شنبه ۹ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۰ - Mar.29,2003
خرازي در گفت وگو با روزنامه لارپوبليكا:
با تشكيل دولت موقت در عراق موافقم
كمال خرازي وزير امور خارجه در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي لارپوبليكا گفت: «قبل از آغاز جنگ، پيشنهاد كرده بودم با نظارت سازمان ملل يك همه پرسي رسمي براي تغيير رژيم (عراق) ايجاد شود و هنگامي كه اين مسئله را مطرح كردم واقعا احتمال پذيرش آن از سوي بغداد وجود داشت، ولي امروز ديگر اين پيشنهاد قابل اجرا نيست اما شايد در آينده، دوباره شرايط مناسبي مانند يك آتش بس براي تحقق آن فراهم شود. وزير خارجه ايران در مورد روابط تهران با آيت الله حكيم و نيروهاي شيعه كه در شمال عراق صف كشيده اند و حاضر نيستند بعد از پايان جنگ، خود را كنار بكشند گفت: «آنان براي ما به منزله ميهمان هستند. »
كمال خرازي افزود: ما براي آنان تصميم نمي گيريم و خود مستقل عمل مي كنند و حق دارند براي آينده كشور خود مبارزه كنند. البته مي دانم از حمله آمريكا به عراق به هيچ وجه خشنود نيستند و فكر مي كنند حق مردم اين كشور است كه در مورد تغيير رژيم بغداد تصميم بگيرند. من با تشكيل دولتي موقت با حضور تمامي گروه هاي قومي مذهبي و كليه نيروهاي معارض، موافق هستم. وي در مورد پيامدهاي جنگ بر ايران گفت: تمامي كشورهاي همسايه عراق از عواقب جنگ بيمناك هستند و مناطق مرزي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست. به همين علت هيچ كس تمايلي به تجزيه عراق ندارد.
براي ما شرايط اصلي، تماميت ارضي و وحدت سياسي در آينده عراق است و در صورت تشكيل دولتي با حضور كليه گروه هاي قومي و مذهبي كه تحت نظارت سازمان ملل به صورت مردم سالارانه انتخاب شده باشد دسترسي به اين شرايط نيز امكان پذير خواهد بود.كمال خرازي در مورد چگونگي نقش سازمان ملل درباره اين مسئله اظهار داشت: وظيفه اين سازمان، مديريت بحران است و شوراي امنيت بايد مسئوليت صلح و امنيت را برعهده گيرد و هيچ قدرتي نمي تواند آن را از صحنه خارج يا بي اثر كند. اين همان اشتباهي است كه آمريكايي ها كردند و مي خواستند سازمان ملل را به نهادي تبديل كنند كه فقط از فرمان ها اطاعت كند اما شاهد بوديم كسي حاضر به ايفاي اين نقش نشد.خبرنگار روزنامه از وزير خارجه ايران مي پرسد: اگر به فلسطيني ها تضمين ايجاد يك كشور مستقل داده شود آيا براي به رسميت شناختن اسرائيل آمادگي داريد؟
لارپوبليكا به نقل از وزير خارجه ايران مي نويسد: فكر نمي كنيم راه حل تشكيل دو كشور فايده اي داشته باشد زيرا با وجود دو كشور، به سختي مي توان از برخوردها جلوگيري كرد. بهترين راه حل از نظر ما، تشكيل يك كشور چندقومي و چندمذهبي است كه در آن مسلمانان و يهوديان مشكلات خود را به صورتي دموكراتيك حل كنند اما اگر فلسطيني ها معتقد باشند تشكيل دو كشور بهترين راه حل است مخالفتي با آن نداريم و دخالتي هم نخواهيم كرد. تصميم گيري با آنان است. كمال خرازي درباره اين موضوع كه گفته مي شود ايران هدف بعدي آمريكا است، مي گويد: كماكان به تلاش خود براي تشنج زدايي ادامه مي دهيم و ما در اين زمينه و در خصوص اعتمادسازي با همسايگان خود با موفقيت عمل كرده ايم.

اعتراض عبدي به حكم دادگاه
عباس عبدي متهم رديف دوم پرونده نظرسنجي كه از سوي شعبه ۱۴۱۰ دادگستري تهران به ۸ سال زندان محكوم شده است، در روزهاي پاياني سال گذشته با تنظيم لايحه دفاعي در زندان و ارسال آن براي رئيس دادگاه تجديدنظر استان تهران خواستار رسيدگي مجدد به پرونده خود شد.عبدي در اين لايحه دلايل اعتراض خود را به حكم صادره تشريح و دلايل ارائه شده از سوي مدعي العموم در ادعانامه را رد كرده است. وي درخصوص استناد حكم دادگاه به ماده ۵۰۵ و ۵۰۸ قانون مدني ايران مبني بر مجرم بودن عامل ارائه اطلاعات طبقه بندي شده به ديگران و همكاري با دولت هاي خارجي متخاصم، آورده است:مواضع من نسبت به كشور خويش و نيز ايالات متحده در مقالات متعددي كه نزد دادگاه است، روشن و گوياست. . . در هر حال به نظر مي رسد كه اصولا نظرسنجي نمي تواند شامل «اطلاعات طبقه بندي شده» باشد، زيرا اين نوع از اطلاعات [طبقه بندي شده] اصولا دولتي بوده و ضوابط آئين نامه مذكور بر آنها اعمال شده است، حال چگونه مي توان نظرات مردم را [در هر زمينه اي كه باشد] مصداق يك اطلاع طبقه بندي شده دانست؟ اگر چنين است، پس بيان اين نظرات از جانب مردم نيز جرم خواهد بود. هيچ مرجعي نمي تواند قبل از اين كه «اطلاعي» به طور رسمي طبقه بندي شده اعلام گردد، آن را «طبقه بندي شده» تلقي كند. بنابراين چون ماده ۵۰۵ وافي به مقصود نبود، به ماده ۵۰۸ استناد شده است.
006750.jpg

ادعانامه و دادنامه كوشيده اند كه براي انطباق عمل نظرسنجي با اين ماده، اثبات كنند كه موسسه گالوپ، موسسه پوششي دولت آمريكاست و هرگونه نظرسنجي براي آنها، به منزله نظرسنجي براي دولت آمريكا و همكاري با اين دولت محسوب مي شود. براي اثبات اين ادعا به اظهارات مدير اين موسسه در يك نشريه استناد شده است.اگر بخواهيم به صرف انجام چند تحقيق براي دولت، موسسه اي را وابسته به آن دولت ناميد، در اين صورت موسسه «آينده» و دست اندركاران آن قطعا دولتي تر از گالوپ محسوب مي شوند، چرا كه بخش قابل توجهي از پژوهش هاي ما يا هر موسسه پژوهشي ديگر به سفارش دولت انجام مي گيرد. اگر گالوپ موسسه «پوششي» دولت آمريكا بود، در اين صورت چرا بايد مدير آن، خود را «لو» دهد؟ موسسات «پوششي» مي كوشند كه شناخته نشوند، نه اين كه خود را آشكار كنند! بنابراين اگر دادگاه محترم اين نظرسنجي ها را بد يا حتي جرم مي داند، نمي تواند آن را مصداق همكاري با دولت آمريكا بداند، چرا كه دولت داراي تعريف حقوقي روشني است. در ادامه اين لايحه آمده است: از سوي ديگر اطلاق كلمه «تخاصم» كه بار حقوقي معيني را در روابط بين الملل ميان دو كشور در پي دارد، كار صحيحي در شرايط حاضر به نظر نمي رسد. بي ترديد ميان ايران و آمريكا اختلافات زيادي وجود دارد، ولي استفاده از اين «اصطلاح حقوقي» از سوي يك دادگاه ايران، مي تواند آثار زيانباري را در حقوق بين الملل ايجاد كند كه تمامي اين آثار متوجه كشور ما خواهد شد.
همان طور كه مي دانيد در زمستان سال ۱۳۸۰ تحت فشارهاي رونالد رامسفلد و خانم رايس، جورج بوش قضيه محور شرارت را مطرح كرد، ولي پس از اعلان نتايج تحقيق مورد نظر كه در دو كشور منطقه انجام شده بود، معلوم گرديد كه مردم كشورهاي منطقه نگاه بسيار منفي نسبت به آمريكا دارند و مردم ايران از اين حيث جزو بالاترين رده ها قرار داشتند. نتايج اين پژوهش با اطلاعات رامسفلد و خانم رايس كه از طريق خبرنگاران غربي كسب شده بود، تفاوت داشت و به همين دليل جورج بوش در سخنراني بعدي خود و با استناد به اين نظرسنجي ها از موضع قبلي خود عقب نشيني كرد. بنابراين واضح است كه نظرسنجي انجام شده نمي تواند مستند و مصداق ماده ۵۰۸ نيز قرار گيرد.فرض كنيد كه پژوهش مذكور رأسا از طرف موسسه آينده يا هر شخص حقيقي يا حقوقي ديگري در داخل كشور انجام شده بود و هزينه آن را نيز خودشان تقبل مي كردند. سپس نتايج آن را براي فروش به هر شخص حقيقي يا حقوقي، ايراني يا غير ايراني، در شبكه اينترنت عرضه مي كردند. [دقيقا مشابه كاري كه گالوپ با تحقيقات مذكور انجام داده] اگر چنين اتفاقي افتاده بود، آيا باز هم فعل مذكور يعني پژوهش نظرسنجي، عملي مجرمانه بود يا خير؟ اگر بلي در اين صورت بايد كليه نظرسنجي هاي داخلي هم كه عموما قابل دسترسي ديگران است، عمل مجرمانه تلقي شود، و اگر پاسخ خير است، در نتيجه گالوپ يا هر شخص ديگر خارجي مي تواند آن را خريداري و از نتايج آن بهره مند شود. كاري كه موسسات توليد اطلاعات در داخل كشور مي كنند مصداق چنين مثالي است. . . چه فرقي است ميان انجام يك كار به سفارش ديگران با انجام همان كار بدون سفارش ديگران كه نتايج آن نيز منتشر گردد.اگر بپذيريم كه نظرسنجي مصداق ماده ۵۰۸ است، پس نتيجه مي شود كه اخذ نظرات مردم ايران نوعي همكاري عليه جمهوري اسلامي ايران است و اين بدترين توهين به نظام است...
اصولا هرچه نظام به سوي مردم سالاري مي رود، انجام نظرسنجي ها بيشتر مي شود. شايد گفته شود كه اين كار چون براي بيگانگان انجام شده، واجد اشكال است، در اين صورت بايد پرسيد مگر ده ها مورد مشابه در داخل انجام نمي شود، و مگر آنها قابل دسترسي براي همه نيست؟
در بخش ديگر اين لايحه آمده است: اگر اين نظرسنجي ها براي هر دانشگاه يا موسسه ديگري در عالم هم انجام مي شد با استدلال هاي مشابه يا متفاوت، گفته مي شد كه آن دانشگاه يا موسسه هم در نهايت به سرويس اطلاعاتي كشورش و در نهايت آمريكا وصل است. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه انجام نظرسنجي براي گالوپ نيست كه موضوع اتهام است، بلكه اصولا انجام نظرسنجي به سفارش هركس مي تواند مشمول اتهام گردد. همچنين اين پرسش هاي خاص نيست كه موضوع اتهام است، بلكه هر سؤالي چون مي تواند مورد بهره برداري ديگران قرار گيرد در نتيجه هر نوع نظرسنجي به سفارش هركسي و يا هر پرسشي طبعا موضوع و مصداق اين اتهام است. آيا چنين نتيجه اي پذيرفتني است؟ اگر بلي، طبعا تمامي نظرسنجي هاي داخلي يا ديگر روش هاي توليد دانش و اطلاعات در داخل كشور نيز بايد مشمول آن گردد.
در بخش ديگري از اين لايحه از نگاه منفي و جانبدارانه ادعانامه نسبت به موارد اتهامي انتقاد شده و آمده است:در همه جاي دادنامه اشاره گرديده كه روابط گسترده متهمين با فلان و بهمان، در حالي كه در مصاديق روشن است و هيچ جاي ترديدي ندارد كه اين روابط [مستقل از صحت و سقم يا صحيح و غلط بودن آنها] صرفا از طريق آقاي قاضيان بوده و هيچ كدام از اعضاي آينده درخصوص اين طرح ها تماس يا گفت وگويي نداشته اند، و آقاي قاضيان هم در چندجا اشاره كرده اند كه حتي به نمايندگي از آينده نيز گفت وگو نكرده اند و وظيفه مذاكرات حرفه اي را به عهده خود دانسته اند.عباس عبدي در همين زمينه نمونه هاي ديگري را نيز برشمرده است.
006725.jpg

در بند ۵ اين لايحه آمده است: يكي از مسائلي كه در ادعانامه و دادنامه مكررا اشاره شده، موضوع «نظرسازي» است (صفحات ،۶ ،۹ ،۵ ۲۵) كه اگر اين موضوع را بپذيريم در اين صورت فروش اطلاعات موضوعا منتفي است، زيرا «نظرسازي» منجر به توليد اطلاعات كه از نوع اخبار صدق است، نمي شود، بلكه اطلاعات غلط يا اكاذيب فروخته شده است؛ بنابراين نمي توان در زمان واحد رفتاري را به دو اتهام متضاد محكوم يا منتسب كرد.
عبدي همچنين درخصوص پذيرفتن مسئوليت و بيان اشتباه بودن اين گونه پژوهش ها، آورده است: پذيرش مسئوليت را در تمامي موارد مشروط به تحقق آن كرده ام، به عبارت ديگر، «اگر» مجرمانه بودن فعل ثابت شود و ضرر و زياني متوجه كشور شده باشد، حتي اگرچه از ابتدا هم قصدي در آن وجود نداشته، با اين حال به سهم خودم مسئوليت آن را مي پذيرم. زيرا هر نوع اتهامي كه در مسير قانوني رسيدگي شود و مراحل خود را به صورت عادي و طبيعي طي نمايد و حكم آن قطعي شود، وظيفه اخلاقي حكم مي كند كه مسئوليت آن كار با صراحت و صداقت پذيرفته شود، بنابراين پذيرش اين مسئوليت فرع بر اثبات جرم است.
درخصوص اشتباه بودن پذيرش و انجام نظرسنجي هاي مذكور در «آينده» كماكان به چنين امري معتقدم، اما همچنان كه بارها عنوان كرده ام اين اشتباه و خطا، صرفا وجه سياسي دارد، و تبعات آن نيز براي مرتكب «سياسي» است و نه جزايي. و اصولا خطا و اشتباه سياسي زياد رخ مي دهد و هيچ گونه پيگيري حقوقي نيز ندارد، حتي در برخي از موارد آثار زيانباري هم دارد كه اگر بخواهم در مورد جامعه خودمان موارد خطاهاي سياسي را احصأ كنم بسيار زياد خواهد شد.

تظاهرات ضد جنگ در ايران
006745.jpg
نخستين تظاهرات ضد جنگ در ايران روز جمعه با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و به دنبال فراخوان برخي نهادها و احزاب بعد از نماز جمعه همزمان در تهران و شهرستان ها برگزار شد و طي آن تظاهركنندگان نگراني خود را از ضايعات انساني اين جنگ اعلام كردند.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين تظاهرات كه با تاخير ۱۰ روزه پس از آغاز جنگ صورت گرفت، مخالفان جنگ افروزي آمريكا در منطقه عليه سياست هاي جنگي واشنگتن و لندن شعار دادند.
در تهران تظاهرات بلافاصله پس از پايان نمازجمعه كه به امامت آيت الله محمد يزدي در دانشگاه تهران اقامه شد آغاز شد و تا ميدان انقلاب ادامه يافت. آيت الله محمد يزدي امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز برقراري آزادي و دموكراسي در عراق را با زور غيرممكن دانست و گفت كه تعيين حكومت عراق حق مردم اين كشور است و غير از مردم هيچ بيگانه اي حق حاكميت بر عراق را ندارد.
امام جمعه موقت تهران در دومين نماز جمعه سال ۱۳۸۲ با يادآوري اشتباه آمريكا درباره مدت زمان جنگ گفت كه آنها فكر مي كردند جنگ در عراق ظرف چهل و هشت ساعت تمام مي شود اما اين طور نشد و به تدريج واقعيت هاي جنگ روشن تر مي شود.
ايراد خطبه از سوي آيت الله يزدي با شعارهاي ضد جنگ مردم در خيابان انقلاب كه خود را براي آغاز تظاهرات آماده مي كردند همراه شده بود. در سراسر خيابان هاي منتهي به دانشگاه تهران خبرنگاران داخلي و خارجي حضور داشتن و از تظاهرات ضد جنگ در تهران خبر و گزارش تهيه مي كردند.
امام جمعه تهران گفت كه خطر آمريكا بسيار بزرگ است و ادامه دارد و با اين كار تمام زحمات يكصدساله بشريت براي حفظ حاكميت كشورها در جهان و برقراري صلح و ثبات زيرپا گذاشته مي شود. آيت الله يزدي در پايان خطبه دوم نماز به اختلافات ايران و عراق اشاره كرد و گفت اما عراق كشوري مستقل است و مرزهاي جغرافيايي شناخته شده اي دارد كه بايد به آن احترام گذاشت. خطيب نمازجمعه تهران در ادامه با گلايه از رژيم صدام كه طبق نظر سازمان ملل يكصد ميليارد دلار خسارت در طول جنگ به ايران وارد كرده است و به گروهك تروريستي منافقين پناه داده گفت: با اين حال وقتي جنگ در عراق را محكوم مي كنيم به اين معنا نيست كه حكومت صدام را قبول داريم بلكه ما بيش از هر كشور ديگري از رژيم عراق ضربه خورده ايم و رنج ديده ايم.
به گزارش خبرنگار همشهري بلافاصله پس از پايان خطبه نماز جمعه، هزاران تظاهركننده از داخل دانشگاه تهران و خيابان هاي اطراف به سمت ميدان انقلاب تهران حركت كردند و با سر دادن شعار و آتش زدن پرچم آمريكا خواستار توقف سريع جنگ عليه عراق شدند. در اين تظاهرات براي نخستين بار خدمات اينترنتي ويژه خبرنگاران براي مخابره خبر عكس، تصوير و فيلم فراهم و امكاناتي براي پوشش بهتر اخبار تظاهرات در اختيار رسانه ها قرار داده شده بود. در پايان تظاهرات ضدجنگ مردم تهران كه تا ساعت ۳۰: ۱۴ دقيقه ادامه داشت قطعنامه اي در هفت بند منتشر شد كه ضمن مطرود اعلام كردن صدام و رژيم بعثي حاكم بر عراق، تجاوز غيرقانوني آمريكا و متحدانش به عراق را محكوم و توقف سريع جنگ و خروج ارتش مهاجم از عراق را خواستار شدند.
در اين قطعنامه كه توسط يكي از تظاهركنندگان در محلي كه براي سر دادن شعار و قرائت در شمال ميدان انقلاب از قبل آماده شده بود خوانده شد، آمده كه بوش، صدام و هيتلر در تاريخ و در نزد وجدان بيدار مردم جهان در رديف جنايتكاران قرار دارند و ديكتاتورها همان سرنوشت محتومي را انتظار مي كشند كه سرتاسر تاريخ گواه آن است.قطعنامه پاياني تظاهرات از شوراي امنيت مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواست كه با اقدامات بازدارنده، آتش بس فوري در جنگ را ايجاد و بيش از اين اجازه ندهند كه يك جانبه گرايي آمريكا به جاي خرد جمعي بنشيند و بر اين اساس انتخاب نوع حكومت آينده و بازسازي پس از جنگ حق مسلم ملت عراق بوده و سازمان ملل بايد به وظيفه قانوني و مهم خود در اين راستا عمل كند.در اين تظاهرات، مردم كه پوسترهايي از كودكان زخمي عراق در دست داشتند شعارهايي عليه جنگ افروزي به زبان هاي فارسي، انگليسي و عربي سر دادند و بوش، بلر و صدام را جنايتكار مي خواندند.
صندوق هاي كمك به مردم فلسطين هم در جاي جاي ميدان در طول تظاهرات تعبيه شده بود. اخبار و گزارش هاي دريافتي از منابع خبري حاكي است كه تظاهرات مشابهي در اكثر شهرهاي كشور و در محكوميت جنگ برگزار شد.
در حاشيه
برخي از تظاهركنندگان در شعارهاي غيررسمي و خارج از تريبون خواستار تعطيلي سفارت انگليس در تهران شدند. خبرنگار لوموند نيز در گزارشي از تظاهرات تهران گزارشي داد كه برخي معترضان شيشه هاي سفارت انگليس در تهران را شكستند.همچنين خبرگزاري ايرنا گزارش داد: تجمع اعتراض آميز گروهي در مقابل سفارت انگلستان در تهران با دخالت نيروي انتظامي پايان يافت.معترضان كه تعداد آنان حدود هزار نفر بود بعد ازظهر ديروز برخي از شيشه هاي ساختمان سفارت انگليس را شكستند.تجمع كنندگان كه در آغاز شعارهايي چون «سفارت انگليس تعطيل بايد گردد» سر دادند، سنگ و تخم مرغ به ساختمان سفارت پرتاب كردند و به ديوار سفارت رنگ قرمز پاشيدند.نيروي انتظامي با شليك هوايي چند گلوله و دستگيري شماري از تجمع كنندگان، آنان را پراكنده كرد.

بازتاب
006715.jpg
رسانه هاي ايران در تعطيلات
در حالي كه رسانه هاي خبري در جهان از آغاز جنگ آمريكا و انگليس عليه عراق فعالانه به پوشش خبري - تحليلي بحران در عراق و منطقه مي پردازند اما تعطيلات نوروزي در ايران سبب شد كه رسانه هاي خبري - مطبوعاتي و حتي سايت هاي خبري از ارائه اخبار و تحليل نسبت به اين واقعه مهم غافل بمانند. از همين رو اكثر مردم اخبار مربوط به جنگ را از طريق شبكه هاي صدا و سيما و نيز شبكه هاي راديويي و تلويزيوني خارج از كشور تعقيب مي كردند.
از ميان حدود ۲۵ روزنامه سراسري در ايران، روزنامه هاي ايران، انتخاب، اطلاعات، توسعه و روزنامه جديدي به نام اخبار امروز در نسخه هايي با صفحات محدود و عمدتا خبري به اطلاع رساني درباره بحران عراق پرداختند. سايت هاي خبري-تحليلي نيز كه مي توانستند در پوشش خبري-اطلاع رساني و تحليل بحران عراق و تاثير آن بر وضعيت ايران و منطقه نسبت به رسانه هاي مكتوب، فعال تر عمل كنند، عمدتا به درج اخبار كوتاه روي آوردند و جنبه تحليل بحران در اين سايت ها نيز كمرنگ بود. در عين حال تحليل هاي محدودي در برخي سايت ها و روزنامه ها منتشر شد. روزنامه انتخاب در شماره چهارم فروردين در ستون نقد خود بر ضرورت توجه به حرمت عتبات عاليات در سرزمين عراق تاكيد كرد و نوشت: «براي رفع دغدغه مسلمانان و دوستداران اهل بيت(س) جمهوري اسلامي بايد در اين خصوص با حفظ بي طرفي، فعالانه برخورد كند. انتظار مي رود دستگاه ديپلماسي تنها كشوري كه عاشقان و پيروان خاندان پيامبر(ص) بر آن حكومت مي كنند حداقل در اين مورد معني فعال بودن را به منصه ظهور برساند در بقيه موارد پيش كش. »
روزنامه ايران نيز در يادداشت روز پنجم فروردين به قلم دكتر حسين دهشيار تصريح كرد: «به نظر مي آيد كه فقدان مشروعيت رژيم در بغداد و قدرت نظامي نيروهاي غربي تركيبي را به وجود آورده است كه سقوط حكومت بغداد را اجتناب ناپذير مي كند. . . آنچه غيرقابل انكار است اينكه رژيم بعثي به جهت سياست هاي ۳۶ سال گذشته اش، عملا خود را محروم از پايگاه مردمي و در نتيجه انرژي انساني نظامي براي مقابله با تهاجم خارجي كرده است. تلاش آمريكا طي مدت بيش از ۱۰ سال براي رسيدن به هانوي و شكست ويتنام شمالي در عين برتري فاحش نظامي آمريكا با شكست روبه رو شد در حالي كه در كمتر از سه روز نيروهاي آمريكايي تقريبا در ۲۰۰ كيلومتري مركز عراق هستند و هزينه اي كه آمريكا براي تصرف مناطقي از خاك عراق متحمل شده، قتل چند سرباز بوده است. » در ادامه اين يادداشت آمده است كه عدم آگاهي صدام او را به سوي ارزيابي غلط از ظرفيت رژيم براي مقابله با آمريكا سوق داد. بايد توجه داشت كه فضاي عملياتي حاكم بر محيط نبرد در عراق بيش از آنكه بازتاب قدرت نيروهاي غربي باشد، برآمده از ماهيت رژيم بعثي است. »
روزنامه توسعه نيز در شماره ششم فروردين در يادداشتي با عنوان «آمريكا و قمار مرگ» نوشت: «عملكرد غيرمشروع آمريكا در قبال عراق و حذف سازمان ملل كه به كوچك شدن اين نهاد مردمي در اذهان جهاني انجاميد، عاملي خواهد شد تا مقلدين سياسي با تكيه بر اين عملكرد زور محور و بي هيچ تعهد و توجهي به دنبال كسب منافع خود از راه هاي خشونت آميز گردند. . . عراق به مثابه لانه زنبوري است كه اگر كسي نادانسته به آن نزديك شود با دفاع و هجوم همه جانبه اي مواجه خواهد شد و اين چيزي است كه اشتباهات آمريكا به آن دامن خواهد زد. . . لبه قمار عراق آنچنان تيز و برنده است كه كوچكترين لغزشي با آسيب دردناكي مواجه خواهد شد و گردابي را ايجاد خواهد كرد كه از باتلاق به مراتب سخت تر و دردناك تر است. »
روزنامه اطلاعات نيز در شماره هفتم فروردين نوشت: «هر روز كه مي گذرد خبر از كشته شدن جمع وسيعي از زنان و كودكان و بمباران شدن مردم بي دفاع اين ديار (عراق) به گوش مي رسد و چهره انسانيت شرمگين اين قتل و غارت فجيع غيرانساني مي شود. بهار امسال شاهد به خزان نشستن زندگي هاي بسياري است كه تنها جرم شان اسارت در حكومت مطلق العنان و مستبدانه رژيم صدام تكريتي است. »
انتشار پيش شماره دوم روزنامه تازه تاسيس «اخبار امروز» نيز از تحولات رسانه ها در اين ايام بود. اين روزنامه به صاحب امتيازي طه هاشمي و مديرمسئولي محمد مهدي فقيهي در ۴ صفحه روز سه شنبه ۵ فروردين منتشر شد. سرگرداني در اتاق جنگ آمريكا تيتر يك اين روزنامه بود.

دروازه بان خبر
•نگراني در شهرهاي مرزي
صداي انفجارهاي پي درپي مردم برخي از شهرهاي مرزي را در اضطراب فرو برده است.براساس گزارش هاي دريافتي، عليرغم شرايط عادي زندگي در شهرهايي نظير خرمشهر، آبادان، مهران و دهلران به واسطه بمباران هاي شديد شهرهاي بصره، كوت و بدره و. . . صداي انفجار و صداي ناشي از پرواز هواپيماهاي جنگي نيز موجب دلهره و تشويش خاطر شهروندان شهرهاي مرزي شده است. گزارش هاي دريافتي حاكي است كه مردم اين شهرها با تجمع در برابر فرمانداري خواستار در اختيار قرار دادن تجهيزات ايمني به خصوص ماسك هاي ضدشيميايي شدند. با اين حال نماينده مردم اهواز گفت: زندگي طبيعي مردم در جنوب كشوري جاري است و مشكلي وجود ندارد. شديدزاده اظهار داشت: فقط صداي بمباران عراق توسط نيروهاي مهاجم، شهرهاي آبادان و خرمشهر را مي لرزاند.وي افزود: آوارگان و پناهندگان در حد بسيار پاييني وارد شده اند و خصوصا بعد از صدور پيام مراجع عراق به خصوص آيت الله سيستاني، مردم عراق ظاهرا اين بار درون شهرهاي خود مي خواهند مقاومت نمايند و به مرزهاي جنوبي ايران وارد نشوند اما در صورت ورود آوارگان نيز امكانات آماده خواهد بود.

• كمك هاي روسيه به آوارگان عراقي
طبق مصوبه دولت فدراسيون روسيه مورخ ۲۰ مارس سال ،۲۰۰۳ برنامه ارسال و تحويل محموله هاي بشردوستانه به طرف ايراني به منظور ايجاد اردوگاه هاي مخصوص پذيرش آوارگان احتمالي عراقي به صورت فوري طرح ريزي و اجرا شد.روسيه اولين كشوري است كه در جهت كمك رساني به آوارگان عراقي كه انتظار مي رود از طريق مرز دو كشور وارد ايران شوند، گام هاي عملي به عمل آورده است.به گزارش سفارت روسيه در تهران در چارچوب اولين مرحله اين طرح، ۲۲ و ۲۳ مارس سال جاري ميلادي چهار فروند هواپيماي «ايل ـ ۶۶» حامل محموله كمك هاي بشردوستانه و همچنين يك تيم عملياتي از طرف وزارت وضعيت هاي غيرمترقبه فدراسيون روسيه متشكل از ۶ نفر به سرپرستي شويكوي رئيس اداره همكاري هاي بين المللي اين وزارتخانه به شهر كرمانشاه (ايران) واقع در ۲۰۰ كيلومتري مرز ايران و عراق اعزام شدند.در چارچوب مرحله دوم برنامه مذكور، طرح استقرار بيمارستان صحرايي روسيه و گروه كاميون هاي باري در نزديكي مرز ايران و عراق تحت مطالعه و بررسي است.

• ادعاي واشنگتن پست
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست به نقل از يك مقام كرد در شمال عراق گفته است كه دولت ايران شبه نظاميان اسلام گراي متعلق به گروه انصار اسلام را كه در پي حملات آمريكا به مقر آنها در شمال عراق براي دريافت كمك هاي پزشكي به ايران رفته بودند، بازگردانده است.اين روزنامه نوشت: «تصميم براي بازگرداندن شبه نظاميان گروه انصار اسلام نشانگر تغييراتي در سياست ايران است. » به ادعاي واشنگتن پست، اين تغيير رويه همزمان با ورود نيروهاي عمليات ويژه آمريكا به شمال عراق براي حذف گروه انصار اسلام كه واشنگتن آن را متحد شبكه القاعده توصيف مي كند صورت گرفته است.

• تكذيب تيراندازي
توني بلر، نخست وزير بريتانيا، تكذيب كرد كه هدف نيروهاي بريتانيايي كه در مزرهاي شرقي عراق مستقر شده اند، مقابله با دخالت هاي ايران است.به گزارش بي بي سي بلر كه در مجلس عوام سخن مي گفت، همچنين گزارش برخي رسانه ها مبني بر تيراندازي به سوي نيروهاي بريتانيايي از داخل خاك ايران را تكذيب كرد. وي گفت: هيچ مدركي كه چنين امري را ثابت كند وجود ندارد.ايران نيز اين ادعا را تكذيب كرده است.

• ساخت اردوگاه
خبرنگار بي بي سي گزارش داده است كه ايران همچنان در حال آماده سازي اردوگاه هايي براي اسكان آوارگان احتمالي جنگ در عراق است.براساس اين گزارش، سازمان هاي مسئول رسيدگي به امور آوارگان در ايران، در حال آماده كردن امكانات لازم براي پذيرش حدود ۳۰۰ هزار آواره عراقي هستند و مقام ها مي گويند اگر شرايط امن باشد، كمك ها را به آن سوي مرز (در داخل خاك عراق) خواهند فرستاد.


• منافقين در شمال عراق
خبرنگار «بازتاب» از مرز عراق گزارش داد، پس از ورود هيأتي ويژه از آمريكا به شمال عراق، بلافاصله جلسه سري با حضور نمايندگان اتحاديه ميهني كردستان و بارزاني با نمايندگان آمريكايي تشكيل شد. بنا بر شنيده ها در اين جلسه، نسبت به باز كردن جبهه گسترده اي در شمال عراق تصميم گيري شد.خبرنگار سايت «بازتاب» از ژنرال عثماني به عنوان فرمانده احتمالي جبهه شمال عراق نام مي برد. در ادامه اين گزارش آمده است كه منافقين به تحركاتي در شمال عراق دست زده اند و طبق اخبار موجود، مسعود رجوي به همراه گروهي از كادرهاي اين سازمان در ۲۰ كيلومتري شهر فلوژه در شمال عراق پناه گرفته اند.

• مشورت درباره مسئله كردها
روزنامه الشرق الاوسط نوشت: پس از حضور نيروهاي آمريكايي در كردستان عراق، ايران، تركيه و سوريه را به مشورت درباره مسئله كردها فراخواند. اين روزنامه در شماره روز جمعه خود نوشت ايران روز پنج شنبه از حضور نظامي فزاينده آمريكا در كردستان عراق شديدا ابراز نگراني كرد. كمال خرازي وزير امور خارجه ايران در اين چارچوب كه مسئله كردها منبع مشترك نگراني ۳ كشور ايران و تركيه و سوريه است اين دو كشور را به مشورت درباره اين مسئله فراخواند.ايران و تركيه و سوريه در سال هاي اول پس از جنگ دوم خليج فارس شورايي سه جانبه در سطح وزيران امور خارجه تشكيل دادند تا درباره مسئله كردها مشورت كنند اما اين شورا به خاطر اتهاماتي كه تركيه به ايران و سوريه درباره كمك به جنبش هاي اصول گراي كرد تركيه وارد كرد به كار خود ادامه نداد.

نگاه اول
جامعه مدني در تعطيلات
محمد قوچاني
«كانون نويسندگان ايران خائن است»
اين جمله از آن محافظه كاران نيست بلكه يكي از سلطنت طلبان در شبكه ماهواره اي آزادي آن را در وصف اطلاعيه اخير گروهي از روشنفكران ايران عليه جنگ آمريكا در عراق به زبان آورده است. بدين ترتيب تنها نهاد مدني ايران كه بدون هيچ چسبندگي به ساخت سياسي عليه جنگ جديد خاورميانه موضع گرفته، نه تنها در رسانه رسمي كشور مستحق بي اعتنايي مي شود بلكه در رسانه هاي رقيب نيز شايسته ناسزا شناخته مي شود، و به خيانت، فرصت طلبي و بي مسئوليتي متهم مي شود. جمهوري اسلامي در دو دهه گذشته پرچمدار جنبش ضد امپرياليستي در جهان سوم معرفي شده است. شعار مرگ بر آمريكا لحظه اي از زبان مردم شركت كننده در تجمعات و تظاهرات سياسي نيفتاده است. اما اينك آخرين كشوري است كه در آن تظاهرات ضدآمريكايي راه مي افتد. اما نه توسط نهادهاي مدني كه توسط ساخت سياسي. روز گذشته مردم تهران و ديگر شهرهاي ايران در اقدامي هماهنگ به راهپيمايي پرداختند و با شعارهايي هماهنگ همزمان بوش، بلر و صدام را آماج انتقادات خود قرار دادند. اتفاقي كه تقريبا در جهان بي نظير است. گرچه هيچ كسي از صدام دفاع نمي كند اما كسي هم عليه او شعاري نمي دهد. اما ما اين كار را كرديم و پليس ايران برخلاف همه پليس هاي دنيا كه جمعيت ضدجنگ را در محاصره مي گرفت يا با فشار باتوم و شير آب به عقب نشيني وادار مي كرد، در فاصله محل نماز جمعه تهران و ميدان انقلاب از مردم محافظت و حمايت مي كرد. از سوي ديگر درحالي كه اغلب رسانه هاي خبري دنيا مي كوشند خبر پيروزي ايالات متحده را مخابره كنند رسانه هاي ايران بيشتر از مقاومت صدام حسين سخن مي گويند. در كوچه و خيابان اما حرف ها از جنسي ديگر است. مردم ايران كه صدام را قاتل فرزندان خويش مي دانند در انتخابي ميان بد و بدتر قرار گرفته اند. اما اينكه بد كيست و بدتر كدام است؟ چندان روشن نيست. آمريكا در مقام جهان خواري سر تا به پا مسلح البته مي تواند بدتر باشد اما فراموش نكنيم كه اين عراق است كه تاكنون دوبار به خاك ايران هجوم برده و فرزندان ايران را به شهادت رسانده است. با وجود اين گروهي هم هستند كه مقاومت صدام را مي ستايند و او را در مقام قهرماني مي شناسند كه تاكنون حداقل ده روز در برابر آمريكا مقاومت كرده است. اين گونه است كه چنين انتخاب دشواري ميان بد و بدتر به انفعال منجر مي شود. كمتر كسي است از مردم كوچه و خيابان مي توانند با قاطعيت از جنگ يا صلح سخن بگويند. گويي همه در تعطيلات به سر مي برند. روشنفكران ايران كه زماني چپ گرايي و روشنفكري را يكي مي دانستند نيز در سكوت به سر مي برند. روزنامه نگاران، استادان، دانشجويان و شاعران در تعطيلات به سر مي برند و از تلويزيون خانه هايشان جنگ خاورميانه را مي بينند. ديگر كسي روياي جنگ داخلي اسپانيا يا نبرد ويتنام را در سر نمي پروراند كسي حاضر نيست حتي به عنوان خبرنگار يا نويسنده نوروز را واگذارد و به بغداد برود. چه گوارا كه سهل است كسي انگيزه اوريانا فالاچي شدن هم ندارد. اگر هم كسي يا كساني (چون اعضاي كانون نويسندگان) ميل گونترگراس شدن داشته باشند با هو و هياهو كساني كه آمريكا را انتخاب كرده اند يا با سكوت و سانسور آنان كه عراق را برگزيده اند مواجه مي شوند.
جنبش دانشجويي ايران نيز چنان در محاق فرو رفته است كه خيزش عليه جنگ را در زمره الويت هاي خويش نداند. چندان كه يكي از گروه هاي دانشجويي (انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي كه رهبري شاخه تجديدنظرطلب اتحاديه دانشجويان را برعهده دارد) بايد در نشريه ارگان خود مقاله بنويسد و ثابت كند كه آمريكا همان دموكراسي نيست.از سوي ديگر سياستمداران ايراني هم تعطيلات را بر سياست ورزي ترجيح داده اند. چه در ايران نه مانند برزيل احزاب كارگري وجود دارد، كه رئيس جمهوري چپ گرا و ضد آمريكايي انتخاب كنند و نه مانند فرانسه احزاب دست راستي آن قدر ملي گرا هستند كه با مخالفت آنها، آمريكا نتواند از اهرم سازمان ملل استفاده كند.
اين گونه است كه ساخت سياسي بايد پا پيش گذارد و در غياب جامعه مدني، نظام سياسي همزمان به ايفاي هردو نقشي بپردازد كه در جهان برعهده دولت و جامعه گذاشته شده است. راهپيمايي ديروز محصول ابتكار جمهوري اسلامي بود. قرار نبود ما با دو دهه سابقه و شعار مرگ بر آمريكا به جنبش ضدجنگ ملحق نشويم و از صلح دفاع نكنيم حتي اگر جامعه مدني ايران (روشنفكران، مردم و سياستمداران) كاركرد خويش را فرو گذارده باشند.جامعه مدني ايران به تعطيلات فرستاده شده است. تعطيلاتي كه بنا به آن ضرب المثل مشهور چيزي جز يك «توفيق اجباري» نيست. چه اينك باري كه بايد به دوش جامعه مدني باشد بر گرده ساخت سياسي نشسته است.

وزير اطلاعات: اعضاي پشيمان منافقان را امان مي دهيم
وزير اطلاعات در مورد وضعيت گروه هاي تروريستي حاضر در خاك عراق گفت: اين گروه هاي تروريستي در منطقه اي از عراق كه خطر جنگ آنجا را كمتر تهديد مي كند مستقر شده اند. از طرفي با آمريكا همكاري مي كنند و از طرف ديگر سعي دارند به صدام القا كنند كه ايران نقش مهمي در اين جنگ دارد. علي يونسي در مصاحبه با بخش گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي ايران با درخواست از اعضاي گروه هاي تروريستي حاضر در خاك عراق براي خارج شدن از اين گروه ها يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران با تمام ظلم هايي كه از اين گروه هاي تروريستي متحمل شده به اعضاي پشيمان آنها امان خواهد داد. وي با اشاره به اينكه مردم عراق صدام را قاتل و جاني غيرقابل بخششي مي دانند اظهار داشت: آمريكا قصد دارد پس از تصرف عراق يك حكومت صددرصد مطيع را در عراق برقرار كنند تا رژيم غاصب صهيونيستي در امان باشد. وزير اطلاعات هدف آمريكا در حمله به عراق را تسلط بر جهان اسلام، منابع نفتي اين كشور و مهار جنبش هاي ضداسرائيلي دانست و گفت: از نظر آمريكا شوراي امنيت سازمان ملل به سبب مخالف بودن با استراتژي امنيتي اين كشور بايد تضعيف شود. يونسي استراتژي نظامي عراق را جنگ نامنظم شهري دانست و خاطر نشان كرد: شرايط منطقه اي و زماني به نفع عراق است و اين مسئله موجب طولاني شدن جنگ مي شود. وي افزود: پيروزي با تلفات زياد انساني يك شكست بزرگ است. وزير اطلاعات با تاكيد بر موضع بي طرفانه جمهوري اسلامي ايران در قبال جنگ آمريكا و عراق تصريح كرد: امنيت عراق توسط مردم اين كشور تامين مي شود و دولت تحميلي آمريكا با دولت استبدادي صدام براي آنها هيچ تفاوتي ندارد.

فرمانده سپاه پاسداران: آمريكا به عراق قناعت نخواهد كرد
«سرلشكر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران ديروز در سخناني قبل از خطبه هاي نماز جمعه تهران جورج بورش را يك «ديكتاتور جهاني» و صدام حسين را يك «ديكتاتور منطقه اي» توصيف كرد.
وي، تلاش آمريكايي ها را براي مشروعيت بخشيدن به اقدام نظامي عليه عراق يادآور شد و گفت: تلاش آمريكا براي ايجاد سه مشروعيت «بين المللي»، «منطقه اي» و «عراقي» براي حمله و اشغال نظامي عراق با بن بست روبه رو شده است.
صفوي تصريح كرد: «آمريكايي ها بدانند، ولو آنكه بتواند رژيم ظالم و ديكتاتوري عراق را سرنگون كنند اما مردم عراق زير بار يك ديكتاتور بالاتري مثل آمريكا نخواهند رفت. » وي تصريح كرد: برآوردهاي وزارت دفاع آمريكا «پنتاگون» نيز غلط از آب درآمد به گونه اي كه آمريكايي ها مجبور شدند تعداد زيادتري نيروي نظامي به منطقه اعزام كنند.
وي با بيان اين مطلب كه «آمريكايي ها تنها به عراق قناعت نخواهند كرد» گفت: آنان به دنبال توسعه و تكميل كمربند نظامي خود در منطقه هستند. كمربندي كه كشورهاي آسياي ميانه، روسيه، كشورهاي عربي منطقه، خاورميانه، ايران، هند و چين را تهديد مي كند و اين نقشه شيطاني بزرگي است.

ياد دكتر نوربخش در تهران، اصفهان و لندن گرامي داشته مي شود
مراسم هفتم مرحوم سيدمحسن نوربخش امروز ۱۴ الي۳۰/۱۵ در مسجد نور و آيين ترحيم از سوي مديران شبكه بانكي نيز فردا از ساعت ۱۵ الي ۳۰/۱۶ در مسجد الغدير واقع در خيابان ميرداماد تهران برگزار خواهد شد. همچنين مراسمي نيز روز دوشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در مسجد باب الرحمه اصفهان برقرار خواهد بود.
بعدازظهر پنج شنبه هفته گذشته مراسمي در مركز اسلامي لندن در بزرگداشت دكتر نوربخش با استقبال شايان توجه ايرانيان مقيم انگليس برگزار شد. سخنرانان اين مراسم دكتر سرمدي سفير جمهوري اسلامي ايران و دكتر احمد عزيزي بودند.

تحليل مقام معظم رهبري از جنگ خاورميانه
رهبر معظم انقلاب اسلامي روز اول فروردين در اجتماع عظيم مردم مشهد و زائران حضرت علي ابن موسي الرضا، با تبيين ابعاد مختلف نقشه آمريكا تاكيد كردند حمله آمريكا به عراق مظهر هيتلريسم جديد و بسيار خطرناكي در تاريخ است.
حضرت آيت الله خامنه اي ضمن تبريك آغاز سال جديد به همه هم ميهنان، حمله آمريكا به عراق را بسيار مهم و خطير بر شمردند و در تشريح اهداف دراز مدت آمريكا از اين هجوم نظامي خاطر نشان كردند حمله يك كشور به كشوري ديگر آن هم با بهانه هاي دروغين، در افكار عمومي جهان محكوم است اما جنگي كه آمريكايي ها در عراق به راه انداخته اند داراي ابعاد وسيع تري است و ملت هاي مسلمان بايد اعماق و ابعاد خطرناك آن را درك كنند. ايشان حمله آمريكا به عراق را ظهور هيتلريسم جديد در تاريخ خواندند و افزودند! هيتلر توجيهات مسخره و غلطي را براي سرپوش گذاشتن بر فجايع خود بيان مي كرد و امروز هم آمريكايي ها تحقق اهداف نامشروعي را كه منافع ملي آمريكا نامگذاري كرده اند، علت حملات فاجعه آفرين خود مي نامند. مقام معظم رهبري با تشبيه مقامات آمريكايي به خان ها و گردن كلفت هاي قديم افزودند: آمريكايي ها ابتدا منافع نامشروعي را به عنوان منافع ملي خود در مناطق مختلف جهان تعريف مي كنند و سپس به هر قيمت ممكن حتي به قيمت ريختن خون مردم بي گناه درصدد تامين آنها برمي آيند.
ايشان تسلط كامل و درازمدت بر منابع غني نفت، ذخاير عظيم و بازار مصرف گسترده منطقه عربي و اسلامي را از جمله اهداف آمريكا از حمله به عراق برشمردند و با اشاره به برملا شدن ماهيت حقيقي شعارهاي دروغين آمريكا مبني بر حمايت از دموكراسي افزودند: اكنون نيز رژيم هاي مستبدي در منطقه هستند كه اين منافع را تامين مي كنند اما تحقق مطمئن اين اهداف، نيازمند روي كار آمدن رژيم هاي دست نشانده اي است كه در ظاهر بر آراي مردم متكي باشند تا خطر قيام مردم آنها را تهديد نكند به همين علت است كه كشورهاي دوست آمريكا در منطقه و حتي كساني كه اين روزها امكانات در اختيار او قرار مي دهند در معرض تهديد آمريكا قرار دارند.
ايشان ترويج فرهنگ بي مبالاتي و ليبرالي را زمينه ساز راي دادن ملت ها به عناصر موردپسند آمريكا و روي كار آمدن رژيم هاي وابسته اما ظاهرا طرفدار دموكراسي در منطقه برشمردند و خاطرنشان كردند: با توجه به مجموعه اين اهداف، آمريكايي ها بدون اعتنا به كوچك ترين مباني انساني، يكي از كثيف ترين جنگ ها را با حمله به عراق آغاز كرده اند و اجراي نقشه اي سياسي، فرهنگي، تبليغاتي و در نهايت نظامي را در دستور كار خود قرار داده اند كه دولت ها و ملت هاي عربي و مسلمان بايد آن را به خوبي درك كنند. رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به همكاري آمريكا و هم پيمانانش با صدام در ۸ سال جنگ تحميلي افزودند: صدام ديكتاتور، ديگر به درد آنها نمي خورد و به همين علت آمريكا به فكر عوض كردن او افتاده است. رهبر معظم انقلاب اسلامي بيداري اسلامي را مهم ترين مانع اجراي نقشه آمريكا در جهان اسلام برشمردند و با اشاره به رسوخ ادبيات و فرهنگ انقلاب اسلامي در فضاي عمومي زندگي ملت هاي مسلمان و عرب افزودند: آمريكايي ها اين واقعيت را به خوبي درك كرده اند و به همين علت از هر فرصتي و با هر ابزاري، اسلام عزت بخش را مورد تهاجم شديد سياسي، تبليغات قرار مي دهند.
ايشان تبليغات متناقض آمريكا و دست نشانده هايش را در مورد ايران اسلامي در دنياي اسلام و خارج از آن يادآور شدند و افزودند: رسانه هاي صهيونيستي و آمريكايي براي خراب كردن نظام اسلامي ما را در ميان ملت هاي مسلمان همكار آمريكا در حمله به افغانستان و عراق وانمود مي كنند اما در دنياي خارج از اسلام، ما را حامي تروريسم مي نامند در حالي كه هر دوي اين ادعاها كاملا دروغ است. حضرت آيت الله خامنه اي تبليغات دشمنان در مورد تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي را دروغ محض خواندند و با اشاره به دستيابي متفكران و جوانان پراستعداد ايراني به فناوري و دانش هسته اي خاطرنشان كردند همه مي دانند كه اين رشد علمي با دستيابي به سلاح اتمي متفاوت است ضمن آنكه ما هيچ وقت دنبال سلاح هسته اي و شيميايي نبوده و نيستيم.

سياسي
اقتصادي
انديشه
خارجي
علمي فرهنگي
صفحه آخر
|  اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |