شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۳ - April.5,2003
تصميمات جديد اروپا براي بازيافت خودروهاي فرسوده
آسمان آبي ايران- توليدكنندگان اروپايي خودرو موظفند تا سال ۲۰۰۷ هزينه بازيافت خودروهاي قديمي و از كار افتاده را تقبل كنند.
ماهنامه اقتصاد ايران نوشت: «كميسيون اروپا اخيرا اعلام كرده است كه خودروهاي قديمي بايد بازيافت شوند. اين تصميم موجب نارضايتي خودروسازان به دليل ايجاد هزينه اضافي است و البته دولت ها نيز در مجبوركردن آنها به پرداخت اين هزينه ها زياد جدي نيستند.»
اين گزارش حاكي است انگليس، آلمان و فرانسه در صدد هستند مسئوليت بازيافت را بر عهده صاحبان خودرو بگذارند كه نتيجه آن انبار بيشتر خودرو در اين كشورها و واردشدن خسارات زيست محيطي بر محيط مي شود.

وقوع۶ هزار تخلف رانندگي در روز ۱۳ فروردين
گروه اجتماعي: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اعلام وقوع ۵ هزار و ۸۷۷ تخلف رانندگي طي روز ۱۳ فروردين گفت: طي اين روز در سطح تهران بزرگ و جاده هاي منتهي به آن همچنين ۳۲۰ فقره تصادف روي داد.
سرهنگ اكبرزاده در گفتگو با ايسنا افزود: از اين تعداد تصادف اعلام شده ۲۹۲ مورد تصادف خسارتي و ۲۸ مورد نيز منجر به جرح شده است كه البته هيچ مورد فوتي در اثر اين تصادفات طي روز ۱۳ فروردين ماه رخ نداد.
به گفته وي مأموران راهنمايي ور انندگي در اين روز با ۵ هزار و ۸۷۷ فقره تخلف برخورد و برگ جريمه صادر كرده اند كه دور زدن ممنوع ۱۰۶ مورد، عدم استفاده از كمربند ايمني ۳۰۲ مورد، عبور ممنوع ۱۲۵ مورد، انحراف به چپ ۶۶ مورد و سبقت غيرمجاز ۲۳ مورد بوده است. رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه فقط در روز ۱۳ فروردين با توجه به ملاحظات صورت گرفته از سوي مأموران، خودرو ۱۱ راننده متخلف توقيف و به پاركينگ هدايت شده است، تصريح كرد، در ۳۰ مورد از تخلفات فوق، گواهينامه رانندگان متخلف توقيف شده است. وي افزود: بيشترين اين تخلفات در محورهاي شهيد بابايي، دماوند و لويزان صورت گرفته است كه البته در مورد تخلفات حادثه ساز مانند سرعت و سبقت غيرمجاز، تجاوز به چپ و ... راهنمايي و رانندگي به شدت برخورد و گواهينامه را توقيف كرده است.به گفته سرهنگ اكبرزاده اين نيرو برخوردهايي با رانندگان و مسافرين ايام نوروزي در خصوص حمل سرنشين و مسافر بر روي بار يا محل بار، صندوق عقب  سواري ها و حمل اضافه بر ظرفيت مسافر صورت داده است.

افزايش قيمت بليت مترو در تهران و كرج
007180.jpg
معاون طرح و برنامه ريزي شركت متروي تهران گفت: بهاي بليت مترو در تهران و كرج ۳۵ تا ۵۰ درصد افزايش يافته است.
ربيعي با اشاره به اينكه افزايش قيمت با تأييد وزير كشور به عنوان قائم مقام شوراي اسلامي شهر تهران صورت گرفته است افزود: قيمت بليت مترو در مسيرهاي تهران به ۷۵۰ ريال و در مسير تهران كرج و بالعكس به ۱۳۰۰ ريال افزايش يافته است.
وي با اشاره به اينكه تعيين قيمت بليت حمل و نقل شهري بر عهده شوراهاي اسلامي شهرهاست افزود: عليرغم افزايش بليت مترو دولت و شهرداري تهران براي تأمين هزينه هاي جاري مترو بايد به اين شركت يارانه پرداخت كنند.
وي همچنين گفت: بليتهايي كه شهروندان در روزهاي گذشته خريداري كرده اند تا پايان تاريخ اعتبار قابل ارائه است.
معاون طرح و برنامه ريزي مترو در پايان افزود: كساني كه كارت بليت همراه دارند قيمت جديد بليت مترو از كارت آنها كسر شد.

امسال ۲۱ طرح مطالعاتي براي كاهش خسارات زلزله در تهران اجرا مي شود
گروه شهري: ۲۱ طرح مطالعاتي به منظور مقاوم سازي تأسيسات، ساختمان ها و مراكز استراتژيك در مقابل زلزله امسال به مرحله اجرا درمي آيد.
به گزارش تهرانشهر، با تخصيص اعتباري معادل ۲۰۰ ميليارد ريال در سال جاري مقرر است ۲۱ طرح مطالعاتي براي كاهش تلفات انساني و خسارات مالي اجرا شود. مطالعه مقاوم سازي مراكز مهم مخابراتي، اطلاع رساني و صدا و سيما، مطالعه مقاوم سازي تأسيسات مهم توليد و توزيع برق و شبكه آب رساني شهرها، پل هاي مهم شهر تهران و راه آهن و پالايشگاه هاي اصلي كشور از جمله اين طرح هاست.
براساس اين گزارش، مقرر است سازمان مديريت و برنامه ريزي مسئوليت تدوين عمليات اجرايي تخصيص اين اعتبار را عهده دار شود.

نگاه
داوود كاظمي
007185.jpg


توضيح
شماره مسلسل صفحات مياني روزنامه «همشهري» امروز، ۳۰۱۰ درج شده است كه شماره صحيح برابر صفحات رويي روزنامه ۳۰۱۳ است.
علت اين تفاوت آن است كه صفحات لايي براي روز شانزدهم فروردين پيش از تعطيلات نوروزي زير چاپ رفته بود اما به دليل بروز جنگ در عراق «همشهري» در روزهاي نهم، دهم و يازدهم فروردين منتشر شد. به همين دليل شماره جدول روزنامه همشهري نيز با شماره مسلسل روزنامه يعني ۳۰۱۳ انطباق يافته است.

چمران:
لزومي به افزايش تعداد اعضاي شوراي شهر وجود ندارد
گروه شهري: سخنگوي منتخبان شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: لزومي در افزايش اعضاي شوراي شهر تهران و تغيير قانون شوراها وجود ندارد.
«مهدي چمران» در گفت وگو با ايرنا، افزود: در صورتي كه قانون شوراها در اين دوره اصلاح شود و اعضاي شوراي شهر تهران افزايش يابد، قاعدتا بايد انتخابات مجدد برگزار شود.
در قانون فعلي شوراها، تعداد اعضاي شوراي شهر تهران ۱۵ نفر است كه با اصلاحيه قانون كه پيش از اين در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار داشت، اين تعداد بايد به ۳۱ عضو اصلي افزايش پيدا مي كرد كه اصلاحيه اين قانون همچنان در راه رفت و برگشت ميان مجلس و شوراي نگهبان قرار دارد.
سخنگوي منتخبان شوراي اسلامي شهر تهران گفت: خوشبختانه در صورتي كه قانون اصلاح شود ما به اندازه كافي نيروي خوب و كارآمد كه مفيد واقع شود در اختيار داريم.
چمران اظهار داشت: هيچ اصراري بر تسريع روند اصلاح قانون نداريم و منتظر مي مانيم تا روند قانوني در اين خصوص ادامه يابد.
وي گفت: بر همين اساس هيچگونه برنامه ريزي خاصي براي افزايش احتمالي اعضاي شورا انجام نداده ايم.
عضو شوراي شهر تهران افزود: معضلات شهر تهران بسيار پيچيده است كه حل آنها شايد سالها به طول انجامد و با پيگيري مسايل و معضلات شهر اميدواريم كه حداقل آغازگر حل اين مشكلات باشيم. چمران گفت: ما آرزو داريم كه عملكرد خوب اعضاي شوراي شهر تهران، باعث حضور پر رنگتر مردم در انتخابات بعدي شود.
وي افزود: مهمترين برنامه شورا اين است كه همه چيز در شهرداري ضابطه مند و قانونمند باشد و بر همين اساس بحثي چون مبحث ساخت و سازهاي غيرمجاز بايد از بين برود و وجود نداشته باشد.
وي گفت: در حال حاضر برنامه خاصي براي شهرداران مناطق در نظر گرفته نشده است، اما با هماهنگي سرپرست شهرداري، اطلاعات و تجربيات آنها براي بررسي در شورا در حال جمع آوري است.

۲۵ هزار مجوز واحد صنفي جديد در تهران
گروه شهري: تعداد مجوزهاي صادره براي تأسيس واحدهاي صنفي در تهران طي سال جاري اعلام شد.
به گزارش تهرانشر، به موجب آخرين گزارش ارائه شده از سوي كميسيون هيأت عالي نظارت طي سال جاري ۲۵ هزار مجوز جديد براي داير شدن واحدهاي صنفي در تهران صادر شده است.براساس اين گزارش، تعداد واحدهاي صنفي فعال در تهران به ۱۸۵ هزار واحد رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش چشمگيري را نشان مي دهد.به موجب گزارش ارائه شده بيشترين تعداد مجوز صادره براي داير شدن واحدهاي صنفي در طول سال جاري به تهران اختصاص دارد. به طور متوسط به ازاي هر ۲۳ نفر در ايران يك واحد صنفي فعال وجود دارد كه اين رقم در مقايسه با استانداردهاي بين المللي بسيار بالاست. چرا كه در كشورهاي توسعه يافته به ازاي هر ۲۰۰ نفر يك واحد صنفي فعال وجود دارد.

پيكان پرتيراژترين خودروي سال ۸۱ بود
گروه شهري: سال گذشته بيش از ۱۵۰ هزار دستگاه پيكان در كشور توليد شد.
به گزارش خبرنگار قلم سبز ايران، طبق آخرين آمار ارائه شده ميزان توليد پيكان در كشور طي سال ۱۳۸۱ به ۱۵۰ هزار دستگاه رسيد.
به اين ترتيب پيكان پرتيراژترين خودروي توليدي در كشور نسبت به ساير خودروهاي توليدي بود.
پيكان در حالي بيشترين آمار توليد را به خود اختصاص داده است كه طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته مقرر بود توليد پيكان روندي كاهشي را طي كند. با اين حال ميزان توليد اين خودرو نسبت به سال گذشته نيز افزايش يافته است. تكنولوژي توليد پيكان به حدود ۴۰ سال پيش مربوط است. قديمي بودن تكنولوژي سبب شده است مصرف بنزين اين خودرو و آلوده زايي آن بسيار بالا باشد. بسياري از كارشناسان معتقدند خودروي صفر كيلومتر پيكان به دليل شرايط نامساعد به نوعي، خودروي فرسوده محسوب مي شود. تردد خودروهاي پيكان يكي از عوامل عمده آلودگي هواي تهران به شمار مي رود.

ميدان صادقيه قابل تحمل مي شود
آغاز اجراي طرح آرام سازي محيط و زيباسازي معابر و ميدان هاي غرب تهران
007175.jpg
گروه شهري: با آغاز سال جديد، دومين مرحله طرح آرام سازي محيط و بهسازي و زيباسازي معابر و ميدان هاي غرب تهران توسط منطقه  ۵ شهرداري تهران آغاز شد.
شاپوريان شهردار منطقه ۵ تهران ديروز به خبرنگار ما گفت: اين طرح كه از ميدان دوم صادقيه آغاز شده است ضمن ايجاد معابر سواره رو در اطراف ميدان؛ تابلوهاي تبليغاتي مزاحم و مخدوش جمع آوري خواهد شد.
همچنين به منظور تفكيك محل خودروهاي مسافري با سواري و كاهش ازدحام و ترافيك ميدان ؛ با اصلاح هندسي ورودي ميدان به بلوار آيت الله كاشاني از ميزان ترافيك در ساعتهاي شلوغ كاسته شده است.
وي افزود: در مرحله دوم طرح آرام سازي و آراستگي محيط شهري منطقه ۵ پيش بيني شده، ضمن آزاد نمودن فضاهاي اشغال شده توسط ايستگاهها و پياده روهاي قديمي، اين فضاها به باغچه و فضاي سبز تبديل شود و با كاشت مجدد درختان «پارك استقلال» در ميدان صادقيه به آراستگي فضاهاي اطراف ميدان اضافه گردد. شاپوريان تصريح كرد: در اين طرح پيش بيني شده بلوار آيت الله كاشاني تا شهر زيبا - ميدان هاي اصلي منطقه - بلوار فردوس و اشرفي اصفهاني پس از رفع آلودگي هاي بصري، ضمن مرمت آسفالت معابر آن نسبت به زيباسازي اين مسيرها اقدام شود.
شهردار منطقه ۵ تهران تاكيد كرد:  طرح آرام سازي محيط و معابر در راستاي استانداردسازي محيط زيست شهري و كيفي سازي خدمات شهري و زيباسازي منظر عمومي منطقه غرب تهران انجام مي شود.

افزايش ذخيره آب در مخازن لار، كرج و لتيان
تهران امسال كمبود آب ندارد، بارش زمستاني كافي بود
گروه شهري: با تكيه بر ذخاير آب پشت سدها، سال ۸۲ آب شرب تهران تأمين و مشكل كمبود آب نخواهيم داشت.
عليرضا خروشي معاون بهره برداري و امور مشتركين سازمان آب منطقه اي تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب افزود: حجم ذخيره آب پشت سدهاي لار، لتيان و كرج در مقايسه با سال گذشته ۴۷ درصد افزايش يافته است.
وي افزود: در سال آبي ۸۰-۸۱ مقرر شده بود حدود ۶۰۰ ميليون مترمكعب آب شرب تهران از محل آبهاي سطحي و مابقي از طريق منابع زيرزميني تهيه و در اختيار شهروندان قرار گيرد.
وي خاطرنشان كرد: از محل چاهها حدود ۲۸۰ ميليون متر مكعب آب معادل ۳۴ درصد آب مصرفي در اختيار شركت آب و فاضلاب استان تهران قرار گرفته است. معاون بهره برداري سازمان آب منطقه اي تصريح كرد: ميزان مصرف آب شرب تهران در سال ۸۱ بالغ بر ۹۰۰ ميليون مترمكعب بود. طبق پيش بيني هاي انجام شده براي سال ۸۲ نيز حدود ۹۵۰ ميليون مترمكعب آب نياز داريم. وي افزود: آب شرب شهر تهران از منابع لار، كرج، لتيان تأمين مي شود و از فواصل طولاني با تونلهاي موجود به تصفيه خانه هاي شركت آب و فاضلاب منتقل مي شود كه با توجه به توان تصفيه خانه هاي شركت آب و فاضلاب ناگزير هستيم حدود ۶۷ تا ۷۰ درصد آب را از منابع آبهاي سطحي تأمين كنيم و بقيه نياز آب چاهها استحصال مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد: تونل انتقال آب لوارك، سوهانك كه در حال احداث است تا پايان شهريور ۸۲ به بهره برداري برسد و بتوانيم در سال آينده با تكميل اين طرح ۸۰ درصد آب شرب تهران را از محل منابع آبهاي سطحي تأمين شود، چون تصفيه خانه سوهانك در صورت تأمين اعتبارات قادر است حدود ۱۵ متر مكعب آب در ثانيه تصفيه كند.

دبيرمجمع نمايندگان تهران:
اجراي لايحه تجميع عوارض، مشكل ترافيك تهران را كم مي كند
تلفيق لايحه تجميع عوارض با نهايي شدن طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده همچنين هدفمند شدن يارانه بنزين كه ارتباط مستقيمي با موضوع خودرو دارد، مي تواند در سال ۸۲ منجر به حل بخش عمده اي از معضل حمل و نقل شهري بشود
كلان شهر تهران ضمن داشتن امكانات و نقاط قدرت فراوان داراي مشكلات كلاني هم هست كه برخي از آن ها شناخته و كارشناسي شده اند، اين مشكلات و ديگر معضلات اين شهر بايد به مدد كليه مسئولين به خصوص منتخبين مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران، تحقيق، شناسايي و با صبوري و همدلي به دور از ديدگاههاي تنگ نظرانه حل و فصل شود. درباره برخي از معضلات كلان شهر تهران در حوزه هاي عمراني، بهداشتي و زيست محيطي و اجتماعي و فرهنگي، با علي اكبر موسوي (خوئيني) دبيرمجمع نمايندگان تهران گفت وگويي داشته ايم كه فشرده اي از آن را مي خوانيد:
وي درباره زمان آغاز به كار مجمع نمايندگان تهران گفت: مجمع نمايندگان تهران از زمان آغاز مجلس ششم هيئت رئيسه اي را انتخاب كرد. آن هيئت رئيسه يك سري از موضوعات مبتلا به كلان شهر تهران را مدنظر قرار داده و درباره آن ها بررسي هاي لازم را انجام داده است. بعضا هم در صورت لزوم جلساتي با حضور ديگر نمايندگان شهر تهران، كارشناسان و دست  اندركاران دستگاه هاي اجرايي تشكيل داده است. نمايندگان مجلس دو وظيفه اساسي دارنديكي قانون گذاري و يكي نظارت بر اجراي قانون است. سعي شده است كه در ارتباط با مسايل كلان شهر تهران از هر دو وظيفه اي كه در اختيار نمايندگان بوده بهره گرفته شود.
وي اشاره كرد: بخشي از مواردي كه تاكنون مورد بحث، دسته بندي و پيگيري قرار گرفته است به اين قرار است: مسايل مربوط به حوزه عمراني شهر تهران، مسايل مربوط به حوزه بهداشتي و زيست محيطي شهر تهران و مسايل مربوط به حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي شهر تهران. موضوعات موردي هم داشته ايم كه آنها را پيگيري كرده  ايم. اين موضوعات بعضا جنبه هاي سياسي داشتند كه نيازمند تصميم گيري و اعلام موضع واحد از ناحيه نمايندگان تهران بوده است كه آنها را مدنظر قرار داده، تصميم گيري كرده وبه افكار عمومي و نهادهاي مسئول و ذيربط اعلام كرده ايم.
وي افزود: در حوزه مسائل عمراني آنچه كه تاكنون مدنظر قرار گرفته است، يكي بحث ساخت و سازهاي غيرمجاز بوده است كه بخش عمده اي از آن شامل نيروهاي مسلح مي شده و بخش ديگر آن مربوط به نهادهاي حكومتي و دستگاه هاي اجرايي و حتي قواي سه گانه بوده است.
با توجه به اهميت موضوع و گزارشهاي نگران كننده اي كه به صورت آمار و مستنداتي از ناحيه استانداري و شهرداري تهران در اختيار نمايندگان قرار گرفته بود، كميته اي با مسئوليت آقاي مهندس محسن آرمين به منظور پيگيري مسأله تشكيل شد.
وي اضافه كرد: بخش ديگر از فعاليت هاي اين كميته به همراه يك سري مشكلات همچنان باقي مانده است. كه درباره آن ها بايد در سطح وزرا يا فرماندهان عالي نيروهاي مسلح و مسئولين دولت و مجلس رسيدگي و تصميم گيري نهايي شود. قرار بر اين است كه در آينده نزديك گزارش اين مشكلات در جلسه عمومي مجمع نمايندگان تهران با حضور آقاي كروبي به عنوان رياست مجلس شوراي اسلامي طرح و مورد رسيدگي و تصميم گيري نهايي قرار بگيرد.
نماينده تهران درباره تصميمات اين مجمع درباره مشكلات ترافيكي تهران گفت: موضوع حمل و نقل درون شهري و ترافيك تهران كه تقريبا  مبتلا به اكثريت شهروندان تهراني است و موجب اذيت و آ زار آنها شده است هم در حوزه عمراني قرار دارد.
در همين رابطه جلساتي ترتيب داده شد و يكي از اين جلسات در مركز كنترل ترافيك برگزار شد. آنجا به گزارش هايي كه از ناحيه دستگاه هاي مختلف تهيه شده بود، اشاره شد. اين جلسات يكي از عمده راهكارهاي برون رفت از وضعيت موجود را تسريع در توسعه و اتمام كارهاي بعدي مترو تشخيص داد.
موسوي درباره تلاش هاي مجمع نمايندگان براي توسعه متروي تهران گفت: در اين مورد بازديدي از مراحل اجرايي كارهاي مختلف مترو با حضور مسئولين مترو برگزار شد. در اين بازديدها مسئولين مترو مشكلات و محدوديت هاي موجود بر سر راه توسعه مترو را عنوان كردند. از جمله بحث محدوديت بودجه بود براي تسريع در شروع و اتمام برخي از خطوطي كه ضرورت و اولويت زيادي داشته است. نظر نمايندگان اين بود كه بايد از بودجه هاي ملي و استاني، خاص شهر تهران كه در اختيار برخي ارگان ها و نهادهاي ذيربط قرار دارد، استفاده بشود و در اين مورد تأكيد هم شد كه در اولين فرصت به راه اندازي خطوط موردنظر كمك بشود.
نكته حائزاهميتي كه در اين بازديد براي نمايندگان مشهود بود، اين بود كه احساس مي شد كه عموم مردم استقبال بسيار خوبي از اين وسيله حمل و نقل درون شهري به عمل آورده اند و خواهان توسعه خدمات آن هستند. با توجه به اهميت اين وسيله در وقت و سلامت شهروندان، مطالب با فوريت لازم به دستگاه هاي اجرايي ذيربط منتقل شد.
خوشبختانه طي روزهاي بعد هيئت دولت با اعطاي يك سري تسهيلات مالي و اعتباري به منظور راه اندازي پروژه هاي متوقف مانده مترو، تصميم قاطعي گرفت كه در ارتباط با حمل و نقل درون شهري توجه به توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني و تاكسيراني بود.
در بخش اتوبوسراني تحركات و فعاليت هاي خوبي توسط وزارت كشور با همكاري شهردار و بقيه نهادهاي ذيربط انجام شده و ادامه هم دارد.
وي اشاره كرد: در بخش تاكسيراني مشكلات عديده همچنان باقي است. از جمله نوعي رخوت و كندي در تصميم گيري ها ديده مي شود و به طور كلي مشكل مديريتي وجود دارد. مشكل ديگر مسأله تاكسيراني مربوط به تصميم گيري كلان و ملي است كه به تنهايي در حوزه اختيارات خود تاكسيراني نيست و آن عبارت است از پيگيري و به نتيجه رساندن طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده. اين طرح تاكسي هاي درون شهري را هم در شهر تهران و هم در بقيه شهرستانها متأثر مي كند.
وي در اين باره تأكيد كرد: در اين بخش اختلاف هايي بين خودروسازان داخلي با مجلس و بخش دولتي وجود دارد كه خوشبختانه قانون تجميع عوارض حرف آخر را در اين اختلاف زد. شوراي نگهبان هم اين لايحه را عليرغم مخالفت ها و فشارهاي وارده از طرف خودروسازي به تصويب رساند. تلفيق اين لايحه با نهايي شدن طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، همچنين هدفمند شدن يارانه بنزين كه ارتباط مستقيمي با موضوع خودرو اعم از درون و برون شهري دارد، مي تواند در سال ۸۲ منجر به حل بخش عمده اي از اين معضل حمل و نقل درون و برون شهري بشود.
موسوي در ارتباط با مشكل تراكم نيز گفت: بحث تراكم كه آخرين مورد حوزه عمران است جزو مواردي بود كه شهروندان تهراني حساسيت بسيار زيادي در مورد آن داشته و دارند. چرا كه تصميم گيري نابهنگام و آني كه در ارتباط با تراكم توسط شهردار وقت تهران صورت گرفته بود، نگراني و اعتراضاتي را دامن زد. به دليل اختلاف شديدي كه متأسفانه در اين زمينه در درون شوراي شهر وقت تهران هم وجود داشت، در جلسه مجمع نمايندگان تهران كه با حضور اعضاي شوراي شهر، شهرداري، وزارت كشور، وزارت مسكن، نمايندگان تهران و رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، تصميم  مهمي اتخاذ شد مبني بر اينكه مصوبه ذيربط شوراي عالي معماري و شهرسازي ملاك و مبنا قرار بگيرد. يعني در مورد تراكم بازگشت شود به مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي.
وي اضافه كرد: متأسفانه بعد از اتمام جلسه و در روزهاي بعد شهرداري تهران به گونه ديگري برخورد كرد و بر همان تصميم نابهنگام شهردار وقت كه ذكر آن رفت، پاي فشرد و به همان روش ادامه داد.
در نتيجه تنش ها هم ادامه پيدا كرد. اين موضوع مورد اعتراض برخي از نمايندگان مجلس قرار گرفت. تا جايي كه طرح تحقيق و تفحص از موضوع تراكم به مجلس ارائه شد و به تصويب مجلس رسيد و هيئت مربوطه بعد از چند ماه گزارش خود را در صحن علني مجلس قرائت كرد. متأسفانه عليرغم اين كه اين نظر مجلس طبق آئين نامه داخلي آن بود، ولي نسبت به اين گزارش توجه شايسته اي از جانب شهرداري به عمل نيامد.
اين بي توجهي اعتراض رياست مجلس شوراي اسلامي را در نطق جلسه علني مجلس برانگيخت و از سوي نمايندگان براي رسيدگي بيشتر و برخورد با متخلفين، گزارشي از ناحيه كميسيون اصل نود مجلس در اختيار دستگاه قضايي قرار گرفت. همچنين تعدادي از نمايندگان به وزير كشور تذكر دادند كه در اين ارتباط مداخله كرده و اين روند تصميم شهرداري را متوقف كند. كه به انحلال شوراي شهر تهران رسيد. در واقع بحث تراكم، پاشنه آشيل اولين شوراي شهر تهران بود.

پرسه در محله ها
بسياري از شهروندان در روزهاي پاياني سال گذشته از ما خواسته بودند درباره افزايش چاله ها در معابر تهران بيشتر بنويسيم. اميدواريم با اين نوشته، اين گروه از شهروندان از ما راضي شده باشند.
افزايش چاله ها قطعا  بيانگر كاهش تمركز و توان مجموعه مديريت شهري تهران است. جاي آن دارد كه انديشيده شود اين كاهش تمركز از چه زماني آغاز شده است و راه برون رفت از آن چيست. چندي پيش در همين صفحه نوشته بوديم كه چاله هاي تهران سالانه عامل مرگ صد و ده شهروند در اين شهر است.
خيابان ها را به حال خود واگذاشتن، تا عرصه هايي چنين مرگزا و خطرآفرين باشند، زيبنده تهران ما نيست.

قدري خوشبينانه
در آغاز سال شنيدن اين خبر كه بارش هاي جوي كافي بوده و امسال تهران كمبود آب ندارد، مسرت بخش است. اما به نظر مي رسد اوضاع آنقدر كه معاون بهره برداري سازمان آب منطقه اي تهران اعلام كرده است، خوشبينانه نباشد.مسئله آب تهران را مي توان به سه بخش تقسيم كرد.
الف) تامين آب (فراهم بودن آب در ذخاير قابل دسترس از قبيل سدها و منابع زيرزميني)
ب) توزيع آب (تصفيه آب و توزيع آب شبكه عظيم لوله كشي شهري)
ج) دفع فاضلاب
نكته اين است كه به فرض تحقق كامل بخش اول - هزينه هاي سرسام آور بخش دوم توزيع مطلوب آب در تهران را براي دولت كمرشكن مي كند و تحقق كامل بخش دوم مشكلات زيست محيطي و فزاينده ناشي از دفع نابهنجار فاضلاب در تهران را افزايش مي دهند.
پس، حتي به اين فرض كه باران به حد كافي باريده و ذخيره سدها كامل باشد، باز نبايد گمان داشت در تهران مي توان آب را بي محابا مصرف كرد. گفته هاي معاون سازمان آب منطقه اي از اين جهت كه نكته اميدبخشي را با شهروندان در ميان مي گذارد قابل تقدير است، اما اين نگراني وجود دارد كه رفع بيم كمبود آب شهروندان را باز هم به كم اعتنايي به هشدارهاي طرفداران محيط زيست و بي توجهي به طرح هاي صرفه جويي در مصرف آب ترغيب كند، كه اميدواريم اينچنين نشود. اين موضوع نيز قابل توجه است كه آمار بيلان نهايي بارش سالانه فقط در پايان بهار قابل اتكا است و اگر بارش هاي بهار كمتر از حد انتظار باشد، قطعا خوشبيني موصوف در ابتداي اين نوشتار نيز رنگ خواهد باخت.
ناصر كرمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |