شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۵ - Mar.15,2003
الصدق عز والكذب عجز .
راستي عزت است و دروغ ناتواني .
حسين ابن علي (ع)
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با آن رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
مجمع عمومي انجمن تهيه كنندگان و توزيع فيلم
بدينوسيله به اطلاع مي رساند كه مجمع عمومي فوق العاده اتحاديه تهيه كنندگان و توزيع فيلم ايران در روز دوشنبه ۲۶ اسفند ساعت ۴ بعدازظهر در تالار اجتماعات خانه سينما برگزار خواهد شد.
از كليه اعضاي پيوسته و وابسته دعوت مي شود كه در اين مجمع عمومي حضور بهم رسانند.
دستور جلسه طبق درخواست واصله:
- برگزاري انتخابات براي تعيين اعضاي اصلي و علي البدل شوراي مركزي و بازرسين براي مدت ۲ سال به طور همزمان مي باشد.

رسول ملاقلي پور:
مرگ مينويي ضايعه بزرگي براي عرصه تخصصي سينما بود
مراسم  تشييع  پيكر مهرزاد مينويي  فيلمساز و تدوينگر فقيد سينما روز چهارشنبه  با حضور جمعي  از هنرمندان ، مسئولان  حوزه سينما و دوستداران  هنر هفتم  از مقابل  خانه  سينما برگزار شد.
اين  هنرمند در سن  ۵۱ سالگي  در حادثه  رانندگي  درگذشت .
ماديان ، سرزمين  آرزوها، بربال  فرشتگان ، شب  حادثه ، راز گل  شب بو، ساحره ، مرسدس  و سجاده  آتش  از جمله  آثار اين  هنرمند فقيد در حوزه  تدوين  فيلم  و دست نوشته  تنها اثر سينمايي  مرحوم  مينويي  است .
سيف الله  داد در حاشيه  مراسم  تشييع  مرحوم  مينويي  به  ايرنا، گفت : آثار سينمايي  با هنر تدوينگران  توانا و باتجربه  براي مخاطب  زيبا و جذاب  مي شود و مينويي  از اين  دسته  هنرمندان  بود.
معاون  سابق  سينمايي  افزود: هنر هنرمندان  صاحب  سبك  هيچگاه  با مرگ  به فراموشي  سپرده  نمي شود، بلكه  در يادها جاودانه  مي ماند.
رسول  ملاقلي پور ديگر هنرمند حوزه  سينما نيز گفت : همه  تلاش  فيلمساز درحوزه  فني  از جمله  تدوين  شكل  مي گيرد. مرگ  مينويي  ضايعه  بزرگي  براي  عرصه تخصصي  سينما بود.
محمود كلاري  فيلمبردار باسابقه  سينما نيز به  خبرنگار ما گفت : هنر تصوير و تدوين  مكمل  يكديگرند و تدوين  مناسب  در موفقيت  فيلم  حرف  اول  را مي زند.
پيكر مرحوم  مهرزاد مينويي  براي  خاكسپاري  به  قطعه  هنرمندان  بهشت  زهرا منتقل  شد.

صنايع فيلم آمريكا و هند عليه تهديد ششصد ميليون دلاري متحد شدند
مبارزه مشترك عليه تكثير غير مجاز فيلم
005430.jpg
هاليوود و باليوود، صنايع فيلم آمريكا و هند كه بزرگترين توليد كنندگان فيلم جهان هستند براي مبارزه مشترك با تكثير غير مجاز فيلم هاي سينمايي كه سالانه حدود سه ميليارد دلار زيان متوجه آنان مي كند آماده مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بمبئي، مايكل اليس، نايب رئيس اتحاديه فيلم ايالات متحده كه بزرگ ترين كمپاني هاي فيلم سازي اين كشور را نمايندگي مي كند اعلام كرد كه اين اتحاديه مبارزه تازه اي را عليه تكثير غير مجاز فيلم هاي سينمايي در منطقه آسيا و اقيانوسيه با مشاركت اتحاديه تهيه كنندگان فيلم هند آغاز كرده است.
در سال ۲۰۰۲ تنها در اين منطقه بيش از شش ميليون دي وي دي كه به طور غيرمجاز تكثير شده بود، توقيف شده است كه مي توانست بيش از ششصد ميليون دلار زيان متوجه صاحبان فيلم ها كند.
اليس كه در بمبئي به سر مي برد به خبرگزاري فرانسه گفت: « ساخت هر فيلم در هاليوود به طور متوسط حدود ۹۰ ميليون دلار هزينه در بر دارد و از هر ده فيلمي كه ساخته مي شود فقط يكي در اكران اول به سوددهي مي رسد. در اين شرايط زياني كه از تكثير غير مجاز فيلمها متوجه ماست بسيار سنگين است.»
وي افزود: « همكاران هندي ما هم هر سال حدود ۱۷ ميليارد روپيه ( معادل ۳۶۲ ميليون دلار ) به دليل تكثير غيرمجاز زيان مي بينند. بنابر اين آنچه ما در بمبئي در باره اش مذاكره مي كنيم، يك مشكل بزرگ اقتصادي و اجتماعي است.»
اليس گفت بخشي از مبارزه آن ها، شامل شناسايي و سازماندهي حملاتي عليه شركت هاي غير قانوني توليدكننده دي وي دي است: «در طول سال گذشته تنها در هنگ كنگ پليس هر روز به ۵ كارگاه از اين دست حمله كرده است. اما آن ها مانند غول چند سر هستند.»
به گفته او مبارزه اتحاديه فيلم ايالات متحده عليه تكثير غير مجاز، پيش تر در كره، اندونزي، مالزي، سنگاپور، تايوان، تايلند و فيليپين آغاز شده و اينك به هندوستان رسيده است: « با وجود اينكه تكثير غير مجاز دي وي دي در هند عملي نوپاست، تاكنون بيش از ۱۵ مركز در مناطق مختلف اين كشور كشف شده است.»
از سوي ديگر « ويوك اوبروي » ستاره جديد سينماي هند گفت: « باليوود بايد در برابر اين تهديد به سرعت واكنش نشان دهد. در هند
زيان هايي كه تهيه كنندگان فيلم متحمل مي شوند ناشي از تكثير غير مجاز فيلم هاست كه گاهي باعث مي شود حتي پيش از ارائه رسمي آن توسط سازندگان نسخه هاي فيلم دست به دست شود.»

جشنواره فيلم هاي خاور دور در تركيه آغاز شد
ششمين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  منطقه  خاور دور، با شركت  بيش  از ۵۰فيلم  از ده  كشور منطقه  خاور دور در آنكارا گشايش  يافت .
اين  جشنواره  با همكاري  وزارتخانه هاي  فرهنگ  و امور خارجه  تركيه  و مركز فرهنگي  خاوردور در آنكارا، برگزار مي شود.
حسين  چليك  وزير فرهنگ  تركيه ، در مراسم  آغاز اين  جشنواره  طي سخناني  گفت : اگر چه  تركيه  جهت  خود را به  سمت  اروپا تعيين  كرده  است  ولي  با كشورهاي  آسيايي  داراي  علايق  ديرين  فرهنگي ، ديني  و تاريخي  است  و خواهان شناساندن  هر چه  بيشتر فرهنگ  خاوردور در نزد افكار عمومي است .
چليك  گفت : وزارت  فرهنگ  تركيه  در پي  تاسيس  انستيتو سينما در اين  كشور است  و با تاسيس   اين  انستيتو امكان  تهيه  محصولات  سينمايي  مشترك  باكشورهاي  مختلف جهان  و ارتقاي  كيفيت  محصولات  سينمايي  در تركيه  فراهم  خواهد شد.
طاها فيضيل رئيس  مركز فرهنگي  خاور دور در تركيه  نيز طي  سخناني  گفت : برگزاري   اين  جشنواره  نقش  مهمي  در گسترش  روابط بين  تركيه  و كشورهاي  خاور دور ايفا مي كند و طي  پنج  سال  گذشته  برگزاري   اين  جشنواره  نقش  مهمي در آشنايي فرهنگي  مردم  تركيه  با كشورهاي  خاوردور داشته  است . در جشنواره  يادشده  بيش  از ۵۰ فيلم  از ده  كشور خاوردور به  معرض  نمايش گذاشته  خواهد شد.
فيلمهاي  شركت كننده  در اين  جشنواره  علاوه  بر آنكارا در شهرهاي  استانبول ، ازمير و اسكي  شهير نيز به  نمايش  گذاشته  خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
كار جمع آوري و تاليف تاريخچه اردشير، بنيان گذار دودمان ساساني تحت عنوان «كارنامك اردشير پاپكان » ۱۵ مارس سال ۳۰۰ ميلادي (۲۴ اسفند) ۱۷۰۳ سال پيش پايان يافت و چند روز بعد نسخه اصلي آن به مناسبت نوروز در تالار پذيرايي كاخ سلطنتي در تيسفون قرار گرفت. به نوشته مورخان روم، نرسي، شاه وقت پس از خواندن كارنامه اردشير از اين كه نتوانسته بود مانند او روميان را از نزديك شدن به قلمرو ايران باز دارد از فرط اندوه بيمار شد و به نفع پسرش «هرمز» كناره گيري كرد. كارنامه اردشير قرن ها نصب العين سران ايران بود.
* با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه ۱۳۰۹ بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت. دولت وقت از دير زمان در صدد به دست گرفتن امور واردات و صادرات به منظور تنظيم اقتصاد كشور بود كه انتقاد روزنامه ها از ورود كالاي بنجل و غيرضروري و نيز صدور اجناس مورد نياز مردم و ناياب شدن آن ها در داخل كشور بهانه تسريع تسليم لايحه مربوط به مجلس قرار گرفت كه شايد هم به اشاره دولت دست به انتقاد زده بودند تا زمينه آماده شود.اين لايحه تحت عنوان تعديل تجارت به مجلس داده شد و امر واردات و صادرات در دست دولت قرار گرفت كه برپايه سياست خود آن را تنظيم و هر سال در اسفندماه مورد تجديد نظر قرار دهد. از آن زمان رسم شد كه دولت هر سال پيش از پايان اسفند ماه فهرست كالاهاي مجاز و ممنوع و شرايط واردات و صادرات در سال بعد را اعلام دارد و بازرگانان تنها برپايه اين فهرست، مجاز به دريافت پروانه واردات و صادرات شدند.
* در اين روز در اسفند ۱۳۳۲ فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق ۲۲ اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است. دكتر فاطمي ناشر روزنامه « باختر امروز » پس از خروج شاه از كشور در مرداد ۱۳۳۲ شديدترين انتقادها را از او كرده بود و ۲۵ مرداد اين سال شخصا كاخ هاي سلطنتي را لاك و مهر كرده بود كه مردم بدانند كه سلطنت در ايران پايان يافته است. وي همچنين پس از خروج شاه از كشور به سفيران ايران در خارج دستور داده بود كه با او ملاقات نكنند و او را به سفارتخانه ها راه ندهند. در باره شكنجه او در زندان روايات زياد وجود دارد. همان روزي هم كه دستگير شده بود شديدا كتك خورده و مجروح شده بود. بزرگان اصفهان كه دكتر فاطمي از مردم آن استان بود چند بار از شاه خواسته بودند كه او را اعدام نكند كه توجه نكرده بود.
* ۱۳ مارس ۱۹۹۹ به رغم مخالفت روسيه، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب ) پذيرفته شدند.
ماندگار
مصريان يوناني تبار و مورخان يهودي روايات حبشي ها را در باره گفت و شنود نخستين سفير ايران با امپراتور حبشه كه در مارس ۵۲۴ پيش از ميلاد (نزديك به نوروز ايرانيان) صورت گرفته اين چنين بيان داشته اند كه بعدا در كتب روميان نقل شده است :امپراتور حبشه كه برگزيده بزرگان اين كشور بود از سفير كامبيز (كامبوزيا، كمبوجيه، كبوجيا)كه از مصر به حبشه (اتيوپي) فرستاده شده بود مي پرسد كه ايرانيان در چه سني مي ميرند، غذاي اصلي آنان چيست و آدابشان كدام است؟ سفير پاسخ مي دهد كه عمدتا تا هشتاد سالگي عمر مي كنند و غذاي اصلي ايشان عبارتست از نان گندم، گوشت و ميوه. آب، زمين و آتش را هم آلوده نمي سازند. اهورا مزدا، خداي دانا، توانا و يگانه، را پرستش مي كنند؛ دروغ نمي گويند، كار بد نمي كنند و نيت بد داشتن را گناه مي دانند و با لباس كامل از خانه خارج مي شوند و اسب را دوست دارند و مانند ديگران آن را در مزرعه و باركشي مورد استفاده قرار نمي دهند و نسبت به سالخوردگان خود نهايت احترام را رعايت مي كنند.
امپراتور حبشه كه هداياي كامبيز پسر كوروش بزرگ را مقابل خود گذارده بود تا حاضران در مجلس مشاهده كنند با شنيدن اين مطالب مي گويد: پس شما كه تا اين حد مشوق خوبي كردن هستيد چرا مصر را كه تهديدي براي شما نبود تصرف كرديد كه سفير پاسخ مي دهد به اين علت كه فراعنه به غير مصريها (به نوشته مورخان يهود، نسبت به يهوديان ساكن مصر) ظلم مي كردند.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه فشار خون از چه ميزاني بالاتر باشد ممكن است ايجاد خطر كند و او پاسخ داده است براي افراد عادي۱۴۰ روي ۹۰ (۱۴ روي ۹) ، و براي ديابتي ها و كساني كه دچاربيماري هاي كليوي و قلبي هستند ۱۳ روي ۸.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
* شعبه اول دادگاه تجديد نظر فدرال آمريكا ديروز بر راي يك دادگاه بدوي اين كشور كه دادخواست ۹ خانواده را كه مدعي شده بودند جنگ احتمالي آمريكا با عراق طبق قانون اساسي آمريكا مصداق جنگ « لازم » را ندارد و خواسته بودند كه دادگاه از آن جلوگيري كند مهر تاييد گذارد. قاضي دادگاه بدوي راي داده بود كه تنها در صورتي مي تواند در اين كار مداخله كند كه ميان قواي مقننه و اجرائيه آمريكا بر سر اين قضيه اختلاف نظر باشد.
* « هوارد فاست » نويسنده بزرگ وچپگراي آمريكا پريشب در ۸۹ سالگي درگذشت. وي ۷۰ داستان تاريخي از جمله داستان اسپارتاكوس را نوشته و همه داستان هايش زمينه انقلابي و چپ داشته و بيشتر آنها به صورت فيلم در آمده اند. هوارد در سال ۱۹۴۳ به عضويت حزب كمونيست آمريكا در آمد و تنها نويسنده آمريكايي است كه از استالين جايزه ادبي گرفته است.

گنجينه
اي حسين!
... سر ] حسين(ع)[ پيش يزيد نهاده شد... و نخستين شيونگري كه در مدينه صدا به شيون برداشت، ام سلمه، همسر پيامبر خدا بود، پيامبر شيشه اي را كه در آن خاكي بود به او داده و گفته بود: «جبرئيل مرا خبر داده است كه امت من حسين را مي كشند.»
ام سلمه گفت: «] پيامبر [آن خاك را به من داد و مرا گفت: «هرگاه ] اين خاك[ خون تازه گرديد، بدان حسين كشته شده.»
خاك نزد وي بود و چون وقت آن رسيد، در هر ساعتي به آن شيشه مي نگريست و چون آن را ديد كه خون گرديده است، فرياد برآورد: «اي حسين! اي پسر پيامبر خدا!» پس زنان از هر سو شيون برآوردند تا از شهر مدينه چنان شيوني برخاست كه هرگز مانند آن شنيده نشده بود. احمد بن ابي يعقوب
تاريخ يعقوبي (ترجمه محمد ابراهيم آيتي)

گشتي در دنياي خبرها
ترجمه قرآن كريم به زبان ايرلندي
منچستر: قرار است در يك پروژه عظيم، قرآن كريم به زبان ايرلندي ترجمه شود تا هم مسلمانان و هم غيرمسلمانان بتوانند از اين كتاب با ارزش استفاده كنند.
در حال حاضر در حدود ۱۸ هزار مسلمان در ايرلند جنوبي ساكن هستند و جالب اينكه بسياري از افراد غيرمسلمان نيز تمايل به مطالعه قرآن دارند.
عنبيه به جاي گذرنامه
فرانكفورت: يكي از پررفت و آمدترين فرودگاههاي قاره اروپا مجهز به سيستم شناسايي چشمي خواهد شد.
در اين سيستم عنبيه چشم  افراد، اسكن و شكل آن به حافظه كامپيوتر سپرده مي شود به همين دليل اگر فرد مجددا به فرودگاه مراجعه كند ديگر نيازي به ارائه گذرنامه نخواهد داشت و كامپيوتر با شناسايي عنبيه چشم وي، اجازه ورود به فرودگاه را صادر مي كند.
سالانه بيش از ۵۰ ميليون مسافر در فرودگاه فرانكفورت رفت و آمد دارند و ۷۳۰۰ مامور امنيتي در آن مشغول بكارند.
دردسرهاي همسايگي سيا
واشنگتن: آيا تا به حال براي شما اتفاق افتاده كه صداهاي عجيب از خانه همسايه ها بشنويد و براي يافتن منبع صدا كنجكاوي كنيد.
حال اگر، ساختمان سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) در همسايگي شما واقع شده باشد كنجكاوي بيشتر خواهد شد. معمولا از ساختمان سيا صداهاي عجيب و گوشخراش و در برخي مواقع هراس انگيز به گوش مي رسد.
به همين دليل اين سازمان شماره تلفن هايي در ميان همسايگان توزيع كرده و از آنان خواسته شده درصورت شنيدن صداهاي عجيب از ساختمان سيا، با اين شماره ها تماس بگيرند تا در مورد اين صداهاي عجيب به آنان توضيح داده شود.
خودكشي قبل از رسيدن پليس
رم: مردي كه پليس در تعقيب وي بود. خود را از پنجره خانه اش به پايين پرتاب كرد و كشته شد. اين مرد متهم به پخش تصاوير غيراخلاقي در شبكه جهاني اينترنت بود به همين دليل نيروهاي امنيتي به تعقيب وي پرداختند و او براي اينكه به دام پليس نيفتد خود را از پنجره خانه اش به پايين  پرتاب كرد و بلافاصله كشته شد.
به جرم بي خانمان بودن
سنگاپور: مردي كه در سنگاپور وارد يكي از دفاتر حزب حاكم اين كشور شده بود به جرم بي خانمان بودن به ۱۴ سال زندگي در دارالتأديب محكوم شد.
چندي پيش اين مرد وارد يكي از دفاتر حزب حاكم شد و پليس او را به جرم
سرقت دستگير كرد.
وي در يك دادگاه محلي به ۵ سال زندگي در دارالتأديب محكوم شد.
اين مرد پس از دريافت حكم، درخواست تجديدنظر كرد و در دادگاه تجديدنظر مدعي شد كه او سارق نيست اما چون بي خانمان بوده براي خوابيدن وارد دفتر شده است.قاضي نيز بلافاصله پس از شنيدن دفاعيه متهم گفت: پس حالا كه بي خانمان هستي تو را به ۱۴ سال زندگي در دارالتأديب محكوم مي كنم.
كودكان و دود سيگار
شيكاگو: دانشمندان پس از تحقيقات مفصل به اين نتيجه رسيده اند كه دود سيگار باعث پوسيدگي دندانهاي شيري كودكان مي شود. كودكاني كه در معرض دود سيگار قرار دارند بسيار بيشتر از كودكاني كه در معرض دود سيگار نيستند دچار پوسيدگي دندان مي شوند.
همچنين دودسيگار باعث بروز سرما خوردگي، گلودرد و گوش درد در كودكان مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۴ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت۴و۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۶ دقيقه

گل و گياه
پيچ شيپوري طلايي
005425.jpg
نام علمي: Allamanda Cathartica
خانواده: APOCYNACEAE
درختچه رونده هميشه سبز و سريع الرشد، بومي آمريكاي جنوبي كه گل هاي شيپوري شكل، بزرگ و زردرنگ آن به قطر ۱۲ سانتي متر در تابستان ظاهر مي شوند. در نواحي كه فاقد يخبندان زمستاني هستند جهت پوشاندن ديوارها و فنس هاي (fences) سيمي قوي مناسب است، حداكثر بلندي آن به ۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه-آفتاب يا آفتابي، خاك غني از هوموس، چيدن مستقيم سرشاخه ها سبب گستردگي بيشتر شاخه ها خواهد شد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-۱۳ درجه سانتيگراد است. هرس سنگين را تحمل نموده و مي توان گياه را در گلدان نيز كاشت.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در بهار و تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |