شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۵- March, 15, 2003
مربيان از عرش تا فرش
طرلان جهاني
004640.jpg

شايد از شنيدن اين خبر تعجب كنيد. اما اين حقيقت دارد كه از ۳۲ تن مربي حاضر در مسابقات جام جهاني فوتبال سال ۲۰۰۲ در كره و ژاپن، تنها ۱۰ تن همچنان بر مسند مربيگري قرار دارند. بايد اعتراف كرد امروز كه روحيه بهبودپذيري مربيان به اندازه دانش تخصصي آنها در فوتبال مهم و ضروري به حساب مي آيد، مربيان بايستي مقاوم تر و پوست كلفت تر باشند.
•••
از نظر ميشل پلاتيني عضو كميته اجرايي فيفا و ستاره بازنشسته فرانسوي، كسي كه روزگاري بر مركب مربيگري تيم ملي وطنش، فرانسه نشسته بود مربيگري تيم ملي، شغلي رويايي هست. چرا كه نه تنها حجم كار در مقايسه با مربيگري باشگاهي كمتر است، انعطاف پذيري و اوقات فراغت آن همچنان مانند قبل باقي مي ماند و البته دستمزد آن هم بد نيست.
وقتي پلاتيني اين نظريات را مي داد شايد درست بود و با شرايط روزگار وي سازگاري داشت، اما امروز چطور؟ آيا همچنان اين شغل مانند گذشته دور از تنش و فشار روحي و رواني و معضلات امروزي باقي مانده است؟ بايد بررسي كرد و با توجه به آماري كه در ابتداي اين مقاله مطرح شد به واقع جاي بحث و گفت وگو در اين زمينه بسيار است. اگر چه امروزه تقاضا براي اين شغل بسيار بيشتر از گذشته شده است اما شايد به همان نسبت فشار براي رسيدن به موفقيت افزايش يافته باشد.
شايد تا چند سال اخير، بسياري از فدراسيون ها از پيروزي تيم كشور خود حتي در بازي هاي دوستانه مقابل رقباي سرسخت خود، راضي و خشنود بودند، اما شايان ذكر است كه امروز موضوع فرق زيادي كرده است. اين روزها تيم هايي كه تا ديروز حريف محكم و دشواري به شمار نمي آمدند، قد برافراشته اند و با حضور پرشور و شوك برانگيز خود در مسابقات بين المللي، شكاف موجود بين تيم هاي خوش سابقه و پرآوازه و تيم هاي نوپا و تازه وارد را به طرز چشمگيري پر كرده اند. به واقع مسابقات جام جهاني سال ۲۰۰۲ كره و ژاپن تاكيدي بر اين امر بود.
004645.jpg

با توجه به شرايط جديد، در دنياي نوين فوتبال، سطح انتظارات از كشورهاي كوچك بسيار بالا رفته تا جايي كه تعداد بسياري از ملت ها حتي در باشكوه ترين و حيثيتي ترين مسابقات مانند جام جهاني فوتبال نيز به پيروزي تيم و رسيدن به مراحل نهايي و نيمه نهايي دل بسته اند و اين هشداري است براي تيم هاي بزرگ تر.
به راستي كه براي اين تعداد بي شمار، دستيابي به همين درجات و قهرماني ها بعيد به نظر مي آيد، لكن با تمام اين توصيفات اين تيم ها همچنان درصدد فرصتي براي ربودن اين گونه مقام ها هستند. اين روزها با وجود رقابت تنگاتنگ موجود بين تيم هاي ملي ديگر براي مربيان اين تيم ها زماني براي كشف و پرورش استعداد بالقوه و ساختن تدريجي تيم ها باقي نمي ماند. شايد تمام مسئولين و سازمان هاي ملي نقش عديده اي در اين امر داشته باشند. آنها با بي صبري همواره در انتظار نتايج شگفت آور در زماني كوتاه و اندك هستند و اين خود مانند وزنه اي بزرگ مسئوليت مربيان را بسيار دشوارتر و حادتر مي سازد.
شايد مثال بارز چنين شرايطي مربي جديد تيم ملي نيجريه يعني كريستين چكوا باشد كه فشار بزرگي را متحمل شده است.

پيكره هاي مالديني شعله ور شد
تيم ملي هر كشور به طور قطع افتخار آن به شمار مي آيد و با جهاني شدن فوتبال اين اهميت و افتخار از درجه مهمتري برخوردار شده تا جايي كه طرفداران، بازيكنان محبوب خود را كه در باشگاه هاي معروف خارج از وطن خود توپ مي زنند تنها كه در طول مسابقات ملي مي بينند. به جرات مي توان گفت اين روزها قضاوت ها در مورد برد و باخت تيم هاي ملي بسيار سطحي و زودگذر شده است. با يك پيروزي مربيان به عرش مي روند و قهرمان ملت تلقي مي شوند و به همان راحتي كه بر فراز قله قدرت محبوبيت رفتند با يك شكست تنزل كرده و همه جامه عزا بر تن مي كنند و طي همين افول ها كادر مربيگري تيم به سهولت شايد هم كمي خائنانه و بي سروصدا متهم به خيانت مي شوند و از آنها چهره اي پست و بي مسئوليت مي سازند و چه بسا كه در اين ميان رسانه هاي جمعي مانند مطبوعات نقش به سزايي را بازي مي كنند.
درياي زندگي مربيان تيم ملي شايد پرتلاطم ترين درياها باشد. گاه پيش مي آيد كه بسياري از آنها قرباني شديدترين طوفان ها مي شوند. به طور مثال در سال ۱۹۹۸ سه مربي در طول مسابقات جام جهاني فيفا از كار بر كنار شدند. كارلوس آلبرتو پريرا مربي عربستان، چابوم كن سرمربي كره جنوبي و دست آخر هم هنريك كاسپرچاك سرمربي تونس. امسال نيز جام جهاني از اين قاعده مستثني نبود و از آن انتقادهاي بسياري شد تا ۲۰ نوامبر سال ۲۰۰۲ تنها ده تن از ۳۲ نفر مربي حاضر در مسابقات جام جهاني آسيا در كره و ژاپن همچنان در سمت خود باقي مانده اند. بسياري از آنها به اجبار مجبور به ترك موضع خود شدند تنها به اين دليل كه نمي توانستند تقاضاها و درخواست هاي غيرواقع بينانه و غيرمنطقي مسئولين، طرفداران و رسانه ها را پاسخگو باشند.
004660.jpg

يكي از قربانيان مشهور اين روند سزار مالديني مربي سرشناس تيم ملي پاراگوئه در جام جهاني بود. پس از شكست پاراگوئه در مقابل آلمان در مرحله يك هشتم كه نتيجه آن حذف اين تيم از گردونه بازي ها بود، طرفداران و حاميان خشمگين آمريكاي جنوبي پيكره هاي كاغذي مالديني را در نهايت تعصب و خشم به آتش كشاندند.
و اما در همين زمان بود كه مربيان ديگري چون بروس آرنا و سنول گونش همچنان بر اريكه قدرت نشسته اند و موفق شدند تا نام خود را در ميان اسامي مربيان سال فوتبال ثبت كرده و در پي آن قلب ميليون ها نفر را فتح كنند. براستي كه فاصله ميان جاودانگي و فنا براي مربيان فوتبال چيزي جز چند پيروزي يا شكست نيست. خط ميان لذت و خفت براي مربيان ملي در مقايسه با مربيان باشگاهي بسيار نازك تر و ظريف تر است. مربيان تيم ملي مي توانند تنها با پيروزي در هفته هاي آخر غرق در نور و جلال پيروزي خود شوند يا به همان سادگي شهرت خود را در ميان تلي از گل براي مدت مديدي به خاك بسپارند و اين در حالي است كه مربيان باشگاه ها تا يك هفته بعد فرصت جبران شكست را دارند.
واضح است كه فشار اعمال شده بر روي مربيان تيم هاي ملي آنقدر زياد است كه تحمل آن مشكل به نظر مي رسد و در نتيجه كاملا قابل درك است كه در بسياري از موارد مربيان داوطلبانه حوله خود را به نشانه تسليم به زمين مي اندازند، حتي درست بعد از كسب قهرماني و دستيابي به موفقيت. مادامي كه كارلوس آلبرتو پريرا تيم ملي برزيل را در كسب عنوان قهرماني جام جهاني سال ۱۹۹۴ رهبري كرد، به سرعت به تصدي مسئوليت خود به عنوان سرمربي خاتمه داد و اين ترك ناگهاني به خاطر كمبود چالش هاي جديد طي ماه ها و سال هاي بعد نبود. بلكه به اعتقاد وي ۱۵۰ ميليون نفر جمعيت وطن او همگي خود را سرمربي تلقي مي كردند و تصور مي كردند بهتر از وي از پس شغل او برمي آيند و او ديگر نمي خواست بيشتر از اين تحت فشار باشد. يكي ديگر از افرادي كه به مانند پريرا پس از صعود و قهرماني تيم ملي كشورش به خاطر فشارهاي مداوم آزاردهنده مبارزات رسانه اي طي رشد تدريجي مسابقات جام جهاني ،۱۹۹۸ بلافاصله پس از اتمام مسابقات از مسند خود كناره گيري كرد امه ژاكه فرانسوي است كه امروز نقش بسيار كمرنگي را در فدراسيون فوتبال فرانسه دارد. لوييز فيليپ اسكولاري هم از اين قضيه مستثني نبود. او هم پس از مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ به خاطر ناشكري مردم نسبت به وظيفه اش و درجه شديد انتقاداتي كه بر وي وارد آمد، از سمت خود كناره گرفت. اما اسكولاري هنوز از پا نيافتاده و قصد مبارزه دارد. او كه مي خواست به مقام مربيگري يكي از باشگاه هاي برتر اروپايي نايل آيد و با وجود پيشنهادات كمي كه داشت سرانجام روي نيمكت «برزيل اروپا» يعني پرتغال نشست.
آيا مسئوليت و كاري كه بر دوش مربيان تيم ملي است كم بها تلقي مي شود؟ اين گونه به نظر مي رسد.
اكثر مربياني كه جايگاه خود را ترك كردند و يا از آنها خواسته شد تا از موقعيت خود كناره بگيرند، پناهگاهي براي خود در باشگاه هاي مشهور و محبوب پيدا نكرده اند و يكي از آنها برونو متسو است كه پس از هدايت تيم ملي سنگال براي نخستين بار به دور يك چهارم نهايي جام جهاني ،۲۰۰۲ اكنون مشغول رهبري باشگاه العين در امارات متحده عربي است. مثل روژه لومر قهرمان جام ملت هاي اروپا با تيم ملي فرانسه و جام كنفدراسيون ها كه تنها يك سال پس از اين موفقيت ها به فراموشي سپرده شد.
او پس از حذف پرجنجال تيم ملي فرانسه در مسابقات جام جهاني فوتبال اخراج شد و حالا مربيگري تيم ملي تونس را بر عهده دارد. اما جاي آن است كه از انسان هاي موفق و ثابت قدمي چون رودي فولر نيز يادي كنيم.
مردي كه پس از كسب مقام نايب قهرماني آلمان در مسابقات جام جهاني كره و ژاپن همچنان با ايمان راسخ رهبري تيم ملي آلمان را بر عهده دارد. آلمان ها همگي متفق القول اند كه كشورشان در مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ به قهرماني خواهد رسيد و چشم انتظار موفقيت هاي باشكوه تري از آنچه فولر در كره و ژاپن آفريد، هستند.
نشريه فيفا
سرمربي فعلي
سرمربي در جام جهاني
تيم در جام جهاني
رديف
كارلوس پريرا
لوييز فيليپ اسكولاري
برزيل
۱
رودي فولر
رودي فولر
آلمان
۲
سنول گنش
سنول گنش
تركيه
۳
كيم هو كن
گاس هيدينك
كره جنوبي
۴
خوزه ايگناچيو سوئز
خوزه آنتونيو كاماچو
اسپانيا
۵
سون - گرن اريكسون
سون - گوران اريكسون
انگليس
۶
عبدالله سر
برونو متسو
سنگال
۶
بروس آرنا
بروس آرنا
آمريكا
۸
زيكو
فيليپ تروسيه
ژاپن
۹
مورتن اولسن
مورتن اولسن
دانمارك
۱۰
ريكاردو لاولپه
خاوير آگيره
مكزيك
۱۱
دان گيونز
ميك مك كارتي
جمهوري ايرلند
۱۲
توني سدربرگ - لارس لاگربك
تومي سدربرگ - لارس لاگربك
سوئد
۱۳
آيم آنتونيس
رابرت واسيگ
بلژيك
۱۴
جيوواني تراپاتوني
جيوواني تراپاتوني
ايتاليا
۱۵
آنيبال روئيز
سزار مالديني
پاراگوئه
۱۶
ابراهيم ماشابا
جومو سونو
آفريقاي جنوبي
۱۷
مارچلو بيلسا
مارچلو بيلسا
آرژانتين
۱۸
استيو سامپسون
الكساندر گيمارش
كاستاريكا
۱۹
وينفريد شفر
وينفريد شفر
كامرون
۲۰
لوئيز فيليپ اسكولاري
آنتونيو اليويرا
پرتغال
۲۱
والري گازائف
اوگف رومانتسف
روسيه
۲۲
اتوباريچ
ميركو جوزيچ
كرواسي
۲۳
هرنان داريو گومژ
هرنان داريو گومژ
اكوادور
۲۴
زبيگ نيوبنيك
جرزي مگل
لهستان
۲۵
نامشخص
ويكتور پوئا
اروگوئه
۲۶
كريستين چكوا
فستوس اونيگ بينده
نيجريه
۲۷
ژاك سانتيني
روژه لومر
فرانسه
۲۸
روژه لومر
آمار سواياه
تونس
۲۹
پوژان پراسنيكار
سركو كاتانچ
اسلووني
۳۰
آري هان
بورا ميلو تينوويچ
چين
۳۱
جرارد فن درلم
ناصر الجوهر
عربستان سعودي
۳۲

ليگ قهرمانان آسيا
گروه B اوسوتسپا (تايلند)
معرفي تيم هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا -۹
سهيلا قاسمي
004650.jpg

تاريخ تاسيس:
۱۹۶۱ (با نام قبلي
Bangkok Metropolitan (Administration
افتخارات داخلي:
نايب قهرمان تاي ليگ در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱
قهرمان جام پان پاكت ۲۰۰۱
اوسوتسپا پس از پشت سر گذاشتن بازي هايي ضعيف در اين فصل، حالا در صعود از گروه B با مشكلات بسياري مواجه است. اولين بازي آن ها در برابر سئونگنام چونما و شكست سنگين شش بر صفرشان كاملا مويد اين مطلب است. مربي دوست داشتني و مورد احترامشان چاتچاي فاهولفائه ديگر سكان هدايت تيم را در دست ندارد و به همين دليل آن ها در تاي ليگ پس از اولين دور مسابقات، به عنوان دومين تيم از آخر شناخته شدند.
از آن جايي كه برخي بازيكنان به همراه تيم ملي و براي حضور در كينگز كاپ تمرين مي كردند و دو نفر ديگر هم مشغول انجام خدمت سربازي بودند، آماده سازي تيم براي مسابقات بسيار دشوار بود. با توجه به وضعيت ساير تيم ها و نتيجه به دست آمده فعلي، احتمال صعود اوسوتسپا بسيار كم است. اين تيم در مرحله دوم مقدماتي با پرسيتا تانگرانگ روبه رو شد و در مجموع بازي رفت و برگشت نتيجه يك - صفر را به نفع خود ثبت كرد. پيروزي دلچسب هفت برچهار در برابر چرچيل برادرز كه مهر تاييدي بر عملكرد اين فصل آنان بود، راهيابي شان به ليگ قهرمانان را ميسر ساخت. ويمون جونكام هافبكي كه در بانكوك چهار گل وارد دروازه چرچيل كرد، در تركيب تيم تايلند در بازي هاي آسيايي حضور داشت؛ تيمي كه به فينال بوسان رسيد. كيتيساك جايهان مهاجم قديمي اي كه سرعت و شم گلزني اش تهديدي بسيار جدي براي همه مدافعان رقيب است و در تاي ليگ چهار گل از نه گل اول تيمش را به ثمر رسانده، ستاره تيم به حساب مي آيد.
سرمربي: پايروت بوورنرا تاناديلوك
ماه ژانويه پس از رفتن چاتچاي فاهولفائه كه قصد داشت اين تيم را ترك كرده و در راس تيم ملي تايلند قرار بگيرد، پايروت بوورنرا تاناديلوك جاي او را گرفت. پايروت پيش از اين به عنوان دستيار چاتچاي به كار مشغول بود و با تمام وجودش به اوسوتسپا عشق مي ورزيد. او نزديك به ده سال در اين تيم بازي مي كرد و بعد هم در خدمت نسل بعدي بانكوك مترو پوليتين ادمينيستريشن قرار گرفت. اين مربي با توجه به شرايط موجود نتوانست تمرينات زيادي با تيم داشته باشد، اما در هر حال بازي در ليگ قهرمانان آسيا تجربه خوبي براي او خواهد بود. اين تيم دو بازي خود را پشت سر گذاشته و آخرين بازي اش نيز امروز انجام خواهد شد. در نهايت نتيجه خوبي براي آن ها پيش بيني نمي شود.

سئونگنام چونما
004665.jpg

(كره جنوبي)
تاريخ تاسيس:
۱۹۸۸ (ورود به كي ليگ در سال ۱۹۸۹)
افتخارات داخلي:
قهرمان كي ليگ در سال هاي ۱۹۹۳ ، ۱۹۹۴ ، ۱۹۹۵ ، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲
قهرمان جام حذفي در سال ۱۹۹۹
قهرمان جام آديداس سال هاي ۱۹۹۲و ۲۰۰۲
قهرمان سوپرجام سال ۲۰۰۲
افتخارات آسيايي:
قهرمان سوپرجام آسيا ۱۹۹۶
قهرمان باشگاه هاي آفريقايي ـ آسيايي ۱۹۹۵
قهرمان باشگاه هاي آسيا ۱۹۹۵
سئونگنام ايلهوا چونما حتي يك بازيكن هم براي تيم ملي كشورش كه توانست تا مرحله نيمه نهايي جام جهاني ۲۰۰۲ صعودكند، فراهم نكرد. با اين حال، نتايج تيم در كي ليگ و قهرماني هايش در دو سال گذشته نشان مي دهد كه تيم نسبت به رقبايش برتري دارد. شش گل آن ها كه در بازي اول ليگ قهرمانان آسيا وارد دروازه اوسوتسپا شد، آمادگي آن ها را كاملا نشان مي دهد. اين تيم در قسمت مياني، قدرت زيادي دارد. روحيه تيم هم فوق العاده بالا است. كاپيتان شيئن تائه ـ يونگ بازمانده تيم قدرتمند سئونگنام است كه سه بار پياپي از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ قهرمان بي رقيب ليگ بود. اين جنگجوي كهنه كار تسليم ناپذير واقعا شايستگي به دست آوردن جايزه با ارزش ترين بازيكن سال ۲۰۰۱ را داشت. او كليدي ترين مهره اي بود كه باعث شد پس از شش سال دوباره سئونگنام قهرمان ليگ شود. سال گذشته كيم دائه اوئي فوروارد خوش استيل تيم هم پا جاي پاي كاپيتانشان گذاشت و جايزه با ارزش ترين بازيكن را نصيب خود كرد. وقتي گل ها و پاس هاي او با حملات پي درپي ساسا دراكوليچ يوگسلاو و ريكاردو ايرينئوي برزيلي و همچنين خط دفاعي موفق تركيب شدند قهرماني باشكوه جام آديداس به دست آمد. جاسنكو سابيتوويچ مدافع كروات از پوهانگ استيلرز خريداري شد و بال موفق روسي به نام دنيس لاكتيونوف و لي كي - هيونگ جزو بهترين هاي كره هر دو از سوون سامسونگ بلووينگز گرفته شدند تا تيم كامل شود. كيم دو ـ هون و يون جونگ ـ هوان بازيكن مياني باهوش ژاپن كه سال گذشته در جام جهاني درخشش زيادي داشت، هم اكنون براي سئونگنام توپ مي زنند.
سرمربي: چاكيونگ - بوك
اين مربي كه با بانك صنعتي كره، دانشگاه اينچئون و جئونبوك دنيس هم كار مي كرد در ماه سپتامبر ۱۹۹۸ وارد اين تيم شد. سال ۹۸ و ۹۹ نتيجه تيم در ليگ افتضاح بود، اما فصل بعد آن ها قهرمان جام حذفي شدند. سال ۲۰۰۱ او تركيب دلخواه خودش را وارد تيم كرد. تغييرات او موجب به دست آمدن اولين كي ليگ پس از شش سال و قهرماني جام آديداس بود. چا به عنوان بهترين مربي سال نيز انتخاب شد. امروز آخرين بازي هاي گروه B انجام مي گيرد و تيم هاي صعودكننده به مرحله نيمه نهايي مشخص خواهند شد.

حاشيه ورزش
• در آرزوي آتن
رئيس انجمن تكواندو بانوان كشور، سال آينده را سالي پركار براي بخش قهرماني تكواندوكاران زن اعلام كرد و راهيابي به بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را هدف اصلي دانست. «الهه عرب عامري» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: علي رغم موافقت كميته ملي المپيك براي حضور تكواندوكاران زن در المپيك آتن، ورزشكاران ما بايد بتوانند سهميه ورودي اين بازي ها را كسب كنند.
وي افزود: رشته هاي رزمي نمي توانند از شرايط وايت كارت استفاده كنند و مجبور به كسب مقام در مسابقات جهاني و ورودي المپيك هستند. به گفته عرب عامري، بازي هاي المپيك در ۴ وزن منهاي ،۴۹ ۵۶ و ۶۶ و به اضافه ۶۶ كيلوگرم انجام مي شود و مسابقات ورودي آن براساس اين ۴ وزن از ۱۱ تا ۱۴ آذر ماه سال ۸۲ در فرانسه برگزار مي شود كه كسب مدال در اين بازي ها شرط حضور در آتن است. وي افزود: براي شركت در اين مسابقات ۱۵ اردوي تداركاتي با حضور ۱۶ تكواندوكار برتر كشور در نظر گرفته شده است كه يكي از اين اردوها به مدت ۲ تا ۳ هفته در تايوان بر پا خواهد شد. عرب عامري اظهار داشت: در صورت عدم موفقيت در فرانسه، تكواندوكاران مجبورند در مسابقات منطقه اي آسيا كه بهمن يا اسفند ماه سال آينده در ژاپن برگزار مي شوند شركت كنند.
رئيس انجمن تكواندو بانوان اظهار داشت: در سال آينده همچنين تيم نوجوانان ايران به مسابقات قهرماني آسيا در ويتنام اعزام خواهد شد كه اولين تجربه برون مرزي ما در اين رده سني به شمار مي رود. به گفته وي اين مسابقات از ۳ تا ۸ تير ماه در ۱۰ وزن انجام خواهد شد اما هنوز تعداد شركت كنندگان در اين بازي ها مشخص نيست. عرب عامري همچنين از سفر تيم ملي به مسابقات جهاني آلمان خبر داد و گفت: اين مسابقات مهر ماه در ۸ وزن انجام مي شود و صرفا به منظور آمادگي بيشتر تكواندوكاران و كسب تجربه خواهد بود.
رئيس انجمن تكواندو بانوان، درباره فعاليت هاي سال جاري انجمن گفت: برگزاري نخستين دوره مسابقات دستجات آزاد بانوان كشور به منظور ساخت زيربناي اين رشته براي بانوان از مهم ترين برنامه هايي بود كه در هفته جاري انجام شد. وي با اشاره به اينكه انجمن در حال حاضر در حدود ۵۰۰ داور و ۵۰۰ مربي دارد اظهار داشت: مربيان در درجه هاي يك و دو هستند و قرار است در سال آينده يك دوره كلاس مربيگري درجه يك برگزار شود اما در ميان داوران كشورمان داور درجه يك و ملي نيز وجود دارد. عرب عامري افزود: از ابتداي سال جاري، ۴ دوره آزمون كمربند قرمز تا مشكي دان ۳ انجام شده كه ۵ هزار و ۵۲ نفر رزمي كار در آن شركت كردند. به گفته وي برگزاري آزمون هاي كمربندهاي زرد تا آبي به استان ها واگذار شده كه طي سال جاري ۵ هزار و ۹۳۰ نفر در اين آزمون ها حضور يافتند.
عرب عامري با ذكر اين مطلب كه در حال حاضر انجمن در قالب ۲۵ هيأت فعال در استان ها فعاليت دارد، از استان هاي تهران، خراسان، اصفهان، آذربايجان شرقي و هرمزگان به عنوان استان هاي فعال تر و داراي شرايط براي ايجاد پايگاه قهرماني در آنها نام برد.
004655.jpg


•يك هفته تا خط پايان
باب ويلاند ۳۴ سال پيش پاهايش را در جنگ ويتنام از دست داد. بعد از آن رويايي داشت كه بالاخره به آن رسيد. او بدون صندلي چرخدار و تنها با دستان خود در ماراتن لوس آنجلس مسافت ۴۲ كيلومتري را در ۱۶۳ ساعت و ۴۵ دقيقه طي كرد. او پس از برآورده شدن آرزوي ديرينه اش گفت: «اين طبيعي نبود. فوق طبيعي بود. من فقط به خواست خدا توانستم موفق شوم. »

•همگاني كردن تنيس
رئيس فدراسيون تنيس گفت همگاني كردن اين رشته ورزشي از جمله اهداف و برنامه هاي اصلي اين فدراسيون است. «عباس خزايي» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار افزود تلاش مي شود با جذب اعتبارات، زمين، امكانات و تجهيزات مرتبط با اين رشته ورزشي در استان ها تهيه و تامين شود. وي، بهره گيري از دانش فني روز، برگزاري كلاس هاي آموزشي براي علاقه مندان، ورزشكاران و مربيان، اعزام نيروهاي متخصص به مناطق مختلف كشور را از ديگر برنامه هاي فدراسيون براي توسعه اين رشته بيان كرد.

• فضاهاي غيراستاندارد در مدارس
مديركل دفتر تحقيقات و توسعه امكانات ورزشي آموزش و پرورش اعلام كرد: فضاي ورزشي مدارس كشور تحت عنوان حياط مدرسه، فضاي سبز، سكوي سخنراني و پرچم است كه ايمني لازم را براي فعاليت دانش آموزان ندارد. علي رمضاني، در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا، ضمن اشاره به ساختار بسيار سنتي مدارس كشور گفت: با توجه به شرايط جديد جامعه ماشيني و پيشرفته امروز، تيپ هاي سنتي مدارس ما پاسخگوي شرايط جديد نيستند، بنابراين همان گونه كه ساير دروس محل اجرايي مشخص دارند، بايد درس تربيت بدني هم در واحدهاي آموزشي استاندارد برگزار شود. وي اظهار داشت: در بخش تجهيز مدارس، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، بخشنامه اي جهت تجهيز همه مدارس كشور به امكانات ورزشي صادر كرده و همه استان ها در اين مورد به توافق رسيده اند. رمضاني با اشاره به اهميت سلامت جسمي و روحي افراد جامعه گفت: ما در زمينه سلامت افراد جامعه با خطر جدي مواجه هستيم، بنابراين معاونت تربيت بدني و تندرستي آموزش و پرورش به تامين سلامتي دانش آموزان در بخش تربيت بدني و بهداشت مي انديشد. مديركل دفتر تحقيقات و توسعه امكانات ورزشي وزارت آموزش و پرورش در پايان خواستار توجه بيشتر به تامين سلامت دانش آموزان به عنوان يك سوم جمعيت فعال كشور در آينده و استفاده از شيوه هاي جديد در احداث مدارس شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |