شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۳ - April.5,2003
فوايد پياده روي روزانه براي بزرگسالان
چند تن از پژوهشگران با انجام پژوهشي جديد كه نتايج آن در نشريه «انجمن قلب آمريكا» به چاپ رسيد، دريافتند مردان ما بين سن ۷۱ تا ۹۱ سال كه روزانه مسافت ۳ كيلومتر پياده روي مي كنند، خطر بروز سكته قلبي را به  طور ميانگين۵۰ درصد از خود دور مي كنند. اين ميزان با هر، يك كيلومتر پياده روي اضافي به طور ميانگين ۱۵ درصد افزايش مي يابد.
به عقيده پزشكان، پياده روي روزانه به كاهش سطح كلسترول بد يا «كلسترول ال.دي.ال» و افزايش ميزان كلسترول خوب يا «كلسترول اچ.دي.ال» كمك و از ايجاد اختلال و بي نظمي در ضربان هاي قلبي جلوگيري مي كند. از اين گذشته پياده روي، در محافظت از دستگاه گردش خون بدن و هماهنگي در كار سيستم انعقاد خون مؤثر است.
برخي از شركت كنندگان در اين پژوهش تأكيد كردند كه با انجام پياده روي روزانه تغييرات مثبتي را در وضعيت جسماني و روحي خود شاهد بوده اند، در حالي كه پيش از اين براي باز كردن و پاكسازي رگ هاي خوني مسدود بدنشان، سال هاي مديدي تحت عمل جراحي قرار داشتند. اين عده همچنين گفتند كه نسبت به گذشته فعال تر هستند و در تند راه رفتن و سرعت گرفتن در ارتفاعات، توانايي بيشتري دارند، حال آن كه در آغاز شركت خود در اين پژوهش، قادر به انجام اين كارها نبودند. از اين رو پژوهشگران به زنان و مردان توصيه مي كنند كه در سن پايين به ضرورت پياده روي روزانه اهميت دهند و منتظر رفتن به سن هفتاد سالگي نباشند، زيرا پياده روي فوايد بسياري را براي سلامتي و تندرستي آنان به همراه دارد و ناديده انگاشتن آن روا نيست.
از سوي ديگر در جريان پژوهشي نيز كه وزارت آموزش ملي انگلستان ناظر بر اجراي آن بود، مشخص شد: گروهي از دانش آموزان ۸ تا ۱۶ ساله كه براي رفتن به مدرسه روزانه پياده روي مي كردند، در مقايسه با آن دسته از دانش آموزاني كه با استفاده از وسائط نقليه به مدرسه مي رفتند، توجه و حواسشان به گفته هاي معلمان و فهميدن دروس بيشتر بود.
منبع: اينترنت
ترجمه: علي احمديان كيسمي

سرانه هر ايراني در بخش دارو۱۱ دلار است
سرانه دارويي براي هر نفر در جهان ۱۰۰ دلار برآورد مي شود كه اين رقم براي هر ايراني حدود ۱۱ دلار است.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان دكتر احمدياني معاونت غذا و دارو با بيان اين مطلب افزود: در سال ۴۰۰، ميليارد دلار براي ۴ ميليارد از ۶ ميليارد جمعيت جهان صرف دارو مي شود كه در كشور ما مبلغي حدود ۶۰۰ ميليارد تومان را دربر مي گيرد.
وي افزود: مصرف دارو در كشور تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۲۸ ميليارد عدد مي شود كه اين امر ناشي از افزايش پزشك، گسترش خدمات رساني، گسترده تر شدن سطح خدمات بيمه و رشد جمعيت است.
وي تصريح كرد: مصرف دارو در ۱۰ الي ۱۵ سال آينده بيشتر خواهد شد و بخصوص در ارتباط با داروهاي جديد و گران قيمت كه با تكنولوژي بالا توليد مي شود اين امر چشمگيرتر است.

تأثير ميزان موفقيت معلمان در به كارگيري روش هاي پرسشگري بر ارزشيابي عملكرد دانش
اين مطالعه بر ميزان موفقيت معلمان پايه سوم ابتدايي در به كارگيري سؤالات سطح بالا، متمركز است. ضمنا به بررسي تأثير روش تدريس عملي در درس علوم مي پردازد. روش تحقيق مورد نظر اين مطالعه، تجربي حقيقي است. اين روش به محقق اين امكان را مي دهد تا تأثير روش تدريس علمي را بر دانش آموزان پايه سوم توسط معلمان كارآزموده اي كه در رابطه با روش به كارگيري سؤالات سطح بالا آموزش ديده اند، با عملكرد دانش آموزان ديگري در همين پايه كه توسط معلماني كه هيچگونه آموزشي در ارتباط با موضوع مذكور نديده اند، مقايسه كند. عملكرد دانش آموزان به وسيله سؤالات باز، ارزشيابي و با روش خاصي نمره گذاري مي شود. اين نوع سؤالات نيازمند به تفكر سطح بالاست كه مختص به تعدادي دانش آموز است. (بلوم، ۱۹۵۶). به اين ترتيب، تأثير عملكرد روش پرسشگري افراد گروه آزمايش در طي آموزش علوم با توجه به پاسخهاي دانش آموزان به سؤالات باز مورد ارزيابي قرار مي گيرد. نتايج اين مطالعه، باعث تغيير در نوع به كارگيري سؤالات سطح بالا توسط گروه آزمايش در آموزش علوم مي شود. گروه هاي آزمايشي به طور تصادفي انتخاب شدند و از پاسخ هاي دانش آموزان پايه سوم به سؤالات بازي كه توسط معلمان اين پايه اجرا شده بود، جهت به دست آوردن تفاوت معني دار بين نمره هاي گروه آزمايش و كنترل استفاده شد. با استفاده از روش آماري خي دو تفاوت هايي بين فراواني پاسخ هاي گروه كنترل و آزمايش به دست آمد (P Value < ۰۰۱) كه نشان دهنده عدم تصادفي بودن نتايج بدست آمده است. در اين مطالعه، تعدادي معاني ضمني وجود دارد از جمله: چگونگي عملكرد شاگرد مي تواند نتيجه پيشرفت مجريان را تحت تأثير قرار دهد، موفقيت مجريان مي تواند مستقيما روشهاي تدريس معلمان را تحت تأثير قرار دهد، تأثير روش هاي تدريس بر عملكرد دانش آموزان رابطه معناداري دارد. يكي از معاني ضمني اين مطالعه، نياز به دخالت مستقيم فردي آگاه بنام معلم راهنما است كه براي تحقق پيشرفت كاركنان طرح حاضر و اطمينان از به كارگيري روشهاي جديد تدريس كه موفقيت آميز هستند نيز مؤثر است.
منبع: DAI-A62, P.400.Aug2001
ترجمه: مريم صحرانورد

آشنايي با نشريات جديد
شوكران نوروزي
007075.jpg
شماره پنجم و ششم شوكران كه تاريخ فروردين ماه ۸۲ را بر پيشاني خود دارد به صاحب امتيازي، مديرمسئولي و سردبيري پونه ندائي در ۴۸ صفحه و به قيمت ۶۰۰ تومان منتشر شد.
شوكران در روندي روبه رشد، مطالبي را به چاپ مي رساند كه بيشتر جنبه ادبي داشته و از گرايش هاي مختلف كه به افراط و تفريط مي افتند، نشاني ندارد. در اين شماره، اشعار و مطالبي از احمد رضا احمدي، قيصر امين پور، مفتون اميني، سيمين دانشور، سيمين بهبهاني، محمد علي سپانلو، عمران صلاحي، كاميار عابدي، شمس لنگرودي، جواد مجابي و... به چشم مي خورد كه مباحث مختلفي به بحث گذاشته شده است. بخش نقد و بررسي را مقالات «از شعر مايه تا شعر» و «در آستانه فصلي سرد باد او را با خود برد» تشكيل مي دهد.
در بخش طنز نوشته هايي چون «رفع تكليف»، «گونترگراس و خنجر كج يمني» و «اكتاويو پاز» به چشم مي خورد: «نقد ادبي معاصر؛ گذار از حس انتقادي» اقتراحي است كه در آن از افرادي چون رزا جمالي، رامين جهانبگلو، بهاءالدين خرمشاهي، عنايت سميعي، كاميار عابدي و سيد فريد قاسمي درباره نقد ادبي معاصر نظرخواهي شده است. «زمستان»، «گنجشك هاي آن خانه» و «دنياي مجازي ما» داستان هاي اين شماره شوكران هستند. كتابهاي «گوته غريب تر از حافظ» و «آتش بايد خاكستر را پس بزند» نيز نقد و بررسي شده اند.
شوكران، همان گونه كه نوشته شد كيفيتي روز به روز بهتر پيدا مي كند، خصوصا در بخش مسأله يابي ادبيات امروز ما كه جا دارد، اين بخش گسترش بيشتري پيدا كرده و نشريه خود را بيش از اين كه شاهديم وارد اين فضا كند. گرچه ورود به اين حوزه ها، جنجال هاي خاص خود را نيز در جامعه ادبي خواهد داشت.

نقاشي زندگي در مدرسه
گفت وگوي «جنگ» آرزوي «صلح»
007080.jpg
اشاره: مجله حرفه اي معروف ياددادن از پيش از دبستان تا پايان راهنمايي (Prek-8)، كه وجهه جهاني پيدا كرده است، در شماره سپتامبر ۲۰۰۲ (مهر ۱۳۸۱) خود،  چندين نوشته را به ياد ماجراي ۱۱ سپتامبر نيويورك (بمباران دو آسمان خراش تجارت جهاني) اختصاص داده است. نويسنده يكي از اين نوشته ها خانم دونا پيشن(۱) معلم هنرهاي زبان آموزي در مدرسه راهنمايي تورينگتون(۲) در تورينگتون سيتي است. او خبرنگار اين مجله معروف نيز به شمار مي رود.
E-mail: mdbcp@aol.com
اينك ترجمه كوتاهي از دو مقاله اين شماره، كه توجه خوانندگان بسياري را جلب كرده است، ارائه مي شود.
نويسنده: دونا پيشن
مترجم: دكتر علي رؤوف
* چگونه مي توان در مدرسه با شوربختي هايي مانند ماجراي ۱۱ سپتامبر و جنگ دوم جهاني برخورد كرد؟
- چند هفته از شروع درس «علوم اجتماعي» در مدرسه مي گذشت كه ناگهان حادثه وحشت بار ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاد. حادثه اي كه زندگي ما را تغيير داد و حتي تاريخمان را دگرگون ساخت.
برخورد با يك پريشاني عاطفي
ضربه، وحشت و خشم، دانش آموزان را مشتاق كرده بود تا درباره رويدادهاي زمان به بحث بنشينند و گفت وگو كنند. كاملا آشكار بود كه بسياري از دانش آموزان آنچه را در خانه هاي خود شنيده اند، بدون آن كه درباره پي آمدهاي آن بينديشند و بتوانند پيشنهادهايي ارائه دهند، تكرار مي كنند. اين اشتياق دانش آموزان، موضوع چالش برانگيزي براي من به وجود آورد. با خود انديشيدم در شرايطي كه دانش آموزان درگير احساسات غم انگيزي هستند؛ چگونه مي توانم آنها را به تفكر وادارم تا با خود و به خود بينديشند؟
در لحظه هايي كه پدران و مادران آنها در عصبانيت قابل قبول و توجيه پذير به سر مي برند و تقاضاي انتقام، وجود آنها را پر كرده بود، چگونه مي توانم درباره راه حل هاي بهتر، با دانش آموزان گفت وگو كنم؟
چگونه مي توانم به آنها كمك كنم تا بفهمند كه ما در بستر تاريخ زندگي مي كنيم يا بفهمند كه پاسخ هاي ما به هر حادثه يا رخدادي، بر زندگي انسان ها در زمان «حال» و در «آينده» اثر مي گذارد؟
پاسخ به پرسش ها
شيوه كارم را بر پايه پرسش ها و پاسخ هاي آنها گذاشتم:
دانش آموز: بايد بر سر آنها بمب بريزيم!
معلم: بر سر مردم كدام كشور؟
سكوت. در واقع هيچ كس نمي دانست چه كسي اين بلا را بر سر ما آورده است. به دانش آموزان پيشنهاد كردم بياييم فكر كنيم تا پاسخ درست را به دست آوريم:
دانش آموز: بمب بر افغانستان بريزيم.
معلم: چرا؟
دانش آموز: چون آنها بمب بر ما فروريختند.
معلم: آيا بمب، كسان ديگر را هم خواهد كشت؟
و باز سكوت؛ به صحبت درباره جنگ و از دست رفتن زندگي بي گناهان، درباره دلايل جنگ و راه حل هاي ديگر مثل مجازات هاي اقتصادي پرداختيم و رسيديم به گفت وگو درباره مسايلي كه در جنگ داخلي خودمان و جنگ جهاني اول و دوم، كه درباره آنها مطالبي خوانده بوديم، فهميديم جنگ ها آن چيزي نيستند كه در كتاب هاي درسي نوشته شده اند. بلكه جنگ،  چيزي است كه بر زندگي انسان ها تاخته است.
تلنگر به تفكر
مي خواستم احساس يك دگرگوني يا تغيير را در دل دانش آموزان ايجاد كنم كه آنها خود به پرسش هايي كه در دل داشتند، پرداختند. تدبيرهاي استفاده نكردن از خشونت را در رهبران كشور خودمان مورد به مورد بررسي كرديم و رهبران صلح كشورهاي ديگر را مورد مطالعه قرار داديم.
آموزه هايي را كه از اين گفت وگو به دست آورديم، به زندگي خود ارتباط داديم. چگونه مي توانيم با قلدرها و زورگوها،  بدون وارد شدن به جنگ، برخورد كنيم؟
چگونه مي توانيم به دانش آموزان كمك كنيم تا بفهمند كه ما در بستر تاريخ زندگي مي كنيم و واكنش هاي ما به هر رخدادي، هم بر حال و هم بر آينده تأثير مي گذارد؟
چگونه مي توانيم به اظهارات بي رحمانه يا به شايعات پاسخ دهيم؟ در برابر مخالفت هاي پدران و مادران خود،  در حالي كه هيچ حق انتخابي نداريم، چه واكنش هايي مي توانيم نشان بدهيم؟
هيچ پاسخ پايدار و ماندگاري پيدا نكرديم. اما فرآيند انديشه ورزي دانش آموزان،  آغاز يك ديگرانديشي يا تغيير را به وجود آورد. آن گاه كه به جنگ مي انديشيديم، به كره زمين هم فكر كرديم؛ حتي به مناظر زيبايي كه ماه درست مي كند، فكر كرديم و به تماشاي افق ها و كرانه هاي سياره خود پرداختيم. ديديم كه هيچ خط مشخص، واضح و آشكاري بر افق ها كشيده نشده است.
دانش آموزان زندگي زمان خود را زير ذره بين فكر و انديشه گذاشتند و به تفاوت هاي زمان،  در حكم بخش هايي از تاريخ، پرداختند.
* * *
يكي ديگر از مقاله هاي نوشته شده در مجله ياد شده كه در بخش  ويژه با عنوان Features به معني «جلوه هاي ويژه» چاپ شده، معرفي كتاب شعري است كه دانش آموزان مدرسه هاي شهر نيويورك سروده اند. بخش كوتاهي از اين مقاله را مي خوانيم:
پيام هايي به سرزمين صفر
در آرزوي جهاني بهتر كه از خاكسترهاي ۱۱ سپتامبر برويد.
سگال نيك تعليم و تربيت بايد اولين جايگاه را در زندگي روزمره ما انسان ها به دست آورد. حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در حافظه هر مرد، هر زن و هر كودك كشور ما حك شده است. اگر آن حوادث، به همان اندازه كه وحشتناك بودند،  فقط به مثابه يك خاطره باقي بماند، بدسگالي هاي تعليم و تربيت به زندگي خود ادامه مي دهند. با نگاهي عميق تر به آن حوادث، كه از غيبت سگال هاي نيك تعليم و تربيت سرشار است، نمونه هاي آشكاري به چشم مي خورد كه مي توان با طول دادن سگال نيك، دنياي بهتري را آغاز كرد.
شعرها و نقاشي هاي هنري كه دانش آموزان مدرسه هاي دولتي شهر نيويورك خلق كرده اند،  در كتابي با عنوان پيام هايي به سرزمين «صفر» گردآوري شده است. تمام كارهاي چاپ اين كتاب رايگان انجام شده و ناشر آن نيز كل درآمد حاصل از فروش را براي تأمين مخارج اداره اين مدرسه ها اهدا كرده است.
مجله Prek-8 نيز براي برخي از شعرهاي دانش آموزان فعاليت هاي آموزشي خاصي ترتيب داده و به مدرسه پيشنهاد كرده است سگال هاي نيك تعليم و تربيت در برنامه ريزي هاي درسي دانش آموزان جاي فراموش شده خود را بيابند. يكي از شعرهاي دانش آموزان اين است:
دنيايي كه ارزش ساختن دارد
در خيال،
دنيايي را ببينيد كه همه چيز آن يكسان است؛
يك رنگ، يك نژاد و حتي يك نام.
دنيايي كه ماه مارس شبيه ماه مه
و روز همانند شب است.
خوشحالي عصباني است و غرور خنده آور است.
دنيايي مملو از آدم ها،
كه هيچ يك نمي تواند حرفي بزند.
چون، هيچ فكري تازگي ندارد،
هيچ احساسي منحصر به فرد نيست.
* * *
آيا اين همان جهاني است كه ارزش ساختن دارد؟
جايي كه روز به روز، زندگي ها پژمرده مي شوند!
تفاوت ها به ما مي گويند
كه ما واقعا چه كساني هستيم.
بياييد به نزاع پايان دهيم.
بياييد جنگ را بس كنيم.
امه ريتا(۳)
دانش آموز كلاس هشتم- بروكلين(۴)
زيرنويس
۱. Donna Pition
۲. Tollington
۳. Emerita
۴. Brooklyn

آموزشي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |