دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۲۲- April, 14, 2003
بهترين هاي فردا
اوشي ايرلندي در فصل قبل در تيم سلطنتي آنتورپ بلژيك بازي مي كرد و با وجود بازي هاي خوبي كه به نمايش مي گذاشت فكر نمي كرد سال ديگر در كنار بزرگاني مثل بكام و روي كين بازي خواهد كرد
آنتونيو كاسانو شباهت زيادي به وال كيلمر بازيگر آمريكايي دارد اما توانايي او در زمين فوتبال است
006990.jpg

اگر چه تيم ملي چين در جام جهاني مغلوب تركيه شد اما دو وي مدافع اين تيم نمره قبولي گرفت
ظهور پديده اي نوجوان از شهر ليورپول و باشگاه اورتون به نام «وين روني» چنان سروصدايي به پا كرده كه تب «روني مانيا» فوتبال سراسر دنيا را فرا گرفته است. چه تيترهاي بزرگ و پرطمطراقي كه به او اختصاص داده نشده اند. چه پوسترهايي از قامت او و چه مقالاتي كه از هيبت او صفحات اصلي نشريات معتبر جزيره و جهان را اشغال نكرده اند. مثل عناويني اغراق آميز كه اين نوجوان كك مكي انگليسي را تا عرش بالا مي برند:
ـ «روني، بله، رونالدو»
ـ «روني، شاه اوون را به مبارزه مي خواند. »
اما آيا اين نورچشمي اهل مرسي سايد تنها استعداد ناب روي كره خاكي است كه مطبوعات اين چنين سر دستش بلند كرده اند و آيا مسير آينده تنها با گام هاي او فتح خواهد شد؟ تمام دنيا بسيج شده اند تا يك «پله» يا «مارادونا»ي ديگر را تربيت كنند. ستاره هاي جواني در چهار گوشه دنيا ظهور نموده اند كه وين روني در قامت هيچ كدامشان نيست. آنها مي توانند يك تيم يازده نفره تشكيل دهند و به مصاف تيم هاي سطح اول فوتبال بروند. ازدحام استعدادهاي ناب و نوظهور به قدري است كه در تيم ايده آل ما، حتي «روبينيو» مهاجم ۱۸ ساله سانتوس برزيل پشت خط مي ماند. يا پديده ۱۳ ساله غنايي الاصل «فردي آدو» كه از همين حالا از باشگاه پوتوماك در ليگ حرفه اي ايالات متحده به تيم ملي زير هفده سال آمريكا راه يافته و شش پيشنهاد چرب و نرم از ايتاليا روي ميز رئيس باشگاهش رديف شده اند. با هم اعضاي تيم سوپراستارهاي جوان را با شمارش معكوس مرور مي كنيم:
دومينيك رينور
ترجمه: آران
۱۱ ـ فرناندو تورس سانس (مهاجم نوك)
در ۱۹ سالگي تورس تبديل به جوان اول آتلتيكو مادريد شده است. او درخشش خود را از تابستان ۹۸ و در حالي كه اسپانيايي ها به خاطر حذف زودهنگام از گردونه جام زانوي غم بغل كرده بودند، آغاز كرد و ظهور نسل نويني از ماتادورهاي جوان را مژده داد. فرناندو زماني چهره شد كه در آخرين بازي فصل (۲۰۰۱ ـ ۲۰۰۰) مقابل آلباسته به جاي كيكو مهاجم اصلي آتلتيكو به ميدان آمد و بازي يك بر صفر باخته را با مجبور ساختن دو مدافع دستپاچه حريف به خطاهاي منجر به اخراج و به ثمر رساندن گل پيروزي با ضربه سري شيرجه اي به سود روخي بلانكوها برگرداند. پس از آن مسابقه به يادماندني «خسوس گيل» رئيس جنجالي آتلتيكو خدا را شكر كرد، به تورس لقب «پديده حقيقي» داد و «پائولو فوتره» مدير اجرايي باشگاه رابه خاطر شكار چنين استعدادي ستود.
007005.jpg

گرچه آتلتيكو در آن فصل موفق به صعود نشد اما فصل پيش موفق شد با هنرنمايي هاي تورس صدرنشين سگوندا (دسته دوم ليگ اسپانيا) شود و حالا هم با يازده گلي كه تورس ۱۹ ساله به ثمر رسانده آتلتيكو در جمع هفت تيم بالاي جدول لاليگا قرار گرفته.
در حالي كه رائول گونسالس مهاجم بزرگ رئال در ۲۲ سالگي توانسته بود تا اين هنگام در فصل اين تعداد گل به ثمر رساند.
بارسا و رئال شديدا به دنبال فرناندو هستند اما با توجه به مبلغ ۳۵ ميليون پوندي كه به عنوان ارزش واقعي او در قراردادش با آتلتيكو گنجانده شده و وضعيت نه چندان بسامان بازار نقل و انتقالات بعيد بود كه تورس به اين زودي ها پيراهن سرخ و سفيد را از تن به درآورد، اما گيل رئيس سرخ پوست هاي پايتخت اسپانيا كه اخيرا به اتهام اختلاس دوباره به ۵/۳ سال حبس محكوم شده، اعلام كرده است كه براي جبران بدهي هاي باشگاه قيمت تورس را تا ۲۰ ميليون پوند هم پايين خواهد آورد.

۱۰ ـ فرناندو كاوه ناگي (مهاجم مكمل)
اين جوان ۱۹ ساله آرژانتيني متولد بوئنوس آيرس در خط حمله به تورس اسپانيايي مي پيوندد. كاوه ناگي طي همين دو فصلي كه در ليگ اول آرژانتين سپري كرده پروسه گلزني در فوتبال آرژانتين را وارد مرحله جديدي نموده و در همين سن پايين پنجمين گلزن تاريخ ريورپلات محسوب مي شود. شوت هاي ناگهاني منجر به گل او، گلزنان اروگوئه اي ريور مثل اشنايدر و فونسكا را نيمكت نشين كرد و ۱۵ گلي كه در ۱۹ بازي به ثمر رساند ريور پلات را قهرمان كلاسوراي ۲۰۰۲ ـ فصل زمستاني ليگ آرژانتين ـ ساخت. كاوه ناگي همچنين نقش كليدي در قهرماني تيم ملي زير ۲۰ سال آرژانتين در رقابت هاي ماه گذشته آمريكاي جنوبي در اروگوئه داشت. از هم اكنون شايعاتي به گوش مي رسند كه فصل آينده او با مارچلو سالاس مهاجم شيليايي ناكام يوونتوس تعويض خواهد شد.

۹ - ديه گو ريباس دا چونا
اين بازي ساز ۱۸ ساله برزيلي مانند پله و زيكو شماره (۱۰) سانتوس را بر تن مي كند. همه او را با پله مقايسه مي كنند ولي «امرسون ليائو» مربي سانتوس عقيده دارد ريباس چپ پا به عنوان يك مهاجم مكمل مثل زيكو بسيار بهتر نقش آفريني خواهد كرد تا به عنوان يك بازي ساز پشت سر دو مهاجم اصلي. داچونا كه اين فصل سانتوس را در رقابت با رقيب قديمي كورينتيانس قهرمان برزيل ساخته است تا همين دو فصل پيش در ليگ جوانان برزيل بازي مي كرد.
آن زمان او پيشنهاد يك ميليون پوندي رئال مادريد را رد كرد ولي حالا پشيمان نيست زيرا غول هاي سري آ مثل يوونتوس، ميلان و اينتر پشت در سانتوس صف كشيده اند.

۸ - آندرس اينيستا
بار توقعات كاتالان ها از هم اكنون بر گرده آندرس هجده ساله سنگيني مي كند. او در هر دو رده زير شانزده سال و زير هفده سال در كنار تورس براي اسپانيا درخشيده و با اين تيم قهرمان زير ۱۶ ساله هاي اروپا شده است. اين جوان كاتالان كه آخرين محصول سيستم پايه بارسا محسوب مي شود به لطف نگاه تيزبين ون گال اين شانس را يافت تا در ابتداي فصل حاضر از بارسلوناي B به تركيب اصلي آبي و اناري راه يابد و در جريان پيروزي چهار بر صفر مقابل مايوركا خودي نشان دهد. از بد حادثه اينيستا نزديك به دو ماه پيش در رقابت هاي ليگ قهرمانان مصدوم شد اما اين سبب نشد كه مافام هافبك جواني را كه از هم اكنون مورد توجه ميلان و رئال قرار دارد در تيم سوپراستارهاي جوان نگنجانيم. البته مطابق سنت بارسلونا بعيد است كه يك مهره بومي به اين زودي فروخته شود.

۶ - آنتونيو كاسانو
پسر طلايي باري كه حالا در بيست سالگي بهترين جانشين فرانچسكو توتي بزرگ در رم محسوب مي شود نخستين بار در سال ۱۹۹۹ مقابل اينترميلان چهره شد.
مصدوميت ها و محروميت هاي پياپي، «اگونيو فاچتي» مربي باري را واداشته بود تا بسيار زودتر از معمول در هفده سالگي به كاسانو ميدان دهد.
آنتونيو در تركيب تيم زير ۲۱ سال ايتاليا بر همه شبهه ها غلبه كرد و در سال ۲۰۰۱ در ازاي ۱۹ ميليون پوند به گرگ هاي رمي پيوست.
كاسانو يك هافبك هجومي است كه قابليت بازي با هر دو پا را دارد و تكنيك و قدرت بازي سازي اش با توتي قابل مقايسه است. او تا اينجاي فصل ۹ گل براي رم به ثمر رسانده.

۶ـ ريكاردو كوارشما
بسياري كوارشماي ۱۹ ساله را لوئيس فيگوي آينده فوتبال پرتغال مي دانند. او يك بال راست دريبل زن و چابك است كه فصل قبل با اسپورتينگ ليسبون فاتح ليگ و جام حذفي پرتغال شد. در جريان پيروزي اخير ۴ بر ۲ تيم زير بيست و يك ساله هاي پرتغال برابر انگلستان كوارشما با زدن يك گل و ساختن دو گل ديگر نقشي كليدي داشت، آنچنان كه منچستر يونايتد و نيوكاسل پيشنهادهاي ۱۰ ميليون پوندي براي اسپورتينگ فرستادند.
با توجه به سمت كارلوس كوئيروش مربي سابق اسپورتينگ در باشگاه من يو احتمال پيوستن ريكاردوي جوان به شياطين سرخ بسيار زياد است.

۵ ـ توبياس رائو
در روزهاي داغ جام جهاني ۲۰۰۲ همه مي دانستند كه در خط دفاعي آلمان جاي يك نفر از پيش رزرو شده است. مدافع چپ بلندبالاي دورتموند يعني كريستف متزلدر هماني بود كه قبل از شروع جام جهاني چشم ها را خيره كرده بود. اما اين روزها سروكله جوان فوق العاده اي پيدا شده كه چيزي نمانده جاي متزلدر را در تيم ملي بگيرد. توبياس رائو كه در آغاز عصر شكوفايي و طراوت به سر مي برد به زودي و در همين تابستان به بايرن مونيخ خواهد پيوست تا يك قدم ديگر به متزلدر نزديك شود. با آنكه معمولا فرصت پيشرفت و رسيدن به قله هاي فوتبال براي مدافعان طولاني تر است و آنها حتما بايد تجربيات زيادي را پشت سر بگذارند، اما بايد گفت كه توبياس ۲۱ ساله خيلي زود توانسته نظر مديران سخت گير و ريزبين بايرن را جلب كند و قرار است جاي بيزنته ليزارازو را در فضاي چپ دفاعي بايرن بگيرد. يادمان باشد كه ليزارازو همواره يكي از بهترين مدافع ـ پيستون هاي چپ اروپا بوده و در تيم قهرمان جام جهاني ۱۹۹۸ نيز نقش بسيار ارزنده اي را ايفا كرده است.
به هرحال رائو مثل متزلدر يا دايسلر استعداد جوان و تامل برانگيز آلمان هاست و با توجه به نيروي بي پايان جواني مي تواند به سرعت مدارج ترقي را طي كند.
رائو مدتي است كه از تيم زير ۲۱ سال آلمان بيرون آمده و با وجود داشتن دو بازي ملي در برابر اسپانيا و ليتواني تجربه شاگردي رودي فولر را نيز دارد و بعيد نيست كه به زودي به تيم ملي آلمان نيز فراخوانده شود. حداقل فولر مي تواند با ميدان دادن به او كشف بزرگش را به رخ ديگران بكشد.

۴ ـ دو وي
007015.jpg

اگرچه تيم شانگهاي شن هوا در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا حذف شد و ميليون ها نفر هوادارانش را چشم انتظار سال آينده گذاشت اما هنوز هم يك دليل ويژه براي توجه كردن به اين تيم وجود دارد. در خط دفاعي شانگهاي شن هوا يك گوهر گرانبها وجود دارد كه به تازگي وارد ۲۰ سالگي شده اما با وجود اين مدافعي تمام عيار است. دووي مدافع مياني شن هوا حتي تجربه بازي در جام جهاني در كنار فان زي هي بزرگ را دارد آن هم در مقابل تيم هايي مثل برزيل قهرمان جام جهاني و تركيه تيم سوم جهان. البته تجربه دووي در سطح بين المللي فقط محدود به جام جهاني نمي شود. او در سال ۲۰۰۱ كاپيتان تيم ملي جوانان زير ۲۰ سال چين بود و با همين تيم توانست آرژانتين را شكست دهد. توانايي هاي او باعث شد تا ديه گو مارادونا اعجوبه بي همتاي فوتبال صراحتا از او تعريف و تمجيد كند. مارادونا در مورد او گفت كه دووي درك بسيار درست و كاملي از موقعيتش در خط دفاعي دارد و سرعت او نيز تحسين برانگيز و مثال زدني است.
اين مدافع گريزپا با توجه به حركت شتابناكش حتي در حملات نيز موثر و كارساز است و در باشگاه شن هوا حتي بازي سازي را نيز برعهده مي گيرد، البته با رعايت اصول دفاعي. با اين همه تعريف و تمجيد بي دليل نيست كه او را به عنوان بازيكن جوان برتر سال ۲۰۰۱ آسيا انتخاب كرده اند. بعضي از كارشناسان فوتبال معتقدند كه او هم به زودي به اروپا فراخوانده مي شود تا سهم بيشتري از هواداران ميليوني فوتبال چين را نصيب باشگاه هاي بحران زده اروپايي كند.
۳ ـ ياكوبو ابوباكاري
زوج دووي در قلب خط دفاع هم از قاره اي به غير از اروپا مي آيد. ياكوبو ابوباكاري با ۲۱ سال سن متولد غنا است و هم اكنون در تيم آژاكس آمستردام بازي مي كند.
ابو باكاري اولين بازي اش را در آژاكس دو سال پيش انجام داد در بازي مقابل تيم دن بوش. ياكوبو در آن زمان به عنوان يك جوان تازه نفس روي نيمكت ذخيره هاي آژاكس نشسته بود و براي حضور در ميدان لحظه شماري مي كرد. شانس با او يار بود كه در اين بازي كاپيتان تيم آژاكس كه درست در پست او بازي مي كرد مصدوم شد و به اين ترتيب او توانست براي دقايقي به ميدان برود. ياكوبو به سرعت تبديل به مهره اي قابل اعتماد شد و در فصل آينده نيز بازي هاي خوبي را به نمايش گذاشت.
در سال ۲۰۰۲ فرصت مناسبي براي شكوفايي استعداد نهفته اين بازيكن پيش آمد. او در اين سال به همراه ستاره هاي سياه غنا توانست در بازي هاي جام ملت هاي آفريقا قلب خط دفاعي اين تيم را سروساماني ببخشد. در ادامه حركت رو به رشد او تيم آژاكس به مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان راه پيدا كرد و ابوباكاري توانست در كنار كريستين چيوو مدافع سرشناس آژاكس خودي نشان دهد. براي او كه تازه به سن بيست سالگي رسيده بود اين بازي ها رويايي به نظر مي رسيد. در پايان همين سال بود كه در مجله وزين ورلد ساكر (World soccer) نام ياكوبو ابوباكاري به عنوان داغ ترين كشف سال ثبت شد. ابوباكاري با اين پشتوانه موثر، توانست در تيم آژاكس بازي كند و براي مدتي نيز شاگرد رونالد كومان قرار بگيرد. آژاكس امسال هم به مراحل بالاي ليگ قهرمانان صعود كرده و منتظر بازي برگشت در مرحله يك چهارم نهايي است.

۲ ـ جان اوشي
يك جوان بيست و يك ساله ديگر در تيم ستارگان و اين بار مدافع راست جديد منچستر يونايتد يعني جان اوشي. اوشي ايرلندي در فصل قبل در تيم سلطنتي آنتورپ بلژيك بازي مي كرد و با وجود بازي هاي خوبي كه به نمايش مي گذاشت فكر نمي كرد سال ديگر در كنار بزرگاني مثل بكام و روي كين بازي خواهد كرد. اما آلكس فرگوسن كه توسط مسئولين باشگاه فيلم بازي هاي او را در فصل درخشان ۲ ـ ۲۰۰۱ ديده بود براي استخدام اوشي لحظه اي درنگ نكرد. ورود اوشي به منچستر يونايتد با فشارهاي رواني زيادي براي او همراه بود. اوشي با وجودي كه ايرلندي بود و متولد واترفورد اما در منچستر احساس غريبي مي كرد. او به عنوان جايگزين لوران بلان، پيرمرد فرانسوي خط دفاعي يونايتد استخدام شده بود و از اين نظر آزمون سختي را پيش رو داشت. اما بازي هاي اوشي خيلي زود تحسين سرآلكس فرگوسن را برانگيخت و كم كم بلان از يادها رفت. ديگر همه سراغ اين ستاره جوان را مي گرفتند. او تا به حال بيش از ۴۶ بازي را براي منچستر به ميدان رفته و هر بار بهتر بازي كرد. اعتماد فرگوسن نسبت به او بيشتر و بيشتر شد تا جايي كه وقتي منچستر در ميدان بسيار سخت سانتياگو برنابئو در ليگ قهرمانان به او احتياج پيدا كرد سريعا به جاي سيلوستره به ميدان رفت. سيلوستره دچار آسيب ديدگي شد و اوشي با سرعت جاي او را پر كرد. اين تعداد بازي در منچستر افتخار ديگري را نيز براي او به همراه آورد. اين بار برايان كر مربي جديد تيم ايرلند بود كه اوشي را در ليست نهايي تيم ملي قرار داد و بيش از پيش مايه شگفتي كارشناسان شد.

۱ ـ ديه گو سباستين سايا
يك دروازه بان عجيب و غريب ديگر از آمريكاي جنوبي. پس از خوزه لوئيس چيلاورت كه قالب دروازه باني را شكست و خود را به عنوان دروازبان گلزن مطرح ساخت حالا نوبت ديه گوسايا است كه هنر آرژانتيني ها را به رخ ديگران بكشد. سايا دروازه بان تيم پرطرفدار سن لورنزو است كه هواداران افراطي آن بسيار مشهورند. ديه گو علاوه بر استعداد وافر در دروازه باني توانسته مهارت بالايي در ضربات ايستگاهي به دست بياورد. تماشاگران و هواداران سن لورنزو از پشت توپ قرار گرفتن سايا در نزديكي يا قلب محوطه جريمه تعجب نمي كنند چون سايا در اين فصل توانسته هفت گل از اين نقاط به حريفان سن لورنزو بزند. البته سايا با وجود داشتن شايستگي هاي بسيار نتوانست به همراه تيم ملي آرژانتين به جام جهاني برود. اگرچه اگر هم مي رفت چيزي جز حسرت نصيبش نمي شد.

باشگاه هاي مشهور اروپا
رم (فرانسه)
006995.jpg
سهيلا قاسمي
مشخصات
نام رسمي: Stade de Reims (استاد دو رم)
تاسيس: ۱۹۳۱
لباس اصلي: پيراهن سرخ، شلوارك سفيد و جوراب سرخ
آدرس: ۲۳,Place Jean Moulin 51100 Reims
تلفن: ۰۳.26.09.99.33
فكس: ۰۳.26.09.99.34
استاديوم: آگوست دلون (Delaune Auguste)
ظرفيت: ۹ هزار و ششصد نفر
رئيس باشگاه: كريستوف شنو
سرمربي: دنيس گووچ
سايت رسمي: www.stade-de-reims.com
افتخارات: قهرمان جام لاتين يك بار (سال ۱۹۵۳)
قهرمان لوشامپيونا هفت بار (سال هاي ،۱۹۴۲ ،۱۹۴۹ ،۱۹۵۳ ،۱۹۵۵ ،۱۹۵۸ ۱۹۶۰ و ۱۹۶۲)
قهرمان جام حذفي دو بار (سال هاي ۱۹۵۰ و ۱۹۵۸)
قهرمان جام شارل دراگو يك بار (سال ۱۹۵۴)
تاريخچه: در سال ،۱۹۰۲ باشگاه ورزشي «لاويژيلانت» كه طرفداراني نيز داشت در منطقه رم به فعاليت مشغول بود. در همين سال، جام قهرماني شامپاني آغاز شد و باشگاه هاي مختلف مارن و اوب در اين جام به رقابت پرداختند.
چند سال بعد، شركت هاي كشتيراني و مراكز مربوط به آن شروع به تاسيس باشگاه كردند. در سال ،۱۹۰۳ با ادغام دو باشگاه، باشگاه سرخ و آبي پوش «لاسوسيته دزآماتور رموا» به وجود آمد. رقابت ميان اين تيم جديد و تيم آتلانتيك به طور جدي آغاز شد، بعدها يعني در سال ۱۹۲۲ باشگاه ورزشي رموا توانست قهرمان جام شامپاني شود. موسسه ورزشي پارك پومري در سال ۱۹۱۱ توسط ماركي پولينياك تاسيس شد. سال ۱۹۳۱ با ادغام المپيك رموا و استاد رموا، باشگاه جديدي به نام استاد دو رم تاسيس شد. اين باشگاه توانست جاي پارك پومري را بگيرد. پارك پومري به رياست رونه هومبر و مربيگري ديويد هريسون اداره مي شد. اين دو نفر موفق شده بودند تيمشان را به سطح ملي برسانند. پس از اينكه استاد دو رم جاي اين تيم را گرفت، اين دو نفر هدايت آن را به عهده گرفتند. كميته هدايت كننده تيم در مجموع از ۹ نفر تشكيل مي شد. استاد دو رم اولين بازي خود را در برابر يك تيم همشهري به نام فوتبال كلوپ دو رم برگزار كرد و با مغلوب كردن حريف با نتيجه ۶ بر ۲ نشان داد كه بسيار قوي و مقتدر است. سال ۱۹۳۴ استاد دو رم زمين پارك پومري را ترك كرد و مالك يك استاديوم جديد شد. سال ۱۹۳۵ اين تيم توانست قهرمان شمال شرق شود. علاوه بر آن، در همين سال به فينال جام آماتورهاي فرانسه رسيد. رمي ها در برابر بوردو قرار گرفتند و به طور غيرمنتظره اي ۲ بر يك آنها را شكست دادند. اين عنوان، اولين عنوان قهرماني رم در جام آماتورها بود. اين قهرماني موجب شد كه تيم استاد دو رم به عنوان يك تيم حرفه اي تلقي شده و به ليگ قهرماني فرانسه راه يابد. تابستان سال ۱۹۳۵ رمي ها تحت مربيگري اتكن بازي خود را در دسته دوم آغاز كردند. در همان سال گروه هواداران اين تيم به نام Allez Reims تاسيس شد. هنوز كه هنوز است اين گروه با همان نام به كار خود ادامه مي دهد.
سال ،۱۹۳۸ استاد دو رم با اسپورتينگ كلوب رموا ادغام شد. اين باشگاه كه در سال ۱۹۰۴ تاسيس شده بود، بزرگ ترين رقيب محلي استاد دو رم به شمار مي رفت و افتخارات بسياري نيز در كارنامه خود داشت. مثل قهرماني شمال شرق فرانسه در سال ۱۹۳۸ و شركت در جام حذفي در سال هاي متعدد. باشگاه جديد با نام استاد دو رم و رنگ پيراهن تيم اسپورتينگ كلوب رموا (سرخ و سفيد) و مسئولان آن كار خود را آغاز كرد. نتايج بلافاصله تغيير كرد و در سال ۱۹۳۹ باشگاه در جايگاه ششم جدول قرار گرفت و تا مرحله يك چهارم نهايي جام حذفي هم پيش رفت. در همان سال تيم ميليونرها يعني سنت اتين پس از سه ديدار حذف شد. دهه ۴۰ و ۶۰ بهترين دوران اين باشگاه بود. آنها چهار سال پس از ادغام توانستند قهرمان منطقه شمال شوند. سال ۱۹۴۹ آنها نخستين عنوان قهرماني فرانسه را به دست آوردند. طي بيست سال (از ۴۲ تا ۶۲) رمي ها ۶ عنوان قهرماني لوشامپيونا و دو قهرماني جام حذفي را نصيب خود كردند. پس از اين تاريخ رم ضعيف تر و ضعيف تر شد. هر چند در كادر فني و بازيكنان تغيير و تحولات بسياري به وجود آمد، اما رم نتوانست از سقوط خود به دسته دوم جلوگيري كند. مسائل مالي نيز در اين زمينه نقش بسيار زيادي داشت. حالا ديگر هدف اصلي رمي ها ماندن در دسته دوم بود. در نيمه دوم دهه ۹۰ استاديوم آگوست دولون ويران شد. براي رعايت امنيت مردم، قرار شد ظرفيت آن را به هشت تا سه هزار نفر برسانند. ظرفيت فعلي استاديوم ۹ هزار و ششصد نفر است. اما طرح هايي براي گسترش آن در دست بررسي است و قرار است با بازسازي استاديوم، ظرفيتش را به ۲۰ هزار نفر برسانند.
وضعيت فعلي: در حال حاضر اثري از تيم رم در بين تيم هاي بزرگ فرانسوي ديده نمي شود. در سال هاي اخير اين تيم پرافتخار هيچ گاه موفق به حضور در دسته اول نشده و در فصل جاري نيز در دسته دوم حضور دارد. اين تيم حتي در دسته دوم هم در وضعيت نامناسبي بوده و در بين بيست تيم در رده آخر قرار دارد. در فاصله باقي مانده تا پايان مسابقات، نمي توان شانسي براي بقاي اين تيم متصور بود و احتمالا به دسته پايين تر سقوط خواهد كرد.
اسطوره ها
ريموند كوپا: او از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۶ در تيم ريم عضويت داشت و با اين تيم نايب قهرمان اروپا شد. سپس به رئال مادريد رفت و در مدت سه سال، سه بار قهرمان اروپا و دو بار قهرمان اسپانيا شد. پس از آن به ريم بازگشت و تا پايان دوران بازيگري عضو اين تيم بود. او در مجموع چهار بار با تيم ريم به مقام قهرماني فرانسه دست يافت. كوپا در سال ۱۹۵۸ به همراه تيم ملي فرانسه به مقام سوم جام جهاني رسيد و در همان سال به عنوان نخستين بازيكن فرانسوي برنده توپ طلايي شد.
ژوست فونتن: او در سال ۱۹۵۶ از تيم نيس به ريم منتقل شد و به همراه اين تيم سه بار قهرمان فرانسه و دوبار نايب قهرمان اروپا شد. او تا پايان دوران بازيگري در ريم باقي ماند و دوبار آقاي گل فرانسه شناخته شد. در سال ۱۹۵۸ و به همراه تيم ملي به مقام سوم جام جهاني دست يافت و با سيزده گل آقاي گل جام جهاني شد كه ركورد تعداد گل زده در يك دوره است.
آلبرت باتو: او تمام دوران بازيگري را در تيم گذراند و هشت بازي ملي نيز در كارنامه دارد. پس از آن هدايت تيم ريم را به عهده گرفت و دوران طلايي ريم را رقم زد. او پنج بار به مقام قهرماني فرانسه دست يافت و دو بار نايب قهرمان اروپا شد. او در سال ۵۸ به عنوان مربي تيم ملي فرانسه را به مقام سوم جام جهاني رساند.

حاشيه ورزش
• كلاس زبان ورزشي
كميته ملي المپيك ايران اعلام كرده است كه براي مربيان خارجي شاغل در ايران بيش از ۵ هزار دلار در ماه نمي پردازد. به اين ترتيب بايد به تمام مربيان خوبي كه خارج از ايران فعاليت و براي همكاري با فدراسيون هاي مختلف ورزشي وارد مذاكره شده اند اعلام كرد كه درخواست هاي مالي خود را با توان مالي ما منطبق كنند. مشخص نيست سقف حقوق ماهيانه مربيان خارجي بر اساس گزارش هاي كارشناسي بوده و يا توانايي كميته ملي المپيك. مسئولان ورزشي ايران پي چه هدفي هستند؟ خرج كردن پول هايي كه در اختيار دارند و يا تلاش براي فعاليتي مثمرثمر؟ اما از تصميم هاي مثبت كميته ملي المپيك، تشكيل كلاس زبان براي ورزشكاراني است كه به مسابقات آسيايي، جهاني و يا المپيك اعزام مي شوند. برخي از قهرمانان ايراني تحصيلات دانشگاهي دارند و آموزش زبان سهل الوصول تر است اما در بعضي رشته ها، ابتدا بايد كلاس هاي دستور زبان فارسي برگزار كنند، سپس به فكر آموزش زبان دوم باشند. به زودي كميته ملي المپيك، محل هايي را براي دبيران كنفدراسيون هاي ورزشي اي آماده سازي مي كند كه دبيرانشان ايراني هستند.

• واترپلو با كروات
عملكرد مثبت فدراسيون واليبال در سرمايه گذاري بر روي رده هاي پايه اي و جذب مربيان خارجي، ديگر فدراسيون ها را نيز به حركت واداشته است. يكي از اين فدراسيون ها واترپلو است كه چندي است با استخدام يك مربي اهل كرواسي، تيم واترپلوي زير ۱۸ و ۲۰ سال خود را به وي سپرده است. اين تيم از ۵ فروردين اولين اردوي تداركاتي اش را زير نظر سابليچ كروات آغاز كرده تا مردادماه در مسابقات قهرماني آسيا كه در ماكائو برگزار مي شود شركت كند. اين تيم فعلا ۴۴ نفره است تا سابليچ با همكاري دو دستيار ايراني اش آنها را غربال كند.

•خنده به كشتي ايران
007000.jpg

پس از اعلام محروميت كشتي ايران از ميزباني مسابقات جهاني، تعدادي ازكارشناسان اين رشته از عملكرد دكتر توكل نايب رئيس فيلا ـ فدراسيون بين المللي كشتي ـ انتقاد كردند. آنها معتقد بودند كه توكل ـ نماينده ايران ـ نتوانست نقش مؤثر در رد اين محروميت داشته باشد. با اين حال همه مي دانستند كه ايران براي سال هاي ،۲۰۰۳ ،۲۰۰۴ ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ درخواست ميزباني نداشته، حتي اين مورد باعث خنده اعضاي هيأت رئيسه فيلا شد. محروميتي كه هيچ تأثيري در روند كشتي ايران ندارد. با اين حال دليل آن از سوي دكتر توكل برگزاري ميزباني مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ بوده است؛ «رئيس فدراسيون در هنگام حضور اعضاي هيأت رئيسه فيلا بايد حضوري مؤثر در كنار آنها داشته باشد در حالي كه به اين موضوع در هنگام برگزاري رقابت هاي جهاني ۲۰۰۲ توجهي نشد. » شايد نكته مهم اين باشد كه اين محروميت در زمان فدراسيون قبلي ابلاغ شده ولي خبرش اين روزها منتشر مي شود.

•دانش آموزان ناكام
تيم فوتبال دانش آموزي ايران ميزباني رقابت هاي جهاني را نپذيرفت. اين بازي ها كه قرار بود از اوايل ارديبهشت در بندر شانگهاي چين برگزار شود به دليل شيوع بيماري سارس به تعويق افتاد. فدراسيون بين المللي ورزش هاي دانش آموزي تصميم گرفت جايگزيني به جاي چين انتخاب كند اما هيچ كشوري ـ از جمله ايران ـ پيشنهاد اين فدراسيون بر قبول ميزباني مسابقات را نپذيرفت تا رقابت ها تا مشخص شدن جايگزين به تعويق افتد.

•پول كمتر، زندگي بهتر
007010.jpg

دولت به سازمان تربيت بدني كم پول مي دهد و سازمان هم به فدراسيون ها كمتر، اما اين كار هر ضرري هم داشته باشد يك حسن دارد و آن جلوگيري از دزدي و كلاهبرداري است. وقتي پولي نباشد كسي نمي تواند از آن بدزدد، حالا راه هاي ديگري كه پيدا مي شوند به كنار. در نظر بگيريد كه قرار بود كمك ۰۶/۵ ميليون يورويي دولت اسپانيا به فدراسيون فوتبالش به ايران مي رسيد. همان طور كه آنها حق دارند سوءاستفاده و كلاهبرداري كنند، نايب رئيس اش زن و دو بچه اش را با پول فدراسيون بفرستد خارج، امكان داشت اين اتفاقات هم براي ما رخ دهد. پس از امروز همگي از مسئولان دولتي و سازمان تربيت بدني تشكر مي كنيم كه به فدراسيون هاي ورزشي ما كم پول مي دهد تا ورزش سالمي داشته باشيم.

•انتهاي برنامه ريزي
گفتند وسايلتان را جمع كنيد و برويد شهر خودتان بازي كنيد. برنامه ريزي در ورزش بانوان هنوز ضمانت اجرايي ندارد. نمونه بارزش تعطيلي مسابقات فوتسال قهرماني بانوان باشگاه هاي ايران است. پيش از آغاز مسابقات نماينده مازندران به دليل عدم موافقت باشگاه مربوطه از حضور در مسابقات انصراف داد، اما چند روز بعد موافقت باشگاه پيام آوران صادر و برنامه جديد مسابقات به باشگاه ها و ميزبان ارسال شد كه به دليل تعطيلات ميزبان آن را دريافت نكرد. در آغاز مسابقات ميزبان با حضور باشگاه پيام آوران مخالفت كرد. ولي در نهايت به سير اصلي رقابت ها تن داد. درگيري هاي روز اول باعث شد كه به جاي ۲ بازي يك بازي برگزار شود. به همين دليل در پايان، استان گيلان ـ كه تيم اش حذف شده بود ـ به دليل نبود فضاي مناسب براي برگزاري رقابت ها، از ميزباني باقي مانده بازي ها سر باز زد تا بازي فراز قم و استقلال تهران به آينده ـ احتمالا سوم ارديبهشت ـ موكول شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |