شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۵- March, 15, 2003
كارآمدي تجارت
مسعود كرباسيان
004595.jpg

مطلب زير توسط رئيس كل گمرك ايران براي ويژه نامه نوروزي همشهري نوشته شده بود كه به علت كمبود فضا در اين شماره منتشر مي شود.
اصولا گمرك در كنار نقش سنتي خود كه تسهيل تجارت خارجي و كسب درآمد براي دولت است، در جهان امروز نقش هاي ديگري از جمله موارد زير را به عهده دارد: حفاظت جامعه از طريق جلوگيري از ورود مواد و كالاهاي غيراستاندارد، مضر، ناسالم، خطرناك و يا ضداخلاقي. حفاظت محيط زيست از طريق جلوگيري از ورود كالاها و مواد مضر و مخرب محيط زيست. حفاظت از توليدات و صنايع كشور از طريق اعمال موانع تعرفه اي بر كالاهاي وارداتي مشابه توليدات صنعتي، كشاورزي و دامي كشور. توسعه تجارت قانوني در كشور از طريق اعمال قوانين ناظر بر تجارت كشور و مبارزه مستمر با قاچاق كالا. جمع آوري اطلاعات تجارت خارجي در طبقه بندي ها و عناوين متنوع، جهت برنامه ريزان اقتصادي كشور، مجامع بين المللي و بخش خصوصي، تجزيه و تحليل آمارها جهت تصميم گيري و تجديد نظر در روش هاي متخذه توسط مسئولين ذي ربط.
امروزه حجم مبادلات تجاري با روند افزايشي چشمگيري در سراسر جهان رو به گسترش است. تبادل اطلاعات و نقل و انتقال كالا و خدمات مي بايد بين توليدكنندگان، خريداران، فروشندگان، واسطه ها، بانك ها و شركت هاي بيمه و حمل و نقل بين المللي در سريع ترين زمان ممكن و با حداقل هزينه صورت گيرد. به همين علت ديگر روش هاي سنتي جوابگوي نيازهاي تجارت جهاني نيست. در جهان امروز جابه جايي نيروي كار به راحتي عملي نيست، تركيب توليد كالاها در سراسر دنيا پراكنده است و تنوع نيازها با توجه به الگوي مصرف تغيير يافته است؛ به همين علت پوشش نيازهاي هر جامعه اي در گرو مديريت كارآمد تجاري و توجه به روش هاي مدرن متكي بر شبكه هاي الكترونيكي و ماهواره اي انتقال اطلاعات است. بررسي هاي كارشناسي حاكي از اين است كه حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد هزينه هاي تجارت مربوط به هزينه هاي تبادل اسناد كاغذي بين شركاي تجاري و بوروكراسي ها در سيستم هاي سنتي و دستي است. با توجه به اين مطلب مي توان دريافت كه ايجاد گمرك الكترونيكي چگونه قادر است بسياري از هزينه ها را كاهش داده و تجارت خارجي را در دستيابي به بازارهاي جهاني و رقابت با ساير كشورها ياري نمايد. در گمرك الكترونيكي نحوه عمل به شرح زير است:
004700.jpg

الف - اظهار كالا بدون مراجعه حضوري متقاضي انجام مي شود. ب - محاسبات قبل از ورود كالا انجام مي شود. ج -ارتباط گمركات با يكديگر موجب تسريع در تبادل اطلاعات مي گردد. د - تبادل اسناد الكترونيك موجب افزايش كارايي گمركات و كاهش زمان عمليات ترخيص مي گردد. هـ - ارائه خدمات به صورت بيست و چهار ساعته و در تمام ايام هفته صورت مي گيرد. و - كنترل ورودي - خروجي را بسيار دقيق تر اعمال مي كند و در نتيجه قاچاق كالا را كاهش مي دهد. ز - اطلاعات را به صورت شفاف در اختيار عموم مردم قرار مي دهد. ح - مشتري مداري كه يكي از اصول پذيرفته شده در همه اقتصادها است را ارتقا مي بخشد.
از اثرات مثبت گمرك الكترونيك تسهيل زمينه هاي لازم براي نيل به دولت الكترونيك است. از اين طريق گمرك را مي توان مجهز به اطلاعاتي كرد كه امكان ارزيابي ريسك را داشته باشد. همچنين مديران سطوح مختلف در بخش گمرك تغييرات همه جانبه اي در مقررات، قوانين، سيستم هاي اجرايي را موجب خواهند شد كه از آن طريق هم كارايي در سيستم فعلي افزايش يافته و هم ابزار و فناوري نوين در اداره امور به كار گرفته شده و قدرت رقابتي گمرك در سطح بين المللي افزايش پيدا نمايد.
عمده ترين استفاده كنندگان از گمرك الكترونيكي، تجار و بازرگانان هستند كه از منافع اين سيستم بهره مند خواهند شد. امروزه هزينه هاي فرصت و هزينه هاي مترتب بر تشريفات اداري مربوط به گمرگ به گونه اي است كه هم منجر به افزايش قيمت كالا و هم موجبات تاخير در تجارت كالا و تحميل هزينه هاي مختلف اجتماعي به كشور مي گردد. گمرك الكترونيكي موجب مي گردد كه مدت زمان تشريفات گمركي به حداقل رسيده و تجار و بازرگانان و صاحبان كالا در هر نقطه از كشور قادر باشند كه با مقرراتي شفاف، با بهترين وسيله و سريع ترين زمان كالاهاي خود را از گمرك ترخيص نمايند.
گمرك الكترونيك نه تنها براي سازمان گمرك داراي منافع قابل توجهي است بلكه با در نظر گرفتن نيازهاي ساير سازمان ها زمينه لازم جهت تبادل الكترونيكي داده ها بين آنها را هموار مي نمايد. امروزه به علت نبودن ارتباطات منسجم و مكانيزه، گمرك الكترونيكي به عنوان تحول عظيمي در كاربرد تكنولوژي اطلاعات در هر كشور تلقي مي گردد. گمرك الكترونيكي شامل اجزاي بسيار زياد و ارتباطات بسيار وسيع درون آن اجزا بوده كه نفع آن در مرتبه اول به سازمان گمرك و سپس به ساير سازمان هاي دولتي و بخش خصوصي برمي گردد.
در واقع صادركنندگان و واردكنندگان مي توانند با استفاده از شبكه هاي كامپيوتري و اينترنتي، اظهارنامه هاي خود را به مسئولين امور گمركي آن كشور ارائه دهند و نياز به مراجعه حضوري نخواهند داشت. صادركنندگان و واردكنندگان از طريق همين شبكه ها نتايج اظهارنامه هاي ارائه شده به مراجع گمركي را دريافت و از نظرات مراجع در خصوص كالاي خود با خبر خواهند شد. گمرك الكترونيكي در حقيقت مسيري است كه با طي آن مديريت هاي گمرك كشورها قدرت رقابتي اقتصاد كشورشان را در صحنه تجارت بين الملل از طريق صرفه جويي وقت و هزينه صادركنندگان و واردكنندگان بالا مي برند.
مسئولين دولتي گمركات هر كشور از طريق ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي و اتصال به شبكه هاي مختلف فعاليت هاي صادرات و واردات را اداره و به طرز موثري قادر به مبارزه با قاچاق و انواع تخلفات معمول در هر كشور مي گردند. اكثر كارشناسان معتقدند كه ايجاد گمرك الكترونيكي يكي از پايه هاي اساسي تجارت و بازار الكترونيكي بوده و پيش زمينه اي براي رسيدن به دولت الكترونيكي در هر كشور است.
004625.jpg

تجربه بسياري از كشورها همچنين نشان مي دهد به كارگيري يك استاندارد مشخص به مانند UN/EDIFACT در سيستم هاي الكترونيكي سازمان ها امكان تبادل الكترونيكي اسناد را فراهم مي آورد. اين سيستم قادر است كه مجوزها و سهميه ها را براي صادركنندگان و واردكنندگان مختلف به راحتي صادر و از بسياري از تشريفات زائد اداري جلوگيري نمايد. در سيستم گمرك الكترونيك دولت موظف است كه مقررات و قوانين لازم را براي تسهيل اين گونه مبادلات وضع كرده و از طريق شبكه هاي مختلف اطلاعات لازم را در اختيار مشتريان بالقوه گمرك از طريق سيستم اينترنت فراهم نمايد. وجود گمرك الكترونيك موجب مي گردد كه كارآيي تجاري كشور در صحنه رقابت بين المللي بالا رفته و از آن طريق كشور بتواند به سادگي با گمركات كشورهاي ديگر ارتباط اظهارنامه اي الكترونيكي برقرار سازد بايد توجه داشت كه در دنياي رقابتي امروز و روند رو به رشد تجارت، گمركات سنتي نخواهند توانست منابع مورد نياز خود را به صورت بهينه اي تخصيص دهند زيرا در صورت استفاده نكردن از تكنولوژي اطلاعات هر روز با حجم عظيمي از كاغذ، مدارك و اسناد تجاري عوامل و بنگاه هاي اقتصادي مواجه شده كه موجب كندي كار، افزايش هزينه ها، تحميل هزينه هاي فرصتي و غيره مي گردد.
ساختار و مكانيزم اجراي گمرك الكترونيك
اصولا در بحث هاي مرتبط با گمرك الكترونيكي، اجزا و ساختارهاي بسيار زيادي دخيل اند كه موجب پيچيده شدن و تعامل اين اجزا با يكديگر شده و در بسياري از موارد كل سيستم تجاري كشور را درگير مي كند. بنابراين در طراحي سيستم الكترونيكي بايستي به طور همزمان اين اجزا را ديده و آنها را در ساختار مناسب جاي داد. به طور مثال در هر كشور اگر ابتدا به بحث روابط تجاري بپردازيم نهادهاي مختلفي وجود دارند كه در شكل گيري اين روابط موثر هستند و لذا سيستم اتوماسيون بايد تعامل ها و ارتباطات متقابل و هم پوشاني هاي اين اجزا را به درستي طراحي و شكل دهي نمايد. بديهي است كه هر يك از اين اجزا به نوبه خود و در درون به شكل پويايي داراي روابط خاص خود هستند. به طور كلي مي توان سيستم تجاري كشور را در رابطه با ارتباطات كلان آن به صورت زير ترسيم كرد.
004705.jpg

در شكل فوق بخش تجاري از اجزاي بسياري نظير وزارت بازرگاني، وزارت صنايع، بانك مركزي، بانك هاي تجاري، بنگاه هاي خدماتي تشكيل مي گردد. در بخش پشتيباني، نهادهاي نظير حمل و نقل هوايي و دريايي، بنادر و كشتيراني، خدمات مرتبط با امور گمركي و غيره ديده شده و در قسمت مربوط به گمركات، كل سيستم گمركي كشور، حق العمل كاران، استرداد حقوق گمركي و ساير مسائل فني گمرك جاي گرفته اند. همان طور كه ملاحظه مي شود قسمت هايي نيز وجود داشته كه داراي هم پوشاني در سه دايره ترسيم شده هستند. اين قسمت ها برخي خدمات نظير اطلاعات و پايگاه تجاري مورد نياز، حمل بار و ترانزيت و غيره را در بر مي گيرد. تصوير فوق در واقع به نحوي ارتباطات كلان سيستم تجاري كشور را به صورت كلي نشان مي دهد. اما وقتي صحبت از مكانيزه كردن امور تجاري كشور مي شود، مي بايست به نحوي به شبكه اي مكانيزه فكر كرد كه بتواند تمامي امور اجرايي ارتباطات فوق را شامل شود. طبيعي است كه در داخل اين سيستم و شبكه، بخش گمركات كشور خود داراي ارتباطات ريزتر و كامل تري در درون سيستم است. در داخل اين سيستم كليه خدمات گيرندگان از گمرك به نحوي متصل به اين شبكه هستند. با توجه به مطالب فوق و اهميت گمرك الكترونيك در تسهيل امور تجاري كشور و همچنين فراهم كردن زمينه هاي تسهيل اين امور به نظر مي رسد كه اجراي اين مهم نيازمند بسترسازي هاي مختلف در داخل كشور است. اولين پيش شرط ايجاد گمرك الكترونيك طراحي و تصويب قوانين و مقررات مربوط به مكانيزاسيون سيستم تجاري در كشور است. تبادل الكترونيكي داده ها در گمرك، طراحي و مهندسي مجدد فرآيندها، ساده سازي و تسهيل امور تجاري و اسناد مرتبط با واردات و صادرات نيز از مهم ترين پيش شرط ها و زمينه هاي موفقيت گمرك الكترونيك در كشور است. گسترش استفاده از تكنولوژي اطلاعات در كل گمركات و معرفي اين گونه روش ها و جريانات ساده سازي به بخش خصوصي و دولتي در كشور و آموزش و تعليم كاربران تجاري و افراد درگير با گمرك، سرمايه گذاري در نرم افزار و سخت افزار از جمله مقدمات طراحي و اجراي گمرك الكترونيك در كشور است.
بايد توجه داشت كه هر چند گمرك الكترونيك نقش بسيار مهمي را از طريق افزايش كارايي و درآمدها براي گمركات كشور و كل سيستم تجاري كشور ايفا مي نمايد و با توجه به وجود اينترنت ممكن است كه به وسيله گمرك الكترونيك حجم مبادلات كالاها و خدمات در مرزهاي كشور دو چندان گردد ليكن به اين مسئله نيز بايد توجه داشت كه به همان نسبت نيز خطرات ناشي از امور غيرقانوني ممكن است افزايش يابد. افزايش حجم مبادلات ارزي ناشي از گمرك الكترونيك نيازمند كنترل بيشتر بوده و وجود اينترنت به تنهايي قادر است راه هاي مختلفي را براي تجارت غيرقانوني توسط مجرمان فراهم سازد. به عنوان مثال با استفاده از هويت بدلي و با ايجاد مشكلات حقوقي براي ادارات مختلف گمرك مجرمان مي توانند از طريق ارتباطات اينترنتي و بي سيم مبادلات پول را برقرار ساخته و مشكلات اجرايي خاصي را در زمينه حفظ حقوق امنيتي ايجاد نمايند. ليكن، با توجه به توسعه سريع و وسيع كنترل هاي روي شبكه و اينترنت، در آينده اي نه چندان دور اين مشكل تا حدودي قابل حل است. در مجموع مي توان بيان داشت كه تجارت الكترونيك مي تواند تاثيرات مثبتي نيز نظير مراودات بيشتر محموله هاي كوچك، ترخيص سريع تر، انسجام گمرك با ضوابط جديد حاكم بر تجارت بين الملل و جريان تبادل اطلاعات در دنيا و استفاده سريع تر از تكنولوژي اطلاعات براي رسيدگي تخلفات را داشته باشد.
تجربه كشور كره
گمرك الكترونيك تاكنون در بسياري از كشورها به اجرا درآمده و سياست هاي سازمان جهاني گمرك و ساير سازمان هاي بين المللي نظير WTO، UN و غيره نيز همواره در جهت ارتقا و استفاده هر چه بيشتر از اين سيستم در كشورها است. بحث ها و مطالعات زيادي در مورد مسائل و مشكلات، تاثيرات، موانع حقوقي و قانوني و غيره مطرح بوده و رهنمودهايي نيز همواره از طرف اين گونه نهادهاي بين المللي توصيه گرديده است. آنچه كه مسلم است و واقعيت امروز جهان نشان مي دهد حركت سريع و شتابنده كشورها به اين سمت و سو است. جهاني شدن اقتصاد و سرعت مبادلات و گسترش اينترنت لاجرم كشورها را به اين سو برده و در بسياري از آنها نيز اثرات مثبت اين امر كمي و قابل اندازه گيري گرديده است. كشورهاي مختلف دنيا امروزه درگير اين مسئله بوده و گسترش گمرك الكترونيك را حتي تا سطح برخي از كشورهاي كمتر توسعه يافته را نيز مي توان مشاهده كرد.
از كشورهاي در حال توسعه پيشتاز در امر گمرك الكترونيك مي توان به كشورهاي آسياي جنوبي شرقي و از جمله به كشور كره اشاره كرد. حجم تجارت كره طي دو دهه گذشته به سرعت در حال رشد بوده به طوري كه اين حجم از يك ميليارد دلار در سال ۱۹۶۴ به ۱۳۰ ميليارد دلار در سال ۱۹۹۰ رسيد و به طور متوسط رشدي معادل ۶/۳۵ درصد در سال داشت. از طرف ديگر گمرك آن كشور به منابع محدودي دسترسي داشت و با حجم بسيار زيادي از اسناد براي بررسي مواجه مي گرديد. طبيعي است كه اين محدوديت ها آثار هزينه اي و اقتصادي خود را از طريق افزايش هزينه ها و افزايش زمان انجام مراحل گمركي (۱۹ تا ۲۸ روز) و ساير عدم مزيت ها و تاثير منفي در بازارهاي داخلي و خارجي بر جا مي گذاشت. نظر به وجود اين چالش ها و روند سريع رشد اقتصادي كشور كره، لزوم چاره انديشي در اين خصوص بيش از پيش نمايان گشت. قانون تجارت مكانيزه و الكترونيكي توسط وزارت تجارت و صنعت و انرژي در سال ۱۹۹۱ پيشنهاد و مورد تصويب قرار گرفت و به دنبال آن در سال ۱۹۹۲ گمرك الكترونيك در دستور كار دولت مطرح شد و به تصويب رسيد. امروزه تعداد ۱۵۶۰۰ كاربر مختلف با گمرك كره از طريق اين شبكه گمرك الكترونيك مراوده دارند كه اين تعداد نسبت به سال ۱۹۹۹ داراي رشدي معادل حدود ۳۰ درصد است. تعداد ۱۰۹۶۵ تاجر، ۹۴ شركت بانك و بيمه، ۶۸۰ شركت حمل و نقل دريايي، هوايي و زميني، ۶۹۱ حق العمل كار، ۱۲۶۰ انبار و ۱۸۳۵ فوردار در كل اجزاي كاربران گمرك الكترونيك را در سال ۲۰۰۱ در كره تشكيل مي دهند و كل خدمات گمركي از مرحله مجوز صادرات و واردات، باز كردن گشايش اعتبار و رسيد حمل، اعلاميه هاي وصول كالا، پرداخت حقوق و عوارض، مانيفست، اسناد حمل، سيستم پيگيري بار و خلاصه كليه امور توسط شبكه الكترونيكي انجام مي شود. براساس اطلاعات اخذ شده از گمرك الكترونيك كره تعداد ۲۵۰ سند مختلف الكترونيكي و ۲/۲ ميليون عمليات هر ماهه در گمرك الكترونيكي كره صورت مي گيرد.
با توجه به هدف گمرك كره كه استفاده از روش بدون كاغذ براي انجام امور گمركي و هم چنين فرآوري انجام كليه اسناد گمركي از طريق شبكه هاي اطلاعاتي به جاي استفاده از نيروي انساني و كاغذ است. اين گمرك تاكنون توانسته به بسياري از اهداف خود نظير انجام مراحل گمركي به صورت ۱۰۰ درصد الكترونيكي، فرآيند شفاف گمركي و تغيير جريان تجارت از طريق انسان با انسان به كامپيوتر با كامپيوتر، كاهش نيروي انساني در گمرك از طريق كاهش تعداد و افزايش مقدار عمليات گمركي توسط هر فرد، ريشه يابي قاچاق، ارائه خدمات بهتر به مشتريان و افزايش شفافيت و دقت و بالاخره كاهش زمان انجام مراحل گمركي (براي واردات از ۵/۸ ساعت به ۵/۲ ساعت و براي صادرات از ۴ ساعت به ۲ دقيقه) برسد.
آمار و ارقام تاثيرات گمرك الكترونيكي در كره حاكي از اين واقعيت است كه هزينه هاي فرآيند انجام امور گمركي در خصوص صادرات به ميزان ۸۰ درصد و در مورد واردات به ميزان ۶۹ درصد كاهش يافته است. هزينه هاي مربوط به صادرات قبل از ايجاد گمرك الكترونيكي به ميزان ۱۰۰ دلار براي هر واحد عمليات تخمين زده شده بود كه اين ميزان پس از ايجاد گمرك الكترونيك به ۱۹ دلار كاهش يافته است (۸۱ درصد كاهش). در خصوص واردات هزينه هر عمليات معادل ۶۶ دلار قبل از ايجاد گمرك الكترونيك و ۱۴ دلار بعد از آن تخمين زده مي شود (۶۹ درصد كاهش). در قبل از ايجاد سيستم گمرك الكترونيك در كشور كره زمان انجام عمليات تجاري حدود يك ماه محاسبه گرديده بود كه اين رقم پس از اجرا و پياده سازي سيستم جديد در آن كشور به كمتر از يك هفته كاهش داده شد. از ديگر آثار اين سيستم كاهش زمان استرداد حقوق گمركي از سه روز به ۲/۵ ساعت و پرداخت عوارض گمركي از ۴ ساعت به كمتر از ده دقيقه گزارش شده است.
امروزه كشور كره با ژاپن قراردادي مبني بر ساخت شبكه الكترونيك تجاري بين دو كشور منعقد كرده است كه براساس آن كليه امور تجاري و صادرات و واردات بين دو كشور براساس اين شبكه الكترونيكي و از طريق آن صورت مي گيرد تا مبادلات تجاري و نقل و انتقالات مختلف مالي، اقتصادي در سريع ترين زمان ممكن و به بهترين وجه صورت پذيرد. همچنين از سال ۲۰۰۰ شش كشور چين، هنگ كنگ، تايوان، كره، ژاپن و سنگاپور موافقتنامه اي براي به اجرا درآوردن سيستم ON-LINE تجاري بين بنگاه هاي آن كشور (B2B) يا روش تجارت به تجارت به امضا رسانده اند. هدف از اين موافقتنامه حفظ جايگاه پيشتاز اين كشورها در تجارت منطقه و دنيا، شتاب و سرعت افزايش در تجارت منطقه اي و تقويت بنيان هاي همكاري در منطقه ذكر گرديده است. انتظار مي رود كه در صورت اجراي اين پروژه تحولات عظيمي در تجارت اين منطقه با خود و ساير مناطق دنيا رخ دهد.

نگاه اقتصادي
توليد بيشتر آنچه را در اختيار داريد
004615.jpg
نيل فورد
ترجمه: آرمين كوثري
با اينكه بحرين در بين توليدكنندگان اصلي نفت در خليج فارس مطرح نيست، ولي اكثرا يك پاي ثابت مذاكرات بخش هاي نفت و گاز خاورميانه است.
در حالي كه اين كشور به عنوان يك مركز مالي در منطقه شناخته شده، با اين حال درآمد آن به شدت متكي به نفت است. رشد اقتصادي ۱/۴ درصدي در سال ۲۰۰۱ به خاطر رشد بالاي قيمت نفت حاصل شد كه همزمان با افزايش درآمد حاصل از فروش نفت، تلنگري به اقتصاد بحرين زده شد. با وجود منابع محدود، ميدان نفتي Awali بحرين از اين جهت كه اولين ميدان نفتي در خليج بود كه در اوايل دهه ۱۹۳۰ مورد بهره برداري قرار گرفت، معروف است. با وجود ذخيره شناخته شده ۱۲۵ ميليون بشكه، استخراج نفت از آن در دهه ۱۹۶۰ به حداكثر ۶۵ هزار بشكه در روز رسيده بود ولي از آن زمان تاكنون به ۳۵هزار بشكه در روز كاهش يافته است. علاوه بر اين در حدود ۱۴۰هزار بشكه در روز نفت خام نيز از ميدان ابوسفاح در مرز دريايي بحرين و عربستان سعودي استخراج مي شود.
سعودي ها، مسئوليت استخراج را بر عهده دارند، ولي توليدات بين دو كشور به طور مساوي تقسيم مي شود و اين در حالي است كه سعودي ها در اواسط دهه ،۱۹۹۰ جهت كمك به اقتصاد بحرين، اجازه دادند تا تمام نفت استخراج شده در اختيار بحرين قرار گيرد. اجراي اصلاحات دموكراتيك توسط شاه حمدبن عيسي الخليفه با اصلاحات اقتصادي و تغيير ساختار كمپاني هاي اين كشور همراه بوده است. در ماه ژوئن ،۲۰۰۲ كمپاني نفتي بحرين (Bapco) با كمپاني نفتي (Banoco) بحرين ادغام شد، با اين وجود نام كمپاني جديد، همان Bapco باقي ماند. اين ادغام با اين هدف صورت گرفت كه در طول سه سال با همكاري نزديك دو كمپاني بتوان از هزينه ها كاست و هماهنگي بيشتري بين بخش هاي پالايش و بازاريابي به وجود آورد.
در حال حاضر Bapco اين قابليت رايافته تا در زمينه هاي جست وجو، تصفيه، پخش و توزيع فعاليت كند. اين تلاش ها در جهت بهبود وضعيت توليد نفت در ماه مارس ۲۰۰۱ سرعت بيشتري نيز پيدا كرد.
در اين زمان دادگاه عدالت بين المللي (ICJ) حاكميت جزاير Hawar و جزيره Qitat Jarada را به جاي قطر در اختيار بحرين قرار داد. تعيين مرز دريايي بين دو كشور، به علت وجود منابع نفتي در منطقه، باعث تيره شدن روابط قطر و بحرين به مدت ۶۰ سال شده بود و حتي منجر به جنگ ۱۹۸۶ بين دو كشور نيز شد. دولت بحرين، پس از در اختيار گرفتن حاكميت جزاير فوق، سريعا دست به كار شد تا جست وجو در اطراف آنها را كه اتفاقا در نزديكي ميدان نفتي بزرگ Ghawar سعودي ها، ميدان گاز شمالي قطر و ميدان اولي بحرين قرار دارند، شروع شود.
كمپاني Chevron Texaco آمريكا و Petronas Carigali Bahrain كه يك شعبه محلي كمپاني نفتي Malaysian است، امتياز جست وجو در منطقه را در نوامبر ۲۰۰۱ به دست آوردند، اما مهمترين منطقه سرمايه گذاري صنعت نفت بحرين، پالايشگاه Sitra است. Bapco حدود ۱ بيليون دلار جهت افزايش گنجايش تصفيه خانه آن به مقداري بيش از حدود ۲۴۸۹۰۰ بشكه در روز فعلي آن و همچنين افزايش حجم توليدات نفتي آن، سرمايه گذاري كرده است.
Petroma عربستان سعودي نيز موفق به عقد قراردادي جهت ساخت پالايشگاهي به ظرفيت ۵۰۰ هزار شد. ولي اين پروژه در حدود يك سال است كه متوقف است. در ماه آگوست گذشته، شوراي عالي نفت توافق كرد تا خط لوله اي به قيمت ۶۰ ميليون دلار جهت اتصال Sitra به نفت عربستان سعودي احداث كند. در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشكه در روز نفت خام از عربستان سعودي جهت تصفيه به Sitra فرستاده مي شود. طي همان ماه ها Bapco اعلام كرد كه قصد دارد معامله اي با كمپاني هاي خارجي جهت توسعه صنعت پتروشيمي و به ارزش ۱ بيليون دلار انجام دهد.
در ضمن يك مركز كراكر نفتي ساخته خواهد شد كه توانايي توليد پلي اتيلن و پلي پروپيلن را خواهد داشت. اين پروژه توسط نخست وزير شيخ خليفه بن سلمان الخليفه و شوراي عالي نفت تصويب شده است و انتظار مي رود به زودي وارد مرحله اجرا شود. وزير نفت بحرين شيخ عيسي بن علي خليفه اميدوار است با اجراي اين پروژه موقعيت هاي شغلي مناسبي براي مردم محلي ايجاد شود.
از سويي تمام ۳۰۰ بيليون فوت مكعب (bcf) گاز توليدي در ميدان اولي توسط شركت ملي گاز بحرين (Banagas) جهت توليد نيرو استفاده مي شود و با توجه به رشد جمعيت و نياز به نيرو مسلما ظرفيت كنوني ۱ گيگاواتي (GW) كافي نخواهد بود. و در حال حاضر جهت تامين گاز مورد نياز داخلي، دولت تصميم به خريد گاز از قطر گرفته است.
زمينه ديگري كه امكان پيشرفت در آن وجود دارد، گاز طبيعي مايع است. سال قبل، Banagas و شركت آمريكايي Dynegy Global Liquids توافق كردند تا بر روي پروژه هاي گاز طبيعي مايع سرمايه گذاري كنند.
بدون شك حمايت دولت از ايجاد تنوع و محكم كردن رابطه بين بخش هاي نفت و گاز و ساير زمينه هاي اقتصادي كار بسيار درستي بوده است. آزادي اقتصادي مستلزم ايجاد هزاران شغل جديد براي اتباع بحرين است، كه در اين ميان بخش هيدروكربني نقش عمده اي را ايفا خواهد نمود.
منبع: Middle East

حاشيه اقتصاد
• بروكسل بي خيال است
004600.jpg

پاسكال لامي، كميسر امور تجارت اروپا، معتقد است كه اختلافات اروپا و آمريكا هنوز بر روابط اقتصادي دو طرف تاثيري نگذاشته است. وي مي گويد: «دو طرف نهايت تلاش خود را به عمل مي آورند تا مناقشه سياسي به موضوعات تجاري كشانده نشود. » لامي هفته گذشته به آمريكا سفر كرد تا وضعيت روابط اقتصادي اروپا و آمريكا را در ديدار با مقامات آمريكايي مورد ارزيابي قرار دهد. او پس از بازگشت از آمريكا در گفت وگو با مطبوعات اعلام كرد كه در آمريكا كوشيده است اعتماد واشنگتن نسبت به اروپا را افزايش دهد.
004605.jpg


• يكي از سه كشور برتر اروپا
ولفگانگ شوسل، صدراعظم اتريش، اعلام كرد كه قصد دارد تا سال ۲۰۱۰ كشورش را به يكي از سه اقتصاد برتر اروپا بدل كند. او همچنين قصد دارد اصلاحاتي مالياتي را به اجرا بگذارد. كشور هشت ميليون نفري اتريش در سال ۲۰۰۲ با مجموع ماليات هايي معادل ۶/۴۴ درصد درآمدهاي دولتي يكي از بيشترين ماليات ها را در ميان كشورهاي اروپايي داشت.

004610.jpg

•يك ميليارد تن دي اكسيدكربن
سوزاندن سوخت هاي فسيلي و انتشارات آلاينده ناشي از كارخانه هاي سيمان سازي سالانه ۳/۶ گيگاتن (هزار ميليون تن) دي اكسيدكربن توليد مي كند. نشريه تايمز در گزارشي به نقل از آژانس حفاظت محيط زيست آمريكا (EPA) هشدار داد، سالانه جنگ زدايي و تخريب درختان ۶/۱ گيگاتن نيز به اين انتشارات آلاينده مي افزايد. بر پايه اين گزارش، درختان سالانه ۳/۲ گيگاتن از انتشارات آلاينده را جذب كرده و اقيانوس ها نيز سهم ۳/۲ گيگاتني در از بين بردن اين آلاينده ها دارند. تايمز در گزارش خود آورده است: «سالانه ۳/۳ گيگاتن دي اكسيدكربن در هوا منتشر مي شود كه ضمن آثار مخرب زيست محيطي و انساني بزرگ ترين عامل گسترش گرماي جهاني است. »

004620.jpg

• راه حل ريفكين
جرمي ريفكين، اقتصاددان معروف غربي كه رياست بنياد روندهاي اقتصادي در واشنگتن را بر عهده دارد و نقش مشاور رومانو پرودي، رئيس كميسيون اروپا، را هم ايفا مي كند، اخيرا به بررسي وضعيت آينده برخي كشورهاي اروپايي از جمله آلمان پرداخته است. وي در مقاله اي كه در روزنامه آلماني زوددويچه سايتونگ به چاپ رسيد، تأكيد كرد كه تنها چاره جهان براي رهايي از وابستگي به نفت روي آوردن به سوخت ئيدروژن است. او اعتقاد دارد كه تنها براي پايان دادن به عصر نفت جايگزيني ئيدروژن است و هر تدبير ديگري در اين زمينه محكوم به شكست است.
004630.jpg


• اندازه وسيله نقليه و صرفه جويي انرژي
مصرف سوخت در بهترين شرايط براي يك كاميون ۲۶/۱۶ تني بزرگ و يك تريلر ۵۲/۳۲ تني بزرگ به ترتيب ۲۴ ليتر و ۳۶ ليتر در هر صد كيلومتر است. به گزارش معاونت انرژي وزارت نيرو، با افزايش بار از ۱۰ تن به ۲۰ تن، يعني صددرصد افزايش وزن، افزايشي معادل ۵۰ درصد در مصرف سوخت حاصل مي شود. گفتني است، انتخاب اندازه بهينه و نوع وسيله نقليه در هر دو راستاي بهره برداري اقتصادي و صرفه جويي انرژي بسيار حائز اهميت است.
004635.jpg



• رشد ۲۲ درصدي واردات نفت هند
در ده ماهه منتهي به ژانويه سال جاري واردات نفتي هند ۲۲ درصد رشد كرد. به گزارش مجله تخصصي نفت و گاز، هند در مقام سومين مصرف كننده بزرگ نفت آسيا در سال جاري ميلادي ۳۵/۱۴ ميليارد دلار نفت از كشورهاي خارجي خريداري كرده است. اين گزارش رشد مصرف نفت در كشور پرجمعيت هند را از عوامل ركود اقتصادي اين كشور در دهه آتي پيش بيني مي كند.

اقتصاد
ادبيات
ايران
جهان
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |