شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۰ - April.5,2003
سياسي
Front Page

با اعلام ۲۹ ايراد قانون اساسي و ۷ ايراد شرعي
شوراي نگهبان لايحه اصلاح قانون انتخابات را رد كرد
گروه سياسي: شوراي نگهبان قانون اساسي، لايحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در ۲۹ مورد مغاير قانون اساسي و هفت مورد مغاير شرع مقدس اسلام دانست و براي رفع اين ايرادات و اصلاح آن براي تجديد نظر به مجلس بازگرداند.
به گزارش ايسنا شوراي نگهبان قانون اساسي پس از بحث و بررسي مصوبه مذكور تأكيد كرده است: «با توجه به اين كه از نظارت مذكور در اصل ۹۹ قانون اساسي استصوابي بودن نظارت و عموم آن در تمام مراحل و در كليه امور مربوط به انتخابات استفاده مي شود و شوراي نگهبان در تفسير رسمي شماره ۱۲۳۴ مورخ ۱/۳/۱۳۷۰ خود آن را اعلام داشته است و در اين اصلاحيه هيچ يك از اين موارد مراعات نشده و نظارت موضوع اصل مذكور را منحصر و محدود و تابع مفاد اين قانون نموده است، لذا ماده (۲) موضوع ماده (۱) مغاير اصل ۹۹ قانون اساسي شناخته شد. در صورتي كه قانون بايد تابع قانون اساسي باشد نه اين كه قانون عادي قانون اساسي را در چارچوب مفاد مواد خود اصول را محدود كند.»
شوراي نگهبان قانون اساسي در اعلام نظر خود تأكيد كرده است: «تبصره (۳) ماده (۹) موضوع ماده (۶) از اين نظر كه بدون اعلام نظر شوراي نگهبان در مدت مذكور، حكم به صحت انتخابات نموده است، به معناي نفي عموم نظارت است، لذا اين تبصره مغاير اصل ۹۹ قانون اساسي شناخته شد.»
شوراي نگهبان قانون اساسي همچنين تأكيد كرده است: «با توجه به اين كه يكي از قواي حاكم كه نقش مؤثر در شئون مختلف حاكميت نظام اسلامي دارد، مجلس شوراي اسلامي است، حذف التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران از بند (۱) ماده (۲۸)و حذف وفاداري به اصل مترقي ولايت فقيه از بند ۳ اين ماده و اكتفا به شرط مسلمان بودن براي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در بند (۱)ماده (۲۸ )موضوع ماده (۱۱) مستلزم تجويز ورود افرادي به مجلس مي شود كه عامل به احكام اسلام نيستند و التزام عملي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ندارند و نيز وفادار به اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه نمي باشند، لذا بند اخيرالذكر از اين جهت خلاف موازين شرع و مغاير بند يك اصل سوم و اصل ۶۷ قانون اساسي شناخته شد.
شوراي نگهبان همچنين انحصار به استناد نظر كارشناسي وزارت اطلاعات در ماده ۳۰ موضوع ماده ۱۴ را موجب تضييق نظارت و مستلزم نفي طرق معتبر شرعي دانست و آن را خلاف موازين شرع و مغاير اصل ۹۹ قانون اساسي شناخت.
شوراي نگهبان همچنين در نظر خود تأكيد كرده است: «در ماده ۷۲ موضوع ماده ۲۹ ايرادات ذيل وارد است: الف) چون مانع از اعمال نظارت كامل و استصوابي شوراي نگهبان شده است، لذا از اين جهت مغاير اصل ۹۹ قانون اساسي شناخته شد.ب) نهايي ندانستن نظر شوراي نگهبان و ارجاع امر به مرجع ديگري مانند ديوان عالي كشور، مانع استقلال و مخالف وظايف نظارتي شوراي نگهبان است و لذا از اين جهت مغاير اصل ۹۹ قانون اساسي شناخته شد؛ بنا بر اين تبصره هاي چهارگانه آن موضوعي ندارد.»
مغاير دانستن لايحه اصلاح قانون انتخابات از سوي شوراي نگهبان با واكنش هاي مختلف در ميان نمايندگان مواجه شد.
ناصر قوامي رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس از جمله نمايندگان معترض بود كه گفت: فرستادن مجدد لايحه به شوراي نگهبان به هيچ جا نمي رسد وي گفت: اين لايحه بايد به همه پرسي گذاشته شود.
به گزارش ايسنا ناصر قوامي رئيس كميسيون قضايي و حقوقي و نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در تبيين رد لايحه اصلاح قانون انتخابات توسط شوراي نگهبان به خبرنگار پارلماني ايسنا گفت: شوراي نگهبان بايد تا حدي به مسائل سياسي توجه كند كه از مسائل حقوقي غافل نشود. اصل ۹۹ قانون اساسي نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي و نه نظارت بر منتخبين را برعهده شوراي نگهبان گذاشته است. وي ادامه داد: قبل از مجلس چهارم اساسا نظارت در انتخابات استصوابي نبود بنا بر اين در دوره هايي كه نظارت استصوابي نبود تكليف چه مي شود؟
قوامي با تأكيد بر اين نكته كه از ابتدا نيز مشخص بود كه اين لايحه تأييد نمي شود، گفت: كار حقوقي صورت نگرفته و رد اين لايحه سياسي بوده است. ما بايد اين لايحه را به همه پرسي بگذاريم. وي تصريح كرد: لايحه اصلاح قانون انتخابات اگر در نهايت به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود، اين قانون را از قانون قبلي هم بدتر مي كنند.

يادداشت
تاريخ را از ياد نبريم!
007325.jpg
دكتر الهه كولائي استاد دانشگاه تهران
و نماينده مجلس شوراي اسلامي
مادلين آلبرايت وزير امور خارجه سابق آمريكا در فروردين ۱۳۷۹ سياست تشويق عراق از سوي آمريكا براي حمله به ايران را سياستي «نابخردانه» خواند و به دخالت آمريكا در اين زمينه اعتراف كرد. اين يك واقعيت انكارناپذير است كه موقعيت جغرافيايي ما آثار سياسي گوناگوني را در مقاطع گوناگون تاريخي براي ما بهمراه داشته است. وجود ايدئولوژي بعث در عراق در طول سالهاي گذشته سبب گرديد تا در تعارض با ايران - قبل و بعد از انقلاب اسلامي قرار گيرد. ايدئولوژي حزب بعث كه دايم رهبري جهان عرب را آنهم فراتر از مرزهاي جغرافيايي عراق در سر پرورانده است. تحميل جنگ هشت ساله از سوي رژيم صدام حسين بر ايران و خسارات عظيم  انساني و اقتصادي ناشي از آن در همين چارچوب قابل بررسي است. تنگناي جغرافياي عراق را با كويت نيز درگير ساخته كه جنگ ۹۱-۱۹۹۰ حاصل آن بود. آمريكا با كنار هم قرار دادن ايران و عراق يك خطاي استراتژيك آشكار را در تحليل مسايل منطقه مرتكب شد. طراح ايده مهار دو گانه كه تحت تأثير جدي صهيونيست ها در آمريكا اين ايده را پردازش كرده بود، تفاوت هاي ماهوي ايران و عراق را تحت اين تأثيرات ناديده گرفت و سياستي يكسان در برابر هر دو كشور را طراحي كرد. رژيم صدام حسين كه براساس ارزيابي نادرست و توهم پيروزي سريع به خاك ايران حمله كرده بود، با مقاومت جانانه مردم ايران در شكل بندي كلاسيك و غيركلاسيك نظامي روبرو شده بود. كيسينجر وزير خارجه اسبق آمريكا جنگ را ده روزه با پيروزي عراق پايان يافته برآورد كرده بود.
صدام حسين با برجسته سازي تمايزات عرب و عجم و با اتكا بر ايدئولوژي حزب بعث، ساختار اقتدارگراي رژيم خود را به تمام درگير در يك منازعه خسارت بار با كشور ما نمود. او توانست شيعيان عراق را نيز در چارچوب ناسيوناليسم عربي عليه جمهوري اسلامي ايران بكار گيرد. تمركزگرايي شديد در ساختارهاي سياسي - نظامي عراق اين بهره برداري را تسهيل نمود. صدام حسين كوشيد به بازسازي قادسيه صدر اسلام و تقابل نيروهاي آزادي بخش اسلام در برابر ايرانيان بپردازد. تمام بازيگران منطقه اي و بين المللي در حمايت از اقدام جنگي صدام حسين عليه جمهوري اسلامي ايران موضع گيري كردند. گذشته از ويژگيهاي صدام حسين و تنگناهاي ژئوپليتيكي عراق، او مي خواست خلاء قدرت ناشي از سقوط شاه و شكل گيري روندهاي جديد در خليج فارس و خاورميانه را جبران  نمايد و به نفع خود از آن استفاده كند. افزايش بهاي نفت انگيزه ديگري بود كه براي صدام حسين قابل توجه بود. در صورت موفقيت در اشغال منابع نفتي ايران، عراق مي توانست براي كنترل منابع نفتي منطقه نقش موثرتري را ايفا كند و ذخائر و توان چانه زني خود را در بازيهاي منطقه اي افزايش دهد. كمونيست ها، كردها، حتي شيعيان يا مي بايست به نقشه ها و برنامه هاي او تن در دهند، يا مشمول تصفيه هاي خونين قرار گيرند.
ساختار نظام دو قطبي جهان در آغاز جنگ و تقابل آمريكا و شوروي نيز براي صدام حسين امكان بهره مندي از حمايت هاي مستمراتحاد شوروي، پشتيبان سنتي آن را، فراهم ساخت هر چند درسالهاي بعد بهبود روابط دو ابرقدرت تأثيرات تعيين كننده اي براي جنگ برجاي گذاشت. رهبران آمريكا و شوروي در برابر انقلابي كه شعار خود را نفي سلطه هر دو ابرقدرت قرار داده بود، بر حمايت از رژيم تجاوز كار صدام حسين پرداختند. فرانسه، آلمان، انگلستان... كشورهاي دور و نزديك نيز با حمايت موثر، مستقيم و غيرمستقيم از رژيم صدام حسين، جنايات او را در كشور ما به نظاره پرداختند. فراز و نشيب قابل توجهي در طول سالهاي جنگ ميان ايران و آمريكا بوجود آمد. در ماههاي پاياني جنگ آمريكايي ها در خليج فارس حضور چشمگيري يافته بودند، كه مورد استقبال رژيم صدام حسين قرار گرفت. افزايش درگيري ميان آمريكا و ايران براي رژيم صدام حسين همواره پديده اي مطلوب تلقي شده است. همراهي و هماهنگي رژيم صدام حسين و آمريكا در حمله به جمهوري اسلامي ايران در ماههاي پايان جنگ بسيار قابل توجه بود.
كشورهاي حوزه خليج فارس و جهان عرب نيز اساسا متوجه شكست جمهوري ايران و از ديدگاه آنان توقف اصول گرايي و افراط گرايي در منطقه بودند. اعضاي شوراي همكاري خليج فارس در طول جنگ با اعطاي كمك هاي مالي گوناگون به عراق جهت گيري خود را كاملا روشن ساخته بودند. سازمان ملل متحد نيز تنها با صدور قطعنامه هايي طرفين را به خويشتنداري و ترك مخاصمه مي خواند - روند تحولات جنگ تحميلي ۸ ساله بر كشور ما بخوبي نشان مي دهد اعضاي اصلي شوراي امنيت، همانند امروز، بيش از آنكه به مسايل انساني - عدالت - صلح توجه داشته باشند، نگران موازنه قدرت در منطقه و بويژه منافع گوناگون بوده اند.
رژيم صدام حسين با تقليد از اين در سال ۱۹۶۷ كه مصر و سوريه و اردن را مورد حمله قرار داده بود، همه توان رزمي نيروي هوايي خود را در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (در ۱۳۵۹) بكار گرفت تا پايگاههاي هوايي و فرودگاههاي كشور را نابود سازد، كه نتايج شرم آوري بهمراه داشت. ايران توانست در ۲۳ سپتامبر حدود يكصد سورتي پرواز عليه عراق انجام دهد .نيروهاي زميني عراق نيز در طول ۷۰۰ كيلومتر جبهه به كشور ما حمله كردند. اشغال خونين شهر (خرمشهر) و محاصره آبادان با هزينه اي سنگين تحقق يافت.
حمله نظامي صدام حسين كه جمهوري اسلامي ايران را با خسارات عظيم انساني و مالي مواجه ساخت، براي عراق نيز بدهي هاي سنگين، توقف و فلج شدن روند رشد و توسعه اقتصادي بهمراه داشت. او نتوانست بر هيچيك از نقشه هاي خود در ايران جامه عمل بپوشاند، وي توانست ايجاد زمينه لازم براي مصرف شدن سلاحهاي مرگبار و تهي شدن ذخائر توسعه در دو كشور اسلامي را به نتيجه برساند. سطحي نگري و گرايشهاي سلطه طلبانه و جاه طلبانه صدام بار ديگر در سال ۱۹۹۰ كويت را آماج حملات نظامي رژيم بعث صدام حسين ساخت. براي او كويت مي توانست دريچه اي به سوي منابع عظيم نفتي و رفع محدوديت هاي ژئوپليتيكي عراق باشد. صدام حسين در همان حال كه همواره زمينه را براي تجاوزكاري اسرائيل آماده ساخته، هيچگاه از اقدامات تبليغاتي عليه اين كشور غافل نشده است. گزارش هايي در مورد ارتباط صدام حسين با برخي منابع اطلاعاتي آمريكايي در خصوص حمله به كويت وجود دارد. صدام حسين هيچگاه از توان ميكروبي و شيميايي هولناك خود براي حمله به اسرائيل استفاده نكرده است.
برتري تكنولوژي نظامي آمريكا در جنگ دوم خليج فارس نيروي صدام حسين را به شكست و ناكامي دچار ساخت. صدام در پي آن بود كه با الحاق كويت به عراق، از كشور خود يك قدرت برتر در منطقه خليج فارس بسازد، ولي عمليات «طوفان صحرا» و مقابله شديد آمريكا و متحدين آن رويايش را به كابوس تبديل نمود.
بهرحال صدام حسين با تجاوز به كويت توانست عرصه وسيعي از فعاليتهاي اقتصادي را براي شركت هاي چند مليتي و كمپاني هاي عظيم آمريكايي فراهم آورد. ولي دولت كويت موفق شد، حمايت آمريكا براي تأمين خسارات خود از محل فروش نفت عراق تضمين هاي لازم را بدست آورد.
تحولات سه دهه اخير نشان مي دهد چگونه برخي چهره هاي بظاهر ضد آمريكايي، اقداماتي را سازمان داده اند، كه بطور چشمگيري منافع آمريكا در خاورميانه و خليج فارس را تأمين كرده است.
جنگ صدام حسين با جمهوري اسلامي ايران و تحميل خسارات عظيمي، كه هنوز تكليف تأمين آن مشخص نشده، و جنگ با كويت بيشترين فرصت ها را براي تأمين منافع آمريكا در منطقه فراهم آورده است.
عدم پايبندي كامل رژيم بعث عراق به اجراي قطعنامه هاي ضد تروريسم و بويژه قطعنامه ۱۴۴۱ اكنون فرصت ديگري را براي لشكركشي عظيم آمريكا در منطقه فراهم كرده است كه پيامد هاي بسيار ناگواري را براي منطقه و جهان در بر خواهد داشت.

جنگ آمريكا و عراق: از آغاز تا امروز
اميد پارسا نژاد
اولتيماتوم جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا به صدام حسين مبني بر ترك قدرت و خروج از عراق بامداد ۲۹اسفندماه پايان مي گرفت. صدام ساعتي پس از مطرح شدن اين اولتيماتوم آن را رد كرده بود، در نتيجه وقوع جنگ قطعي مي نمود.
007315.jpg

روز ۲۸ اسفند نيروهاي آمريكايي و بريتانيايي در كويت در وضعيت حمله قرار گرفتند، بغداد براي جنگ آماده مي شد. در لندن توني بلر نخست وزير پس از نطقي پرشور موفق شد نظر اكثريت پارلمان بريتانيا را براي مشاركت در حمله به عراق جلب كند. وزير امور خارجه استراليا گفت كه ممكن است جنگ فردا آغاز شود. او بعدا حرف خود را اصلاح كرد ولي زمان نشان داد آنچه گفته بود درست بوده است.
عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب گفت: هرگونه حمله نظامي به عراق خارج از چارچوب قوانين بين المللي خواهد بود. گفته موسي نشان ديگري از مخالفت اعراب با جنگ در شرف وقوع بود. مخالفتي كه ايالات متحده انتظار آن را نداشت.
هواپيماهاي آمريكايي و بريتانيايي چند سايت موشك زمين به زمين و توپخانه عراق را در منطقه پرواز ممنوع جنوب اين كشور بمباران كردند ولي پنتاگون اعلام كرد اين عمليات در چارچوب عملكرد عادي اين نيروها بوده و ارتباطي با جنگ ندارد.
۲۹ اسفند :جنگ آغاز شد
دقايقي پس از پايان اولتيماتوم، جورج بوش بر صفحه تلويزيون ها ظاهر شد و در سخنراني خطاب به ملت آمريكا آغاز جنگ را اعلام كرد. اين صحنه، روز آغاز جنگ در افغانستان را به ياد مي آورد. بوش هدف جنگ با عراق را خلع سلاح رژيم صدام حسين، آزادكردن عراق و دفاع از جهان در برابر يك خطر بزرگ ذكر كرد. او در همين سخنراني گفت كه صدام حسين سربازان و تجهيزات نظامي اش را در مناطق غيرنظامي مستقر كرده تا از مردان، زنان و كودكان بي گناه به عنوان سپري براي ارتش خود استفاده كند... عمليات در سرزمين خشني (چون عراق) ... مي تواند از آنچه پيش بيني مي شد سخت تر و طولاني تر باشد... اين جملات درميان سخنان تبليغاتي و روحيه بخش بوش كه براي تهييج و تشجيع مردم و نظاميان آمريكايي تنظيم شده بود گم شد اما شايد تنها جملات اين سخنراني بود كه طنين آن تا هفته ها بعد شنيده مي شد و سخنگوي كاخ سفيد يكي دوبار ناچار شد آن را به ياد روزنامه نگاران منتقد بياورد.
حمله آمريكا و نيروهاي ائتلاف با بمباران و موشك باران سنگين چند نقطه در بغداد آغاز شد. ظاهرا هدف اين حملات كه براساس اطلاعات جاسوسي طراحي شده بود، شخص صدام حسين بود. اما صدام ساعاتي پس از آغاز جنگ در تلويزيون عراق ظاهر شد و به مردمش وعده پيروزي داد.
ايران حمله آمريكا به عراق را محكوم كرد، آسمان خود را بست و اعلام كرد كه به نفع هيچ يك از طرفين وارد عمل نخواهد شد. چين اقدام آمريكا را «نقض معيارهاي بين المللي» خواند و خواستار توقف عمليات نظامي شد. پاكستان اظهار تأسف كرد. فرانسه ابراز اميدواري كرد كه جنگ هرچه زودتر تمام شود . اندونزي اين حمله را محكوم كرد. روسيه ابراز تأسف كرد.
يونان، رئيس دوره اي اتحاديه اروپا گفت: از اينكه بحران عراق از طريق صلح آميز حل نشده متاسف است. دولت خودگردان فلسطيني حمله را به طور كامل محكوم كرد و كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد از دو طرف درخواست كرد براي حفاظت از غيرنظاميان در جريان جنگ هرچه مي توانند تلاش كنند.
مقامات آمريكايي از شليك چهار موشك عراقي به شمال كويت خبر دادند و گفتند ۲ موشك اسكاد عراقي توسط موشك هاي رهگير پاتريوت منهدم شده اند و دو موشك ديگر تلفات و خسارتي نداشته است، ادعايي كه عراقي ها آن را تكذيب كردند.
محمدسعيد الصحاف، وزير اطلاعات عراق كه در روزهاي بعد هم چهره اصلي تبليغات عراقي ها بود در مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران گفت: در حملات هوايي به بغداد دست كم ۲ غيرنظامي كشته شده اند.
روز دوم: ۱۶۰كيلومتر پيشروي
آغاز دومين روز جنگ با خبر سقوط يك هلي كوپتر آمريكايي در كويت همراه بود. علت سقوط، حادثه اعلام شد و در آن ۸ سرباز بريتانيايي و چهار آمريكايي كشته شدند.
ستون عظيمي از تفنگداران دريايي آمريكا از كويت وارد خاك عراق شدند و به سوي شمال پيشروي كردند. اين پيشروي طي يك روز بدون مواجه شدن با مقاومت جدي تا ۱۶۰ كيلومتر ادامه يافت و به ناصريه، شهري استراتژيك در نزديكي محل تلاقي رودخانه هاي دجله و فرات رسيد. در اين شهر بود كه نيروهاي آمريكايي نخستين مقاومت جدي را در برابر خود ديدند. آمريكايي ها از تسليم شدن لشكر پنجاه و يكم ارتش عراق به صورت يكجا در جنوب اين كشور خبر دادند كه البته مقامات عراقي اين خبر را تكذيب كردند.
نيروهاي بريتانيايي نيز به خاك عراق وارد شدند و فاو را تصرف كردند. اما تفنگداران دريايي آمريكايي كه مامور تصرف
ام القصر بودند در اين بندر استراتژيك با مقاومت سرسختانه نيروهاي عراقي مواجه شدند.
در غرب عراق نيروهاي ويژه ارتش آمريكا دو پايگاه هوايي مهم اچ -۲ و اچ - ۳ را اشغال كردند تا هرگونه تهديدي عليه اسرائيل را كاهش دهند.
وزير دفاع بريتانيا از به آتش كشيده شدن عمدي ۳۰ چاه نفت در جنوب عراق خبر داد و كماندوهاي آمريكايي براي حفاظت از چاه هاي نفت اطراف كركوك در شمال عراق وارد عمل شدند.
آسمان تركيه، سرانجام پس از مذاكراتي سخت و طولاني بر روي هواپيماهاي آمريكايي باز شد. آمريكايي ها از نتايج اين مذاكرات كه طرف تركيه اي در آن سرسختي زيادي به خرج داد و حاضر نشد اجازه عبور نيروهاي نظامي آمريكايي از خاك كشورش براي ورود به شمال عراق را صادر كند، خشمگين بودند و اين خشم چندهفته اي بر روابط دو كشور سايه افكند.
سخنگوي ارتش عراق در زير بمباران هاي شديد شهر بغداد از زنده و سالم بودن صدام حسين خبر داد. بغداد همچنين خبرنگاران شبكه تلويزيوني CNN را اخراج كرد.
007320.jpg

جنگ در آن سوي دنيا نيز خبرساز بود. تظاهرات بزرگ ضدجنگ در سانفرانسيسكو به صحنه درگيري تظاهركنندگان و پليس تبديل شد و هزار و بيست و پنج مخالف جنگ در اين درگيري بازداشت شدند.
منابع امنيتي يمن هم اعلام كردند كه در برخورد پليس با مخالفان جنگ در صنعا، دست كم ۲ نفر از جمله يك پسربچه كشته شده اند.
بقيه از صفحه اول
موصل براي نخستين بار بمباران شد و مقامات واشنگتن تاييد كردند كه يك تفنگدار دريايي در حين جنگ كشته شده است. اين نخستين كشته نيروهاي ائتلاف بود كه جانش را در درگيري مستقيم با نيروهاي عراقي از دست مي داد.
روز سوم:
حمله به ياران بن لادن
مواضع گروه انصارالاسلام در كردستان عراق در سحرگاه سومين روز جنگ با ۷۰ موشك آمريكايي مورد حمله قرار گرفت. اين گروه به رابطه داشتن با القاعده و اسامه بن لادن متهم است.
محمد سعيد الصحاف اعلام كرد كه ۲۰۷ غيرنظامي در بمباران هاي شب گذشته بغداد مجروح شده اند. ساعتي بعد وزير بهداري عراق از مرگ ۳ تن از مجروحان خبر داد. صليب سرخ بين الملل مشاهده دست كم يكصد مجروح را توسط كاركنانش در بغداد تاييد كرد.
دو هلي كوپتر بريتانيايي به علت نامعلومي بر فراز خليج فارس به يكديگر برخورد كردند و هفت سرنشين آنها كشته شدند. يك سخنگوي تفنگداران دريايي آمريكا گفت كه نبرد سختي در غرب بصره جريان دارد. ساعتي بعد جف هون، وزير دفاع بريتانيا گفت به نظر مي رسد نظاميان عادي عراقي بصره را ترك كرده باشند. حتي خبر تصرف كامل بصره و ناصريه در اين روز منتشر شد، اما بعد مشخص شد كه خبرها صحت نداشته اند.
تامي فرانكس، فرمانده نيروهاي ائتلاف در نخستين اظهار نظر پس از شروع جنگ وعده داد كه اين عمليات در تاريخ بي نظير خواهد بود.
يك خبرنگار استراليايي در حادثه ناشي از بمب گذاري اتومبيل در كردستان عراق جان سپرد و سه خبرنگار شبكه بريتانيايي Itn نيز در راه بصره مورد حمله قرار گرفتند و ناپديد شدند.
خبر عجيب ديگر زخمي شدن ۱۳ سرباز آمريكايي در كمپي در شمال كويت به دليل انفجار نارنجكي بود كه يك سرباز ديگر به چادر آنها انداخت. سرباز متهم روز بعد كه يكي از مجروحان حادثه جان سپرد، بازداشت شد. بمباران بغداد ادامه داشت.
روز چهارم :
روز سخت نيروهاي ائتلاف
صبح روز چهارم خبر رسيد كه يك هواپيماي تورنادوي بريتانيايي به اشتباه توسط يك موشك پاتريوت آمريكايي هدف قرار گرفته و ساقط شده است. نيروي هوايي بريتانيا از مرگ دو خلبان هواپيما خبر داد.
اين تنها خبر ناگوار ناشي از آتش خودي براي بريتانياي ها نبود. ساعتي بعد شبكه تلويزيوني Itn اعلام كرد كه تري لويد، گزارشگر اين شبكه در اثر شليك اشتباهي سربازان ائتلاف در جنوب عراق كشته شده است.
اما اين خبر در هياهوي خبر حيرت آور ديگري گم شد. هنگامي كه طه ياسين رمضان معاون رئيس جمهور عراق به خبرنگاران گفت : تا چند ساعت ديگر شاهد مصاحبه با ۳۵ اسير آمريكايي در تلويزيون عراق خواهند بود، سرفرماندهي نيروهاي آمريكايي در قطر اسيرشدن سربازانش را تكذيب كرد. اما مدتي بعد دونالد رامسفلد وزير دفاع ايالات متحده تاييد كرد كه چند سرباز آمريكايي ناپديد شده اند و ممكن است اسير شده باشند. ژنرال ريچارد مايورز رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا تعداد اين سربازان را كمتر از ده تن عنوان كرد.
تلويزيون عراق، شامگاه وعده رمضان را عملي كرد. تصوير اجساد چهار سرباز آمريكايي و پنج اسير وحشتزده كه گفته شد در اطراف ناصريه كشته يا اسير شده اند همه را شوكه كرد.
بوش در يك سخنراني هشدار داد كساني كه با اسيران آمريكايي بدرفتاري كنند جنايتكار جنگي شناخته مي شوند. هر چند دقايقي پيش از سخنان بوش سلطان هاشم احمد، وزير دفاع عراق گفته بود كه كشورش به كنوانسيون ژنو پايبند است و به اسيران آسيب نمي رساند. توني بلر، نخست وزير بريتانيا به تماشاگذاشتن اسيران در تلويزيون را هم نقض شرم آور كنوانسيون ژنو خواند و آن را محكوم كرد. تصاوير اسيران آمريكايي در ميان رسانه ها هم خبرساز و جنجال آفرين شد. مقامات آمريكايي از شبكه سي.ان.ان كه پيش از اقدام پنتاگون در اطلاع دادن به خانواده هاي اسرا تصاوير آنها را پخش كرد و باعث آزار خانواده ها شد به شدت خشمگين شدند و از رسانه ها خواستند ديگر اين تصاوير را پخش نكنند. شبكه عربي الجزيره تصاوير مذكور را چندين بار پخش كرد و به همين دليل متهم شد كه از رژيم عراق حمايت رسانه اي مي كند. الجزيره در جريان جنگ افغانستان هم مورد غضب مقامات واشنگتن قرار داشت و به آن لقب شبكه بن لادن داده بودند.
درباره اسرا و كشته شدگان، يك سخنگوي نظامي در سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف در قطر گفت كه اين سربازان عضو كاروان تداركاتي اي بودند كه در نزديكي ناصريه مورد شبيخون قرار گرفت و در اين شبيخون ۱۲ سرباز آمريكايي ناپديد شده اند.
خبرهاي بد براي نيروهاي ائتلاف تمامي نداشت. تفنگداران دريايي آمريكا اعلام كردند كه در يك نبرد در نزديكي ناصريه ۶ كشته و ۱۴ مجروح داده اند. يك مقام دولت بريتانيا اعلام كرد كه طبق اطلاعات ماموران امنيتي كشورش، صدام از حملات روز نخست جنگ كه با هدف نابودي او صورت گرفت جان سالم به در برده است.
بمباران بغداد ادامه يافت. يك روزنامه نگار انگليسي ديگر كشته شد و پليس تركيه از اصابت اشتباهي يك بمب رها شده توسط يك هواپيماي نيروهاي ائتلاف در نزديكي مرز تركيه و سوريه خبر داد كه البته خسارتي به بار نياورده بود.
روز پنجم:صدام وعده پيروزي داد
سربازان آمريكايي صبح پنجمين روز نبرد در جنوب عراق به يك انبار مواد شيميايي رسيدند. آمريكا اعلام كرد درباره اين انبار و احتمال كاربرد مواد موجود در آن در ساخت سلاح هاي شيميايي تحقيق مي كند.
صدام حسين در يك سخنراني كه تلويزيون عراق آن را به عنوان سخناني تاريخي و مهم پخش كرد وعده داد در جنگ پيروز خواهد شد. جف هون وزير دفاع بريتانيا ساعتي بعد اعلام كرد كه اين سخنراني مستقيم پخش نشده و مشخص نيست چه زماني ضبط شده است.
اما تلويزيون عراق تصاوير ديگري هم پخش كرد كه زمان ضبط آن مشخصا همان روز بود. اين تصاوير يك هلي كوپتر تهاجمي آپاچي را نمايش مي داد كه در نزديكي كربلا به زور فرود آورده شده بود. دقايقي بعد نيروهاي آمريكايي سقوط اين هلي كوپتر را تاييد كردند. اين حادثه نشان مي داد در حالي كه هنوز بخشي از نيروهاي آمريكايي در ناصريه درگير جنگ بودند، گروه ديگري شهر را دور زده و به سوي شمال تا نزديكي كربلا پيشروي كرده اند. شيوه اي كه روش رايج در اين جنگ بود.
نيروهاي ائتلاف علاوه بر بغداد، موصل، سومين شهر بزرگ عراق و كركوك مركز بزرگترين حوزه نفتي عراق را بمباران كردند. خبرگزاري سوريه اعلام كرد پنج غيرنظامي سوري در نزديكي مرز عراق در اثر اصابت موشك آمريكايي كشته شده اند. چند ساعت بعد ايالات متحده پذيرفت نيروهاي ائتلاف در حالي كه به يك پل در مرز عراق و سوريه حمله مي كردند، يك اتوبوس غيرنظامي را هم هدف قرار داده اند. اين حمله در كنار گزارش هايي كه از حركت اتوبوس هاي حامل داوطلبان پيوستن به نيروهاي عراقي از سوريه به سوي بغداد حكايت داشت، معني تازه اي مي يافت.
از سوي ديگر آري فليشر، سخنگوي كاخ سفيد گفت: ايالات متحده شواهد موثقي در دست دارد كه نشان مي دهد شركتهاي روسي كمك و تجهيزات ممنوع در اختيار رژيم عراق قرار داده اند. روسيه اين ادعا را رد كرد.
تلويزيون عراق تصاوير مربوط به دو خلبان هلي كوپتر ساقط شده آمريكايي را پخش كرد كه آمريكايي ها هم هويت آنها را تاييد كردند. عراق گفت كه هلي كوپتر آنها را يك چوپان بومي با سلاح قديمي خود هدف قرار داده است. ژنرال تامي فرانكس فرمانده نيروهاي ائتلاف از اسارت ۳۰۰۰ عراقي خبر داد و صليب سرخ جهاني از طرفين خواست قوانين بين المللي را در رفتار با اسرا رعايت كنند.
اعلام شد كه جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا و توني بلر نخست وزير بريتانيا رهبران دو كشور اصلي درگير در جنگ با عراق به زودي با يكديگر ديدار مي كنند. توني بلر در يك سخنراني درباره در پيش بودن روزهاي سخت هشدار داد.
روز ششم :طوفان شن
طوفان شن پيشروي نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا به سوي بغداد را متوقف كرد اما بمباران مواضع گارد جمهوري عراق در جنوب بغداد با شدت ادامه يافت. شبكه هاي تلويزيوني آمريكايي به نقل از منابع اطلاعاتي اعلام كردند چنانچه سربازاني كه از بغداد دفاع مي كنند در روشهاي دفاعي مرسوم نااميد شوند ممكن است از سلاح شيميايي استفاده كنند. بي بي سي از ناصريه گزارش داد نيروهاي آمريكايي در بيمارستاني در اين شهر سلاح، يونيفرم و لباس هاي ضدشيميايي عراقي يافته اند.
جرج بوش رئيس جمهور آمريكا از كنگره اين كشور درخواست ۷۴ ميليارد دلار بودجه اضافي براي جنگ با عراق كرد.
فرماندهان نظامي بريتانيايي اعلام كردند كه وضعيت بصره تغيير كرده و براي اينكه كمك هاي انساندوستانه به داخل اين شهر برده شود از اين پس بصره را يك هدف نظامي تلقي مي كنند. نيروهاي ائتلاف نيروهاي شبه تروريستي را مسئول مقاومت هاي بصره اعلام كردند. مقامات نظامي بريتانيا گفتند نوعي شورش محدود نيز در بصره رخ داده كه توسط اين نيروها با خشونت سركوب شده است. محمد سعيد الصحاف اين خبر را تكذيب كرد اما مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق تاييد كرد كه در ميان جمعيت شيعه بصره شورش رخ داده است.
يك ستون از تفنگداران دريايي آمريكا پس از غلبه بر مقاومت هاي شديد در منطقه ناصريه از رود فرات گذشتند و به سوي شمال حركت كردند. اين ستون جناح تازه اي براي تحت فشارگذاشتن بغداد ايجاد مي كرد.
مقامات نظامي بريتانيايي بندر ام القصر را امن و باز اعلام كردند و گفتند اميدوارند نخستين كشتي در ۴۸ ساعت آينده در آن پهلو بگيرد اين اميدواري تا ۳ روز بعد عملي نشد.
ژنرال ريچارد مير، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا گفت عقيده دارد سخت ترين نبردها در جنگ عراق در پيش است.
روز هفتم:كشتار غيرنظاميان
بمباران موصل و بغداد به شدت ادامه يافت. دو موشك به بازار بغداد اصابت كرد. ۱۴ غيرنظامي در اين حادثه كشته و ۴۵ تن مجروح شدند. اين حادثه بازتابي بسيار گسترده در رسانه ها يافت و در مورد منشاء آن خبرهاي ضد و نقيضي منتشر شد. يك سخنگوي نيروي هوايي بريتانيا گفت: هر تلفات غيرنظامي مايه تاسف است و نيروهاي ائتلاف درباره اين حادثه تحقيق خواهند كرد. بعضي منابع منشاء انفجار را موشك هاي ضدهوايي عراقي دانستند كه روي بازار سقوط كرده است و نيروهاي ائتلاف سعي كردند از به عهده گرفتن مسئوليت اين حادثه دلخراش اجتناب كنند.
شوراي امنيت سازمان ملل نشست اضطراري خود درباره عراق را آغاز كرد تا موضوع از سرگيري برنامه نفت در برابر غذا را بررسي كند. كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد در اين نشست گفت : مشروعيت حمله به عراق براي بسياري از مردم در سراسر جهان زير سئوال است.
روز هشتم :ابرهاي ترديد پديدار مي شوند
مطبوعات آمريكا و بريتانيا براي نخستين بار نقشه جنگي نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا را براي تصرف عراق مورد انتقاد قرار دادند. اين انتقادها در روزهاي بعدي شدت گرفت و مقامات آمريكايي و بريتانيايي را به واكنش واداشت.
نيروهاي بريتانيايي براي قطع ارتباط بصره با بغداد راديو تلويزيون شهره بصره را از كار انداختند.
ارتش ايالات متحده اعلام كرد درباره گزارشي كه از زخمي شدن ۳۷ تنفگدار دريايي با آتش خودي در نزديكي ناصريه دريافت كرده است تحقيق خواهد كرد.
مقامات نظامي در سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف در قطر اعلام كردند با بهترشدن هوا طي سه روز آينده عمليات نظامي عليه عراق شدت خواهد گرفت.
بقيه ازصفحه ۲
هانس بليكس، رئيس بازرسان تسليحاتي سازمان ملل گفت كه نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا هيچ شواهدي مبني بر استفاده عراق از سلاح هاي غيرمجاز ارائه نكرده اند.
جرج بوش و توني بلر رهبران آمريكا و بريتانيا پس از ديدار در كمپ ديويد در يك كنفرانس مشترك مطبوعاتي شركت كردند.
وزير دفاع عراق، با اذعان به نزديك شدن نيروهاي ائتلاف به بغداد گفت: سربازان عراقي آماده دفاع از پايتخت هستند.
روز نهم: آب و نان انگليسي
كشتي بريتانيايي سرگالاهان، حامل ۶۰۰ تن مواد غذايي و آب آشاميدني براي مردم عراق با اسكورت يك تيم مين روب و يك كشتي مين كوب به بندر ام القصر وارد شد و پهلو گرفت. اين نخستين محموله كمك هاي انسان دوستانه اي بود كه وارد عراق شد.
توني بلر نخست وزير بريتانيا گفتگوهاي خود با كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل را بر سر نقش اين سازمان در عراق پس از جنگ آغاز كرد.
تفنگداران دريايي آمريكايي اعلام كردند روز گذشته يك ژنرال عراقي را در ناصريه به اسارت گرفته اند.
سخنگوي ارتش بريتانيا مدعي شد كه شبه نظاميان عراقي، هزاران غيرنظامي را كه قصد ترك كردن بصره را داشته اند گلوله باران كردند.
پايگاه اصلي نيروهاي گروه انصارالاسلام در كوهستان هاي شمال شرقي عراق توسط پيشمرگان كرد كه از سوي نيروهاي ويژه و هواپيماهاي آمريكايي حمايت مي شدند، اشغال شد.
دونالد رامسفلد وزير دفاع ايالات متحده سوريه را متهم كرد تجهيزات نظامي از جمله عينك هاي ديد در شب در اختيار عراق گذاشته داشت. او اين اقدام دمشق را عملي خصمانه خواند. دولت سوريه فورا اين اتهام را رد كرد و گفت: آمريكا از طريق طرح چنين اتهامي در صدد انحراف افكار عمومي از تلفات غيرنظامي در جنگ عراق است.
يك موشك عراقي به مركز خريدي در كويت اصابت كرد و خساراتي برجاي گذاشت. اين حادثه تلفات انساني نداشت. در طول روزهاي جنگ وزارت دفاع كويت بارها از رهگيري و انهدام موشك هاي عراقي توسط موشك هاي پاتريوت خبر داده بود.
روز دهم:عمليات انتحاري، توقف پيشروي
مقامات نظامي آمريكا اعلام كردند كه صبح روز دهم، چهار سرباز آمريكايي در اثر يك حمله انتحاري در نزديكي نجف كشته شده اند. اين حمله به گفته مقامات عراقي توسط يك افسر ارتش صورت گرفته بود. طه ياسين رمضان، معاون رئيس جمهور عراق گفت: عمليات انتحاري عليه نيروهاي ائتلاف ادامه خواهد يافت.
خبرگزاري رويتر به نقل از يك افسر آمريكايي، بدون اشاره به نام او گزارش داد كه پيشروي نيروهاي ائتلاف به سوي بغداد براي چهار تا شش روز متوقف خواهد شد. پنتاگون و سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف در قطر ابتدا حاضر نشدند در اين مورد اظهارنظر كنند ولي بعدا آن را تكذيب كردند. تفنگداران دريايي آمريكا ادعا كردند در يك مجتمع نظامي، نزديك ناصريه، مقدار زيادي مهمات و مواد اوليه توليد سلاحهاي شيميايي يافته اند. ادعايي كه در غبار جنگ گم شد.
ايالات متحده درباره احتمال حمله به منافع آمريكا در يمن هشدار داد و به شهروندان آمريكايي توصيه كرد منطقه خليج فارس را ترك كنند. اين نگراني از احساسات فزاينده ضدآمريكايي در جهان عرب ناشي مي شد كه با پديدارشدن ابهام درباره طولاني شدن جنگ افزايش بيشتري يافته بود.
روز يازدهم:انتقادها و پاسخ ها
رابين كوك، وزير سابق كابينه دولت بريتانيا كه در اعتراض به شركت كشورش در جنگ با عراق استعفا داده بود در حمله اي بسيار شديد به جنگ عراق از توني بلر، نخست وزير خواست سربازان بريتانيايي را به خانه بازگرداند.
اظهارات كوك بازتاب بسيار گسترده اي در مطبوعات و رسانه هاي جهان داشت و نقطه عطفي در انتقادهاي فزاينده نسبت به طولاني شدن جنگ و نقشه نظامي نيروهاي ائتلاف براي نبرد عراق تلقي مي شد.
در واكنش به همين انتقادها يك فرمانده آمريكايي در سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف از عملكرد اين نيروها و طرح جنگي به كار گرفته شده دفاع كرد و گفت: پيشرفت هاي قابل توجهي بدست آمده است.
سردبير روزنامه آمريكايي نيوزدي اعلام كرد: دو گزارشگر ناپديدشده اين روزنامه در بغداد توسط مقامات عراقي در هتلشان بازداشت شده اند.
جهاد اسلامي فلسطين از ورود نيروهاي انتحاري اش به بغداد خبر داد و گفت: اين نيروها براي عمليات انتحاري عليه نيروهاي ائتلاف آماده اند.
پنتاگون اعلام كرد: در اثر سقوط هلي كوپتر در جنوب عراق ۳ نفر كشته و يك نفر مجروح شده اند.
روز دوازدهم: حادثه دلخراش
بغداد در طول روز زير حملات هوايي شديد قرار داشت. وزارت اطلاعات عراق با موشك هاي تاماهاوك مورد حمله قرار گرفت و به گفته نيروهاي ائتلاف قابليت هاي كنترل و فرماندهي عراق در اين حمله به ميزان قابل توجهي كاهش يافت.
كالين پاول به سوريه و ايران هشدار داد كه در جنگ جاري دخالت نكنند. هر دو كشور اظهارات وزير امور خارجه ايالات متحده را رد كردند.
گزارش ها از كشف مقادير زيادي ماسك گاز و پادتن گاز اعصاب در پايگاه متروكه اي در ناصريه توسط تفنگداران دريايي آمريكا حكايت داشت. اين كشف بعدا توسط مقامات آمريكايي به عنوان دليلي بر احتمال استفاده عراق از سلاح هاي شيميايي در جنگ تلقي شد.
پنج هزار نيروي ويژه و سرباز آمريكايي براي درهم شكستن مقاومت ناصريه به نيروهاي ائتلاف در اين منطقه اضافه شدند. پنتاگون اعلام كرد كه بيش از ۳۰۰ هزار نيروي ائتلاف در منطقه و يكصد هزار نيرو در داخل عراق تحت فرماندهي سرفرماندهي ائتلاف در قطر قرار دارند. آمريكايي ها اعلام كردند كه شهر نجف تقريبا محاصره شده است.
ناجي صبري، وزير امور خارجه عراق گفت: ۵ هزار غيرعراقي براي جنگ با نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا، به بغداد وارد شده اند.
كالين پاول، وزير خارجه آمريكا كشورش را به مقصد اروپا ترك كرد تا به تركيه و بروكسل سفر كند. او قصد داشت در تركيه رضايت مقامات اين كشور را براي كمك هاي بيشتر به نيروهاي آمريكايي در شمال عراق جلب كند و در بروكسل با وزراي خارجه اتحاديه اروپا و مقامات ناتو گفتگو كند.
اخبار روز دوازدهم با خبر تلخ كشته شدن هفت زن و كودك عراقي در آخرين ساعات شب در يك پست بازرسي در نزديكي نجف پايان يافت. قربانيان، سرنشين خودرويي بودند كه هنگام نزديك شدن به سربازان آمريكايي مستقر در اين پست توسط آن ها به گلوله بسته شدند. نيروهاي آمريكايي اعلام كردند كه اين خودرو به تيراندازي هوايي سربازان توجه نكرده و به سرعت به پاسگاه آن ها نزديك شده است.
سربازان نيز از بيم وقوع يك حمله انتحاري به سوي خودرو شليك كرده اند اما روز بعد روزنامه واشنگتن پست گزارش داد تيراندازي هوايي براي هشدار در اين حادثه بسيار ديرتر از آن صورت گرفت كه راننده خودرو بتواند به آن واكنش نشان دهد.
روز سيزدهم: عربستان خواستار آتش بس شد
ديلي ميرور، روزنامه بريتانيايي مخالف جنگ، چند ساعت پس از اخراج پيتر آرنت، گزارشگر سرشناس شبكه تلويزيوني NBC آمريكا اعلام كرد كه او را به استخدام خود درآورده است.
NBC پس از آن كه آرنت در يك مصاحبه با تلويزيون دولتي عراق از نقشه نظامي آمريكا در جنگ انتقاد كرد و آن را شكست خورده دانست، او را اخراج كرد.
سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان در يك مصاحبه تلويزيوني گفت :صدام بايد براي كشورش فداكاري كند و قدرت را ترك گويد. او همچنين خواستار آتش بس در جنگ عراق شد تا تلاش هاي ديپلماتيك در اين زمينه پي گيري شود .عربستان پيش تر هم از ارائه يك طرح صلح به آمريكا خبر داده بود. چند ساعت بعد دونالد رامسفلد، وزير امور خارجه ايالات متحده، بدون اشاره به پيشنهاد فيصل گفت آمريكا حاضر به گفتگو با هيچ يك از مقامات عراقي نيست.
تلويزيون عراق در طول روز دو پيام از صدام حسين خواند. صدام در پيام اول ادعاي پنتاگون مبني بر خروج بعضي اعضاي خانواده او از عراق را رد كرد و گفت: سرنوشت او و خانواده اش به سرنوشت مردم عراق گره خورده است. وي در پيام دوم كه محمد سعيدالصحاف آن را جلوي دوربين تلويزيون قرائت كرد عراقي ها را به «جهاد» عليه ائتلاف به رهبري آمريكا در سراسر جهان فراخواند.
گزارش ها از قتل يك عراقي غيرمسلح به دست تفنگداران دريايي آمريكا در يك پست بازرسي حكايت مي كرد. او كه وانتي را به سرعت به سوي پست بازرسي نيروهاي امريكايي مي راند، از بيم وقوع حمله انتحاري، هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.
تلخ ترين حادثه روز، در حله اتفاق افتاد. جايي كه ۱۱ عضو يك خانواده از جمله شش كودك در حمله هوايي نيروهاي ائتلاف كشته شدند. رسانه ها و سازمانهاي حقوق بشر به اين حادثه واكنش نشان دادند و از نيروهاي ائتلاف خواستند دقت بيشتري براي مصون ماندن غيرنظاميان از خسارات جنگ به كار گيرند. ژنرال ريچارد مايرز، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا ضمن دفاع جدي از طرح جنگ در عراق و اعلام اين كه اين طرح به خوبي جواب داده است و همه فرماندهان ارشد با آن موافق بوده اند از بستگان عراقي هايي كه روز قبل در حادثه تيراندازي در پست بازرسي نزديك نجف كشته شدند، عذرخواهي كرد. از سوي ديگر جك استراو، وزير خارجه بريتانيا گفت با گذشت زمان احتمال اينكه انفجار در بازار بغداد در هفته گذشته كار عراقي ها باشد افزايش مي يابد.
هزاران مصري در همين روز در بندر اسكندريه در حمايت از مردم عراق و عليه تهاجم آمريكا و متحدانش تظاهرات كردند. خبرگزاري ها گزارش دادند كه بعضي شركت كنندگان در اين تظاهرات لباس هاي حمله كنندگان انتحاري را به تن داشتند.
حملات انتحاري هرچند ديگر تكرار نشد، اما از سوي مقامات عراقي مدام مطرح شد. از جمله طه ياسين رمضان، معاون رئيس جمهور عراق گفت بيش از شش هزار داوطلب عرب، در بغداد آماده نبرد هستند كه بيش از نيمي از آن ها براي شركت در حملات انتحاري اعلام آمادگي كرده اند.
محمد سعيد الصحاف، وزير اطلاعات عراق هم ادعا كرد جت هاي آمريكايي اتوبوس هاي حامل «سپرهاي انساني» را كه عازم بغداد بودند مورد حمله قرار داده اند كه در آن چند تن مجروح شدند. البته اين خبر تأييد نشد.
مقامات اردني از دستگيري چهار عراقي كه قصد بمب گذاري در هتل بزرگي در امان را داشتند خبر دادند.
سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف در قطر اعلام كرد كه نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا يك ژنرال بلندمرتبه عراقي را به اسارت گرفته اند.
روز چهاردهم:عبور از خط قرمز
سناتور جان وارنر، رئيس كميته نيروهاي مسلح سناي آمريكا، اقدام افسراني كه در انتقاد به فرماندهي جنگ استعفا داده اند را محكوم كرد و از آنان خواست مانند رئيس جمهور سابق ايالات متحده رفتار كنند كه چون مي بيند كشورش در حال جنگ است، از انتقاد به رئيس جمهور فعلي اجتناب  مي كند.
ژنرال وينسنت بروكس، سخنگوي سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف گفت كه نيروهاي آمريكايي يكي از اسراي جنگي را نجات داده اند.
گفته شد كه او يكي از هفت آمريكايي اي است كه اسارتشان بدست نيروهاي عراقي تاييد شده بود. اسير آزادشده جسيكا لينچ نام داشت كه روز ۲۳ مارس در جريان شبيخون به كاروان تداركاتي آمريكا اسير شده بود. وي كه زخمي شده بود براي درمان به آلمان فرستاده شد.
منابع نظامي آمريكايي گفتند: نيروهاي زميني ارتش اين كشور نبرد بزرگي با لشگرهاي مدينه و بغداد گارد جمهوري عراق را در جنوب پايتخت اين كشور آغازكرده اند. اين منابع ساعتي بعد مدعي شكست لشگر بغداد و واردآمدن خسارات شديد به ساير لشگرهاي گارد شدند.
جهان

آيت الله هاشمي  رفسنجاني: خطر آمريكا بيشتر از خطر صدام است
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت الله هاشمي  رفسنجاني  در خطبه  اول  نماز جمعه ديروز  تهران  با اشاره  به  مخالفت  قاطع  جمهوري  اسلامي  ايران  با جنگ  آمريكا و انگليس  عليه  عراق ، گفت : ما خطر آمريكا را از خطر صدام  و حزب  بعث  عراق  بيشتر مي دانيم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : خوي  استكباري  آمريكا موجب  ورود آن  به  اين  جنگ  شده  اما منطقه  نخواهد گذاشت  كه  منافع  مردم  عراق  غارت  شود و غارتگران  آرامش  بيابند.
هاشمي  رفسنجاني  تأكيد كرد: آمريكايي ها به علت  اطلاعات  غلط و ارزيابيهاي  نامناسب  از شرايط جنگ  با عراق ، آمادگي  مواجهه  با شرايط واقعي  را ندارند آنها تصور مي كردند كه  ملت  عراق  از مهاجمان  استقبال  مي كنند و ارتش  عراق با رژيم  اين  كشور همكاري  نخواهد كرد اما همه  اين  پيش بيني ها غلط از آب  درآمد. خطيب  نماز جمعه  تهران  افزود: آمريكايي ها مي گويند كه  مي خواهند عراق  را از شر يك  ديكتاتور آزاد كنند، اما خودشان  يك  ژنرال  آمريكايي  به  نام  «گارنر» را كه  متمايل  به  صهيونيست ها است ، براي  حكومت  در عراق  برگزيده اند. وي  گفت : آمريكا ابتدا سعي  داشت  با استفاده  از شانتاژ و جنجال  و بدون  جنگ  و صرف  هزينه ، رژيم  عراق  را ساقط كند كه  خيلي  خطرناك  بود و نتوانست . سپس ، شش  هزار نفر را براي  جنگ  رواني  بسيج  كرد و دروغهايي  در اين  جنگ گفتند كه  جزو افتضاحات  تاريخ  آمريكاست . شما چند بار شنيديد كه  فاو و ام القصر و... را آمريكائيها گرفتند. امام  جمعه  موقت  تهران  افزود: اينها، بزرگترين  قدرت  جهاني  را در اختيار دارند اما مي خواهند با دروغ  به  اهدافشان  برسند و اين  كار حيثيت  آمريكا را پائين  مي آورد. وي  با اشاره  به  «هزينه هاي  بسيار بالاي  آمريكا در جنگ  عراق» گفت : آنها از يك  طرف  مي خواهند امكانات  رژيم  عراق  را هدف  قرار دهند و از طرفي  براي اداره  آينده  اين  كشور فكر مي كنند كه  نبايد به  امكانات  زيربنايي  عراق  آسيب  زيادي  برسد. به  همين  خاطر، دستشان  در جنگ  براي  تخريب  بسته  است . هاشمي  رفسنجاني  خاطرنشان  كرد: اين  جنگ  باعث  بروز اختلافهاي  جدي  در اردوگاه  غرب  شده  و بين  آنها دودستگي  ايجاد كرده  است. وي  اظهار داشت : در هيچ  دوره اي  افكار عمومي  دنيا تا اين  حد عليه  آمريكا نبوده  و مردم  دنيا به  يك  كشور و رئيس  آن ، اينقدر توهين  نكرده  بودند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |