يكشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۲۱- April, 13, 2003
وسوسه بزرگ ويالي
نتايج نااميد كننده فولام باعث شده تا حوصله هواداران اين تيم قديمي بدجوري از دست ژان تيگانا سر برود رئيس باشگاه يعني فايد نيز اين را فهميده و به زودي تكليف او را روشن خواهد كرد
ديل جانسون
006815.jpg

ترجمه: علي فولادي
بودن يا نبودن؟ نبودن! سرانجام درباره ماندن ژان تيگانا در فولهام به نتيجه روشني رسيديم. آن چيزي كه تا به اينجا مشخص شده، همين است و ديگر قضايا كه محمد فايد، رئيس باشگاه و دارودسته اش درباره آن تصميم خواهند گرفت و آينده باشگاه را براساس آنها پايه ريزي خواهند كرد، هنوز مبهم باقي مانده است.
بنابراين اين روزهاي سرنوشت ساز براي آينده فايد و باشگاه فولهام اهميت ويژه اي دارد. او بايد جانشين مناسبي براي ژان تيگانا، مربي فعلي تيمش بيابد و همه را از اين بلاتكليفي نجات دهد. پس از ناكامي هاي اخير، اولين شايعه هاي تغيير و تحول در ارتباط با الگوبرداري از باشگاه اورتون و جذب يك مربي موفق دست اولي مانند آنها بود. درواقع اورتوني ها و مربي جوان اين تيم، ديويد مويس اسكاتلندي چنان نتيجه درخشاني از همكاري با يكديگر كسب كرده بودند كه هر تبعيتي از آنها منطقي به نظر مي رسيد. از اين روي چندين مربي نسبتا ناشناخته ولي موفق در دسته پايين تر در فهرست نامزدهاي فايد رديف شدند كه آلن پرلو، سرمربي باشگاه ريدينگ، ميكي آدامز از لسترسيتي، پل هارت سرمربي ناتينگهام فارست و جورج برلي از داربي كانتي، برجسته ترين آنها محسوب مي شدند. در اين ميان ميكي آدامز به بهانه نتايج مطلوبش در لستر و برخورداري از تجربه همكاري با فولهام در سال هاي گذشته در كانون توجه قرار داشت و حتي بسياري انتخاب احتمالي او را با توجه به محبوبيتش ميان فولهامي ها، عاقلانه مي پنداشتند. اين مربي چند سال پيش در متن آمد و شد مربيان ديگر مثل ري ويلكينس و سپس كوين كيگان، بي سروصدا از باشگاه جدا شد و به موجب همين دوري از جنجال و كسب نتايج قابل قبول مورد احترام طرفداران فولهام قرار گرفت و از اين روي برخي هواداران بي علاقه نبودند او مجددا هدايت امور را پس از تيگانا برعهده گيرد.
006810.jpg

اما حالا اوضاع كمي فرق كرده و كمتر كسي سراغي از مربياني مانند او مي گيرد. آنچه در حال حاضر خبر اول است، قرار گرفتن يك مربي نام آشنا در مسند هدايت اين تيم لندني است. مربي كه كاملا شناخته شده است و البته پس از سال ها حضور در انگلستان كاملا با شرايط كار آشنا است. اين شخص كسي جز مربي ايتاليايي سال هاي گذشته چلسي يعني جان لوكاويالي نيست كه در حين مسابقه فولهام با بلك برن در هفته گذشته به همراه دوستش، ري ويلكينس، به ورزشگاه آمده بود تا بازي را از نزديك نظاره كند.
آمدن او به ورزشگاه به خودي خود سؤال برانگيز به نظر مي رسيد و همگان به اين فكر افتادند كه احتمالا سرمربي بعدي فولهام خود او خواهد بود. برحسب اتفاق فولهام كه ميزبان بازي هم بود با چهار گل شكست را پذيرا شد تا اين شايع پررنگ تر از هميشه شود.
در عين حال، همراه ويالي در اين مسابقه يعني ويلكينس پس از رودررويي با خبرنگارها، از خبرهاي مربوط به پيوستن خود و همكارش ويالي به باشگاه فولهام اظهار بي اطلاعي كرد و خاطرنشان ساخت باشگاه فولهام از آنها درخواست نكرده تا به ورزشگاه آيند و تنها بهانه آمدن آنها به تماشاي اين مسابقه تقاضاي سرمربي فعلي بلك برن، گراهام سونس بود كه دوست قديمي خود او و ويالي به شمار مي آيد. سپس ويلكينس در پاسخ به خبرنگاري كه از او پرسيده بود درصورت ارائه پيشنهاد فولهامي ها به ويالي، اين مرد ايتاليايي هدايت اين تيم را برعهده خواهد گرفت يا نه، گفت همه چيز امكان دارد و درواقع همه چيز را در هاله اي از ابهام باقي گذاشت.
درواقع پاسخ هاي ويلكينس به صورتي تنظيم شده بود كه جاي هيچ گونه ترديدي در صحت جملات او باقي نمي گذاشت. او راست مي گفت سونس مدت ها با ويالي در سامپدوريا همبازي بوده و با خود او هم سال ها در گلاسكو رنجرز كار كرده است. اما نكته مهم ديگر اين است كه جدي شدن همكاري احتمالي ويالي با فايد در حالي شنيده مي شود كه پيش از اين تصور مي شد اين مرد ايتاليايي به كشورش، جايي كه هم اكنون در آن زندگي مي كند، باز مي گردد و مربيگري يكي از باشگاه هاي آنجا را برعهده خواهد گرفت. اما با اين وصف مشخص شد فعلا داستان او در جزيره ادامه دارد و اين مربي نسبتا جوان قصد دارد به هر طريقي خرده حساب هاي مانده خود را با فوتبال انگلستان تصفيه كند كه در اين ميان اعاده حيثيت و آبرو پس از اخراج از واتفورد دسته اولي در اولويت قرار دارد. اين باشگاه پس از اخراج ويالي از چلسي كه به همراه اين تيم پنج افتخار قابل ذكر را به دست آورده و از اين سو موفق ترين دوره زندگي چلسي را رقم زده بود، تصميم گرفت با اتكا به محبوبيت كم نظير اين چهره كاريزماتيك، سرمايه گذاري گسترده اي انجام دهد و براي موفقيت در سطح اول فوتبال بريتانيا دورخيز نمايد، پيش بيني هايي كه البته نادرست از كار درآمد و پس از عدم موفقيت باشگاه در بازگشت به ليگ برتر با وجود پرداختن هزينه هاي گزاف و حتي به بار آمدن افتضاحي چون قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول، چاره اي جز بركناري ويالي در دو هفته پس از اخراج دستيارش ري ويلكينس باقي نماند. او در حالي به بيرون از واتفورد پا گذاشت كه باشگاه پشت سرش تمام تلاش خود را براي فرار از ورشكستگي ناشي از شكست هاي پياپي تيم او انجام مي داد.
اين ناكامي ها به حدي سنگين بود كه ويالي تلاش زيادي كرد به ديگران بقبولاند سياست هاي باشگاه نيز در اين تيره روزي ها نقش دارد. او اعتقاد داشت باشگاه به او فشار مي آورد تا بازيكنان باتجربه اي از ليگ برتر جذب نمايد و از اين سو دودستگي و ويرانگري ميان بازيكنان قديمي تر كه حقوق هاي پاييني مي گرفتند و بازيكنان جديدي كه دستمزدهاي بالايي مي طلبيدند به وجود آيد و در نهايت باشگاه نابود شود.
006830.jpg

ويالي به همه يادآوري مي كرد قصد داشته تركيب باقي مانده از سرمربي قبلي يعني گراهام تيلور را كه اتفاقا كارنامه موفقي از خود بر جاي گذاشته بودند، حفظ نمايد ولي موفق به انجام آن نشده و در نهايت قرباني تصميمات اشتباه هيأت مديره شده است. اما با وجود اين توضيحات و حتي آگاهي از ناشي شدن درصد زياد مشكلات اقتصادي واتفورد از بابت شكست قرارداد مالي با شبكه V.T.I، مسئوليت آن تيره روزي ها كمر ويالي را خم كرد تا از آن پس از او به عنوان يك مربي شكست خورده ياد شود. اين مسئله چنان براي او گران آمد كه حالا مي خواهد آن را جبران نمايد و سپس راهي زادگاهش شود.
اما نكته مهم ديگر اين است كه ويالي چه در زمان مربي گري چلسي و چه در زمان مربي گري واتفورد به خرج كردن و جذب بازيكنان بزرگ معروف بوده و از سوي ديگر باشگاه فولهام كه در حال حاضر ركود نگران كننده اقتصادي را تجربه مي كند و تمام تلاش هاي لازم را براي كاهش هزينه ها انجام مي دهد، چگونه مي خواهد با او كنار آيد و اين مربي اغلب پرتوقع را راضي نگه دارد.
البته احتمال دارد كه اين مربي در نگرش هاي هميشگي خود تجديدنظر كرده و از اين پس بخواهد در پاسخ به انتقادهاي دشمنانش مثل كن بيتس، رئيس چلسي، مبني بر عادت به ريخت و پاش هاي غيرضروري، يك تيم بحران زده مثل فولهام را از درون بسازد و از دل مجموعه متحول كند و ديگر دست نياز به خارج باشگاه دراز نكند.
اگر اين فرضيه صحيح باشد، شايد اظهارنظر بروس لينگهام، مدير اجرايي باشگاه چلسي كه در حال حاضر تمام هدفش يافتن بهترين جانشين براي تيگانا است همه چيز را روشن كند: «تجربه در بالاترين سطح مربي گري براي ما حائز اهميت است. چه در انگلستان باشد، چه در خارج از آن. مربي مورد نظرمان بايد كيفيت كاري بالايي داشته باشد كه از هر نظري به كارمان آيد. البته شايد در يك مربي، فاكتورهاي مناسب ديگري يافت شود كه ما را به نوبه خود جذب نمايد و ما او را مورد بررسي قرار دهيم. دنبال كسي هستيم كه بتواند با همين مجموعه كار كند و با اين بازيكنان كنار آيد. نه اينكه به دنبال بازيكنان و امكانات بيشتري باشد و موجب گرفتاري هاي ديگر شود. اصلا قصد تغيير و تحول و اين جور چيزها را نداريم. بايد مربي جديد ما اين توانايي را داشته باشد كه شور و شوق بازي، پيروزي و كسب افتخار را بر پيكره تيم بدمد و از اين بازيكنان، نمايشي درخور حريفانمان و شيوه بازي انگليسي ما بگيرد. »
با توجه به اين جملات و با توجه به اينكه اگر هر مربي دسته اولي به فولهام آيد، بايد هدايت تيم را در برابر حريفان بسيار قدرتمند و باانگيزه اي مانند ليورپول، نيوكاسل، ليدز، چلسي و اورتون در هفته هاي بعد از جدايي تيگانا بپذيرد، روي كار آمدن مرد باتجربه و قابل قبولي مثل ويالي منطقي به نظر مي رسد. اين سردرگمي ها از جانب اين باشگاه لندني در حالي است كه آنها سال ها براي رسيدن به ليگ برتر و شانه به شانه شدن با بزرگان سال هاي بسيار دشواري را گذرانده اند. اين تيم كه به كاتيجرز معروف است هزينه هاي زيادي انجام داد و از بهترين نيروها مثل كيگان بهره جست تا توانست مطرح شود. حتي در ابتداي شروع كار اين تيم در ليگ برتر خيلي ها با توجه به ثروت رئيس باشگاه و امكانات، آنها را در حد قهرماني ليگ ناميدند!
اما حالا نه ورزشگاه خانگي دارند و نه مي توانند آينده روشني براي سال هاي بعد خود ترسيم نمايند. «كريون كاتيج» ورزشگاه قديمي و بسيار محبوب اين باشگاه به علت لزوم بازسازي عمده و نيز كمبود سرمايه هاي لازم استفاده نمي شود و چاره اي جز اجاره زمين باشگاه كوئيزپارك رنجرز (QPR) يعني لوفتوس رود نيست. ورزشگاهي كه امكانات بالايي ندارد و آنچنان كه بايد و شايد در شأن يك باشگاه ليگ برتري نيست و از اين رو نزول هفته به هفته اين تيم در بازي هاي خانگي و كاهش استقبال طرفداران قابل پيش بيني بوده است. استفاده از ورزشگاه هاي پيشرفته ديگر لندن مثل استمفورد بريج لندن كه به آنها نزديك است نيز غيرقانوني است و از اين سو علامت هاي سوال زيادي درباره آينده اين تيم ديده مي شود. حتي بسياري از طرفداران باشگاه هم از اين واهمه دارند كه ستاره هاي مستعد اين تيم مثل مارلبرانك و استيو مارله به تيم هاي ديگر ملحق شوند و اوضاع بدتر از اين شود. نزول ستاره بخت فايد تا كجا ادامه خواهد داشت؟

مهاجرت ستاره هاي جوان
006845.jpg
مارتين هگله*
ترجمه: امير عليزاده
در جامعه ورزشي ژاپن اين روزها باز هم سوژه اي براي خنديدن وجود دارد. روزنامه «يوميوري شيمبون» كه با بيش از ۱۰ ميليون تيراژ، پرتيراژترين روزنامه جهان است، يك نظرسنجي را جهت تعيين محبوب ترين ورزش هاي ژاپن به عمل آورده كه بر طبق آن بيسبال در رده اول قرار دارد و ماراتن دوم، دوي امدادي سوم و بسكتبال دبيرستاني چهارم هستند. جالب اينكه فوتبال به همراه كشتي سومو مشتركا پنجمين ورزش محبوب ژاپن هستند. در مورد اين نظرسنجي بايد دانست كه يوميوري جانيتس تيم بيسبال اين غول رسانه اي، به عنوان پرطرفدارترين تيم بيسبال ژاپن تلقي مي شود و سران روزنامه و صاحبان باشگاه هر كاري از دستشان برآيد انجام مي دهند تا محبوبيت از دست رفته و به تبع آن ركود اقتصادي خود را جبران كنند. حتي به وسيله نظرخواهي هاي جعلي و دروغين.
در دكه هاي ژاپن اين روزنامه مدت هاست كه ديگر متقاضي ندارد. بيش از ۲۰ مجله در حال حاضر همواره تصاوير ستاره هاي فوتبال جهان و همچنين ستاره هاي داخلي را روي جلد خود دارند و جزو پرخواننده ترين نشريات كشور هستند. در مقايسه با آنها چند نشريه تخصصي بيسبال كه باقي مانده اصلا به چشم نمي آيند. در ايستگاه هاي مترو، راه آهن و تبليغات تلويزيون چهره بزرگاني چون ديويد بكام، اليور كان و رونالدو هيدتوشي ناكاتا ديگر عادي شده اند. به جمع اين ستارگان و همچنين عكس هاي روي جلد مجلات كيوسك ها، به زودي يك چهره ديگر اضافه خواهد شد.
«ماركوس اوانگليستا دموئارس» يا همان كافو. كاپيتان برزيلي ها در جام جهاني فصل آينده از رم به يوكوهاما اسباب كشي مي كند تا براي تيم F Marions بازي كند. از قرار معلوم بهترين مدافع راست جام جهاني مي خواهد دو سال و نيم ديگر در همان ورزشگاهي بازي كند كه سال گذشته در آن در برابر انظار ميليون ها نفر جام طلايي جام جهاني را بالاي سر گرفته بود.
مردم در شرق دور از شنيدن اين حرف هاي عاشقانه لذت مي برند. البته كافو فعلا در يازدهمين فصل جي ـ ليگ كه از دو ـ سه هفته پيش شروع شده حضور ندارد، چون تا ماه جولاي در سري آ براي جيالو روسي توپ مي زند. اما از آن به بعد همان نقشي را برعهده مي گيرد كه هم وطنان او زيكو، كارلوس، دونگا پيش از او داشتند. هر دو كه موقعي كاپيتان سلكائو بودند در تيم هاي كاشيما انتلرز و جوبيلوايواتا نقش پررنگي در ايجاد فرهنگ جديد فوتبال ژاپني داشتند. اين دو تيم دهه اول ليگ نمونه آسيا را تحت سلطه خود داشتند.
اين بار ژاپني ها از كافو كه در سه جام جهاني قبلي در مسابقه فينال حضور داشته، انتظار دارند كه به عنوان الگو يك تيم را پرورش دهد و فراتر از آن يك ملت را برانگيزد. در قبال اين، كارفرماي او ستايش و احترامي بي حد و مرز را براي او تضمين مي كند، اما از دستمزدهاي كلان خبري نيست.
گوئيدو بوخوالد ملي پوش سابق آلمان نيز كه روزي در «ردو ايموندز اوراوا» بازي مي كرد، حالا به عنوان مشاور در زمينه بازيكنان اروپايي در اين باشگاه درآمد بيشتري دارد. با اينكه او در اين فصل نتوانست معامله خوبي را انجام دهد چون در اوراوا از ند زليچ استراليايي و امرسون برزيلي رضايت كامل دارند. ولي آخرين جاي باقي مانده براي بازيكن خارجي در الماس هاي قرمز اوراوا را ادموندو پر كرد.
از نظر ژاپني ها كه مهاجرت دسته جمعي ستارگان خود را با نام هاي بزرگ برزيلي جبران مي كنند، ادموندو ملقب به «ELتanimal» (حيوان) تمامي معيارهاي آنها را برآورده مي كند.
بعد از اينكه كازايوكي تويا كه در جام جهاني با موهاي بنفش خود كاملا مشخص بود به تاتنهام پيوست و نائوهيروتاكاهارا بازيكن سال ژاپن نيز به شمال آلمان رفت تا در هامبورگ گلزني كند، هشت تن ديگر از اعضاي ارتش آبي به اروپا رفتند. به اين ترتيب بخت ستاره هاي قديمي جهان براي حضور در جي ـ ليگ افزايش مي يابد. مثل پاتريك ام بوماي ۳۲ ساله كامروني كه ديگر جايي در اروپا نداشت و حالا در وردي توكيو استخدام شده است.
شايد تنها بيسبالي ها باشند كه در ژاپن اميدوارند تا كار و كاسبي فوتبالي ها با ستاره هاي قديمي و پا به سن گذاشته برزيلي و آفريقايي كساد شود.
در انتظار رأي گيري هاي بعد روي دكه ها هستيم.
منبع:زوددويچه سايتونگ
پي نوشت:
*مارتين هگله يك نويسنده آزاد آلماني است كه در حين جام جهاني و بعد از آن بيشتر اوقات خود را در كره و ژاپن گذرانده و از نزديك شاهد فوتبال و تحول فرهنگي ـ ورزشي شرق دور بوده است. هگله مقاله هاي زيادي را براي مجلات و روزنامه هاي گوناگوني مثل نشريه فيفا مي نويسد.

باشگاه هاي مشهور اروپا
لانس (فرانسه)
006820.jpg
سهيلا قاسمي
نام رسمي:
Racing club de Lens
تأسيس: ۱۹۰۶
لباس اصلي: پيراهن با نوارهاي سرخ و زرد، شلوارك زرد، جوراب سرخ
لباس دوم: پيراهن آبي تيره، شلوارك و جوراب مشكي
آدرس: Rue A-Maes 62300 Lens
تلفن: ۰۳.21.69.28.99
فكس: ۰۳.21.69.28.84
استاديوم: فليكس بولائر
ظرفيت: ۴۲ هزار و سيصد نفر
رئيس باشگاه: ژروه مارتل
سرمربي: ژوئل مولر
پست الكترونيكي: Contact@rclens.fr
سايت رسمي: www.rclens.fr
افتخارات:
قهرمان لوشامپيونا يك بار (سال ۱۹۹۸)
قهرمان جام حذفي فرانسه دوبار (سال هاي ۱۹۹۴ و ۱۹۹۹)
قهرمان جام شارل دراگو دوبار (سال هاي ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰)
قهرمان دسته دوم سه بار (سال هاي ،۱۹۳۶ ۱۹۴۹ و ۱۹۶۳)

تاريخچه:
باشگاه لانس در سال ۱۹۰۶ توسط تعدادي بچه دبيرستاني تأسيس شد، اما نخستين قوانين باشگاه در اكتبر ۱۹۰۶ نوشته شدند. فصل ۱۹۰۸ ـ ۱۹۰۶ ليگ به صورت حرفه اي تر كار خود را دنبال كرد و در ليگ آرتوا به بازي مشغول شد، لباس اول لانسي ها راه راه سبز و مشكي بود.با شروع جنگ جهاني اول، تيم موقتا به كار خود پايان داد و در سال ۱۹۲۲ دوباره بازي هايش در ليگ آرتوا را با لباس آبي از سر گرفت. سال ،۱۹۲۴ رنگ پيراهن تيم سرخ و طلايي شد. دو سال بعد سرخ و طلايي پوشان قهرمان جام آرتوا شدند. باشگاه در سال ۱۹۳۴ جايگاهي كاملا حرفه اي پيدا كرد. مدير باشگاه استاديوم جديدي نيز براي اين تيم حرفه اي تدارك ديد. لانس در نخستين سال حضور خود در دسته دوم در جايگاه پنجم قرار گرفت. لانس آنقدر سريع پيشرفت كرد كه در سال ۱۹۳۶ به مقام قهرماني ليگ دسته دوم رسيد. سال ،۱۹۴۶ لانسي ها عليرغم حضور در دسته دوم تا فينال جام حذفي پيش رفتند. به دليل بحران هاي پيش آمده در سال هاي ۶۸ و ۶۹ باشگاه دوره اي بسيار دشوار را پشت سر گذاشت، تا جايي كه ناچارا از دنياي حرفه اي به آماتور رفت. فصل بعد لانسي ها به ناچار در ليگ آماتور توپ زدند. اين وضعيت ديري نپاييد و شهردار علاقه مند به فوتبال موجبات پيشرفت سريع آنان را فراهم كرد. فصل ۶۲ ـ ۶۱ اين تيم تا مرحله نيمه نهايي جام حذفي پيش رفت. لانس نشيب و فرازهاي بسياري را پشت سر گذاشت و بالاخره به دسته اول راه يافت. سال ۹۸ و همزمان با قهرماني تيم ملي در جام جهاني، لانسي ها نيز به نخستين افتخار دست يافتند. روزي كه تنها قهرماني آنها در ليگ به دست آمد، تمامي خيابان ها پر از جمعيت عظيمي بود كه پس از سال ها انتظار اين افتخار را جشن مي گرفتند. سال ۲۰۰۲ ـ ۲۰۰۱ اين تيم نايب قهرمان فرانسه شد.

استاديوم فليكس بولائر
لانسي ها در چند سال اخير در اين استاديوم زيباترين صفحات تاريخ خود را رقم زده اند. فصل ۹۸ ـ ۹۶ نخستين قهرماني آنها در فرانسه به دست آمد. فصل ۹۹ ـ ۹۸ نيز آنها براي اولين بار در جام قهرمانان اروپا شركت كردند. فليكس بولائر، رئيس شركت معدني لانس در دهه ۳۰ تصميم گرفت از ۱۸۰ معدنچي بيكار براي ساخت استاديومي مناسب براي تيم فوتبالش استفاده كند. استاديوم در سال ۱۹۳۲ تكميل شد، اما سال ۱۹۳۴ بود كه اولين ديدار را در آن برگزار كردند. شكل استاديوم و بناي آن به هيچ وجه تغيير نكرد، اما در سال ۱۹۶۶ به علت فرو ريختن بخشي از جايگاه ها به ناچار آن را دستكاري كردند.
در حال حاضر تا حدود ۵۰ هزار نفر مي توانند به طور مستقيم از جايگاه هاي استاديوم بازي هاي تيم محبوبشان را تماشا كنند. نوامبر سال ،۱۹۹۶ لانسي ها به طرز شگفت آوري شش بر صفر لاتزيو رم را شكست دادند. اين ديدار موجب شد كه استاديوم بولائر جزو استاديوم هاي معروف اروپا به حساب آيد. سال ،۱۹۹۲ ركورد حضور تماشاگر در استاديوم براي تماشاي بازي هاي ليگ شكسته شد. ۴۹ هزار نفر براي ديدن رقابت ميان دو تيم لانس و مارسي در بولائر حاضر شدند تا شاهد شكست يك بر صفر مارسي از تيم محبوبشان باشند، در راستاي آماده سازي براي مسابقات جام جهاني ،۹۸ در حالي كه ظرفيت اكثر استاديوم ها بيشتر مي شد، استاديوم بولائر ۸۰۰۰ صندلي خود را از دست داد.

سرمربي: ژوئل مولر
مربي ۵۲ ساله لانس در زمان بازيگري عضو تيم هاي سدان، متز، نيس و ليون بود. او مربي گري را از تيم متز به عنوان كمك مربي و مسئول مركز آموزش اين تيم آغاز كرد. در سال ۸۹ به عنوان سرمربي اين تيم منصوب شد و تا سال ۲۰۰۰ در متز ماند. بولر در سال ۲۰۰۱ مربيگري لانس را پذيرفت و در اولين سال حضور خود موفق شد اين تيم را به نايب قهرماني فرانسه برساند.

وضعيت فعلي:
لانس در فصل گذشته به مقام دوم لوشامپيونا دست يافت. حضور در ليگ قهرمانان در فصل جاري موجب شد اين تيم نتواند در ليگ به مانند سال گذشته جزو مدعيان باشد و در طول فصل در رده هاي مياني جدول قرار داشت. در ليگ قهرمانان لانس در گروهي دشوار به همراه آث ميلان، لاكرونيا و بايرن قرار گرفت و به مقام سوم رسيد تا به جام يوفا برود و در آنجا نيز در برابر تيم قدرتمند پورتو شكست خورد. لانس در حال حاضر در رتبه يازدهم قرار گرفته و شانسي براي حضور در رقابت هاي اروپايي ندارد.

حاشيه ورزش
•  بلاي جديد براي ورزش
ظاهرا پس از اتمام جنگ آمريكا و عراق و آمادگي تيم هاي ورزشي براي حضور در منطقه خليج فارس، هنوز رقيب جنگ در برهم زدن مسابقات ورزشي در ميدان است.بيماري سارس كه آسياي شرقي را كاملا در كابوس مرگ و ترس از آن فرو برده به سرعت در حال از بين بردن برنامه هاي ورزشي اين منطقه از جهان است. پس از انصراف سفر تيم هاي استون ويلا و اورتون به چين حالا خبر برهم خوردن مسابقات جام جهاني فوتبال زنان به گوش مي رسد.جام جهاني فوتبال بانوان كه قرار بود در چين برگزار شود با توصيه سازمان بهداشت جهاني به زمان ديگري موكول شد. با اين حساب قهرماني تيم فوتبال زنان چين كه از تيم هاي قدرتمند دنيا محسوب مي شود، در هاله اي از ابهام فرو مي رود.
006825.jpg

• ورون مي آيد
اگرچه منچستر يونايتد شكست بسيار تلخ و ناباورانه اي را در برابر رئال تجربه كرد و برخلاف تصور هوادارانش بازي بدي از خود به نمايش گذاشت، اما براي بازي برگشت از هم اكنون اميدواري هاي زيادي وجود دارد. مهم ترين خبري كه از سوي باشگاه منچستر روي آنتن هاي خبري رفته بهبود مصدوميت زانوي خوان سباستين ورون است كه قطعا مي تواند كشتي شكسته منچستر را سروسامان بخشد. درحالي كه ديويد بكام فاقد توانايي هاي لازم براي رهبري خط دفاع منچستر به نظر مي آيد، بازي سازي ورون مي تواند تحرك و موقعيت سازي خط دفاعي منچستر را بيشتر كند. نكته ديگر اينكه پل اسكولز ديگر هافبك منچستر نيز از بازي مقابل رئال محروم شده و به اين ترتيب حضور ورون بيش از پيش موثر به نظر مي آيد.«هيچ شكي ندارم كه ما با دو گل رئال را شكست خواهيم داد و آنها را حذف خواهيم كرد، حتي با وجود غيبت گري نويل و پل اسكولز. » ظاهرا ورون از آمادگي روحي مناسبي نيز برخوردار است و به بازي سرنوشت در اولد ترافورد اميدواري زيادي دارد.

• باز هم فوتسال
006835.jpg

در شلوغي مسابقات ليگ قهرمانان اروپا و جام يوفا، مسابقات قهرماني باشگاه هاي فوتسال اروپا نيز با سروصداي كمتر رو به پايان است. اين مسابقات با انجام ديدار فينال بين دو تيم شارلرواي بلژيك و كاستيلان اسپانيا به پايان خواهد رسيد. بازي رفت اين دو تيم ابتدا در چهارشنبه هفته جاري در بلژيك برگزار خواهد شد و بازي برگشت نيز در سوم مه آينده انجام مي گيرد. بلژيك و اسپانيا در فوتبال اروپا از جايگاه رفيعي برخوردارند و اين بازي رقابت مهم و جذابي خواهد بود.


• اصلاحات باستاني
006840.jpg

رئيس فدراسيون ورزش باستاني و كشتي پهلواني گفت: زمان اصلاحات در اين رشته فرا رسيده است و دلسوزان اين رشته بايد در اين راستا تلاش كنند.«سيد عبدالله سجادي» چهارشنبه شب در جمع ورزشكاران باستاني و كشتي پهلواني استان اصفهان افزود: برخي از آداب و سنن اين رشته موجب طرد بسياري از جوانان از آن شده است.وي با بيان اين مطلب كه «مخالف آداب و سنن نيستم» افزود: به گفته مقتدا و پيشواي مان حضرت علي(ع) بايد نسل جديد را با شرايط روز جامعه تربيت كنيم.رئيس فدراسيون ورزش هاي باستاني و كشتي پهلواني نامناسب نبودن وضعيت برخي زورخانه ها درگذشته را عاملي در تعطيل كردن آنها ذكر نمود و افزود: اين گونه زورخانه ها علاوه بر آنكه به گسترش اين رشته ورزشي لطمه وارد مي كردند بلكه مردم و به خصوص جوانان نيز با تفكرات نويني كه دارند آنها را نمي پسندند و دوست دارند در محيط هايي ورزش كنند كه از لحاظ بهداشتي و اجتماعي مناسب باشند.وي در همين زمينه نويد داد برخلاف تبليغات منفي براي گسترش اين رشته ورزشي خوشبختانه ورزش باستاني روز به روز در سطح كشور در حال گسترش است و زورخانه هاي مناسب و بهداشتي به سرعت در حال احداث مي باشد.سجادي زورخانه هاي جديد در دست احداث استان اصفهان را ۱۱ باب اعلام كرد اما به تعداد زورخانه هاي جديد در حال احداث كشور اشاره اي نكرد.وي بر متحدالشكل نمودن لباس ورزشكاران باستاني در زورخانه ها تاكيد كرد و افزود: استفاده از لنگ هاي مختلف (پارچه سنتي كه ورزشكاران باستاني هنگام ورزش در زورخانه به دور بدن خود مي پيچند) موجب زشت كردن چهره اين رشته شده علي رغم آنكه عده اي اين پارچه را ارزش مي دانند.وي يادآور شد: ارزش به اين پارچه نيست بلكه دارا بودن خصلت هاي انساني و پهلواني ارزش است.رئيس فدراسيون ورزش هاي باستاني و كشتي پهلواني كه با خبرنگار ايرنا در اصفهان گفت وگو مي كرد افزود: ما به عنوان يك ايراني وظيفه داريم از ورزش باستاني و ميراث فرهنگي خود حفاظت كنيم و اجازه ندهيم برخي افراد با اعمال عقايد نه چندان مطلوب خود كه جامعه كنوني قبول نمي كند به ورزش سنتي و باستاني لطمه بزنند.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
زندگي
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |