شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۳ - April.5,2003
بر اساس توافق نماينده كارگران و كارفرمايان اعلام شد
جزئيات افزايش دستمزد كارگران
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي:  بر اساس  تصويب  شوراي  عالي  كار حداقل  مزد ماهانه  كارگران  براي  سال  آينده ۸۵۳ هزار و ۳۸۰ ريال  تعيين  شد و بدين  ترتيب  دستمزد كارگران  بطور متوسط۷۵/ ۱۶ درصد افزايش  يافت .
معاون  تنظيم  روابط كار وزارت  كار و امور اجتماعي  روز چهارشنبه  در جمع  خبرنگاران  افزود: از ابتداي  سال  آينده  حداقل  مزد روزانه  كارگران  مشمول  قانون  كار از ۲۳ هزار و ۲۸۰ ريال  به  ۲۸ هزار و ۴۴۶ ريال  و مزد ماهانه  از ۶۹۸ هزار و ۴۶۰ ريال  به  ۸۵۳ هزار و ۳۸۰ ريال  افزايش  يافت .
مهندس  محسن  خواجه  نوري  گفت : ساير سطوح  مزدي  در سال  ۸۲ روزانه  پنج درصد به  اضافه  چهار هزار ريال  افزوده  مي شود، يعني  آخرين  مزد سال  ۸۱ هر يك از كارگران  در عدد ۰۵/ ۱ ضرب  و با مبلغ  چهار هزار ريال  جمع  شود تا مزد آنان  را از اول  سال  ۸۲ مشخص  كند.
وي  افزود: اگر مزد به  صورت  ماهانه  محاسبه  مي شود يعني  عنوان  حقوق  دارد، حقوق  يك  ماه  در عدد ۰۵/ ۱ ضرب  و با مبلغ  ۱۲۰ هزار ريال  جمع  شود تا حقوق سال  ۸۲ بدست  آيد.
البته  براي  ماههاي  ۳۱ روزه  عدد ثابت  به  جاي  ۱۲۰ هزار ريال  ۱۲۴ هزار ريال  است .
معاون  وزير كار گفت : نرخ  پايه  سنوات  براي  كارگراني  كه  در سال  ۸۲ يكسال  سابقه  دارند يا يكسال  از آخرين  پايه  آنان  در سال  ۸۱ گذشته  روزانه  ۷۱۰ريال  و ماهانه  ۲۱ هزار و ۳۰۰ ريال  است .
خواجه  نوري  افزود: در واحدهايي  كه  داراي  طرح  طبقه  بندي  مشاغل  هستند مبلغ  ۷۱۰ ريال  براي  گروه  يك  جدول  مزد آنان  است  و نرخ  پايه  و ساير گروهها برابر جدولي  كه  از طرف  اداره  كل  نظارت  بر نظامهاي  جبران  خدمت  اعلام  مي شود، خواهد بود.
وي ، در مورد بن  كارگري  اظهار داشت : بن  كارگري  براي  سال  آينده  نيز مانند سالهاي  گذشته ، براي  هر كارگر متاهل  ۱۰ هزار ريال  و براي  كارگران  مجرد ۶هزار ريال  است .
وي  افزود: در مورد بن  كارگري  مقرر شده  مذاكرات  در سال  ۸۲ بين  كانون  عالي  شوراهاي  اسلامي  كار و كانون  عالي  انجمن هاي  صنفي  كارفرمايان  كشور انجام  پذيرد.
خواجه  نوري  با بيان  اينكه  پيشنهاد اوليه  نماينده  كارگران  براي  افزايش دستمزد ۳۰ درصد و كارفرمايان  ۱۵ درصد بود، گفت : دولت  در اين  مورد پيشنهادي  نداشت  و منتظر نتيجه  مذاكرات  دو گروه  بود كه  بر اساس  توافق طرفين  ميزان  افزايش  مزد كارگران  ۷۵/ ۱۶ درصد تعيين  شد.

از امروز عرضه مي شود
بنزين هر ليتر ۶۵ تومان
بنزين سوپر هر ليتر ۹۰ تومان عرضه مي شود
گروه اقتصادي: براساس يك سنت نهادينه شده، قيمت انواع كالاهاي دولتي در بهار هر سال افزايش مي يابد كه امسال نيز اينگونه شد. هيأت وزيران در جلسه
۲۸ اسفند ماه قيمت ۴ فراورده اصلي نفتي را تعيين كرد.
براساس تصميم هاي اين جلسه در سال ۱۳۸۲ بهاي هر ليتر بنزين ۶۵۰ ريال، بنزين سوپر ۹۰۰ ريال، نفت گاز ۱۶۰ ريال، نفت سفيد ۱۶۰ ريال و نفت كوره ۲/۸۸ ريال تعيين شده است.
قيمت هاي مصوب با احتساب ۱۰ درصد ماليات و عوارض براي بنزين عادي، بنزين سوپر، نفت گاز و نفت سفيد و ۵ درصد عوارض براي نفت كوره تعيين و اعلام شده است.در مصوبه هيأت وزيران براي بهاي گاز طبيعي و سوخت مصارف نيروگاهي نيز نسبت به سال گذشته
۱۰درصد افزايش در نظر گرفته شده است.
يادآوري مي شود قيمت هاي اعلام شده در خصوص بنزين عادي و سوپر از روز ۱۶/۱/۱۳۸۲ اجرا مي شود و اين در حالي است كه اين قيمت ها در مورد ساير فراورده هاي نفتي از اول فروردين ماه امسال به اجرا گذاشته شده است.

اقتصاد جهاني در التهاب جنگ
در حالي كه هنوز جنگ در عراق سرانجامي نيافته است و آينده اين كشور در سايه اي از ابهام است، سران كشورهاي صنعتي گفتگوهايي براي دوران پس از سقوط صدام و نحوه بازسازي اين كشور را آغاز كرده اند.
بسياري از رهبران و مسئولان دولتها در جهان كه هنوز از خواب دوران جنگ سرد بيدار نشده اند با حيرت تحولات جنگ در عراق را پيگيري مي كنند.اين گروه هنوز در انتظار آن هستند تا دستي از غيب فرود آيد و كاري بكند.اين شرايط با تاكيد رسمي و
پي در پي دولتمردان آمريكايي بر اجراي قاطع و صريح سياست خارجي اين كشور در جهان بويژه خاورميانه و عدم اطمينان به آينده را در ميان بسياري از دولتمردان جهان كه تا سالها پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي از كمكها و حمايت هاي بي دريغ دولتهاي پيشين آمريكا برخوردار بوده اند را افزايش داده است.
در همين حال وقوع جنگ، طبق پيش بيني هاي قبلي تاثير عميق و وسيعي بر اقتصاد جهان گذاشته و اقتصاد هر يك از كشورهاي جهان در اثر اين جنگ با تحولات گوناگوني روبرو شده اند.
اين آثار به همراه گزارش هايي كه از برنامه آينده آمريكا براي اقتصاد عراق طرح ريزي كرده است انتظار تحولات عميق تري را در اقتصاد جهان دامن خواهد زد.طبق برخي گزارشها دولت آمريكا در طرح خود براي آينده عراق با محورقراردادن نفت به عنوان مهمترين منبع براي بازسازي اين كشور قصد دارد صنعت نفت اين كشور را به طور كامل خصوصي كند. در اين زمينه گزارش هاي گوناگوني منتشرشده و گفته مي شود كه يكي از مديران بريتيش پتروليوم به عنوان مسئول بازسازي صنعت نفت عراق تعيين خواهد شد.
هر چند كه در اين زمينه علاوه بر رادني چيس از پليپ كارول مدير شعبه شل در آمريكا نيز نام برده مي شود. در آمريكا، برخي مقامات با تعيين يك مدير غربي مخالفند و از تعيين فردي آسيايي و مسلمان دفاع مي كنند. در ميان اين گروه از شكيب خليل وزير نفت نيجريه و حسن ماريكان رئيس پتروناس مالزي نامبرده مي شود.
اگرچه برخي منابع خبري بر تاكيد مقامات آمريكايي بويژه مسئولان وزارت خارجه اين كشور بر مسلمان بودن اين فرد تاكيد كرده اند اما با توجه به محدوديت هايي كه چنين فردي در عمل با آن موجه خواهد شد انتخاب چنين فردي را مشكل كرده است.
در حال حاضر احساسات ضدآمريكايي در كشورهاي مسلمان بويژه كشورهاي عربي رو به گسترش است و برخي دولت ها در منطقه خاورميانه به اين احساسات دامن مي زنند. چنين شرايطي احتمال پذيرش چنين مسئوليتي از سوي يك فرد آسيايي و مسلمان را دشوار كرده است.
اگرچه هنوز در مورد آينده عراق و طرحهاي بازسازي اقتصاد اين كشور نمي توان با قاطعيت سخن گفت اما در ميان كشورهايي كه از آغاز استراتژي جديد آمريكا با اين رويكرد مخالفت مي كردند اكنون بحث بازسازي عراق در اولويت قرار گرفته است.
در آمريكا
مردم آمريكا به رغم حمايت از
سياست هاي دولت جرج دبليوبوش از ميزان هزينه هاي روزانه خود كاسته و به پس انداز بيشتر روي آورده اند اين اقدام در شرايط جنگي طبيعي به نظر مي رسد. در عين حال، طبق آخرين آمارها ميزان بيكاري نيز در اين كشور افزايش يافته و اين امر در سالهاي اخير بي سابقه اعلام شده است.
طبق اين آمارها در هفته آخر ماه مارس گذشته تعداد بيكاران در آمريكا افزايش يافت و بيكاران اين كشور به ۴۴۵ هزار نفر رسيد. شاخص هاي بورس در آمريكا نيز در روزهاي اخير نوسان هاي پياپي داشته و با هر تحول جنگ در عراق دچار كاهش و يا افزايش مي شد.
آلمان، فرانسه، روسيه
در روسيه برخي نظرسنجي ها از حمايت بيش از ۷۰ درصد مردم اين كشور از پيروزي عراق حكايت داشت.روسيه (اتحاد جماهير شوروي) كه در دوران جنگ سرد همواره يك طرف جنگ هاي منطقه اي بر عليه آمريكا بود در شرايط جديد تنها به اقدامات ديپلماتيك در مخالفت با جنگ اكتفا كرده است. اگرچه برخي منابع خبري اين اقدامات را سهم طلبي دولت روسيه در اين ماجرا قلمداد مي كردند اما اين مخالفت ها همچنان ادامه دارد و شايد تداوم آن را به تلاش ولاديمير پوتين براي جلب نظر راي دهندگان روس كه به طور قاطع خواهان پيروزي عراق در اين جنگ هستند در انتخابات آينده ربط داد. دولت روسيه كه دست به گريبان اقتصادي نابسامان و گروه هاي مافيايي است روزهاي دشواري را در پيش دارد.
در فرانسه كارشناسان اقتصادي اميد خود را به كاهش ميزان كسري بودجه در اين كشور از دست داده اند.اين در حالي است كه ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه اظهار اميدواري كرد كه پس از پايان جنگ در عراق و بازگشت ثبات در اقتصاد جهان اقتصاد فرانسه نيز روبه بهبود خواهد گذاشت و فرصت هاي شغلي در اين كشور افزايش خواهد يافت. دولت فرانسه كه از آغاز با جنگ در عراق مخالفت مي كرد در روزهاي اخير مواضع نرمتري اتخاذ كرده و در تلاش است تا سهمي در دوران بازسازي عراق كسب كند و اقتصاد اين كشور را رونق بخشد.
اقتصادي كه به دليل عدم قاطعيت در زمينه خصوصي سازي در اين كشور و تداوم حمايت هاي دولت از شركتهاي دولتي در شرايط دشواري قرار دارد.
در آلمان نيز شرايط مشابهي حاكم است. عليرغم برخي آمارها كه از رشد اندك توليد در اين كشور حكايت دارد اما ميزان تقاضا در اين كشور در ماه مه جاري ميلادي به منهاي ۷/۳درصد رسيده كه نسبت به ماه گذشته تغييري نداشت و بالاترين ميزان كاهش از سال ۱۹۹۴ بوده است.دولت آلمان نيز عليرغم مخالفت هاي خود در آغاز بحران در روزهاي اخير از طريق انگليس تلاش مي كند راهي براي نزديكي با آمريكا بيابد و يوشكا فيشر وزير خارجه اين كشور هفته گذشته در ديدار با جك استراو وزير خارجه انگليس خواستار سرنگوني هرچه سريعتر صدام حسين شد.
محمد علي توحيد

به ياد مرد بزرگ اقتصاد ايران
درگذشت بهت آور و ناگهاني دكتر محسن نوربخش رئيس كل فقيد بانك مركزي در نخستين روزهاي بهار امسال، يك خبر غم انگيز براي اقتصاد ايران بود. به گمان و داوري مسئولان تراز اول اقتصادي كشور و همچنين فعالان و كارشناسان اقتصادي، دانش عميق و تجربه طولاني شادروان نوربخش او را به مرد بزرگ اقتصاد ايران تبديل كرده بود. اكنون و در غيبت حضور فعال و قدرتمند رئيس كل فقيد بانك مركزي كه در حفظ استقلال بانك مركزي و سياست هاي پولي نقشي غيرقابل انكار داشت، برخي نگراني ها درباره روي گرداني از سياست هاي عقلايي اتخاذ شده در زمان وي ديده مي شود. كارشناسان اقتصادي معتقدند، درهم آميزي غيرمنطقي سياست هاي پولي و مالي به زيان سياست هاي پولي و ناديده گرفتن استقلال نسبي بانك مركزي در غياب حضور نيرومند دكتر نوربخش مي تواند دشواري هاي اقتصاد ملي را افزايش دهد. با گرامي داشت ياد شادروان دكتر محسن نوربخش، اميدواريم سياست هاي اصولي در عرصه پول و ارز با خدشه مواجه نشود.
گروه اقتصادي

يادداشت
فقدان اوپك
پيامد عمده و سرنوشت ساز جنگ عراق بر اقتصاد ايران كدام است؟
كارشناسان اقتصادي معتقدند «فروپاشي اوپك» تهديدآميزترين پيامد احتمالي بر اقتصاد ايران در شرايط پس از سقوط صدام است.
در غياب تأثير تعيين كننده «اوپك» بر بازار جهاني نفت و در حالي كه ظرفيت سازي توليد نفت در ايران با كندي انجام شده است، قدرت چانه زني ايران تا اندازه قابل توجهي كاهش خواهد يافت. بهم  ريختن نظم كنوني بازار نفت، اقتصاد ايران را كه وابستگي شديدي به صادرات نفت خام دارد با تحولات عمده اي مواجه خواهد كرد.ايران بايد آمادگي مواجه شدن با شرايط نوين كه «فقدان اوپك» ايجاد خواهد كرد را در خود فراهم كند. محمد صادق جنان صفت

جهانگيري، ويسه و مؤذن زاده اعلام كردند
برنامه هاي توسعه صنعتي كشور در سال ۱۳۸۲
گروه اقتصادي: اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن، رضا ويسه رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع و مصطفي مؤذن زاده رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني كه ۳ مدير اصلي بخش صنعت كشورند روز ۱۰ فروردين در جمع مديران ستادي صنعت كشور حاضر شده و با ارزيابي رفتار بخش صنعت در سال ۱۳۸۱ بخشي از برنامه هاي اين بخش در سال ۱۳۸۲ را تشريح كردند.

007190.jpg

جهانگيري: توسعه متوازن
به گزارش خبرنگار ما، وزير صنايع و معادن در ديدار با مديران ارشد بخش صنعت و مديران شركتهاي دولتي تابعه دو سازمان ياد شده كه شامل صنايع فولاد، مس، آلومينيوم، سيمان، ماشين سازي، خودروسازي، كشتي سازي و... است تأكيد كرد: دولت بايد در رشته هاي صنعتي كه بخش خصوصي به هر دليل تمايل به حضور در آنها را ندارد وارد شده و به عنوان مكمل فعاليت هاي بخش خصوصي سرمايه گذاري كند.
جهانگيري تصريح كرد: توسعه صنعت در كشور از عدم توازن در پهنه سرزمين رنج مي برد و سازمانهاي مسئول توسعه صنعتي بايد با شناخت دقيق از نيازهاي استانها، تلاش كنند تا در مناطق كمتر توسعه يافته سرمايه گذاري كنند.
جهانگيري گفت: بايد شرايط لازم در جهت سرمايه گذاري صنعتي از محل حساب ذخيره ارزي فراهم شود.
وزير صنايع و معادن با بيان اينكه رشد صنعت در سال ۱۳۸۱ بيش از ده درصد بوده است تأكيد كرد، شرايط براي تداوم رشد دو رقمي در صنايع كشور وجود دارد و پيش بيني مي شود اين رشد ادامه يابد.

007200.jpg

ويسه: توسعه مديريت حرفه اي
رضا ويسه ، رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز با يادآوري اينكه شركتهاي تابعه سازمان گسترش در سال ۱۳۸۱ توانستند قراردادهايي به ارزش ۲/۳ ميليارد دلار را منعقد كنند كه صنايع دريايي سهم قابل توجهي داشته است، تأكيد كرد: براي توسعه صنعتي نياز به مديران حرفه اي و ريسك پذير داريم.
توسعه مديريت حرفه اي از برنامه هاي استراتژيك سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
ويسه افزود: رشد صنعت خودرو سازي در سال ۱۳۸۱ حدود ۴۰ درصد بود و احتمال مي رود كه اين رشد ادامه يابد.
توليد بهينه
مصطفي مؤذن زاده  مدير عامل  سازمان  توسعه  و نوسازي  معادن  و صنايع  معدني  ايران  نيز در سخناني  با تشريح  سياستهاي  توليدي  و برنامه هاي  اين  سازمان  گفت  استفاده  حداكثر از ظرفيت  واحدهاي  توليدي، افزايش  بهره  وري  با استفاده  از توليد بهينه  و كاهش هزينه  هاي  توليد و ميزان  مصرف  انرژي  و نيز كاهش  ارزبري  واحدهاي توليدي  ازجمله  سياستهاي  مهم  توليدي  سازمان  توسعه  و نوسازي  معادن و صنايع  معدني  كشور است  .
وي  افزود: با برنامه ريزي هاي  انجام  شده  پيش  بيني  مي  شود در سال  جاري هشت  ميليون  و ۱۳۰ هزار تن  فولاد خام  و ۷/۷ميليون  تن  محصول  نهايي فولاد همچنين  ۰ ۱۹ هزار تن  آلومينيوم  و ۱۸۰ هزار تن  شمش  آلومينيوم توليد شود.
موذن  زاده  توليد ۶/ ۲ ميليون  تن  سنگ  اكسيده ، ۵۳۰ هزار تن  كنسانتره مس، ۲۱۷ هزار تن  مس  اند۱۷۸، هزار تن  مس  كاتد را ازديگر برنامه  هاي امسال  سازمان  توسعه  ونوسازي  معادن  وصنايع  معدني  كشور اعلام  كرد وافزود: همچنين  درسال جاري  ۱۴/ ۵ هزار تن  سيمان  كلينكر ۱/۱۱ ميليون  تن  سنگ آهن  و ۱ ميليون  تن  زغال  سنگ  و نيز ۱/۲ ميليون  تن  ساير مواد معدني  توليد خواهد شد .

007195.jpg

مؤذن زاده  با بيان  اينكه  مجموع  استخراج  محصولات  معدني  كشور در سال  جاري  حدود ۵/ ۴۱ ميليون  تن  خواهد بود تصريح  كرد سال  آينده  در مجموع ۱۲ طرح  به  بهره  برداري  خواهد رسيد كه  ازجمله  آنها طرح  سبا ذوب آهن، طرح  رنگي  گالوانيزه  و قلع  اندود مباركه  ، طرح  فولاد زاگرس  و ميبد، طرح  آلوميناي  جاجرم، مس  ميدوك ، مس  خاتون آباد، سيمان  بوشهر، سيمان  داراب  از آن  جمله  است.

سياست هاي پولي و ارزي كشور تغيير نمي كند
تهران - واحد مركزي خبر : معاون  ارزي  بانك  مركزي  جمهوري اسلامي ايران  تأكيد كرد: سياست  هاي  پولي و مالي  كشور تغيير نخواهد كرد.
محمد مجرد گفت چارچوب  سياست  هاي  پولي  و مالي  كشور بر برنامه هاي  توسعه  اقتصادي  و بودجه  سالانه  استوار است  و سياست  يكسان  سازي  نرخ  ارز ادامه  خواهدداشت .وي  افزود سياست  هاي  پولي  و مالي  در شوراي  پول  و اعتبار تصويب  شده است  و در چارچوب  قوانين  سالانه  اجرا مي شود لذا تغيير نمي كند.وي  با اشاره  به  تحولات  منطقه  و حملات  نظامي آمريكا بر ضد عراق  گفت  در ابتداي   اين  جنگ  به  دليل  خوش  بيني  هاي  محافل  اقتصادي  و سياسي  مبني بر كوتاه  مدت  بودن  آن ارزش  سهام  در بورس  هاي  جهاني  بالا رفت  و قيمت  نفت  كاهش  يافت .
مجرد گفت  اما به  دليل  واقعي  نبودن   اين  پيش  بيني  ها و افزايش احتمال  طولاني  شدن  جنگ  در عراق ، قيمت  نفت  روند افزايشي  خود را آغاز كرده  است  و دلار آمريكا نيز ارزش  خود را در برابر ساير ارزهاي  معتبر جهاني  به  تدريج  از دست  مي دهد.وي  تأكيد كرد اگر اين  شرايط نااطميناني  تغيير يابد يك  ثبات  دربازارهاي  جهاني  ارز و نفت  ايجاد خواهد شد.
معاون  بانك  مركزي  تأثير تحولات  بازار جهاني  ارز به  خاطر جنگ  بر ضد عراق  را بر ارزش  برابري  ريال  كشورمان  رد نكرد و گفت  به  دليل  تغيير ارزش  برابري  يورو و ين  در مقابل  دلار آمريكا اين  نوسان  به  نرخ برابري  ريال   ايران  نيز منتقل  مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |