شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۵ - Mar.15,2003
لوح فشرده چند رسانه اي آموزش كتابداري منتشر شد
گروه علمي فرهنگي: لوح فشرده چند رسانه اي «آموزش كتابداري» توسط موسسه فرهنگي و اطلاع رساني نمايه وابسته به دبيرخانه هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي دبيرخانه هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور، اين لوح حاوي ۲۵ ساعت تصوير و صدا از سرفصلهاي مختلف فهرست نويسي است.
اين لوح فشرده، مي تواند به عنوان ابزار كمك آموزشي، دانشجويان رشته كتابداري و كتابداران كشور را در تحليل اطلاعات مواد مكتوب و فراگيري كامل فهرست نويسي ياري دهد.

آغاز به كار انجمن فرهنگي خبرنگاران كتاب
گروه علمي فرهنگي: انجمن فرهنگي خبرنگاران كتاب با انتخاب اعضاي هيأت موسس راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي انجمن فرهنگي خبرنگاران كتاب، در نشست روز سه شنبه جمعي از خبرنگاران حوزه كتاب، «اسدالله امرايي»، «فرزام شيرزادي»، «سيدابوالحسن مختاباد»، «شهناز نصيري ها» و «مژگان ترابي» به عنوان اعضاي اصلي و «محسن فرجي» به عنوان عضو علي البدل هيأت موسس اين انجمن انتخاب شدند. اين انجمن با هدف حمايت از منافع صنفي خبرنگاران حوزه كتاب، ارتقاي سطح دانش خبرنگاران در امر اطلاع رساني و تقويت اطلاع رساني كتاب در رسانه هاي جمعي آغاز به كار كرده است.

عزاداران روستاي «ريحان» خمين به جاي «قمه زدن» خون اهدا كردند
ايرنا: عزاداران  روستاي  «ريحان » خمين  كه  درآن  سابقه  «قمه زني » وجود دارد در عاشوراي  امسال  به  جاي  انجام  اين  عمل  «نكوهش  شده » مبادرت  به  اهداي  خون  كردند.
مسئول  تيم  سيار پايگاه  انتقال  خون  اراك  گفت : همزمان  با عاشوراي  حسيني عزاداران  اين  روستا با حضور در اين  پايگاه  افزون  بر ۱۷ هزار سي  سي  خون اهدا كردند .
«مسعود پارسا» در گفتگو با ايرنا افزود : اين  پايگاه  تنها پايگاه انتقال  خون  در استان  مركزي  است  كه  به  منظور جلوگيري  از اقدام  بعضي از عزاداران  به  «قمه زدن » در روز عاشورا در اين  روستا داير شده  است . وي  گفت  : عزاداران  اين  روستا براي  اهداي  خون  در اين  پايگاه ، استقبال  فراواني  از خود نشان  دادند.
قمه زني  در ريحان  در عاشوراي  سالهاي  گذشته  رواج  زيادي  داشت  اما عزاداران  حسيني  اين  روستا امسال  با تأثير گرفتن  از توصيه هاي  مسئولان  و روحانيون  ضمن خودداري  از قمه زدن  ، خون  خود را اهدا كردند. به  گزارش  خبرنگار اعزامي  ايرنا ، امسال  هيچگونه  عمل  قمه زني  يا تظاهر به  آن  در اين  روستا كه  در ۱۰ كيلومتري  خمين  قراردارد انجام  نشد. سال  گذشته  ۷۰ نفر از عزاداران  اين  روستا اقدام  به  قمه زني  كرده  بودند.

معاون وزير ارشاد :
منتقدان فعاليت هاي فرهنگي بايد با سياست هاي نظام هماهنگ باشند
گروه علمي فرهنگي: مقامهاي  منتقد فعاليتهاي  فرهنگي  راهكارهاي  خود را براي  حل  معضلات  احتمالي درعرصه  قانون  و براساس  ديدگاهها و سياست هاي  موجود در حاكميت  تنظيم  كنند.
«محمد جواد حق  شناس» معاون پارلماني، حقوقي و امور استان هاي وزير ارشاد با اعلام اين مطلب به ايرنا دربوشهرافزود: گرچه ممكن  است  نظرات  فقهي  متفاوتي  درخصوص  برخي  مسايل  و فعاليت هاي  فرهنگي  موجودباشد اما وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي تنها خود را مقيد به  فرمايشات  امام راحل  (ره ) و توصيه هاي  رهبرمعظم  انقلاب  در مباحث  مختلف  فرهنگي  مي داند.
وي  تصريح  كرد: از آنجاكه  موظف  به  تنظيم  سياستهاي  لازم  در چارچوب  اهداف نظام  اسلامي هستيم  امكان  رفتار با نظرات  منتقدان  درحيطه  فرهنگي  وجودندارد.
حق  شناس  با اشاره  به  اينكه  در حوزه  فرهنگي  سلايق  متفاوتي  براي  امر خدمات رساني  و حمايت  از جوامع  فرهنگي  وجود دارداظهار داشت : وزارت  فرهنگ  و ارشاداسلامي به  لحاظ گستره  وسيع  فعاليتها در حوزه هاي  مختلف  فرهنگي  همواره  باحساسيت هاي  فراواني  روبرو بوده  است .
وي  گفت : اين  وزارتخانه  درطول  مدت  فعاليتهاي  خود همواره  با دو طيف  مخالف و موافق  روبرو بوده است  كه  از يكسو فعاليتهايي  در جامعه  حرام  مطلق  تلقي شده  و از سوي  ديگر با گله مندي  برخي  به دليل  عدم  انجام  همان  فعاليت  مواجه بوده  است .
وي  تأكيد كرد: وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي هماهنگ  با سياستهاي  نظام  اسلامي و دولت  بوده  و پاسخگوي  مجلس  شوراي  اسلامي و انتظارات  ۶۵ ميليون  ايراني  بافرهنگ  و متمدن  است .

قديمي ترين بناي شهر گرگان مرمت مي شود
005415.jpg
گروه علمي فرهنگي: بناي امامزاده اسحاق معروف به نور كه در بافت قديم محله سرچشمه گرگان قرار دارد از سوي ميراث فرهنگي استان گلستان مرمت مي شود.
اين بنا كه قديمي ترين بناي شهر گرگان محسوب مي شود متعلق به دوره سلجوقي است و در دوره ايلخانيان محرابي گچي به آن اضافه شده است.
به گفته مدير ميراث فرهنگي استان گلستان، اين بنا در دوره هاي مختلف مرمت و بازسازي شده و به علت نبود معماران مجرب و كارآزموده قسمتهاي نامناسب غيرمعقولي به بدنه امامزاده و ديوارهاي آن اضافه شده است.
سيد محمد اميني افزود: حذف الحاقات موجود بر روي بدنه بيروني امامزاده، مرمت و بازسازي قسمتهاي تخريب شده و از بين رفته، تعويض آجرهاي فرسوده در قسمتهايي كه آجرهاي آن از بين رفته، مرمت قابهاي آجري و تزيينات موجود بر روي بدنه امامزاده و بازسازي و مرمت قسمتهايي از محراب از جمله اقدامات انجام گرفته بر روي اين بنا محسوب مي شود.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، ساختمان  آجري امامزاده اسحاق معروف به امامزاده نور از بناهاي قرن ششم هجري كه به شكل كثيرالاضلاع ساخته شده در محله سرچشمه گرگان قرار دارد.
تزيينات آن شامل تزيينات آجري، محراب گچبري و دو لنگه در قديمي و صندوق چوبي نفيس بر روي مرقد است كه تاريخ سال ۸۶۷ ه+.ق در روي آن حك شده و بر روي چهار بدنه بنا آياتي از كلام الله مجيد به خط كوفي ممتاز به چشم مي خورد كه ظرافت گچبري و دقتي كه در ترسيم خطوط آن به كار رفته حاكي از هنرمندي خطاط و نقاش بنا است.

شيوه انتقال پيام هاي آموزشي به دانش آموزان تغيير مي كند
گروه علمي فرهنگي: شوراي هنري وزارت آموزش و پرورش به منظور تحقق بند ۲۴ ماده ۱۰ قانون اهداف اين وزارتخانه، شيوه انتقال پيام هاي آموزشي و تربيتي به دانش آموزان را از طريق نمايش فيلم و فعاليت هاي هنري تغيير مي دهد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، شوراي هنر، از طريق پرداختن به مقوله هنر تلطيف ذوق و عواطف دانش آموزان، پرورش خلاقيت هاي هنري و غني سازي اوقات فراغت آنان در امر فعاليت هاي آموزشي و تربيتي سياست گذاري مي كند.
تصويب سياست هاي كلان هنري، دستورالعمل نمايش فيلم، ضوابط حمايتي از توليدكنندگان آثار هنري، نظارت به حسن اجراي مصوبات شورا، تحليل محتواي آثار هنري رسانه ها، و تهيه آئين نامه پيرامون هماهنگي توليدات هنري رسانه ها با اهداف آموزش و پرورش از مهمترين وظايف شوراي هنري آموزش و پرورش به شمار مي رود.
برپايه اين گزارش، ۸ نفر از مسئولان آموزش و پرورش اعضاي اصلي، ۴ نفر از كارشناسان تعليم و تربيت اعضاي افتخاري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صدا و سيما، تركيب اصلي شوراي هنر را تشكيل مي دهند.
آئين نامه شوراي هنري وزارت  آموزش و پرورش به امضاي مرتضي حاجي رسيده است كه بر اساس ماده ۵ اين آئين نامه، كليه مصوبات شوراي هنر پس از تأييد وزير لازم الاجرا خواهد بود.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |