصريح كرد: ۷۰ درصد مشكلات ترمينال ها با نوسازي ناوگان وسايل نقليه جمعي از بين رفته و بقيه نيز بزودي حل مي شود.
خيري با اشاره به اجراي طرح ويژه نوروزي براي ارائه خدمات به مسافران گفت: براساس هماهنگي به عمل آمده، سازمان پايانه هاي كشور از ۲۵ اسفند فروش بليت هاي مسافري نوروزي را آغاز مي كند.

پيامدهاي زلزله
زلزله، بيمه و ايمن سازي بناها را الزامي كرد
005385.jpg
گروه شهري: زلزله اخير بايد بيدارباشي براي تهراني ها و مهمتر از آن انگيزه اي براي ساماندهي صنعت ساخت و ساز در كشور باشد.
به گزارش خبرنگار ما، اينكه برخي شهروندان و رسانه ها بامداد دوشنبه گذشته در پي وقوع زلزله ۴ ريشتري تهران اخبار مربوط به خسارت هاي احتمالي را دنبال مي كردند، نوعي بي اعتمادي نسبت به ايمني ساختمان ها در ايران را نشان مي دهد وگرنه دانش ساخت و ساز امروزه زلزله هاي بسيار شديدتر را نيز مهار و زمين را براي بشر رام كرده است.
هر چند رعايت اصول و ضوابط ساخت و ساز، مقاوم سازي  بناها و آگاهي مردم در كاهش ميزان تلفات مؤثر مي باشد ولي كارشناسان، بيمه ساختمان را بهترين راهكار براي تضمين رعايت اصول فني ساخت و ساز و ارتقاء ايمني ساختمان ها مي دانند.
مهندس مجيد غمامي به خبرنگار ما گفت: تضمين كيفيت و ايمني ساختمان ها تنها از راه بيمه ميسر است و قوانين بايد به گونه اي اصلاح شود كه نقل و انتقال قانوني املاك صرفا در اين چارچوب صورت گيرد.
اين كارشناس مسايل شهري با اشاره به انجام ساخت و سازها توسط كارگران غير ماهر مي افزايد: وزارت كار بايد با سازماندهي و آموزش نيروي كار براي دست اندركاران صنعت ساخت و ساز مجوز صادر كند تا كساني كه كارشان به لحاظ تأسيسات، سازه، جوشكاري حساس است در قبال كار مسئولانه برخورد كنند.
دكتر مسعود تهراني نيز مي گويد: با ورود بيمه به صنعت ساخت و ساز و جدي  شدن آن شركت هاي بيمه نيز تنها ساختمان هايي را كه از كيفيت لازم برخوردار هستند بيمه خواهند كرد و به تبع آن سازندگان مجبور به رعايت اصول ايمني نه تنها در قبال زلزله بلكه در قبال ساير امور نيز خواهند بود.
تهراني معتقد است كه ايمن سازي ساختمان ها از طريق بيمه به مراتب آسانتر از راه حل هاي ديگر از جمله مقاوم سازي آنهاست .زيرا خاصيت اين كار اين است كه آنچه از اين به بعد ساخته مي شود اصولي و با عمر بسيار بالا خواهد بود، در حالي كه مقاوم سازي بيشتر مربوط به بافت هاي قديمي است كه بسياري از مردم به دليل پائين بودن سطح درآمد قادر به مقاوم سازي خانه هاي خود نمي باشند.

نگاه
داوود كاظمي
005395.jpg



بازپيرايي بوستان هاي جنوب غرب تهران
005390.jpg
گروه شهري: معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۸ اعلام كرد:  در آستانه سال نو، بوستانهاي جنوب غرب تهران تجهيز و بازپيرايي مي شود و از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردين مجوز حفاري داده نمي شود.
مهندس عباس ندرلو افزود: در هفته منابع طبيعي ۲۰ هزار اصله نهال در حاشيه معابر عمومي جنوب غرب تهران كاشته و براي ترويج فرهنگ فضاي سبز ۲۰ هزار اصله نهال رايگان بين شهروندان توزيع شد. وي گفت: براي هر يك از نهال هاي توزيع شده شناسنامه صادر و در نيمه دوم سال آينده با اجراي طرح همگان سبز به بهترين پرورش دهندگان نهال جوايز نفيسي اهدا مي شود.

پايانه هاي حمل و نقل استاندارد
از جمله عناصري كه امروزه مديريت شهرها به انجام آن اهتمام مي ورزند، ساخت پايانه ها در حريم شهرهاي بزرگ است. ساخت پايانه هاي مسافربري در حاشيه شهرها موجب جلوگيري از تحميل ترافيك به شبكه هاي معابر درون شهر مي گردد و اين مهم در شهرهاي با جمعيت زياد، مقوله اي اجتناب ناپذير است. گفته شده كه با توجه به افزايش جمعيت ساكن در شهرها و از سويي انجام سفرهاي بين شهري و به عبارتي افزايش شمار سفر با هر اهدافي، بايد در ۱۸۰ شهر كشور، پايانه حمل و نقل ساخته شود تا خدمات حمل و نقل و مسافري با اطمينان و آسايش لازم ارائه گردد.
هرچند بسياري از افراد از فرهنگ سفر برخوردار نيستند و براساس يك برنامه تنظيمي و پيش بيني شده دست به سفر نمي زنند، اما ناي و توان حمل و نقل و بخش پشتيباني كننده آن هم ناقص مي باشد و از اين رو شاهد هرج و مرج و بي نظمي در ايام سفر هستيم. در اين ميان تهران، ماجراي ديگري دارد. به رغم افزايش ۳۰۰ درصدي جمعيت اين كلان شهر و طبعا افزايش حجم و شمار سفرها، پايانه اي استاندارد در اين سفر وجود ندارد و به عبارتي پايتخت از ترمينال مسافربري استاندارد برخوردار نيست.
البته شهرداري از چندي پيش ساخت بزرگترين پايانه حمل و نقل و مسافر را در شرق تهران آغاز كرده است و گفته مي شود در سه تا ۴ سال آينده فاز نخست آن مورد بهره برداري قرار گيرد، اما با توجه به شرايط موجود و آنچه در فراروي مديريت شهري است، به نظر مي رسد اين مهم در زمان تعيين شده محقق نشود و لذا ضرورت دارد دولت و مجلس و نيز شوراي شهر، در اين بخش شهرداري را مساعدت كند تا ترمينالي متناسب و درخور حجم سفر ساخته شود.

يك شهروند - يك نهال
هزاران اصله نهال توسط شهرداري منطقه ۴ و تشكل هاي غيردولتي و شمال شرق تهران كاشته شد.
به منظور توسعه فرهنگ فضاي سبز و گسترش سرانه فضاي سبز با مشاركت تشكل هاي غيردولتي و دانش آموزان مدارس معلولين ذهني هزاران نهال در شهرك والفجر حكيميه كاشته شد.معاون امور خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۴ گفت:  در راستاي اجراي طرح يك شهروند - يك نهال كليه نهالها به نام غرس كننده ثبت مي شود. در نظر داريم مديريت و نگهداري فضاي سبز عمومي، جديدالاحداث را به خود شهروندان واگذار و صرفه جويي هاي حاصل از اين رهگذر را در جهت افزايش سرانه خدمات شهري به كار بنديم. محمد دوست افزود: با توجه به قرارگرفتن در آستانه سال نو، كليه بوستانهاي شمال شرق تهران واكاري و ترميم شدند.

ساماندهي نخاله هاي ساختماني در تهران آغاز شد
گروه شهري: در راستاي طرح استقبال از بهار و براي پيشگيري از بروز ناهنجاري هاي ديداري در سطح شهر تهران ، ساماندهي نخاله ها و ضايعات ساختماني در مناطق شهرداري تهران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، از چندي پيش عده اي سودجو و مسئوليت نشناس، فارغ از توجه به حقوق شهروندان نخاله ها و ضايعات ساختماني را در مبادي ورودي و خروجي شهر تخليه و براي خودروهاي عبوري مزاحمت جدي فراهم مي آوردند كه با تدابير ويژه از سوي حوزه خدمات شهري شهرداري تهران اين فعاليت ها مهار شده و در آستانه طرح استقبال از بهار روند جدي تر به خود گرفته است.
به گزارش اين روابط عمومي همچنين مأموران خدمات شهري به طور غيرمحسوس در ساعات مختلف شبانه روز در مبادي ورودي و خروجي مناطق شهرداري مستقر هستند كه در صورت تخلف مراتب را به معاونت هاي خدمات شهري شهرداري منطقه مربوطه منتقل تا آن ها با خاطيان به صورت جدي برخوردكنند. حوزه خدمات شهري شهرداري تهران از شهروندان مسئوليت شناس تهراني خواسته است براي همراهي و همفكري با شهرداري تهران در اجراي طرح استقبال از بهار از رها كردن نخاله ها و ضايعات منزل در معابر جلوگيري كرده و در اين امر مهم همراه و همدل مأموران خدمات شهري شهرداري تهران باشند.

شهرداري تهران درپي منابع درآمدي پايدار است
گروه شهري: در نشست هفتگي شوراي شهرداران مناطق تأكيد شد توفيق استراتژيك شهرداري در گرو اين نكته خواهد بود كه اولويت «شهرسازي و معماري» جايگزين نگاه صرفا اقتصادي و كسب درآمد شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در اين جلسه نخست  توصيه ها و تذكرات مقام معظم رهبري پيرامون مسووليت شهرداري ها در قبال «انضباط مالي» و استفاده بهينه و بجا از منابع در اختيار - كه جز با نظارت بر هزينه ها و پيشگيري از پرداختن به امور تجملي و غيرضرور ميسر نيست- مطرح و مورد تأكيد قرار گرفت .
بنا به اين گزارش، در اين جلسه سرپرست شهرداري تهران با اشاره به رسالتي كه شهرداري تهران نسبت به كالبد شهر بر عهده دارد، تصريح كرد: «ضروري است خدمات رساني و انجام وظايف محوله با سمت و سوي پايداري در درآمدها پيگيري شود كه در نتيجه، كسب درآمد از ناحيه ساخت و ساز، آن هم به هر قيمتي، از هدف گيري سازماني، خارج مي شود.»

واگذار ي جايگاه هاي موقت فروش ميوه نوروزي
گروه شهري: به منظور تعديل قيمت ميوه در آستانه سال نو، جايگاه هاي موقت عرضه ميوه نوروزي شهرداري تهران به صورت رايگان واگذار مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران علاوه بر بازارهاي روز تحت پوشش، اقدام به احداث جايگاه هاي موقت عرضه ميوه نوروزي در ۶۰ نقطه از شهر تهران كرده است.
براي كمك به كاهش قيمت انواع ميوه اين جايگاه ها به طور رايگان در اختيار توليدكنندگان و باغداران قرار مي گيرد.
همچنين، انواع ميوه مورد نياز شهروندان در ايام پايان سال با قيمت مصوب و با نظارت بازرسان سازمان از ۲۵ اسفند ماه از ساعت هشت تا ۲۱ عرضه خواهد شد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |