شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۳ - April.5,2003
لا يصدق إيمان عبد حتي يكون بما في يد الله أوثق منه يده.
ايمان بنده درست نباشد مگر اعتماد او به آنچه در دست خداست
بيش از اعتمادش به آنچه در دست خود اوست باشد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به وداعي دل غمديده ما شاد نكرد
ياد باد آنكه ز ما وقت سفر ياد نكرد
كه بدين راه بشد يار و زما ياد نكرد
مطربا پرده بگردان و بزن راه عراق
جايزه جشنواره بلژيك به فيلم بماني اهدا شد
فيلم سينمايي «بماني» اثر داريوش مهرجويي كارگردان ايراني، جايزه جشنواره «سينما نوو» در شهر تاريخي بروژ بلژيك را به خود اختصاص داد.
راديو «آر.وي.آي» بلژيك با اعلام اين خبر افزود: در اين جشنواره فيلم هايي از كشورهاي در حال توسعه به نمايش درآمده است.
«بماني» داستان زندگي ۳ زن در يك روستاي كوهستاني ايران در مناطق مرزي ايران و عراق است.
هيأت داوران اين جشنواره، مونتاژ فيلم بماني را خارق العاده دانست.
جايزه اختصاص يافته به فيلم مهرجويي ۸ هزار و ۷۰۰ يورو ارزش دارد.

بازگشت ماتريكس به كن
فيلم «بازگشت ماتريكس» در جشنواره امسال فيلم كن به نمايش درخواهد آمد. قسمت دوم فيلم ماتريكس در روز ۲۵ ارديبهشت يعني دومين روز برگزاري جشنواره روي پرده خواهد رفت. در همين روز فيلم يادشده در كشورهاي مختلف نمايش داده مي شود.
در اين فيلم كياف ريوز، لارنس فيش بورن، كري آن موس در نقش هاي قبلي خود ظاهر مي شوند و جادا پينكت اسميت براي اولين بار به جمع هنرپيشگان ماتريكس مي پيوندد.
قسمت اول و دوم ماتريكس دو قسمت سه گانه اي هستند كه قسمت پاياني آن در پايان سال ۲۰۰۳ روي پرده سينما خواهد رفت.
قسمت اول ماتريكس در سال ۱۹۹۹ با استفاده از جلوه هاي ويژه چشمگير ساخته شد و در سراسر جهان فروش زيادي در گيشه ها داشت. انتظار مي رود ستارگان فيلم ماتريكس در ضيافت شام جشنواره حاضر شوند.
اولين فيلم ماتريكس چهار جايزه اسكار برد و بيش از ۴۶۰ ميليون دلار درآمد داشت. هنوز فهرست كامل فيلم هاي حاضر در جشنواره كن منتشر نشده است.

پس از ۱۰ سال وقفه از سرگرفته شد
نخستين دوره بلندمدت آموزش حرفه اي موسيقي در افغانستان
پس از يك وقفه ۱۰ ساله كه نتيجه تحريم و فشار حكومت طالبان بر افغانستان بود، اين كشور جنگ زده مي رود كه در حوزه موسيقي فعاليتهاي جدي تري را آغاز كند.
از دو سال قبل كه فعاليت و اجراي گروههاي موسيقي در اين كشور آزاد اعلام شد، برخي گروههاي موسيقي در اين كشور شكل گرفت و هم اكنون شنيده مي شود كه دوره هاي بلندمدت آموزش موسيقي از طريق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بنا گذاشته شده است.
در اين دوره كه به مدت ۶ سال خواهد بود پنج رشته آوازخواني، تكنوازي، همنوازي و نواختن سازهاي سنتي و غربي آموزش داده خواهد شد.
خشنود رئيس مركزموسيقي وزارت اطلاعات ضمن بيان اين مطلب گفت : هم اكنون علاوه بر دوره هاي آموزش بلندمدت، دوره هاي كوتاه مدت آموزش موسيقي نيز از سوي مؤسسات خصوصي در افغانستان آغاز شده كه پس از محدوديت دوره حاكميت طالبان با استقبال عمومي به ويژه جوانان مواجه شده است.

خانه روي آب پرفروش ترين فيلم نوروزي
فيلم خانه اي روي آب ساخته بهمن فرمان آرا، پرفروش ترين فيلم نوروز ۸۲ اعلام شد.
به گزارش واحد مركزي خبر اين فيلم با ۲۱۵ ميليون و ۲۴۸ هزار ريال در سيزده سينما، در جايگاه اول فروش فيلم هاي نوروزي است.
در اين جدول همچنين فيلم دنيا به كارگرداني منوچهر مصيري و تهيه كنندگي علي اكبر مزيناني، واكنش پنجم به كارگرداني تهمينه ميلاني و تهيه كنندگي محمد نيك بين و رنگ شب به كارگرداني محمدعلي سجادي و تهيه كنندگي داريوش بابائيان، به ترتيب در رده هاي بعدي فروش و استقبال تماشاچيان قرار دارند.

در جريان پوشش خبري جنگ و در منطقه كردستان عراق
كاوه گلستان، عكاس و خبرنگار سرشناس ايراني كشته شد
007335.jpg
كاوه گلستان، عكاس، فيلمساز، تصويربردار و خبرنگار سرشناس ايراني روز پنجشنبه در كردستان عراق و در جريان پوشش اخبار جنگ كشته شد.
وي به همراه تيم خبري شبكه بي.بي.سي كه به عنوان تصويربردار براي آن كار مي كرد، مشغول تهيه گزارش از عقب نشيني نيروهاي عراقي از مناطق اطراف اربيل بود كه روي مين رفت و كشته شد. يكي ديگر از همكارانش هم در اين حادثه مجروح شد.
گلستان با گرفتن عكس هاي كم نظير از رويدادهاي انقلاب اسلامي خود را به عنوان يكي از برجسته ترين عكاسان خبري ايران به جهانيان شناساند. او همواره با افتخار مي گفت تمام حوادث مهم انقلاب را از نخستين جرقه ها در قم تا ۲۲ بهمن ۵۷ عكسبرداري كرده است. به استثناي حادثه ۱۷ شهريور كه از غيبتش در جريان اين حادثه با حسرت ياد مي كرد.
گلستان پس از پيروزي انقلاب عكس هاي درخشاني از درگيري هاي مختلف در گوشه و كنار كشور و سپس جنگ ۸ ساله با عراق گرفت. نگاه انساني او در عكس هايش بازتاب داشت و چشمان كودك مجروح كرد در عكس معروفش از حوادث كردستان هرگز از يادها نخواهد رفت.
گلستان تنها عكاس ايراني برنده جايزه معتبر پوليتزر بود و در محافل خبري بين المللي چهره اي شناخته شده و مورد احترام بود.
او در سالهايي كه در دانشگاه هاي مختلف در رشته عكاسي خبري تدريس كرد، نگاه دانشجويان را نسبت به اين رشته تغيير داد و بسياري از شاگردانش را به اين نوع عكاسي علاقه مند كرد.
گلستان از مشوقان جدي فعاليت هاي مدني بود و در تشكيل انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران نقش فعالي داشت.
مرگ او يادآور كشته شدن رابرت كاپا، اسطوره عكاسي جنگ در اثر انفجار مين در جريان جنگ كره بود. چنين مرگي براي امثال كاپا و گلستان شايد چندان تلخ نباشد، زيرا آنها از مرگ در كهنسالي و در بستر بيماري نفرت داشتند، اما براي جامعه مطبوعاتي و به خصوص عكاسان و تصويربرداران خبري، از دست دادن همكاري ارزشمند و گرامي، در اوج پختگي و تجربه بسيار تلخ است.
گلستان ۵۲ ساله بود و همسر و يك پسر ۱۹ ساله داشت. يادش گرامي باد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
ماندگار
ديروز ـ پنجم آوريل ـ زادروز توماس هابز فيلسوف و نويسنده انگليسي بود كه انسان را ذاتا موجودي خودخواه، قدرت طلب، خواهان سلطه بر همنوع و استثمار ديگران دانسته است. وي در ۱۵۸۸ به دنيا آمد و ۹۱ سال عمر كرد. مهمترين آثار او «لوي ياتان»، پيشنويس فلسفي رابطه حكومت و جامعه، مسائل مربوط به آزادي و ضرورت و فرصت ها، بحث فيلسوف و دانشجو، علل جنگ داخلي انگلستان، و «ايلياد و اديسه» اند. فرضيه هابز در باره حكومت، وي را به صورت يكي از پدران علوم سياسي در آورده است. هابز كه واقعيت عقايد و فرضيه هاي او هر روز آشكارتر از روز پيش مي شود، طبيعت بشر را در ارتباط با نفس خود و جامعه تعريف كرده و گفته است كه رفتار يك انسان تابع خود خواهي ذاتي اوست و سه عامل باعث منازعه انسان ها مي شود: رقابت بر سر منابع محدود براي تملك، بي اعتمادي انسان ها نسبت به يكديگر، و بالاخره عشق و علاقه وافر به جلال و شكوه (قدرت). وي تصريح مي كند كه تا اين عوامل وجود دارد ترس و نزاع (جنگ) از ميان نخواهد رفت و در چنين محيطي همه چيز نامطمئن است. تا بي اعتمادي نسبت به ديگران در زندگاني روزمره وجود داشته باشد بيم و خطر نزاع هم ادامه خواهد داشت. پيشرفت هاي مادي و ساختن شهرهاي قشنگ طبيعت انسان را تغيير نمي دهد. متمدن ترين كشور اگر بر كشور ديگر پيروز شود نسبت به مغلوب رفتاري وحشيانه خواهد داشت.
هابز نوشته است كه در غياب يك قانون بين المللي داراي ضمانت اجرايي استوار و اطمينان بخش، كشورهاي ضعيف شكار قوي ترها مي شوند، و به همين گونه انسان ها. براي تحت كنترل درآوردن اين وضعيت در يك جامعه ملي و بر طرف كردن احساس ترس و تامين آسايش و جلوگيري ازتجاوز افراد به حقوق و آزادي يكديگر نياز به يك دولت نيرومند در آن جامعه است كه بتواند بر خودخواهي افراد فائق آيد. چنين دولتي بايد توانمندي همه جانبه و قدرت تمام عيار داشته باشد و اين قدرت حاكم بايد مناسب با نياز روز عمل كند. هابز مي گويد كه قدرت حاكم بايد حس استثمار فرد از افراد براي حصول به برتري و زندگاني بهتر را مهار كند تا آرامش برقرار باشد. هابز در باره شرايط دولت مي گويد: دولت ـ فرد يا گروه ـ وقتي مشروعيت حكومت كردن خواهد داشت و مردم بايد اختيار و سرنوشت خود را به آن بسپارند كه همه اتباع را به يك چشم نگاه كند و تبعيض قائل نشود. يك دولت نبايد كاري كند كه به اتباعش آسيب و زيان وارد آيد. دربرابر، اتباع بايد وفادار باشند و از انجام تكاليف شانه خالي نكنند.  هابز تأكيد بر پايان يافتن احساس تنفر آشكار و پنهان ميان انسان ها دارد و هنر دولت را در تحقق اين امر مي داند. دولت بايد مانع تنازع مردم بر سر منافع و ربودن آن توسط قويتر ها شود. هدف يك دولت از مجازات افراد بايد اصلاح مقصر و تنبه ديگران ـ هردو ـ باشد. هابز قانون طبيعي و طبقه بندي آن را به تفصيل شرح داده و آن را به قانون عمومي تعبير كرده كه افراد را از انجام كارهايي منع و به انجام اموري تشويق مي كند و همه تأكيد او بر اين است كه اگر در جامعه (ملي و بين المللي) كنترل خودخواهي افراد از دست حاكم و مجري قانون خارج شود صلح و آرامش، آزادي و امنيت، سعادت و آرامش خيال رخت بر خواهد بست و برقرار كردن مجدد نظم، كار آساني نخواهد بود.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است كه آيا كم خوني يك بيماري ارثي است و او چنين پاسخ داده است: ممكن است باشد، ولي بيمار نخست بايد علل ديگر را مورد توجه قرار دهد از جمله خونريزي روده ها، كمبود ويتامين ها در بدن و... راه اين كار آسان است با يك آزمايش خون و مدفوع روشن خواهد شد كه علت آن چيست و چگونه درمان مي شود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
بعد از ظهر پنجشنبه در بيمارستان «جيمنز دياز» شهر مادريد پايتخت اسپانيا يك پزشك زن به نام «نوئليا» در راهرو يكي از بخش هاي درماني بيمارستان با يك چاقوي ۱۵ سانتيمتري به هر كس كه رسيد حمله برد كه نتيجه اين كار كم سابقه مرگ يك پزشك و يك بيمار و جرح شش تن ديگر بود. وي به بعضي از قربانيان خود تا چهار ضربه چاقو زده بود. مجروحان كه حال دو تن از آنان چندان رضايتبخش نيست عبارتند از يك دكتر، دو كارورز (دانشجوي پزشكي)، دو پرستار و يك مراجعه كننده. انگيزه اين خانم دكتر۳۱ ساله از اين چاقوكشي غير منتظره اعلام نشده است؛ تنها يكي از همكارانش گفته است كه اخيرا گفته بود كه به افسردگي دچار شده و چند روز هم مرخصي گرفته بود.
يادگار
در سال ۵۲ ميلادي دو روز پس از ۱۳ فروردين كه يونانيان اين رقم را به عنوان عدد نحس وارد فرهنگ پاره اي از ملت ها از جمله ايرانيان كرده اند، مهستان (سناي ايران) از ميان شاهزادگان اشكاني و خانواده هاي منسوب، بلاش را كه مادرش از مادها بود به شاهي ايران برگزيد و وي نيز برادرش تيرداد را شاه ارمنستان كرد كه اين اقدام خشم امپراتور روم را برانگيخت و ژنرال كربولس را مامور جنگ با ايران كرد كه كاري از پيش نبرد و پس از شش سال منازعه، طبق معاهده «رانديا» ميان دو امپراتوري صلح بر قرار شدو نرون امپراتور روم از دعاوي خود صرف نظر كرد.
* ۱۶ فروردين ۱۲۹۲ هجري خورشيدي زمين لرزه سختي بيش از هزار و دويست تن از ساكنان بوئين زهرا (قزوين) را كشت و ويراني فراوان به بار آورد. ۴۹ سال بعد (شهريور ۱۳۴۱) در همين منطقه زلزله ديگري رخ داد كه لرزه هاي آن به تهران هم رسيد و تلفات به مراتب سنگين تري وارد ساخت.
* امروز ـ ۱۶ فروردين ـ سالروز در گذشت پروين اعتصامي شاعره بنام ايران است كه در ۳۴ سالگي در ۱۳۲۰ در تهران در گذشت. وي ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبريز به دنيا آمده بود و پدرش يوسف اعتصام الملك از نويسندگان و مترجمان كشور بود. اشعار پروين عمدتا به سبك خراسان پيرامون زندگي مردم بود و قطعه شعر او درباره رنجبران مشهور است.
* پنجم آوريل ۱۷۹۴ ژرژ ژاك دانتون از رهبران انقلاب فرانسه با جمعي از يارانش در ملاءعام با گيوتين گردن زده شد. دادگاه انقلاب پاريس به اشاره روبسپير ـ از افراطيون ـ وي و يارانش را در يك محاكمه بسيار كوتاه به جرم مماشات، تجديدنظرطلبي در اهداف انقلاب، و گرفتن پاره اي از اختياران كميته انقلاب و استرداد آن ها به سازمان هاي عادي دولتي به اعدام محكوم كرد كه همان روز، حكم به اجراء درآمد.

داستانك
آي سي يو
از صبح پيرزن همين طور مثل پروانه دور تخت پيرمرد گشته بود. پرستارها هركار كردند نتوانستند او را از سالن آي سي يو بيرون بفرستند. پيرزن اصرار داشت حتما شب سال نو را پيش شوهرش باشد. پيرمرد سكته ناقص كرده بود. بيشتر محتمل بود كه بميرد. شايد هم زنده مي ماند. پيرزن قربان صدقه پيرمرد مي رفت و با دستمال نمدار آرام آرام صورتش را مي شست. او را عزيز دل و دردانه همه عمر هفتاد ساله اش خطاب مي كرد.
مسئول بخش كه داشت از پشت پنجره به خيابان شلوغ نگاه مي كرد به كنار كانتر برگشت و به پرستار گفت: مي بيني؟ از اين چيزها هم توي شهر پيدا مي شود. اينقدر عشق و وفاداري، بعد از پنجاه سال زندگي.
مسئول بخش بيرون رفت. پرستار به پشتي صندلي تكيه داد و چشمهايش رابست. متوجه شد كه خستگي دارد باعث مي شود خوابش ببرد. چشم هايش را باز كرد. پيرزن را ديد كه پشت به او كنار تخت پيرمرد زانو زده است. تعجب كرد. پيرزن ساكت بود و داشت كاري مي كرد.
صداي غژغژ صندلي، پيرزن را متوجه او كرد. ديد كه پيرزن كاغذي را با عجله توي جيب مانتويش گذاشت و دوباره شروع كرد به قربان صدقه رفتن پيرمرد. لحظه اي بعد هم با عجله از سالن بيرون رفت.
پرستار با كنجكاوي به كنار تخت پيرمرد رفت. اثر جوهر روي انگشت پيرمرد را ديد. با عصبانيت لبش را گاز گرفت. مسئول بخش توي سالن آمد. پرستار در حالي كه لب هايش مي لرزيد اشاره به انگشت پيرمرد كرد و گفت مي بيني؟ مي بيني؟ پيرزن حقه باز فقط مي خواست حواس ما را پرت كند. همه اش نقشه بود براي اينكه از پيرمرد امضاي نوشته اي را بگيرد. مسئول بخش دست پيرمرد را گرفت و آن را لمس كرد. ضربان قلب پيرمرد منظم شده بود. دست او را رها كرد و كنار پنجره رفت. حتي در اين ساعت شب هم خيابان همچنان شلوغ بود.
پيرزن به سالن برگشت. كنار پيرمرد رفت و دست روي پيشاني او گذاشت. گفت: عزيز دلم، تبش كمتر شده، اينطور نيست؟ مسئول بخش و پرستار به همديگر نگاه كردند. مسئول بخش گفت: بله خانم همين طوره، حالش بهتر شده.
پيرزن با اشتياق پيرمرد را بوسيد، بعد خودش را توي بغل پرستار انداخت و تندوتند صورت او را هم بوسيد، بعد هيجان زده گفت: برم به بچه ها خبر بدم. شب عيدي پر در ميارن، از غصه در ميان. بعد شتابان از سالن بيرون رفت. پرستار با عصبانيت گفت: عجب پيرزن عجيبي.
مسئول بخش برگشت كنار پنجره. پرستار بي حوصله و عصباني تكيه داد به صندلي راحتي پشت كانتر. پيرزن برگشت توي سالن. شكلات و آبميوه با خودش آورده بود. گفت: براي شما گرفتم كه شب عيد رو اينجا هستيد، نه كنار خانواده هاي تان، و به خاطر خبر خوبي كه به من داديد.
مسئول بخش يك شكلات توي دهانش گذاشت و گفت: مادر، من خيلي تورو دوست دارم. چون مثل زندگي هستي. مثل خود زندگي؛سرشار از عاطفه اي اما عقل محاسبه گر هم داري. ناصر كرمي

گشتي در دنياي خبرها
پيروزي هري پاتر
نويسنده انگليسي سلسله داستان هاي پرفروش هري پاتر در يك دادگاه آمستردام پايتخت دانمارك پيروز شد و از توزيع ترجمه كتاب نويسنده روس دميتري يمتس كه براساس شكايت وي از كتاب هاي وي رونويسي شده است جلوگيري كرد.
اين نخستين ترجمه از كتاب نويسنده روس بود كه قرار بود در اروپا توزيع شود. اين كتاب درباره يك دختر جادوگر به نام تانيا گروتر است.
رولينگ با شركت تايم وارنر براي توليد فيلم از ماجراهاي هري پاتر قرارداد امضا كرده است. كتاب هاي وي در جهان از پرفروش ترين كتاب ها است، و سود حاصل از توليد فيلم از داستان هاي هري پاتر ۷/۱ ميليارد دلار برآورد مي شود. نويسنده روس نيز كه تاكنون ۵۰۰ هزار نسخه از كتاب هايش در روسيه به فروش رفته است تاكنون نمايش راديويي و داستان هاي تصويري كتاب هايش در اين كشور توليد شده است.
عليرغم حكم دادگاه آمستردام ناشر دانماركي قصد دارد به آن اعتراض كند.
مرگ ميراث دار جان وين
«مايكل وين» پسر بزرگ جان وين هنرپيشه فيلم هاي وسترن  آمريكايي در سن ۶۸ سالگي در اثر نارسائي قلبي جان باخت. وي كه پس از مرگ پدر در سال ۱۹۷۹ در اثر سرطان ريه به پاسداري از ميراث پدر با توزيع فيلم هاي وي اشتغال داشت پدرش را قهرمان خانواده مي ناميد. وي در دوران حيات پدرش در تهيه چند فيلم سينمايي همكاري كرده بود كه دزدان قطار يكي از آن فيلم ها بود.
وي بنياد جان وين را نيز پس از مرگ پدر مديريت مي كرد.
بازگشت ماتريكس به كن
فيلم «بازگشت ماتريكس» در جشنواره امسال فيلم كن به نمايش درخواهد آمد. قسمت دوم فيلم ماتريكس در روز ۲۵ ارديبهشت يعني دومين روز برگزاري جشنواره روي پرده خواهد رفت. در همين روز فيلم يادشده در كشورهاي مختلف نمايش داده مي شود.
در اين فيلم كياف ريوز، لارنس فيش بورن، كري آن موس در نقش هاي قبلي خود ظاهر مي شوند و جادا پينكت اسميت براي اولين بار به جمع هنرپيشگان ماتريكس مي پيوندد.
قسمت اول و دوم ماتريكس دو قسمت سه گانه اي هستند كه قسمت پاياني آن در پايان سال ۲۰۰۳ روي پرده سينما خواهد رفت.
قسمت اول ماتريكس در سال ۱۹۹۹ با استفاده از جلوه هاي ويژه چشمگير ساخته شد و در سراسر جهان فروش زيادي در گيشه ها داشت. انتظار مي رود ستارگان فيلم ماتريكس در ضيافت شام جشنواره حاضر شوند.
اولين فيلم ماتريكس چهار جايزه اسكار برد و بيش از ۴۶۰ ميليون دلار درآمد داشت. هنوز فهرست كامل فيلم هاي حاضر در جشنواره كن منتشر نشده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۷ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۹ و ۴۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۱۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۴۴ دقيقه

گل و گياه
كمبرتوم
007330.jpg
نام علمي: Combretum bracteosum
خانواده: COMBRETACEAE
درختچه اي بالارونده و هميشه سبز،  بومي جنوب آفريقا، برگها سبز كمرنگ  با سطحي صاف كه سطح زيرين آنها كمرنگ تر است. گلهاي كوچك قرمز-نارنجي آن مجتمع در گل آذين كروي در فصل تابستان ظاهر مي شوند، حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳ متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي (در تابستانهاي گرم سايه-آفتاب) خاك غني از هوموس كه داراي زهكشي خوب باشد. در فصل تابستان نياز به آبياري فراوان دارد. جهت كاشت كنار ديوار به عنوان گياه بالارونده و يا ريزش از لبه ديوار به طرف پايين مناسب است. پس از پايان گلدهي شاخه هاي گياه را كمي تنك نماييد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۶ درجه سانتيگراد است. (مخصوص كاشت در نواحي گرمسير)
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |